Manuel Bulnes

De Wikipedia
Manuel Bulnes
Presidente de Chile

18 setiembre 1841 - 18 setiembre 1851
José Joaquín Prieto - Manuel Montt
senador de Chile

Vida
Nacimientu Concepción25 d'avientu de 1799[1]
Nacionalidá Bandera de Chile Chile
Muerte Santiagu18 d'ochobre de 1866[1] (66 años)
Familia
Padre Manuel Bulnes Quevedo
Casáu con Enriqueta Pinto Garmendia (es) Traducir
Fíos/es
Estudios
Estudios Institutu Nacional Xeneral José Miguel Carrera
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu políticumilitar
Graduación Mariscal
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu Partido Conservador (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Manuel Bulnes Prieto[3](25 d'avientu de 1799Concepción – 18 d'ochobre de 1866Santiagu) foi un militar y políticu chilenu, presidente de la República ente 1841 y 1851, siendo reelixíu pal periodu darréu siguiente ente 1846 y 1851. El so gobiernu ye consideráu unu de los principales del sieglu XIX. Mientres el so deceniu, sentáronse les bases del réxime republicanu, creáronse les instituciones educatives más importantes de la nación y realizóse una importante meyora na reconocencia del territoriu.[3]

Biografía[editar | editar la fonte]

Primeros años[editar | editar la fonte]

Nació en Concepción el 25 d'avientu de 1799. Fíu del capitán del Exércitu Real Español Manuel Bulnes Quevedo y Carmen Prieto Vial. Realizó los sos primeros estudios en casa. Siguiendo la tradición militar de la so familia, ingresó a los dolce años a un batallón d'Infantería de Llinia, onde se-y punxo'l llamatu del "negru" o'l "mulatu", nel que'l so padre yera oficial, na ciudá penquista.[3] En marzu de 1813, el so proxenitor consiguió que fuera xubíu como ayudante de brigadier polos españoles. Sicasí, decidió nun sumase a la causa hispana y a los 16 años foi desterráu a la Quiriquina poles sos idees revolucionaries. Foi unviáu a estudiar a Santiago hasta 1814, hasta'l fin de la Patria Vieya cuando'l españoles cerraron el colexu y tuvo de volver a Concepción.

En 1817, el xefe militar español de Concepción José Ordóñez, conoció los rumores de la meyora del Exércitu Llibertador escontra Chile. Ante esto unvió cerca de 200 mozos penquistas a la isla Quiriquina -ente ellos Bulnes y el so hermanu Francisco-, pa nun xunise a les fuercies patriotes. Ellí tuvieron mientres dellos meses, pero cuando la guerra llegó al sur y la guardia realista retiróse, los rapazos trataron de llegar al continente en precaries balses. Trenta d'ellos afogáronse y ente los sobrevivientes taben Manuel y el so hermanu, quien llegaron a la mariña ente Tomé y la desaguada del ríu Itata.

Matrimoniu y fíos[editar | editar la fonte]

El 20 de xunetu de 1841, contrajó un matrimoniu con Enriqueta Pinto Garmendia, fía del ex-presidente de Chile Francisco Antonio Pinto y hermana del presidente de Chile nel periodu 1876-1881, Aníbal Pinto Garmendia.

Los sos fíos fueron:

  1. Manuel Bulnes Pinto casóse con Elena Calvo Cruchaga.
  2. Enriqueta Bulnes Pinto casóse con José Luis Larraín Larraín.
  3. Lucía Bulnes Pinto casó se con Ruperto Vergara Rencoret.
  4. Carmela Bulnes Pinto casóse con Adolfo Ortúzar Gandarillas.
  5. Elena Bulnes Pinto casóse con Ángel Ortúzar Montt.
  6. Luisa Bulnes Pinto casóse con Luis Dávila Larraín.
  7. Gonzalo Bulnes Pinto casóse con Carmela Correa (de Saa) y Sanfuentes.

Mientres la Patria Nueva[editar | editar la fonte]

En xunu de 1817, Bulnes integrar al exércitu patriota col grau de teniente primeru.[3] En payares del mesmu añu, pasó l'Exércitu de Llinia. Tuvo sol mandu del xeneral Ramón Freire, percorriendo los pueblos del sur del ríu Biobío.

So les órdenes de Bernardo O'Higgins, participó nel combate de les Quechereguas, Cancha Rayada y Maipú.[4] Volvió al sur col reximientu Cazadores con 20 años d'edá.

En xunetu de 1818, cuando los patriotes abarganaron Chillán apoderáu por Mariano Osorio, Bulnes enterar de que'l so padre taba ente los realistes y partió a parlamentar con él. Padre y fíu intentaron convencer de la causa que siguía cada unu, pero tou foi inútil y foi la última vegada que se veríen. La batalla terminó ensin el trunfu de nengún bandu. El padre de Bulnes viaxó camín de Perú, onde morrió.

La guerra a muerte[editar | editar la fonte]

En 1820 empezó la Guerra a muerte na zona entendida ente los ríos Maule y Biobío. Les tropes españoles aliar con loncos mapuches y con bandoleros pa siguir defendiendo la causa real. Per otru llau les tropes chilenes al mandu de Freire escorrer por la Frontera. Bulnes participó nes batalles de Puda, Curaco y Yumbel en 1819. Al añu siguiente, el 3 d'agostu foi xubíu a capitán. En setiembre d'esi añu combatió al coronel español Juan Manuel Picó cerca de los Ánxeles. Na defensa de Talcahuano, el 11 de payares de 1820, combatió al renegáu Vicente Benavides, al cual ganó en Vegas de Saldías el 10 d'ochobre de 1821.

Les sos decisives aiciones llevaron al so tíu, el xeneral José Joaquín Prieto Vial, a confia-y una división del exércitu, cola qu'empezó la pacificación de la Frontera. Al volver a Concepción en marzu de 1822, foi nomáu sarxentu mayor y llogró d'O'Higgins la Lexón al Méritu de Chile.

Mientres los ensayos constitucionales[editar | editar la fonte]

En 1822, depués de que Freire asumiera'l mandu tres la cayida d'O'Higgins, este designó a Bulnes na gobernación de Talca, xubiéndolo n'agostu de 1823 a teniente coronel. Escoyíu pal congresu constituyente de 1823, ensin participar d'él poles aiciones armaes contra los hermanos Pincheira y les montoneras pehuenches nel cordal de Talca.

En 1826 participó con al mandu d'una división comandada pol xeneral José Manuel Borgoño pa detener a los bandíos Pincheira. En 1831, como xeneral de brigada, prindó en Pulaquén a Pablo Pincheira, a quien fusiló.

Crució'l cordal de los Andes escontra'l territoriu del Neuquén y nuna emboscada afaró con ellos na Batalla de les llagunes de Epulafquen na madrugada del 14 de xineru de 1832, nel llugar onde teníen el so campamentu. La mayoría de los pincheiristas morrieron nel ataque, ente ellos los caciques Neculmán, Coleto y Trenquemán. José Antonio escapó escontra'l Atuel, siendo escorríu pol capitán Zañartu con 80 soldaos, pero nun llograron algamar. Bulnes ordenó al ex pincheirista José Antonio Zúñiga dirixise al Atuel con 100 homes y depués retiróse escontra Chillán con 20.000 cabeces de ganáu. José Antonio finalmente apurrióse y recibió un indultu del presidente Prieto. Zúñiga llogró que José Antonio Pincheira dirixir coles sos fuercies a Chillán p'apurrise. Contratáu como emplegáu na facienda del presidente José Joaquín Prieto, el postreru de los Pincheira, José Antonio morrió como un llexendariu vieyu.[5]

Revolución de 1829[editar | editar la fonte]

En 1829, ye convencíu por José Joaquín Prieto, pa llevantase contra del gobiernu lliberal. Participó na batalla de Ochagavía el 14 d'avientu d'esi añu. En 1830 venció definitivamente a les tropes de Ramón Freire na batalla de Lircay.

Guerra contra la Confederación Perú-Boliviana[editar | editar la fonte]

En 1838, Manuel Bulnes asumió'l cargu d'Intendente de Concepción, teniendo de dexalo esi mesmu añu.[6] Ente 1838 y 1839 participó a la cabeza del exércitu na guerra contra la Confederación Perú-Boliviana, venciendo a les tropes d'Andrés de Santa Cruz na batalla de Yungay el 20 de xineru de 1839, dempués de lo que foi recibíu en Chile como héroe. Foi xubíu a xeneral de división y en Perú dióse-y el grau de Mariscal d'Ancash y una formosa espada d'honor.[4]

El 20 de xunetu de 1841[7]casar con una de les figures femenines más representatives de l'aristocracia chilena, Enriqueta Pinto Garmendia, fía del Presidente Francisco Antonio Pinto y hermana del futuru Presidente Aníbal Pinto.[3][7]

Foi nomáu conseyeru d'Estáu del presidente José Joaquín Prieto, pasu previu pa ser candidatu del gobiernu nes eleiciones de 1841.

Presidencia de Bulnes[editar | editar la fonte]

Fotografia de Manuel Bulnes.

Al asumir el mandu'l 18 de setiembre de 1841 —a la edá de 42 años—,[7] Bulnes yera conocíu pol so don de mandu y honradez, pero duldar de les sos conocencies y facultaes intelectuales pa gobernar. Sicasí, fíxose arrodiar de collaboradores escelentes, como los ministros d'estáu Jerónimo Urmeneta, Manuel Camilo Vial, Ramón Luis Irarrázaval, Manuel Rengifo, Manuel Montt y Antonio Varas.[8]

Amás, al traviés de les conxustes lliteraries entamaes pola so esposa, tuvo contautu con destacaos intelectuales como Ignacio Domeyko, Andrés Bello, Amado Pissis y otros, de quien recibía conseyos y asesoríes.[8]

El so gobiernu tuvo carauterizáu pola espansión educativa y cultural, reformando l'Institutu Nacional, creando escueles preparatorias, y fundando la Escuela Normal de Preceptores. La Universidá de Chile foi creada por llei dictada mientres la so presidencia, en 1842, impartiéndose inda les clases nel Institutu Nacional, según l'Academia de Pintura (1849), la Escuela d'Artes y Oficios (1849) y la Escuela d'Arquiteutura.[8]

Encargar al poeta Eusebio Lillo Carbayos, un segundu testu del Himnu Nacional.

El 23 d'ochobre de 1841 decrétase una amnistía xeneral, onde s'indulta a Freire y reincoporó a oficiales que taben nel bandu lliberal en 1830. Rehabilitar a O'Higgins 17 díes antes de la so muerte. Inclusive agospió al so exenemigo Santa Cruz ente 1844 y 1846 na facienda del coronel Benjamin Viel en Chillán.

Bulnes llamó a Manuel Rengifo pa collaborar nel Ministeriu de Facienda, terminando les xeres empecipiaes con Prieto. El 2 de xunu de 1842 publicóse'l Reglamentu d'Aduanes pal comerciu de Internación y Tránsitu pa simplificar los trámites d'importación y esportación de mercaderías.

El so gobiernu tamién tuvo marcáu por un "complexu escenariu internacional al respective de les verdaderes llendes xeográfiques de Chile con Arxentina, el gobiernu del presidente Manuel Bulnes aguiyó una política d'asentamientu pa poblar el territoriu de la Patagonia chilena, pa depués en 1845 dictar la primer llei de colonización. Nesi entós el territoriu chilenu namái taba habitáu dende La Serena hasta Concepción, magar que la Constitución de 1833 afitaba les llendes dende'l desiertu d'Atacama hasta'l Cabu de Fornos”.[9]

Bulnes trató d'afitar la soberanía en 1842, cuando declaró chilenes les guaneras allugaes al sur de Mejillones, y ordenó a Juan Williams la posesión del territoriu allugáu nel Estrechu de Magallanes para lo que fundó en 1843 el fuerte Bulnes (que la so población ye treslladada 6 años pa fundar Punta Arenas) coles mires d'establecer soberanía nel estrechu de Magallanes.[8] Díctase la llei de colonización, impulsando la ocupación de los territorios de les actuales IX y X Rexones, viniendo alemanes a ocupar la zona. Robla la paz con España en 1844, onde se reconoz a Chile como país independiente.[8]

No alministrativo, restableció la Escuela Militar y creó la Escuela Naval en 1844, creó la oficina d'estadístiques y realizó un censu de población en 1842. Promulgó la llei de Réxime Interior y la d'Imprentes, creó les provincies de Valparaíso y Atacama.[8]

Creáronse'l cuerpu d'inxenieros civiles (1842) que dexó empecipiar una gama de trabayos como caminos, pontes y peaxes. Ameyoróse'l camín ente Santiago y Valparaíso; abrióse una ruta ente esti últimu puertu y Los Andes. Apurrióse la concesión pal primer telégrafu Santiago-Valparaíso, y construyéronse edificios d'aduana en dellos puertos.

En 1846 decidió treslladar la sede de gobiernu dende la Real Audiencia al Palaciu de la Moneda.

En 1847 consiguióse un arreglu colos acreedores del emprestu inglés, en base al pagu de la delda en plazos definíos, y, en 1849, introdució'l sistema métricu decimal para uniformar el procesu de pesos y midíes de les oficines y contabilidaes del gobiernu.

En 1848 Pedro Amado realizó'l llevantamientu cartográficu de Chile y empiecen les esportaciones de trigu escontra'l mercáu de California (hasta 1853) y en 1850 a Australia (hasta 1857), recursos que dexaron modernizar la vida rural.[10] En 1850 William Wheelwright empezó a construyir el ferrocarril de Copiapó a Caldera.

Ministros d'Estáu[editar | editar la fonte]

Estandarte presidencial
Ministerios d'Estáu
del Gobiernu de Manuel Bulnes Prieto
Ministeriu !Titular Periodu
Ministeriu del Interior y Rellaciones Esteriores Ramón Luis Irarrázaval
Manuel Montt Torres
Manuel Camilo Vial
José Joaquín Pérez Mascayano
Antonio Varas de la Barra
1841 - 1845
1845 - 1846
1846 - 1849
1849 - 1850
1850 - 1851
Ministeriu de Guerra y Marina Manuel Montt Torres
José Santiago Aldunate
José Manuel Borgoño
Pedro Nolasco Vidal
1841 - 1842
1842 - 1846
1846 - 1848
1848 - 1851
Ministeriu de Facienda Manuel Rengifo
José Joaquín Pérez Mascayano
Manuel Camilo Vial
Antonio García Reyes
Jerónimo Urmeneta
1841 - 1844
1844 - 1846
1846 - 1849
1849 - 1850
1850 - 1851
Ministeriu de Xusticia, Cultu ya Instrucción Pública Manuel Montt Torres
Antonio Varas de la Barra
Salvador Sanfuentes
Manuel Antonio Tocornal
Máximu Mujica
1841 - 1845
1845 - 1846
1846 - 1849
1849 - 1850
1850 - 1851

La revolución de 1851[editar | editar la fonte]

Estatua de Manuel Bulnes en Santiago de Chile.

L'autoritarismu de los gobiernos conservadores provocó gran descontentu nos sectores lliberales, polo que mozos de l'aristocracia criolla, como Santiago Arcos y Francisco Bilbao, fundaríen la Sociedá de la Igualdá, que promovía l'aumentu de les llibertaes públiques. Esta agrupación sería considerada un peligru públicu pol gobiernu, polos sos llamaos a derrocar el gobiernu y la propaganda contra'l candidatu del gobiernu Manuel Montt, razón pola cual sería suprimida.

Sicasí, la Sociedá entamaría, agora na clandestinidá, un conato revolucionariu'l 20 d'abril de 1851, el que sería aseláu pol Exércitu, al mandu del propiu Bulnes.

La tensión político siguiría: tres los comicios en que saldría escoyíu presidente'l candidatu oficialista Manuel Montt, el so contendor, el xeneral José María de la Cruz, remontar contra'l gobiernu central dende Concepción; les sos tropes seríen ganaes pol mesmu Bulnes el 8 d'avientu de 1851 na Batalla de Loncomilla.[4]

La so vida dempués de la presidencia[editar | editar la fonte]

Tres esto, foi designáu Conseyeru d'estáu de Montt, amás de ser escoyíu senador nos periodos 1852-1861 y 1861-1870.[7]

En 1866, magar tar afectada la so salú, foi candidatu presidencial, pero l'entós gobernante José Joaquín Pérez Mascayano foi reelecto.

Los sos últimos años dedicar a les actividaes agrícoles.

Manuel Bulnes Prieto finó en Santiago, el 18 d'ochobre de 1866.[3]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6cg1xcj. Apaez como: Manuel Bulnes. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 20 marzu 2020.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 3,5 «Manuel Bulnes Prieto (1799-1866)». Memoria chilena. Consultáu'l 21 de marzu de 2011.
  4. 4,0 4,1 4,2 «Manuel Bulnes Prieto (1799-1866). Carrera militar». Memoria chilena. Consultáu'l 21 de marzu de 2011.
  5. Pincheira
  6. Campos Harriet, Fernando (1980), op. cit. «Intendentes de Concepción», páxs. 335-338.
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes BNC
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 8,5 «Manuel Bulnes Prieto (1799-1866). El so Gobiernu editorial=Memoria chilena». Consultáu'l 21 de marzu de 2011.
  9. Said, Jaime H. (2011). Patagonia, 1ª, Patagonia Media. ISBN 978-956-9793-01-2.
  10. http://www.memoriachilena.cl/602/w3-article-97781.html

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.