Fiebre tifoideo

De Wikipedia


Fiebre tifoideo

Bacteria tifoidea Salmonella
Clasificación y recursos esternos
CIE-10 A01.0
CIE-9 002
CIAP-2 D70
DiseasesDB 27829
MedlinePlus 001332
eMedicine oph/686 med/2331
MeSH D014435
Orphanet 99745
Especialidá infeutoloxía
Wikipedia nun ye un consultoriu médicu Avisu médicu 
[editar datos en Wikidata]

La fiebre tifoideo o fiebre entérica ye una enfermedá infeiciosa producida por Salmonella enterica subgrupu enterica serotipo Typhi (bacilu de Eberth) o S. enterica sub. enterica serotipos Paratyphi A, B o C, bacteries del xéneru Salmonella. El so reservorio ye l'humanu, y el mecanismu d'andada ye fecal oral, al traviés d'agua y d'alimentos contaminaos con deyecciones. Nun confundir con tifus que se produz por delles especies del xéneru Rickettsia, tresmitíes por parásitos esternos (pioyos).

La bacteria ingresa per vía dixestiva y llega al intestín y pasa a la sangre, lo que causa una fase de bacteriemia escontra la primer selmana de la enfermedá; darréu, alcontrar en diversos órganos y produz fenómenos inflamatorios y necróticos, debíos a la lliberación de endotoxinas. Finalmente, les salmonelas esaniciar al esterior poles fieces.

Nel periodu d'incubación, que dura de 10 a 15 díes, apréciense trestornos del estáu xeneral, una fase de bacteriemia con fiebre qu'aumenta progresivamente hasta algamar 39-40 °C, en que'l so momentu caltener, cefalea, plasmu, roséola nel banduyu, tumefacción de la mucosa nasal, llingua turrada, úlceras nel cielu la boca y, dacuando, hepatoesplenomegalia y foria.

La enfermedá puede evolucionar al sanamientu en 2 selmanes o enllargase con llocalizaciones focales a partir de la quinta selmana. Si nun se somete a un tratamientu fayadizu pueden presentase entueyos graves, como hemorraxa y perforación intestinal, choque séptico. Produzse un ciertu grau d'inmunidá que, anque nun protexe frente a les reinfecciones, cuando éstes prodúcense son más benignes. L'estáu de portador puede ser transitoriu o crónicu.

Historia[editar | editar la fonte]

«Typhoid Mary».

Escontra 430–426 antes de Cristu, una devastadora pandemia, que dalgunos piensen que se debió a la fiebre tifoideo, mató un terciu de la población ateniense, incluyendo al so líder Pericles, poniendo fin a la Edá Dorada de Grecia. L'historiador Tucídides tamién contraxo la enfermedá pero él sobrevivió y pudo escribir sobre la pandemia. Los sos escritos dannos una pista sobre l'orixe. La causa de la pandemia foi aldericada mientres llargu tiempu. La mayoría de los académicos piensa que se debió al tifus epidémicu. Un estudiu de 2006 detectó secuencies d'ADN similares a les de les bacteries causantes de la fiebre tifoideo.[1] Otros científicos oponer a esta tesis, y presenten numberosos errores metodolóxicos nel estudiu del ADN dental.[2] Sicasí, les dures condiciones d'hixene mientres el asediu del Ática causaron ensin dulda la epidemia.

Ye probable que la desconocida enfermedá que detuvo la meyora de los indíxenes mapuches, lideraos por Lautaro, sobre Santiago de Chile en 1554, fuera la tifoidea, a la que los mapuches llamáronlu 039;'chavalongo («fueu na cabeza»).

La fiebre tifoideo tamién ye la principal enfermedá sospechosa d'afarar Méxicu nel sieglu XVI tres la llegada de los españoles. Ellí'l bacilu de Eberth, Salmonella enterica, cobraríase 15 millones de vides, el 80% de la población.[3]

A finales del sieglu XIX, la tasa de mortalidá en Chicago algamó 65 casos por cada 100 000 habitantes. El peor añu foi 1891, cuando la tasa de mortalidá por fiebre tifoideo foi de 174 casos por 100 000 habitantes.[4]

L'axente causante de la enfermedá, Salmonella typhi, afayar el patólogu alemán Karl Joseph Ebert en 1880.[5] En 1897, Almroth Edward Wright desenvolvió la primer vacuna.

La más notable portadora de la fiebre tifoideo foi Mary Mallon, conocida como «Typhoid Mary».[6] En 1907, ella foi la primer portadora identificada y xixilada. Dalgunos creen qu'arimó la enfermedá a mamplén de persones. Ta acomuñada con siquier 47 casos y tres muertes.[7] Mary Mallon trabayaba como camarera en Nueva York. Les autoridaes encargaes de la salú pública encamentar a qu'arrenunciara al so trabayu o a que se -y extirpara la vesícula. Dexó'l so trabayu pero volvió trabayar usando un seudónimu. Afayar, detener y someter a cuarentena dempués d'otru biltu de fiebre tifoideo.

N'España la postrera gran epidemia dar en Barcelona en 1914. La epidemia que causó 2 500 muertes deber a l'agua de bébora contaminada procedente de Montcada]].[8]

La última epidemia de la que se tien noticia tuvo llugar na República Democrática d'El Congu ente 2004-2005, que reportó más de 42 000 casos, de los cualos morrieron 214.

Epidemioloxía[editar | editar la fonte]

La fiebre tifoideo ye identificada pola Organización Mundial de la Salú (OMS) como un problema seriu de salú pública, con 16 a 33 millones de casos envaloraos nel mundu cada añu, permediando los 22 millones, causando 216 000 muertes. La so incidencia ye mayor en neños n'edá escolar y adultos nuevos.[9] La enfermedá esta cuasi ausente nos países desenvueltos, pero entá ye frecuente nos países en desenvolvimientu. El so prevalencia ye frecuente nel suroeste d'Asia, Garraba central, dellos países d'América del sur, y África Subsaḥariana. Países como Chile, n'América del sur llograron en pocos años amenorgar conducentemente la incidencia, llogrando nel añu 2006 una tasa histórica de 1,2 por cada 100 000 hab. [10] N'España la incidencia ye escasa rexistrándose en 2004 una tasa de 0,25 casos por 100 000 hab.[11]

Etioloxía[editar | editar la fonte]

Les mosques pueden tresmitir la fiebre tifoideo n'ambientes pocu hixénicos, tresportando les bacteries a la comida y a la bébora. Tamién se tresmite de persona a persona vía fecal-oral, n'ambientes insalubres onde les agües fecales pueden entrar en contautu cola comida y bébora, o por cuenta de una probe hixene personal na manipulación d'alimentos, inclusive les persones dolientes de fiebre tifoideo y el portadores asintomáticos pueden tresmitila mientres un periodu relativamente llargu, yá que puede haber bacteries na so tracto intestinal (envalorar nun 5 % de los casos) que se lliberar poles deyecciones.

Patoxenia[editar | editar la fonte]

Les bacteries del tipu Salmonella enterica subgrupu enterica serotipo Typhi (bacilu de Eberth) y S. enterica sub. enterica serotipos Paratyphi A, B o C ingresen per vía dixestiva, lleguen al intestín y pasa finalmente a los sangre, lo que causa una fase de bacteriemia escontra la primer selmana de la enfermedá.

Esiste una alta probabilidá d'adquirir la enfermedá con inóculos (cantidá de bacteries adquiríes nun momentu), superiores a 10⁶ y especialmente dende 10⁹ bacteries.[12]

Les bacteries enfusen pela boca lleguen al intestín delgáu y multiplíquense mientres un periodu d'incubación de 3 a 4 díes enllantándose nes vellosidaes del íleon. Al traviés de les plaques de Peyer lleguen al epiteliu intestinal. De siguío muévense ya invaden los folículos linfoides intestinales reproduciéndose nel so interior. Al traviés de los monocitos lleguen a los vasos linfáticos mesentericos, moviéndose a la riega sanguínea.

Cuadru clínicu[editar | editar la fonte]

La fiebre tifoideo ta carauterizada por fiebre alta constante (40 °C), sudoración profusa, gastroenteritis y foria. Menos comúnmente puede apaecer un sarapulláu de manches esplanaes de color arrosáu.[13] Tradicionalmente estremar en cuatro fases y caúna dura una selmana aproximao.

La muerte sobrevien en 10-30 % de los casos ensin tratar, con tratamientu ceo s'amenorga al 1 % de los casos y suel curase nuna o dos selmanes, siendo xeneralmente'l pronósticu favorable. La infeición ye más benigna en neños qu'en persones madures.[17]

Diagnósticu[editar | editar la fonte]

Efectuar por aislamientu del xerme a partir del sangre y de les fieces, o bien pola demostración d'anticuerpos (Ac) nel sueru por aciu téuniques de aglutinaciones:

Hemocultivo[editar | editar la fonte]

El hemocultivo ye fundamental pal diagnósticu nel periodu d'invasión. Na primer selmana d'enfermedá'l 85-90 % de resultaos son positivos.

Mielocultivo[editar | editar la fonte]

El mielocultivo o cultivu de migollu oseu ye l'exame que tien mayor sensibilidá y especificidá (≈ 100 %) pal diagnósticu en cualquier etapa d'evolución de la enfermedá, pos tien el más altu porcentaxe de captación del bacilu nuna sola amuesa (más del 90 %), amás nun esisten riesgos al puncionar la cresta ilíaca o'l esternón.

Coprocultivo[editar | editar la fonte]

La fiebre tifoideo non siempres s'acompaña de foria. El xerme esaniciar poles fieces. La positividad ye bien alta nes 2-4 selmanes, permaneciendo positivu en portadores crónicos. Un solu coprocultivo negativu nun refuga la enfermedá, pos les salmonelas esaniciar de manera intermitente. Dempués de la primer selmana d'enfermedá, encamiéntase faer un coprocultivo y non hemocultivo, yá que nesta etapa'l bacilu escretar en grandes cantidaes en materies fecales.

Seroloxía[editar | editar la fonte]

Pa demostrar la presencia de Ac nel sueru del enfermu a partir de la primer selmana d'enfermedá. Widal aplicó'l fenómenu de la aglutinación al diagnósticu de les enfermedaes infeicioses, arremente precisamente de la fiebre tifoideo.

Téunica de Widal[editar | editar la fonte]

La aglutinación considérase como una reacción en 2 etapes. Cuando s'añedir el antígeno (Ag) al sueru produz una combinación fisicoquímica na que'l Ac afitar a la superficie del Ag; va siguíu d'una aglutinación en presencia de solución salina. El grau de aglutinación depende de la composición de la solución salina y de la temperatura de la reacción.

Interpretación de los resultaos

El títulu del sueru ye la dilución más alta qu'amuesa aglutinación frente al Ag.

Nengún títulu aislláu puede considerase diagnósticu. Nos individuos ensin vacunar ye significativu un títulu igual o superior a 1/160 pa los Ag O y H; pero nos vacunaos, estos títulos pueden aumentar hasta 4 vegaes nel cursu d'enfermedaes febriles non rellacionaes cola fiebre tifoideo, polo que nun tien d'utilizar se la seroloxía como únicu métodu de diagnósticu. Los títulos altos frente al Ag O signifiquen infeición na fase aguda; los títulos altos frente al Ag H correspuenden a la fase de convalecencia.

La téunica inicial de Widal sustituyóse por una téunica más precisa qu'investiga por separáu les aglutininas O y les H apaecíes nel sueru como respuesta a la estimulación creada polos Ag somáticos O y flagelares H de Salmonella. El Ag Vi de superficie nun suel emplegase nel diagnósticu serológico porque los Ac que produz tienden a sumir del sangre darréu dempués del ameyoramientu clínicu. Les aglutininas O apaecen con precocidá, algamen títulos baxos y sumen rápido; les H apaecen más tarde, algamen títulos elevaos y caltiénense más tiempu, pudiendo demostrase títulos baxos mientres más d'un añu. La (vacunación) nun aumentar el títulu de aglutininas O pero sí'l de aglutininas H.

Desenvolviéronse otres téuniques, pero la seroaglutinación de Widal sigue siendo la más emplegada.

Diagnósticu diferencial[editar | editar la fonte]

En clínica, ye importante faer el diagnósticu diferencial con una apendicitis o con una peritonitis, yá que ye bien frecuente la inflamación de los ganglios nel tracto gastrointestinal. Na fiebre tifoideo ye bultable a güeyu la inflamación nel yeyuno-íleon, carauterizada por un aumentu de volume nel insertamientu del mesenterio; esta correspuende a la inflamación de les plaques de Peyer, datu carauterísticu d'esta patoloxía.

Tratamientu[editar | editar la fonte]

Comúnmente utilizáronse antibióticos como l'ampicilina, el cloranfenicol, el trimetoprim-sulfametoxazol, conocíu tamién como cotrimoxazol, y la ciprofloxacina pa tratar la fiebre tifoideo nos países desenvueltos, y asina s'amenorgó la tasa de mortalidá al 1 per cientu de los casos. Por cuenta de la resistencia que ta desenvolviendo la Salmonella typhi a estes melecines, ta considerándose l'usu d'otros antibióticos, como la fleroxacina.[18]

Pola mor del riesgu de deshidratación causáu poles fories, tamién ye recomendable reponer los electrolitos per vía intravenosa.[19] Tamién s'encamienta suministrar a los enfermos dieta blanda.[20]

Ye básica la detección precoz pa realizar el aislamientu entérico, que consiste en llavar aparte la ropa y los preseos de cacía utilizaos pol enfermu, somorguiándolos nuna solución con 200 milillitros de llexía per cada cinco llitros d'agua o, si disponer de llavadora y fregaplatos, utilizar un programa de llavadura con temperatures cimeres a 80 °C. El tratamientu tien de faese siempres so supervisión médica. L'antibióticu más utilizáu ye'l cloranfenicol. Dada la so toxicidá n'España, utilízase más frecuentemente'l cotrimoxazol o l'ampicilina. L'amoxicilina acutar pa les muyeres embarazaes.

La convalecencia puede durar dellos meses, pero los antibióticos mengüen la gravedá y los entueyos de la fiebre tifoideo, según la duración de los síntomes.

Tamién ye necesariu que la persona alimentar con frecuencia, por cuenta de les hemorraxes intestinales o otres alteraciones del tracto dixestivu. En ciertos casos tien d'alministrase alimentación por vía intravenosa hasta que puedan dixerise los alimentos.

Prevención[editar | editar la fonte]

Vacuna contra la fiebre tifoideo en 1944.

El saneamientu y hixene son les midíes crítiques que tienen de tomase pa prevenir la fiebre tifoideo, por cuenta de que la causa de la fiebre tifoideo ye la falta d'hixene. La fayadiza manipulación d'alimentos coles manes llimpies, cocinar bien los alimentos y ferver l'agua son cruciales pa prevenir la fiebre tifoideo. Si hai enfermos, tamién ye conveniente aisllalos.[20] Tamién ye recomendable'l tratamientu fayadizu de l'agua y les basures y el fayadizu caltenimientu de los alimentos, abellugándolos de los focos d'infeición. El portadores de la bacteria nun tienen de trabayar como remanadores d'alimentos.[21]

Mientres la Segunda Guerra Mundial, Ralph Walter Graystone Wyckoff desenvolvió una vacuna[22] ellaborada con célules cuasi muertes, qu'entá s'utiliza nos países en que les nueves preparaciones entá nun tán disponibles, pero'l so usu nun ye recomendable, yá que tien una alta tasa d'efectos secundarios (principalmente dolor ya hinchadura nel área d'inyección).[23]

Hai dos vacunes encamentaes pola OMS: la vacuna viva oral Ty21a y la vacuna inyectable Vi capsular polysaccharide (ViCPS).[24] Dambes protexen del 50 a 80 per cientu de los casos, y encamiéntense a los viaxeros que se mueven a los llugares onde la fiebre tifoideo ye reinal.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Papagrigorakis, MJ; Yapijakis, C; Synodinos, PN; Baziotopoulou-Valavani, Y (mayu de 2006). «DNA examination of ancient dental pulp incriminates typhoid fever as a probable cause of the Plague of Athens» (n'inglés). Int J Infect Dis 10 (3):  páxs. 206–14. doi:10.1016/j.ijid.2005.09.001. PMID 16412683. http://www.ijidonline.com/article/S1201-9712(05)00178-5/fulltext. Consultáu'l 9 de setiembre de 2013. 
  2. Shapiro, B; Rambaut, A; Gilbert, M (xunetu de 2006). «Non proof that typhoid caused the Plague of Athens (a reply to Papagrigorakis et al.)» (n'inglés). Int J Infect Dis 10 (4):  páxs. 334-5; author reply 335–6. doi:10.1016/j.ijid.2006.02.006. PMID 16730469. http://www.ijidonline.com/article/S1201-9712(06)00053-1/fulltext. Consultáu'l 9 de setiembre de 2013. 
  3. Vågene, Åshild J. (2018). «Salmonella enterica genomes from victims of a major sixteenth-century epidemic in Mexico». Nature Ecology & Evolution. doi:10.1038/s41559-017-0446-6. 
  4. «1900 Flow of Chicago River Reversed». Chicago Timeline. Chicago Public Library. Archiváu dende l'orixinal, el 26 de setiembre de 2006.
  5. Dr. Venzmer (1965). Gran Enciclopedia de la salú. C. Bertelsmann Verlag.
  6. María Tifoidea ye mentada por John Katzenbach na so novela El psicoanalista, onde fala d'aquello que la xente repuna.
  7. «Nova: The Most Dangerous Woman in America».
  8. Dr. Venzmer (1965). Gran enciclopedia de la salú. C. Bertelsmann Verlag. (adautación de Núñez Cachaza, Antonio pa Círculu de Llectores, núm. 197.)
  9. «Typhoid Fever». World Health Organisation. Consultáu'l 30 de marzu de 2013.
  10. Y. Laval R.; C. Ferreccio R.. «[http://www.scielo.cl/pdf/rci/v24n6/art01.pdf Typhoid fever: rise, peak and fall of an infectious disease in Chile]». Rev. Chil. Infect 2007 (24). (6): 435-440. http://www.scielo.cl/pdf/rci/v24n6/art01.pdf. 
  11. Serviciu d'Epidemioloxía de la Comunidá de Madrid, Boletín Epidemiolóxicu Non. 5, Volume 11, Mayu 2019, p11
  12. Romero Cabello, Raúl (2007). «Salmonella», Microbiologia y parasitologia humana. Ed. Médica Panamericana. ISBN 6077743542.
  13. «CDC Typhoid Fever». Center for Disease Control (25 d'ochobre de 2005). Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2007. Consultáu'l 2 d'ochobre de 2007.
  14. 14,0 14,1 MedlinePlus Medical Encyclopedia: Typhoid fever, Complications (n'inglés).
  15. Background document: The diagnosis, treatment and prevention of typhoid fever. Communicable Disease Surveillance and Response Vaccines and Biologicals. World Health Organization. WHO/V&B/03.07.
  16. Dr.Venzmer, ' Gran enciclopedia de la Salú '. ed. Bertelsmann 1965 Verlag: tifus, p.393
  17. MedlinePlus Medical Encyclopedia:Typhoid Fever Expectations and prognosis
  18. Comparanza ente fleroxacina y ciprofloxacina nel tratamientu de la fiebre tifoideo
  19. MedlinePlus Medical Encyclopedia: Typhoid fever (n'inglés).
  20. 20,0 20,1 Dr. Venzmer, «'Gran enciclopedia de la Salú'»: Tifus, p. 394, 1965, Bertelsmann Verlag
  21. MedlinePlus Medical Encyclopedia: Typhoid fever, Prevention (n'inglés).
  22. "Ralph W. G. Wyckoff 1897-1994," Acta Cryst. (1995). A51, 649-650. Accessed online at http://ww1.iucr.org/people/wyckoff.htm on 3/23/2010
  23. World Health Organisation (2008). «Typhoid vaccines: WHO position paper». Weekly epidemiological record 83 (6):  páxs. 49–60. 
  24. CDC, Division of Bacterial and Mycotic Diseases: Typhoid Fever, Getting vaccinated n'inglés

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

  • Fiebre Tifoideo Más información sobre causes, síntomes, tratamientu y prevención de la tifoidea, xunto con semeyes