Saccharum officinarum

De Wikipedia
(Redirixío dende Caña d'azucre)
Saccharum officinarum
caña d'azucre
Clasificación científica
Reinu: Plantae
División: Magnoliophyta
Clas: Liliopsida
Subclas: Commelinidae
Orde: Poales
Familia: Poaceae
Subfamilia: Panicoideae
Tribu: Andropogoneae
Xéneru: Saccharum
Especie: S. officinarum
L.
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]

La caña d'azucre[1] (Saccharum officinarum) ye una especie de planta perteneciente a la familia de les poacees.

Ilustración

Descripción[editar | editar la fonte]

Son plantes cespitoses con tarmos d'hasta 5 ó 6 m x 2-5 cm, con numberosos entrenudos allargaos vegetativamente, duces y jugosos y dures , desnudos embaxo. Vaines glabres o peloses; ligula de 2-4 mm; llámines 1-2 m x 2-6 cm, glabres o la costiella media pelosa. Panícula 25-50 cm; pedúnculu glabro o densamente puberulento; exa glabro o pelosu; entrenudos del raquis de 5 mm, glabros. Espiguillas 3-4 mm, agudes, con tricomes d'hasta 7 mm; gluma inferior glabra; lema inferior ciliada in el 1/ 2 superior; lema cimeru y aresta xeneralmente ausentes; anteres 3, 1.5-2 mm.[2]

Distintos microorganismos acomuñaos a los sos raigaños y dalgunos que crecen dientro de los texíos de la planta (endófitos), como nel tarmu y les fueyes, pueden afitar el nitróxenu atmosféricu, lo que dexa'l so cultivu en munches zones ensin apurra d'abonos nitrogenaos.

Distribución[editar | editar la fonte]

La caña d'azucre[1] (Saccharum officinarum) ye una planta proveniente del sureste asiáticu. La espansión musulmana supunxo la introducción de la planta en territorios onde hasta entós nun se cultivaba. Asina llegó al continente européu, más en concretu a la zona costera ente les ciudaes de Málaga y Motril, siendo esta franxa la única zona d'Europa onde enraigonó. Darréu los españoles llevaron la planta, primero a les Islles Canaries, y depués a América. Dizse que la primera que se llevó a América foi por Pedro de Atienza, nel segundu viaxe de Colón a la Isla Española . Asina, esti cultivu desenvolver en países como El Salvador, Cuba, Guatemala, Brasil, Méxicu, Arxentina, Perú, Ecuador, República Dominicana, Colombia[3] y Venezuela, que s'atopen ente los mayores productores d'azucre del mundu.

Usos[editar | editar la fonte]

El zusmiu del so tarmu ye la principal fonte d'azucre. Dempués de collechar la caña, pasa so unes cuchielles desmenuzadoras, pa depués pasar al trapiche. Esti zusmiu ye depurando por una serie de filtros; de siguío, someter a un tratamientu clarificante y de ende asítiase en depósitos de cocción al vaciu, onde se concentra'l zusmiu; a lo último, cristalízase l'azucre del zusmiu. Una vegada cristalizáu l'azucre, estrayer l'agua restante quedando asina l'azucre blanco común que se conoz davezu.

Nes zones onde se collecha, tamién se masca la caña fresca, pol so zusmiu; pero tamién el zusmiu duce vender en vasos o conos de papel pocu dempués de ser estrayíu emplegando una máquina con esi fin. En dellos países como Cuba, Colombia, República Dominicana y Venezuela esti zusmiu conozse como Guarapo.

Cultivo[editar | editar la fonte]

La caña ye un cultivu de zones tropicales o subtropicales del mundu. Rique agua y suelos fayadizos pa crecer bien. Ye una planta qu'asimila perbién la radiación solar, teniendo una eficiencia cercana a 2% de conversión de la enerxía incidente en biomasa. Un cultivu eficiente puede producir 100 a 150 tonelaes de caña por hectárea per añu (con 14% a 17% de sacarosa, 14% a 16% de fibra y 2% d'otros productos solubles).

La caña arrobinar por aciu el plantíu de cachos de caña, de cada nuedu sale una planta nueva idéntica a la orixinal; una vegada llantada la planta crez y atropa azucre nel so tarmu, que córtase cuando ta maduru. La planta retoña delles vegaes y puede siguir siendo collechada. Estos tayos socesivos llámense "zafras". La planta deteriorar col tiempu y pol usu de la maquinaria que tría los raigaños, asina que se debe replantar cada siete a diez años, anque esisten cañaverales de 25 o más años d'edá.

La caña rique d'abondosa agua. El so periodu de crecedera varia ente 11 y 17 meses, dependiendo de la variedá de caña y de la zona. Rique de nitróxenu, fósforu, potasiu y ciertos oligoelementos para'l so fertilización. En zones salines amiéstase azufre pa controlar el sodiu.

La caña puede collechase a mano o a máquina. La collecha manual faise a base de persones con machete o rulas que corten los tarmos (xeneralmente dempués de quemada la planta pa faer más eficiente'l llabor) y entamar en chorras pal so tresporte. Una persona puede collechar ente 5 y 7 t per día de caña quemada y 40% menos de caña ensin quemar. La collecha mecánica facer con cosechadores que corten el matu y dixebren los tarmos de les fueyes con ventiladores. Una máquina puede collechar 30 tonelaes per hora, pero col inconveniente de qu'estropia'l raigañu o soca, menguando en gran midida la nacencia de nueves plantes por esti métodu siendo munches vegaes necesaria la replantación.

Una vegada cortada la caña tien de tresportase rápido al inxeniu pa evitar el so deterioru por lleldos y microbios. El tresporte facer en vagones por vía ferrial, o tiraos por un camión o tractor. Los vagones tienen capacidaes ente 5 y 20 tonelaes cada unu.

La producción mundial de caña d'azucre en 2005 foi de 1,267 millones de tonelaes, siendo'l principal productor Brasil con 34 % de la producción mundial, India 18 %, China 7 %, Paquistán 4 %, Méxicu 4 %, Tailandia 3%, Colombia 3%, otros países representen el 27% (FAO, 2005); pa la India, Paquistán y Cuba, representa la base fundamental de la so economía.[ensin referencies]

El lideralgu de Brasil nel mercáu mundial anguaño básase nos menores costos de producción y a l'activa presencia del sector alcoholero como una importante alternativa de los subproductos de la caña nesi país.

Pa concluyir esti apartáu, sería bonu recordar que, a pesar del lideralgu granible americanu, el cultivu de la caña n'España tamién xugó un importante papel na zona de la Costa del Sol. La economía agraria de dicha contorna tuvo basada, hasta va poques décades, nel cultivu de la caña d'azucre. Tal importancia dexó nos pueblos y ciudaes que la componen un importante patrimoniu industrial. Finalmente, el cultivu de la caña d'azucre español sumió nel añu 2006, tres el zarru de la última fábrica d'azucre que quedaba nesti país nel conceyu de Salobreña.

Añedir tamién que la ciudá de Motril, dada la so especial vinculación cola caña d'azucre, qu'inda puede comprobase nel abondosu patrimoniu que tien, aspira a convertise en Ciudá Patrimonial y Monumental del Azucre.

Pueden sacase dos tonelaes d'azucre de 19 tonelaes de caña d'azucre.

Procesu industrial[editar | editar la fonte]

Estracción artesanal del zusmiu.

La caña llega al inxeniu onde s'estrayi'l zusmiu, ésti se clarifica y depués cristalízase pa dixebrar l'azucre. La estracción faise xeneralmente nun molín que pasa la caña ente trés o cuatro mases d'aceru, qu'estrumen los tarmos y saquen tol zusmiu. P'ameyorar la estracción añade agua qu'esllee y llogra sacar más azucre. La residuu sólida fibrosu llámase poxa y ye usáu pa faer papel y pa quemar na caldera qu'utiliza tol procesu del inxeniu.

El zusmiu estrayíu (llamáu «guarapo») tien de 10 a 14 % de sacarosa. Ésti entemezse con cal pa evitar la acidificación y pásase por diversos clarificadores pa estrayer los residuos sólides. Una vegada clarificáu se evapora parte de l'agua pa llevar la concentración d'azucre a 60 %. Equí empecípiase un procesu de cocción al vaciu (pa caltener la temperatura más baxo y amenorgar la caramelización) hasta llegar a sobresaturar la masa. Depués introduzse polvillo d'azucre que funciona como grana alredor del cual crecen los cristales d'azucre.

La masa depués pasa a una centrífuga que tien una malla nes sos parés; al xirar bien rápido, la fuercia centrífuga emburria'l miel al traviés de la malla y dexa namái l'azucre. L'azucre resultante ye crudu y contién 97 % de sacarosa. Esti azucre puede unviase a una refinería pa llograr azucre blanco o azucre blancuco. El miel resultante puede volvese a cristalizar y centrifugar un par de vegaes pa recuperar más azucre. Alternativamente, n'años recién volvióse posible lleldar estos zusmios produciendo menos azucre y más etanol. Les ventayes del etanol como combustible son tanto ambientales como d'amenorgar la dependencia de gasolina.

En dellos países el xarabe se sulfita, que ye una manera de blanquiar l'azucre al añedir dióxidu d'azufre. Esti azucre, llamáu sulfitáu, ye similar al crudu, pero de color más blancu (el crudu ye habanu) pos les impureces fueron destiñíes.

D'esti procesu queda azucre y un miel final llamada melaza. La melaza usar p'alimentu animal y pa producir alcohol.

L'azucre crudo refinar pa remover toles impureces y dexar el cristal de la molécula de sacarosa lo más puro posible. El procesu empecipiar cola afinación, na cual los cristales son llavaos pa remover la melaza xuntada. L'azucre resultante eslleir y se clarifica más. Depués añedir ácidu fosfóricu y sacarato de calciu por que formen fosfatu de calciu que se bastia y abasna otres impureces. Alternativamente puede usase un procesu de carbonatación nel cual el dióxidu de carbonu, reacciona col calciu pa formar carbonatu de calciu que produz el mesmu efeutu.

El líquidu resultante escolorar y penera en carbón activáu (carbón vexetal o de güesu) qu'absuerbe les impureces. Depués, concéntrase y cuezse en tachos (tanques de cocimientu al vaciu), a lo último, dixébrase l'azucre del miel en centrífugues.

Otru productu que s'estrayi de la caña d'azucre ye la panela que ye una especie d'azucre ensin refinar que sirve p'adulzar bébores.

Taxonomía[editar | editar la fonte]

Saccharum officinarum describióse por Carlos Linneo y espublizóse en Species Plantarum 1: 54. 1753.[2]

Etimoloxía

Saccharum: nome xenéricu que remanez del griegu sakcharon, "azucre", y otres pallabres similares en malayu y sánscritu pa "azucre o'l zusmiu de la caña d'azucre".[4]

officinarum: epítetu llatín que significa "vendíu como floritu".[5]

Sinonimia
  • Arundo saccharifera Garsault
  • Saccharifera officinalis Stokes
  • Saccharum atrorubens Cuzent & Pancher ex Drake
  • Saccharum fragile Cuzent & Pancher ex Drake
  • Saccharum glabrum Cuzent & Pancher ex Drake
  • Saccharum hybridum R.M.Grey
  • Saccharum infirmum Steud.
  • Saccharum luzonicum Cuzent & Pancher ex Drake
  • Saccharum monandrum Rottb.
  • Saccharum obscurum Cuzent & Pancher ex Drake
  • Saccharum occidentale Sw.
  • Saccharum officinale Salisb.
  • Saccharum rubicundum Cuzent & Pancher ex Drake
  • Saccharum spontaneum subsp. luzonicum Hack.
  • Saccharum violaceum Tussac[6][7]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 URL de la referencia: http://www.sabencia.net/nomenclator.php.
  2. 2,0 2,1 «Saccharum officinarum». Tropicos.org. Missouri Botanical Garden. Consultáu'l 11 de marzu de 2013.
  3. http://www.asocana.org/, Asociación de cultivadores de caña d'azucre de Colombia.
  4. En Nomes Botánicos
  5. N'Epítetos Botánicos
  6. Saccharum officinarum en PlantList
  7. «Saccharum officinarum». World Checklist of Selected Plant Families. Consultáu'l 11 de marzu de 2013.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  1. CONABIO. 2009. Catálogo taxonómico de especies de México. 1. In Capital Nat. Méxicu. CONABIO, Méxicu City.
  2. Correa A., M.D., C. Galdames & M. Stapf. 2004. Cat. Pl. Vasc. Panamá 1–599. Smithsonian Tropical Research Institute, Panamá.
  3. Cowan, C. P. 1983. Flora de Tabasco. Llistaos Floríst. Méxicu 1: 1–123.
  4. Darke, R. 1999. Color Encycl. Ornam. Grasses 1–325. Timber Press, Portland.
  5. Davidse, G. & R. W. Pohl. 1994. 146. Saccharum L. 6: 378–379. In G. Davidse, M. Sousa Sánchez & A.O. Chater (eds.) Fl. Mesoamer.. Universidá Nacional Autónoma de Méxicu, Méxicu, D. F.
  6. Davidse, G., M. Sousa Sánchez & A.O. Chater. 1994. Alismataceae a Cyperaceae. 6: i–xvi, 1–543. In G. Davidse, M. Sousa Sánchez & A.O. Chater (eds.) Fl. Mesoamer.. Universidá Nacional Autónoma de Méxicu, Méxicu, D. F.
  7. Dodson, C.H. & A.H. Gentry. 1978. Flora of the Río Palenque Science Center: Los Ríos Province, Ecuador. Selbyana 4(1–6): i–xxx, 1–628.
  8. Dodson, C.H., A.H. Gentry & F.M. Valverde Badillo. 1985. Fl. Jauneche 1–512. Bancu Central del Ecuador, Quito.
  9. Espejo Serna, A., A. R. López-Ferrari & J. Valdés-Reyna. 2000. Poaceae. Monocot. Mexic. Sinopsis Floríst. 10: 7–236 [and index].
  10. Filgueiras, T. S. 1991. A floristic analysis of the Gramineae of Brasil's Distritu Federal and a list of the species occurring in the área. Edinburgh J. Bot. 48: 73–80.
  11. Filgueiras, T. S. 2003. Saccharum. In Catalogue of New World Grasses (Poaceae): III. Subfamilies Panicoideae, Aristidoideae, Arundinoideae, and Danthonioideae. Contr. U.S. Natl. Herb. 46: 550–557.
  12. Flora of China Editorial Committee. 1988-2013. Flora of China (Checklist & Addendum). Unpaginated. In C. Y. Wu, P. H. Raven & D. Y. Hong (eds.) Fl. China. Science Press & Missouri Botanical Garden Press, Beijing & St. Louis.
  13. Flora of China Editorial Committee. 2006. Flora of China (Poaceae). 22: 1–733. In C. Y. Wu, P. H. Raven & D. Y. Hong (eds.) Fl. China. Science Press & Missouri Botanical Garden Press, Beijing & St. Louis.
  14. Forzza, R. C. & et al. et al. 2010. 2010 Llista de espécies Flora do Brasil. http://floradobrasil.jbrj.gov.br/2010/.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]