Aníbal Pinto

De Wikipedia
Aníbal Pinto
Presidente de Chile

18 setiembre 1876 - 18 setiembre 1881
Federico Errázuriz Zañartu - Domingo Santa María
diputáu de Chile

Vida
Nacimientu Santiagu15 de marzu de 1825[1]
Nacionalidá Bandera de Chile Chile
Muerte Valparaíso[2]9 de xunu de 1884[1] (59 años)
Familia
Padre Francisco Antonio Pinto
Madre Luisa Garmendia Alurralde
Casáu con Delfina De la Cruz Zañartu
Hermanos/es Enriqueta Pinto Garmendia (es) Traducir
Estudios
Estudios Universidá de Chile
Institutu Nacional Xeneral José Miguel Carrera
Llingües falaes castellanu
Oficiu abogáu, diplomáticupolíticu
Llugares de trabayu Santiagu
Creencies
Partíu políticu Partido Liberal (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Aníbal Pinto Garmendia[3] (15 de marzu de 1825Santiagu – 9 de xunu de 1884Valparaíso)[4] foi un abogáu y políticu chilenu. Foi presidente de Chile ente 1876 y 1881.

Primeros años[editar | editar la fonte]

Aníbal Pinto Garmendia nació en Santiago'l 15 de marzu de 1825, nel senu de la familia Pinto, una de les más prominentes de l'aristocracia chilena, del sieglu XIX.[3] Fíu del abogáu, xeneral y presidente de la República, Francisco Antonio Pinto y de la patriota arxentina, Luisa Garmendia Alurralde.

Empecipió los sos estudios nel Colexu Arxentín de Santiago, y a los 14 años pasó al Instituto Nacional onde concluyó de bachiller; siguiendo la so formación en filosofía y derechu romanu con Andrés Bello.[3]

Antes de cumplir los 20 años, en xineru de 1845, dirixir a Europa como oficial de secretaría de la Llegación de Chile en Roma, y tornó al país en 1851, dempués d'una residencia de más de cinco años nel estranxeru, qu'influyó na so formación política ya intelectual, apoderando'l llatín y el francés y con capacidá pa traducir l'inglés y l'italianu. Tenía una biblioteca qu'algamaba más de 2.000 volumes, lo que por aquel tiempu resultaba notable. Caltenía correspondencia col Barón de Humbold, Courcelle Seneuil y otros sabios europeos.[3]

Matrimoniu y fíos[editar | editar la fonte]

Casar en Concepción, el 24 de payares de 1855, con Delfina de la Cruz Zañartu, fía del Xeneral José María de la Cruz y Josefa Zañartu.

Ente los sos fíos, destaquen Francisco Antonio y José María, dambos tamién políticos y diplomáticos.

Vida pública[editar | editar la fonte]

La so vida pública empecipiar en 1846, a los 20 años d'edá, dómina en que viaxó a Europa formando parte de la delegación unviada a la Santa Sede pol presidente Manuel Bulnes; foi nomáu oficial, y trés años dempués, secretariu, de la Llegación de Chile en Roma.[3]

Dedicar a actividaes agrícoles na so facienda, no que güei se denomina La Pintana, pela redolada de Santiago, y escribió pa periódicos como El Ferrocarril, dende onde fadría oposición al gobiernu de Manuel Montt. En 1856 foi incorporáu a la Facultá de Filosofía y Humanidaes de la Universidá de Chile.

Diputáu en cuatro causes ente 1852 y 1876,[ensin referencies] ente 1863 y 1870 desempeñóse amás como intendente de Concepción.[5] En 1871 foi nomáu ministru del primer gabinete de Federico Errázuriz Zañartu na cartera de guerra y marina.[6]

Cinco años más tarde, la so candidatura presidencial foi sofitada pola Convención de Lliberales del Gobiernu, Radicales y otros grupos. El so oponente, postuláu por lliberales democráticos y conservadores, foi Benjamín Vicuña Mackenna.[7] Sicasí, Vicuña Mackenna, arrenunció a la so candidatura al trate faltu de sofitu polos conservadores (que lo sofitaron momentáneamente como vengación al presidente Errázuriz) y parte del partíu lliberal democráticu (que foi creáu namái pa la so candidatura).

Pinto corrió solo la eleición y salió escoyíu presidente con 293 votos de 307 eleutores, les astenciones que se producieron nel Colexu Eleutoral fueron productu de la incesante llucha que los "Vicuñistas" dieron en delles provincies como Valparaíso, y que ganaron.

Finalmente'l 18 de setiembre de 1876, el Congresu en Plenu proclamó a Aníbal Pinto como Presidente de la República.

Presidencia[editar | editar la fonte]

Inicio del gobiernu[editar | editar la fonte]

Aníbal Pinto integró'l so primer gabinete colos lliberales, nacionales y radicales, que lo llevaron a la presidencia. Los intentos del ex-presidente Errázuriz n'influyir nel Gabinete de Pinto foi un verdaderu escándalu nel congresu, la solombra de Errázuriz yera bien bultable nos momentos que siguieron a la proclamación de Aníbal Pinto como Presidente, más la muerte de Federico Errázuriz el 20 de xunetu de 1877 ayudó a crear la imaxe de líder del presidente Pinto. El primer gabinete tuvo conformáu por:

Rafael Sotomayor yera'l nacional del gabinete y amosaríase como'l mayor valor de tola alministración Pinto, valor qu'empezó a amosar nel ministeriu de facienda al intentar controlar la crisis económica que pasaba'l país. El restu de los lliberales del gabinete taben estremaos por distintes idees partidistes, polo que'l gabinete escareció d'unidá.

Lastarria trató d'aplicar una reforma constitucional, destinada a avanzar na so idea d'un gobiernu parllamentariu, pero nun estimó y los incidentes políticos trabaron la so xestión alministrativa. La reforma namái se llogró aprobar gracies a l'ayuda d'un sofitu inesperáu, el ex-presidente Errázuriz Zañartu, quien llogró la so aprobación por amplia mayoría.

La política de retayu al gastu fiscal de Sotomayor, quien intentó suprimir un aumentu de 25% de los sueldos a los funcionarios estatales, provocó la crisis del ministeriu, del que salieron Sotomayor, Lastarria y Prats.

N'ochobre de 1877, un nuevu ministeriu encabezáu por Vicente Reyes fíxose cargu del gobiernu, pero foi nuevamente baltáu, esta vegada polos lliberales errazuristas, pol alderique de nueves contribuciones pa saniar la facienda. Arrenunció tol ministeriu'l 5 d'agostu de 1878.

El nuevu gabinete empobináu por Belisario Prats nun incluyó radicales, por cuenta de los problemes causaos por estos nel desempeñu del ministeriu anterior, debiendo'l presidente decidir ente los lliberales de gobiernu o los radicales, escoyendo a los primeres. Esti ministeriu decretó la inconvertibilidad del billete, nuna midida destinada a evitar la quiebra de los bancos. La llei dicía:

"ARTÍCULU ÚNICU. Dende la fecha de la promulgación d'esta llei hasta'l 31 d'agostu de 1879, van considerase como moneda llegal pa la solución de toles obligaciones que tengan de cumplise en Chile, contraíes antes o con posterioridá a la fecha d'esta llei, y sía'l que quier la forma en que s'otorgaren, los billetes de bancu a la vista y al portador, emitíos polos bancos numberaos nel artículu 1º de la llei de 27 de xunu..."

Continuación de la llucha teolóxica[editar | editar la fonte]

El 8 de xunu de 1878 morrió l'Obispu de Santiago Rafael Valentín Valdivieso Zañartu. Ocho díes más tarde el Conseyu d'Estáu proponía una terna al gobiernu, onde se proponía a Francisco de Paula Taforó como socesor de Valdivieso (inda los gobiernos alegaben tener derechu de patronatu).

Gran parte del cleru, colos monseñores Salas y Larraín a la cabeza, empecipiaron una serie d'aiciones pa torgar que la Santa Sede ratificara a Taforó. Alegaben la so condición de fíu illexítimu, y Roma aceptó les sos quexes y refugó al candidatu a obispu.

Mientres tol periodu de Domingo Santa María González, el cargu tuvo vacante y foi desempeñáu por Monseñor Larraín Gandarillas como Vicariu en Sede Vacante. Recién en 1886 nomar al nuevu arzobispu, Mariano Casanova.

Ministros d'Estáu[editar | editar la fonte]

Estandarte presidencial
Ministerios d'Estáu
del Gobiernu de Aníbal Pinto Garmendia
Ministeriu !Titular Periodu
Ministeriu del Interior José Victorino Lastarria
Vicente Reyes Palazuelos
Belisario Prats
Antonio Varas
Domingo Santa María González
Manuel Recabarren
1876 - 1877
1877 - 1878
1878 - 1879
1879
1879 - 1880
1880 - 1881
Ministeriu de Rellaciones Esteriores José Alfonso Cavada
Alejandro Fierro Pérez
Domingo Santa María González
Miguel Luis Amunátegui Aldunate
Melquides Valderrama Sáenz de la Peña
1876 - 1878
1878 - 1879
1879
1879 - 1880
1880 - 1881
Ministeriu de Guerra y Marina Belisario Prats
Manuel García de la Huerta
Cornelio Saavedra Rodríguez
Basilio Urrutia
Rafael Sotomayor Baeza
José Francisco Vergara
1876 - 1877
1877 - 1878
1878 - 1879
1879
1879 - 1880
1879 - 1881
Ministeriu de Facienda Rafael Sotomayor Baeza
Augusto Matte
Julio Zegers Samaniego
Augusto Matte
José Alfonso Cavada
1876 - 1877
1877 - 1878
1878 - 1879
1879 - 1880
1880 - 1881
Ministeriu de Xusticia, Cultu ya Instrucción Pública Miguel Luis Amunátegui Aldunate
Joaquín Blest Gana
Jorge Huneeus Zegers
José Antonio Gandarillas
Manuel García de la Huerta
1876 - 1878
1878 - 1879
1878 - 1879
1879 - 1880
1880 - 1881

Otres meyores del gobiernu[editar | editar la fonte]

Mientres el so gobiernu promúlgense dos importantes cambeos: la llei d'Instrucción Secundaria y Superior de 1879, obra de Miguel Luis Amunátegui, y el decretu de 1877 que dexó que les muyeres estudiaren na universidá.[3][8]

La Guerra del Pacíficu[editar | editar la fonte]

El 5 de marzu de 1879 españó la Guerra del Pacíficu, conflictu ente Chile y l'alianza de Perú y Bolivia.

Pinto, al españar la guerra, intentó nomar al Almirante Patricio Lynch Solu de Zaldívar nel cargu de Comandante en Xefe, sicasí'l so nomamientu nun espolletó al ser aguantáu pol Exércitu.

Entamóse un nuevu ministeriu con Antonio Varas de la Barra, n'interior y Domingo Santa María González en Rellaciones Esteriores, quien aprobaría les negociaciones del embaxador José Manuel Balmaceda n'Arxentina. Balmaceda llogró qu'Arxentina nun entrara na Guerra del Pacíficu en cuenta de nun reclamar como chilenos los territorios de la Patagonia Oriental, reconociendo la soberanía arxentina sobre los mesmos.

El ministeriu dirixó toles sos enerxíes a la organización del exércitu y l'escuadra. Mientres esti ministeriu asocedieron el Combate Naval de Iquique y el de Punta Gruesa.

El ministeriu Varas foi de curtia duración, sicasí, yá seya por causa de la captura del Tresporte “Rimac” pol «Huáscar» (como afirma l'historiador chilenu Gonzalo Bulnes), o por intrigues de Domingo Santa María pa entamar la so maquinaria eleutoral (según la versión de Francisco Antonio Encina), polo que foi reemplazáu por un nuevu ministeriu que tenía a Santa María n'Interior y a Rafael Sotomayor como ministru plenipotenciario en Guerra y Marina, dexando a ésti llibre pa decidir la organización de la guerra, pos Pinto tresmitió-y el so condición de Xeneralísimu.

Les dotes de Sotomayor como gran organizador, la so tenacidá y destacada sagacidad militar, contribuyeron en gran midida al ésitu de les fuercies chilenes. Creó'l plan de Angamos, estudió y escoyó los puertos pal desembarcu en Tarapacá, terminó cola crisis de los comandos, designó a Manuel Baquedano González como Comandante en Xefe, y llogró vencer al desiertu con una cuidadosa organización de suministros, agua, forraxe y alimentos.

La gran carga de trabayu qu'esto significaba, xunto a presiones polítiques y al tráxicu fallecimientu d'una de les sos fíes, provocó-y un progresivu deterioru de la so salú que remató col so fallecimientu en campaña, nel campamentu de Yaras (Perú), el 20 de mayu de 1880.

El so decesu afectó la organización de la campaña militar, polo que'l presidente Pinto decidió suspender la entamada espedición a Lima, por non tener a naide qu'entamara l'exércitu hasta nun atopar un reemplazante. Esta designación cayó finalmente en José Francisco Vergara Echevers, quien siguió'l llabor de Sotomayor como Ministru de Guerra y Marina, llevando al exércitu a la campaña de Lima. Santa María retirar del ministeriu, siendo reemplazáu por Manuel Recabarren, radical (el radicalismu conciliar col gobiernu pola guerra. Al únicu que s'escluyó foi al partíu conservador)

Un fechu que foi vistu equivocadamente per círculos nacionalistes como de consecuencies infaustas pal futuru de Chile ye la firma del Tratáu de 1881 na que Chile aparentemente vencería la Patagonia Oriental a Arxentina, cuando en realidá lo que se fixo foi reafitar el UTI Possidetis que regia dende los tiempos de la independencia y Chile consolidó'l territoriu que conquistara escontra'l sur. N'Arxentina tamién se piensa que naquel tiempu'l so gobiernu vencería la Patagonia Occidental a Chile.[9]

== Final de los sos díes Terminada la guerra, la so salú quedó delicada. Retirar de la vida pública, aquexáu por deldes a consecuencies del pocu tiempu dedicáu a los sos asuntos personales. Dempués de ser un home fanegueru, Pinto vendió gran parte de les sos propiedaes inmobiliariu y agrícola; derechos en mines y treslladóse a vivir a Valparaíso.

Refugó cargos diplomáticos y ocupóse como traductor nel periódicu El Ferrocarril.[3][4] Amás, ocupó'l cargu de superintendente del Cuerpu de Bomberos de Santiago en 1884.[10]

Finó'l 9 de xunu de 1884, con 59 años, en agravándose la so enfermedá cardiovascular.[3]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Roglo. Identificador Roglo: p=anibal;n=pinto. Apaez como: Anibal Pinto.
  2. Afirmao en: Wikipedia en castellanu. Llingua de la obra o nome: castellanu.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 3,5 3,6 3,7 «Reseña Biográfica Parllamentaria». Biblioteca del Congresu Nacional de Chile. Archiváu dende l'orixinal, el 5 d'ochobre de 2011. Consultáu'l 31 de xineru de 2012.
  4. 4,0 4,1 «Gobierno de Aníbal Pinto Garmendia». Icarito. Consultáu'l 31 de xineru de 2012.
  5. Campos Harriet, Fernando (1980), op. cit. «Intendentes de Concepción», páxs. 335-338.
  6. educarchile.cl (22 de mayu de 2006). «Aníbal Pinto (1825 - 1884)». Consultáu'l 17 de payares de 2011.
  7. «Aníbal Pinto Garmendia (1825-1884)». Memoria Chilena. Consultáu'l 31 de xineru de 2012.
  8. educarchile.cl. «Personaje de la nuesa hestoria Pinto Garmendia, Aníbal (1825-1884)». Consultáu'l 17 de payares de 2011.
  9. «LA GUERRA DE LOS MAPES ENTE ARXENTINA Y CHILE».
  10. Cuerpu de Bomberos de Santiago (4 de marzu de 2009). «Personaje Destacaos». Archiváu dende l'orixinal, el 1 d'abril de 2012. Consultáu'l 17 de payares de 2011.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.


Predecesor:
Federico Errázuriz Zañartu
Presidente de la República
18 de setiembre de 1876 - 18 de setiembre de 1881
Socesor:
Domingo Santa María González