Presidente de Perú

De Wikipedia
Presidente de Perú
cargu públicu
Presidente de la República y xefe de Gobiernu
Titular Dina Boluarte dende 7 avientu 2022
Residencia Palacio de Gobierno del Perú (es) Traducir
Xurisdicción Perú
Estáu Perú
Creación 28 febreru 1823
Suplente Vicepresidente de Perú
Llista Anexo:Presidentes del Perú (es) Traducir
Sitiu web http://www.presidencia.gob.pe/
Cambiar los datos en Wikidata

El presidente constitucional de la República de Perú ye'l xefe d'Estáu y de Gobiernu de la República de Perú. Personifica a la "Nación Peruana", ye'l xefe del poder executivu y xefe supremu de les Fuercies Armaes y Policiales de Perú. El so cargu correspuende a la más alta maxistratura del país y al funcionariu públicu de mayor xerarquía. La presidencia de Perú ye exercida por un periodu de 5 años ensin posibilidá de reelección inmediata. Depués d'un periodu constitucional, a lo menos, quien exerciera'l cargu puede volver postular. El cambéu de mandu realiza cada cinco años, el día 28 de xunetu, nel Congresu de la República.

Correspuénde-y, como mandatu xenéricu, dirixir la política xeneral del gobiernu y l'alministración del Estáu. Magar el so papel, títulu y significación esperimentaron cambeos a lo llargo de la historia, al igual que la so posición y rellaciones colos demás actores de la organización política nacional, foi y ye la figura política más destacada. La Constitución Política de Perú vixente (1993) establez los requisitos, los derechos y les obligaciones que tien de cumplir el presidente de la República.

El presidente exerz les sos funciones dende la Casa de Pizarro, allugada nel centru históricu de Lima, que ye'l Palaciu de Gobiernu de Perú y la Casa de Gobiernu de Lima —mención cola que se daten los documentos oficiales—. Esti palaciu, ocupa'l mesmu allugamientu que-y correspondió al conquistador y gobernador, Francisco Pizarro y onde darréu s'allugó'l palaciu de los virréis de Perú.

Recibe'l tratamientu protocolar de Excelentísimo Señor, acompañáu del so grau académicu y nome: Excelentísimo Señor Presidente Constitucional de la República, (siguíu del nome del titular). De la mesma, recibe los demás tratamientos y honores que-y correspuenden según el Decretu Supremu 096-2005-RE sobre Ceremonial de Protocolu del Estáu y Rexonal.

L'actual presidente constitucional de la república dende'l 23 de marzu de 2018 ye Martín Vizcarra Cornejo, quien siguiendo la llinia de socesión presidencial asumió'l mandu depués de que fuera aceptada[1]l'arrenunciu del hasta entós presidente Pedro Pablo Kuczynski. Martín Vizcarra tendrá de completar el periodu presidencial empecipiáu'l 28 de xunetu de 2016 hasta'l 28 de xunetu de 2021.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Pachacútec. Novenu Sapa Inca.

El primer Estáu reconocible como tal so conceutos actuales nos Andes centrales foi la civilización Wari, que'l so sistema de gobiernu entá nun foi desentrañado del tou. Más tarde, ente'l sieglu XIII y el sieglu XVI, desenvolvióse la civilización inca, que'l so Estáu, basáu nel manexu políticu de la reciprocidá y ayenu a toles concepciones europees d'entós y d'agora, tenía a la cabeza al Sapa Inca.

Francisco Pizarro. Gobernador de Nueva Castilla.

L'Estáu peruanu modernu ye herederu del Virreinatu de Perú. En 1532, los conquistadores españoles llegaron al territoriu, impunxeron el so dominiu y llograron establecer una dependencia española. Esta dependencia empezó como gobernaciones correspondientes a los conquistadores, col títulu de Gobernador. La gobernatura de Nueva Toledo (Diego de Almagro) -qu'otra manera nunca se consolidó- tuvo como capital a la ciudá del Cusco, actual capital histórica de Perú. La gobernación de la Nueva Castilla (Francisco Pizarro) tuvo como capital a la ciudá de Ciudá de los Reis, como tamién se llamó primeramente a Lima y foi sobre la que se instituyó el Virreinatu tres les guerres civiles.

Ficheru:Francisco de Toledo Virréi.jpg
Francisco de Toledo. Virréi de Perú 1569-1581.

En 1542, establecióse'l Virreinatu de Perú que'l so gobiernu ostentar el representante del Rei d'España (Xefe d'Estáu) col títulu de Virréi de Perú (Xefe de gobiernu). El verdaderu organizador del estáu virreinal foi Francisco de Toledo.

Esti periodu tuvo solu dos etapes correspondientes a los dos dinastíes españoles:les cases d'Habsburgu y de Borbón, y tuvo una duración de 282 años dende'l so establecimientu en 1542 hasta la Capitulación d'Ayacucho en 1824, sicasí independizase'l Perú en 1821.

El virréi José Fernando de Abascal foi l'encargáu de centralizar el poderíu político y militar español nel Perú. Los sos socesores, los últimos virréis de Perú fueron paralelos a San Martín y los sos primeros socesores. Joaquín de la Pezuela y José de la Serna enfrentaron a los exércitos llibertadores y el postreru d'ellos robló la capitulación. Finalmente, Pío Tristán foi'l virréi interín encargáu de trespasar el poder a los patriotes.

José de la Serna. Virréi de Perú 1821-1824.

El Acta d'Independencia roblar en Lima el 15 d'agostu de 1821[2][3] y pocu dempués dexóse encargáu al gobiernu a José de San Martín col títulu de Proteutor; dempués, el poder llexislativu ocupó l'executivu. En 1823 el Congresu nomó a José de la Riva Agüero como'l primer Presidente de la República de la historia de Perú. De magar, esa foi la principal denominación qu'ostentaron la gran mayoría de los gobernantes de Perú. La mesma primer Constitución Política de 1823 (posterior al nomamientu de Riva Agüero) reconoz el cargu y diz ex presamente "Artículu 72º. Mora puramente l'exerciciu del Poder Executivu nun ciudadanu cola denominación de Presidente de la República".[4]

Namái dos constituciones fueron contraries, parcialmente, al sistema republicanu presidencialista:

L'exerciciu del Poder Executivu mora nun Presidente Vitaliciu, un Vicepresidente, y cuatro Secretarios d'Estáu.

El poder executivo de la confederación mora nel Xefe supremu d'ella, y nos Ministros d'Estáu. El Xefe supremu va ser llamáu Proteutor de la Confederación Perú-Boliviana.

Títulu[editar | editar la fonte]

El cargu xenéricu que desempeñaron los gobernantes de Perú foi Presidente de Perú. Na actualidá, los presidentes usen esi títulu remarcando'l so calter y orixe constitucional: Presidente Constitucional de la República.

Amás del de Presidente, dellos gobernantes de la historia del país fixeron usu de los títulos de la siguiente llista.

  • (Supremu) Dictador
  • Supremu Direutor
  • Xefe (Supremu)
  • Llexislador Supremu
  • Supremu Delegáu

Coles mesmes, dada la cantidá de golpes d'Estáu y gobiernos provisorios que tuvo'l Perú, el gobiernu foi munches vegaes encargáu a xuntes de gobiernu y, por ello, munchos gobernantes nun usaron el títulu de Presidentes de la República sinón el de Presidente de la Xunta de Gobiernu.

En tolos casos, los títulos distintos usaos fueron, na práutica, equivalentes al de Presidente. Son escepcionales los casos del supremu dictador Simón Bolívar y el supremu proteutor de la Confederación Perú-Boliviana Andrés de Santa Cruz.

Funciones[editar | editar la fonte]

Historia: Principales Constituciones[editar | editar la fonte]

Primer Constitución: 1823[editar | editar la fonte]

El Presidente ye xefe de l'alministración xeneral de la República, y la so autoridá estiéndese tanto al caltenimientu del orde públicu no interior, como a la seguridá esterior conforme a la Constitución y a les lleis.

Amás son facultaes esclusives del Presidente:

  1. Promulgar, mandar executar, guardar, y cumplir les lleis, decretos y resolvimientos del Congresu, y expedir les providencies indispensablemente necesaries pal so efeutu.
  2. Tien el mandu supremu de la fuercia armada.
  3. Ordenar lo conveniente por que se verifiquen les eleiciones populares nos díes señalaos pola Constitución.
  4. Declarar la guerra por cuenta del resolución del Congresu.
  5. Entrar en trataos de paz y d'alianza, y otros convenios procedentes de rellaciones estranxeres con arreglu a la Constitución.
  6. Decretar la inversión de los caudales destinaos pol Congresu a los diversos ramos de l'alministración pública.
  7. Nomar los oficiales del exércitu y armada, y de Coronel inclusive para enriba, con alcuerdu y consentimientu del Senáu.
  8. Nomar por si los Ministros d'Estáu; y los axentes diplomáticos acordies con el Senáu.
  9. Velar sobre la exacta alministración de Xusticia nos Tribunales y Xulgaos y sobre el cumplimientu de les sentencies qu'éstos pronunciaren. Establecer el Xuiciu por tribunales de Xuraos.
  10. Dar cuenta al Congresu en cada Llexislatura de la situación político y militar de la República, indicando les meyores o reformes convenientes en cada ramu.

Llimitaciones del Poder Executivu:

  1. Nun puede mandar personalmente la fuercia armada ensin consentimientu del Congresu, y nel so receso ensin el del Senáu.
  2. Nun puede salir del territoriu de la República ensin permisu del Congresu.
  3. So nenguna sida puede conocer n'asuntu dalgunu xudicial.
  4. Nun puede quitar de la llibertá personal a nengún peruanu; y en casu de que fundadamente esixa la seguridá pública l'arrestu o detención de dalguna persona, va poder ordenar lo oportuno, cola indispensable condición de que dientro de venticuatro hores va poner al deteníu a disposición del so respeutivu Xuez.
  5. Tampoco puede imponer pena dalguna. El Ministru que roblara la orde, y el funcionariu que lu executar, atenten contra la llibertá individual.
  6. Nun puede diferir nin suspender en nenguna circunstancia les sesiones del Congresu.

Constitución Vitalicia: 1826[editar | editar la fonte]

Les atribuciones del Presidente de la República son:

  1. Abrir les sesiones de les Cámares, y presenta-yos un mensaxe sobre l'estáu de la República.
  2. Proponer a les Cámares el Vicepresidente, y nomar por sigo solo los Secretarios del despachu.
  3. Dixebrar por sigo solo al Vicepresidente, y a los Secretarios del despachu, siempres que lo envalore conveniente.
  4. Mandar publicar, circular, y faer guardar les lleis.
  5. Autorizar los reglamentos y órdenes pal meyor cumplimientu de la Constitución, les lleis y los Trataos públicos.
  6. Mandar y faer cumplir les sentencies de los Tribunales de Xusticia.
  7. Pidir al Cuerpu Llexislativu la prorrogación de les sos sesiones ordinaries hasta por trenta díes.
  8. Convocar al Cuerpu Llexislativu pa sesiones estraordinaries, nel casu de que sía absolutamente necesariu.
  9. Disponer de la fuercia permanente de mar y tierra pa la defensa esterior de la República.
  10. Mandar en persona los exércitos de la República en paz y en guerra. Cuando'l Presidente ausentar de la capital, va quedar el Vicepresidente encargáu del mandu de la República.
  11. Cuando'l Presidente dirixe la guerra en persona, va poder morar en tol territoriu ocupáu poles armes nacionales.
  12. Disponer de la Milicia Nacional pa la seguridá interior, dientro de les llendes de los sos departamentos; y fora d'ellos, con consentimientu del Cuerpu Llexislativu.
  13. Nomar tou los emplegaos del Exércitu y Marina.
  14. Establecer escueles militares, y escueles náutiques.
  15. Mandar establecer hospitales militares y cases d'inválidos.
  16. Dar retiros y llicencies. Conceder les pensiones de los militares y de les sos families conforme a les lleis, ya iguar, según elles tou lo demás consiguiente a esti ramu.
  17. Declarar la guerra en nome de la República, previu'l decretu del Cuerpu Llexislativu.
  18. Conceder patentes de corsu.
  19. Curiar de la recaldación ya inversión de les contribuciones con arreglu a les lleis.
  20. Nomar los emplegaos de facienda.
  21. Dirixir les negociaciones diplomátiques, y celebrar trataos de paz, amistá, federación, alianza, tregües, neutralidá armada, comerciu, y cualesquier otros, teniendo de preceder siempres l'aprobación del Cuerpu Llexislativu.
  22. Nomar los Ministros públicos, Cónsules y subalternos del departamentu de Rellaciones Esteriores.
  23. Recibir Ministros estranxeros.
  24. Conceder el pase, o suspender les decisiones conciliares, buldes pontificies, curties y rescriptos con avenida del Poder a quien correspuenda.
  25. Proponer a la Cámara de Censores, en terna, individuos pal Tribunal Supremu de Xusticia, y los qu'han de presentar pa los Arzobispaos, Obispaos, Canonxíes y prebendas.
  26. Presentar al Senáu pa la so aprobación unu de la llista de candidatos propuestu pol Cuerpu Eleutoral pa Prefeutos, Gobernadores y Correxidores.
  27. Escoyer unu de la terna de candidatos, propuestos pol Gobiernu Eclesiásticu, pa cures y vicarios de les provincies.
  28. Suspender hasta por trés meses a los emplegaos, siempres qu'haya causa pa ello.
  29. Conmutar les penes capitales decretaes a los reos polos Tribunales.
  30. Expedir, a nome de la República, los títulos o nomamientos a tolos emplegaos.

Son restricciones del Presidente de la República:

  1. El Presidente nun va poder quitar de la so llibertá a nengún peruanu, nin impone-y por sigo pena dalguna.
  2. Cuando la seguridá de la República esixa l'arrestu d'unu o más ciudadanos, nun va poder pasar de cuarenta y ocho hores ensin poner al acusáu a disposición del Tribunal o Xuez competente.
  3. Nun va poder quitar a nengún individuu de la so propiedá, sinón nel casu que l'interés públicu esixir con urxencia, pero tendrá de preceder una xusta indemnización al propietariu.
  4. Nun va poder torgar les eleiciones nin les demás funciones que poles lleis pertenecen a los Poderes de la República.
  5. Nun va poder ausentase del territoriu de la República, nin tampoco de la capital, ensin permisu del Cuerpu Llexislativu.

Constitución de la Confederación Perú Boliviana: 1837[editar | editar la fonte]

Andrés Santa Cruz. (n. La Paz, Alto Perú (actual Bolivia), 5 d'avientu de 1792 – m. Versalles, Francia, 25 de setiembre de 1865), foi un militar y políticu peruanu-bolivianu.Foi Presidente de la Xunta de Gobiernu de Perú (1827), Presidente de Bolivia (1829-1839) y Proteutor de la Confederación Perú-Boliviana (1836-1839). Foi nomáu pol gobiernu peruanu Mariscal de Zepita.

Son atribuciones del Proteutor:

  1. Sancionar, publicar y mandar executar les lleis de la confederación:
  2. Caltener la integridá del territoriu de la confederación y de caúna de los trés repúbliques, curiar del orde interior y de la seguridá esterior de la confederación y sostener el puntual cumplimientu del presente apauto fundamental:
  3. Nomar los Axentes Diplomáticos y Cónsules de la confederación, cerca de los otros gobiernos y recibir los que por ellos fueren acreditaos cerca del gobiernu xeneral:
  4. Dirixir les rellaciones esteriores de la confederación:
  5. Concluyir por sigo solo los trataos con otres potencies y ratificalos con aprobación del Senáu:
  6. Declarar la guerra previa aprobación del Congresu Xeneral:
  7. Nomar los senadores del Congresu Xeneral:
  8. Nomar y remover á los Ministros d'Estáu de la confederación y a los demás emplegaos del gobiernu xeneral:
  9. Aprovir tolos emplegos del exércitu y marina:
  10. Iguar tou lo tocante al comerciu esterior con otres naciones, establecer y dirixir les aduanes xenerales y l'alministración xeneral de correos y nomar los emplegaos de dambes oficines:
  11. Nomar los Ministros de les Cortes Supremes de los trés repúbliques d'ente los propuestos en terna polos sos respeutivos Senaos:
  12. Presentar á la Siella Apostólica los Arzobispos y Obispos de los trés repúbliques, a propuesta en terna de los mesmos Senaos; conceder o negar el pase a les buldes, curties y rescriptos Pontificios tocantes a la institución y consagración de los Arzobispos y Obispos de los trés repúbliques, previu consentimientu del Senáu: en receso d'ésti, con dictame de la Corte Suprema de Xusticia de la república a que correspuenda l'engraciáu:
  13. Escoyer a los Presidentes de les repúbliques confederaes de la terna d'individuos que proponga'l Congresu de caúna d'elles, d'ente los propuestos con mayor númberu de sufraxos polos Colexos Eleutorales nos periodos que señale la Constitución respeutiva:
  14. Exercer el poder executivo de la república en que se topar, en conformidá coles sos lleis propies:
  15. Instalar el Congresu Xeneral y manifesta-y per mediu d'un mensaxe l'estáu, los progresos y les necesidaes de la confederación, con presencia de los mensaxes particulares que cada unu de los Presidentes de les repúbliques pasará-y con esti oxetu:
  16. Promover la inmigración estranxera per mediu de franquicies y asignaciones de terrenales baldíos nos trés repúbliques:
  17. Dirixir y reglamentar los Colexos militares y de marina y nomar los sos emplegaos:
  18. Empecipiar ante les llexislatures de les repúbliques confederaes proyeutos de llei relativos a la educación pública y meyores na alministración de xusticia:
  19. Empecipiar ante les cámares del Congresu xeneral tolos proyeutos de llei que pol presente tratáu son de les atribuciones respeutives de les cámares.
  20. Conceder cartes de naturaleza y ciudadanía y privilexos esclusivos a los inventores o introductores al territoriu de la confederación, de máquines útiles a les ciencies y les artes, y a los qu'establecieren la navegación por vapor nes mariñes, llagos y ríos de les repúbliques confederaes:
  21. Llevantar emprestos, previa aprobación del Congresu Xeneral:
  22. Eslleir el Congresu Xeneral na dómina de les sos sesiones, cuando manifiesta y de xuru apodérese de les cámares un espíritu de desorde qu'amenacie la paz interior de la confederación. En tal casu, van faese nueves eleiciones de representantes, y el nuevu Congresu va axuntase cinco meses dempués de la disolución, sobre la que va informar fundadamente'l Proteutor nel mensaxe de la so apertura.

El Proteutor va crear los Ministerios d'Estáu que xulgue necesarios pal serviciu de la confederación..


Constitución de mayor duración: 1860[editar | editar la fonte]

Andrés Avelino Cáceres. Fundó'l Partíu Constitucionalista, basáu na vixencia de la Constitución de 1860.

Son atribuciones del Presidente de la República:

  1. Caltener l'orde interior y la seguridá esterior de la República ensin contravenir a les lleis.
  2. Convocar al Congresu ordinariu, ensin perxuiciu de lo dispuesto na primer parte del artículu 52o.; y al estraordinariu, cuando haya necesidá.
  3. Allegar a l'apertura del Congresu, presentando un mensaxe sobre l'estáu de la República y sobre les meyores y reformes que xulgue oportunes.
  4. Tomar parte na formación de les lleis, conforme a esta constitución.
  5. Promulgar y faer executar les lleis y demás resolvimientos del Congresu; y dar decretos, órdenes, reglamentos ya instrucciones pal so meyor cumplimientu.
  6. Dar les órdenes necesaries pa la recaldación ya inversión de les rentes públiques con arreglu a la llei.
  7. Riquir a los xueces y tribunales pa la puesta y exacta alministración de xusticia.
  8. Faer que se cumplan les sentencies de los tribunales y xulgaos.
  9. Entamar les fuercies de mar y tierra: distribuyiles, y disponer d'elles pal serviciu de la República.
  10. Disponer de la Guardia Nacional nes sos respeutives provincies, ensin poder sacales d'elles, sinón en casu de sedición nes estremeres, o nel de guerra esterior.
  11. Dirixir les negociaciones diplomátiques y celebrar trataos, poniendo nellos la condición espresa de que van ser sometíos al Congresu, pa los efeutos de l'atribución 16o., artículu 59o.
  12. Recibir a los Ministros estranxeros y almitir a los Cónsules.
  13. Nomar y remover a los Ministros d'Estáu y a los Axentes Diplomáticos.
  14. Decretar llicencies y pensiones, conforme a les lleis.
  15. Exercer el Patronatu con arreglu a les lleis y práutica vixente.
  16. Presentar p'Arzobispos y Obispos, con aprobación del Congresu, a los que fueren electos según la llei.
  17. Presentar pa la Dignidaes y Canonxíes de les Catedrales, pa los curatos y demás beneficios eclesiásticos, con arreglu a les lleis y práutica vixente.
  18. Celebrar concordatos cola Siella Apostólica, iguar a les instrucciones daes pol Congresu.
  19. Conceder o negar el pase a los decretos conciliares, buldes, curties y rescriptos pontificios, con asentimientu del Congresu, y oyendo primeramente a la Corte Suprema de Xusticia, si fueren relativos a asuntos contenciosos.
  20. Aprovir los emplegos vacantes, que'l so nomamientu correspuénda-y según la Constitución y les lleis especiales.

Actualidá: Constitución de 1993 del 12 de payares[editar | editar la fonte]

El Presidente de la República, amás de Xefe d'Estáu, ye'l Xefe de Gobiernu Xefe del Gobiernu nacional. Les sos funciones tán esplícites na Constitución y la Llei Orgánica del Poder Executivu.

  1. Cumplir y faer cumplir la Constitución y los trataos, lleis y demás disposiciones llegales.
  2. Representar al Estáu, dientro y fora de la República.
  3. Dirixir la política xeneral del Gobiernu.
  4. Velar pol orde internu y la seguridá esterior de la República.
  5. Convocar a eleiciones pa Presidente de la República y pa representantes a Congresu, según p'alcaldes y rexidores y demás funcionarios que señala la llei.
  6. Convocar al Congresu a llexislatura estraordinaria; y roblar, nesi casu, el decretu de convocatoria.
  7. Dirixir mensaxes al Congresu en cualquier dómina y obligatoriamente, en forma personal y por escritu, al instalase la primer llexislatura ordinaria añal. Los mensaxes añales contienen la esposición detallada de la situación de la República y les meyores y reformes que'l Presidente xulgue necesaries y convenientes pa la so considerancia pol Congresu. Los mensaxes del Presidente de la República, salvo'l primeru d'ellos, son aprobaos pol Conseyu de Ministros.
  8. Exercer la potestá de reglamentar les lleis ensin transgredirlas nin desnaturalizarlas; y, dientro de tales llendes, dictar decretos y resolvimientos.
  9. Cumplir y faer cumplir les sentencies y resolvimientos de los órganos xurisdiccionales.
  10. Cumplir y faer cumplir los resolvimientos del Xuráu Nacional d'Eleiciones.
  11. Dirixir la política esterior y les rellaciones internacionales; y celebrar y ratificar trataos.
  12. Nomar embaxadores y ministros plenipotenciarios, con aprobación del Conseyu de Ministros, con cargu de dar cuenta al Congresu.
  13. Recibir a los axentes diplomáticos estranxeros, y autorizar a los cónsules l'exerciciu de les sos funciones.
  14. Presidir el Sistema de Defensa Nacional; y entamar, distribuyir y disponer l'emplegu de les Fuercies Armaes y de la Policía Nacional.
  15. Adoptar les midíes necesaries pa la defensa de la República, de la integridá del territoriu y de la soberanía del Estáu.
  16. Declarar la guerra y roblar la paz, con autorización del Congresu.
  17. Alministrar la facienda pública.
  18. Axustar los emprestos.
  19. Dictar midíes estraordinaries, por aciu decretos d'urxencia con fuercia de llei, en materia económico y financiera, cuando asina lo riquir l'interés nacional y con cargu de dar cuenta al Congresu. El Congresu puede modificar o derogar los referíos decretos d'urxencia.
  20. Regular les tarifes arancelaries.
  21. Conceder indultos y conmutar penes. Exercer el derechu de gracia en beneficiu de los procesaos nos casos en que la etapa d'instrucción entepasara'l doble del so plazu más el so ampliatoria.
  22. Conferir condecoraciones en nome de la Nación.
  23. Autorizar a los peruanos pa sirvir nun exércitu estranxeru.
  24. Conceder la estradición, con aprobación del Conseyu de Ministros, previu informe de la Corte Suprema de Xusticia de la República.
  25. Presidir el Foru del Alcuerdu Nacional, pudiendo delegar tal función nel Presidente del Conseyu de Ministros.
  26. Exercer les demás funciones de gobiernu y alministración que la Constitución y les lleis encamiénten-y.

Son nulos los actos del Presidente de la República qu'escarecen de refrendación ministerial. Correspuende al Presidente de la República presidir el Conseyu de Ministros cuando lu convoca o cuando garrasti a les sos sesiones. El Presidente de la República noma y remueve al Presidente del Conseyu. Noma y remueve a los demás ministros, a propuesta y con alcuerdu, respeutivamente, del Presidente del Conseyu.

Los ministros son individualmente responsables polos sos propios actos y polos actos presidenciales que refrenden. Tolos ministros son solidariamente responsables polos actos delictivos o violatorios de la Constitución o de les lleis en qu'incurra'l Presidente de la República o que s'alcuerden en Conseyu, anque salven el so votu, sacantes qu'arrenuncien darréu.

Requisitos[editar | editar la fonte]

Historia[editar | editar la fonte]

La Constitución de 1823, la primer constitución d'esti país, señala como requisitos pa exercer la presidencia:

  1. Ser una persona nacida nel Perú.
  2. Axuntar les mesmes cualidaes que pa ser Diputáu. Supón amás, esta maxistratura l'aptitú de dirixir brengosa, prudente y liberadamente una República.

Lo que lleva a:

  1. Ser ciudadanu n'exerciciu.
  2. Ser mayor de 35 años.
  3. Tener una propiedá o renta d'ochocientos soles cuandoquier, o exerz cualesquier industria que los rinda añalmente, o ser profesor públicu de dalguna ciencia.

La Constitución de 1826, per otra parte, incorporando dellos conceutos suxetivos -como fechos a la midida pa Bolívar, esixe lo siguiente:

  1. Ser ciudadanu n'exerciciu, y nativu de Perú.
  2. Tener más de trenta años d'edá.
  3. Faer servicios importantes a la República.
  4. Tener talentos conocíos na alministración del Estáu.
  5. Nun ser condergáu enxamás polos Tribunales, nin entá por faltes leves.

Dende la Constitución de 1828 y hasta la Confederación Perú-Boliviana, caltener ensin mayores cambeos los requisitos espuestos en 1823 y la edá de trenta años de la del 26. Esto hasta la Constitución de 1839, qu'alza la edá a 40 años.

La Constitución de 1856 indica que Pa ser Presidente ríquese: ser peruanu de nacencia, ciudadanu n'exerciciu y trenta y cinco años d'edá y diez de casa na República, lo que se va caltener práuticamente ensin cambéu hasta l'actualidá. A partir de 1979 esaníciase'l requisitu de morar los últimos diez años nel país.

Actualidá: Constitución de 1993[editar | editar la fonte]

Un Presidente tien de ser peruanu de nacencia (nun pueden aportar al cargu los que son peruanos por naturalización). Tien De tener más de trenta y cinco años d'edá al momentu en que postula y atopase en completu exerciciu de los sos derechos civiles, esto ye, nun tien de pesar sobre él nenguna sanción penal nin declaración civil d'incapacidá, lo qu'inclúi'l derechu de sufraxu.

Nun pueden ser candidatos a la presidencia si nun dexaron el cargu seis meses antes de la eleición:

  1. Los ministros y viceministros d'Estáu, el Contralor Xeneral.
  2. Los miembros del Tribunal Constitucional, del Conseyu Nacional de la Maxistratura, del Poder Xudicial, del Ministeriu Públicu, del Xuráu Nacional d'Eleiciones, nin el Defensor del Pueblu.
  3. El Presidente del Bancu Central de Reserva, el Superintendente de Banca, Seguros y Alministradores Privaes de Fondos de Pensiones y el Superintendente Nacional d'Alministración Tributaria.
  4. Los miembros de les Fuercies Armaes y de la Policía Nacional n'actividá.
  5. Los demás casos que la Constitución preve.

Según la Llei Orgánica d'eleiciones, nun pueden postular a la Presidencia o Vicepresidencies de la República:

  1. Los ministros y viceministros d'Estáu, el Contralor Xeneral de la República y les autoridaes rexonales, si nun arrenunciaron a lo menos seis meses antes de la eleición.
  2. Los miembros del Tribunal Constitucional, del Conseyu Nacional de la Maxistratura, del Poder Xudicial, del Ministeriu Públicu, de los organismos integrantes del Sistema Eleutoral y el Defensor del Pueblu, si nun dexaron el cargu 6 (seis) meses antes de la eleición
  3. El Presidente del Bancu Central de Reserva, el Superintendente de Banca y Seguros, el Superintendente d'Alministración Tributaria, el Superintendente Nacional d'Aduanes y el Superintendente d'Alministradores de Fondos Privaos de Pensiones, si nun arrenunciaron a lo menos seis meses antes de la eleición
  4. Los miembros de les Fuercies Armaes y de la Policía Nacional que nun pasaron a la situación de retiru a lo menos seis meses antes de la eleición
  5. El cónyuge y los parientes consanguíneos dientro del cuartu grau, y los allegaos dientro del segundu, del qu'exerz la Presidencia o la hai exercíu nel añu precedente a la eleición.

Eleición[editar | editar la fonte]

Historia[editar | editar la fonte]

La Constitución Política de 1823 establecía que yera atribución del Congresu escoyer al Presidente y Vicepresidente de la República, que los sos miembros yeren escoyíu por Colexos Eleutorales parroquiales -sistema similar al qu'inda caltienen los Estaos Xuníos d'América-.

La Constitución Vitalicia de 1826, dicía: El Presidente de la República va ser nomáu la primer vegada pola pluralidá absoluta del Cuerpu Llexislativu.

La Constitución de 1828 establecía nel incisu 14 del so artículu cuarentenu octavu que yera atribución del Congresu: Proclamar la eleición de Presidente y Vicepresidente de la República fecha polos Colexos Eleutorales; ó faeles cuando nun resulten escoyíos según la llei, lo que va permanecer casi ensin cambeos hasta 1931. Sicasí, en 1896 Nicolás de Piérola, cuando se pasó d'una Democracia nominal a una Democracia censataria utilizándose como base pal procesu de sufraxu los censos o padrones de contribuyentes, esaniciándose los principales vicios del proceso pero calteniendo'l sistema de Colexu Eleutorales. La Constitución de 1920 incorpora, lo que se va caltener hasta 1979, que: Solamente en casu de muerte o dimisión del Presidente de la República, el Congresu va escoyer, dientro de los 30 díes, al ciudadanu que tenga de completar el periodu presidencial.

Pa entender el sistema que s'utilizaba, ye bien útil y significativu el siguiente pasaxe de la Constitución de 1828 que se repite en munches de les siguientes:

"Art. 69º.- La eleición de Presidente de la República va facer polos Colexos Eleutorales nel tiempu y forma que prescriba la llei; la que tendrá de ser conforme a la base siguiente:


:Cada Colexu Eleutoral de Provincia va escoyer por mayoría absoluta de votos dos ciudadanos de los qu'unu, a lo menos, nun sía natural nin vecín del departamentu, unviando testimoniu de l'acta de la eleición al Conseyu d'Estáu pol conductu del so Secretariu.
Art. 70º.- El Congresu va faer l'apertura de les actes, la so calificación y escrutiniu.
Art. 71º.- El qu'axuntara la mayoría absoluta de votos del total d'eleutores de los Colexos de Provincia, va ser el Presidente.
Art. 72º.- Si dos o más individuos llograren dicha mayoría, va ser Presidente'l qu'axunte más votos. Si llograren igual númberu, el Congresu va escoyer a pluralidá absoluta unu d'ellos.
Art. 73º.- Cuando nengún axunte la mayoría absoluta, el Congresu va escoyer Presidente ente los trés qu'haber llográu mayor númberu de votos.
Art. 74º.- Si más de dos llograren mayoría relativa con igual númberu de votos, el Congresu va escoyer ente toos ellos.
Art. 75º.- Si na votación que nos casos precedentes facer pol Congresu, resultara empate, va repitir ente los que-y llograren. Si resultara nuevu empate, va decidir la suerte.


Art. 76º.- La eleición de Presidente nestos casos tien de quedar concluyida nuna sola sesión, topándose presentes lo menos dos tercios del total de los miembros de cada Cámara."
David Samanez. Reorganizó'l sistema eleutoral.

En 1931 la xunta presidida por David Samanez llogró establecer un poder eleutoral autónomu (el Xuráu Nacional d'Eleiciones); la representación de les minoríes; el sufraxu direutu, secretu y obligatoriu; y l'organización científica del rexistru eleutoral. Lo que se constituyó na base del sistema pol que güei s'escueye a los presidentes.

La Constitución de 1933, amás d'incorporar les meyores feches por Samanez, esixía llograr a lo menos un terciu de los votos:

Pa ser proclamáu Presidente de la República pol Xuráu Nacional d'Eleiciones, ríquese llograr la mayoría de sufraxos, siempres qu'esta mayoría nun sía menor de la tercer parte de los votos válidos. Ensin nengún de los candidatos llogra la mayoría riquida, el Xuráu Nacional d'Eleiciones va dar cuenta al Congresu de la resultancia d'escrutiniu. Nesti casu, el Congresu va escoyer Presidente de la República ente los trés candidatos qu'haber llográu mayor númberu de votos válidos.

En 1951, Odría impon el votu femenín colo que se pasa a una democracia mista alfabeta. En 1962, el gobiernu institucional de les Fuercies Armaes enllantó la cédula única de votación.

La Constitución de 1979 esixe, sicasí 50 per cientu de los votos más unu pal ganador col fin de brinda-y respaldu al nuevu gobiernu. Incorpórase amás, la figura de la segunda vuelta eleutoral: si nengunu de los candidatos algama'l porcentaxe necesariu, los dos candidatos con mayor votación van a un segundu procesu pa dirimir d'ente ellos al Presidente. En 1980, realícense les primeres eleiciones universales -al incluyir a los analfabetos- de la historia peruana.

Actualidá: Constitución de 1993[editar | editar la fonte]

El Presidente de la República ye escoyíu polos ciudadanos por aciu sufraxu universal d'ente la mesma ciudadanía, teniendo de cumplir los candidatos con determinaos requisitos. Los vicepresidentes son escoyíos conxuntamente con él.

De normal, el procesu eleutoral empecipiar cola convocatoria a eleición per parte del Presidente en funciones l'añu en que tien de terminar el so mandatu. Fecha la convocatoria, el Sistema Eleutoral encargar de dirixir los comicios, como tolos eventos d'esti tipu na República.

Los partíos políticos van presentando los sos candidatos a la presidencia y vicepresidencies ante'l Xuráu Eleutoral Especial nes feches establecíes poles autoridaes eleutorales nel cronograma.

Les eleiciones son realizaes por sufraxu direutu. Gana les eleiciones el candidatu que llogra más de la metá de los votos válidamente emitíos (les cédules viciaes y en blancu nun son computaes).

Nel casu que nengún candidatu llogre la mayoría riquida, va dar# en una segunda eleición, llamada segunda vuelta, que tendrá de tener llugar 30 díes dempués de la proclamación de los resultaos oficiales de la primer vuelta. Nesta eleición, namái participen los dos candidatos que llograron mayor cantidá de votos.

Correspuénde-y a la Oficina Nacional de Procesos Eleutorales (ONPE) brindar les cifres oficiales correspondientes a los comicios y al Xuráu Nacional d'Eleiciones, proclamar al presidente electu.

El Presidente ye escoyíu por sufraxu direutu teniendo de llograr más del 50% de los votos válidamente emitíos pa ser escoyíu. Tien De tener cómo mínimu 35 años d'edá. La eleición presidencial ye por un términu de cinco años. Na mesma eleición escuéyense dos vicepresidentes quien van reemplazar al Presidente cuando esti tenga qu'ausentase del país. La orde de socesión correspuende en primer llugar al Primer Vicepresidente. Cada candidatu presidencial preséntase acompañáu de quien seríen los sos vicepresidentes. Nesi sentíu, al ser escoyíu'l vicepresidentes son quien lo acompañaron, nun esiste accesu de la minoría a la vicepresidencia.

Duración del mandatu y posibilidá de reelección[editar | editar la fonte]

Historia[editar | editar la fonte]

La primera Constitución Política de Perú (1823) diz espresamente: L'exerciciu del Poder Executivu nunca puede ser vitaliciu, y muncho menos hereditariu. Dura l'oficiu de Presidente cuatro años, y nun va poder recayer nel mesmu individuu, sinón pasaos otros cuatro.

La Constitución de Bolívar (1826), otra manera, espresaba que: L'exerciciu del Poder Executivu mora nun Presidente Vitaliciu.

Na Constitución de 1828, tres la destitución de Bolívar, vuelve a lo espresao na primer carta magna, pero dexa una sola reelección inmediata., aspeutu que va ser revertíu en 1834, que vuelve íntegramente a los preceptos del 23.

La Constitución Política de la Confederación Perú-Boliviana de 1837, sui generis, dictamina que: El Proteutor va durar nel exerciciu de les sos funciones diez años, y va poder ser reelecto si nun foi condergáu pol senáu a la destitución del so emplegu.

La Constitución de 1839, tres la Restauración, vuelve a lo espresao pola primer constitución pero alza'l periodu presidencial a 5 años, lo que va ser revertíu pola Constituciones de 1856 y 1860, que vuelven por completu al primer testu constitucional, con mandatos de cuatro años ya imposibilidá de reelección inmediata; y que van rexir hasta 1920. La Constitución de 1867 -que nun rixó por más d'un añu- alzaba'l periodu a cinco años.

La Constitución de 1920, proclamada por Augusto B. Leguía, dictaminaba que: El Presidente va durar nel so cargu cinco años y nun va poder ser reelecto sinón dempués d'un periodu igual de tiempu. Sicasí, Leguía encargar de dar los golpes necesarios contra esta mesma constitución y el marcu llegal pa perpetuase nel poder, lo que resultó na Patria Nueva y nuna llarga dictadura, denominada como'l oncenio.

La Constitución de 1933, norma que: El periodu Presidencial dura cinco años y empieza el 28 de xunetu del añu en que se realiza la eleición, anque l'escoyíu nun asumiera les sos funciones naquella fecha. Amás, esta constitución, reaccionaria contra'l "Oncenio" de Leguía, ordena que:

Nun hai reelección presidencial inmediata. Esta prohibición nun puede ser reformada nin derogada. L'autor o autores de la proposición reformatoria o derogatoria, y los que la sofiten, direuta o indireutamente, van cesar, ello ye que nel desempeñu de los sos respeutivos cargos y van quedar permanentemente inhabilitaos pal exerciciu de toa función pública.

El mandatu foi ampliáu a seis años mientres el gobiernu del xeneral Óscar R. Benavides.

Finalmente, la Constitución de 1979 decreta'l mandatu en 5 años ensin posibilidá de reelección inmediata, lo que ye tamién la norma que se tien na actualidá.

Actualidá: Constitución de 1993[editar | editar la fonte]

El testu constitucional orixinal de 1993, a diferencia de la carta anterior, dicía:

"El mandatu presidencial ye de cinco años. El Presidente puede ser reelixíu de momentu pa un periodu adicional. Trescurríu otru periodu constitucional, a lo menos, el ex-presidente puede volver postular, suxetu a les mesmes condiciones."[5]

En 1996 el Congresu -de mayoría oficialista- emitió una llei que dexaba a Alberto Fujimori pudiera ser reelecto per segunda vegada ("re-reelección"). Asina lo disponía la llamada Llei d'Interpretación Auténtica (Llei Non. 26657):

"Artículu únicu.- Interprétase de manera auténtica, que la reelección a que se refier l'Artículu 112o. de la Constitución, ta referida y condicionada a los mandatos presidenciales empecipiaos con posterioridá a la fecha de promulgación del referíu testu constitucional. Arriendes d'ello, interprétase auténticamente, que nel cómputu nun se tien en cuenta retroactivamente, los periodos presidenciales empecipiaos antes de la vixencia de la Constitución.
La presente norma amparar nel Artículu 102o. y na Octava Disposición Final y Transitoria de la Constitución.[6]"

Contra esta norma interpúnxose una aición d'inconstitucionalidad ante'l Tribunal Constitucional. Na sentencia respeutiva, el Tribunal declaró "inaplicable" pal casu d'Alberto Fujimori los algames d'esta llei.[6] Magar ello, nel añu 2000 el presidente foi reelecto nuevamente. En payares del 2000, tres la cayida del réxime fujimorista, el Congresu modifica l'artículu 112º por aciu una Reforma Constitucional, indicando agora que:

"El mandatu presidencial ye de cinco años, nun hai reelección inmediata. Trescurríu otru periodu constitucional, a lo menos, el ex-presidente puede volver postular, suxetu a les mesmes condiciones."

Reemplazu temporal o permanente[editar | editar la fonte]

Historia[editar | editar la fonte]

La Primer Constitución (1823) dicía:

Artículu 76º.- Va Haber un Vicepresidente en quien alleguen les mesmes calidaes. Va Alministrar el Poder Executivo por muerte, arrenunciu, destitución del Presidente, o cuando llegara'l casu de mandar personalmente la fuercia armada.
Artículu 77º.- En defectu del Vicepresidente va alministrar el Poder Executivo'l Presidente del Senáu hasta la eleición ordinaria de nuevu Presidente.

La Constitución de 1826 -que'l so poder executivu taba constituyíu por un Presidente Vitaliciu, un Vicepresidente y cuatro Secretarios d'Estáu- dictaminaba que'l Presidente nomaba al Vicepresidente y ésti tenía que ser aprobáu pol Congresu -daqué paecíu a lo qu'asocede na actualidá col Presidente del Conseyu de Ministros-. Brindába-y, amás, funciones executives al Vicepresidente -na actualidá nun tien nenguna en presencia del Presidente- (Va Ser responsable col Secretariu del despachu del departamentu respeutivu, de l'alministración del Estáu). N'imposibilidá o vacancia del Presidente, asumía funciones el Vicepresidente, y a falta del Presidente y Vicepresidente de la República, van encargase interinamente de l'alministración los Secretarios d'Estáu, teniendo de presidir el más antiguu n'exerciciu, hasta que s'axunte'l Cuerpu Llexislativu.

La Constitución de 1828 vuelve al sistema de socesión llegal del primer testu constitucional peruanu.

El Testu Constitucional de 1834, otra manera, esanicia la figura del vicepresidente:

Art. 81º.- Cuando vacare la Presidencia de la República, por muerte, arrenunciu o perpetua imposibilidá física, va encargase provisionalmente del Poder executivu'l Presidente del Conseyu d'Estáu; quien nestos casos y nel de destitución llegal va convocar a los Colexos Eleutorales dientro de los primeros diez díes del so Gobiernu, pa la eleición de Presidente.


Art. 82º.- Si concluyíu'l periodu constitucional non s'haber fechu la eleición por dalgún accidente, o verificada ella l'electu tuviera fora de la capital, el Presidente del Conseyu d'Estáu va encargar del Poder Executivu mientres se practica la eleición o llega l'electu.


Art. 83º.- L'exerciciu de la presidencia suspender por mandar en persona'l Presidente de la fuercia público, por enfermedá temporal, y por ausentase a más d'ocho legua de la capital de la República. En cualesquier d'esos casos -y subrogará el Presidente del Conseyu d'Estáu.

La Constitución de la Confederación Perú-Boliviana de 1837, bien particular, establecía que: En casu d'ausencia, enfermedá o muerte del Proteutor, reemplazará-y el Conseyu de Ministros, presidíu pola persona qu'él designe, o pol Ministru más antiguu si nun lo haber fechu. Por muerte del Proteutor el Conseyu va convocar darréu al Congresu estraordinariu pa la eleición del socesor. Si'l congresu nun lu facer nos trés primeros díes siguientes á la so instalación va verificar el Presidente del Senáu.

La Carta Magna de Huancayo (1839) vuelve a lo espresao na de 1834 pero amiesta -respondiendo por na práutica los golpes d'Estáu- que: Si en dalgún de los casos desusdichos faltara'l Presidente del Conseyu, va encargar del Supremu Poder Executivu, el que lo haya subrogado por fuercia na presidencia.

La Constitución de 1856, d'enclín lliberal, espresaba que:

Art. 83º.- La Presidencia de la República vaca de fechu:


1º.- Por muerte.
2º.- Por celebrar cualquier pactu contra la independencia o integridá nacional.
3º.- Por atentar contra la forma de Gobiernu.
4º.- Por torgar la xunta del Congresu, suspender les sos sesiones o eslleilo.
Vaca de derechu:
1º.- Por almisión del so arrenunciu.
2º.- Por incapacidá moral o física.
3º.- Por destitución llegal.
4º.- Por terminar el so periodu.
Art. 84º.- Va Haber un Vicepresidente de la República, escoyíu coles mesmes, coles mesmes calidaes y pal mesmu periodu que'l Presidente, destináu a suplir por él nos casos designaos nos artículos 83º. y 88º.
Art. 85º.- Nos casos que designa l'artículu 83º., sacante'l postreru, el Vicepresidente va concluyir el periodu empezáu; nos casos del artículu 88º, namái va suplir pol tiempu en que falte'l Presidente.
Art. 86º.- Si faltara al empar el Presidente y Vicepresidente, va encargar de la Presidencia'l Conseyu de Ministros, quien va exercer el cargu mientres el llamáu pola llei tópese expedito; nel casu de vacante, va expedir dientro de los primeros trés díes, les órdenes necesaries pa la eleición de Presidente y Vicepresidente, y va convocar al Congresu pa los efeutos de los artículos 76º. y siguientes.
Art. 87º.- El Vicepresidente de la República y los Ministros d'Estáu nun van poder ser candidatos pa la Presidencia de la República nes eleiciones que se practiquen mientres ellos exerzan el mandu supremu.


Art. 88º.- L'exerciciu de la Presidencia suspender por mandar en persona'l Presidente la fuercia público, y por enfermedá temporal.

La Constitución de 1860 crea la figura d'un segundu vicepresidente y da por fechu qu'esti siempres se va atopar aptu pa exercer funciones, y añade la suspensión del mandatu por topase'l Presidente sometíu a xuiciu polos casos que la mesma carta preve. La efímera Carta de 1867 esanició a los vicepresidente y estableció que sía que non, el Presidente de la República yera reemplazáu pol Presidente del Conseyu de Ministros.

La Constitución de 1920 estableció que'l socesor pa completar el periodu tenía de ser escoyíu pol Congresu, lo que perduraría hasta 1979, que:

Art. 116º.- Solamente en casu de muerte o dimisión del Presidente de la República, el Congresu va escoyer, dientro de los 30 díes, al ciudadanu que tenga de completar el periodu presidencial, gobernáu entrín y non el Conseyu de Ministros.
Art. 117º.- El Congresu va escoyer igualmente al ciudadanu que tenga de completar el periodu presidencial nos casos de vacancia fitos nel artículu 115º. El Conseyu de Ministros va gobernar interinamente cuando la torga sía temporal según l'artículu 118º.

La Constitución de 1933, caltenía lo anterior y amestaba que: La eleición de Presidente de la República pol Congresu, va facer por votu secretu, en sesión permanente y continua. Va Ser proclamáu'l que llogre la mayoría absoluta de votos.

La Constitución 1979 llega, práuticamente, a les actuales causes de vacancia y suspensión temporal, y delínea l'actual socesión llegal: Presidente - 1º vicepresidente - 2º vicepresidente - Presidente del Senáu.

Actualidá: Constitución de 1993[editar | editar la fonte]

Socesión llegal[editar | editar la fonte]

L'actual socesión llegal de la presidencia de la República dar en casu de torga temporal o permanente :

  1. Presidente de la República en funciones: Martín Vizcarra
  2. Primer Vicepresidente de la República: Mercedes Araoz
  3. Segundu Vicepresidente de la República: Vacante #

Presidente del Congresu de la República: Daniel Salaverry Villa

  1. Primer Vicepresidente del Congresu de la República: Leyla Chihuán
  2. Segundu Vicepresidente del Congresu de la República: Segundo Tapia Bernal
  3. Tercer Vicepresidente del Congresu de la República: Yeni Vilcatoma

El primer y segundu vicepresidentes son escoyíos xunto al Presidente de la República nuna terna.

Ausencia[editar | editar la fonte]

Cuando'l Presidente sale del territoriu nacional, debidamente autorizáu pol Congresu, el so cargu como xefe del Gobiernu Nacional ye exercíu pol Primer Vicepresidente, o nel so defectu, pel Segundu Vicepresidente.

Suspensión[editar | editar la fonte]

El Presidente puede ser suspendíu del so cargu pol parllamentu. Les úniques causales pa ello son:

  • Incapacidá física temporal del Presidente, debidamente constatada y declarada pol Congresu.
  • Mientres el tiempu que dure'l procesu xudicial pola supuesta comisión d'una infraición constitucional.

Mientres esta suspensión, el cargu ye asumíu pol Primer Vicepresidente o quien correspuenda d'alcuerdu a la llinia de socesión, hasta la torna del mandatariu..

Vacancia[editar | editar la fonte]

El cargu presidencial pue ser estraordinaria y constitucionalmente concluyíu antes de los cinco años por aciu la declaración de la vacancia del cargu pol Congresu de la República. Son causales de la declaración de la vacancia presidencial:

  • Fallecimiento *

Incapacidad física permanente (determináu pol Congresu)

  • Incapacidá moral (determináu pol Congresu)
  • Salida del territoriu nacional ensin autorización del Congresu de la República.
  • Nun tornar al territoriu nacional nel plazu fitu pol Congresu de la República cuando autorizó la so salida.
  • Destitución per infraición constitucional.

Pal supuestu de destitución per infraición constitucional, el Presidente namái puede ser acusáu, mientres el so mandatu, por:

Depués de ser acusáu, el Presidente tien de ser sometíu a un procesu xudicial onde se va determinar si cometió'l fechu que infringe la posibilidá y la responsabilidá que-y correspuende.

Nestos casos, tamién se sigue l'orde de socesión llegal vixente.

Ceremonies protocolares[editar | editar la fonte]

Mensaxe a la Nación, cambéu de mandu y juramentación[editar | editar la fonte]

Considérense actos oficiales dientro del Aniversariu de la Independencia Nacional la Misa y Te Deum, la Sesión Solemne del Congresu, el Saludu al Presidente y la Parada y Desfile Militar.

Tres el procesu d'eleición, el Xuráu Nacional d'Eleiciones proclama al Presidente Electu. En casos de socesión llegal, el Congresu proclama al Presidente. Tres esto, el Presidente tien d'asumir funciones al juramentar el cargu ante'l Plenu del Congresu de la República el 28 de xunetu del añu que correspuenda a les eleiciones presidenciales, en conmemoración a la fecha de la Proclamación de la Independencia que fizo José de San Martín en 1821.

En realidá siempres se celebró'l 28 de xunetu como'l Día de la Independencia y la fiesta nacional, pero ye recién en 1945, na juramentación del presidente José Luis Bustamante y Rivero qu'empieza la tradición de faer el cambéu de mandu esi mesmu día. Con anterioridá a esa fecha, el 28 de xunetu, el presidente brindaba un discursu a la nación ante'l Congresu -que yera publicáu en El Comercio o El Peruanu- esi día pero nun se faíen los cambeos de mandu. Antes de 1945 y magar la gran cantidá de golpes d'Estáu, hubo delles feches recurrentes pa los cambeos de mandu:

Como datu interesáu, munchos de los golpes d'Estáu realizar nel mes d'ochobre, colo que s'acuñó la frase popular de que al presidente, como al Señor de los Milagros, sacar n'ochobre.

La Constitución de 1933 espresaba: El periodu Presidencial (...) empieza'l 28 de xunetu del añu en que se realiza la eleición, anque l'escoyíu nun asumiera les sos funciones naquella fecha.

La Constitución Actual ordena que:

"El Presidente de la República empresta xuramentu de llei y asume el cargu, ante'l Congresu, el 28 de xunetu del añu en que se realiza la eleición."

La ceremonia nel congresu inclúi un Mensaxe a la Nación ante'l Congresu del Presidente saliente quien, rindiendo cuentes y faciendo una semblanza de los llogros de la so xestión. Depués, el Presidente estima y apurre la banda presidencial al Presidente del Congresu, quien la ostentará per una hora. Tres la llegada del Presidente Electu, ésti empresta xuramentu ante'l presidente del Congresu, quien-y fai entrega de la banda. Dempués, llee'l so primer mensaxe a la nación ante'l Congresu. Cuando nun se trata d'un cambéu de mandu, el presidente en funciones tamién allega añalmente nesa fecha pa informar a la representación nacional y l'opinión pública, sobre la situación xeneral de la República.

"(Correspuende al Presidente de la República) Dirixir mensaxes al Congresu en cualquier dómina y obligatoriamente, en forma personal y por escritu, al instalase la primer llexislatura ordinaria añal. Los mensaxes añales contienen la esposición detallada de la situación de la República y les meyores y reformes que'l Presidente xulgue necesaries y convenientes pa la so considerancia pol Congresu. Los mensaxes del Presidente de la República, salvo'l primeru d'ellos, son aprobaos pol Conseyu de Ministros..
Incisu 7, Artículu 118º, Constitución Política de Perú

En xunetu de 2001, el presidente Alejandro Toledo, a poques hores d'haber juramentado en Lima, asumió simbólicamente el cargu en Machu Picchu.

Fórmula de xuramentu[editar | editar la fonte]

Pergamín de juramentación del Presidente Andrés Avelino Cáceres, ante'l Congresu de la República (1894).

Ye la Constitución de 1828 la primera que rexistra, nel artículu 87º, la fórmula de juramentación que'l Presidente de Perú tien d'emprestar ante'l Congresu al asumir funciones:

El Presidente y Vicepresidente pa exercer el so cargu, van presentar al Congresu a emprestar el xuramentu siguiente:
"Yo, N.N. xuro por Dios y estos Santos Evanxelios que voi exercer fielmente el cargu de Presidente (o Vicepresidente) que me confió la República: que voi protexer la Relixón del Estáu, voi caltener la integridá ya Independencia de la Nación, y voi guardar y voi faer guardar esautamente la so Constitución y lleis".

La Constitución de 1839, nel so artículu 86º, inaugura la fórmula que va ser usada hasta güei -cola eliminación de la referencia a abellugar la relixón católica y les traces personales que-y brinda cada presidente-. N'agostu de 1853 ye sancionáu'l Reglamentu Interior de les Cámares Llexislatives, que señalaba, nel artículu 3º del Capítulu XII, que'l Presidente va xurar ante'l Congresu de la República según el mentáu artículu de la Constitución, que dicía:

El Presidente pa exercer el so cargu va emprestar ante'l Congresu'l xuramentu siguiente:
"Yo N.N. Xuro por Dios y estos Santos Evanxelios, que voi exercer fielmente el cargu de Presidente que me confió la República, que voi protexer la Relixón del Estáu, voi caltener la integridá, independencia y unidá de la Nación, voi guardar y voi faer guardar la so Constitución y lleis".

Ye tradición nel Congresu peruanu que la prestación del xuramentu de llei pa tomar de funciones del cargu de Presidente de la República tenga, como constancia de la realización de dichu actu, la suscripción d'un pergamín que contenga escritu'l nome del mandatariu jurante, la fórmula de juramentación y la fecha en que se celebra la tresmisión del mandu presidencial. D'estos pergaminos de juramentación, el más antiguu que se caltién nel Archivu Xeneral del Congresu ye'l perteneciente a Andrés Avelino Cáceres, que suscribió pa exercer el so segundu mandatu'l 10 d'agostu de 1894 y que tenía previstu rematar na mesma fecha de 1898.

El xuramentu emprestáu pol ex-presidente Ollanta Humala foi'l siguiente:[7]

Xuro pola Patria que voi exercer fielmente el cargu de Presidente de la República que me confió la Nación pol periodu presidencial 2011-2016; que voi defender la soberanía nacional, l'orde constitucional, y l'integridá físico y moral de la República y les sos instituciones democrátiques, honrando l'espíritu, los principios y los valores de la Constitución de 1979; que voi reconocer y voi respetar la llibertá de cultu y d'espresión, y voi lluchar incansablemente por llograr la inclusión social de tolos peruanos, especialmente de los más probes.

El xuramentu emprestáu pol ex-presidente Pedro Pablo Kuczynski foi'l siguiente:

Yo, Pedro Pablo Kuczynski Godard, xuro por Dios, pola Patria y por tolos peruanos que voi exercer fielmente el cargu de Presidente de la República que me confió la Nación pal periodu presidencial 2016-2021; que voi defender la soberanía nacional y l'integridá físico y moral de la República, que voi cumplir y voi faer cumplir la Constitución Política y les lleis de Perú; y que voi reconocer, respetando la llibertá de cultu, la importancia de la Ilesia católica na formación cultural y moral de los peruanos.

El xuramentu emprestáu pol actual presidente Martín Vizcarra foi'l siguiente:

Yo, Martín Alberto Vizcarra Cornejo, xuro por Dios y pola Patria que voi exercer fielmente el cargu de Presidente de la República qu'asumo acordies cola Constitución Política de Perú; que voi defender la soberanía nacional, la integridá físico y moral de la República y l'independencia de les sos instituciones democrátiques; y que voi cumplir y voi faer cumplir la Constitución Política y les lleis de Perú.

Ceremonies conexes[editar | editar la fonte]

Darréu dempués de la ceremonia de Juramentación del Presidente, el Presidente juramenta al so primer Primer Ministru y primer Conseyu de Ministros. Esta ceremonia y les de relevu mientres el mandatu realícense de normal nel Salón Doráu de la Casa de Pizarro.

Ye coles mesmes tradicional cada 28 de xunetu, el "Besamanos" al Presidente que tamién se realiza nel Salón Doráu de Palaciu. Tien los sos oríxenes na tradición relixosa de faer el xestu de besar los pies del Papa que ye torgáu per este pa ser reemplazáu pol besu al aniellu del pescador. Mientres el Virreinatu, cuando se presentaba un nuevu Virréi ante les autoridaes llocales, este amosaba l'aniellu d'autoridá, que yera besáu tal como asocedía colos Papes. Na actualidá, el ceremonial ye un llaicu apertón de manes de parte de ministros, congresistes y diplomáticos acreditaos como señal de renovación de llealtá pa un nuevu añu de gobiernu.

Otres ceremonies oficiales[editar | editar la fonte]

Amás de les ceremonies del aniversariu de la independencia, considérense ceremonies oficiales según el segundu artículu del Decretu Supremu N.096-2005-RE:

  • Saludu al Presidente de la República con motivu del Añu Nuevu.
  • Renovación del Xuramentu de Fidelidá a la Bandera.
  • Festividá de la Patrona de les Armes de Perú y día de les Fuercies Armaes

Símbolos[editar | editar la fonte]

Insinies[editar | editar la fonte]

Banda presidencial[editar | editar la fonte]

La banda presidencial ye'l más importante distintivu qu'ostenta'l Presidente de la República y foi usada dende los entamos de la República polos mandatarios. Foi heredada de los postreros Virréis. L'allugamientu y l'entrega de la banda presidencial ye l'actu más simbólicu de l'asunción y entrega del mandu. La banda ye usada pol Presidente del Congresu hasta la juramentación del nuevu mandatariu.

Trátase d'una banda bicolor que lleva los colores nacionales (colloráu y blancu). Esta banda úsase diagonalmente del costazu derechu al llau esquierdu de la cintura. Na cintura, como un broche, la banda llevaba bordáu en filo doráu l'Escudu d'Armes de Perú. Esiste una familia limeña que tradicionalmente ellaborar. Iguar a la midida pa cada Presidente y usáronse de normal con traxe formal: ternu, smoking o uniforme militar. Dende 2006, l'Escudu foi treslladáu hasta l'altor del pechu.

Un actu simbólicu narráu por Ricardo Palma nos sos célebres Tradiciones Peruanes foi efeutuáu mientres la confusa primer metá de la década de 1840, pol presidente Xusto Figuerola. Ésti, ante les protestes que faía'l pópulo frente a la so casa, pidió a la so fía que sacara la banda presidencial del caxón de la cómoda y apurrir al pueblu pol balcón. L'ensame colóse contenta y dando vives a Figuerola y foi buscar a quien impone-y la prenda, que, tantes vegaes acobiciada, esta vegada nun atopaba quien quixera cinxí-yla.

Los Ministros d'Estáu lleven un faxín raxón; los Vocales Supremos, Congresistes de la República, Maxistraos del Tribunal Constitucional, Miembros del Conseyu Nacional de la Maxistratura, Fiscales Supremos, el Defensor del Pueblu, etc., usen collarinos raxonos con medayes que los reconocen como tales.

Gran collar de brillantes[editar | editar la fonte]

Foi lleváu polos presidentes como'l símbolu de la máxima autoridá del país. Ta compuestu d'oru y enllastráu de brillantes. Lleva nel centru una medaya que contién l'Escudu d'Armes de Perú. Son memorables les fotografíes y cuadros de los presidentes Oscar R. Benavides Larrea, Manuel Prado y Ugarteche y José Luis Bustamante y Rivero usando la banda presidencial, el gran collar y otres insinies. El so usu sumió a partir de l'asunción al poder del arquiteutu Fernando Belaúnde Terry. Apocayá'l so usu foi 'vueltu a la vida' por Alan García Pérez nel marcu de la V Cumbre América Llatina, el Caribe y la Xunión Europea[8] realizada precisamente en Lima en mayu de 2008.

Placa[editar | editar la fonte]

El Presidente de la República, adicionalmente, lleva una placa nel bolsu cimeru esquierdu del sacu a manera de solapero coles insinies del mandu militar que lo reconoz como Xefe Supremu de les Fuercies Armaes. Ye heredera de los distintivos y honores militares que llevaben los presidentes pertenecientes a la Fuercia Armada -tantos na historia del país-. Ye dorada y tien la forma d'un sol radiante.

Cayáu[editar | editar la fonte]

Tien nel so orixe n'el costume española de simbolizar el poder -principalmente nos casu de los rexidores, correxidores ya intendentes- con un cayáu. El costume foi introducida nel sieglu XVIII nos Andes, tres la rebelión de José Gabriel Túpac Amaru y Túpac Catari en 1780-1781 pa representar la dignidá d'alcalde d'indios: alcalde-vara o varayoc (el que porta varar en quechua). A diferencia d'Arxentina, l'usu d'un cayáu que simbolice'l poder y el cargu de Presidente (simbólicamente, el varayoc), nun foi común na historia de la presidencia peruana ya innumberables vegaes foi reemplazada pol sable o la espada de los presidentes militares. Namái un puñáu de casos son destacables. Mariano Ignacio Prado, José Balta y Augusto B. Leguía usar en cuadros y fotografíes presidenciales. Apocayá, Alejandro Toledo, fixo usu del cayáu na so asunción simbólica al cargu nel Cusco y tamién n'otres poques ocasiones. El so más recién usu correspuende al 29 de xunetu de 2008, fecha del tradicional desfile militar, cuando Alan García llevó un pequeñu cayáu presidencial, el mesmu utilizáu por Ollanta Humala nel desfile militar del 29 de xunetu de 2011.

Tratamientu[editar | editar la fonte]

El tratamientu oficial escontra'l Presidente de la República de Perú ye:

  • Si'l mandatariu ye un home: Excelentísimo Señor Presidente - nome del presidente -.
  • Si la mandataria ye una muyer: Excelentísima Señora Presidenta - nome de la presidenta - (Esti casu entá nun asocedió, yá que hasta la fecha'l país nun foi gobernáu por una muyer).
  • Si'l mandatariu atopar nel estranxeru, el tratamientu camudaría al de: Excelentísimo Señor, -nome del presidente-, presidente de la República de Perú.

Palaciu de Gobiernu de Perú[editar | editar la fonte]

Palaciu de Gobiernu de Perú a fines del sieglu XIX.

El Palaciu de Gobiernu de Perú ye la sede del Poder Executivu Peruanu y la residencia personal del Presidente de la República. Atópase allugáu na Plaza Mayor de la ciudá de Lima y a veres del ríu Rímac dende 1535. Ye herederu de la cortil que, alzáu nél la casa del curaca Taulichusco, alministrador del valle del Rímac, foi tomáu pol conquistador de Perú y gobernador de Nueva Castilla, el marqués don Francisco Pizarro. Foi usáu como residencia de los Virréis y la sede del so gobiernu mientres la dómina virreinal, foi entós conocíu como'l Palaciu de los Virréis.

Los gobernantes de Perú independiente siguieron con esta sede de gobiernu. Na dómina del guanu, el palaciu recibió cuantiosos arreglos y adornamientos. Tamién foi afeutáu pol saquéu mientres la ocupación chilena. Mientres el "Oncenio", l'edificiu foi amburáu col fin d'asesinar al presidente Augusto B. Leguía. Foi depués construyíu y la terminación del so últimu diseñu data de 1938. Ye consideráu un monumentu históricu y xunto a los sos bien distintes versiones arquiteutóniques anteriores allugaron a diversos güéspedes: Francisco Pizarro colos 40 virréis, los llibertadores San Martín y Bolívar, el Rei d'España Xuan Carlos I de Borbón, y 53 caudiellos y presidentes. A Fernando Belaúnde, paeció-y 039;'"abondo afrancesáu pero cómodu".[9]

Entiende una área construyida de 19.200 metros cuadraos. Trabayen ellí unes 200 persones. Trátase d'un edificiu bien completu, cuenta con sales y salones, comedor, places interiores, capiya, estudiu de televisión, cochera, piscina, área d'invitaos y los aposentos privaos presidenciales. Simbólicu ye'l conocíu balcón de les procesiones, dende onde'l Presidente suel recibir la procesión del Señor de los Milagros y dar mensaxes a les manifestaciones públiques que se realicen. Dos momentos doraos del mentáu balcón fueron los tradicionales balconazos d'Alan García nel so primer gobiernu y l'asunción al mandu del presidente Paniagua y el so gabinete ministerial. Ye tradicional el cambéu de guardia a mediudía en palaciu.

Guardia d'Honor del Palaciu de Gobiernu[editar | editar la fonte]

La Guardia d'Honor y de Seguridá del Palaciu al traviés del tiempu hai principalmente recayíu socesivamente nos siguientes Cuerpos Militares y Policiales:

El Reximientu de Caballería "Gloriosu Húsares de Junín" N° 1 - Llibertador de Perú, hasta'l 2 de febreru de 2012, foi la Guardia Montada del Presidente de la República. La so sede tuvo nel Cuartel "Barbonos", antiguu cuartel na Corralada de Lima. Esta unidá dende la so creación nunca foi desactivada y tuvo presente nos acontecimientos más importantes de la historia nacional peruana.

La Caballería de la "Lexón Peruana de la Guardia" entamóse sobre la base del Escuadrón "Húsares de la Escolta del Xeneral", unidá destacada na Campaña Llibertadora de Chile. A esta caballería, José de San Martín, daría-y el nome de “Escuadrón de Húsares de la Lexón Peruana de la Guardia” al mandu de Guillermo Miller. Na batalla de Junín, los escuadrones de “Húsares de Perú” tuvieron una descollante participación, gracies a la sagacidad d'Andrés Rázuri. Por esta aición, Simón Bolívar camudó'l nome al Reximientu “Húsares de Perú” pol de Reximientu “Húsares de Junín”, que tamién destacó pola so bravura na batalla d'Ayacucho, lo que-y mereció llevar na so bandera de guerra la inscripción Llibertador de Perú”. Por cuenta de la so trescendencia histórica foi designáu pa tar presente na reincorporación de Tacna al territoriu de Perú en 1929.

En febreru de 1987, el Presidente Alan García ordenó que se-y dea "calter peruanista" al so guardia personal que vistía un elegante paxellu d'inspiración francesa y que'l consideraba livianamente "igual" al usáu polos Dragones de la Guardia Republicana de Francia. Pa ello, escueye al RC "Gloriosu Húsares de Junín" Nº 1 como "escolta presidencial". Nel uniforme de los Húsares de Junín, el dormán con alamares (ensin les charreteras) lleva 33 botones que simbolicen les 33 victories siguíes de Napoleón Bonaparte.

La Misión Militar Francesa, Contratada pol Gobiernu de Perú, mientres la presidencia de Nicolás de Piérola en 1896, determino qu'una unidá de caballería del Exércitu de Perú fuera la unidá qu'apurra seguridá al presidente de la república, ye qu'en 1904 ye escoyíu'l Reximientu de Caballería "Mariscal Domingo Nieto", que foi la escolta presidencial has febreru de 1987 nel que foi releváu de les sos funciones por ordenes del presidente Alan García y a partir del 2 de Febreru del 2012, reactívase nuevamente como Escolta Presidencial, por disposición del Presidente Ollanta Humala Tasso, otorgándo-y como misión principal la de garantizar la seguridá del Presidente de la República y del Palaciu de Gobiernu.

Expresidentes[editar | editar la fonte]

Gobernantes de Perú independiente dende José de San Martín hasta Nicolás de Piérola representaos sarcásticamente como la pintura cristiana de La última cena.

La dignidá de ex-presidente de la República, na gran mayoría de la historia peruana nun foi reconocida. Recién la Constitución de 1979 determinaba que:

"(...) son Senadores vitalicios los expresidentes Constitucionales de la República, a quien nun se considera pa los efeutos del Art. 169 (quórum pa la instalación del Congresu)."

En virtú de tal artículu constitucional, fueron senáures vitalicios José Luis Bustamante y Rivero (hasta la so muerte), Fernando Belaúnde Terry y Alan García Pérez (hasta la crisis constitucional de 1992).

Na actualidá, los expresidentes solo reciben una pensión vitalicia (que se suspende cuando vuelven exercer dalgún cargu públicu) que-yos asegure una vida digna, participen coles sos opiniones nel Alcuerdu Nacional y asisten al Congresu de la República pa guardar los mensaxes a la nación del Presidente en funciones y los cambeos de mandu. Más allá d'esto, nun se-yos brinden más honores o considerancies.

Dos casos son particulares:

  • Augusto B. Leguía, al terminar el so mandatu y en vista de les faltes de la so perllarga xestión, foi torgáu de fuxir del país y empezáu a xulgar nun procesu bien sesgado y aniquilante; finalmente, morrió en prisión nuna situación de miseria y enfermedá.
  • Alberto Fujimori foi destituyíu del cargo antes de concluyir el so tercer mandatu por incapacidá moral dempués de que fuera refugada'l so arrenunciu dende'l Xapón; tres un llargu procesu d'estradición, foi xulgáu por diversu acusaciones que se-y imputen nun xuiciu llegal y respetuoso del debíu procesu; y foi condergáu a 25 años por delitos lesa humanidá.

Al añu 2018, esisten cuatro expresidentes constitucionales, esto ye, escoyíos democráticamente, y que concluyeron los sos periodos de gobiernu presidencial, estos son: Alberto Fujimori, Alejandro Toledo Manrique, Alan García y Ollanta Humala. Nel casu del Xeneral Francisco Morales Bermúdez, esti nun ye consideráu como tal, por cuenta de que comandó un golpe d'estáu contra'l Xeneral Juan Velasco Alvarado. Sicasí, Morales Bermúdez cuenta coles considerancies de ex-presidente. Cabo mentar que Morales Bermúdez ye'l de más edá, de los que dalguna vegada detentaron la máxima invistidura. Los decesos más recién son aquellos de Valentín Paniagua, quien finó n'ochobre de 2006 y de Fernando Belaúnde Terry, quien finó en xunu de 2002. Pedro Pablo Kuczynski foi escoyíu constitucionalmente, mas arrenunció al cargu y nun pudo completar el so periodu presidencial.

En 2006, Morales Bermúdez, Paniagua Corazao y Alejandro Toledo Manrique na so condición de expresidentes integrar al Alcuerdu Nacional, foru de diálogu de les agrupaciones polítiques y les instituciones de la sociedá peruana. En 2012 pertenecen al Alcuerdu Nacional los expresidentes Morales Bermúdez Cerruti y Toledo Manrique pos Paniagua Corazao finó y García Pérez entá nun s'integra formalmente a dichu alcuerdo. Al marxe d'ello, les sos respeutives agrupaciones (Aición Popular, Perú Posible y Partíu Aprista Peruanu) na so calidá de partíos políticos sí pertenecen al Alcuerdu Nacional dende'l primer momentu.

Expresidentes vivos

Primer Dama[editar | editar la fonte]

Estadístiques[editar | editar la fonte]

Primer Gobernante: Proteutor José de San Martín (1821).

Primer Presidente: José de la Riva Agüero (1823).

Tiempu:

  • La persona qu'ocupó'l poder mientres más tiempu ye Augusto B. Leguía: 15 años y 1 mes y 21 díes. Síguelu Ramón Castilla con 11 años y 8 meses; y depués Manuel Prado Ugarteche con 11 años y 7 meses.
  • El mandatu presidencial más llargu exercer Augusto B. Leguía: con 10 años, 10 meses y 13 díes (1919-1930, conocíu como'l "Oncenio"), siguíu en duración pol d'Alberto Fujimori con 10 años, 3 meses y 24 díes (1990-2000, "Fujimorato").
  • El mandatu presidencial más curtiu exercer Mariano Holguín: malapenes unes hores (1931), tres l'arrenunciu de Luis Miguel Sánchez Cerro. Sígue-y en duración el d'Antonio Gutiérrez de la Fuente en 1868, tamién con namái unes hores.
  • El periodu más llargu de gobiernos y socesiones constitucionales y ordenaes foi de 25 años: 1993-2018. El segundu periodu más llargu foi de 19 años: 1895-1914, periodu enmarcáu na llamada República Aristocrática.

Partíu:

Civiles, militares y relixosos:

Presidentes ex congresistes:

Desempeñáronse como congresistes antes de ser Presidentes:

Edá:

Sexu y estáu civil:

Ex Presidentes Investigaos:

Los casos de los seis expresidentes de Perú escoyíos democraticamente que siguen con vida estan con orde de Captura, Investigaos o presos nel penal de la DIROES (Direición d'Operaciones Especiales)

  • Pedro Pablo Kuczynski (2016-2018) - L'Ex Pdte. Kuczynski esta anguaño torgáu de salir del pais por 18 meses tres recién investigaciones poles asesorias que realizo pa la empresa brasilana Odebrecht y los pagos qu'esti habria recibíu cuando se desempeñaba como Ministru d'Economía, Presidente de Pro. Inversion y Primer Ministru mientres el gobiernu d'Alejandro Toledo, esto forzo a cesar el so mandatu presidencial 3 años primero que remate.
  • Ollanta Humala (2011-2016) - Tuvo recluyíu preventivamente mientres 8 meses, anguaño atópase con comparecencia acutada. A él y a la so esposa, Nadine Heredia, acúsase-yos, ente dambos delitos, de llavadura d'activos en desterciu del Estáu y d'asociación ilícita pa delinquir, actos que dambos nieguen.
  • Alan García (1985-1990 y 2006-2011) - Dempués del so primer mandatu, acúsose-y d'arriquecimientu ilicito, llaváu d'activos, etc. Exilióse en Francia y volvió a ser presidente nel 2006, despues del so segundu gobiernu foi investigáu pol Congresu del so país. Anguaño ye investigáu pola xusticia peruana por presuntu llaváu d'activos y arriquecimientu ilícitu, al ser acusáu de dirixir una organizacion criminal.
  • Alejandro Toledo (2001-2006) - Tien una Orde de detención y pidíu d'estradición. Esta anguaño prófugo de la xusticia xunto a la so esposa, Eliane Karp y el Perú píde-y el so estradición a Estaos Xuníos, onde l'ex mandatariu mora. Acúsase-y, ente otres coses, de recibir un sobornu millonariu de la constructora brasilana Oderbrecht y por mercar inmuebles con dineru ilicito cuando taba nel poder, a nome de la so suegra. Toledo y Karp nieguen les acusaciones de llavadura d'activos que pesen nel so contra y nieguen escapar del so país.
  • Alberto Fujimori (1990-2000) - Condergáu a 25 años por múltiples violaciones a los derechos humanos. Tien otros xuicios en cursu. Fujimori tuvo recluyíu nuna base policial de la Direición d'Operaciones Especiales, nel mesmu llugar onde Ollanta Humala cumplio la so detención preventiva; mas depués del indulto per parte del presidente Pedro Pablo Kuczynski foi puestu en llibertá'l 24 d'avientu de 2017.
  • Francisco Morales Bermúdez (1975-1980) - Un tribunal n'Italia sentenciar a cadena perpetua pola participación del so gobiernu de facto nel denomináu Plan Cóndor orquestado xunto a otros rexímenes militares n'otra dómina. Na actualidá permanez en Perú, con arrestu domiciliariu.

Muerte:

Los mandatarios que morrieron en funciones fueron:

Dinastíes:

Presentáronse tres caso de parentescu ente mandatarios:

Mandatarios d'orixe estranxeru:

Popularidá:

Según encuestes del so tiempu, algamaron altos niveles d'aprobación:

Análogamente, sufrieron so porcentaxe d'aprobación:

  • Alejandro Toledo: en xineru de 2004 solo cuntaba con 7,2% d'aprobación y 89% de desaprobación.[12]
  • Alan García: en xineru de 1989 tenía'l 9% d'aprobación.

Procesos eleutorales desconocíos:

En dos causes, un procesu eleutoral presidencial foi desconocíu:

  • 1936: Foi electu Luis Antonio Eguiguren Escudero, pero'l Congresu y el presidente Óscar R. Benavides desconocieron la resultancia aduciendo qu'Eguiguren fuera escoyíu con votos del APRA. que taba fuera de llei, por ser considerada organización internacional). Darréu'l Xuráu Nacional d'Eleiciones y otres presidentes de la república reconocen a Luis Antonio Eguiguren Escudero como presidente electu.
  • 1962: Procesu eleutoral que desconocieron les Fuercies Armaes, faciéndose ecu de la denuncia d'intentu de fraude que fizo unu de los candidatos, Belaúnde, según otres denuncies de series irregularidaes qu'hubo nel procesu. Nél, llograron la mayor votación relativa Víctor Raúl Haya de la Torre, Fernando Belaúnde Terry y Manuel A. Odría, nesi orde y por décimes porcentuales de diferencia. Tocába-y al Congresu decidir ente éstos, como'l APRA votaría por Odría, eventualmente esti fuera'l Presidente electu. Poles acusaciones de fraude, les Fuercies Armaes convocaron a nueves eleiciones que efeutivamente realizar al añu siguiente. Considérase, sicasí, que'l verdaderu móvil del golpe d'Estáu foi'l antiaprismo que predominaba entós nes Fuercies Armaes.

Presidente de los Trés Poderes:

Tamién Antonio Arenas presidió'l Poder Llexislativu y del Poder Xudicial, y encargóse-y el Poder Executivu tres l'arrenunciu de Miguel Iglesias na so calidá, non de presidente de la República, sinón de Presidente del Conseyu de Gobiernu.

Llista de presidentes[editar | editar la fonte]

Dende 1821 que s'empecipia la vida republicana, el Perú foi gobernáu por distintos personaxes que van dende los militares que llucharon pola independencia, hasta persones de l'aristocracia, pasando por representantes de la raza indíxena y de les minoríes étniques del país.

La historia republicana de Perú tuvo llena d'incidentes, cuartelazos, golpes d'estáu y lluches civiles. Nun foi situación rara, entós, qu'en determináu momentu, el presidente de la República tuviera que dexar un encargáu en palaciu mientres diba encalorar un llevantamientu nel interior del país. O'l fechu, tamién repitíu, qu'esistan dos -ya inclusive más- presidentes gobernando coles mesmes.

Notes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. elcomercio.pe (ed.): «Congresu aceptó l'arrenunciu de PPK a la presidencia de Perú». Consultáu'l 23 de marzu de 2018.
  2. http://www.congreso.gob.pe/museo/mensaje/a-Mensaxe-1821-1.pdf
  3. Orixinal de l'Acta d'Independencia de Perú
  4. 4,0 4,1 4,2 Constituciones de Perú
  5. Tola Constitución actual col testu orixinal y los cambeos fechos tán na seición "Constitución" de la páxina web del Congresu de la República de Perú: [1]
  6. 6,0 6,1 Llei Nº 26657
  7. rpp.com.pe. «a-la-constitucion-noticia_389257.html TC: Xuramentu de presidente Humala afacer a la Constitución». Consultáu'l 2 d'agostu de 2011.
  8. «V Cume ALCUE». Consultáu'l 19 de mayu de 2008.
  9. Revista Caretes Nº 684 del 8 de febreru de 1982, Artículu: Entrando a Palaciu por Marcu Zileri, Páxina 40
  10. Por aciu el Resolvimientu Ministerial Non 139-2012/DE/EP del 2 de febreru de 2012, roblada nel actual gobiernu de Ollanta Humala Tasso, apruébase y autorízase la reactivación del Reximientu de Caballería "Mariscal Domingo Nieto" Escolta del Presidente de la República como escolta oficial del Presidente de la República de Perú, dándo-y como misión principal la de garantizar la seguridá del Presidente de la República y del Palaciu de Gobiernu, pasando'l Reximientu de Caballería "Gloriosu Husares de Junín" Nº 1 Llibertador de Perú, a conformar el grupu d'unidaes históriques del Exércitu de Perú, conxuntamente col Batallón d'Infantería Motorizada "Lexón Peruana" Nº 1 y la Batería d'Artillería Volante de la "Lexón Peruana de la Guardia".
  11. http://peru21.pe/impresa/noticia/cinco-mujer-intentaron-presidencia-republica/2011-01-08/294062 (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  12. Toledo, cada vez menos popular ente los peruanos

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]