Cartaya

Coordenaes: 37°17′00″N 7°09′18″W / 37.2832°N 7.1549°O / 37.2832; -7.1549
De Wikipedia
Cartaya
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia Provincia de Huelva
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Cartaya (es) Traducir Juan Miguel Polo Plana
Nome oficial Cartaya (es)[1]
Códigu postal 21450
Xeografía
Coordenaes 37°17′00″N 7°09′18″W / 37.2832°N 7.1549°O / 37.2832; -7.1549
Cartaya alcuéntrase n'España
Cartaya
Cartaya
Cartaya (España)
Superficie 2264 km²
Altitú 26 m
Llenda con Lepe, Ayamonte, Sanlúcar de Guadiana, Villanueva de los Castillejos, Gibraleón y Punta Umbría
Demografía
Población 21 128 hab. (2023)
- 10 228 homes (2019)

- 9746 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de Provincia de Huelva
0% de Andalucía
0.04% de España
Densidá 9,33 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
ayto-cartaya.es
Cambiar los datos en Wikidata

Cartaya ye una llocalidá y conceyu español de la provincia d'Huelva, (comunidá autónoma d'Andalucía). Nel añu 2016 cuntaba con 19.094 habitantes. La so estensión superficial ye de 226,4 km² y tien una densidá de 84,12 hab/km².

Cartaya foi fundada como nucleu urbanu pol Marqués de Gibraleón, D. Pedro de Zúñiga, nel estuariu del ríu Piedres. El so nome provién de vocablu feniciu “carteia” que significa ciudá polo que presumiblemente el so poblamientu, anque non siguíu, ye más antiguu. Distintes muertes atopaes nel so territoriu fueron dataos dende la dómina del baxu Imperiu Romanu pos ésta atopábase nun importante nuedu de comunicaciones ente este y oeste. Tamién s'atopa documentada la esistencia de nucleos de población n'alquerías aledañas na Alta Edá Media que constaten que dende tiempos antiguos habitábase esta zona.

La economía del conceyu básase principalmente nel sector primariu, anque nos últimos años del sieglu XX fomentóse'l sector servicios recurriendo a les sos posibilidaes d'ociu por atopase en zona costera y a les sos paraxes naturales. La renta per cápita ye alta, considerando los conceyos colindantes. Los nucleos d'El Rompido y de Nuevu Portil xunto coles numberoses urbanizaciones surdíes nes últimes décades fixo posible, amás, una importante crecedera demográfica.

Del so términu cabo destacar los sos 4 km de sablera (El Rompido, Sablera de San Miguel, Sablera de Nuevu Portil, y la parte más occidental d'El Portil, una imaxe urbanística atípica por cuenta de la segregación de Punta Avesida), según, l'antiguu Conventu de la Santísima Trinidá, la Ilesia Parroquial, la ermita de Santa María de Consolación y el Castiellu de los Zúñiga.

Toponimia[editar | editar la fonte]

El topónimu "Cartaya" paez ser de procedencia fenicia: Qart o carteia, que podría traducise como "La ciudá".[2] Nun tien de confundir se, sicasí, con Libertinorum Carteia, en San Roque. En dómina andalusí apaeció sol nome de qarqaya, fonéticamente bien paecíu al actual.

Símbolos[editar | editar la fonte]

Escudu

El blasón municipal ye'l siguiente:

De gules, castiellu d'oru adjurado de sinople sosteníu de monte al natural, y ésti sosteníu d'ondes de plata y azur. A entrambos llaos del castiellu, dos maceros.

Foi aprobáu por decretu de 21 de xunetu de 1972, y publicáu nel BOE el 24 d'agostu de dichu añu.[3]

Bandera

La bandera municipal foi aprobada nel plenu municipal de 10 d'agostu de 1998[3] y tien la siguiente descripción:

Colorada con seis franxes no baxo, trés blanques y trés azules. Centraes y sobrepuestes les armes locales.

Xeografía física[editar | editar la fonte]

Situación[editar | editar la fonte]

Atopar a 22 km de Huelva y a 110 km de Sevilla. Queda representáu na fueya del MTN50: nᵘ 999 (2001).

Llocalización
Contorna de la Mariña Occidental d'Huelva.

El términu municipal de Cartaya asítiase nel suroeste de la provincia d'Huelva, na zona de mariña y llindada d'este a sur pel ríu Piedres y la so desaguada, dando orixe a la sablera de San Miguel. El nucleu urbanu atopar a pies de la rivera de la Piedres ente que los nucleos d'El Rompido y El Portil -esti postreru tamién pertenez a Punta Avesida-, atópase na desaguada de la Piedres y a pies del Atlánticu respeutivamente.

El términu municipal tien una estensión de 226,4 km²[4] con una altitú media de 26 msnm.[4]

Poblaciones estremeres

El términu municipal de Cartaya llenda al este y sur con Lepe, que la so división natural ye'l río Piedres, al nordeste con Gibraleón y al sureste con Punta Avesida, llocalidá que se segregó de Cartaya na década de 1960.

Noroeste: Sanlúcar de Guadiana y Villanueva de los Castillejos Norte: Villanueva de los Castillejos Nordeste: Gibraleón
Oeste: Lepe Este: Gibraleón, Aljaraque y Huelva
Suroeste: Lepe Sur: Lepe Sureste: Océanu Atlánticu y Punta Avesida

Orografía[editar | editar la fonte]

El nucleu urbanu atópase cercanu a la derecha de la ribera del río Piedres, calce en que la so desaguada asitiar el nucleu menor d'El Rompido. Radicalmente ye la zona más interior, de pinares y pequeñes elevaciones que la faen más abrupta. Por ello'l relieve de la zona puede resumise na esistencia de tres unidaes xeográfiques que corresponderíen a la zona fluvio-mariniega formada nel Periodu Cuaternariu de la Sablera de San Miguel, a la parte de campu y a la parte de monte baxu.

El suelu componer graves y conglomeraos de cobertories detríticas, glacis y derrubio de fastera. Nes zones montosas destaquen les afloraciones de cayueles paleozoiques.

Rede xeodésica
Vértices xeodésicos de Cartaya[5]
Témino municipal Puntu xeodésicu Altitú Númberu Fueya MTN Coordenaes
Cartaya Miramundo[6] 170,158 98093 980 37°17′N 7°09′W / 37.283°N 7.150°O / 37.283; -7.150
Fuentes: Institutu Xeográficu Nacional d'España - IGN

Climatoloxía[editar | editar la fonte]

El clima ye de tipu mediterraneu continentalizado, mediatizado pola so cercanía al mar. Los invierno son bien nidios, raramente les temperatures apuerten a negatives y nun suelen baxar de los 10º; pela cueta los branos son bien templaos rexistrándose medies nos meses de xunetu y agostu de más de 33º. La media añal asítiase nos 18º. Les precipitaciones nun suelen ser bien abondoses. El 16 d'abril de 2010 un tornáu de 40 metros de diámetru afaró cultivos y baltó árboles na llocalidá.[7]

De siguío, amuésase la media de temperatures y precipitaciones a lo llargo del añu 2007:

Temperatures y precipitaciones medies de Cartaya
ene feb mar abr may jun jul ago sep oct nov dic MEDIA
Temp. máxima (°C) 16,3 17,3 19,7 21 24,8 27,5 32,7 31 28,1 25 21 17,1 23,5
Temp. mínima (°C) 6 8,5 6,9 9,7 12 15,5 21 22,7 20 15,9 11,7 10,2 13,5
Precipitaciones (mm) 42 64 16 33 36 4 2 4 55 48 52 21 37,3

Hidroloxía[editar | editar la fonte]

El so principal cursu fluvial ye'l ríu Piedres, que constitúi la llende oriental del so términu y lo delimita col conceyu de Lepe. Naz nel términu municipal d'El Almendro, anque la mayor parte de los regueros que-y dan orixe y que vienen de la sierra del Almendro, nacen nel términu municipal de Villanueva de los Castillejos. Orixinalmente desaguaba na aldega d'El Rompido, topónimu que s'anició por que yera nesa zona donda les foles rompíen contra los sedimentos del ríu. Estos sedimentos depositaos en direición este fixeron posible gran movilidá na ría de la Piedres, desenvolviendo de manera rápida numberoses paraxes como la Llaguna d'El Portil cuando ésta quedó cerrada.

El Banzáu de la Chanza, n'otru conceyu, abastez d'agua a la llocalidá.

Ecoloxía[editar | editar la fonte]

Flora Esiste una importante masa forestal

compuesta por estensos pinares (unes 12.000 hectárees), enebros, nuevos plantíos d'ocalitales y delles zones, bien pequeñes, d'encinares y sufrerales. Tou ello, xunto al denomináu Paraxa Natural Marismas del Río Piedres y Flecha de Nueva Umbria,[8] componen una estensa tierra en relativu estáu semivirgen.

Fauna

Historia[editar | editar la fonte]

Prehistoria[editar | editar la fonte]

Esisten poques evidencies arqueolóxiques prehistóriques na zona. En redol a la desaguada de la Piedres atopóse pequeñes pieces d'industria lítico del Paleolíticu Inferior, como xacimientos achelesenses tempranos (cantares y dalgunos bifaces y picos)[9] o del Paleolíticu Mediu tipu musteriense.[9] Nun esiste conexón dalguna ente les poblaciones de les veres de la Piedres, del Odiel o del Tinto. Les primeres evidencies históriques de población nel actual nucleu urbanu de Cartaya nun se daten hasta dómina fenicia.

Romanización[editar | editar la fonte]

Si'l nucleu de Cartaya y la so mariña cercana (onde esisten numberosos afayos de pecios) nun fueron probablemente habitaos hasta la llegada fenicia nun va ser hasta sieglu dempués cuando se dar# en una meyora significativa. En dómina romana atopábase enclavada nes rexones denominaes Beturia Céltica y Túrdula, dientro de la provincia senatorial romana de la Baetica.[10] Cartaya asitiábase cercana al trayeutu de la calzada que xunía les ciudaes de Praesidio y Ad Rubras[11] y podría disponese na zona cierta industria alfarero, sobremanera ánfores, ante la demanda de los asentamientos de Punta Avesida o Onuba Aesturia.[12]

Como ye común a tola zona d'Huelva, la presencia visigoda na contorna foi bien pocu significativa.

Edá Media[editar | editar la fonte]

Situación de la Taifa d'Huelva na península escontra'l sieglu XI.

Mientres la dómina d'Al-Ándalus, sol nome de Cashtm estes tierres quedaron enclavaes na Cora de Labla, una Cora perteneciente a Gharb al Ándalus. Tres la cayida del Califatu de Córdoba en 1012 integrar na Taifa d'Huelva hasta qu'ésti tamién sumió y en 1052 integrar na Taifa de Sevilla.

Tres la conquista cristiana del norte d'Huelva, nel sieglu XIII, dempués de tomar por Alfonsu X el Sabiu en 1262[13] de les ciudaes de Borrina y Huelva, l'actual provincia onubense cobró importancia como territoriu fronterizu con Portugal, sirviendo de frenu a la política expansionista d'esti país y denominándose Banda Gallega a gran parte d'esa frontera. Va Ser yá en 1269 cuando se configura la frontera con Lepe al traviés de la Piedres:[14]

Otrosí mandamos a Maestre Fernán García [...] que partieren los términos ente Gibraleón y Ayamonte y ellos partieronlos y pisieron los moxones d'esta guisa. Como caye el ríu de les Piedres na Mar y va derechamente enriba y solmena a la Alcaria de Mertola y de esta Alcaria a Moxon cubiertu hasta Guadiana.
Según copia de D. Corpas González, 1917.[15]

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Escudu d'armes de la familia Zúñiga. Ye a partir del sieglu XV cuando la presencia de los Zúñiga faen posible un asentamientu definitivu de población en Cartaya.

Mientres los sieglos XV y XVI Cartaya pasó a formar parte de los señoríos de la Casa de Zúñiga. La zona yera insegura pos yera frecuentemente atacada por pirates berberiscos y normandos. Hasta que'l marqués de Gibraleón Pedro de Zúñiga y Manrique de Lara, nun ganó un pleitu a Alfonso de Guzmán, señor de Ayamonte y Lepe, pol cual pudo establecer un pasu en barca al traviés del río Piedres y fundar xunto a él la población pa poder defender dichu pasu, nun hubo na zona cierta normalidá.[16] Siete años dempués mandó empecipiar les obres del castiellu, asitiáu güei al oeste del actual cascu urbanu y del que namái se caltién el patiu d'armes. La construcción de la fortaleza, abellugu ideal pa la población, termina per consolidar l'actual poblamientu. Tamién nesa fecha edificóse la primer ilesia, d'estilu mudéxar, sobre la que darréu se llevantó l'actual Parroquia de San Pedro. El so descendiente, Álvaro de Zúñiga consolidó'l poder familiar na Baxa Andalucía y el so primoxénitu, al casóse cola fía de Juan Alfonsu III de Guzmán fíxose finalmente en dote de Ayamonte, la cercana Lepe y La Redondela.[16]

Mención estreme merez el Puertu de la Ribera. Este goció yá en 1509 d'un induldable tráficu, teniendo comerciu col Puertu de Sevilla (afaenando nél una nave procedente de Cartaya) o con Flandes. Les naves cartayeras afaenaben en Cabu Espartel y Cabu Bojador y esistía tresporte de cabotaxe, comerciu de vinu y grano.[17] Tamién disponía d'estelleros documentándose la fabricación de carabeles nel sieglu XV.[18] Mientres, el puertu del castiellu de San Miguel d'Arca de Güe, na desaguada de la Piedres empezó a quedar aislláu. Magar ello Cartaya nun tuvo la importancia que poblaciones más o menos cercanes como Palos de la Frontera o Moguer tuvieron nel aportar históricu na navegación. Aun así marineros locales fueron partes tantu nel primer viaxe colombín, onde apaecen nomes como Talafar, Vizcaino y Alonso Rodríguez,[19] como que na Segunda espedición colombina, onde colaron tamién na carabela La Niña el marineru cartayero Rodrigo Calafar, na carabela San Juan Alonso Rodríguez y na carabela Cardera Juan Vizcaín.[20]

La entá insegura población movió a los relixosos de la Mercé Descalza, orde dedicada a la redención de cautivos, a establecese na llocalidá como yá lo fixera n'otres llocalidaes cercanes. Aun así los poblamientos siguen siendo inestables sumiendo antigües aldegues medievales como la de San Miguel d'Arca de Güe y con descensu poblacional nel nucleu de resultes d'una epidemia de peste en 1602.[21] Esta etapa crítica oldea cola de sieglos posteriores, sobremanera cuando nel sieglu XVIII desenvuélvese gran parte de l'actual trama urbana de Cartaya magar los presumibles estroces (como nel edificiu conventual) del Terremotu de Lisboa de 1755

Edá Contemporánea[editar | editar la fonte]

Conventu de la Santísima Trinidá.
Vista de l'antigua almadraba frente a El Rompido. La pesca del atún atraxo a numberosa población portuguesa y d'otros llugares d'España que finalmente terminó enraigonando nel conceyu.

Mientres los años 1804 a 1808 perteneció a la Provincia marítima de Sanlúcar de Barrameda y al reinu de Sevilla hasta la nueva división alministrativa de 1833,[22] terminó englobándose na nueva provincia d'Huelva.

Nel postreru de terciu de sieglu surde'l pobláu d'El Rompido. Magar enantes esistieren otros pequeños asentamientos na desaguada de la Piedres mientres esos años empezar a trabayar una almadraba en la otra banda del ríu. Como les comunicaciones terrestres con Cartaya debíen de faese dende la marxe izquierda del ríu establecieron families nel actual nucleu. Estes families fueron formaes xeneralmente por homes de procedencia forana, munchos d'elles procedíen del vecín Portugal, con muyeres cartayeras. Apellíos portugueses como Almeida o Brito son entá comunes na zona.[23]

Sieglu XX y sieglu XXI[editar | editar la fonte]

En 1963 producióse la segregación del nucleu de Punta Avesida. Ante les demandes d'ésti por cuenta de la so alloñanza al nucleu y la so crecedera turístico y económico,[24] el Conceyu punxera en marcha un espediente solicitando al Conseyu de Ministros la revocación del Decretu de 15 de xineru de 1959 qu'alcordaba la so segregación del nucleu matriz. Finalmente les xestiones nun espolletaron y el 26 d'abril de 1963 Punta Avesida convertir nuna nueva llocalidá de la provincia con frontera apenes a ocho quilómetros d'El Rompido. A partir d'entós propúnxose El Portil como espaciu pal so dinamización turística. En 1968 aprobóse un plan de dinamización[25] que resultó fallíu favorecíu apenes un leve desenvolvimientu de la zona.

Cola llegada de la democracia y la promulgación de la Constitución española de 1978 Cartaya, como tol Estáu, consiguió nueves competencies y esperimentu un importante desenvolvimientu asitiándose ente unu de les llocalidaes más poblaes anguaño na provincia d'Huelva.

Población y ordenación urbana[editar | editar la fonte]

Nucleos de población[editar | editar la fonte]

El nucleu principal del conceyu ye Cartaya. A veres del Río Piedres asítiense los nucleos menores d'El Rompido y Nuevu Portil, destacando del primeru les urbanizaciones Urberosa y Los Pinos. Esisten otros conxuntos d'edificaciones en tremáu por tol términu municipal.

Nucleos urbanos de Cartaya
Nucleu urbanu Habitantes Coordenaes Distancia a Cartaya (km)
Cartaya 16.173 37°16′59″N 7°09′17″W / 37.28306°N 7.15472°O / 37.28306; -7.15472 0
El Rompido 1.737 37°13′04″N 7°07′20″W / 37.21778°N 7.12222°O / 37.21778; -7.12222 8
Nuevu Portil 1.134 37°12′52″N 7°03′17″W / 37.21444°N 7.05472°O / 37.21444; -7.05472 11
Fuentes: INE 2012 (datos de 2011), Google Earth

Demografía[editar | editar la fonte]

Pirámide de población 2009[26]
% Homes Edá Muyeres %
0,65
 
85+
 
0,73
0,48
 
80-84
 
0,82
0,84
 
75-79
 
1,33
1,21
 
70-74
 
1,30
1,73
 
65-69
 
1,58
1,86
 
60-64
 
1,92
2,34
 
55-59
 
1,91
3,26
 
50-54
 
2,72
3,63
 
45-49
 
3,26
4,50
 
40-44
 
4,24
4,99
 
35-39
 
4,58
5,23
 
30-34
 
4,63
4,77
 
25-29
 
4,61
4,00
 
20-24
 
3,74
2,90
 
15-19
 
3,10
2,90
 
10-14
 
2,60
2,90
 
5-9
 
2,70
3,30
 
0-4
 
2,80


La población en 2010 ye de 18.415 persones, compuesta por 9.508 varones y 8.907 muyeres. La crecedera nos últimos años foi significativu, doblándose la población de fechu qu'esistía a finales de los años 1980. Nos años 1960 menguó notablemente'l censu porque en 1963 independizar de Cartaya la pedanía de Punta Avesida.[27]

Evolución demográfica de Cartaya
1996199819992000200120022003200420052006200720082009201020112012201320142015
11 43511 89012 09412 58412 97013 67814 10614 76715 48016 04216 58917 42417 90518 41519 04419 18519 32319 18619 164
(Fonte: INE [Consultar])
Evolución demográfica de Cartaya ente 1900 y 2009[28]
Gráfica ellaborada por: Wikipedia sobre la base de los datos del INE-2009
Pirámide de población

Del analís de la pirámide de población deduzse lo siguiente:

  • La población menor de 20 años ye'l 23% de la población total.
  • La población entendida ente 20-40 años ye'l 37%
  • La población entendida ente 40-60 años ye'l 26%
  • La población mayor de 60 años ye'l 14%

Esta estructura de la población ye típica nel réxime demográficu modernu, con una evolución escontra un avieyamientu de la población y un amenorgamientu de la natalidá añal.


Inmigrantes

La población estranxera empadronada en 2009 suma 3.197 habitantes, que representa un porcentaxe del 17% del padrón, bien cimeru a la media nacional y rexonal, siendo les nacionalidaes más numberoses la marroquina (876 habitantes), la rumana (1.003) y la ecuatoriana (120).[29]

Urbanismu[editar | editar la fonte]

Política y Alministración Pública[editar | editar la fonte]

Conceyu.

Alministración llocal[editar | editar la fonte]

L'alministración política del conceyu realízase al traviés d'un Conceyu de xestión democrática que los sos componentes escoyer cada cuatro años por sufraxu universal. El censu eleutoral ta compuestu por tolos residentes empadronaos en Cartaya mayores de 18 años y nacionales d'España y de los otros países miembros de la Xunión Europea.

Según lo dispuesto na Llei del Réxime Eleutoral Xeneral,[30]qu'establez el númberu de conceyales elegibles en función de la población del conceyu, la Corporación Municipal de Cartaya ta formada por 17 conceyales. Nes postreres Eleiciones Municipales celebraes en 2015 foi escoyíu alcalde Juan Miguel Polo Plana siendo la constitución del Conceyu la siguiente:

Resultaos Eleiciones Municipales en Cartaya.[31]
Partíu políticu 2015
% Conceyales
Partíu Socialista Obreru Español 33,46 6
Independientes por Cartaya 24,06 5
Partíu Popular 17,85 3
Izquierda Xunida 10,06 2
Partíu Andalucista 8,6 1
Alcaldes dende les eleiciones municipales de 1979
Periodu Nome del alcalde
1979-1983 Pedro Jurado Hachero UCD
19831987 Guillermo Pérez Gómez PSOE
19871991 Miguel Romero Palacios PA
19912011 Juan Antonio Millán Jaldón PSOE
2011actualidá Juan Miguel Polo Plana ICAR

Economía[editar | editar la fonte]

Actividá empresarial y emplegu

Nel añu 2008, esistíen nel conceyu, un total de 1.105 empreses, de les que 990, teníen una plantía de menos de 5 trabayadores, 91 empreses teníen una plantía ente 6 y 19 trabayadores y con una plantía cimera a 20 trabayadores había namái 24 empreses.[32]Cola crisis económica actual que se ta produciendo en toa España, ye posible que los datos correspondientes a l'actualidá (2010) sían sensiblemente inferiores a esa cifres porque son munches les empreses que tán cesando nes sos actividaes.[33]

Coles mesmes Cartaya pertenez a la Mancomunidá de Conceyos Beturia polo qu'ésta como la contorna na que s'integra lleva a cabu distintos iniciatives pa promover el desenvolvimientu económicu.[34] Una d'elles foi la creación de la Escuela d'Empreses de Cartaya (ULOPA) que s'encarga de la dinamización económica llocal.[35]

Renta disponible Según

la base de datos qu'ufierta'l Institutu d'Estadística d'Andalucía (IEA), la renta neta media declarada por habitante residente en Cartaya en 2006 yera de 15.565,08 .[36].


Sector primariu[editar | editar la fonte]

Agricultura Nos

últimos años la ganadería perdió ciertu pesu na contorna. L'antigua feria ganadera, que se celebraba conxunta a les fiestes patronales, dexó yá de celebrase. Tradicionalmente tuvo muncha importancia'l cultivu de figos, cidra, almendra y aceituna (esistía una cooperativa d'Aceite d'oliva hasta los años 1990), pero son anguaño los cítricos y el cultivu de fresón (como asocede en munches llocalidaes del sur provincial) los que contribúin notoriamente a la economía cartayera. Esti conceyu vio cómo nos últimos años, y por causa de les necesidaes llaborales derivaes de la recoyida d'estos cultivos, producíase un importante fluxu migratorio, especialmente de ciudadanos marroquinos y d'Europa del Este. Conforme al Institutu d'Estadístiques d'Andalucía, la población estranxera residente representa'l 16,29% del total.[4]

En 2008, según esprender de la información llograda pol Institutu d'Estadística d'Andalucía la llocalidá disponía de la producción agrícola reflexada na tabla axunta.

Distribución d'usos de la superficie agrícola en 2008[37]
Cultivos
herbales
Superficie 476 ha
Principal cultivu herbal de regadío Fresa y fresón
Superficie cultivada de fresa y fresón 227hai
Principal cultivu herbal de secanu Ceberes d'iviernu pa forraxes
Superficie cultivada de trigu 9 hai
Cultivos
maderizos
Superficie 3.140hai
Principal cultivu maderizu de regadío Naranjo
Superficie d'olivar de regadío 1.433 hai
Principal cultivu maderizu de secanu Almendro
Superficie d'olivar de secanu 180hai
Ganadería Les

mutaciones económiques han imposibilitáu un caltenimientu de la economía ganadera na zona. Magar mientres gran parte del sieglu XX Cartaya si yera significante nesti sentíu (esistía una feria de ganáu bien reconocida na contorna) agora ye pocu más que testimonial, destacando si acasu les granxes d'aves de corrolada.

Censu ganaderu (1999)[38]
Especie animal Cabeces
Bovín 107
Ovín 1.760
Caprino 1.664
Porcín 686
Aves 197.256
Mular 176
Equín 246
Coneyes madres 12
Pesca La base de la economía cartayera

tradicionalmente tamién foi la pesca. El pequeñu puertu y rula d'El Rompido nun pudo competir con otros puertos cercanos y mayores como los d'Huelva o Isla Cristina, sobremanera porque nun s'especializó en nengún sector o n'industria. Magar ello sí nutre bien a la zona y viende importantes captures procedentes de la Piedres como coquinas. La yá sumida almadraba, na vera opuesta del ríu, significó la nacencia del asentamientu d'El Rompido.

Dependiente de la Conseyería d'Agricultura y Pesca de la Xunta d'Andalucía asítiase en Cartaya el Centru d'Investigación y Formación Pesquera y Acuícola (CIFPA) , nun edificiu na paraxa de Agües del Pinu.

Sector secundariu[editar | editar la fonte]

Industria El

CTM Centro Tresportes y Mercancíes Fenadismer ta asitiáu na N-431 aprovechando la situación de Cartaya como nuedu de comunicaciones. El Polígonu industrial La Barca y el Polígonu Industrial La Estación, esti postreru con 94.445 m² d'estensión y 92 empreses instalaes, complementen la estructura económica de la llocalidá.

Sector terciariu[editar | editar la fonte]

Comerciu Cartaya,

xunto cola cercana Lepe, ye una ciudá de servicios aprovechando la so situación estratéxica na zona costera central de la provincia y les sos comunicaciones terrestres. Esisten delles instalaciones comerciales de tamañu mediu y una gran superficie de la multinacional francesa Carrefour.

Turismu ya infraestructura hotelera [[Ficheru
El

Rompido, Huelva.jpg|thumb|El Rompido.]] Magar a finales del sieglu XX esistía yá un importante númberu de segundes residencies na so mariña y una llegada mientres el branu de families rellacionaes col pueblu foi a principios del sieglu XXI cuando'l turismu convirtióse en motor de la so economía. La ufierta turística aprovechando los quilómetros de sablera que pertenecen al so territoriu concentrar d'esta forma nos nucleos costeros d'El Portil y El Rompido sobremanera mientres el periodu branizu.

La infraestructura hotelera actual crear a finales de los 90, enllantándose un modelu de baxa densidá, con hoteles de cuatro y cinco estrelles, golf y deportes náuticos.

Infraestructura hotelera (2010) Cartaya, El Rompido, Nuevu Portil
Hotel Estrelles
El Rompido Golf 5
Cartaya Garden 4
Playacartaya 4
AC Nuevu Portil Golf 4
Fuerte El Rompido 4
Plaza Chica 2
Feries comerciales

Disponer d'un pabellón pa feries comerciales y de muestres nel recintu ferial de la llocalidá al que se-y va sumar en curtiu'l Nuevu Pabellón de Certámenes Comerciales pa la Mariña d'Huelva que constrúi'l Conceyu en collaboración cola Diputación Provincial d'Huelva.[39] Les feries comerciales entamaes en Cartaya son:

  • Expo-citfresa. Feria de la fresa y de los cítricos que mientres los trés díes de celebración centraliza les actividaes comerciales ya investigadores d'estos cultivos na provincia.
  • Feria del Caballu y los sos Complementos. Tradicionalmente Cartaya tuvo una numberosa cabaña equina. Añalmente, mientres tres díes, celebra nel pabellón ferial una muestra de caballos y complementos pa ésti.
  • Feria agrícola ya industrial. Simultáneamente a les fiestes patronales celebrar dende 1964 esta feria dientro d'un pabellón ferial estable, con una superficie pa espositores de 2000 , más zones d'almacenaxe, cafetería y oficines.
  • Salón de la automoción y la náutica. Paralelamente a la feria agrícola ya industrial celebra esti salón Provincial del Automóvil, qu'empecipió la so andadura nel añu 1993 y rexunta na cortil del Centru de Tresportes de Mercancíes a tolos concesionarios oficiales d'automóviles y camiones de la provincia amás de delles marques náutiques. Dambes cunten con gran tradición na contorna recibiendo una media de 120.000 visites nos cinco díes que dura la muestra.

Tresporte y comunicaciones[editar | editar la fonte]

Regulación del tráficu urbanu[editar | editar la fonte]

L'artículu 7 de la Llei sobre Tráficu, Circulación y Seguridá Vial aprobáu por RDL 339/1990 atribúi a los conceyos unes competencies abondes pa dexar, ente otres, la inmovilización de los vehículos, la ordenación y el control del tráficu y la regulación de los sos usos.[40]

Comunicaciones[editar | editar la fonte]

Carreteres

Col tramu d'enllaz de la  A-49  ente Huelva y Ayamonte solucionáronse los frecuentes atascos qu'en dómines branices causábense, sobremanera, nes travesíes de Lepe y Cartaya. Nel sieglu pasáu atayóse la unión col conceyu de Lepe al traviés d'una ponte sobre la Piedres ente El Rompido y El Tarrón.

Carreteres del términu municipal de Cartaya[41]
Identificador Denominación ----  A-49  ||Autopista A-49|| Comunica dende Sevilla a la frontera portuguesa por Ayamonte tres el so pasu por Huelva. Enllaza con Cartaya al traviés de la  HV-3402  99, 106 y 107.
 N-431  ||Huelva - Ayamonte|| Comunica Huelva con Ayamonte pasando por Cartaya al traviés de la travesía.
 A-497  ||Huelva- enllace Cartaya||Coneuta Huelva cola  N-431  y la  A-49  na zona del antiguu apeaderu de ferrocarril.
 A-5053  ||Cartaya - El Rompido||Coneuta'l nucleu urbanu con El Rompido y la  A-5052  .
 A-5052  ||El Rompido- Sablera de La Bota||Coneuta El Rompido cola Plaza de la Bota, l'A-4103 con destín Punta Avesida, l'A-4105 con destín la  A-497  .
 A-5058  ||Carretera Forestal de los Cumes||D'El Portil a Cartaya.
 HV-3402  ||Huelva- enllace Cartaya||Coneuta Cartaya cola  A-49  , Tariquejos y la A-490.
Tresporte públicu Esisten

habilitaos apeaderos na travesía de Cartaya y na Avenida d'El Rompido con enllaces a Ayamonte, Huelva, Sevilla. Les conexones per tren sumieron a finales del sieglu XX cola cancelación de la Llinia de ferrocarril Gibraleón-Ayamonte.[42] De calter turísticu esiste una conexón per mediu de barcaza ente les sableres y la Flecha d'El Rompido mientres periodu branizu.[43]

Suministros[editar | editar la fonte]

Agua potable Giahsa,

ye la empresa instrumental de la Mancomunidá de Servicios de la provincia d'Huelva creada pa la xestión del ciclu integral de l'agua y de los residuos de los conceyos de la provincia. Ye un organismu provincial pa llograr un sistema tarifario razonable y comparable pal nivel de servicios demandaos pola Mancomunidá. En Cartaya, Giahsa ocupar de controlar y supervisar les redes de saneamientu y suministru d'agua potable y atiende tamién a les necesidaes de fontanería de les dependencies municipales.[44]

Suministru Pal

suministru d'alimentos perecederos tales como (frutes, verdures, carne y pexe) esisten na llocalidá dellos supermercaos, dalgunos d'ellos de cadenes nacionales tales como Mercadona , Lidl, Carrefour, Supermercaos El Xamón o Día, amás d'un bon númberu de pequeños establecimientos tradicionales d'alimentación y una plaza de abastos municipal remocicada en 2010, onde hai instalaos dellos puestos de venta d'alimentos especializaos por productos (frutería, pescadería, carnicería, etc)

Bienestar Social[editar | editar la fonte]

Educación[editar | editar la fonte]

Esisten dellos centros educativos qu'imparten dende la etapa d'Educación Infantil hasta la Educación Secundaria Obligatoria y educación pa persones adultes. Estos centros escolares dependen de la Conseyería d'Educación de la Xunta d'Andalucía na Delegación Provincial d'Huelva: Y.I. Virxe de Consolación, C.D.P. Patitos II, C.E.I.P. Juan Ramón Jiménez, C.E.I.P. Concepción Arenal, C.E.I.P. Maestru Juan Díaz Hachero,C.E.I.P. Castiellu de los Zúñigas I.E.S. Rafael Reyes, I.E.S. Sebastián Fernández, C.Y.PER. Cartaya.[45]

Competencia municipal

Dende la Conceyalía d'educación cooperar cola Alministración Educativa, participación na xestión escolar y caltenimientu de Centros Escolares.

Sanidá[editar | editar la fonte]

L'atención primaria emprestar nel centru de salú asitiáu na Avenida d'El Rompido y un consultoriu n'El Rompido, dambos dependientes de la Conseyería de Salú de la Xunta d'Andalucía.

Competencies municipales

Na organización del Conceyu nun figura nenguna conceyalía específica de salú o sanidá, sicasí l'artículu 42 de la Llei Xeneral de Sanidá[46]dispón que, los Conceyos, ensin perxuiciu de les competencies de les demás Alministraciones Públiques, van tener les siguientes responsabilidaes mínimes n'asuntos rellacionaos cola Sanidá.

  • a) Control sanitariu del mediu ambiente: Contaminación atmosférica, suministru d'agües, saneamientu d'agües residuales, residuo urbanos ya industriales.
  • b) Control sanitariu d'industries, actividaes y servicios, tresportes, ruios y vibraciones.
  • c) Control sanitariu d'edificios y llugares de vivienda y convivencia humana, especialmente de los centros d'alimentación, peluqueríes, saunes y centros d'hixene personal, hoteles y centros residenciales, escueles, campamentos turísticos y árees d'actividá físicu deportives y de recréu.
  • d) Control sanitariu de la distribución y suministru d'alimentos perecederos, bebíes y demás productos, direuta o indireutamente rellacionaos col usu o consumu humanos, según los medios del so tresporte.
  • y) Control sanitariu de los campusantos y policía sanitaria mortuoria.

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Patrimoniu civil[editar | editar la fonte]

Faros n'El Rompido.

Pol so llugar privilexáu nel centru históricu destaca'l Castiellu fortaleza de Los Zúñiga, construyíu sobre una llomba ente 1417 y 1420, ye la construcción más importante de la llocalidá. Nél destaquen el so patiu d'armes y les muralles de más d'ocho metros d'altor que fueron restauraes a finales de los años 1990. Complementar cola puerta mudéxar d'accesu a la cortil. Disponía amás de siete torres almenadas y una segunda muralla baxa esterior, dambes yá sumíes. La so misión yera la de vixilancia de los terrenes que llindaben los señoríos de Lepe y Gibraleón, sobremanera de la Piedres. Nel sieglu XVIII proyeutó reconvertíselo en cuartel pa cuerpu de guardia pero refugáu'l proyeutu terminó abandonáu en 1812.

Les Cases capitulares son un conxuntu construyíu en 1555 con numberoses reformes posteriores[47] que se complementen col edificiu del Conceyu y la so plaza, reformada a principios de los años 2000, nun espaciu diáfano con casa de la cultura y xulgaos de paz. Tamién son importantes delles edificaciones singulares mudéxares dataes nel sieglu XVII. 1700 y 1850.[47] Tamién ye interesante l'arquiteutura popular civil con cases de fachada blanca y estrecha pero con llargor considerable terminaes xeneralmente en patios y cortes o les yá sumíes fontes y llavaderos.

N'El Rompido sobresalen los dos faros, el más nuevu d'ellos entá n'usu y el más antiguu, edificáu en 1861[47] primero que la mesma aldega, construyíu en lladriyu y ostionera de Puerto Real.

Patrimoniu relixosu[editar | editar la fonte]

Tocantes a arquiteutura relixosa destaquen nel conceyu:

Cultura[editar | editar la fonte]

Biblioteques[editar | editar la fonte]

La biblioteca de Cartaya ta allugada na 3ª planta del Centru Cultural de la Villa. Tien una Biblioteca Xeneral y Biblioteca Infantil-Xuvenil. Ente otres Seiciones, sobresal la Biblioteca Intercultural, con un gran númberu de volumes n'árabe, rumanu, polacu, alemán, francés, rusu, inglés ya italianu. Coles mesmes, destaca la Quijoteca, qu'alluga la inmortal novela cervantina en 28 llingües distintes.Realícense numberoses actividaes d'espardimientu y fomentu de la llectura, sobremanera en collaboración col Centru Anddaluz de les Lletres, tales como Talleres Lliterarios, Cuentacuentos, Alcuentros con Autores y ilustradores, amás de los añales Bibliohallowee, BiblioCarnaval, Día del Llibru. Esisten dos clubes de llectura, unu d'adultos y otru infantil.

L'Archivu Históricu Municipal tien documentos dende'l sieglu XV (1481-1987). Otru fondu ye l'Archivu Entemediu, con documentos dende 1988-2009. Ente los sos fondos destaquen l'Archivu de Protocolu Notarial, en microfilme (1707-1989) y l'Archivu Fotográficu, con más de 10.000 imáxenes digitalizadas a disposición del públicu.


Teatros Entra les instalaciones culturales de la ciudá destaca'l Centru Cultural Villa de Cartaya. Tamién s'utiliza como espaciu escénicu'l mesmu patiu d'armes del Castiellu de los Zúñiga, onde ente otros, celébrase tolos branos el Festival Siete soles, siete luna.

Turismu[editar | editar la fonte]

Fiestes[editar | editar la fonte]

Cai de la Plaza, tamién conocida por Plaza llarga en contraposición a l'antigua Plaza Redonda del Conceyu.
  • Fiestes Patronales n'honor de la Santísima Virxe del Rosario. Esta feria relixosa celebrar n'honor de la Patrona, que la so imaxe,[49] obra del escultor Lleón Ortega de [1939], venerar na Ilesia Parroquial de San Pedro. Esta imaxe ye proclamada Patrona Canónica de la Villa, el 16 de xunu de 2013, tres un trabayu d'investigación histórica que parte dende 1543 hasta los díes de güei, xera ta realizada pola mesma hermandá de la virxe y del cual esprender la importancia de la devoción na villa de Cartaya y que les autoridaes de la Santa Sede tuvieron a bien pa la Confirmación Canónica d'esti Patronalgu. El primer domingu d'ochobre, y tres la celebración de l'antigua novena, concluyir cola tradicional función y posterior procesión, na cual anuévase'l votu d'alcaldesa perpetua, títulu qu'ostenta dende 1992.[ensin referencies] Na redoma del Pabellón Ferial atópase el recintu ferial, con más d'un centenar de casetes, cais y urbanización con servicios en tou la cortil. Tou atópase distribuyíu en redol a una plaza central onde ta asitiáu l'escenariu onde se dan cita actuaciones tantu folclóriques como de música actual.
  • Romería de San Isidro. Celebrar na paraxa natural que toma'l nome de la Ermita de San Isidro, a dos quilómetros y mediu del pueblu en direición a El Rompido. La fecha de celebración ye variable, y asítiase de normal nel últimu fin de selmana de mayu. Cartaya cunta con una de les más importantes cabañes equines de la provincia d'Huelva, polo que'l caballu ye protagonista indiscutible d'esta romería. Dos selmanes antes tien llugar la busca del santu a la so ermita na pradería y treslládase al pueblu. Mientres esos díes la imaxe permanez na parroquia de San Pedro celebrándose mises nel so honor. El xueves anterior a la romería celebra una ufrienda de flores n'honor a San Isidro. El vienres llevar a cabu'l treslláu del santu y el simpecado (que permanez nel pueblu mientres tol añu) a la pradería. La romería escurre en dicha pradería'l vienres, el sábadu y el domingu. El domingu treslladar de nuevu'l simpecado al pueblu dexando asina'l santu na so ermita hasta'l próximu añu.
  • Fiesta d'El Rompido. Tien llugar l'últimu fin de selmana del mes de xunetu y convirtiéronse nuna de les cites más tradicionales y allegaes del branu na mariña onubense. Como platu fuerte celébrase la procesión de la Virxe del Carmen, a la que los marineros pasien pel Ríu Piedres nes sos embarcaciones pa brinda-y una ufrienda de flores nes agües que-yos apurren el sustentu.
  • Cabalgata de Reyes. Numberosos xarrés percuerren les cais del conceyu reparaes por munches de les persones de les villes colindantes. Ente elles destaquen les que porten a los Trés Reis Magos que van partiendo carambelos mientres tol percorríu, y que más tarde terminen el percorríu nos balcones del Conceyu de la ciudá d'onde tiren los últimos carambelos xunto con munchos otros regalos . Llevar a cabu un grupu de persones ente les que destaca l'artífiz de la cabalgata Antonio Benítez González. En paralelu ta la fiesta de los mozos qu'alleguen al recintu ferial pa preparar les sos "navidaes" nes que'l Conceyu de Cartaya dexa emprestaes les casetes de la feria por que ciudadanos puedan prestase ensin que puedan causar problemes a los vecinos de la ciudá.
  • Selmana Santa. Cuenta con delles particularidaes, como la escenificación del auto sacramental del Descendimiento, cuando un grupu d'hermanos, conocíos como los “santos varones”, dan en baxar de la cruz a un cristu articuláu pa depositalo nuna urna del sieglu XVII na que procesiona peles cais del pueblu. Esta representación tien llugar el vienres santu, y antes, pela tarde, celébrase una misa na que'l Cristu articuláu bendiz a los fieles, siendo este un momentu que se vive con muncha intensidá y emoción polos sos devotos Otra particularidá de la Selmana Santa en Cartaya ye la procesión de la Virxe del Carmen que se celebra'l domingu de Resurreición y que representa unu de los momentos más intensos xunto cola procesión de “La Borriquita”, el domingu de Ramos, la de la Virxe de la Esperanza'l miércoles santu, y la de Padre Jesús, na madrugá, que percuerre les cais del conceyu acompañada de cientos de fieles. Otra procesión ye la de la Vera+Cruz, que tien llugar el xueves santu.
  • Cultos n'honor de la Virxe de Consolación. Ente agostu y setiembre tienen llugar estos cultos, bien enraigonaos ente los cartayeros, muestra de la gran devoción qu'espierta dicha imaxe na llocalidá. La imaxe foi realizada en 1940 por Joaquín Gómez del Castillo, pa sustituyir a l'anterior desparecida en 1936, y foi sufragada por suscripción popular. Mientres tol añu recibe cultu nuna ermita de la que ye titular pela rodiada de la población. L'últimu domingu d'agostu ye treslladada a la Parroquia de San Pedro, na que tien llugar l'antigua y fervorosa novena, según el Rosariu peles cais, el besamanos y la función principal. El segundu domingu de setiembre la Virxe vuelve a la ermita en procesión, realizándose antes de la entrada la tradicional puya de maniguetas pa la entrada na ermita, actu de perantigua tradición.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Medios de comunicación[editar | editar la fonte]

Prensa Esisten

distintes publicaciones de calter provincial, editaes n'Huelva y distribuyíes en Cartaya como son los diarios Huelva Información y Odiel Información. Otres son editaes llocalmente pol conceyu, como la Revista de Feria, de calter añal.

Radio La emisora de radio llocal

ye Radio Cartaya, de calter municipal, al igual que la televisión llamada Costaluz TV.

Televisión
Internet

Deportes[editar | editar la fonte]

El club deportivu más destacáu ye'l A.D. Cartaya, equipu de fútbol que'l so equipu principal milita na Rexonal Preferente Onubense. Foi fundáu en 1956 y na temporada 2009/2010 tenía 500 socios.[ensin referencies]

Tocantes a instalaciones destaca nel ámbitu públicu l'Estadiu de Fútbol "Luis Rodríguez Salvador"[50] con capacidá pa 4.500 espectadores y, anexu a ésti, un complexu deportivu. De calter priváu esiste un kartódromo xunto a la zona conocida como San Isidro que foi construyíu en 1996 y que dispón de complexu deportivu y de formación.[ensin referencies]

Ciudaes hermaniaes[editar | editar la fonte]

Personalidaes célebres[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Conceyu de Cartaya (ed.): «Descripción del Fondu Municipal». Consultáu'l 12 de setiembre de 2010.
  3. 3,0 3,1 Diputación d'Huelva. Heráldica municipal de Cartaya.
  4. 4,0 4,1 4,2 Sistema d'Información Multiterritorial d'Andalucía (TORCA/IEA) (ed.): «Ficha de Cartaya (Huelva)» (29). Consultáu'l 27 de marzu de 2010.
  5. Institutu Xeográficu d'España. ign.es (ed.): «Dato y servicios xeodésicos». Archiváu dende l'orixinal, el 29 de payares de 2010. Consultáu'l 6 d'avientu de 2010.
  6. Institutu Xeográficu d'España (4 d'avientu de 2010). geodesia.ign.es (ed.): «Miramundo». Consultáu'l 6 d'avientu de 2010.
  7. Un tornáu de cuarenta metros de diámetru percuerre cinco quilómetros cerca d'HuelvaPlantía:20m
  8. Consejería de Mediu Ambiente. Xunta d'Andalucía. «Paraxa Natural Marismas del Río Piedres y Flecha de Nueva Umbria.». Consultáu'l 4 de setiembre de 2015.
  9. 9,0 9,1 García Rincón, José María (1986). Artículu "Paleolíticu y epipaleolítico n'Huelva".. Huelva: Ediciones Tartessos SL, páx. 30-34. ISBN 84-7663-002-6.
  10. «La Beturia Céltica». Archiváu dende l'orixinal, el 9 de marzu de 2004. Consultáu'l 7 d'agostu de 2008.
  11. Esta postrera identifícase bien con Tharsis o con Cabezas Rubias, dambes al nordeste de Cartaya.
  12. Linares Toro, José Ángel (ed.): «La presencia romana en la Provincia de Huelva». Consultáu'l 29 de marzu de 2010.
  13. «Niebla, 3000 años d'historia». www.castillodeniebla.com. Consultáu'l 21 de xunetu de 2008.
  14. De los mapes topográficos posteriores estrayer que ye ende, na actual aldega del Rompido, onde desaguaba la Piedres ensin formar entá una ría.
  15. (1990) Artículu "Delles considerancies sobre la mariña de Cartaya". en Revista de feria. "Cartaya 1990".. Cartaya: Excelentísimo Conceyu de Cartaya, páx. 170- 171.
  16. 16,0 16,1 González Gómez, Antonio (1987). Huelva na Edá Media, un enclave fronterizu. Cádiz: Editorial Tartessos S.L., páx. 71-72. ISBN 84-7663-003-4.
  17. (1997) Artículu "El Puertu de La Ribera". en Revista de feria. "Cartaya 1997".. Cartaya: Excelentísimo Conceyu de Cartaya, páx. 69.
  18. Anque la posterior prohibición a les embarcaciones del Golfu de Cádiz pa viaxar a América pola mala calidá de la so madera nun dexó la so puxanza.
  19. Pérez Pereles, Diego (1988). Revista de Feria 1988. Artículu "El puertu perdíu". Cartaya: Conceyu de Cartaya, páx. 68.
  20. González Gómez, Antonio (1987). Huelva na Edá Media, un enclave fronterizu. Cádiz: Editorial Tartessos S.L., páx. 141-142. ISBN 84-7663-003-4.
  21. «Epidemies na Cartaya del Antiguu Réxime». Asociación Cultural Carteia. Archiváu dende l'orixinal, el 11 d'ochobre de 2012. Consultáu'l 29 de marzu de 2010.
  22. Pastrana Álvarez, Santiago. «"El sieglu XIX y la revolución lliberal". Xeografía esencial.». Archiváu dende l'orixinal, el 14 d'abril de 2008. Consultáu'l 5 de xunu de 2008.
  23. (1990) Artículu El Rompido, esi llugar desconocíu. "Cartaya 1990".. Cartaya: Excelentísimo Conceyu de Cartaya, páx. 162.
  24. Punta Avesida superaba daquella los 800 habitantes, l'aumentu de población venti años dempués sobremanera al convertise en segunda residencia de la capital foi espectacular.
  25. BOE númberu 182 de 30 de xunetu qu'anuncia a concursu la execución del Plan de promoción turística "El Portil"
  26. Institutu Nacional d'Estadística, España (ed.): «Revisión del Padrón municipal 2009. Datos por conceyos. Población por sexu, conceyos y edá (grupos quinquenales). Cartaya». Consultáu'l 17 d'abril de 2010.
  27. ayto-puntaumbria.es (ed.): «Historia de Punta Avesida». Consultáu'l 17 d'abril de 2010.
  28. Institutu Nacional d'Estadística (INE) España (ed.): «Explotación estadística del Padrón. Series históriques. Cartaya». Consultáu'l 18 d'abril de 2010.
  29. ine.es (ed.): «Población por sexu, conceyos y nacionalidá (principales nacionalidaes). Cartaya (2009)». Consultáu'l 17 d'abril de 2010.
  30. noticies xurídiques.com (ed.): «Ley Orgánica 5/1985 Artículu 169». Consultáu'l 20 d'abril de 2009.
  31. «Resultáu Eleiciones Municipales mayu 2015». Consultáu'l 22 de mayu de 2015.
  32. Institutu d'Estadística d'Andalucía. Sistema d'Información Multiterritorial d'Andalucía (ed.): «Establecimiento comerciales. Añu 2008. Cartaya». Consultáu'l 28 de xineru de 2010.
  33. andaluciainformacion.es (ed.): «Más de 200.000 empreses cierren en 2009 pola crisis». Consultáu'l 28 de xineru de 2010.
  34. Mancomunidá Beturia (ed.): «Páxina d'ayuntamiento». Consultáu'l 28 de marzu de 2010.
  35. Conceyu de Cartaya (ed.): «Conceyu de Cartaya, direutoriu». Consultáu'l 28 de marzu de 2010.
  36. Sistema d'Información Multiterritorial d'Andalucía (TORCA/IEA) (ed.): «Renta neta media declarada. 2006» (29). Consultáu'l 27 de marzu de 2010.
  37. Institutu d'Estadística d'Andalucía. Sistema d'Información Multiterritorial d'Andalucía (ed.): «Agricultura en Cartaya. Añu 2008». Consultáu'l 22 de marzu de 2010.
  38. Institutu d'Estadística d'Andalucía. Sistema d'Información Multiterritorial d'Andalucía (ed.): «Cabeces de ganáu per tipu. Añu 1999». Archiváu dende l'orixinal, el 7 de payares de 2011. Consultáu'l 23 de marzu de 2010.
  39. Conceyu de Cartaya (ed.): «CONSORCIU PA LA CONSTRUCCIÓN Y XESTIÓN DEL NUEVU PABELLÓN L'alcalde presenta una moción pa suscribir dos convenios cola Diputación: unu pa la construcción y otru pa la xestión». Consultáu'l 29 de marzu de 2010.
  40. Direición Xeneral de Tráficu (ed.): «Ley de Tráficu, Circulación y Seguridá Vial». Archiváu dende l'orixinal, el 13 d'ochobre de 2009. Consultáu'l 14 de febreru de 2010.
  41. Xunta d'Andalucía (ed.): «Catálogu de Carreteres d'Andalucía». Archiváu dende l'orixinal, el 9 d'avientu de 2008. Consultáu'l 25 de xineru de 2010.
  42. L'edificiu apeaderu de RENFE atópase integráu nes instalaciones del Centru de Tresportes ente que la vía convirtióse nuna vía verde.
  43. Diariu Huelva Información. Grupu Joly (ed.): «tresbordadores/piedres/mueven/turistes.html Los tresbordadores de la Piedres mueven a 55.300 turistes». Consultáu'l 3 d'ochobre de 2010.
  44. giahsa.com (ed.): «Páxina web de GIAHSA». Consultáu'l 2 de febreru de 2010.
  45. «AVERROES. Rede telemática d'Andalucía. Consulta de centros». Consultáu'l 14 d'abril de 2010.
  46. boe.es (ed.): «Ley 14/1986, de 25 d'abril, Xeneral de Sanidad». Consultáu'l 22 de xineru de 2010.
  47. 47,0 47,1 47,2 47,3 47,4 Pérez Pereles, Diego (1988). Revista de Feria 1988. Artículu "Patrimoniu y progresu". Cartaya: Conceyu de Cartaya, páx. 62-71.
  48. «ermita-de-santa-mara-de-consolacin.html Consolación de Cartaya». Consultáu'l 10 d'abril de 2010.
  49. Carrasco Terriza, M.J. & González Gómez, J.M. & Oliver Carlos, A. & Pleguezuelo Hernández, A. & Sánchez Sánchez, J.M., Guía artística d'Huelva y la so Provincia, pg. 552, 2006, Fundación José Manuel Lara ISBN 84-86556-19-0 & Diputación d'Huelva ISBN 84-8163-295-X.
  50. World Stadiums (ed.): «Estadiu Luis Rodríguez Salvador». Archiváu dende l'orixinal, el 12 d'ochobre de 2011. Consultáu'l 18 de xineru de 2011.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • GARRIDO PALACIOS, MANUEL. Cartaya. Lunwerg editores. Barcelona (2002) ISBN 84-7782-953-5
  • VV.AA. Descripción del fondu municipal de Cartaya. Exmo. Conceyu de Cartaya.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]