José Miguel de Velasco

De Wikipedia
José Miguel de Velasco
13. presidente de Bolivia

18 xineru 1848 - 6 avientu 1848
Eusebio Guilarte Mole - Manuel Isidoro Belzu
8. presidente de Bolivia

22 febreru 1839 - 10 xunu 1841
Andrés de Santa Cruz - Sebastián Ágreda
6. presidente de Bolivia

1r xineru 1829 - 24 mayu 1829
Pedro Blanco Soto - Andrés de Santa Cruz
4. presidente de Bolivia

2 agostu 1828 - 18 avientu 1828
José María Pérez de Urdininea - Pedro Blanco Soto
Vida
Nacimientu Santa Cruz de la Sierra29 de setiembre de 1795[1]
Nacionalidá Bandera de Bolivia Bolivia
Muerte Santa Cruz de la Sierra13 d'ochobre de 1859[1] (64 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu
Graduación xeneral
Cambiar los datos en Wikidata

José Miguel de Velasco Franco (29 de setiembre de 1795Santa Cruz de la Sierra – 13 d'ochobre de 1859Santa Cruz de la Sierra) foi un militar y políticu bolivianu. Presidente del Estáu Bolivianu mientres la Confederación Perú-Boliviana (1837-1839), a la que punxo fin col so pronunciamientu secesionista, foi un presidente patriota del so país (Bolivia) y héroe de les lluches llatinoamericanes independentistes.

Biografía[editar | editar la fonte]

Orixe familiar y nacimiento[editar | editar la fonte]

José Miguel de Velasco naciera na ciudá de Santa Cruz de la Sierra de la Intendencia de Cochabamba que formaba parte del Virreinatu del Río de la Plata, siendo fíu de Ramón González de Velasco y de Petrona Lozano de Franco.

Provenía d'una familia pernomada y noble del Alto Perú de prominente llinaxe[2] del llinaxe de Velasco y Zuñiga emparentada colos virréis de Perú.[3] Foi tíu segundu de la princesa pontificia Clotilde Urioste Velasco de Argandoña del Principáu de La Glorieta, sobrín del deán José Joaquín González de Velasco quien fuera un eminente sacerdote, y nietu del coronel Lleón González de Velasco y Urquidi, amás de bisnietu del Maestre de Campu Pedro José González de Velasco casáu en Cochabamba con Micaela de Urquidi y Gutiérrez, una fía del sarxentu mayor Domingu de Urquidi y Solís y de Tomasa Gutiérrez (Limeña, Perú). De familia realista, foi primu hermanu del Capitán de los Reales Exércitos José María González Velasco, sacerdote, qu'antes de selo tuvo casáu con Luisa de Larreátegui, hermana de Manuela de Larreátegui y Montoya, condesa de San Miguel de Carma.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
16. Don José Gonzales Rodríguez
 
 
 
 
 
 
 
8. M. de C. Pedro José Gonzales de Velasco
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
17. Doña. Juana de Velasco y Zuñiga
 
 
 
 
 
 
 
4. Cnel. Lleón Gonzales de Velasco y Urquidi
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
9. Micaela de Urquidi y Gutiérrez
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2. José Ramón Gonzales de Velasco y Lozano
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1. Mayor Xeneral José Miguel de Velasco - Franco
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3. Petrona Franco Lozano
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Carrera militar[editar | editar la fonte]

Estudió nel Colexu Franciscanu de La Paz, darréu siguió los sos estudios nel Cuzco nel seminariu conciliar de San Antonio d'Abá; a los 17 años se enroló al exércitu d'alférez p'ayudantes del campu de brigadier de los Reales Exércitos José Manuel de Goyeneche. Encaloró la revolución de La Paz el 28 de xineru de 1810, la so primer preparación foi na batalla de Guaqui, combate protagonizáu en Potosí, en Sipe-Sipe Viloma, na batalla de Cinti y foi xubíu a Teniente Coronel de los Reales Exércitos, José Miguel de Velasco fixo la so carrera dende bien nueva so la direición del brigadier José Manuel de Goyeneche, nel Virreinatu de Perú. Depués pasó al exércitu patriota revolucionariu, primeramente nel Exércitu Auxiliar de Perú, a cargu del xeneral José de San Martín, onde tuvo bultable, destacada ya importante participación.[4] Distinguíu col rangu de Mariscal de los Campos de Zepita[5] y distinguíu por decretu nacional 1836 Excelentísimo Eminente Republicanu Mayor Xeneral José Miguel de Velasco.

En 1822 el xeneral Simón Bolívar nomar como Prefeutu Propietariu de Chuquisaca, participando nes batalles de Junín el 6 d'agostu de 1824 y d'Ayacucho el 9 d'ochobre de 1824.[4]

El 25 de xunetu de 1835 el Senáu Nacional de Bolivia, nun decretu de llei nacional alcordó a favor del mayor xeneral José Miguel de Velasco'l dictáu de «Eminente Republicanu», siguiéndose'l tratamientu de «Excelencia» como Mayor Xeneral, y combatió nes batalles de Yanacocha el 13d'agostu de 1835 y de Socabaya el 7 de febreru de 1836, y foi Vicepresidente d'Andrés de Santa Cruz na primer parte de la so alministración.

Tuvo arreyáu mientres tola so vida cola política boliviana. Tuvo aportunantes opositores, caltuvo enemistá col arxentín Juan Manuel de Rosas por recibir los exiliaos unitarios d'esi país, amás d'intentar poner fin a la guerra Arxentina que perxudicaba'l comerciu con Bolivia unviando un tratáu de paz al gobernador Sola de Salta, refugáu'l tratáu por Ibarra punxo fuertes impuestos aduaneru al país vecín lo que desencadeno movición ente los comerciantes de Tarija que financiaríen y socatraríen a Belzu para lo que seria'l posterior derrocamientu del Xeneral Velasco, mientres esi periodu llibero l'aduana con Perú y so los impuestos al ciudadanu. Mientres el so tercer mandatu'l 22/02/1839 nel que resultó electu por votación, al 10 xunu de 1841 creó una cuarta constitución esaniciando los poderes y facultaes del presidente quien yá nun podía postulase pa una reelección, sinón dempués de trescurríu un periodu del so anterior mandatu, nin podía roblar trataos de federación o confederación, tamién retayaba'l presupuestu públicu en funcionarios y en militares". Un golpe militar protagonizáu por Belzu destituyir el 10/07/1841, derrocáu del so mandatu tuvo exiliáu n'Arxentina. Participó en delles sulevaciones y tuvo como rivales políticos a José Ballivián y Manuel Isidoro Belzu esti postreru fuera edecán del Xeneral José Miguel de Velasco de quien recibió l'ascensu a coronel. Dempués de derrocar a Santa Cruz en 1839 dizse felicitó al xeneral chilenu Bulnes que ganó al Mariscal de Zepita na Batalla de Yungay.

El 26 de setiembre de 1841, Ballivián llogró que les guarniciones de La Paz pronunciar al so favor. Cuando yá se creía presidente, producióse la invasión del exércitu peruanu al mandu del xeneral Agustín Gamarra. Por cuenta de esto Velasco depunxo les sos aspiraciones personales en 1841 onde tuvo'l patrióticu xestu d'arrenunciar les sos pretensiones,y ante la emerxencia de la invasión peruana a Bolivia y sumó les sos fuercies a la del so enemigu políticu José Ballivián, pa enfrentar al invasor.

Foi figura clave pa dar continuidá a un sistema presidencial nel que xugó'l papel de Presidente interín trés de los cuatro vegaes qu'ocupó'l máximu cargu del país. Nel so tercer gobiernu (el más llargu), aprobó una nueva Constitución que sustituyó la carta magna de 1835 n'esaniciar el re eleiciones presidenciales, esanició les presidencies indefiníes y amenorgó los gastos públicos.

Batalla de Ingavi[editar | editar la fonte]

Esta batalla empecipió'l 18 de payares de 1841 cuando'l xeneral Gamarra apoderar de delles zones de La Paz y Oruro.Velasco dexó les sos diferencies y ambiciones polítiques col Xeneral Ballvián pa xunise dambos y faer frente a la invasión peruana que tenía como oxetivu anexonar Bolivia. La suma del exércitu del Xeneral Velasco con 5000 homes veteranos de guerra foi clave pa la victoria de la república de Bolivia, foi l'exércitu de Velasco quien ganó les primeres escaramuzas y dellos autores sostuvieron que'l Xeneral Agustín Gamarra ingresu a Bolivia como pactu que caltuvo con Ballivián p'amontar la popularidá del nuevu presidente, y que esti al ver que la población pidía a berros l'enfrentamientu más la llegada del exércitu del Xeneral Velasco que sumó les sos numberoses fuercies (qu'espero xuntar mientres llargos años nel exiliu) a la de Ballivián tou esto xeneró presión y fueron al enfrentamientu. Lo cierto ye que'l 18 de payares de 1841 dambos exércitos atopar na llanura de Ingavi, al este de La Paz. Dizse que Gamarra, al ver que nel cielu destacaben los colores del arcu iris, en tonu de presaxu dixo: «Si fuera romanu aplazaría la batalla, porque miro reflexaos nel cielu los colores de Bolivia». Pero ordenó l'ataque, y a pocu d'empezada la esfriega cayó mortalmente mancáu, víctima de dos bales bolivianes: una dio-y na parte interior del costazu derechu y otra nel pescuezu del mesmu llau.[6] L'alcuentru remató cola derrota de los peruanos, tres cincuenta minuto de feroz llucha. La derrota peruana esplícase, en parte, pola indisciplina y la falta d'unidá nel comandu. Pa Bolivia, esta batalla tien un significáu especial, pos con ella sellóse definitivamente la so independencia. En 1848 el Xeneral José Miguel de Velasco foi escoyíu nuevamente como Presidente Constitucional, tres la cayida del Xeneral Ballivián.


Predecesor:
Eusebio Guilarte Vera

Presidente de Bolivia (4to mandatu)
18 de xineru de 1848 - 6 d'avientu de 1848

Socesor:
Manuel Isidoro Belzu
Predecesor:
Andrés de Santa Cruz

Presidente de Bolivia (3er mandatu)
18 de xineru de 1839 - 10 de xunu de 1841

Socesor:
Sebastián Ágreda
Predecesor:
Pedro Blanco Soto

Presidente de Bolivia (2do mandatu)
1 de xineru de 1829 - 24 de mayu de 1829

Socesor:
Andrés de Santa Cruz
Predecesor:
José María Pérez de Urdininea

Presidente de Bolivia (1er mandatu)
2 d'agostu de 1828 - 18 d'avientu de 1828

Socesor:
Pedro Blanco Soto

Honores[editar | editar la fonte]

  • El Xeneral José Miguel de Velasco foi'l primer presidente que llució la Insinia Presidencial, consistente nuna medaya d'oru y brillosos que'l mesmu Llibertador Simón Bolívar mandó a la so Fía Predilecta” –Bolivia– por aciu disposición testamentaria. Ye la que sirve d'insinia presidencial, transmisible en cada cambéu llegal de primer mandatariu; foi colgada nel pechu del Xeneral Velasco na sesión inaugural del Congresu de 1839, dempués d'emprestáu'l xuramentu de llei.[4]
  • En 1880 constitúyese la llocalidá de Xeneral José Miguel de Velasco en Santa Cruz de la Sierra, la so ciudá natal.
  • El 23 d'ochobre de 1911, so la iniciativa del Comité Patrióticu de Santa Cruz, díctase la Llei que declara de Calter Nacional la necesidá de construyir el monumentu del Xeneral José Miguel de Velasco na ciudá de Santa Cruz de la Sierra, como unu de los fundadores de la Patria. Esta disposición entá nun se fixo efectiva.
  • En payares de 1997, na llocalidá de San Ramón, provincia Ñuflo de Chaves, alzóse un monumentu n'homenaxe a los trés presidentes cruceños-chiquitanos: José Miguel de Velasco, Germán Busch Becerra y Hugo Banzer Suárez. Esti monumentu, realizáu pol escultor David Paz Ramos, foi promovíu pol movimientu cívicu de San Ramón y el Comité Pro Santa Cruz, col sofitu de familiares y autoridaes del Gobiernu Departamental. Encabezó'l Comité Pro Monumentu” el dirixente cívicu provincial Lic. Luis Mayser Ardaya
  • En marzu del 2003, los Comités Cívicos Provinciales de la Cruceñidad, en congresu aprueben un Resolvimientu creando la condecoración Medaya “Presidente Velasco”, como máxima condecoración del movimientu cívicu provincial.

Mientres el so gobiernos creáronse les siguientes lleis y obres[editar | editar la fonte]

  • Foi'l creador de los campusantos, prohibiendo los entierros alredor de les ilesies, como yera'l costume colonial
  • Restituyó los sumíos Gobiernos Municipales del país, descentralizando y devolviendo asina'l poder al pueblu.
  • Nel so últimu periodu dictó la Llei d'Abolición de la Esclavitú en Bolivia.[7]
  • Creo la Constitución Política del Estáu de 1839.[8]

Últimos años y fallecimientu[editar | editar la fonte]

Finó'l 13 d'ochobre de 1859

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Historia de Bolivia, editorial Gisbert (cuarta edición)

Notes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 URL de la referencia: https://pantheon.world/profile/person/José_Miguel_de_Velasco_Franco. Apaez como: José Miguel de Velasco Franco. Data de consulta: 9 ochobre 2017.
  2. http://www.casarealrurikovich.com/antepasados/velasco.pdf
  3. http://www.chilecollector.com/archwebart/virreyes_del_peru02.html
  4. 4,0 4,1 4,2 http://www.geograficasantacruz.org/wp-content/uploads/2011/07/Libertadores-Cruce%C3%B1os-Nino-Gandarilla-Guardia.pdf
  5. http://www.lapatriaenlinea.com/?nota=152862
  6. Basadre 1998, p. 393. Tiempu dempués, surdió una tesis espuesta nel llibru Un crime perfectu: l'asesinatu del gran mariscal Agustín Gamarra (1941) del escritor Alfredo González Prada, según la cual Gamarra nun morrió víctima de les bales bolivianes sinón que sería un soldáu peruanu l'autor de los disparos, aprovechando'l tracamundiu del combate y como vengación polos maltratos de cuartel. Basar nun supuestu testimoniu qu'un morrebundu d'una facienda costeña fixo en 1873 a Manuel González Prada (padre d'Alfredo), afirmando ser l'autor del crime. Dicha tesis foi refutada por Jorge Basadre en 1945.
  7. http://www.gacetaoficialdebolivia.gob.bo/index.php/normas/descargar/36525
  8. http://comisiondeconstitucion2002-2003.awardspace.com/cpehistoria/cpe_1839.htm

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]