José Joaquín Prieto

De Wikipedia
José Joaquín Prieto
Presidente de Chile

18 setiembre 1831 - 18 setiembre 1841
Francisco Antonio Pinto - Manuel Bulnes
Eleiciones: Elección presidencial de Chile de 1831 (es) Traducir, Elección presidencial de Chile de 1836 (es) Traducir
senador de Chile

Vida
Nacimientu Concepción20 d'agostu de 1786[1]
Nacionalidá Bandera de Chile Chile
Muerte Santiagu22 de payares de 1854[2] (68 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticumilitar
Graduación xeneral
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu Partido Conservador (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

José Joaquín Prieto Vial (20 d'agostu de 1786Concepción – 22 de payares de 1854Santiagu)[3] foi un políticu y militar chilenu. Foi presidente de la República de Chile ente 1831 y 1836, siendo reelixíu pal periodu darréu siguiente ente 1836 y 1841.

Primeros años de vida[editar | editar la fonte]

Los sos padres fueron Carmen Vial y el capitán de Dragones de la Frontera, José María Prieto. Foi tíu de Manuel Bulnes Prieto, el so socesor a cargu y dempués al presidente de Chile.

Foi xefe de les tropes nórdiques» (conservadores) na guerra civil de 1829-1830. Cola victoria na batalla de Lircay, Prieto asumió la presidencia del país en 1831, empecipiando'l periodu denomináu República Conservadora.

Matrimoniu y fíos[editar | editar la fonte]

El 25 de xunetu de 1812, casóse en Buenos Aires con Manuela Warnes y García de Zúñiga —hermana de José Ignacio Warnes—, con quien tuvo dos fíos: Victoria y Joaquín.

Guerra de la Independencia[editar | editar la fonte]

Ingresó moza a la milicia y algamó el grau de teniente de caballería en 1805.[4] Foi un oficial con una fueya de servicios intachable, anque foi bien controversial la so interpretación del tratáu de Ochagavía . Metanes la Emancipación chilena, Prieto inscribir nel bandu patriota, sirviendo en diverses escaramuzas.

Como premiu a los sos antecedentes y servicios, volvió a Chile y concedióse-y el puestu de capitán d'Húsares de la Guardia Nacional el 26 de marzu de 1813.

El 15 de mayu de 1813, nel Combate de San Carlos, atopar al mandu d'una milicia de 100 homes, colos cualos dirixióse a Concepción y participó na aición de Talcahuano.

El 17 d'agostu de 1813, en Quirihue, venció a les guerrilles realistes de Olate y Elorreaga que lo atacaron nuna proporción numbérica bien cimera. Depués, en Cauquenes volvió vencer a les mesmes guerrilles.

En 1830 y 1831 exerció como Intendente de Concepción.[5]

Presidencia[editar | editar la fonte]

Eleiciones Presidenciales de 1831[editar | editar la fonte]

El periodu denomináu Ensayos Constitucionales concluyó en 1830 cola batalla de Lircay y l'obra del Primer Ministeriu de Diego Portales. Nel primer casu, el xeneral José Joaquín Prieto ganó a les fuercies «pipiolas» (lliberales); nel segundu, el ministru Portales neutralizó l'actividá política; dende esti puntu espulsó a los pipiolos del país, eslleió al so propiu bandu (estanqueros), sometió a l'aristocracia a la so voluntá y domó al o'higginismo proponiendo pa la presidencia de la República a un xeneral de les sos files: Prieto.[6]

Según la Constitución de 1828, el sistema eleutoral yera indireutu: conformábase un Colexu Eleutoral qu'escoyía al presidente de la República. La segunda mayoría llograba'l cargu de vicepresidente de la República.[7] Con 207 votos, foi electu por unanimidá José Joaquín Prieto pal periodu presidencial entendíu ente'l 18 de setiembre de 1831 y el 18 de setiembre de 1836.

Constitución Política de 1833 y obra llexislativa[editar | editar la fonte]

José Joaquín Prieto.

Depués de la Revolución de 1829 empezar a entamar una reforma a la Constitución de 1828. Pa los sos efeutos foi convocada una Gran Convención que propunxo una serie de reformes, que finalmente dieron orixe a un nuevu testu constitucional: la Constitución Política de 1833. Esto foi un flagrante violación a la Constitución mesma, pos esta indicaba que nun podía ser modificada hasta l'añu de 1836.

Dientro de la convención destacaron personaxes como Mariano Egaña, Manuel José Gandarillas (Diego Portales nun participó de la Gran Convención pero la so influencia sobre'l grupu gobernante rescamplaba). La resultancia foi un testu de corte autoritariu, nel cual el Presidente de la República gociaba d'amplios poderes, inclusive el derechu de patronatu, al considerase l'Estáu socesor en Chile de los derechos de la Corona española. El poder llexislativu yera confiáu a un Congresu Nacional, bicameral, compuestu por una Cámara de Diputaos y una Cámara de Senadores; y mientres el so receso funcionaba un órganu denomináu Comisión Conservadora. Esistía, amás, un Conseyu d'Estáu, los sos miembros yeren escoyíos pol Presidente de la República. El testu constitucional establecía un sistema pa intentar oldear los poderes del presidente y del Congresu, les llamaes "lleis periódiques".

Per otra parte, la obra llexislativa del periodu foi rematada por dos suxetos: Joaquín Tocornal y Mariano Egaña. Nel casu del primeru, fondamente influyíu por Portales va rematar l'establecimientu del orde públicu respondiendo por les midíes nel campu llegal. D'esta miente Tocornal va llograr la promulgación de lleis tales como la de "facultaes estraordinaries", usaes en casu de conmoción pública, que dotaben d'amplios poderes al presidente, "Llei de Gastos Reservaos", sirvió pa sofitar el gran númberu d'espíes y infiltrados pa esbaratar distintos intentos de revoluciones al autorizar el gastu secretu de 6000 pesos pa costear estos funcionarios [ensin referencies], y la "Llei d'Eleiciones", que dexó'l procesu eleutoral sol control d'intendentes y gobernadores, colo cual beneficióse'l intervencionismu del gobiernu. En cuanto al segundu, Mariano Egaña, mientres la Guerra Contra la Confederación (1836-1839), gracies a les facultaes estraordinaries, dexó que promulgara llibremente un gran númberu de lleis conocíes como "lleis marianes", qu'establecíen l'ordenamientu básicu de tribunales, la tramitación de los xuicios executivos y el recursu de nulidá.[6]

Finalmente cabo destacar, tamién, la creación del actual Escudo Nacional, n'agostu de 1832, cola firma del presidente Prieto y el so ministru Joaquín Tocornal, unvióse'l proyeutu respeutivu al Congresu, el que lo aprobó'l 24 de xunu de 1834.[8]

Diego Portales y el reestablecimientu del orde públicu[editar | editar la fonte]

El Ministru Plenipotenciario mientres la Revolución de 1829, llogró cola so política restablecer l'orde sometiendo a los grupos políticos a l'autoridá d'un gobiernu fuerte, centralizáu ya impersonal.[9]Toró'l poder del exércitu por aciu la creación de la Guardia Cívica. Pero tampoco lu desdexo, aprofiando la reestructuración que dio a la Escuela Militar.

Alloñáu del gobiernu depués d'asumíu'l xeneral Prieto, nun perdió influencies por cuenta de que cualquier decisión yéra-y consultada a la so residencia en Valparaíso. Mientres esti intervalu'l ministru Tocornal, fiel representante d'este na capital, avanzó nel orde institucional y nel aselu públicu, tomando midíes como la disolución de "los Pincheiras", bandes de maleantes qu'azotaben Chillán, encargada al mozu xeneral Manuel Bulnes.

Próxima la eleición de 1836, Portales vía como un peligru'l surdimientu d'un grupu opositor, los "philopolitas", encabezaos por Ramón Errazuriz y Manuel Rengifo. Retorna a Santiago onde reasume la cartera d'Interior y Rellaciones Esteriores, al igual que la de Guerra y Marina, reiniciándose la "dictadura civil".

Dende esti puestu Portales va consiguir anular al bandu philopolita, entronizar nuevamente a Prieto, cerrar numberoses chinganas (locales de diversión onde se bebía y baillaba, etc. lo más típico de la cultura popular d'aquellos años), siguir la so amplia política educativa y, finalmente, tomar les midíes riquíes contra la Confederación Perú-Boliviana, que van ser causa del so asesinatu nel motín de Quillota.

Manuel Rengifo, Ministeriu de Facienda y el Desenvolvimientu Económicu[editar | editar la fonte]

José Joaquín Prieto.

Manuel Rengifo saliera del mundu de los negocios, polo que'l so dominiu sobre les cuestiones de la cartera mereciéron-y el so nomatu de "magu de les finances". La política d'orde de Diego Portales dexó al ministru regularizar l'alministración financiera del estáu y guarnir les finances.

La obra del ministru, d'enorme importancia, pue ser sintetizada de la siguiente forma: perfeccionó los almacenes francos de Valparaíso, eximió de too impuestu a la maquinaria agrícola y minero, al igual que tou lo rellacionao col cultivu de les ciencies y l'arte, entamó'l comerciu de cabotaxe y la marina mercante, punxo orde nel sistema d'aduanes dictando reglamentos que son consideraos, inclusive anguaño, valiosísimos.[6]

Ordenó la delda que l'Estáu chilenu caltenía col esterior y l'interior. Nel casu de la primera llogró negociaciones pa retardala, nel casu de la segunda'l reestablecimientu de los impuestos dexó restablecer el so pagu. La delda esterna chilena taba constituyida principalmente pol "Empresito de Londres", destináu na so mayoría al financiamiento de la Espedición Llibertadora de Perú. Nel casu de la delda interna taba constituyida principalmente a les deldes contraíes colos particulares y col cleru (nesti postreru coles espropiaciones del gobiernu de Freire) col fin de costear la independencia.

Per otru llau la magna obra del ministru foi siguida d'un golpe de suerte, en 1832 foi afayáu na rexón de Copiapó el ricu mineral de plata de Chañarcillo. A partir d'esto'l norte va entrar nun dinamismu que va dexar amasar grandes fortunes y crear una rica y dinámica plutocracia minera. Hai de solliñar la dinámica d'esta plutocracia que al espandise reinvertirá les sos utilidaes en desenvolver sectores que-y yeren necesarios pa la so crecedera sustentable. Asina van afluyir capitales pal desenvolvimientu agrícola, de les comunicaciones (Navegación a vapor, William Wheelwright), etc.[10]

Lo anterior ye complementáu con una política estatal destinada a ampliar la educación. Un añu antes del gobiernu de Prieto contratar a Claudio Gay, quien estudiaría la redolada física-natural del país, y a Ignacio Domeyko, quien introduciría l'estudiu de la mineraloxía cola fundación de la primer Escuela de Mines. Amás fueron fundaes la Sociedá Chilena d'Agricultura, Sociedá Nacional d'Agricultura y Escuela de Medicina y Obstetricia. Esta gran obra educativa, respondida por por ministros como Tocornal, Portales, Rengifo y Egaña, remató cola creación d'una cartera específica que s'esmoleciera de la cuestión educativa: el Ministeriu de Xusticia, Cultu ya Instrucción Pública.[10]

Guerra contra la Confederación[editar | editar la fonte]

Semeya del Presidente José Joaquín Prieto.

Mientres el so gobiernu, Andrés de Santa Cruz, presidente de Bolivia, formó una alianza con una de les múltiples faiciones qu'esistíen nel Perú. En sometiendo'l restu de Perú so la so autoridá, Santa Cruz crea la Confederación Perú-Boliviana.

Ante los fechos, Prieto y el so gobiernu consideraron a la Confederación como una competencia tantu no político como no económico. El fallíu intentu per parte de Ramón Freire de derrocar la so dictadura empioró entá más les tirantes rellaciones ente dambos países.

El ministru Diego Portales persuadió a Prieto pa terminar cola influencia de la nueva nación, indicando como razones la competencia comercial nacida tres la busca d'hexemonía de los puertos de dambes naciones y la influyencia que pudiera exercer la Confederación nos sos territorios cercanos. Tamién yeren contrarios a esti proyeutu un grupu de peruanos exiliaos en Chile y Ecuador.[11] Esto, xunto cola negativa de Santa Cruz d'eslleir la Confederación pacíficamente, desamarraron la guerra.

La guerra contra la Confederación participó'l Exércitu Xuníu Restaurador conformáu na so mayoría por fuercies chilenes. Esta guerra nun tuvo un bon empiezu, resaltando la derrota que protagonizó l'Almirante Manuel Blanco Encalada y la firma del Tratáu de Paucarpata. Refugáu'l Tratáu, dar# en entamar una segunda Espedición. Nesta postrera (liderada por Manuel Bulnes y Agustín Gamarra), y dempués de delles batalles, l'Exércitu Xuníu Restaurador derrota a los exércitos confederaos na Batalla de Yungay. Exiliáu Santa Cruz, llega al so fin la Confederación Perú-Boliviana.

Ministros d'Estáu[editar | editar la fonte]

P'aquel entós solo esistíen los trés carteres creaes mientres el gobiernu de Bernardo O'Higgins, esto ye, Interior y Rellaciones Esteriores, Facienda y Guerra y Marina. Por cuenta de la xestión de Diego Portales y Mariano Egaña foi creada la cartera de Xusticia, Cultu ya Instrucción Pública.

Estandarte presidencial
Ministerios d'Estáu
del Gobiernu de José Joaquín Prieto Vial
Ministeriu !Titular Periodu
Ministeriu del Interior y Rellaciones Esteriores Ramón Errázuriz Aldunate
Joaquín Tocornal Jiménez
Diego Portales
Joaquín Tocornal Jiménez
Ramón Luis Irarrázaval
Joaquín Tocornal Jiménez (solo Rellaciones Esteriores)
Manuel Montt (solo Interior)
José Miguel Irarrázaval
Ramón Luis Irarrázaval
1831 - 1832
1832 - 1835
1835 - 1837
1837 - 1838
1838 - 1840
1840 - 1841
1840 - 1841
1841
1841
Ministeriu de Guerra y Marina Diego Portales
Ramón de la Cavareda Trucios
Diego Portales
Ramón de la Cavareda Trucios
Manuel Montt
1831 - 1832
1832 - 1835
1835 - 1837
1837 - 1840
1840 - 1841
Ministeriu de Facienda Manuel Rengifo
Joaquín Tocornal
Rafael Correa de Saa
1831 - 1835
1835 - 1841
1841
Ministeriu de Xusticia, Cultu ya Instrucción Pública Diego Portales
Mariano Egaña
Manuel Montt
1837
1837 - 1841
1841

Dempués de la Presidencia[editar | editar la fonte]

Foi senador ya Intendente de Valparaíso. El Xeneral Joaquín Prieto finó a la edá de sesenta y ocho años, el 22 de payares de 1854 .

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: https://pantheon.world/profile/person/José_Joaquín_Prieto. Apaez como: José Joaquín Prieto. Data de consulta: 9 ochobre 2017.
  2. Afirmao en: Roglo. Identificador Roglo: p=joaquin;n=prieto;oc=3. Apaez como: Joaquín Prieto.
  3. «Memoria Chilena - José Joaquín Prieto Vial Presentación». Consultáu'l 8 de setiembre de 2012.
  4. Edwards, Carlos. Forxadores de Chile Contemporaneu.
  5. Campos Harriet, Fernando (1980), op. cit. «Intendentes de Concepción», páxs. 335-338.
  6. 6,0 6,1 6,2 Historia de Chile, Francisco Frías Valenzuela.
  7. Constitución Política de 1828, Capítulu VII. La Constitución puede ser descargada de la páxina web de la Biblioteca del Congresu Nacional.
  8. Referenciaen la páxina del Gobiernu de Chile, Icarito, Biblioteca del Congresu Nacional y nel llibru Historia de Chile de Walterio Millar.
  9. La so figura ye revesosa inclusive na actualidá. El so xuiciu históricu esta estremáu ente quien piensen que foi l'organizador de la República y quien lo califiquen a cencielles como un tiranu o dictador.
  10. 10,0 10,1 Historia de Chile, Francisco A. Encina.
  11. "Ye inda un alderique históricu si la Confederación Perú-Boliviana entamaba espandise y/o amenaciar la independencia d'otres naciones estremeres, por cuenta de distintos documentos nos que Andrés de Santa Cruz manifiesta un ideal Pan-Suramericano similar al de Simón Bolívar col cual Bernardo O'Higgins. Esta idea aldericóse llargamente en diversos países, llegando dalgunos a impulsar una postura contraria escontra la Confederación. Históricamente tamién s'argumenta que foi una de les causes más importantes qu'influyiríen la declaratoria de guerra ente Chile y la Confederación."

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Frías Valenzuela, Francisco. Historia de Chile. Editorial Zig-Zag.
  • Preuniversitario Universidá Católica. Manual de Preparación PSU, Hestoria y Ciencies Sociales.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.