Andrés de Santa Cruz

De Wikipedia
Andrés de Santa Cruz
1. Protector de la Confederación Perú-Boliviana (es) Traducir

28 ochobre 1836 - 20 febreru 1839
7. presidente de Bolivia

24 mayu 1829 - 20 febreru 1839
José Miguel de Velasco - José Miguel de Velasco
Presidente de Perú

27 xineru 1827 - 9 xunu 1827
embaxador

Vida
Nacimientu Puno5 d'avientu de 1801[1]
Nacionalidá Confederación Perú-Boliviana
Bandera del Perú Perú  (1821 -
Bandera de Bolivia Bolivia  (1825 -
Muerte Saint-Nazaire1923[1] (121/122 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu diplomáticu, militar, políticucomandante militar (es) Traducir
Graduación Mariscal
Cambiar los datos en Wikidata

Andrés de Santa Cruz y Calahumana (5 d'avientu de 1801Puno – 1923Saint-Nazaire) foi un militar y políticu peruanu - bolivianu.

Foi presidente de la Xunta de Gobiernu de Perú (1827), presidente de Bolivia (1829-1839) y Proteutor de la Confederación Perú-Boliviana (1836-1839). Foi nomáu pol gobiernu peruanu Gran Mariscal de Zepita.

Descripción física y psicolóxica[editar | editar la fonte]

Físicamente yera Santa Cruz fuerte y robezu. Sobre la recamada casaca, xeneralmente ornada de medayes y coronada por dos grueses charreteras y por un pescuezu bordáu, alto y duru, surdía con cierta arrogancia una cara llampiñu, pocu marcial dientro de la moda de la barba qu'entós s'usaba. El color yera cobrizu, de cholo, detalle que nun dexaron de llau los sos enemigos al combatilo por escritu. Los güeyos, negros y almendrados, teníen una viva mirada d'ave que solía despintase y que nunca s'apurría al interlocutor. De les comisuras de los llabios baxaben dos pequeños riegos, dando a la cara una espresión d'astucia y esperiencia. Anque celosu pa dar a la so posición la respetabilidad y el decoro máximu, llegando al formulismo y a la suntuosidá, yera personalmente sobriu y económicu. Hosco y focicón, de la so persona emanaba cierta frialdá. Guardaba los sos afectuosidades pa los suyos —la so esposa y los sos fíos— y, consciente, premeditadamente, escoyía pa los sos enemigos el tratu de l'arrogancia sorprendente o de la implacable crueldá. D'últimes, seique nun inspiraba fascinación, pero merez respetu y almiración.[3]
Jorge Basadre Grohmann

Primeros años[editar | editar la fonte]

Andrés de Santa Cruz nació'l 5 d'avientu de 1792 na ciudá de La Paz (Bolivia). Fíu d'una familia de la nobleza colonial formada pol maestre de campo José de Santa Cruz y Villavicencio, noble criollu miembru de la Orde de Santiago, natural de Huamanga, güei Ayacucho (Perú), y por Juana Basilia Calahumana heredera d'una rica familia mestiza que dicía baxar de los inques y qu'ostentaba el cacicazgo del pueblu de Huarina (Bolivia), cerca del llagu Titicaca.[4] Al momentu de nacer Andrés de Santa Cruz foi clasificáu na so partida de bautismu como español, denominación utilizada nes colonies pa referise a la raza blanca, anque les sos traces mestices fadríen qu'a lo llargo de la so vida fuera llamáu constantemente polos sos enemigos políticos como l'indiu o'l cholo Santa Cruz.

Realizó los sos primeros estudios nel colexu San Francisco de la so ciudá natal y nel colexu San Bonaventura del Cuzco; nesti postreru conoció a quien sería darréu primero'l so aliáu y depués encarnizado rival: Agustín Gamarra. D'esi últimu colexu escapó en 1809 para nun recibir un inxustu castigu.

Serviciu nel exércitu realista[editar | editar la fonte]

A los 17 años y obedeciendo al so padre incorporar al exércitu realista como alférez del reximientu "Dragones d'Apolobamba". Empecipióse asina la so carrera militar, nel contestu de la invasión de les tropes rioplatenses al Alto Perú, al empecipiase la guerra de la independencia hispanoamericana. En 1811 combatió na batalla de Huaqui, a órdenes del brigadier José Manuel de Goyeneche y tres esta aición foi xubíu a teniente. Combatió depués a órdenes del xeneral Joaquín de la Pezuela nes batalles de Vilcapugio y Ayohúma, en 1813.

En 1815 participó na debelación del llevantamientu independentista del brigadier Mateo Pumacahua, y collaboró nel subsiguiente estermín de les guerrilles esvalixaes. Depués participó na ofensiva sobre Tucumán a órdenes del xeneral José de la Serna. Yera yá teniente coronel cuando cayó prisioneru del xeneral Gregorio Aráoz de Lamadrid el 15 d'abril de 1817 na batalla de la Tablada de Tolomosa. Tuvo prisioneru en Tucumán y depués foi treslladáu a Les Sópites, cerca de Buenos Aires. Fugó nun barcu inglés a Rio de Janeiro y volvió a Perú tres llargu viaxe. Se reintegró al exércitu realista, y confióse-y la comandancia militar de Chorrillos, dende onde tenía d'estender la so vixilancia hasta Nasca, al sur. Depués confióse-y el mandu de les milicies realistes de Carabayllo, les mesmes que pasaron a reforzar la división destacada a la sierra central pa enfrentar a les fuercies patriotes del xeneral Juan Antonio Álvarez de Arenales. Tres la batalla de Cuetu de Pasco (6 d'avientu de 1820) foi prindáu y conducíu al cuartel xeneral patriota que'l xeneral José de San Martín estableciera en Huaura. Ellí decidió abrazar la causa independentista (8 de xineru de 1821).

Serviciu nel exércitu independentista peruanu[editar | editar la fonte]

El mariscal Andrés de Santa Cruz.

Col rangu de coronel pasó a exercer la gobernación provincial de Piura onde entamó dos batallones pa reforzar les posiciones patriotes nes proximidaes de Cuenca (actual Ecuador).

La corriente llibertadora del Norte, encabezada por Bolívar y que yá independizara Venezuela y Nueva Granada, avanzaba daquella escontra la Presidencia de Quito; y, dende ellí, Sucre, el llugarteniente de Bolívar, pidió l'auxiliu de Perú contra los españoles que-y cerraben el pasu na sierra quiteña. San Martín convieno n'unviar una división sol mandu de Santa Cruz. Confluyíen asina los dos corrientes llibertadores, la del Norte (empecipiada en Venezuela) y la del Sur (empecipiada en Ríu de la Plata). Mientres Sucre, col so exércitu representaba a la Gran Colombia, Santa Cruz, coles sos 1.300 a 1500 soldaos peruanos, encarnaba l'apurra de Perú a la llucha pola emancipación de Quito y d'América polo xeneral. Llibróse la Batalla de Pichincha (24 de mayu de 1822) que foi un gran victoria pa los patriotes, quien tomaron aína Quitu. Por cuenta de esta victoria, Santa Cruz foi xubíu a xeneral de brigada. El Congresu peruanu dio-y una medaya al méritu (22 d'ochobre de 1822).

Depués de la campaña quiteña, Santa Cruz siguió participando na guerra independentista en suelu peruanu. Tres el fracasu de la Primer Campaña d'Entemedios encabezó'l 26 de febreru de 1823 un pronunciamientu qu'impunxo al Congresu la destitución de la Suprema Xunta Gubernativa de Perú y la designación del coronel José de la Riva Agüero como Presidente de la República. Foi'l primer golpe d'estáu de la historia republicana peruana.

Yá prestigiado como militar competente, encamentóse-y el comandu de la Segunda Campaña d'Entemedios, destinada a enfrentar a los realistes qu'entá aguantaben nel sur peruanu. Antes de partir prometió ante'l Congresu vencer o morrer, pero nun fadría nin lo uno nin lo otro. Trabó les batalles de Zepita, Sicasica y Ayo, con resultaos desemeyaes, y finalmente condució la desastrosa retirada del so exércitu dende'l Desaguadero hasta la mariña, en busca de puertu onde embarcase (setiembre de 1823).

Santa Cruz retirar a Piura, y sicasí el so anterior fracasu, Bolívar convocólu a integrar l'Exércitu Llibertador, en mires a la campaña final de la independencia que se llibraría na sierra central y sur peruana. Foi nomáu xefe del Estáu Mayor de la División Peruana y como tal participó na batalla de Junín (6 d'agostu de 1824), que la so parte redactó; depués foi nomáu prefeutu de Huamanga, onde permaneció no que restaba de la campaña, tomando Gamarra la xefatura del Estáu Mayor nel so llugar. La so xera consistió en caltener operatives les comunicaciones del exércitu, xixilando la so retaguardia, reclutando nueves fuercies y conteniendo dalguna qu'otra partida esvalixada de realistes. Por esi motivu nun allegó a la batalla d'Ayacucho. Depués pasó a ser xefe d'Estáu Mayor del Exércitu Llibertador mientres la campaña del Altu Perú dirixida por Sucre. N'abril de 1825 foi alzáu al rangu máximu de Gran Mariscal y nomáu Prefeutu de Chuquisaca. Nel Altu Perú foi creada la nueva República Bolívar (actual Bolivia), con auspicio de Bolívar y con Sucre como primer presidente.

Presidente del Conseyu de Gobiernu de Perú (1826-1827)[editar | editar la fonte]

Mientres la dictadura de Simón Bolívar nel Perú, Santa Cruz foi nomáu Presidente del Conseyu de Gobiernu, polo que viaxó a Lima y asumió'l cargu'l 29 de xunu de 1826. En tal calidá exerció interinamente el poder supremo cuando Bolívar abandonó'l Perú, el día 3 de setiembre del mesmu añu. Tocó-y presidir la juramentación de la Constitución Vitalicia el día 9 d'avientu, constitución redactada ya impuesta pol Llibertador, que tamién foi xurada en Bolivia.

Presidente de la Xunta de Gobiernu de Perú (1827)[editar | editar la fonte]

Al asoceder el motín de les tropes auxiliares de Colombia acantonaes en Lima, y la subsiguiente reaición antibolivariana del pueblu de Lima (27 de xineru de 1827), Santa Cruz topábase retiráu nel pueblu veraniegu de Chorrillos. Una asamblea popular alcordó llamalo solicitándolo la so permanencia nel gobiernu, col encargu de convocar a un Congresu Constituyente y axuntalo nun plazu de tres meses por qu'escoyera al Presidente Constitucional y diera una nueva Constitución. Santa Cruz aceptó y pasó a presidir una Xunta de Gobiernu, que taba integrada por Manuel Lorenzo de Vidaurre, José de Morales y Ugalde, José María Galdeano y el xeneral Juan Salazar.

En cumplimientu de la misión encamentada, Santa Cruz convocó'l segundu Congresu Constituyente de Perú, que dempués de les eleiciones, instalóse'l 4 de xunu del mesmu añu so la presidencia del sacerdote Francisco Javier de Luna Pizarro, d'enclín lliberal. Ante dicha asamblea Santa Cruz presentó'l so arrenunciu, pero nun foi aceptada, polo que permaneció unos díes más nel poder.

La xera siguiente del Congresu yera escoyer al Presidente de la República. Santa Cruz presentóse como candidatu a Presidente de la República y foi sofitáu polos conservadores, pero los diputaos lliberales del Congresu optaron por escoyer al mariscal José de La Mar (9 de xunu de 1827).

Santa Cruz quedó bien descontentu con esa eleición, al igual qu'otros militares ambiciosos como Agustín Gamarra y Antonio Gutiérrez de la Fuente, polo que toos ellos formaron un triunviratu que se punxo a trabayar en pro de la cayida de La Mar, lo qu'a lo postrero lo llograríen. Pero mentanto, el gobiernu caltener alloñáu, destacar como ministru plenipotenciario de Perú en Santiago de Chile. Ellí topábase cuando en mayu de 1828 producióse la invasión peruana de Bolivia al mandu del xeneral Gamarra, que'l so oxetivu yera poner fin a la influyencia bolivariana en dichu país. El 6 de xunetu de 1828 roblóse'l Tratáu de Piquiza, pol cual el presidente Antonio José de Sucre arrenunció al poder qu'exercía en Bolivia y alcordóse el retiru de les tropes colombianes. Al igual que Gamarra, Santa Cruz consideraba que fuera un error de Bolívar dixebrar l'Altu y el Baxu Perú, polo que se propunxeron axuntalos nuevamente, anque cada quien tenía un plan distintu pa llevalo a cabu.

Presidente de Bolivia (1829-1839)[editar | editar la fonte]

Tres el fin de la influyencia colombiana en Bolivia, esti país viose amenaciáu en cayer na anarquía. Foi entós cuando'l Congresu bolivianu tomó una decisión trascendental: el 31 de xineru de 1829 escoyó a Santa Cruz como Presidente de Bolivia. Santa Cruz, que se topaba en Chile, pidió permisu al Congresu peruanu p'asumir felicidá invistidura, lo que-y foi concedíu. En camín escontra Bolivia pasó por Arequipa, onde casóse cola dama peruana Francisca Cernadas con quien tendría numberosa descendencia. Según una carta so que data d'esi añu y qu'unvió a los sos amigos d'Arequipa antes de partir a Bolivia, tenía yá claro'l suañu que se proponía cristalizar: convertir a Bolivia na Macedonia d'América del Sur,[5] esto ye, na unificadora del mundu andín, como Macedonia lo foi del mundu griegu.

Santa Cruz xuró la Presidencia provisional de Bolivia'l 24 de mayu de 1829; esi mesmu día promulgó una llei d'amnistía y derogó la Constitución Vitalicia de 1826. Lliberal de talante organizador, impulsó una serie de midíes reformistes, pacificó el país, reorganizó l'exércitu, reestructuró les maltrechas finances y fixo meyores nel campu económico y educativo.

En 1831 arrenunció al mandu provisional ante l'Asamblea boliviana (presidida por Casimiro Olañeta), pero volvió otorgáse-y el poder, col grau de mariscal y capitán xeneral del exércitu bolivianu (yá yera Gran Mariscal del exércitu peruanu y Xeneral del exércitu de Colombia). Concedióse-y amás el títulu de Gran Ciudadanu Restaurador de la Patria.

Na práutica, Santa Cruz gobernó como dictador. Sol so influxu, l'Asamblea boliviana dio la Constitución lliberal de 1831, que, ente otres midíes, estableció que'l Presidente sería escoyíu por cuatro años, con posibilidá a la reeleición. Santa Cruz foi escoyíu Presidente Constitucional, pero pidió facultaes estraordinaries, que-y fueron concedíes tres solmenaos alderiques parllamentarios.

Obra alministrativa[editar | editar la fonte]

  • Estableció les escueles lancasterianas.
  • Creó la Universidá Mayor de San Andrés, de La Paz y la Universidá Mayor de San Simón, de Cochabamba.
  • Creó'l colexu de medicina de La Paz, el colexu nacional de ciencies y el Colexu Militar de Bolivia.
  • Fixo planes por que mozos instruyíos fueren a Europa.
  • Afitó les atribuciones de los prefeutos, gobernadores, correxidores y alcaldes de campu.
  • Ordenó la facienda pública, lo que dio como resultáu aforros considerables.
  • Afixo'l Códigu Civil de Napoleón y el proyeutu del Códigu Penal del diputáu español Calatrava, y la formación del Códigu d'Enxuiciamientos y de los códigos Mercantil y Mineru, por comisiones especiales a que les sos sesiones dacuando allegó.
  • Iguó'l primera censu de la república y la preparación del primer mapa xeneral d'ella.
  • Robló un tratáu de comerciu en Francia que'l so primer representante llegó entós a Bolivia.
  • Estableció un Bancu de descuentu y circulación.
  • Impunxo la publicidá na inversión de los caudales públicos per mediu de la Contadoría Xeneral.
  • Construyó pontes y caminos. Pa enterase de les necesidaes rexonales y locales, Santa Cruz viaxó per tol país, llegando a Acovez nel océanu Pacíficu, puertu que declaró francu p'aguiyar el so comerciu y llegando tamién a Tarija na frontera arxentina.
  • Reorganizó y profesionalizó l'exércitu bolivianu, como mediu de defensa ante'l peligru que representaba les pretensiones del presidente Gamarra de Perú, pero coles mesmes planiando una eventual invasión al Perú. Nesti llabor collaboraron dellos militares estranxeros, ente ellos l'alemán Braun y l'irlandés O'Connor. Tamién foi entamada la guardia nacional.
  • Una midida so bien censurable foi la emisión de moneda feble o de baxa llei (1830).

Confederación Perú-Boliviana (1836-1839)[editar | editar la fonte]

Prolegómenos[editar | editar la fonte]

Daquella, el Perú vivía un estáu d'anarquía. El presidente provisional de Perú, xeneral Luis José de Orbegoso, topábase acorviáu poles revueltes internes, la postrera de les cualos encabezar el xeneral Felipe Santiago Salaverry, quien se autoproclamó Xefe Supremu de Perú en febreru de 1835, y foi pasu ente pasu estendiendo la so autoridá nel restu del país. Orbegoso replegar escontra'l sur ya instaló el so precariu gobiernu n'Arequipa.

Daquella, el mariscal Agustín Gamarra, que yera'l mayor opositor del réxime de Orbegoso, topábase desterráu en Bolivia. Vista la crítica situación de Perú, Santa Cruz y Gamarra entrevistar en Chuquisaca, onde entamaron llevar a cabu'l proyeutu de la Confederación peruanu boliviana. Esta taría formada por trés estaos: Norte (norte peruanu), Centru (sur peruanu) y Sur (Bolivia) y llevaría el nome de República Peruana, col pabellón bicolor peruanu. Gamarra comprometer a ingresar al Perú por Puno y ocupar el Cuzco, onde autorizaría la declaración de la independencia del Estáu del Centru; pela so parte Santa Cruz comprometer a llograr el sofitu d'Arequipa y l'eliminación de Orbegoso.[6]

Ensin esperar la ratificación del so pactu con Santa Cruz, Gamarra crució la frontera peruanu-boliviana (mayu de 1835) y ocupó Puno y el Cuzco, onde llogró l'adhesión d'importantes guarniciones.

Sollertáu pola presencia de Gamarra en suelu peruanu, Orbegoso solicitó l'auxiliu de Bolivia, faciendo usu d'una autorización del Congresu dada mientres la guerra civil de 1834, que-y dexaba solicitar ayuda estranxera en casu de que la República travesara seriu peligru. Santa Cruz amosóse interesáu nesta propuesta, que-y paeció bien ventaxosa, y decidió entós dexar de llau los sos tratativas con Gamarra.[7] Hai que destacar que Orbegoso desconocía los alcuerdos ente Santa Cruz y Gamarra.

El pactu ente Santa Cruz y Orbegoso roblóse'l 15 de xunu de 1835 y pol mesmu Santa Cruz comprometióse unviar al so exércitu al Perú pa restablecer l'orde, depués de lo cual garantizaría la formación d'una Asamblea representativa del norte peruanu y otra del sur, que teníen de decidir la nueva forma de gobiernu de Perú. Darréu y en cumplimientu del pactu, Santa Cruz invadió'l Perú con un exércitu de 5.000 bolivianos y peruanos, que se prepararen mientres años pa tal fin.[8]

Gamarra, enfurecido con Santa Cruz por romper el pactu que fixeren en Chuquisaca, decidió aliase con Salaverry pa enfrentar a los bolivianos. Esta alianza formalizóse'l 27 de xunetu de 1835, nel Cuzco.

Guerra pol establecimientu de la Confederación[editar | editar la fonte]

Xeneral Felipe Santiago Salaverry.

Esta guerra tuvo dos fases:

  • La guerra ente Gamarra y Santa Cruz.
  • La guerra ente Salaverry y Santa Cruz.

El primeru que salió a enfrentar a Santa Cruz foi Gamarra, quien axuntó un exércitu nel Cuzco, na so mayoría integráu por indios armaos de palos. Con asemeyada fuercia enfrentó al bien preparáu exércitu bolivianu, siendo derrotáu na batalla de Yanacocha, el 13 d'agostu de 1835. Gamarra llogró escapar y pasó a Lima, siendo depués desterráu a Costa Rica poles mesmes autoridaes salaverristas, roceanes de la so presencia.

Simultáneamente, Salaverry poner en marcha escontra'l sur de Perú, declarando la guerra a muerte a los bolivianos. Apoderar d'Arequipa, pero nun pudo revertir el fechu que la mayor parte del sur peruanu simpatizara cola federación con Bolivia y diera el so sofitu a Santa Cruz, polo que les sos fuercies viéronse amenorgaes.

Tres un trunfu inicial na batalla de Uchumayo, Salaverry foi derrotáu totalmente por Santa Cruz na batalla de Socabaya, el 7 de febreru de 1836, y fusiláu el día 18 en Arequipa.

La Confederación[editar | editar la fonte]

L'asamblea de los departamentos del sur de Perú (Cuzco, Arequipa, Ayacucho y Puno), axuntada en Sicuani, creó l'Estáu Sur Peruanu y designó como'l so Supremu Proteutor a Santa Cruz (marzu de 1836). Unos meses dempués axuntóse l'asamblea de los departamentos del norte (Amazones, Lima, La Llibertá y Junín) en Huaura (agostu de 1836), qu'alcordó la creación del Estáu Nor Peruanu, otorgando igualmente'l poder político a Santa Cruz como Supremu Proteutor. D'otru llau, en Bolivia axuntar en xunu un Congresu Estraordinariu (Congresu de Tapacarí) que dio autorización a Santa Cruz pa llevar alantre'l proyeutu de la Confederación.

El 16 d'agostu de 1836 Santa Cruz tomó posesión del mandu supremu en Lima, na so calidá de Supremu Proteutor del Estáu Nor Peruanu, como yá lo yera del Sud Peruanu; caltenía coles mesmes la presidencia de Bolivia. Por decretó dáu'l 28 d'ochobre del mesmu añu estableció la Confederación Perú-Boliviana, integrada polos trés estaos o repúbliques:

Santa Cruz convocó depués a un congresu de plenipotenciarios de los trés estaos, el llamáu Congresu de Tacna, por qu'aldericara les bases de la estructura alministrativa de la Confederación. Esti Congresu dio la llamada «Llei fundamental de la Confederación Perú-Boliviana», más conocíu como'l Pactu de Tacna (1 de mayu de 1837), qu'ofició de carta magna o constitución política. D'alcuerdu a esti documentu, cada Estáu tendría'l so propiu gobiernu, pero esistiría un poder executivo central (Proteutoráu) y un poder llexislativu xeneral (un Congresu con dos cámares: la de senadores y la de representantes). Santa Cruz foi designáu como Proteutor de la Confederación Perú-Boliviana, con un periodu de gobiernu de diez años, con posibilidá de reeleición continua.

Como'l Pactu de Tacna nun satisfixo nin a Bolivia nin a los dos Perúes, debíu principalmente a que los plenipotenciarios del Congresu fueren impuestos por Santa Cruz, este decidió convocar un nuevu Congresu, el 13 de marzu de 1838. Pero la guerra desamarrada per Chile y los emigraos peruanos contra la Confederación torgaron la xunta d'esa nueva asamblea.

Llabor alministrativu[editar | editar la fonte]

Nesti aspeutu la so obra foi vasta:

  • Reorganizó l'alministración de xusticia.
  • Dictó un Reglamentu de Comerciu, y el so complementu, un Reglamentu d'Aduanes.
  • Empecipió la estadística nacional.
  • Fixo un censu nel territoriu peruanu, que dio una población de 1.373.736 habitantes.
  • Estableció una meyor vixilancia sobre les rentes y los gastos. Sumió'l déficit del presupuestu nacional.
  • Creó los ministerios del Interior, de Rellaciones Esteriores y de Guerra y Marina.
  • Creó la Lexón d'Honor, a imitación de la francesa.
  • Punxo en vixencia nel Perú los códigos civil, penal y d'enxuiciamientos, según el Reglamentu de Tribunales, que yá rexíen en Bolivia. Anque mancaron el nacionalismu de los peruanos, estes midíes significaron un progresu sustancial, pos se reemplazaba a l'antigua y confusa llexislación colonial con otra más moderna.
  • Fomentó los cultivos de trigu y caña d'azucre, según la esportación de llana d'oveya y algodón.
  • Aumentó la esplotación minera d'oru, plata, cobre, azogue y salitre.
  • Declaró puertos llibres (ye dicir abiertos al tráficu internacional marítimu) a los d'Arica, Acovez, Callao y Paita, tou lo cual significó un axatáu golpe pal comerciu marítimu del puertu chilenu de Valparaíso.
  • Ameyoró los servicios de Beneficencia y d'Instrucción Pública.
  • Ameyoró la Biblioteca Nacional de Perú.

En contraparte con esti destacáu llabor alministrativu, Santa Cruz tuvo desaciertos al promulgar midíes que mancaron los sentimientos nacionalistes de los peruanos:

  • L'adopción pa los soldaos peruanos del uniforme del exércitu bolivianu.
  • Fixo circular en territoriu peruanu la moneda boliviana de baxa llei (moneda feble).

Fin de la Confederación[editar | editar la fonte]

El Mariscal Agustín Gamarra, l'adversariu agafáu de Santa Cruz.

L'establecimientu de la Confederación Perú-Boliviana, según la figura de Santa Cruz como la so máxima autoridá, xeneró'l descontentu de los gobiernos de Chile y d'Arxentina, pero muncho más del primeru que del segundu. Gobernaba entós en Chile'l más acérrimo enemigu de la Confederación: el ministru Diego Portales. Magar José Joaquín Prieto yera'l presidente de Chile, Portales yera quien de fechu gobernaba'l país, ostentando trés de los cuatro ministerios esistentes (Interior y Rellaciones Esteriores; Xusticia, Cultu ya Instrucción Pública; Guerra y Marina, esto ye, toos sacante Facienda). Portales entevio'l peligru que significaba pa los intereses de Chile l'afitamientu de la Confederación, yá que so la solombra d'esta non podría algamar la hexemonía continental que añoraba pal so país.

Aduciendo una serie de sides, el gobiernu chilenu declaró la guerra a la Confederación (26 d'avientu de 1836). Magar la idea d'entrar en guerra contra la Confederación yera por demás impopular na opinión pública chilena, la muerte de Portales, el 3 de xunu de 1837, fusiláu en Valparaíso a manes d'un batallón que remontóse precisamente por ser contrariu a la guerra, paradojalmente allanó el camín a la entrada definitiva de Chile a la guerra socatrada por el mesmu Portales, causa qu'agora, tres la muerte del ministru, gociaba de gran sofitu popular.

Los chilenos unviaron escontra'l Perú una primer espedición, llamada “Restauradora” y que taba al mandu del almirante Manuel Blanco Encalada, y col sofitu de los emigraos peruanos opositores de Santa Cruz, encabezaos pol xeneral Antonio Gutiérrez de la Fuente. En desembarcando n'Islay y ocupar Arequipa, los restauradores nun recibieron el sofitu de la población y fueron cercaos poles fuercies confederaes al mandu del mesmu Santa Cruz. Dambes partes celebraron un tratáu de paz, denomináu Tratáu de Paucarpata (17 de payares de 1837), pola cual Santa Cruz dexó volver a la so patria a los chilenos, a condición de que reconocieren la Confederación. Ente que nel otru frente, los bolivianos contuvieron la ofensiva arxentina, l'exércitu bolivianu, sol mandu del xeneral Otto Philipp Braun derrota a la Confederación Arxentina na Batalla de Montenegro, llogrando la so retirada na zona de Tarija ya inclusive pasaron la frontera y amagaron la ciudá de Jujuy..

El gobiernu chilenu desconoció'l Tratáu de Paucarpata y una segunda Espedición Restauradora partió de Valparaíso. Taba al mandu del xeneral chilenu Manuel Bulnes, y cuntaba igualmente col sofitu de los emigraos peruanos, encabezaos esta vegada por Agustín Gamarra (Exércitu Xuníu Restaurador). Esta espedición desembarcó en Rancón, a unos 37 km al norte de Lima, ye dicir en territoriu del Estáu Nor-Peruanu, onde la causa de la confederación nun tenía tanta popularidá como nel sur. El presidente de dichu Estáu, mariscal Orbegoso, asumió una posición peruanista pura y propúnxose espulsar tanto a los chilenos como a los bolivianos, pero resultó ganáu polos restauradores nel combate de Portada de Guías, nes contornes de Lima (21 d'agostu de 1838). Los restauradores ingresaron a Lima y Gamarra foi proclamáu como Presidente provisional de Perú; pero en payares del mesmu añu tuvieron qu'abandonar Lima, que volvió poder de los confederaos.

Los restauradores decidieron entós camudar l'escenariu de la llucha. Retirar al Caleyón de Huaylas, nel norte de Perú, onde se suministraron y reorganizaron. Tres un primer alcuentru indecisu en Buin, los confederaos, con Santa Cruz a la cabeza, fueron definitivamente ganaos na batalla de Yungay (20 de xineru de 1839).

Santa Cruz fuxó apresuradamente escontra Lima, onde llegó tres cuatro díes de cabalgata. Con llárimes nos güeyos informó a unos pocos amigos la derrota que sufriera. Pero nun se dio por vencíu y coló escontra Arequipa col propósitu de xubir a Bolivia y empezar una guerra de reconquista. Pero al llegar a Arequipa enteróse que los xenerales bolivianos Ballivián y Velasco sublevárense contra él. Viendo pos, tou perdíu, arrenunció a tol so poder el 20 de febreru de 1839 y dirixióse al puertu d'Islay acompañáu por dellos oficiales lleales. Ellí embarcóse na fragata inglesa Sammarang, aldu al Ecuador. Asina remató'l so gobiernu como proteutor del estáu binacional peruanu y el bolivianu.

Destierru[editar | editar la fonte]

El Mariscal Andrés de Santa Cruz. Semeya del Archivu Courret.

Anició dalgún tiempu en Guayaquil y depués en Quitu. Al saber que'l so nome yera invocáu en socesivos pronunciamientos, intentó volver a Bolivia. En desembarcando na caleta de Camarones siendo entá territoriu peruanu foi prindáu'l 2 de payares de 1843. Sollertaos pola so presencia, representantes de los gobiernos de Perú, Bolivia y Chile axuntar pa decidir la so suerte, considerándolo un perturbador del orde públicu. Foi apurríu al gobiernu de Chile, que lo confinó en Chillán, con toa clase de comodidaes, al sur del país (incluyida la contratación d'un cocineru francés pa encargase de la so alimentación). Ellí visitó-y el sabiu Domeyko, quien escribió les impresiones que-y produció'l vieyu Proteutor:

Pola so cara y la so figura tenía l'aire d'un simple indiu de los cordales bolivianos. D'una talla tan pequeña como Thiers, flacu, secu, d'un color cobrizu, frente estrecha y pelos negros y gruesos. Los sos güeyos yeren negros d'ébanu, brillosos; pero con una espresión de rocea, les sos mexelles anches y salientes, y los llabios, trupos; la cara paecía siempres afaitada. Nun se dexaba ver nél la murnia. Nun tenía aire de meditar enforma de lo que falaba; sicasí, nun dicía tontures. El so xuiciu yera rectu, con cierta penetración y espíritu práuticu, pero con poca ciencia. Nun cesaba de suañar cola revolución y cola conquista del so tronu. Caltenía comunicaciones secretes colos sos partidarios de La Paz y Potosí y más d'una vegada consiguió burllar la vixilancia...[9]

Esti confinamientu provocó les protestes de los gobiernos d'Ecuador, Francia ya Inglaterra, polo que tres un nuevu alcuerdu ente Chile, Bolivia y Perú dispúnxose qu'abandonara suelu americanu y partiera escontra Europa (17 d'avientu de 1845). Pasó a Francia, onde dempués de pasar dellos inconvenientes, desempeñó como ministru plenipotenciario de Bolivia de 1848 a 1855.

Últimos años[editar | editar la fonte]

Tornó del destierru en 1855, postulando esi mesmu añu dende Arxentina a la presidencia de Bolivia, pero foi vencíu pol xeneral Jorge Córdova. A este, yá presidente, cafió-y que Santa Cruz decidiera afincase na provincia arxentina de Salta cerca a la frontera con Bolivia, polo que llogró que fuera retiráu d'ende, estableciéndose entós na provincia d'Entre Ríos.

Mientres esta estancia n'Arxentina venceyar cola familia del presidente Justo José de Urquiza con que la so fía casó al so fíu Simón. Dalgún tiempu dempués tornó a Francia y establecióse en Versalles, onde vivía la so familia. Tres un periplu como embaxador, diplomáticu y ministru plenipotenciario, finó'l 25 de setiembre de 1865 en Beauvoir, cerca de Nantes, y foi soterráu en Versalles. Poco antes, al tener noticies del conflictu ente España y el Perú, escribiera una emocionante carta al presidente peruanu Juan Antonio Pezet recordando les glories de la independencia y ufiertándose para lo que fuera menester.[10]

Repatriación de los sos restos[editar | editar la fonte]

En 1965 con motivu del centenariu del so fallecimientu, los restos del Mariscal Andrés de Santa Cruz fueron repatriaos de Francia y treslladaos nuna solemne ceremonia a la Catedral de la Paz onde reposen hasta güei.[11]

Interpretación de la so figura[editar | editar la fonte]

Efixes de Santa Cruz nel Panteón de los Próceres en Lima

Pa la historiografía boliviana y parte de la peruana Santa Cruz ye un personaxe sobresaliente, consideráu un gran líder, vencedor de la independencia, arteru políticu y alministrador. Pa los bolivianos en particular ye'l caudiellu que llevó a la so nación a una dómina de máximu apoxéu, que nunca más volvió tener.

La posición peruana atópase estremada. Pa munchos peruanos Santa Cruz simbolizó'l pruyimientu d'unión ente l'Altu y el Baxu Perú, y resáltase el llabor alministrativu que realizó y que produció una dómina, magar curtia, d'orde y progresu en tolos aspeutos. Sicasí, pa los opositores peruanos, Santa Cruz representó un seriu peligru pa la unidá y l'independencia de Perú. Sofitar nel fechu que'l proyeutu confederativo, impuestu coles armes y ensin consultar la voluntá popular, yera no fondero fráxil y tou faía abarruntar que tarde o aína s'esbarrumbaría; el peligru mayor aniciaba en que, según paez, el plan expansionista mínimu de Santa Cruz yera amestar el sur peruanu a Bolivia, polo que'l Perú corrió nesos años un seriu riesgu de quedar amenorgáu al territoriu del Estáu Nor-Peruanu. Sabemos tamién que, cuando en 1839 pasó desterráu a Ecuador, pidió sofitu a esta república nel so intentu de retomar el poder nel Perú, cola promesa de face-y cesiones de territoriu, una vegada realizáu'l so plan.[12]

Discutiniu sobre la so nacionalidá[editar | editar la fonte]

Hasta antes de 1825, añu en que se creó la República de Bolívar, los habitantes de Llamargues yeren llamaos cola denominación colonial tradicional «altoperuanos» y en términos más xenerales, a cencielles peruanos. Cola creación de Bolivia, el términu bolivianu empezó a faese estensivu a quien yeren orixinarios de les rexones entendíes na nueva república anque nacieren en feches anteriores, como yera'l casu de Santa Cruz, nacíu en La Paz.

Cuando les tropes peruanes del xeneral Agustín Gamarra forzaron la salida de Sucre de Bolivia ya instalóse ellí un gobiernu transitoriu presidíu por José Miguel de Velasco, este, por pidimientu popular, mandó a llamar a Santa Cruz por qu'asumiera el poder en Bolivia. Santa Cruz, que s'atopaba en Chile cumpliendo funciones diplomátiques al serviciu del estáu peruanu, manifestó entós que yera nel Perú onde tenía «los sos meyores amigos» y onde se sentía amestáu «pola gratitud y pola sangre» y onde los sos esfuercios protexíos pola fortuna fueron consagraos pol ciñu», pero ante los fondos males que carecía la so tierra natal y los cordiales llamaos que-y faíen los sos habitantes diría allá, manifestando tamién que quería a Bolivia «siempres amiga de Perú»; dellos historiadores creen ver nesta frase la maduración del proyeutu de Santa Cruz d'unificar dambos estaos, con fecha de 1829.[13] Antes de partir a Bolivia, Santa Cruz pidió permisu al Congresu peruanu p'asumir la presidencia de Bolivia, que-y foi concedíu. Dambes naciones consideráben-y pos, como unu de los suyos. Pero les venetaes polítiques tresmanaríen tou ello.

Al españar la guerra pol establecimientu de la confederación, los enemigos de Santa Cruz nel Perú (representaos por Gamarra, Salaverry y les elites costeñas) considerar un estranxeru usurpador. Derrotaos estos nun primer momentu, pasaron al Ecuador y a Chile como emigraos y nun agambaron na so intención de volver y acabar cola Confederación. Finalmente Chile entamó dos expedición llamaes “restauradores”. Tamién s'alzó'l descontentu en Bolivia onde se tachó a Santa Cruz de peruanofilo. Tres la derrota de Santa Cruz y la disolución de la Confederación en 1839, nel Perú siguió considerándose al desaposiáu Proteutor como un advenedizu, sicasí esto nun torgar que la so figura seya incluyida darréu en diverses obres biográfiques sobre personaxes peruanos destacaos, como tamién en Bolivia.

Matrimoniu y descendencia[editar | editar la fonte]

Santa Cruz, acompañáu de la so familia, en La Paz.

Casóse en xineru de 1829, n'Arequipa, cola dama cusqueña María Francisca de Paula Cernadas y de la Cámara,[14] fía del gallegu Pedro Antonio de Cernadas y Bermúdez de Castro, oidor de Real Audiencia del Cuzco, y la cusqueña Eulalia de la Cámara y Mollinedo, con quien tuvo a:[15]

  • Simón Andrés Rafael de Santa Cruz
  • Pedro Octavio de Santa Cruz
  • María Trinidad Eulalia Enriqueta de Santa Cruz
  • Elena Basilia de Santa Cruz
  • Andrés Octavio de Santa Cruz
  • María Mercedes Clementina de Santa Cruz
  • María Victoria de Santa Cruz
  • Manuel Alejandro Óscar de Santa Cruz
  • Andrés Domingo Frisu de Santa Cruz


Predecesor:
Simón Bolívar
Dictador
Presidente del Conseyu de Gobiernu de Perú
3 de setiembre de 1826 a 27 de xineru de 1827
Socesor:
Él mesmu
Presidente de la Xunta de Gobiernu
Predecesor:
Él mesmu
Presidente del Conseyu de Gobiernu
Presidente de la Xunta de Gobiernu de Perú
27 de xineru de 1827 a 9 de xunu de 1827
Socesor:
Manuel Salazar y Baquíjano
Presidente Interín
Predecesor:
José Miguel de Velasco
Presidente de Bolivia
24 de mayu de 1829 a 17 de febreru de 1839
Socesor:
José Miguel de Velasco
Predecesor:
Luis José de Orbegoso
Presidente Provisional de Perú
Proteutor de la Confederación Perú-Boliviana
11 d'agostu de 1836 a 28 de xineru de 1839
Socesor:
Agustín Gamarra
Presidente Provisional de Perú

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6gb4sz6. Apaez como: Andrés de Santa Cruz. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: jo2013772518. Data de consulta: 1r marzu 2022.
  3. Basadre 1998, p. 227.
  4. Nils Jacobsen, Cristóbal Aljovín de Losada "Cultura política en Los Andes, 1750-1950", páx. 133-134
  5. Basadre 1998, p. 228.
  6. Basadre 1998, p. 297.
  7. Basadre 1998, p. 298.
  8. Basadre 1998, p. 299.
  9. Citáu en: Basadre 1998, p. 347.
  10. Basadre 1998, p. 348.
  11. Gobiernu del Mariscal Andrés de Santa Cruz (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  12. Basadre 1998, p. 346.
  13. Basadre 1998, p. 229.
  14. Ficha personal en Geneanet
  15. Descendencia d'Andrés de Santa Cruz

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • BASADRE, Jorge: Historia de la República de Perú. 1822 - 1933, Octava Edición, correxida y aumentada. Tomos 1 y 2. Editada pol Diariu "La República" de Lima y l'Universidá "Ricardo Palma". Impresu en Santiago de Chile, 1998.
  • "Biografíes peruanes" Editorial Alexis Y.I.R.L Arequipa-Perú.
  • CHIRINOS SOTU, Enrique: Historia de la República (1821-1930). Tomu I. Dende San Martín hasta Augusto B. Leguía. Lima, AFA Editores Importadores S.A, 1985.
  • TAURO DEL PINU, Alberto:
- Perú: Dómina Republicana. Tomu I. Lima, Ed. PEISA, 1973. Tomu 34 de la Biblioteca Peruana publicada col auspicio del Gobiernu Revolucionariu de Perú :-

Enciclopedia Ilustrada de Perú. Tercer Edición. Tomu 7. FER/GUZ. Lima, PEISA, 2001. ISBN 9972-40-156-1

  • VARGAS UGARTE, Rubén: Historia General del Perú. Sestu, Sétimu y Octavu Tomu. Primer Edición. Editor Carlos Milla Batres. Lima, Perú, 1971.
  • DELLOS AUTORES: Historia de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-35-4
  • DELLOS AUTORES: Grandes Forxadores de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-50-8
  • WIESSE, Carlos: Historia de Perú. La República. Lima, Llibrería Francesa Científica y Casa Editorial Y. Rosay, 1939. Cuarta Edición.
  • Germán A. de Rezar, El Congresu de Panamá de 1826 y otros ensayos d'integración nel sieglu XIX. Estudiu y fontes documentales anotaes, UAM-Eon, Méxicu, 2006. ISBN 970-31-0656-0.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]