Marcos Paz

De Wikipedia
Marcos Paz
senador d'Arxentina

24 mayu 1862 - 11 ochobre 1862
Distritu: Provincia de Tucumán
senador d'Arxentina

9 agostu 1860 - 12 avientu 1861
Distritu: Provincia de Tucumán
senador d'Arxentina

25 mayu 1855 - 30 abril 1857
Distritu: Provincia de Tucumán
senador d'Arxentina

17 ochobre 1854 - 25 mayu 1855
Distritu: Provincia de Tucumán
Gobernador de la provincia de Córdoba (es) Traducir

Vida
Nacimientu San Miguel de Tucumán1813
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Buenos Aires2 de xineru de 1868 (54/55 años)
Sepultura Cementeriu de la Recoleta
Causa de la muerte cólera
Familia
Padre Juan Bautista Paz
Hermanos/es
Estudios
Estudios Colegio Nacional de Buenos Aires (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticumilitar
Llugares de trabayu Buenos Aires
Emplegadores Policía de la Capital (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Marcos Paz (1813San Miguel de Tucumán – 2 de xineru de 1868Buenos Aires)[1] foi un políticu arxentín, gobernador de Tucumán y Córdoba, y vicepresidente de la Nación. Morrió víctima del cólera mientres exercía la presidencia como delegáu.

Carrera política[editar | editar la fonte]

Estudió en Buenos Aires y recibióse d'abogáu en 1834, cuando'l so padre yera ministru del gobernador de Tucumán, Alejandro Heredia. Foi secretariu de Heredia y acompañó al so hermanu Gregorio cuando Heredia invadió Tarija, mientres la guerra contra Bolivia.

Instalar en Buenos Aires en 1838 y casóse con una rica estanciera, Micaela Cascallares. Fixo una carrera militar modesta: yera edecán del xeneral Ángel Pacheco nos díes anteriores a la batalla de Caseros. Ocupó dellos cargos secundarios col gobernador Vicente López en 1852.

En participando nel sitiu de Buenos Aires sol mandu del xeneral Hilario Llagos, foi senador nacional en Paraná. Intervieno con ésitu en cuestiones económiques, na planificación del ferrocarril de Rosario a Córdoba, nes lleis sobre patronatu de la Ilesia y nes lleis eleutorales.

El 16 de mayu de 1858 foi escoyíu gobernador de la provincia de Tucumán pol partíu lliberal. Anque tuvo munchos problemes internos, llogró fundar delles escueles y una biblioteca, construyir dellos edificios públicos y entamar un censu. Arrenunció'l 16 de marzu de 1860, siendo reemplazáu por Salustiano Zavalía.

El proyeutu políticu de Mitre[editar | editar la fonte]

Electu diputáu a la convención reformadora de la Constitución, tuvo una actuación destacada nes negociaciones con Buenos Aires que siguieron al pactu de San José de Flores, camudándose a esa Provincia. Ellí fíxose amigu del gobernador Bartolomé Mitre y del xeneral Paunero.

L'afuego financieru en que se vía sometida una Confederación ensin renta y ensin aduana obligaba a les provincies confederaes a tolerar con Buenos Aires. Pero en 1861, les rellaciones ente Buenos Aires y la Confederación quedaron rotes pol refugu de la forma de la eleición de los diputaos porteños y pola revolución, derrota y muerte d'Aberastain en San Juan. Nesi contestu, Paz foi unviáu en misión diplomática a Córdoba y Tucumán, pero terminó arrestáu por orde del presidente Santiago Derqui, anque llogró escapar. Les cartes que llevaba contribuyeron a enemistar a Derqui con Urquiza, lo que de la mesma causó la derrota na batalla de Pavón.

Gobernador de Córdoba[editar | editar la fonte]

Acompañó a Paunero na so campaña al interior del país, como unviáu personal de Mitre. Al llegar a Córdoba, atoparon el gobiernu provincial en total acefalía. El 3 de payares de 1861 produxérase'l llevantamientu de les guarniciones militares de los departamentos San Xusto y Ríu Segundu. Los postreros partidarios de la Confederación fueren ganaos a fines de payares y les tropes de Paunero arrestaron a tolos federales reconocíos na ciudá.

De siguío Marcos Paz y Paunero reinstalaron a Félix de la Peña como gobernador, non ensin antes obligalo a roblar el so arrenunciu al gobiernu;[2] de cuenta que una parte de la llexislatura escoyó gobernador a Marcos Paz, el 16 d'avientu de 1861. Prohibió toa actividá opositora y fixo escoyer una nueva llexislatura, qu'actuó como si enxamás esistiera gobiernu dalgunu en Córdoba.

Eslleíu'l gobiernu de la Confederación, el 19 d'avientu de 1861 la llexislatura de Córdoba declaró la reasunción de la soberanía interior per parte de la Provincia, la caducidá de fechu y de derechu de los poderes nacionales, autorizando al xeneral Mitre -"vencedor de Pavón"- a convocar y faer efectiva la xunta del nuevu Congresu federal de conformidá cola Constitución reformada, otorgándo-y la representación esterna de la República ensin poderes especiales. Nel orde cronolóxicu, Córdoba foi asina la primer provincia n'adoptar esa posición.

Les puyes de poder ente los sectores lliberales folió al gobernador Marcos Paz, incapaz, en pallabres de Régulo Martínez, de "remanar doctores na ciudá y gauchos malos na campaña". El pensamientu de Paz vese reflexáu na so misiva del 31 d'avientu de 1861 a Mitre:[3]

"Hai equí unos afamiaos que nun pueden vivir ensin emplegos, y pa consiguilos nun se paran en medios. Dame ascu tener que faer política con ellos".

Finalmente, el 28 de xineru de 1862 Paz oficializó'l so arrenunciu al cargu dexando nel so llugar a Paunero ensin nengún títulu.

Campaña al interior[editar | editar la fonte]

Paz siguió escontra'l norte, y ayudó a Manuel Taboada a derrocar al gobernador Pedro Gallu en Santiago del Estero. Asitió un nuevu gobernador unitariu na provincia de Catamarca, a la que consideraba'l centru de la reacción federal. Y sofitó a José Posse, que se fixo col gobiernu de Tucumán, moviendo a los federales y a los unitarios ensin venceyos porteños. A lo último, aseguróse l'arrenunciu del gobernador federal de Salta, onde asitió al xeneral Anselmo Rojo. En marzu de 1862 xestionó y llogró un tratáu de paz ente les provincies que los sos cambeos de gobiernu forzara, que la so parte más importante yera la que dexaba les funciones del gobiernu nacional interinamente a Mitre.

Tornó a Buenos Aires col ésitu de camudar cinco gobernador democráticamente electos y col títulu de senador nacional. Foi electu presidente del senáu y llamó a eleiciones, nes cualos l'únicu candidatu yera Mitre. Pero hubo dellos candidatos a vicepresidente, ente los cualos venció Marcos Paz.

La vicepresidencia[editar | editar la fonte]

Asumió'l cargu n'ochobre de 1862 y dedicó el so mandatu a entamar les actividaes del Congresu y a nomar a la primera Suprema Corte de Xusticia de la Nación. Otra manera, la primer metá del so mandatu foi bastante sele.

Pero en 1865 españó la guerra del Paraguay, y Mitre fíxose nomar xeneral en xefe de los exércitos de la Triple Alianza. Treslladar a Corrientes en xunu d'esi añu, dexando nel cargu a Paz. Ingenuamente, creyó que podríen vencer en tres meses; tomó-yos cinco años.

La xestión de Paz tuvo como oxetivu casi esclusivu aprovir a los exércitos que llevaben alantre la guerra. Pero tuvo qu'enfrentar delles rebeliones federales qu'españaron nel interior, de les cualos la más peligrosa foi la empecipiada a fines de 1866 cola "Revolución de los Coloraos" en Mendoza, que rápido s'estendió por tou Cuyo y La Rioxa. El mesmu Mitre tuvo que tornar del frente pa dirixir la represión, que terminó siendo sorprendentemente curtia: los dos mayores exércitos federales fueron vencíos en dos batalles, casi'l mesmu día, y dende entós namái quedaron grupos aisllaos.

La situación económica fíxose realmente peligrosa, y Paz yera criticáu con durez; terminó llamando a Mitre de regresu, casi con desesperación. Pero Mitre, que nun llograba resolver la guerra nel Paraguay, quedar nel frente. Ellí causó una tarrecible derrota na batalla de Curupaytí, el peor desastre de les armes arxentines en tola so hestoria, de cuenta que los aliaos brasilanos suxurieron a Mitre que tornara a Buenos Aires.

Pa empiorar les coses, los soldaos que volvíen del frente traxeron una epidemia de cólera, que causó miles de víctimes. A fines d'avientu de 1867, el presidente n'exerciciu cayó enfermu de cólera, y morrió'l 2 de xineru de 1868.

Mitre tuvo que tornar pa reasumir la presidencia. Ensin él, finalmente la victoria aliada sobre'l Paraguay producir en 1870.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Marcos Paz Pereyra Mariño b. 7 Oct 1811 San Miguel de Tucumán, Tucumán, Arxentina d. 2 Jan 1868 San José de Flores, Bs. As., Arxentina: Xenealoxía Familiar». Consultáu'l 13 de xineru de 2016.
  2. Vease Ruiz Moreno, Martín, El Misteriu de Pavón, Ed. Claridá, Bs. As., 2005.
  3. Rosa, José María. Historia Arxentina, Tomu VI, "Ocupación del interior". Ed. Oriente. 1974.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Félix de la Peña
Gobernador de Córdoba
1861-1862
Socesor:
Wenceslao Paunero


Predecesor:
Anselmo Rojo
Gobernador de Tucumán
1858-1860
Socesor:
Salustiano Zavalía


Predecesor:
Juan Esteban Pedernera
Vicepresidente d'Arxentina
1862-1868
Socesor:
Adolfo Alsina (oct. 1868)