Alexander von Humboldt

De Wikipedia
Alexander von Humboldt
geheimrat (es) Traducir

Vida
Nacimientu Berlín[1]14 de setiembre de 1769[2]
Nacionalidá Bandera de Reinu de Prusia Reinu de Prusia [3]
Residencia rue Jacob (en) Traducir
Cámaras Nuevas (Sanssouci) (es) Traducir
Muerte Berlín[4]6 de mayu de 1859[2] (89 años)
Sepultura Palacio de Tegel (es) Traducir
Familia
Padre Alexander Georg von Humboldt
Madre Marie-Elisabeth von Humboldt
Casáu con ensin valor
Hermanos/es Wilhelm von Humboldt
Familia
Estudios
Estudios Alma Mater Viadrina (en) Traducir
Universidá de Göttingen
Universidad de Freiberg (es) Traducir
Universidá de Jena
Direutor de tesis Georg Christoph Lichtenberg
Direutor de tesis de Johann Wilhelm Ritter
Otto Wilhelm Hermann von Abich (es) Traducir
Llingües falaes francés[5]
alemán[5]
castellanu[6]
Alumnu de Justus Christian Loder
Johann Simon von Kerner (es) Traducir
Georg Christoph Lichtenberg
Profesor de Johann Wilhelm Ritter
Oficiu xeólogu, esplorador, botánicu, xeógrafu, chambelán (es) Traducir, oceanógrafu, demógrafu, vulcanólogu, escritor de viaxes, escritor de ciencia, meteorólogu, polímata, mecenes, zoólogu, naturalista, mineraloxista, astrónomu, climatólogu, etnólogu, científicu, coleicionista de plantes, ornitólogu, trotamundos (es) Traducir, economista, políticuescritor
Llugares de trabayu Frankfurt (Oder)
Emplegadores Universidá de Jena
Trabayos destacaos Aspects of nature (en) Traducir
Cosmos (es) Traducir
Premios
Influyencies Friedrich Schelling (es) Traducir
Miembru de Royal Society
Academia Alemana de les Ciencies Naturales Leopoldina
Academia Prusiana de les Ciencies
Academia de les Ciencies de Baviera
Academia de Ciencias Útiles (es) Traducir
Academia de Ciencias de Gotinga (es) Traducir
Real Academia d'Artes y Ciencies de los Países Baxos
Academia de Ciencies d'Hungría
Sociedad de Investigación de Danzig (es) Traducir
Real Academia de les Ciencies de Suecia
Academia Francesa de les Ciencies
Sociedá Filosófica Americana
Academia de Ciencies de San Petersburgu
Sociedad silesiana para la cultura patriótica (es) Traducir
Academia de les Artes y les Ciencies d'Estaos Xuníos
Warsaw Society of Friends of Learning (en) Traducir
Academia de Ciencies de Rusia
Sociedá de Xeografía de París
American Antiquarian Society (en) Traducir[10]
Accademia Nazionale delle Scienze detta dei XL
Real Academia de Ciencies Exautes, Físiques y Naturales[11]
Accademia delle Scienze di Torino[12]
Abreviatura en botánica Humb. (IPNI)
Abreviatura en zooloxía Humboldt
Creencies
Relixón Luteranismu
Cambiar los datos en Wikidata
Alexander von Humboldt, 1806.
Alexander von Humboldt, 1857, dos años enantes del so decesu.

Friedrich Wilhelm Heinrich Alexander Freiherr von Humboldt (Tocante a esti soníu De-Friedrich Wilhelm Heinrich Alexander Freiherr von Humboldt.oga ) (14 de setiembre de 1769Berlín – 6 de mayu de 1859Berlín) foi un polímata: xeógrafu, astrónomu, humanista, naturalista y esplorador alemán, hermanu menor del llingüista y ministru Wilhelm von Humboldt.

Ye consideráu'l padre de la Xeografía Moderna Universal». Foi un naturalista d'una polivalencia estraordinaria, que nun volvió repitir se tres les so desapaición. Los sos viaxes d'esploración lleváronlu dende Europa a América del Sur y del Norte hasta Asia Central. Especializar en diverses árees de la ciencia como la etnografía, antropoloxía, física, zooloxía, ornitoloxía, climatoloxía, oceanografía, astronomía, xeografía, xeoloxía, mineraloxía, botánica, vulcanoloxía y el humanismu.

Formación y esploración[editar | editar la fonte]

Fachada del Castiellu de Humboldt en 2005. La casona renacentista de Tegel construyir en 1558 y foi remocicada al estilu clásicu en vida del Barón de Humboldt.

Nació'l 14 de setiembre de 1769 en Berlín, fíu de Alexander Georg von Humboldt, un oficial del exércitu de Federicu II el Grande de Prusia, y de Marie Elizabeth von Hollwege, heredera d'una fortuna d'un matrimoniu anterior. Recibió educación nel castiellu de Tegel, del actual distritu de Reinickendorf, Berlín[13][14] y formóse intelectualmente en Berlín, Frankfurt del Oder y Göttingen. Mientres la so adolescencia deseyaba dedicase a la carrera militar, pero'l so familia alloñar d'esti enclín. Realizó'l so primer viaxe formativu na primavera de 1790 y llevar a lo llargo del ríu Rin hasta Holanda y dellí a Inglaterra, colo qu'empezó a suañar con navegar a otros continentes. El regresu a los so país facer nel marcu de la Revolución francesa, lo que contribuyó al fortalecimientu de les sos idees lliberales.

Estudió na Escuela de Mines de Freiberg y trabayó nun departamentu del gobiernu, pero tres les muerte de la so madre a finales de 1796 arrenunció a la so carrera de funcionariu públicu prusianu y llanzóse de llenu a los sos naguaos viaxes científicos. Tenía disponibilidad de fondos económicos, frutu del so heriedu, y rellacionábase con personalidaes como Friedrich Schiller y Johann Wolfgang von Goethe.

Viaxó a París y entamó un viaxe por África. Sicasí, esti proyeutu viose truncáu, polo que decidió partir a esplorar América del Sur y Centroamérica (1799). En compañía del francés Aimé Bonpland, y del ecuatorianu Carlos de Montúfar (dende 1802) percorrió diez mil quilómetros en tres etapes continentales. Les dos primeres en Sudamérica, partiendo de Cumaná y Caraques, y nel Altu Orinoco, visitando La Esmeralda y el ríu Casiquiare. La segunda de Bogotá a Quitu polos Andes, y la tercera percorriendo la Nueva España, onde llogró les autorizaciones necesaries pa percorrer el vastu territoriu, cola condición de que nun revelara esa información al gobiernu d'Estaos Xuníos. Llogró arrexuntar gran cantidá de datos sobre'l clima, los recursos naturales, la orografía, la flora y la fauna de la rexón. Na Nueva España, llevantóse, so la so direición, el primer censu nacional,[ensin referencies] ya impresionáu pola riqueza y pola forma del territoriu calificar como "el cuernu de la bayura".

Visitó SantaFé de Bogotá col principal oxetivu d'entrevistase col botánicu José Celestino Mutis, lo que-y representó tener que remontar el ríu Magdalena y xubir pelos caminos de los Andes. Realizó importantes estudios de los volcanes del Ecuador, onde foi recibíu en Quito polos aristócrates locales.

Humboldt terminó los sos viaxes per América con una visita a Estaos Xuníos, onde foi güéspede del presidente Thomas Jefferson, un aficionáu de los estudios xeográficos, cuantimás sobre la Nueva España, pocu dempués Méxicu, gracies a los cualos Estaos Xuníos llogró información estratéxica de la riqueza del so vecín y del estáu de debilidá interior que lo aquexaba. Los servicios de Humboldt, apurríos ingenuamente, fueron cruciales p'avivar el deséu norteamericanu por apoderase de los territorios mexicanos, como al poco tiempu asocedió.

De fechu el "Mapa de la Nueva España", qu'a lo postrero apaeció publicáu nel so "Ensayu Políticu de la Nueva España" (1811), yera conocíu y utilizáu pol exércitu d'Estaos Xuníos con mires a la guerra contra Méxicu.

Finalmente Humboldt, Bonpland y Montúfar tornaron a Europa dende Filadelfia, llegando'l 30 de xunu de 1804 a Francia. En París conoció a Simón Bolívar, quien solía dicir que Humboldt yera "el descubridor científicu del Nuevu Mundu, que'l so estudiu dio a América daqué meyor que tolos conquistadores xuntos". Humboldt conoció en París en 1818 al nuevu científicu peruanu estudiante na École Royal de Mines de París Mariano Eduardo de Rivero y Ustariz, de quien foi años dempués el so gran amigu y mentor, como foi del ecuatorianu Montúfar, quien volvió al Ecuador a lluchar pola independencia de la so patria.

Espedición per América[editar | editar la fonte]

Los viaxes de Alexander von Humboldt a América (1799-1804).

Viaxe de Humboldt y Bonpland per Venezuela[editar | editar la fonte]

Alexander von Humboldt y Bonpland na selva amazónica del ríu Casiquiare (oleu de Eduard Ender, hacia 1850).

El 5 de xunu de 1799 salen de La Coruña a bordu de la corbeta de guerra Pizarro y 14 díes dempués faen escala nes Islles Canaries onde entamen una espedición pa xubir hasta'l cráter del volcán Teide. Retomen l'aldu escontra les Indies Españoles con direición a L'Habana y Méxicu, pero una epidemia de fiebre tifoideo desamarrada na embarcación fai esviar escontra Tierra Firme y desembarcar en Cumaná al oriente de Venezuela el 16 de xunetu d'esi añu. Dende ellí percuerren la península de Araya, Cumanacoa, el valle de Caripe, la cueva del Guácharo, el Llagu de Guanoco, les misiones de San Fernando y otros llugares del actual oriente venezolanu. Darréu parten escontra al puertu de La Guaira, faciendo escala en Higuerote, dende onde Bonpland sigue'l viaxe per tierra. El 20 de payares llega Humboldt a La Guaira y entama marcha escontra Caraques. Ellí alcuéntrase con Bonpland y son recibíos pol gobernador y capitán xeneral Manuel de Guevara Vasconcelos, quien s'ocupa d'atendelos.

Yá instalaos, dambos viaxeros (Humboldt y Bonpland) dedicar a esplorar la contorna de la ciudá y el 2 de xineru de 1800 xuben al Cuetu l'Ávila acompañaos por Andrés Bello, quien llueu sería reconocíu como El Patriarca de les Lletres Americanes. Depués parten escontra los valles del Tuy y Aragua, visiten Antímano, La Victoria, Turmero, Maracay, Valencia, Guacara, Les Trincheres y Puerto Cabello. Dende ellí diríxense a los llanos centrales pasando por Cuartón y San Fernando de Atabapo. Siguen escontra la Guayana venezolana y percuerren los pueblos de misión hasta llegar a San Carlos de Río Negro. Esquicen el ríu Orinoco, los sos afluentes y en particular el brazu Casiquiare efluente que comunica les cuenques del Orinoco y l'Amazones. Visiten Angostura (actual Ciudad Bolívar) y dende ellí diríxense por El Pao a Barcelona y depués a Cumaná, terminando asina'l percorríu pel territoriu de Venezuela.

En términos xenerales, la espedición ocupar del estudiu de los recursos naturales (flora, fauna, minerales, ríos, suelu, fenómenos, etc.), lo mesmo que de la observación de los costumes indíxenes y del restu de la sociedá. Bonpland foi l'encargáu de recoyer les plantes, la mayoría d'elles desconocíes pola ciencia de la dómina, y de collaborar con Humboldt na redaición posterior de dellos trabayos.

Viaxe de Humboldt y Bonpland pol Nuevu Reinu de Granada[editar | editar la fonte]

En marzu de 1801 Humboldt y Bonpland tornen a Sudamérica, llegando por accidente a Cartagena de Indias, depués de qu'una nube esviara'l so barcu.

Ellí conocen a José Ignacio de Pombo, quien-yos narró los esfuercios qu'en Santa Fe de Bogotá realizaba'l sacerdote José Celestino Mutis al mandu de la llamada Real Espedición Botánica del Nuevu Reinu de Granada. Esto determinar a camudar los planes y dirixise al interior del Nuevu Reinu.

L'historiador Michael Zeuske, de la Universidá de Colonia, Alemaña,[15] considera, na so tesis "Alexander von Humboldt y la comparanza de les esclavitúes nes Amériques", que :"El primer territoriu americanu visitáu por Humboldt que nun yera parte de la periferia del imperiu colonial hispánicu (como Cumaná, Caraques, los llanos, Guayana, Parime, l'Orinoco o Cuba...foi'l Nuevu Reinu de Granada.[16] La Nueva Granada yera un centru nel sentíu de “reinu”, o, meyor, “reyno”, ye dicir les partes del virreinatu, gobernaes direutamente por un virréi (nel so tiempu'l burócrata Pedro de Mendinueta). Tocantes a la esperiencia de Humboldt nesti territoriu podemos comprobar tres aspectos del so viaxe en real time: la so predisposición de científicu reformador, bien reforzada poles sos esperiencies na Venezuela politizada,[17] y el so manexu de les complicaes redes de comunicación tocantes a tres fenómenos que teníen que ver unos con otros: la revolución d'Haití (qu'ente 1797 y 1802 ostentaba cierta estabilidá so Toussaint), el autonomismo de los criollos y l'esclavitú.

Sicasí, la llegada de Humboldt apenes foi considerada pol Gobernador Regio de Cartagena de Indias, Anastasio de Zejudo, quien escribió al Virréi'l 10 d'abril de 1801:

“…Rieux presentóseme ayér, y en vista delo q.y Vm. dizme apurrí-y el so Pasaporte corriente, y va salir depués p.a esa col Prusianu Baron de Humboldt, á quién sicasí de non habér órdenes equí sobre'l particular, dexé-y pase á presentase á Vm., con respetu á la R.l orn [Real orde] que me manifestó, y por solu laqué [sic] dexáron-y distintu Gobernadores l'usu desu [sic] comisión”.[18]

El citáu Zeuske señala: "Pa los funcionarios imperiales, na primer parte del so viaxe, Humboldt nun merecía una noticia nos sos procederes burocráticos, con esceición de Vicente de Emparán en Cumaná. Eso puédese demostrar tamién cola correspondencia de Pedro Carbonell, gobernador y capitán xeneral de Caraques: “Pequí nenguna novedá particular; llegaron a Cumana los Correos [unu d'ellos el barcu que tresportó a Humboldt y Bonpland – M.Z.] d'agostu y Sep.re [de 1799]...“.[19] Nun da cuenta nin de la llegada de Humboldt. El gobernador de Cartagena tampoco escribe nada sobre Humboldt en nenguna de les sos siguientes cartes al virréi".[20]

Apuerto a Santafé de Bogotá[editar | editar la fonte]

"La nuesa entrada en Santafé constituyó una especie de marcha triunfal. L'Arzobispu unviáranos el so xarré, y colla vinieron los notables de la ciudá, polo cual entramos con un séquitu de más de sesenta persones montaes a caballu. Como se sabía que díbamos visitar a Mutis, quien pola so avanzada edá, el so prestíu na Corte y el so calter personal ye teníu n'estraordinariu respetu, procuróse por considerancia a él, dar a la nuesa llegada cierta solemnidá, honrándolo a él nes nueses persones. Por esixencies de la etiqueta, el Virréi nun puede comer na Capital en compañía de naide, y asina nos convidó a la so residencia campestre de Fucha. Mutis mandara habilitar pa nós una casa cerca de la suya, y tratónos con estrema afabilidad. Ye un vieyu y venerable sacerdote d'unos 72 años, bien ricu amás: el Rei paga 10.000 duros añales pola Espedición. Dende va quince años trabayen a los sos órdenes trenta pintor; él tien de 2.000 a 3.000 dibuxos en foliu, paecíos a miniatures. Sacante la de Banks, de Londres, nunca vi una biblioteca más nutrida que la de Mutis".[21]

Mútis y l'Espedición Botánica.

José Celestino Mutis.

"El barón de Humboldt venía a la Nueva Granada... col propósitu de trazar el mapa de la rexón norte del Amazones y comparar les sos coleiciones coles del botánicu José Celestino Mutis. Lo que nun esperaba atopar yera un equipu tan entamáu d'herbolarios y pintores trabayando en tan magna empresa. Cola arrogancia propia del so espíritu, emponderó llargamente la obra de Mutis y enfatizó la so almiración polos trabayos pictóricos. Asina lo manifestó tamién más tarde na correspondencia que sostuvo con Don José Celestino Mutis."[22]

Humboldt, Caldas y la Xeografía de les plantes

Francisco José de Caldas, nuevu científicu granadín.

Humboldt en Cuba[editar | editar la fonte]

Los dos estancies del barón Alexander von Humboldt en Cuba suman en total unos tres meses: del 19 d'avientu de 1800 hasta'l 15 de marzu de 1801, y del 19 de marzu hasta'l 29 d'abril de 1804. En dambes ocasiones taba, per un sitiu, de tránsitu: primeru camín de Venezuela a Colombia, y na siguiente, de Méxicu a Estaos Xuníos.

Ello arrínca-y esta confesión: "Desque'l perfeccionamiento del arte de la navegación y la creciente actividá comercial de los pueblos averó les costes de dambos continentes, desque L'Habana, Rio de Janeiro y Senegal cuasi nun nos paecen sitios más alloñaos que Cádiz, Esmirna o los puertos del Bálticu, unu dulda al querer atraer l'atención del llector escontra una travesía dende les costes de Caraques hasta la islla de Cuba. El Mar de les Antilles ye güei tan conocíu como'l Mediterraneu".

Nel contestu de les Antilles, Cuba tamién constitúi un casu escepcional: la so llarga tradición como llugar d'asentamientu y la so fuerte identidá nacional —que puede sorprender nun país que foi dependiente por más tiempu qu'otros—, estremar d'otres islla y averar a les naciones d'Europa. L'Habana, ante l'acabante llegar d'entós, paez coles mesmes metrópolis y colonia. Cuba ocupa un sitiu especial na topografía imaxinaria de Humboldt: como frontera xeográfica ente l'América del Norte y la del Sur, como eslabón imaxinariu ente América y Europa, como posa necesaria nel viaxe de Venezuela a Colombia y de Méxicu a los Estaos Xuníos.

Amás, como rexón civilizada en comparanza colos paisaxes arcaicos de los llanos, de la selva y del Orinoco; como terrenal relativamente familiar metanes lo ayeno. Cuba vien ser l'espaciu entemediu de Humboldt, un microcosmos del so viaxe a América, nel que los más disímiles fenómenos reparaos paecen sintetizase y coesistir contradictoriamente. Ye consideráu'l "segundu descubridor" de la islla dempués de Colón.

Viaxe por Nuevu Granada, Quito y el Perú: Caldas y Montúfar[editar | editar la fonte]

Alexander von Humboldt y Aimé Bonpland al pie del volcán del Chimborazo, cuadru de Friedrich Georg Weitsch (1810).

Dende Bogotá, cruciando l'altiplanu andín, l'alemán llegó hasta Quito. En Quitu, capital de la Real Audiencia de Quito, Humboldt ye recibíu en 1802 polos nobles locales, ente ellos, la familia de Juan Pío Montúfar, marqués de Selva Allegre. Xunto col fíu d'este, Carlos de Montúfar, Humboldt realizó delles ascensiones a Andar ecuatorianos, ente ellos al Chimborazo, el neváu más altu del Ecuador. Tamién xubió'l volcán Cayambe. Humboldt percorrió práuticamente tola Sierra del Ecuador, realizando midíes de los montes y recoyendo plantes. L'alemán amosóse bien interesáu nel estudiu de les ruines incaiques esistentes nel actual Ecuador, como'l castiellu d'Ingapirca, na provincia del Cañar. Realizó tamién una importante ascensión al volcán Pichincha, monte tutelar de Quito, en compañía del mozu Montúfar. Agospiar na residencia palaciega de los marqueses de Selva Allegre y foi recibíu por otres importantes families nobles de Quito, como los marqueses de Maenza, quien lo atendieron na so facienda de La Ciénega, nes cercaníes del volcán Cotopaxi y de la ciudá de Latacunga, que tamién estudió.[23]

La so presencia en Quito motivó acres comentarios del naturalista Francisco José de Caldas, quien escribió qu'en Quito, a diferencia qu'en Bogotá, l'alemán fixérase amigu de "mozos obscenos y disolutos", que practicaben "amores impuros". Rellató que, supuestamente, enantes de l'ascensión al Pichincha, Humboldt amanecer nuna xordia con Montúfar.

Caldas alcuéntrase en Quito con Humboldt, y sumóse a dalgunos de los sos percorríos cola esperanza de formar parte del restu de la espedición del alemán. Sicasí, Humboldt —quien como se sabe se costeaba tolos sos gastos— nun quixo que siguiera na espedición escontra'l Perú y Méxicu, lo qu'al paecer fadió a Caldas. Este acusó depués a Humboldt de visitar cases en Quito onde "l'amor impuro rixi", y de poner les sos pasiones percima de los nobles propósitos de la ciencia: "apodérase esta pasión vergonzosa del so corazón y ciega a esti mozu sabiu hasta un puntu que nun se puede creer", dixo nuna carta a José Celestino Mutis. Calificó a Montúfar como un "Adonis ignorante, ensin principios y disipáu", y llegó a suxurir qu'hubo una rellación sexual ente ellos al afirmar que "Venus camudóse de Xipre a Quito".[24]

El marques de Selva Allegre, padre de Carlos, dexó-y acompañar al alemán na so xira pola América española, pagando una fuerte suma de dineru pol viaxe del mozu Montúfar, lo qu'incluyó la so mantención. Al respeutu, comentó Caldas amargamente: "El señor barón de Humboldt partió d'equí (Quito) l'ocho del corriente (xunu de 1802) con Mr. Bonpland y el so adonis, que nun-y estorbar pa viaxar como Caldas".[25] Esta podría ser una de les razones poles que Humboldt prefirió llevar al mozu aristócrata, a pesar de que nun yera un científicu esperimentáu como yá yera nel so momentu Caldas.

Carlos de Montúfar llevó un diariu del viaxe, qu'empecipia en Quito y termina en Cajamarca, nel Perú(1802). Nél fixo importantes anotaciones, como la referente a l'ascensión de la espedición al Chimborazo. Mentó tamién la visita a la fortaleza incaica de Ingapirca, y les costumes de la población indíxena de Cuenca. Montúfar tuvo na espedición mientres tol trayeutu polos actuales Ecuador, Perú, Méxicu y Estaos Xuníos. Inclusive llegó con Humboldt hasta París, onde se dixebraron, pos el mozu quiteño tenía previstu estudiar n'España.

En 1805, Montúfar viaxó a España, llevando consigo delles cartes d'encamientu del alemán. Mientres dalgún tiempu, amás, recibió ayuda económica de Humboldt, a quien escribió una carta llamándo-y "amáu amigu". Pasó, al paecer, necesidaes n'España, pos una carta de creitu de 5.000 pesetes cola que viaxó dende Quito nun-y foi pagada en Madrid. Antes de dixebrase de Humboldt en París, el barón diolu 8.000 pesetes para los sos gastos y fíxo-y depués dellos xiros dende Berlín, per mediu del sistema esistente na dómina de cartes de creitu (llibranza) ente banqueros corresponsales. Una carta atopada nel archivu de Humboldt en Berlín amuesa los pidíos d'ayuda económica de Montúfar al sabiu alemán, pero nun se sabe si finalmente pudo pagar dichos préstamos. Na mesma carta, el mozu noble criollu llama a Humboltd "el mio padre y amigu".

Les cartes de Caldas sobre la rellación con Carlos Montúfar son consideraes, hasta güei, dalgunes de les insinuaciones más importantes sobre la posible homosexualidá de Humboldt, aspeutu sobre'l cual pronunciáronse importantes intelectuales alemanes nos sieglos XIX y XX.

Nel Perú, al que llegaron por Loja y Cajamarca, les observaciones de Humboldt dexaron el descubrimientu de la Corriente de Humboldt. Dende Lima, la espedición embarcó nuevamente escontra Guayaquil, pa consiguir un barcu escontra Méxicu.

Viaxe por Nueva España (Méxicu)[editar | editar la fonte]

Prismes basálticos de Santa María Regla, por Alexander von Humboldt, publicáu nel llibru Vue des Cordillères et monuments des peuples indigènes de l'Amérique (“Vista del Cordal y monumentos de los pueblos indíxenes d'América”).

El 22 de marzu de 1803 llega con una fragata española de Guayaquil (Ecuador) a Acapulco, el puertu mexicanu del Pacíficu. Visita les cercaníes y describir nel so diariu, enantes de prosiguir el so viaxe'l 29 de marzu por Chilpancingo y Taxco hasta la Ciudá de Méxicu (llegando'l 12 d'abril). Nun Méxicu construyíu coles ruines de la capital de los azteques, Humboldt descifra'l calendariu azteca o Piedra del Sol que foi desenterráu na Plaza Mayor, y fai delles escursiones pela redolada.

Por casu, visita les mines de Pachuca, Real del Monte, Morán y Guanajuato y los impresionantes alcantarellaos de la ciudá en Huehuetoca. Amás xube'l 19 de setiembre de 1803 al cume del Jorullo, remanecíu de les coraes de la Tierra cuarenta y cuatro años enantes nel estáu de Michoacán. Les sos hestories sobre'l volcán espublícense rápido n'Europa y atraen numberosos aventureros que quieren esperimentar por sigo mesmos lo que describió Humboldt nos sos testos. El Jorullo volvióse'l volcán más conocíu ente los científicos.

En xineru de 1804 Humboldt torna a l'alcantariella de Huehuetoca y escribe sobre la so penosa construcción, llamenta sobremanera les inhumanes condiciones de trabayu pa los indios. Tamién s'esmolez de les circunstancies nes mines coloniales, escribe un ampliu informe sobre la mina de Guanajuato y intercede a favor de los trabayadores. Tuvo bien activu na ciudá de Méxicu, entamó perfiles xeolóxicos, atendió exámenes del Colexu de Minería y visitó delles instituciones y eruditos. Les condiciones nes cualos atopó los institutos, describir modélicamente primero de too por cuenta de que blancos ya indios trabayen xuntos ende.

El 20 de xineru de 1804 sale del centru cultural iberoamericanu y va a Veracruz. Mientres el so viaxe mide'l Popocatépetl, el Iztaccíhuatl y esguila el Arca de Perote. La midida de los volcanes ye una evidente prioridá del so viaxesobremanera'l Picu de Orizaba, que Humboldt midió namái de lloñe; esto tien una importancia pa los navegantes que s'averaben a la mariña mexicana. Más estaciones nel so camín son Puebla/Cholula y Xalapa. Dempués de la so estancia en Veracruz (18 de febreru hasta'l 7 de marzu) sigue'l so viaxe por L'Habana escontra los Estaos Xuníos.

N'agostu de 1804 – dempués de cinco años de viaxe - Alexander de Humboldt torna col so material científico a París y ye recibíu y celebráu por diez mil persones. Entusiasmó y cautivó a la xente col so interés y el so saber. El tiempu siguiente pasar en París analizando les sos resultaos, en 1807 camudar a esta ciudá. Depués sofita a dellos científicos y artistes (ente ellos el matemáticu Karl-Friedrich Gauss y el músicu Felix Mendelssohn Bartholdy), y aconseya al nuevu Werner von Siemens cola fundación de la so empresa. Los planes pa la so “segunda vocación na vida”, un viaxe d'investigación a Asia, son atrabancaos una y otra vez.

Humboldt y Bonpland publiquen delles obres de manera conxunta, la más importante de les cualos ye'l Viaxe a les rexones equinocciales del Nuevu Continente, apaecía en francés, en 13 volúmenes, ente 1816 y 1831.

Visita a Estaos Xuníos[editar | editar la fonte]

El remate a la gran espedición americana foi una visita a los Estaos Xuníos, onde Humboldt yá yera consideráu como investigador y científicu. La so visita foi aprovechada pol presidente Thomas Jefferson, quien lo tuvo tres selmanes como "güéspede" en Washington DC y Filadelfia. Amás de sondiar les idees del so güéspede alrodiu de les llendes d'estauxunidenses con rellación a los ríos Sabina o Grande y una canal interoceánico, Jefferson ordenó al Secretariu de l'Ayalga, Albert Gallatin faer copies de los mapes y otros materiales del científicu.[26]

El 19 de xunu, Humboldt tuvo que pidi-y a James Madison que lu recordara a Gallatin la devolución de dalgunos de los sos materiales:

"...Siento que voi volver a esti formosu país, nunos pocos años. El camín dende'l Missouri hasta l'Océanu Pacíficu va ser abiertu.... Al traviés del mesmu corréu, ruégo-y recordar al Sr. Gallatin los mios mapes de Méxicu".[27]

L'esclavismu nos Estaos Xuníos[editar | editar la fonte]

Humboltd, críticu del sistema esclavista, referir a esta esplotación inhumana en munches oportunidaes; una d'elles ye la carta que dirixiera'l 20 de xunu de 1804 a William Thornton. [2]

Resultaos[editar | editar la fonte]

Ente 1804 y 1827 establecer en París, onde arrexuntó y publicó'l material recoyíu na so espedición, conteníu tou él en trenta volúmenes que lleven por títulu "Viaxe a les rexones equinocciales del Nuevu Continente".[28] Unu de los afayos derivaos de les sos espediciones ye l'estudiu sobre'l vulcanismu y la so rellación cola evolución de la corteza terrestre. Mientres la so estadía nel Perú, Alexander von Humboldt pudo decatase de la diferencia de temperatures del océanu Pacíficu en determinaes dómines del añu, especialmente les agües fríes que provienen dende'l sur del continente americanu nel so desplazamientu hasta'l norte, pasando pola mariña peruana. D'ellí empezó a llamase esta corriente oceánica como corriente de Humboldt.

Diplomáticu "ilustráu"[editar | editar la fonte]

La última semeya de Alexander von Humboldt de Julius Schrader (1859). A los pies del Chimborazo.

En 1827 tornó a Berlín, foi nomáu chambelán del rei y convirtióse n'unu de los sos principales conseyeros, polo que realizó numberoses misiones diplomátiques.

Espedición a Rusia[editar | editar la fonte]

En 1829, por encargu del zar, efectuó un viaxe pola Rusia asiática, nel cursu del cual visitó Dzhungaria (frontera con China) y l'Altái. Mientres los últimos venticinco años de la so vida, concentróse principalmente na redaición de "Cosmos",[29] monumental visión global de la estructura del universu. Humboldt ye consideráu unu de los postreros ilustraos.[28]

En gastando tola so fortuna, morrió en 1859, ensin dexar descendientes y los sos restos fueron soterraos nel panteón de Tegel.

Pocu conocíu[editar | editar la fonte]

A pesar de la so amplia influyencia nel mundu, la figura y l'obra de Humboldt son relativamente pocu conocíes n'Alemaña. Pa dar vuelta a esta situación punxéronse en marcha dellos proyeutos tendentes a dar a conocer masivamente la so obra nel so país natal y nel mundu. La más ambiciosa ye la iniciativa pa construyir el "Humboldt Forum", que va ser un centru cultural nel centru de Berlín.

Per otra parte, la iniciativa del escritor alemán Hans Magnus Enzensberger pretende recuperar la figura de Humboldt como exemplu pa los sos conciudadanos, qu'al so xuiciu namái tienen presentes los personaxes negativos de la historia alemana. Por ello publicó delles de les sos obres (2004), ente elles Cosmos y Ansichten der Kordilleren. La editorial Eichborn Verlag invirtió 1,5 millones d'euros nel proyeutu. Como parte de la campaña de divulgación de la figura del esplorador, los aproximao 32.000 menores qu'estudien n'escueles que lleven el nome de Humboldt recibieron de baldre un paquete coles ediciones de Enzensberger.

Contribuciones de Humboldt a la ciencia[editar | editar la fonte]

Cadarma de Brachiosaurus brancai nel Muséu d'Historia Natural Humboldt (Museum für Naturkunde), Berlín.

Los testos suramericanos de Humboldt entienden trenta volúmenes publicaos en trenta años. Compuestos de llibros científicos, atles, trataos de xeografía y economía de Cuba y Méxicu, una narrativa de los sos viaxes y un exame críticu de la historia de la xeografía del Nuevu Continente. Humboldt escribe los sos testos científicos en collaboración con otros científicos. Dedicó'l volume consagráu a xeoloxía al so amigu Goethe. Nel so “Cosmos”, que'l so oxetivu yera comunicar la escitación intelectual y la necesidá práutica de la investigación científica, describe en cinco volúmenes toles conocencies de la dómina sobre los fenómenos terrestre y celeste.

Atribuyir a Humboldt la invención de nueves espresiones, como isodinámicas, isotermas, isoclinas, Xurásicu y torbonada magnética. Desenvolvió les bases de la xeografía física, la xeofísica y la sismoloxía. Demostró que nun puede haber conocencia científica ensin esperimentación verificable.

Abreviatura[editar la fonte]

L'abreviatura H.B. emplégase pa indicar a Alexander von Humboldt como autoridá na descripción y clasificación científica de los vexetales. (consulta la llista de tolos xéneros y especies descritos por esti autor nel IPNI).

Honores y reconocencies[editar | editar la fonte]

Pingüín de Humboldt (Spheniscus humboldti).

A lo llargo de la historia son bien numberosos les reconocencies que recibió la figura de Humboldt: especies biolóxiques, elementos xeográficos, parques y reserves naturales, llocalidaes, cais, buques, cuerpos espaciales, universidaes, institutos, colexos, etc. Coles mesmes la so figura foi reproducida en sellos y billetes.

En vida de Humboldt publicáronse numberosos aponderamientos de los sos contemporáneos.

En 1827, Humboldt recibió la nacionalidá mexicana como reconocencia a los sos llabores, per parte del primer presidente de Méxicu, Guadalupe Victoria.[30]

En 1859, el presidente mexicanu Benito Juárez declarar Beneméritu de la Patria.[30]

Atribuyíu a Humboldt[editar | editar la fonte]

Al Barón de Humboldt atribúyense-y numberoses frases; dalgunes pueden tener el so orixe en simples chancies.

Obra d'Alejandro de Humboldt[editar | editar la fonte]

La obra bibliográfica ye estensa. Sicasí, son dos les obres que pueden considerase como estremes o maestres: la primera d'elles escrita orixinalmente en francés y titulada Le voyage aux régions equinoxiales du Nouveau Continent (Viaxe a les rexones equinocciales del Nuevu Continente), escrita ente 1799-1804, por Alexandre de Humboldt y Aimé Bonpland (París, 1807). La obra ta compuesta d'unos 30 folios en cuatro volúmenes y engloba un númberu considerable d'obres subordinaes, siendo les más importantes ente les que pueden numberase:

  • Vue des Cordillères et monuments des peuples indigènes de l'Amérique (“Vista del Cordal y monumentos de los pueblos indíxenes d'América”), (1810).
  • Exame critique de l'histoire de la géographie du Nouveau Continent (Exame críticu de la historia de la xeografía del Nuevu Continente”), (1814-1834).
  • Atles géographique et physique du royaume de la Nouvelle Espagne (“Atles xeográficu y físicu del virreinatu de la Nueva España”), (1811).
  • Essai politique sur le royaume de la Nouvelle Espagne (Ensayu Políticu sobre'l reinu de la Nueva España), (1811).
  • Essai sur la géographie des plantes (Ensayo sobre la xeografía de les plantes), (1805).
  • "Relation historique (Rellación histórica) (1814-1825), una narración inconclusa de los sos viaxes, inclusive: Essai politique sur l'île de Cuba (“Ensayu políticu sobre la islla de Cuba”).

La segunda obra de gran importancia y relevancia ye “Kosmos” (“Cosmos”). Empecipiada la so redaición cuando Humboldt tenía 76 años d'edá, ye una obra que va constituyir la coronación de la so vida. Los primeros dos capítulos fueron publicaos y básicamente ellaboraos ente los años 1845 y 1847. La idea d'esti trabayu deriva del deséu de comunicar una descripción gráfica del mundu físicu qu'él había estudiáu y reparáu mientres cuasi mediu sieglu. Esta idea toma forma, per primer vegada, dempués d'una serie de conferencies dictaes por él na Universidá de Berlín nel iviernu de 1827–1828.

  • HUMBOLDT, ALEJANDRO VON. 1805-1833: Cuvier, Latreille, Valenciennes y Gay-Lussac cooperaron nel “Recueil d'observations de zoologie et d'anatomie comparée”.
  • HUMBOLDT, ALEJANDRO VON. 1805-1832: “Recueil d'observations zoologie et d'anatomie comparée”. París - Francia.
  • HUMBOLDT, ALEJANDRO VON. 1808: “Ansichten der Natur” (Stuttgart y Tubinga). A. de Humboldt tien tres ediciones a lo llargo de la so vida, y foi traducíu en práuticamente toles llingües europees.
  • HUMBOLDT, ALEJANDRO DE. 1815-1825: “Nova genera et species plantarum” (7 vols. foliu), que contién descripciones de más de 4500 especies de plantes recoyíes por Humboldt y Aimé Bonpland, compilado principalmente por Karl Sigismund Kunth.
  • HUMBOLDT, ALEJANDRO VON. 1848-1858: “Cosmos”. Londres – Reinu Xuníu.
  • HUMBOLDT, ALEJANDRO DE. 1907: “Correspondance d'Alexandre de Humboldt avec François d'Arago”. Ed. por Y.T. Hamy. París - Francia.
  • HUMBOLDT, ALEJANDRO VON. 1808: J. Oltmanns ayudó na preparación del “Recueil d'observations astronomiques”.
  • HUMBOLDT, ALEJANDRO DE. 1955. "Essai sur la geógraphie des plantes, accompagné d'un tableau physique". Institutu Panamericanu de Xeografía. Ciudá de Méxicu - Méxicu.
  • HUMBOLDT, ALEJANDRO DE. 1969. “Cartes de viaxe”. En: “Alejandro de Humboldt 1769-1969”. (pp:145-158). Inter Naciones. Bad Godesberg - Alemaña.
  • HUMBOLDT, ALEJANDRO DE. 1972. “Cuadros de la Naturaleza”. Monte Ávila Editores. Caraques – Venezuela. 2 volúmenes.
  • HUMBOLDT, ALEJANDRO DE. 1980: "Cartes americanes". Biblioteca Ayacucho. Caraques - Venezuela.
  • HUMBOLDT, ALEJANDRO DE. 1982: "Del Orinoco a l'Amazones". Editorial Labor, S.A. Caraques - Venezuela.
  • HUMBOLDT, ALEJANDRO DE. 1991: “Viaxe a les rexones equinocciales del Nuevu Continente”. (2ª ed.). Monte Ávila Editores. Caraques – Venezuela. 5 volúmenes.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 10 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. URL de la referencia: https://www.nytimes.com/books/first/j/johnson-blues.html.
  4. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  5. 5,0 5,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. URL de la referencia: https://www.politicaexterior.com/articulos/politica-exterior/alexander-von-humboldt-el-descubridor-cientifico-del-nuevo-mundo/.
  7. Afirmao en: Base Léonore. Llingua de la obra o nome: francés. Editorial: Ministerio de Cultura de Francia.
  8. Afirmao en: Complete List of Royal Society Fellows 1660-2007. Páxina: 181. Editorial: Royal Society.
  9. «Award winners : Copley Medal» (inglés). Royal Society. Consultáu'l 30 avientu 2018.
  10. URL de la referencia: http://www.americanantiquarian.org/memberlisth.
  11. URL de la referencia: http://www.rac.es/2/2_ficha.php?id=480.
  12. Afirmao en: www.accademiadellescienze.it. Accademia delle Scienze di Torino ID: Alexander-von-Humboldt. Data de consulta: 1r avientu 2020. Llingua de la obra o nome: italianu.
  13. El castiellu de Tegel (conocíu como Castiellu Humboldt) ta asitiáu nel distritu berlinés de Tegel Reinickendorf y ye l'edificiu más importante de la llocalidá. Nel añu 2009 entá ta habitáu pola familia Heinz - descendiente direuta de la familia von Humboldtvon Humboldt "Die Ehe des Thronfolgers aber wurde 1769 geschieden, so dass der nun seiner bisherigen Aufgaben ledige Kammerherr von Humboldt sich ins Privatleben auf Gut und Schloss Tegel zurückziehen konnte"., Tegel Schloss Tegel. Nun tien rellación nenguna col homónimu castiellu de Tegel, asitiáu na provincia de Teruel, España.
  14. Sobre esti periodu esiste una amplia bibliografía, particularmente n'alemán, de la cual destáquense los llibros de los Heinz-Humboldt:
    • Christine y Ulrich Heinz:Wilhelm von Humboldt en Tegel. Un programa d'imaxe como un programa educativu; editor d'arte d'Alemaña: Munich / Berlín 2001, ISBN 3-422-06353-6.
    • Paul Ortwin Rave:Wilhelm von Humboldt y el Castiellu de Tegekl'; Koehler & Amelang Leipzig 1950
    • August Wietholz:La finca y el castiellu de Tegel; Editáu por Comunicaciones de l'Asociación pa la Historia de Berlín, 48 (1931), p. 74-84.
    • Clemens Alexander Wimmer:Parques y Xardinos en Berlín y Potsdam; editáu pol Conseyu de Desarrollu Urbanu y Proteición Ambiental, División III - Gartendenkmalpflege; Nicolaische Verlagsbuchhandlung: 3 ª edición Berlín, 1989, ISBN 3-87584-267-7, p. 55-58.
  15. M. Zeuske. «Alexander von Humboldt y la comparanza de les esclavitúes nes Amériques».
  16. " Bibliografía encamentada al respeutu:
    • Pérez Arbeláez, Enrique, Alejandro de Humboldt en Colombia, Bogotá: Empresa Colombiana de Petróleos, 1959;
    • Jaramillo Uribe, Jaime, “La sociedá colombiana na dómina de la visita de Humboldt”, en: Jaramillo Uribe, La personalidá histórica de Colombia y otros ensayos, Bogotá: Institutu Colombianu de Cultura, 1977, pp. 155-165;
    • Arias de Greiff, Jorge, “Caldas: moliciones, proyeutos y traxedies”, en: Caldas. 1768-1816. Francisco Joseph de Caldas y Thenorio, Bogotá: Molín Velázquez, Editores, 1994, pp. 37-54;
    • Puig-Samper, “Alejandro de Humboldt nel mundu hispánicu: los discutinios abiertos”, en: Alderique y perspeutives. Cuadiernos d'Historia y Ciencies Sociales, Madrid, 1 (Avientu de 2000): Alejandro de Humboldt y el mundu hispánicu. La Modernidá y l'Independencia americana, coord. por Puig-Samper, pp. 7-27;
    • Navas Sierra, Jesús Alberto, “Humboldt y la universalización de la conocencia científica. El so pasu pola Nuevu Granada y nexos con Colombia”, en: El regresu de Humboldt. Esposición nel Muséu Nacional de Colombia, marzu-mayu del 2001, ed. Holl, Quito: Imprenta Mariscal, 2001, pp. 173-185."
  17. Langue, “Humboldt und der 'Afrikanerstaat' Venezuela: bürgerliche Zwiste und feindselige Leidenschaften”, pp. 16-29.
  18. Carta d'Anastasio Zejudo, al virréi Pedro de Mendinueta en Bogotá. Nel llibru de Lliub, MD, 1797-1803. Latin American mss. Colombia. Correspondencia del Virréi Mendinueta, f. 136r -137r.
  19. Carta del Capitán Xeneral de Caraques, Pedro Carbonell, al Virréi, Pedro de Mendinueta, en Bogotá, dende Caraques, 29 de payares de 1799 en Lliub, MD, 1797-1803. Latin American mss. Colombia. Correspondencia del Virréi Mendinueta, f. 258r -259v, aqui f. 258r/v.
  20. Michael Zeuske. Loc.cit.
  21. Humboldt, Alejandro de. Del Orinoco a l'Amazones. Ed. Guadarrama, Barcelona, 1982. Traducción y notes d'Adolf Meyer-Abich. p. 388.
  22. Biblioteca Virtual de la Biblioteca Luis Angel Arango, del Bancu de la República de Colombia: Los pintores de la Real Espedición Botánica Esposición itinerante
  23. http://www.hosterialacienega.com/html/es/hestoria_hosterias_cotopaxi.html
  24. Robert F. Aldrich (2002). Colonialism and homosexuality. Routledge. ISBN 0415196167.
  25. http://revistadeindias.revistas.csic.es/index.php/revistadeindias/article/download/469/537
  26. [1] y Alexander von Humboldt in Washington (1804).
  27. Alexander von Humboldt, Cartes de America. 1799–1804. Editaes por Ulrike Moheit.: "... I feel I will return to this beautiful country in a few years. The path from the Missouri to the Pacific Ocean will then be open...Through the same courier, I entreated Mr. Gallatin to remember my maps of Mexico.(Moheit, Ulrike (ed.). Alexander von Humboldt: Briefe aus Amerika. 1799–1804. Berlin: Akademie Verlag, 1993.p. 298)Humboldt Requests a Passport from James Madison and the Return of His Maps from Gallatin.
  28. 28,0 28,1 Biografíes y Vides. «Alexander von Humboldt». Consultáu'l 20 de xunu de 2004.
  29. Humboldt, Alexander von. Cosmos: Ensayu d'una descripción física del mundu. Madrid: imprenta de Gaspar y Roig, editores, 1874-1875. 4 v. 22 cm.
  30. 30,0 30,1 Jaime Labastida. Humboldt: ciudadanu universal. Editorial Sieglu XXI. Méxicu. 1999. Pg.XVIII.
  31. Ortega y Medina, Juan A. Estudiu Preliminar n'Ensayu políticu de la Nueva España. Editorial Porrúa. Méxicu. 1966. Pg.XLII. ·

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • ACADEMIES NACIONALES Y ASOCIACIÓN CULTURAL HUMBOLDT. 1969. “Bicentenariu de la nacencia d'Alejandro de Humboldt 1769-1969”. Palaciu de les Academies. Caraques – Venezuela.
  • ARMES CHITTY, J. A. 1964. “Guayana: La so tierra y la so historia”. Corporación Venezolana de Guayana. Caraques – Venezuela. 2 volúmenes.
  • CUBILLOS O, LORENZO. 2002. “Epistolariu de Alexander von Humboldt con personaxes venceyaos a Chile”. Universum. 17:3752.
  • FREITES, YAJAIRA. 1995. “Conocencia y téunica na Venezuela de la Ilustración: un aproximamientu”. En: D.Soto-Arango, M. A. Puig-Samper y L. C. Arbolea (Eds.) “La ilustración n'América Colonial”. Tomu I (pp:141-161). Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques, COLCIENCIAS y Ediciones Doce Calles, Madrid, España.
  • FREITES, YAJAIRA. 1996: “De la colonia a la República Oligárquica (1498-1870)”. En: Roche, Marcel (Compilador). “Perfil de la ciencia en Venezuela”. Fundación Polar. Caraques – Venezuela. Pp: 25-92.
  • FREITES, YAJAIRA. 1997: “El problema del saber ente los hacendados y comerciantes ilustraos de la Provincia de Caraques – Venezuela (1793-1810)”. Dynamis. Acta Hispanica ad Medicinae Scitiarumque Historia Ilustrandam. 17:165-191.
  • FREITES, YAJAIRA. 2000. “La visita de Humboldt (1799-1800) a les Provincies de Nueva Andalucía, Caraques y Guayana en Venezuela y los sos informantes”. Quipu. 13(1):35-52.
  • FREITES, YAJAIRA. 2003. Ciencia y teunoloxía en Venezuela. En: Enciclopedia Temática (pp:217-239). Editorial Planeta Venezolana, S.A. Caraques – Venezuela. 3 volúmenes.
  • HENTSCHEL, CEDRIC. 1969: “Sobre la síntesis de lliteratura y ciencia natural n'Alejandro de Humboldt”. En: “Alejandro de Humboldt 1769-1969”. (pp:103-144). Inter Naciones. Bad Godesberg - Alemaña.
  • LANCINI V. ABDEM R. 1981. “Humboldt nel oriente de Venezuela”. Natura. 70-71:22-24.
  • LLIÓN A, RAFAEL DE. Y RODRÍGUEZ D. ALBERTO J. 1976. “El Orinoco aprovecháu y percorríu”. Corporación Venezolana de Guayana. Y Ministeriu d'Obres Públiques. Caraques - Venezuela. 216.
  • MACHADO ALLISON, ANTONIO. 1993. “La fauna d'ayeri y güei”. Biblioteca de l'Academia de Ciencies Físiques, Matemátiques y Naturales. XXVII:111-128. Caraques – Venezuela.
  • MEYER-ABICH, ADOLFO. 1969. “Alejandro de Humboldt”. En: “Alejandro de Humboldt 1769-1969” (pp:5-102). Inter Naciones. Bad Godesberg - Alemaña.
  • MEYER-ABICH, ADOLFO. 1985. “Humboldt”. Biblioteca Salvat de Grandes Biografíes. Salvat Editores, S.A. Barcelona – España. 201p. ISBN 84-345-8145-0
  • MARCELO OLIVEIRA DE FARIA. 2005. “Resenha um naturalista na América do início do século XIX”. Candombá. 1(2):146-150.
  • NÚNEZ, ENRIQUE BERNARDO. 1962: “L'Observatoriu de Humboldt”. En: “Figures y estampes de l'antigua Caraques”. Publicaciones del Conceyu Municipal del Distritu Federal. Caraques - Venezuela.
  • RÓHL, EDUARDO. 1949. “Fauna descriptiva de Venezuela” (2ª ed.). Tipografía Americana. Caraques – Venezuela. 498p.
  • VENEGAS F, PASCUAL. 1969. “Alejandro de Humboldt, valor plural de la ciencia”. Institutu Nacional de Cultura y Belles Artes. Caraques – Venezuela. 47p.
  • VERACOECHEA DE CASTILLO, LUISA. 1998. “Alejandro de Humboldt en Venezuela. Segundu Centenariu del so viaxe a América”. Cuadiernos PDVSA. Petróleos de Venezuela, S.A. Caraques – Venezuela. 166p.

Referencies dixitales[editar | editar la fonte]

  • ÁLVAREZ LÓPEZ, ENRIQUE. 1960. “El viaxe a América de Humboldt y Aimé Bonpland y les rellaciones científiques de dambos espedicionarios colos naturalistes del so tiempu”. Añales del Institutu Botánicu A. J. Cavanilles. [3]
  • MÖRNER MAGNUS. 1999. “Alejandro de Humboldt - la parte venezolana de la so "viaxe" y otros rellatos de viaxeros a empiezos del sieglu XVIII”. [4]
  • MUSÉU DE CIENCIES DE CARACAS. S/F. “Alexander von Humboldt y Aimé Bonplandviaxeros.htm.
  • VELUT, SÉBASTIEN. 2005. “Alejandro de Humboldt nes Amériques. L'arte del esplorador”. [5]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.