Contaminación atmosférica

De Wikipedia
Contaminación atmosférica
contaminación medioambiental (es) Traducir, Contaminación y emission (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Esta planta xeneradora de Nuevu Méxicu llibera dióxidu d'azufre y otros contaminantes del aire.
Contaminación atmosférica severa en China.
La contaminación del aire d'una estación d'enerxía de combustibles fósiles.

Entender por contaminación atmosférica a la presencia nel aire de materies o formes d'enerxía qu'impliquen riesgu, dañu o molestia grave pa les persones y bienes de cualquier naturaleza,[1] según que puedan atacar a distintos materiales, amenorgar la visibilidá o producir golores desagradables.

Desque la Revolución Industrial qu'empecipió, na segunda metá del sieglu XVIII, los procesos de producción nes fábriques, el desenvolvimientu del tresporte y l'usu de los combustibles amontaron la concentración del dióxidu de carbonu na atmósfera y otros gases que son bien perxudiciales pa la salú, como los óxidos d'azufre y los óxidos de nitróxenu.

La contaminación atmosférica puede tener calter llocal, cuando los efeutos amestaos al focu sufrir na redoma del mesmu, o global, cuando poles carauterístiques del contaminante, vese afeutáu l'equilibriu del planeta y zones alloñaes a les que contienen los focos emisores.

Contaminantes atmosféricos primarios y secundarios[editar | editar la fonte]

Los contaminantes primarios son los que s'emiten direutamente a l'atmósfera[2] como'l dióxidu d'azufre SO2, qu'estropia direutamente la vexetación y ye irritante pa los pulmones.

Los contaminantes secundarios son aquellos que se formen por aciu procesos químicos atmosféricos qu'actúen sobre los contaminantes primarios o sobre especies non contaminantes na atmósfera.[2] Son importantes contaminantes secundarios el ácidu sulfúrico, H2SO4, que se forma pola oxidación del SO3, el dióxidu de nitrogeno NON2, que se forma al aferruñase'l contaminante primariu NON y el ozonu, O3, que se forma a partir del osíxenu O2.

Dambos contaminantes, primarios y secundarios pueden depositase na superficie de la tierra por precipitación, deposición seca o húmeda ya impautar en determinaos receptores, como persones, animales, ecosistemes acuáticos, montes, colleches y materiales. En tolos países esisten unes llendes impuestes a determinaos contaminantes que pueden incidir sobre la salú de la población y el so bienestar.

N'España, esisten funcionando na actualidá diverses redes de vixilancia de la contaminación atmosférica, instalaes nes distintes Comunidaes Autónomes y qu'efectúen midíes d'una variada gama de contaminantes que tomen dende los óxidos d'azufre y nitróxenu hasta hidrocarburos, con sistemes de captación de partícules, monóxidu de carbonu, ozonu, metales pesaos, etc.[3]

Principales tipos de contaminantes del aire[editar | editar la fonte]

  • Contaminantes gaseosos: n'ambientes esteriores ya interiores los vapores y contaminantes gaseosos apaecen en distintes concentraciones. Los contaminantes gaseosos más comunes son el dióxidu de carbonu, el monóxidu de carbonu, los hidrocarburos, los óxidos de nitróxenu, los óxidos d'azufre y el ozonu. Distintes fontes producen estos compuestos químicos pero la principal fonte artificial ye la quema de combustible fósil. La contaminación del aire interior ye producida pol consumu de tabacu, l'usu de ciertos materiales de construcción, productos de llimpieza y muebles del llar. Los contaminantes gaseosos del aire provienen de volcanes, y industries. El tipu más comúnmente reconocíu de contaminación del aire ye la borrina tóxico (smog). La borrina tóxico xeneralmente refierse a una condición producida pola aición de la lluz solar sobre los gases d'escape de automotores, fábriques, edificios, cases, etc.
  • Los aerosoles: un aerosol ye una amiestu heteroxénea de partícules sólides o líquides suspendíes nun gas como l'aire de l'atmósfera.[2] Delles partícules son lo suficientemente grandes y escures para trate en forma de sarriu o fumu. Otres son tan pequeñes que solo pueden detectase con un microscopiu electrónicu. Cuando s'alienda'l polvu, ésta puede agafar y estropiar los pulmones colo cual prodúcense problemes respiratorios. Aerosoles de carbonu negro tienen la capacidá d'absorber compuestos canceríxenos na so superficie.[4] Les partícules fines esneldar de manera fácil fondamente dientro de los pulmones onde pueden absorbese na riega sanguínea o permanecer enraigonaes por periodos enllargaos de tiempu.

Gases contaminantes de l'atmósfera[editar | editar la fonte]

CFC y similares[editar | editar la fonte]

Dende los años 1960, demostróse que los clorofluorocarburos tienen efeutos potencialmente negativos: contribúin de manera bien importante a la destrucción de la capa d'ozonu na estratosfera, según a amontar l'efeutu ivernaderu. El protocolu de Montreal punxo fin a la producción de la gran mayoría d'estos productos.

  • Utilizaos nos sistemes de refrigeración y de climatización pol so fuerte poder conductor, son lliberaos a l'atmósfera nel momentu de la destrucción de los aparatos vieyos.
  • Utilizaos como aerosol , una parte lliberar en cada usu. Los aerosoles utilicen d'equí p'arriba otros gases sustitutivos, como'l CO2.

Monóxidu de carbonu[editar | editar la fonte]

Ye unu de los productos de la combustión incompleta. Ye peligrosu pa les persones y los animales, yá que s'afita na hemoglobina de la sangre, torgando'l tresporte d'osíxenu nel organismu. Amás, nun tien golor, y a la de sentir un llixeru dolor de cabeza yá ye demasiáu tarde. Esléese bien fácilmente nel aire ambiental, pero nun mediu zarráu, el so concentración facer bien tóxicu, inclusive mortal. Cada añu, apaecen dellos casos d'intoxicación mortal, por causa d'aparatos de combustión puestos en funcionamientu nuna habitación mal ventilada.

Los motores de combustión interna de los automóviles emiten monóxidu de carbonu a l'atmósfera polo que nes árees bien urbanizaes tiende a haber una concentración escesiva d'esti gas hasta llegar a concentraciones de 50-100 ppm,[2] tases que son peligroses pa la salú de les persones.

Dióxidu de carbonu[editar | editar la fonte]

La concentración de CO2 na atmósfera ta aumentando de forma constante debíu al usu de carburantes fósiles como fonte d'enerxía[2] y ye teóricamente posible demostrar qu'esti fechu ye'l causante de producir una medría de la temperatura de la Tierra –efeutu ivernaderu[2] L'amplitú con qu'esti efeutu puede camudar el clima mundial depende de los datos emplegaos nun modelu teóricu, de manera qu'hai modelos que predicen cambeos rápidos y desastrosos del clima y otros que señalen efeutos climáticos llindaos.[2] L'amenorgamientu de les emisiones de CO2 a l'atmósfera dexaría que'l ciclu total del carbonu algamara l'equilibriu al traviés de los grandes sumidero de carbonu como son l'océanu fondu y los sedimentos.

Monóxidu de nitróxenu[editar | editar la fonte]

Tamién llamáu óxidu de nitróxenu (II) ye un gas incoloro y poco soluble n'agua que se produz pola quema de combustibles fósiles nel tresporte y la industria. Aferrúñase bien rápido convirtiéndose en dióxidu de nitróxenu, NON2, y darréu en acedu nítrico, HNO3, produciendo asina agua acedo o efeutu ivernaderu

Dióxidu d'azufre[editar | editar la fonte]

La principal fonte d'emisión de dióxidu d'azufre a l'atmósfera ye la combustión del carbón que contién azufre. El SO2 resultante de la combustión del azufre, que s'aferruña y forma ácidu sulfúrico, H2SO4 un componente de la llamada agua acedo que ye nocivu pa les plantes, provocando manches ellí onde les gotitas del ácidu contautaron coles fueyes.[2]

SO2 + O = SO3
SO2 + H2O = H2SO3
SO3 + H2O = H2SO4
2NON2 + H2O = HNO2 + HNO3

L'agua acedo fórmase cuando la mugor nel aire combinar col óxidu de nitróxenu o'l dióxidu d'azufre emitíu por fábriques, centrales llétriques y automotores que quemen carbón o aceite. Esta combinación química de gases col vapor d'agua forma'l ácidu sulfúrico y los acedos nítricos, sustancies que cayen nel suelu en forma de precipitación o agua acedo. Los contaminantes que pueden formar l'agua acedo pueden percorrer grandes distancies, y los vientos treslladar miles de quilómetros antes de bastiase col rosada, l'orbayu, o agua, el xarazo, la nieve o la borrina normales del llugar, que se vuelven ácidos al combinase con dichos gases residuales.

El SO2 tamién ataca a los materiales de construcción que suelen tar formaos por minerales carbonataos, como la piedra caliar o'l mármol, formando sustancies solubles na agua y afectando a la integridá y la vida de los edificios o escultures.

Metanu[editar | editar la fonte]

El metanu, CH4, ye un gas que se forma cuando la materia orgánico descomponer en condiciones en qu'hai escasez d'osíxenu; esto ye lo qu'asocede nes barraqueres, nos banzaos y nos arrozales de los países húmedos tropicales. Tamién se produz nos procesos de la dixestión y defecación de los animales herbívoros.

El metanu ye un gas d'efeutu ivernaderu del planeta Tierra yá que aumenta la capacidá de retención del calor pola atmósfera.

Ozonu[editar | editar la fonte]

L'ozonu O3 ye un constituyente natural de l'atmósfera y ye consideráu un contaminante cuando s'atopa nes capes más baxes d'ella (troposfera).

La so concentración a nivel del mar, puede bazcuyar alredor de 0,01 mg kg−1. Cuando la contaminación debida a los gases d'escape de los automóviles ye alzada y la radiación solar ye intensa, el nivel d'ozonu aumenta y puede llegar hasta 0,1 mg kg−1.

Les plantes pueden ser afeutaes nel so desenvolvimientu por concentraciones pequeñes d'ozonu. L'home tamién resulta afeutáu pol ozonu a concentraciones ente 0,05 y 0,1 mg kg−1, causándo-y irritación de les fueses nasales y gargüelu, según secañu de les mucoses de les víes respiratories cimeres.[5]

Efeutos de los gases de l'atmósfera nel clima[editar | editar la fonte]

Smog en Shanghai
  • El efeutu ivernaderu evita qu'una parte del calor recibíu dende'l sol dexe l'atmósfera y vuelva al espaciu. Esto calez la superficie de la Tierra. Esiste una cierta cantidá de gases d'efeutu d'ivernaderu na atmósfera que son absolutamente necesarios pa calecer la Tierra, pero na debida proporción. Actividaes como la quema de combustibles derivaos del carbonu aumenten esa proporción y l'efeutu ivernaderu aumenta. Munchos científicos consideren que de resultes se ta produciendo'l calentamientu global. Otros gases que contribúin al problema inclúin los clorofluorocarbonos (CFC), el metanu, los óxidos nitrosos y el ozonu.
  • Dañu a la capa d'ozonu: l'ozonu ye una forma d'osíxenu O3 que s'atopa na atmósfera cimera de la tierra. El dañu a la capa d'ozonu produzse principalmente pol usu de clorofluorocarbonos (CFC). La capa fina de molécules d'ozonu na atmósfera absuerbe dalgunos de los rayos ultravioletes (UV) primero que lleguen a la superficie de la tierra, colo cual faise posible la vida na tierra. L'escosamientu del ozonu produz niveles más altos de radiación UV na tierra, colo cual ponse en peligru tanto a plantes como a animales.

Sustancies que provienen de fontes naturales[editar | editar la fonte]

Delles sustancia que s'atopen na atmósfera tienen un orixe natural, polo que nun son contaminantes nun sentíu estrictu:

  • Los quemes forestales emiten partícules, gases y sustancies que s'esvalixen na atmósfera. La columna de fumu d'una quema forestal puede llegar a algamar los 10 km d'altor y enfusar na estratosfera.
  • Partícules de polvu creaes pola erosión del suelu cuando l'agua y el clima suelten capes del suelu, aumenten los niveles de partícules en suspensión na atmósfera.
  • Aerosoles de pequeñu tamañu xeneraes pola oxidación de COVs d'orixe biolóxicu.
  • Los volcanes refundien dióxidu d'azufre y cantidaes importantes de roca de llava pulverizada conocida como cenices volcániques.
  • El metanu formar nos procesos de pudrición de materia orgánico y estropia la capa d'ozonu. Puede atropase nel sosuelu n'altes concentraciones o entemecíu con otros hidrocarburos formando como bolses de gas natural.

Efeutos nocivos pa la salú[editar | editar la fonte]

Munchos estudios demostraron enllaces ente la contaminación y los efeutos pa la salú.[6]

Los aumentos na contaminación del aire amestáronse a frayo na función pulmonar y aumentos nos ataques cardiacos. "Niveles altos de contaminación atmosférica según l'Índiz calidable del Aire de l'Axencia de Proteición Ambiental de los Estaos Xuníos (EPA, poles sos sigles n'inglés) perxudiquen direutamente a persones que carecen asma y otros tipos d'enfermedá pulmonar o cardiaca". La calidá xeneral del aire ameyoró nos postreros 20 años pero les zones urbanes son entá motivu d'esmolición. Los vieyos y los neños son especialmente vulnerables a los efeutos de la contaminación del aire.

El nivel de riesgu depende de dellos factores:

  • La cantidá de contaminación nel aire.
  • La cantidá d'aire qu'alendamos nun momentu dau.
  • La salú xeneral.

Otres maneres menos direutes en que les persones tán espuestes a los contaminantes del aire son:

  • El consumu de productos alimenticios contaminaos con sustancies tóxiques del aire que se depositaron onde crecen, *

Consumu d'agua contaminada con sustancies del aire, * Contautu con suelu, polvu o agua contaminaos Unos de los síntomes más comunes que se presenten na salú humana por causa de la contaminación atmosférica son:

  • Mareos fuertes ya intensos dolores de cabeza.
  • Si l'aire contamináu esneldar en gran cantidá puede causar la muerte.

Dispositivos de control[editar | editar la fonte]

Los siguientes preseos son utilizaos comúnmente como dispositivos de control de contaminación na industria o en vehículos. Pueden tresformar contaminantes o esanicialos d'una corriente de salida antes de ser emitíos a l'atmósfera.

Xestión ambiental del componente aire[editar | editar la fonte]

Establecimientu d'una rede de monitoreo ambiental[editar | editar la fonte]

La xestión ambiental nel componente aire parte por realizar un modelamiento atmosféricu del sector d'estudiu. Pa ello establecen estaciones de monitoreo de la calidá del Aire allugando estaciones con representatividá poblacional EMRP, estes tienen de tar allugaes dientro d'una área urbana mínima de 2 km de diámetru por que seya representativa.

La rede de monitoreo tien de tar mínimamente sofitada por un equipu tripartitu d'Aseguramientu de la Calidá, una unidá de Control calidable y una unidá de distribución de la información.

L'Aseguramientu de la Calidá tien por misión soportar la unidá de monitoreo con recursos, la unidá de Control tien por misión la trazabilidad, la calibración y el cruzamientu de resultaos ente los sos equipos y otros de referencia. Tien de detectase les fanes del valor cero, la saturación de los monitores, fontes d'emisión imprevistes non-comunes y focalizadas, cortes d'enerxía llétrica y aquellos valores escapaos qu'induzan a un mal pronósticu d'Emerxencia Ambiental.

La unidá informativa tien por misión dar disponibilidad y analís de la información iguando modelos informativos de contaminación del componente aire.

Modelamiento atmosféricu-climáticu y confección d'un modelu de contaminación atmosféricu[editar | editar la fonte]

Pa escoyer los llugares más apropiaos colos oxetivos propuestos del monitoreo, ye necesariu remanar información qu'incluya, ente otros factores:

  • Allugamientu de fontes emisores en coordenaes xeográfiques denotadas nun sistema SIG.
  • Variabilidá xeográfica o distribución espacial de les concentraciones del contaminante, ciclos horarios del contaminante, tresporte, procesos formativos del contaminante.
  • Condiciones meteorolóxiques y climátiques, réxime de vientos, modelamiento climáticu y atmosféricu, pluviometría, temperatures diaries, estacionales y/o con influencia de fenómenos climáticos, radiación solar, mugor relativo, topografía.
  • Densidá de la población y al allugamientu, estensión y composición de los recursos que se desea caltener. Adicionalmente biotopos a caltener, catastru de la fauna y flora exótica y reinal.
  • Inventariu de les fontes d'emisión fixes y móviles.
  • Identificación de zones latentes y enchíes
  • Quemes de pacionales autorizaes o illegales.

Estos puntos conducen a establecer modelos de contaminación atmosféricos y evaluación de la calidá del aire.

Europa[editar | editar la fonte]

La Direutiva 2001/81/ CE, del Parllamentu Européu y del Conseyu, de 23 d'ochobre de 2001, sobre techos nacionales d'emisión de determinaos contaminantes atmosféricos, tien como oxeto llindar les emisiones de contaminantes pa reforzar la proteición del mediu ambiente y de la salú humana y avanzar escontra l'oxetivu de nun superar los niveles críticos de contaminantes y de protexer de forma eficaz a tola población frente a los riesgos pa la salú que se deriven de la contaminación atmosférica por aciu la fixación de techos nacionales d'emisión.

El programa Aire puro pa Europa ye una estratexa temática coherente de llucha contra la contaminación atmosférica y los sos efeutos. Esti programa foi ellaboráu pol Sestu programa d'Aición en Materia de Mediu Ambiente apocayá aprobada pola Comisión (COM (2001) 31 de 24.01.2001). Esta estratexa consiste n'evaluar l'aplicación de les direutives relatives a la calidá del aire y l'eficacia de los programes sobre calidá del aire nos Estaos miembros. Amás pretende ameyorar el control de la calidá del aire y la divulgación de la información al públicu por aciu l'usu d'indicadores. Finalmente van establecese prioridaes pa l'adopción de nueves midíes, esaminando y actualizando los estragales calidable del aire y les llendes máximes nacionales d'emisión.

Recueye múltiples y variaos oxetivos col fin d'ameyorar la calidá de vida de les poblaciones d'Europa. Prevenir les enfermedaes y protexer el mediu que nos arrodien van ser dalgunos de los oxetivos prioritarios que se van desenvolver a lo llargo de la estratexa plantegada. Sicasí debemos tamién mentar dellos oxetivos más específicos qu'ameyoraren el llabor d'analís téunicu, p'ameyorar asina la política sobre la calidá del aire.

Como midida pa encamentar al cumplimientu de los techos, la direutiva obliga a los Estaos miembros a ellaborar unos programes nacionales d'amenorgamientu progresivu de les emisiones. España ellaboró por aciu Alcuerdu de Conseyu de Ministros de 7 d'avientu'l II Programa Nacional d'Amenorgamientu d'Emisiones (Resolución de 14 de xineru de 2008, de la Secretaría Xeneral pa la Prevención de la Contaminación y el Cambéu Climáticu. BOE nᵘ 25, 29.01.08).

  • Llei 34/2007, de 15 de payares, calidable del aire y proteición de l'atmósfera. ORDE MAM/1444/2006, de 9 de mayu.

Establez les bases en materia de prevención, vixilancia y amenorgamientu de la contaminación atmosférica col fin d'evitar y cuando esto nun seya posible, amenorgar los daños que d'ésta puedan derivase pa les persones, el mediu ambiente y demás bienes de cualquier naturaleza.

L'oxetivu xeneral de dicha llei ye desenvolver una política estratéxica integrada al llargu plazu pa protexer la salú humana y el mediu ambiente de los efeutos de la contaminación atmosférica. Acordies con el tratáu, esta política va tener por oxetivu garantizar un eleváu nivel de proteición del mediu ambiente sobre la base del principiu de procuru, tomando los meyores datos científicos y téunicos disponibles y les ventayes y cargues que puedan resultar de l'aición o de la falta d'aición

  • La Llei 26/2007, de 23 d'ochobre, de Responsabilidá Medioambiental incorpora al nuesu ordenamientu xurídicu un réxime alministrativu de responsabilidá ambiental de calter oxetivu ya ilimitáu basáu nos principios de prevención y de que «quien contamina paga».[7]y si nun quieren pagar les consecuencies podríen ser carzel unos meses talvez o más va ser cuestión de la decisión que tome'l xuez

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Contaminación atmosférica. Erenesto Martínez Ataz y Yolanda Díaz de Mera Morales. Universidá de Castiella-La Mancha. 2004 ISBN 8484273245, 9788484273240 páx. 13
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 2,7 Introducción a la química ambiental AutorStanley Y. Manahan. Traducíu por Ivette Mora Leyva. Editor Reverte, 2007. ISBN 84-291-7907-0 páx.402
  3. Contaminación atmosférica. Volume 45 de Coleición Ciencia y téunica / Ediciones de la Universidá de Castiella-La Mancha. Autor Ernesto Martínez Ataz, Yolanda Díaz de Mera Morales, Editor Univ de Castiella-La Mancha, 2004 ISBN 84-8427-324-5 páx.39
  4. «Black carbon: Better monitoring needed to assess health and climate change impacts — European Environment Agency» (inglés). Consultáu'l 1 d'abril de 2017.
  5. Contaminación atmosférica. J. Spedding. Editor Reverte, 1981 ISBN 84-291-7506-7 páx. 33
  6. Plantía:Cita tesis
  7. Ministeriu de Mediu Ambiente y Mediu Rural y Marín

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Axencies calidable del aire[editar | editar la fonte]

Sistema de Monitoreo Atmosféricu de la Ciudá de Méxicu

Iniciatives calidable del aire[editar | editar la fonte]

Calidá del aire estatal[editar | editar la fonte]

  • Spare the Air (established by the Bay Area Air Quality Management District)

Información rexonal calidable del aire[editar | editar la fonte]

The UK Air Quality Website. This provides public access to * Report on 2005 air pollution study by the European Commission

Información de Ciencies de la calidá del aire[editar | editar la fonte]

Modeláu calidable del aire[editar | editar la fonte]

Direutiva 1999/94 CE sobre CO2 y Real Decretu español 837/2002 de 2 d'agostu.

Midida[editar | editar la fonte]