Villafranca de la Sierra

Coordenaes: 40°29′55″N 5°13′53″W / 40.4985°N 5.2313°O / 40.4985; -5.2313
De Wikipedia
Villafranca de la Sierra
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villafranca de la Sierra (es) Traducir Francisco Javier Herrero Izquierdo
Nome oficial Villafranca de la Sierra (es)[1]
Códigu postal 05571
Xeografía
Coordenaes 40°29′55″N 5°13′53″W / 40.4985°N 5.2313°O / 40.4985; -5.2313
Villafranca de la Sierra alcuéntrase n'España
Villafranca de la Sierra
Villafranca de la Sierra
Villafranca de la Sierra (España)
Superficie 39 km²
Altitú 1111 m
Llenda con
Demografía
Población 130 hab. (2023)
- 77 homes (2019)

- 57 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.08% de provincia d'Ávila
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 3,33 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
villafrancadelasierra.es
Cambiar los datos en Wikidata

Villafranca de la Sierra ye un conceyu español de la comarca abulense d'El Barco de Ávila-Piedrahíta, asitiáu nel valle del Corneja, na falda de l'aguada norte de la sierra de Villafranca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión; y una villa, capital de dichu conceyu. Pertenez al partíu xudicial de Piedrahíta.

Esta villa foi cabeza del más antiguu de los "cinco señoríos menores" del territoriu abulense y apaez cartografiada nos primeros mapes d'España.[2] Entós entendía'l so términu actual más la totalidá del de Navacepedilla de Corneja y parte de Casas del Puerto. Pol so territoriu trescurre l'antiguu camín de ferradura que xune Piedrahíta con Cuevas del Valle, cruciando Navalsauz; ruta natural d'estraordinaria importancia pal desenvolvimientu comercial y ganaderu de la contorna, que dexó l'apertura de la villa, la importación de materia primo y la salida de la so producción al esterior. Dichu camín sirvía de ramal de la Cañada Real Lleonesa Occidental, incorporándose a ella antes de travesar el Puertu del Picu.

Toponimia[editar | editar la fonte]

Nos censos de población d'España, el conceyu apaez como Villafranca de la Sierra dende'l de 1860. Enantes apaecería como Villafranca.[3]

Símbolos[editar | editar la fonte]

Escudu de Villafranca de la Sierra
Escudu de Villafranca de la Sierra

L'escudu heráldicu y la bandera municipal del conceyu de Villafranca de la Sierra fueron oficialmente la 6 de mayu de 1998. El blasón del escudu ye:

«En campu de plata, un carbayu al natural frutado d'ora y terrazado en sinople. Bordura d'azur con trelce bezantes d'oru (de Dávila). Al timbre Corona Real d'España.»

La descripción de la bandera ye la siguiente:

«Bandera cuadrada de proporción 1:1, de color carmesí, y nel so centru l'escudu municipal nos sos colores.»

Situación[editar | editar la fonte]

Ta asitiada al suroeste de la provincia, na falda septentrional de la sierra que lleva'l so nome: la sierra de Villafranca.[5] La distancia a la ciudá d'Ávila ye de 50 km y l'accesu ye al traviés d'una esviadura de la N-110. Tien un anexu denomináu La Ribera, dos enclaves (La Serrota[ensin referencies] -el mayor de los enclaves abulenses, con 1506 hai- y El Puertu Chía, con 283 hai), una estensión total de 39,8 km² y una población de 151 habitantes (INE 2012).

La villa, capital del conceyu, asítiase a 1105 m.[6][7] L'altitú del términu municipal varia ente una cota máxima de 2 294 m (Cuetu del Santu; La Serrota) y una mínima de 1 040 m (ríu Corneja; na llende xurisdiccional con Bonilla de la Sierra). El ríu Corneja naz dientro del so territoriu y travesar en direición nordeste-suroeste; cuerre paralelu a la Sierra de Villafranca, abrir pasu pa formar Valdecorneja hasta la so desaguada nel ríu Tormes.

Llendes[editar | editar la fonte]

Límita al norte colos términos municipales de Bonilla de la Sierra y Casas del Puerto, al sur col de San Martín de la Vega del Alberche, al este col de Navacepedilla de Corneja y al oeste colos de San Miguel de Corneja y Navaescurial.

Noroeste: Bonilla de la Sierra Norte: Casas del Puerto Nordeste: Casas del Puerto
Oeste: San Miguel de Corneja, Navaescurial Este: Navacepedilla de Corneja, Villatoro
Suroeste San Martín de la Vega del Alberche Sur: San Martín de la Vega del Alberche, Garganta del Villar Sureste: Cepeda la Mora

L'enclave del Puertu Chía atiesta al norte y al oeste con Navacepedilla de Corneja, al sur con San Martín de la Vega del Alberche y al este con Garganta del Villar.

La Devesa de Serrota límita al norte col términu de Casas del Puerto, al sur con Garganta del Villar y Cepeda la Mora, al este con Villatoro y al oeste con Navacepedilla de Corneja.

Proteición medioambiental[editar | editar la fonte]

  • La ribera del ríu Corneja al so pasu pela parte baxa del términu municipal ta protexida, calificada como Llugar d'Importancia Comuñal de la rexón bioxeográfica mediterránea,[8] formando parte del LIC Riberes del Río Tormes y afluentes,[9] perteneciente a la Rede Natura 2000 de Castiella y Llión.

Climatoloxía[editar | editar la fonte]

La ponte del ríu de la Gargantiya tres la riada del 01/09/1999.

D'alcuerdu a los criterios de la clasificación climática de Köppen modificada[10] el clima de Villafranca de la Sierra ye mediterraneu de tipu Csb.[11]

  • La riada del 1 de setiembre de 1999.[12] la peor de les recordaes na contorna, llevóse consigo cientos d'árboles centenarios y contribuyó bien negativamente al caltenimientu del patrimoniu etnográficu constituyíu polos molinos hidráulicos de la ribera del ríu Corneja. Anque esta gran avenida nun foi la única. El Cura Párrocu de la villa Fr. Francisco González Girón describe nel últimu foliu del Llibru 21 de Difuntos un bon rellatu d'una gran nube asocedida'l 12 de xunetu de 1701.
  • El 5 de xunetu de 2009, dende les 13 hasta les 15 hores, pudo reparase sobre'l cielu de la villa un inusual fenómenu atmosféricu:[ensin referencies] un halo solar; un círculu escuru perfectu, de gran tamañu, cubriendo la superficie del sol, causaba l'almiración d'l'observadores, que simultáneamente contemplaben la primer etapa del campeonatu nacional de parapente[13] na que 150 espertos pilotos sobrevolaben el valle del Corneja camín de la ciudá de Segovia.

Xeoloxía[editar | editar la fonte]

Vista xeneral de la llocalidá

Asítiase sobre'l zócalo hercínico del Sistema Central, constituyíu por materiales d'orixe ígneos que se remonten al Paleozoicu. Estos materiales, en función de determinaes condiciones físiques y químiques mientres el so enfriamientu, formaron distintos tipos de roques en distintes zones del zócalo:

  • Les zones más altes de la sierra (Cerca Perdida, La Acebeda, Los Hoyos y Cerrolonguillo), según la zona Oeste (praos de Miralocos y El Rubial) tán asitiaes sobre granitoides inhomogéneos.
  • Na zona Este (El Cubillejo y Peña Llevante) y nel enclave Puertu Chía apodera'l monzogranito de granu gruesu, biotítico-porfídico.
  • La Serrota ta constituyida por leucogranitos de granu gruesu, porfídicos con biotita.
  • El restu (salvo les zones puntuales que se citen de siguío) asítiase sobre granodioritas de granu mediu, biotíticas-porfídicas.

Zones non pertenecientes al zócalo hercínico:

  • Con un anchor d'unos 200 m escurre en direición diagonal (Piedrahíta-Navaescurial-Villafranca) el dique básicu posthercínico Plasencia-Alentejo.[14] Trátase de roques filonianas, en concretu gabro de granu finu y mediu. Al altor de L'Encinar esiste una esplotación minera en forma de cantera abierta de dichu dique, que se laborea dacuando pa estrayer apurra de material pa soportar el firme de carreteres.
  • Nes cuenques y zones próximes a regueros y ríos esisten formaciones del Cuaternariu, tratar de terraces, ábanos y coluviones.

Flora[editar | editar la fonte]

Pinar y carbayera. Peña Llevante.
Vexetación d'altu monte. Nacencia del ríu Corneja.
Tramu mediu del Corneja. Vexetación de ribera.

El gradiente altitudinal crea distintes condiciones bioclimáticas, espolletando diverses variedaes de plantes que faen que'l so paisaxe adquiera bien distintes tonalidaes, destacando los verdes de primavera y los ocres del final de seronda.[15]

Dende'l puntu de vista bioxeográficu la zona pertenez a la Provincia carpetanu-ibéricu-lleonesa encuadrada na Superprovincia mediterraneu iberoatlántica (Rexón mediterránea), concretamente dientro del Distritu Serrotense del Subsector Paramero-Serrotense (Sector Bejarano-Gredense). Xeográficamente pertenez al Sistema Central.

  • Les zones más altes de la Sierra de Villafranca tán apoderaes pola vexetación propia de los praos de cumes, creando lo que se conoz como cervunales, en referencia al predominante cervuno (Nardus stricta) como formador d'estos verdes sobre sustratu xilizu con eleváu mugor edáfica. Los cervunales presenten un notable interés económicu al ser la base de l'alimentación branizo de la cabaña ganadera, magar estes camperes tienen un valor nutritivu menor por cuenta de la descompensación ente gramínees (Nardus stricta, Festuca iberica, Festuca rothmaleri, Anthoxanthum odaratum, Danthonia decumbens, Agrostis truncatula y otres), qu'apurren carbonu na alimentación, y l'escasa proporción de lleguminoses (Trifolium repens, Lotus glareosus y Genista carpeta fundamentalmente), qu'apurren el nitróxenu y por tanto la formación de proteína posterior.
  • Per debaxo de la cota de los cervunales apaecen los piornales, siendo predominante'l piorno serranu (Cytisus balansae), lleguminosa arbustiva que nun llega a superar el metro d'altor, acompañando a esta especie apaez l'enebro rastreru (Juniperus communis) na so forma postrada de monte, bien conocíu pol usu de los sos gálbulos (nebrinas) pal llogru de xinebra —al redestilar el güisqui con felicidaes nebrinas. Ye frecuente tamién la esistencia de helechares. Cerca de la llende inferior de los piornales apaecen otru tipu de piornos que cubren superficies nel pisu de carbayu de resultes de baltar. Ente ellos destaquen la hiniesta (Genista cinerea), la retama negra (Cytisus scoparius) y l'escobón (Genista florida), que frecuentemente supera los dos metros d'altor, bien usáu pa la confección d'escobes, cubriciones y p'encender la lumbre de los llares. Aquelles partes llibres de arbustos tán ocupaes por praos de diente onde s'alimenta'l ganáu.
  • El pisu darréu inferior ta ocupáu pol carbayu melojo o rebollo (Quercus pyrenaica) qu'apodera amplies estensiones na Sierra de Villafranca. Acomuñáu al apaez una cohorte de plantes como l'arbeyera montesa (Vicia sepium), la peonía o matagallinas (Paeonia officinalis); árboles como'l fresnu (Fraxinus excelsior), la llamera de monte (Ulmus glabra) y el chopu temblón (Populus tremunala). Nes zones degradaes del monte de rebollos apaecen comunidaes arbustivas como los piornales enantes citaos y los xarales nos qu'abonda la estrepa o jara estrepa (Cistus laurifolius) y la botonera o tomillu perrunu (Santolina rosmarinifolia). De resultes de la máxima degradación apaecen praos de diente y de siega. Nes zones más baxes del pisu de carbayu apaecen arbolinos y arbustos d'escayu como'l prunu (Prunus spinosa), l'artu (Rubus fructicosus) y la rosal montesa (Rosa canina).
  • Al noroeste del términu municipal, al norte del ríu Corneja, que ye una zona selemente montascosa, coles menores cotes del términu municipal, y que les sos fasteres tán empobinaes al Sur tán ocupaes por encines (Quercus ilex) y poles plantes que la acompañen: la jara grasuda (Cistus ladanifer), la madreselva (Lonicera etrusca), el cantueso (Lavandula stoechas), la mejorana montesa (Thymus mastichina) y el tomillu aceituneru (Thymus zygis). Trátase de les paraxes conocíes como L'Encinar y El Campillo.
  • En redol al ríu, a los regueros y naquelles zones nes que l'agua ocupa un nivel freáticu abondo alto y que lo fai disponible mientres un periodu llargu d'añu, apaecen les plantes típiques del monte de galería o sotu, como son: l'omeru (Alnus glutinosa), el chopu (Populus alba), l'ablanar (Corylus ablana), el fresnu común (Fraxinus angustifolia), el sauce o bardaguera (Salix atrocinerea), la bardaguera blanca (Salix salvifolia), el nozal (Juglans regia), el cárice de Portugal (Carex paniculata) y el cárice d'espiguillas separaes (Carex remota).
  • Les zones onde se realizó repoblación fueron mayoritariamente semaes con pinu montés (Pinus sylvestris), negral (Pinus nigra) y resinero (Pinus pinaster).
  • Mención especial merecen los dos endemismos que comparte la Sierra de Villafranca cola próxima La Serrota (parte de la cual pertenez al términu municipal de Villafranca), tratar del Acanthorrhinum rivas-martinezii y el Senecio coincyi, catalogáu esti postreru como especie en peligru d'estinción pol Decretu 63/2007, de 14 de xunu, pol que se crean el Catálogu de Flora Protexida de Castiella y Llión y la figura de proteición denomada Microrreserva de Flora;[16]ya incluyíu tamién como especie vulnerable na Llista Colorada de la Flora Vascular Española Amenaciada, ellaborada pol Ministeriu de Mediu Ambiente.[17][18]

Fauna[editar | editar la fonte]

Perdiz colorada cobrada por Spaniel Bretón.
Platu de truches pescaes nel ríu Corneja.
Llagarteses sobre una piedra soleyera en La Ribera.

Debíu al importante desnivel ente'l valle y les cotes más altes esiste una gran variedá d'animales que pueblen el so territoriu.[19] Son trés los grupos que más destaquen:

Aves[editar | editar la fonte]

  • Na redoma de los ríos nun ye raru ver exemplares de chocha perdiz (becada) o d'avefría (orde de les charadriformes) y dacuando entamar el vuelu al coríu real o al ánsar común, estos dos últimes pertenecientes a les anseriformes.

Mamíferos y peces[editar | editar la fonte]

  • Cabo reseñar la presencia del apocayá introducíu corzu (Capreolus capreolus), la importante población de xabalín (Sus scrofa) que campa a los sos deleres ante la inesistencia de depredadores naturales —dende'l 2004 señaláronse posibles avistamientos de llobu[20][21](Canis lupus), especie que yera abondosa va años, y que foi escastada; magar paez qu'entá nun s'establecieron de forma permanente, quedando amenorgáu inda a rexones más septentrionales—, el foín (Vulpes vulpes), el gatu montés (Felis silvestris), el melandru (Meles meles), la gineta (Genetta genetta), la foina (Martes foina) y la papalba (Mustela nivalis).
  • Na ribera del Corneja y los sos regueros habita en pequeñu númberu tornar llondra (Lutra lutra), y un intrusu, el visón americanu (Mustela vison). La población del centru d'España d'esti postreru vien de fugues de la primer granxa de cría establecida nesta zona peninsular, nel El Espinar (Segovia), en 1958.[22]El visón ye un feroz depredador que dende la so apaición amenorgó apreciablemente la población de la trucha común (Salmu trutta fario).

Anfíbios y reptiles[editar | editar la fonte]

Demografía[editar | editar la fonte]

Mocedá villafranquina posando (añu 1956).

En 1587, na Rellación y memoria de los llugares y piles bautismales y vecinos feligreses del Obispáu de Ávila, atópense los primeros datos sobre la población de Villafranca: 218 vecinos y 981 habitantes. Con posterioridá, el Censu de la Corona de Castiella del añu 1591 indica que son 261 los vecinos y 1.175 los habitantes; pa la totalidá del Señoríu son, según les mesmes fontes, 1.562 y 1.864 habitantes, respeutivamente, los que moraben ye la so xurisdicción.

En 1838, el momentu de mayor puxanza poblacional de la villa, la ciudá de Ávila cuntaba con solamente 3.735 habitantes y la totalidá de la provincia con apenes 120.000.

Evolución demográfica de Villafranca de la Sierra ente 1587 y 2014.[24][25]
1587 1591 1787 1828 1849 1862 1887 1900 1910 1935 1950 1960 1970 1975 1991 2000 2010 2014
Población 981 1.175 996 1.295 1.119 1.090 1.115 1.076 1.096 1.017 987 913 606 414 255 218 152 136

Política[editar | editar la fonte]

La corporación tres les eleiciones municipales del 2015. A la izquierda el nuevu alcalde, Francisco López Pérez.

Les primeres eleiciones municipales, tres la instauración del réxime democráticu, celebrar n'España'l 3 d'abril de 1979, anque en Villafranca nun allegó candidatura dalguna, siendo unu de los venticinco pueblos de la provincia d'Ávila nos qu'hubo que repitir les eleiciones por esti motivu; 16 de los pueblos pertenecíen al partíu xudicial de Piedrahíta, incluyendo los trés de la tierra de Villafranca: Navacepedilla de Corneja y Casas del Puerto, amás de la mesma Villafranca. Ávila foi la segunda provincia d'España, tres Salamanca (con 35 llocalidaes), con mayor númberu de conceyos nos que tuvieron que volver repitise les eleiciones llocales.[26]

Na segunda convocatoria presentóse una llista única, so les sigles d'Unión de Centru Democráticu. Les eleición celebraron el 26 de xunu de 1979 y UCD llogró 159 votos (sobre un censu de 334 eleutores y una participación del 55%), siendo escoyíu como alcalde Pedro Fernández López, que tomó posesión del so cargu'l 12 de xunetu del mesmu añu.

A partir de setiembre de 1983 regúlase la publicación de los resultaos oficiales de los procesos eleutorales nel Boletín Oficial del Estáu.[27]

Eleiciones municipales en Villafranca de la Sierra. Númberu de conceyales per candidatura.[28]

Fecha Censu eleutoral Participación (%) UCD AP-PDP-UL CDS AP PSOE PP IX C's TOTAL
26/06/1979 334 55,1 7 7
08/05/1983 280 86,4 5 2 7
10/06/1987 278 87,1 4 3 7
26/05/1991 259 89,2 3 4 7
28/05/1995 255 88,2 4 3 7
13/06/1999 240 75,8 3 2 5
25/05/2003 217 77,9 2 3 5
27/05/2007 208 82,2 1 4 5
22/05/2011 155 90,3 1 4 5
24/05/2015 145 93,8 1 4 5
Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Pedro Fernández López Unión de Centru Democráticu
1983-1987 Pedro Fernández López AP-PDP-UL
1987-1991 Pedro Fernández López[29] Alianza Popular
1991-1995 Pedro Fernández López[30] Partíu Popular
1995-1999 Pedro Fernández López[31] Partíu Popular
1999-2003 Abilio López Blázquez[32] Partíu Popular
2003-2007 Francisco Javier Herrera Izquierdo[33] Partíu Popular
2007-2011 Francisco Javier Herrera Izquierdo[34] Partíu Popular
2011-2015 Francisco Javier Herrera Izquierdo[35] Partíu Popular
2015-2019 Francisco López Pérez[36] Ciudadanos
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Economía[editar | editar la fonte]

Ganáu bovino de raza avileña negra ibérica pastiando na Devesa de Serrota.
Planta de fabes en flor.
Cultivo d'acelgues y xudíes verdes

La fonte principal d'ingresos de los sos escasos habitantes activos ye l'agrícola-ganadera; cuenta con una cabaña vacuna próxima a les 500 reses, na so mayoría de la raza avileña negra ibérica, unes 300 oveyes y unos 150 équidos. Con al respective de la so producción agrícola destaquen les xudíes del Barco, les hortolices y la fruta.

La Conseyería d'Agricultura y Ganadería de la Xunta de Castiella y Lleón (Orde AYG/1137/2006, de 3 de xunetu) aprobó nel añu 2006 el Reglamentu de la Indicación Xeográfica Protexida "Xudíes d'El Barco de Ávila", englobando nesta denominación les variedaes blanca redonda, blanca reñón, morada llarga, morada redonda, arrocina, planchada y judión del Barco,[37] del postreru de los cualos na llocalidá llógrense unes 15 tonelaes.

Dende l'añu 2011 establecióse nel so términu municipal una singular esplotación ganadera de cría de gansos, en réxime de montanera, con más de 3.000 animales en llibertá.[38][39] N'avientu de 2013 la esplotación foi gallardoniada cola distinción de meyor proyeutu de Ávila na Primer Edición de los Premios La Posada d'El Mundo de Castiella y Llión.[40]

La yeguada "Los Llirios" ta establecida na llocalidá. Ye propiedá de la familia Carrascosa-Ramirez. Ta constituyida preferentemente por caballos de pura raza lusitana, provenientes de la ganadería d'Antonio Ramírez, unu de los ganaderos más antiguos del caballu lusitanu n'España.[41]

Cuenta con un centru médicu d'atención primaria non permanente,[42] una farmacia, dos chigres, un comerciu d'ultramarinos, dos empreses constructores, un aserradero de madera, una carpintería metálica, un picadoriu de caballos y delles cases rurales, una d'elles la vivienda-estudio de Benjamín Palencia,[43] propiedá de la Diputación de Ávila.[ensin referencies]

L'usu agrícola del suelu según datos de Ministeriu d'Agricultura (M.A.P.A.), provenientes de los Mapes de Cultivos y Aprovechamiento número 529, 530, 554 y 555, ye la siguiente (datos espresaos n'hectárees):

Tabla de Cultivos y Aprovechamientos del suelu de Villafranca de la Sierra.









Cereces

siendo: H: Güerta | Ma: Pumares en regadío | Pe: Perales en regadío | P-1: Pacional susceptible de siega | PR: Pradería | P: Pacional | PT: Pacional d'altu monte | P/Arb: Pacional arboláu | P/M/Qi: Pacional-carba arboláu con encina (Quercus ilex) | P/M/Qt: Pacional-carba arboláu con rebollo (Quercus pyrenaica) | P/M/Arb: Pacional-carba arboláu | P/M: Asociación de pacional y carba | PT/M: Asociación de pacional d'altu monte con carba | M: Carba | M/Qi: Carba arbolada con encina | M/Ps: Carba arbolada con pinu montés (Pinus sylvestris) | Po: Superficie arbolada con chopu (Populus alba) | Ps: Superficie arbolada con pinu albar (Pinus sylvestris)| Ppr/Qt: Superficie arbolada con pinu negral (Pinus pinaster) y rebollo | Qt: Superficie arbolada con rebollos | I: Improductivu.

Son los últimos datos del Ministeriu publicaos, magar son de 1985. Na actualidá, amenorgóse la superficie de güerta y frutales, tresformándose en praderíes y pacionales, y tres la roza de carba na Sierra de Villafranca, aumentóse apreciablemente la superficie repoblada con pinos.

Monumentos[editar | editar la fonte]

Retablu mayor de la ilesia parroquial. Restauráu en 2009.
Plaza de toros. Puerta grande.
Plaza mayor. Fachada oeste.
Molín fariñeru de Tíu Alberto.
  • La ilesia parroquial de La nuesa Señora de l'Asunción, del sieglu XV, de sillares, con planta d'una sola nave y torre con espadaña, que s'asitia sobre un templu primitivu románicu. La parte más antigua, posiblemente del sieglu XIV, ye la capiya mayor que se cierra en semicírculu. El retablu mayor ta fecháu en 1690.[44]
  • La Alhóndiga, del sieglu XVI, tres un llargu periodu emplegada como almacén de granu, foi mientres años el teatru de la llocalidá, salón de baille y local d'esparcimientu de la mocedá. Rehabilitada y en perfectu estáu, anguaño ye un edificiu d'usos múltiples, na que mientres los branos suélense realizar esposiciones d'arte.
  • Ermita de San Antonio de Padua: alzada so la influencia de los franciscanos de Bonilla. Tamién rehabilitada tres el fundimientu del so teyáu. Caltién la Cruz de humilladero na so entrada. El retablu foi realizáu y donáu a la cofradería pol maestru tallista natural de la llocalidá, José Sánchez Pardo, en 1754. Fonte de San Antonio próxima a ella. Hasta d'otros cuatro ermites esisten noticies ciertes del so allugamientu na Villa y Tierra: La Pasión, Virxe de la Capiya —que debió derruirse na Guerra de la Independencia, llevantándose a finales del sieglu XIII, al tiempu del castiellu—, San Martín de Serrota (esistía yá nel añu 1536) y la de Los Gloriosos Mártires Santos Fabián y San Sebastián -arriendes de la ilesia edificada en Navacepedilla, filial de la parroquial, hasta la so elevación a parroquia-, amás de la capiya del Hospital de la Caridá, dientro de la villa. D'otra más, la dedicada a La nuesa Señora de Gracia, esisten referencies anque nun se llogró asitiar.
  • Plaza de toros: la más antigua de Ávila y la tercera de Castiella y Llión, tres les de Béxar (1711) y Segovia (1805); llevantada en 1854 por 10 notables villafranquinos, toa ella en piedra colos restos esistentes del torrexón del castiellu-fortaleza qu'ocupó esti llugar y que foi adquiríu en febreru d'esi mesmu añu al Duque de Medinaceli. Ta estremada en dos tendíos, unu de solombra y otru de sol, el primeru caltién les graes de piedra, ente que'l segundu ye de piedra rodada. El diámetru de la plaza a flor del suelu ye de 45 metros y el del redondel del albero de 30 metros. Tien capacidá pa unos 1.500 espectadores. Anguaño lo que foi la presidencia y l'enfermería, según dos de los vomitorios, tán derruidos. El castiellu tuvo d'empezar a construyise a mediaos del sieglu XIII, nel momentu de la repoblación de la villa, tando termináu antes de rematar el sieglu. Nun se caltién nada de la fortificación como tal, que probablemente taba protexida por una barbacana y un foso. La so superficie calcular nunos 1.500 m². El castiellu alzóse como torrexón fortificáu, anque darréu, na dómina de los Reis Católicos, introduciéronse meyores, mesmes de la paz consiguida tres reconquistar, asimilándose en cierta midida con un palaciu. El so abandonu tuvo de producise a principios del sieglu XVII, anque la so decadencia empecipiaríase cuando dexó de ser residencia de los titulares del señoríu, a mediaos del sieglu XVI, al construyise'l castiellu de Magalia nes Navas del Marqués. El murniu fin del castiellu-palaciu fueron les llapaes según apaez en dellos escritos de finales del sieglu XVIII.[45]
  • Plaza mayor, con portalaes, machaderos o poyos (emplegaos d'antiguo pa machucar llinu), cases blasonadas y un formosu pilón de cuatro caños, datáu nel añu 1790, construyíu pol alcalde D. Lorenzo San Martín. Les columnes de les portalaes vienen de los restos del castiellu. Acueye la casa del Conceyu y Cárcel (primer metá del sieglu XVI). Dende la plaza puede reparase un abetu pinsapo (Abies pinsapo), catalogáu como árbol singular pola Xunta de Castiella y Lleón, con un diámetru de tueru de 2,7 metros.
  • Vivienda-estudio del pintor Benjamín Palencia,[ensin referencies] diseñada pol arquiteutu y poeta Luis Felipe Vivanco (una placa con una paleta sobre la puerta d'entrada indica que foi terminada en 1953) y llevantada pol maestru constructor Santos Martín Pandorial. Asitiada en Les Eres, dende ella contempló bona parte de los paisaxes que dexó reflexaos na so obra. N'ochobre de 2007, tres la so alquisición y reforma pola Diputación de Ávila,[ensin referencies] con una inversión de 360.000 euros, foi abierta al públicu, convertida nuna vivienda rural.
  • Molinos fariñeros nel cursu del ríu Corneja: especial mención merez el molín de Tíu Alberto, a unos trés quilómetros del pueblu y bien próximu a la carretera que va a Navacepedilla de Corneja, pol so allugamientu y bon estáu de caltenimientu; la Diputación de Ávila algamó un alcuerdu colos sos propietarios por qu'albergue ente los sos murios un muséu etnográficu y salvaguarde la tradición molinera de la llocalidá.[46] L'agua tomar del ríu y conduzse por aciu caceres que van parar al cubu, onde presión y velocidá de la corriente algamen los valores óptimos pa impulsar el rodendu y consiguir asina la fuercia motriz necesaria pa mover les mueles que machuquen el granu de la cebera.
El Chozo Blanco.
  • El Chozo Blanco: singular edificación asitiada a 1800 metros d'altitú na Devesa de La Serrota. Ta construyíu col leucogranito ellí presente, que-y daba una tonalidá blanca peculiar. Anguaño ta enfoscáu na so parte esterna con cementu ente que na cara interna pueden reparase les carauterístiques constructives. Dispón de murios d'un metro d'espesura, dos cames en piedra, chimenea y puerta empobinada al sur. Foi utilizáu polos pastores, mientres la so estancia veraniega na devesa, pa guarecer del fríu y xixilar, dende la so privilexada posición, al ganáu del ataque del llobu. A unos 5 km, a la ENE del Chozo Blanco, atópense espardíos los restos de la ermita de San Martín, nel Cuetu del Santu, a unos 2.200 metros d'altitú, na que se festexaba dende mediaos del sieglu XV hasta mediaos del XVIII el día de San Martín de Tours, cada 11 de payares, por aciu la celebración d'una romería a la qu'allegaben vecinos de llocalidaes próximes.[47]El conteníu de dicha fiesta, relixosa y profana regular nel añu 1478 por aciu les "Constituciones de la Cofradería del Señor San Martín de Serrota", según consta nel llibru 32 guardáu nel Archivu Diocesanu de Ávila correspondiente a la Parroquia de Villafranca de la Sierra:
"Nel nome de Dios y de la Virxe María, y del Señor San Martín de Serrota, fíxose esta regla de la Cofradería del Señor San Martín de Serrota l'añu de la nacencia d'El nuesu Señor Salvador Xesucristo de mil cuatrocientos setenta y ocho años."

Historia[editar | editar la fonte]

Fachada posterior del Palaciu de los Dávila enclaváu na muralla de la ciudá de Ávila.

La so historia recién remontar a tiempos d'Alfonsu VI "El Bravo" quién mandó poblar "Las Navas de Ávila", col fin de crear una avanzada que parara la presión musulmana, quedando incorporada al alfoz de Ávila baxu dominiu real.

Alfonsu X "El Sabiu", el 26 d'abril de 1256, nel cuartu añu del so reináu, concede en Soria la Real Mercé pola qu'apurre'l señoríu a Esteban Domingo de Ávila, alcalde d'esa ciduad, según consta en copia autentificada del Archivu de la Real Chancillería de Valladolid (l'orixinal del Documentu Real atopar nos Archivos de la Casa Ducal de Medinaceli).[48]

La donación d'esi territoriu, hasta entós perteneciente a la estensa alfoz de la ciudá de Ávila, foi realizada en pagu a los sos servicios y llealtá a la corona, emprestaos tanto a él como al so padre Fernandu III "El Santu", y n'especial pola so activa participación na conquista de l'Andalucía Bética, estremándose nel cercu de la ciudá de Xaén. El 25 d'agostu de 1256 (1294 según la Yera Hispánica) Esteban Domingo da en Villafranca al conceyu d'esta villa una carta puebla y establez les franquicies que van rexir la llocalidá.

"Connoszuda cosa se á tolos Homes qu'esta carta vieren, como yo Don Alfonso pola gracies de Dios, Rei de Castiella, de Toledo, de leon, de gallizia, de Sevilla, de Cordova, de Murcia y de Jaen: polos munchos servicios que al mio fizo Esteban Domingo d'Avila mio Alcalde, dol y otorgol á Villafranca con tol so termino de somo del Puertu de Corneja , como va á les cabeces del Oragal y del dende á el garganta de los hornos según arramen les agües a Corneja, y del dende a somo del Puertu de Vichia y del dende a la Garganta del Oragal , asi como cuerren les agües a Cornessa, y dende asoma del Garganta de Guarueña y Guareseñaayuso asi como cayen Corneja, y de la otra parte de somo del Puertu de Corneja, asi como nasce el regueru del Puertu ayuso oriellas de voniella y otorgar por asina, y pa cuantos del vinieren que lo aian llibre; y quitar, pa dar, pa vender, pa enpennar, pa canviar, pa enagenar, pa poblar, pa facer dello tou lo que quixera, Salvu ende que non dean á la mio moneda. Ye por que esto sía en firme y mas estable, y nonbenga en dubda, mando sellar esta carta con mio sellu de plomu. Fecha de la carta en Soria por mandáu del Rei venti y seis dias andaos del mes d'Abril na hera de mill y dozientos y noventa y cuatro años. Juan Pérez de Cuenca lo escrivio l'añu quarto que'l Rei Don Alffonso Reynó."
Mapa d'España en 1570. Abraham Ortelius.
Mapa d'España y Portugal escontra 1739. H.A. Chatelain.

Los socesivos reis Sancho IV "El Bravo" y el so fíu Fernandu IV "L'Emplazado", so la rexencia de la so madre, la reina María de Molina, confirmen les concesiones a la villa.

Na segunda década del sieglu XIV los Dávila pierden Villafranca, que namái la recuperarán tres un llargu y confusu pleitu nel añu 1389, cuando por sentencia del Conseyu Real, siendo rei Xuan I de Castiella, ye devuelta al fíu d'Esteban Domingo III, Pedro González Dávila, anque quien toma posesión ye la so madre, doña Jimena Blázquez, por ser Pedro menor d'edá. Enantes, en 1346, sol reináu d'Enrique II "El de Les Mercedes", Esteban Domingo III, mercó'l llugar de Las Navas al so hermanu, Blasco Muñoz, por 25.000 maravedinos, qu'una vegada recuperada Villafranca va incorporar al señoríu de los Dávila y qu'a lo postrero va ser el que de títulu a la familia.

A finales del sieglu XVII los títulos de los Dávila pasen a la Casa de Benavides nos Condes y depués Duques de Santisteban del Puertu. Por caña femenina, nel sieglu XIX, seríen Señores de Villafranca los Fernández de Córdoba, de la Casa de Medinaceli.

El Señoríu de Villafranca tuvo conformáu pola villa de Villafranca (actual Villafranca de la Sierra), onde esistía un castiellu nel que moraba'l señor colos sos vasallos, los llugares de Navacepeda (actual Navacepedilla de Corneja), Garganta de los Hornos (conocida güei popularmente como La L'Aldea) y la metá de Casas del Puerto. En total tomaba una superficie sobre planu de 80 km² (equivalente al 1% de la superficie provincial actual). Les llendes xurisdiccionales del so términu municipal nun variaron dende'l so establecimientu nel añu 1833, incluyendo los de los sos enclaves (artículu 3º del R.D. de 30 de payares de 1833).

Según les cróniques de la Población de Ávila narraes por Frai Luis Ariz el primer Señor de Villafranca foi Blasco Muñoz hacia l'añu 1100. Los Señoríos fueron abolíos por Llei'l 2 de febreru de 1837 y la dignidá nobiliaria que traíen suprimida por Real Decreto'l 27 de mayu de 1912. Dende'l 15 de setiembre de 2014 Don Marcu de Hohenlohe-Langenburg y Medina, XIX Duque de Medinaceli, ostentaría güei l'honor de ser el XXXII Señor de Villafranca.

Nun foi, sicasí, hasta la sentencia dada pol Tribunal Supremu'l 7 de setiembre de 1842, reinando Sabela II, cuando se punxo fin al Señoríu de los Marqueses de Las Navas sobre Villafranca, lliberando a esta villa y a los pueblos de Navacepedilla y Casas del Puerto de cualquier sumisión de persones, de bienes rústicos y urbanos, lo mesmo que de los impuestos pagaderos a los señores, como los de maravedín y mediu por llibra de carne, pita, quesu, azucre, aceite, cántara de vinu y la "alcabala del vientu", que gravaba a los vendedores foresteros. Cumplíase asina nesta tierra, dempués d'enllargáu pleitu col Duque de Medinaceli, el Decretu de les Cortes, del 6 d'agostu de 1811, qu'imponía l'abolición de derechos xurisdiccionales provenientes del réxime feudal de la Edá Media.

Nun tuvieron de ser fáciles les rellaciones colos territorios vecinos, a xulgar pol númberu de documentos onde se narren discutinios y pleitos con otres villes. Asina, por casu, un dichu popular rellataba:

"De Villafranca salimos con tambores de guerra, más nun pudimos entrar en Bonilla de la Sierra."

Imaxinamos que sería pola solidez de la fortificación de dicha llocalidá episcopal y tamién ensin dulda pol poderíu de los sos defensores, nada menos que la mitra abulense.

Personaxes célebres[editar | editar la fonte]

Armes d'Esteban Domingo.
  • Esteban Domingo (mediaos del sieglu XIII). Señor de Villafranca y Alcalde del rei na ciudá de Ávila, el de los trelce roeles nel so escudu, que según cuenta la lleenda provién del estandarte de trece luna arrampuñáu a los musulmanes na ciudá de Ronda, que les sos muralles teníen trece puertes. El señoríu foi-y dau por Alfonsu X el Sabiu polos servicios emprestaos al so padre San Fernando. Tuvo casáu con Doña Garoza y dio testamentu'l 7 de mayu de 1261. El so sepulcru puede contemplase na Cátedral de Ávila, na capiya de San Miguel (llevantada nos alboreceres del sieglu XIII); siendo unu de los principales qu'acueye la catedral, ye de factura gótica y el so frente ta compuestu por trés relieves, unu d'ellos picáu, de xuru cuando'l racionero Manso incorporó'l correspondiente epitafiu nel añu 1554. Sobre los relieves asítiase'l yacente -vistíu a la manera de caballeru civil- y cerrando el sepulcru pela parte cimera un esplédido rexistru representando'l Calvariu. Na mesma capiya atópense otros dos sepulcros: el del so fíu Blasco Muñoz (fináu en 1285) y otru posterior del so llinaxe, perteneciente a Ruy González Dávila (fecháu en 1479), que nun s'atopaba orixinalmente nesta posición, que la so autoría atribuyir a Juan Guas o a dalgún de los sos discípulos.
Ficheru:SOPORTALES DE LA PLAZA MAYOR (2).JPG
Portalaes de la plaza mayor. Ellí asitiábense los tenderos los díes de mercáu.
El Castiellu de Manqueospese, asitiáu nel términu municipal de Mironcillo, foi construyíu ente 1490 y 1504 polos señores de Villafranca.
  • Pedro Dávila "el Viejo" (fináu n'abril de 1504). Fíu frutu del matrimoniu, celebráu en 1436, ente Pedro Dávila y María de Bracamonte y Dávila, fía del mariscal y camareru mayor del rei Fernandu I d'Aragón, Álvaro Dávila,[ensin referencies] señor de Bracamonte, y de Juana de Bracamonte y Mendoza, nieta de Mosén Rubí de Bracamonte,[49] almirante mayor de Francia. Señor de Villafranca dende la muerte del so padre, asocedida nel añu 1473. Correxidor del Principáu d'Asturies a quien los Reis Católicos, n'atención a los servicios d'armes n'Olmedo, Sepúlveda y Tordesillas mientres la guerra civil castellana, otorgar el títulu de conde del Risco el 22 de payares de 1475 y el de señor de Las Navas en 1485 pola so intervención na conquista del reinu de Granada. En nome de los Reis Católicos encargar de la defensa de la ciudá de Ávila en 1473. En 1476 participó valerosamente na batalla de Toro como capitán a les órdenes del so tíu'l primer duque d'Alba, y una bona parte de la victoria contra los portugueses puede achacar a él y a los sos homes:
"onde engarró con espada y porra d'erro maraviosamente, siendo él ombre de grandes fuercies."

Allegó n'innumberables ocasiones a les llamada de los Reis Católicos pa pacificar revueltes según a lluchar na guerra de Granada. Yera tarrecíu na contorna y mientres la dómina de los Reis Católicos caltuvo dellos pleitos col conceyu de la ciudá de Ávila y la so tierra por apoderase por aciu la fuercia de vastos territorios al sur de la sierra de la Paramera, nel Valle del Alberche y Tierra de Pinares (nos términos de Navalmoral, Burgohondo, El Barraco, Cebreros, El Hoyo de Pinares, San Bartolomé de Pinares y Navalperal de Pinares), coles mires de comunicar los señoríos de Villafranca y de Las Navas y sobremanera controlar al so pasu per Ávila la Cañada Real Lleonesa Oriental, anque fracasó al intervenir la xusticia y face-y arrenunciar de les sos intenciones. A la muerte d'Isabel la Católica en 1504 la Corona de Castiella entró nun procesu d'anarquía socesoria que foi aprovechada pola nobleza pa usurpar tou tipu de bienes públicos. El señor de Villafranca abrió una puerta privada na parte de les muralles de Ávila que correspondía col so palaciu (el mayor y quiciabes más representativu de la ciudá, construyíu con materiales idénticos a los de la muralla), esto ye, mirando al valle d'Amblés, nel actual paséu del Rastru. N'unu de los escasísimos actos de gobiernu de la reina Juana, ésta ordena en 1507 que sía zarrada, lo que s'executa al intre. Sicasí, nun xestu de revancha y sobeyosa, años más tarde, el so nietu (que daquella, en 1542, yera marqués de Las Navas y el noble más influyente de la ciudá) ordenó abrir na fachada principal d'aquel palaciu, nel mesmu llugar en que s'atopaba la puerta, una ventana realizada nel más puru estilu renacentista, con frontón triangular blasonado representando dos fuentes con cabeces de llobos- con una inscripción qu'entá se caltién y diz:

"Onde una puerta cierra otra ábrese."

Casó con María de Toledo, fía de doña Leonor de Zúñiga y de don Hernán Álvarez de Toledo, señor d'Oropesa. Casó en segundes nupcias con doña Elvira de Toledo, frutu de que'l so matrimoniu nació'l so primoxénitu:

Mapa de Castiella en 1606.
Mapa de Castiella en 1706.
Mapa de la Península Ibérica escontra 1794. Wilkinson.
Mapa de Ávila en 1849. Bachiller.
Mapa de Castiella la Vieya en 1884. Depósitu de la Guerra.
  • Pedro de Ávila y Zúñiga (1492; Villafranca de la Sierra - 1567): primoxénitu del anterior, que quedó so la tutoría conxunta de la so madre y el so tíu, Fernán Álvarez de Toledo, que gobernaron el señoríu de Villafranca y Las Navas hasta que'l nuevu conde algamó la mayoría d'edá en redol a 1512. Alférez mayor de Ávila. Foi Contable Mayor del Reinu en tiempos del emperador Carlos I, quien en 1533 alzó'l so señoríu de Las Navas de Pinares a marquesáu (diploma expedíu en Monzón el 30 de payares) polos numberosos servicios d'armes emprestaos, primero n'Italia contra los franceses, y dempués n'Alemaña, al pie del so hermanu Luis. Ocupó tamién el puestu de mayordomu del Carlos I y dende 1548 hasta 1556 sirvió como mayordomu de la Casa de Borgoña del Príncipe Felipe. Nun sofitó'l movimientu comuñeru y foi siempres fiel al rei. Lluchó n'Italia y participó viviegamente na batalla de Pavía, acompañando al emperador Carlos V a la coronación en Boloña pol Papa Clemente VII (24 de febreru de 1530). Foi embaxador estraordinariu de Felipe II en Roma, cargu de suma importancia y delicada misión, daes les especiales rellaciones, entós daquella, ente la Corona y el Papáu. Tamién tuvo la representación real ante'l Rei d'Inglaterra. Construyó en Las Navas del Marqués la pimpana fortaleza-palacio de Magalia (entós daquella los reis prohibieren la construcción de castiellos pa evitar alzamientos de la nobleza como asocediera cola revuelta de les Comunidaes de Castiella) que se caltién habitable na actualidá (a principios del sieglu XX foi adquiríu a la Casa de Medinaceli{cr}} por La Unión Resinera Española, S.A., una de les empreses más antigües del país (fundada en 1898), entá activa; mientres la Dictadura del Xeneral Franco pasó a ser sede de la Seición Femenina del Movimientu y dende 1976 ye propiedá del Ministeriu de Cultura). Fundó tamién nes Navas el Conventu de Santu Domingu y San Pablo, que'l so primer Prior foi'l vicariu de Villafranca, Fray Alonso Rubio. Naquel magníficu templu, xunto cola so esposa doña María Fernández de Córdoba y Enríquez (1497-1560), fía de los Marqueses de Priego, folgaron los sos restos so la tribuna del altar. La ilesia del conventu foi adquirida pol Conceyu de Las Navas y restaurada apocayá; el so usu ta destináu a actividaes culturales; la lauda de bronce que cubría la tumba de los primeros marqueses, atribuyida a Pompeo Leoni, caltener nel Muséu Arqueolóxicu Nacional de Madrid.
  • Pedro Dávila y Córdoba (fináu en 1579): II Marqués de Las Navas, IV Conde del Risco y XIX Señor de Villafranca. Alférez mayor de Ávila, como'l so padre, y embaxador de Felipe II, de quien yera bon amigu. Tamién exerció como mayordomu de Felipe III. Casóse con Jerónima Enríquez de Guzmán, de la casa de los condes d'Alba de Liste.
  • Pedro Esteban Dávila Enríquez (1560-?), III marqués de Las Navas, tuvo como secretariu al gran lliteratu Lope de Vega y Carpio, que fizo la so noble descripción na comedia dramática El Marqués de Las Navas.
  • Tomás González (Villafranca de la Sierra, posiblemente antes de 1598-Méjico, 17 de payares de 1659), xesuita en Nueva España, imprimió dellos llibros pa la enseñanza del llatín.[52]
  • Mariano Madrueño: empresariu de finales del sieglu XIX. Fundó nel añu 1895 la llicorería que lleva'l so nome, una de les más famoses de Madrid. La Destilería d'Anisados, Llicores y Xarabes con Bodegues, entá en funcionamientu, anque con una producción bien llindada, permanez abierta frente al Monesteriu de les Descalces Reales, tando al so cargu la tercer xeneración de la familia. La fábrica de vermut y vinos arrogantes de la marca, asitiada na llocalidá madrilana de Villaverde, clausuró la so actividá nel añu 1999.[53]
  • Francisco Ramírez: ganaderu de principios del sieglu XX que crució la raza avileña cola negra campiñesa andaluza,[54] al que se-y debe en parte'l caltenimientu de la raza bovina avileña negra ibérica.[ensin referencies]
  • Benjamín Palencia Pérez, pintor paisaxista nacíu en Barrax (Albacete), empezó a pasar los branos equí, el pueblu de Serafín, el so criáu, en 1941. Nuna vaguada frente a 'Les Eres', acabó construyéndose, en 1953, un xalé diseñáu pol so amigu Luis Felipe Vivanco.
  • Julián Blázquez Chamorro (14/05/1922-16/05/2008): sacerdote, profesor y escritor nacíu en Vegues del Condado (Llión) y fináu n'Ávila. Exerció d'obispu de Ávila mientres dellos años anque ensin llegar a ocupar oficialmente dichu cargu. Foi profesor, cuando impartía clases nel seminariu, de Ricardo Blázquez. En 1998 foi nomáu por Xuan Pablo II el so preláu d'honor. Finó a la edá de 86 años, y recibió sepultura en Villafranca de la Sierra.[55]
  • Adelaida Sánchez Revilla (1928): periodista y escritora. Foi subdireutora de la revista TELVA.
Carlos Castaño.
  • Juan Carlos Castaño Moreta (19/09/1952): presidente de la Real Federación Española de Ciclismu dende avientu de 2008 hasta avientu de 2012,[56][57][58] en 2011 ingresa na Real Orde al Méritu Deportivu cola categoría Medaya de Bronce, dende 2009 forma parte del Comité Olímpicu Español presidiendo la Comisión de Cooperación ya Integración. Enantes foi Presidente de la Federación Madrilana de Ciclismu; tamién desempeñó los cargos de Seleccionador de Ciclismu en Pista y de Direutor Téunicu. Ye padre de Carlos Castaño (Madrid; 1979) —unu de los cuatro componentes del equipu que llogró pa España nes Olimpiaes, celebraes n'Atenes nel añu 2004, la medaya de bronce de ciclismu en pista na modalidá persecución por equipos—,[59] ciclista retiráu del circuitu profesional por una mancadura de llombu en setiembre de 2010.[60]
  • Soledad López (1955):[61] actriz dramática residente en Nueva York dende 1980. Protagonizó ensame d'obres, recibiendo la reconocencia de la crítica neoyorquina en delles ocasiones (Asociación de Cronistes d'Espectáculos de Nueva York —ACE Awards—),[62] lo mesmo que de la Organización hispana d'actores llatinos (HOLA Awards).[63] Ta casada col direutor teatral Ángel Gil Orrios y tien dos fíos.[64]
  • Juan Antonio Fernández Argenta: maestru encuadernador. La so obra ye llargamente reconocida pola crítica, recibiendo dellos prestixosos premios y condecoraciones. L'últimu premiu, concedíu nel añu 2010 pol Ministeriu de Cultura español, foi'l referente a la meyor encuadernación artística pola titulada "Pedrés" de la obra Como l'agua, del poeta mexicanu José Emilio Pacheco, Premiu de Lliteratura en Llingua Castellana Miguel de Cervantes 2009.[66]
  • Borja Carrascosa Ramírez (1981).[67][68] Caballeru d'adomadura clásica. Unu de los meyores caballeros españoles d'esti díficil arte ecuestre, montando caballos pura sangre, de raza lusitana.

Costumes populares, usos y tradiciones[editar | editar la fonte]

Alabarderas baillando a San Roque en procesión (16 d'agostu).
Arquiteutura popular. La Ribera.

El traxe rexonal: carauterísticu de la zona, con influencia charra, sobremanera nos adornos de les muyeres.

El baille de les Alabardas: singular danza que se bailla a la Virxe nes procesiones, tres la Misa, mientres les fiestes d'agostu; orixinaria del sieglu XVII, parte de la Hermandá de Carda y Percha, que les sos Constituciones fechar nel día 12 de xunu de 1653 y teníen una especial advocación pola Virxe del Rosario. Les manufactures testiles xunto cola molinería fueron les principales actividaes industriales de la villa. El Catastru del Marqués de la Ensenada de 1751[69] señala la esistencia de 20 fabricantes de paños, dos batanes y ocho tintes (el tinte procedía xeneralmente d'una planta la rubia, que se cultivaba n'el mesmu términu municipal, en paraxes como'l Rubial, o en llocalidaes cercanes como Villanueva del Campillo pa ser comercializada en Villafranca de la Sierra, que xunto con Piedralaves yeren los dos únicos llugares de la provincia onde se realizaba la tintura de paños,[ensin referencies] amás de 40 ruedes de filar, trabayo esti postreru al que se dedicaben les muyeres y sobremanera les vilbes de los texedores. Nun ye d'estrañar pos la esistencia de la citada Hermandá.

Una de les misiones d'esta Hermandá yera la de velar al Señor na nueche del Xueves Santu y pallo se turnaban de cuatro en cuatro. Diben afatiaos coles sos meyores gales y con sombreros negros afataos con cintes y ramos de color moráu. Mientres taben velando, les alabardas dirixir escontra baxo pero cuando llevantaben la imaxe del Cristu Yacente en señal de que resucitara cruciaben les alabardas n'alto. Ye precisu destacar la organización militar de la Hermandá que se desenvolvía en cuatro escuadres al mandu d'un Capitán, Alférez Abanderáu, Sarxentos, etc. Los cuatro Alabardas y la Bandera, un formosu brocado de seda grana montáu nun estil de gran altor, guardar na ilesia.

El so tradicional usu nun se perdió anque'l tiempu y les circunstancies enllantaron cambeos sustanciales. Na actualidá l'usu de les alabardas caltener na guardia o vela al Santísimu y na procesión del Santu Entierru. Pero producióse una deformación, d'una institución de tipu militar y, poro, netamente masculina, derivóse, dende antiguu, a un baille de procesión con una música y danza especiales que baillen les moces afatiaes con traxes típicos nes procesiones de l'Asunción y de San Roque. Nun falta la bandera que porta y tremola al son de la música la que fai de capitán, vistida al estilu militar. Les qu'encabecen les files lleven unes vares altes remataes en flores y cintes, que bien pudieren ser l'alcordanza de les alabardas afataes de gloria del día de la Resurrección.

La música del baille de les alabardas foi recuperada por Cipriano Roldán del Cancioneru de Ávila.[ensin referencies]

Símbolu de la Cofradería de la Santa Vera Cruz.

La Cofradería del Santísimu Sacramentu: cofradería na que güei s'atopen arrexuntaes el restu de les qu'esistieron na llocalidá: la de La Santa Vera Cruz fundada, n'honra y gloria de los Santos y Gloriosos Mártires San Fabián y San Sebastián, antes del añu 1483; la de San Martín de la Serrota en 1478; la d'El Santísimu Cristu de la Salú; y la de Les Bendites Ánimes del Purgatoriu.

El día 8 de xineru de 1566, Pío V, un día dempués de la so eleición, robla la Bulda de creación de la Cofradería de Villafranca, colos mesmos privilexos que tien la Cofradería que s'asitia na basílica de Santa María sopra Minerva de Roma (el documentu atópase en depósitu nel Archivu Diocesiano de Ávila, siendo amosáu públicamente per última vegada formando parte de la esposición de Les Edaes del Home celebrada na Catedral de Burgos en 1990).

La Cofradería, tal como güei vese, cumple dos funciones consecuencia de la fusión de les del Santísimu Sacramentu y de la de Santa Vera Cruz. Participa na misa Minerva de los terceros domingos, xunto cola procesión eucarística correspondiente a les normes de la primera. La Cruz y el farol de la segunda acompaña a los "cuerpos" en funerales y entierros.

Los cofrades participen viviegamente nes procesiones de la Pasión y Muerte d'El nuesu Señor Xesucristo mientres la Selmana Santa y na festividá del Corpus. Ente otros menesteres, asisten a los finaos mientres el so entierru.

Burros paciendo. Aliaos ancestrales del llabrador en terrenes montuosos.

La Comunidá de regantes ye una antigua asociación d'usuarios de les agües, que les sos primitives ordenances daten del añu 1515. Dende tiempos inmemoriales encargar de la recoyida d'agües de la sierra, la so canalización, almacenamientu nel llamáu estanque principal y la so posterior distribución ente tolos regantes, por rigorosu orde, por aciu regaderas. Esta distribución rique l'establecimientu d'una complexa rede de ramales, regaderas y tornaderos que traviesen el conceyu pa llegar a tou tipu de güertes pel branu y a los praos na seronda y primavera. Amás esisten numberoses preses o tomes d'agua del ríu Corneja na so vera norte que cumplen una misión similar (regadío de güertes y camperes).

L'afición taurina: foi siempres Villafranca un pueblu aficionáu a la Fiesta Nacional. Por cuenta de les tornabodas del caballeru Blasco Jimeno (sieglu XI), reinando Fernandu I, les Cróniques narren trepar de seis toros na ciudá de Ávila nel actual Mercáu Grande (Plaza de San Pedro). La casa de Blasco Jimeno xunir a finales del sieglu XIV a la de Villafranca por matrimoniu de Ximena Blázquez con Esteban Domingo'l Viejo.

Con anterioridá a la construcción de la plaza de toros les corríes celebrar na plaza de la ermita de La nuesa Señora de la Capiya, xunto al castiellu. Hasta l'añu 1743, fecha en que se prohibe, los festexos pagábense, siquier en parte, con cargu a les llimosnes apurríes pal cultu a la Virxe. El númberu de toros trepaos yera variable, dependiendo del so financiamientu. En 1705 corriéronse dos toros; en 1709, trés; en 1714, seis… Rematáu'l festival puyaba la carne de los reses ente los carniceros de la contorna. La población y la situación económica de la villa dexaba'l sostén y el caltenimientu de la fiesta.

Como alcordanza trescríbense darréu parte de les letrillas que boca oreya corrieron per agostu de 1934 tres la celebración d'unu de los últimos festexos:

Cartelu de festexu taurín.
Festexu taurín

15 d'agostu de 1934

...

Carletes diz a la so madre:
- Nun llores nin tengas pena;
lo mesmo que mato'l toru,
voi terminar la carrera.
...

Alejandro nun tengas mieu
cuando vaigas matar.
A la Virxe de la Capiya
la to madre va rezar.
...

Villalta, que ye un toreru
de les places de cartelu,
Villafranca consiguió
velo nesti redondel.
...
...

(Autor Anómimo)

Anguaño la plaza de toros ta en ruines (anque la so recuperación a xulgar pola solidez de los cimientos nun sería por demás costosa) y l'afición taurina pasó a la historia

La tradicional matanza, celebrada íntimamente poles families y allegaos mientres los meses más fríos, que duraba polo xeneral un par de díes y constituyía una auténtica fiesta de hermanamiento y conciliación.

El calbote, polos Santos (1 de payares). Los más nuevos amagostaben o faíen turrón con nueces y/o ablanes y cuntaben hestories a la lluz de la foguera, al campu, mientres bebíen anís o otres bébores espirituosas. Los mayores, más recoyíos pola rigurosidad del clima, celebrar en casa.

El xuegu de la Calva xuégase davezu en La Nava, onde se dispón d'un campu espresamente construyíu pa la práutica d'esti deporte. Celébrense competiciones mientres les fiestes de branu. Tradicionalmente salieron bonos xugadores de la villa, respetaos nel restu de la contorna.

Xuegos de cartes: julepe, tute y matu: La matu ye un antiguu xuegu, típicu de la llocalidá; namái se práutica de la forma xugada en Villafranca en llugares cercanos como San Martín de la Vega del Alberche y pueblos axacentes a Piedrahíta. Ye'l xuegu d'envite por excelencia.

Ilesia católica[editar | editar la fonte]

La villa cunta con una parroquia, so la titularidá de l'Asunción de La nuesa Señora, englobada na Diócesis de Ávila, formando parte del arciprestalgu de Piedrahíta. Al mandu d'ella ta'l párrocu reverendu d'orixe indiu Kaspar Raj Chinnachami,[70][71] qu'asocedió a José María Arévalo Hernández, fináu en xineru de 2015.[72]

Los archivos parroquiales atópense microfilmados y tán almacenaos nel Archivu Diocesanu de la capital abulense.[73] Na tabla axunta amuésase la fecha de los primeros apuntes de cada llibru.

Añu |align="center"

style="background-color: lightyellow" |1522

1601 1606 1613
Llibru |align="center"

style="background-color: lightyellow" |Bautismos

Matrimonios Fábrica |align="center"

style="background-color: lightyellow" |Fallecimientos

Selmana Santa[editar | editar la fonte]

Procesión del Vienres Santu.

Especial mención merez la celebración de la Selmana Santa catalogada como d'Interés Provincial. Inda, cada añu, alíquense delles tradiciones venceyaes dende sieglos a la Selmana Santa, anque otres cayeron nel olvidu fai yá enforma tiempu. El Pregón ye una de les peculiaridaes qu'entá pervive. Terminaes les procesiones vespertines del Xueves y Vienres, nes que s'oi'l fríu soníu metálicu de les alabardas cutíes contra'l suelu en señal de duelu, la nueche impon silenciu y soledá nes cais. So les estrelles, el muñidor de la cofradería percuerre'l pueblu con túnica de nazarenu y con esquilón na cintura. La voz de bronce anuncia la proximidá o alloñanza de la so marcha. A cada esquina, en cada plazoleta, el muñidor detener p'apregonar el so mensaxe con voz alta, lenta, de sílabes enllargaes, que puedan llegar a tolos rincones:


Imaxe de la Virxe. Domingu de Resurreición.
Imaxe de Jesús Resucitáu. Domingu de Resurreición.
Benditu y allabáu sía'l Santísimu Sacramentu del altar

(dalán, dalán);
que nengún se che esta nueche en pecáu mortal
(dalán, dalán);
pola Sangre, Pasión y Muerte de Xesucristo El nuesu Señor
(dalán, dalán);
Hai muerte, xuiciu, infiernu y gloria peronia.

(dalán, dalán, dalán, dalán,...)

Peles puertes entreabiertes y poles amplies campanes de les chimenees lleguen la voz del pregoneru y la quexa del metal.

Nel recuentu de les tradiciones d'estos díes, hai que recordar el serviciu gociosu de los neños, supliendo col usu de los sos carraques el silenciu impuestu poles campanes. Ellos percorríen les cais anunciando los actos:

A los rezos...

(raca, raca, raca, raca);
A los oficios...

(raca, raca, raca, raca)

El refraneru popular rellaciona'l clima reinante secularmente en felicidaes feches cola agricultura:

"Si non fora pela Selmana Santa, quedaríen les peres de Villafranca."

Feries y Fiestes[editar | editar la fonte]

Procesión (15 d'agostu).
Feria de ganáu en La Nava (13 de xunetu de 1986).
La Función (Mediaos de 1950).

El 13 de xunu, San Antonio de Padua (con procesión).

El 12 de xunetu, 13 de xunetu y 14 de xunetu teníen llugar les Feries de Ganáu,[ensin referencies] nel so día de les más importantes de la contorna, y los meyores en ganáu ovín y caballar. Güei pasaron a la historia y recuérdense celebrando una merienda campestre y un baille nocherniegu en La Nava, a veres del ríu Corneja, unu de los llugares (al pie de Les Eres) onde se realizaben les transaiciones ganaderes.

Non siempres esistió feria; darréu se extracta una noticia inscrita nel llibru Magüetu pol Cura Párrocu de la villa, Fr. Antonio Rodríguez Gradia:

"Nel añu de mil setecientos setenta y siete (1777), en cinco d'ochobre, llegó a esta villa la Cédula Real que pretendiera cola so Real Maxestá Carlos III, concediendo'l mercáu los sábados de cada selmana, y feria día de San Xuan y los dos díes depués...."

Con posterioridá treslladar del 24 de xunu al 13 de xunetu.

El 14 d'agostu, día de víspores,[ensin referencies] celébrase'l completorio y príndense fogueres nes cais al pasu de la procesión nocherniega; el 15 d'agostu ye'l día de la patrona de Villafranca, la Virxe de l'Asunción;[ensin referencies] y el 16 d'agostu'l del so patrón, San Roque.[ensin referencies] Belles señorites de la llocalidá mientres estos díes acompañen a la Virxe y a San Roque baillando, al son de gaitilla y tamboril, una singular danza.[ensin referencies]

Otros datos d'interés[editar | editar la fonte]

Plantía:Curiosidad

Retablu llateral de la ilesia al traviés de la puerta norte de la ilesia (arcu ojival).
  • Nel Llibru de la Montería d'Alfonsu XI descríbense delles paraxes alcontraes en La Serrota y nel Valle del Corneja frecuentaos pol osu pardu. Nuna montería entamada pal rei alredor de 1340 diose caza a unu d'estos exemplares. L'osu pardu sume d'estes tierres nel sieglu XVII.
"El Fortigoso, et Navalvillar, et Foyo Ciruelu, ye tou un monte, et ye bonu d'osu pel branu. Et ye la vocería dende la Cabeza del Palombar, por visu del cume, et pol Fortigal, et por visu de Foyo Ciruelu hasta la Peña d'Avanco. Et ye l'armada sobre Foyo Cirolar."
  • El 11 de xunu de 1372,[74]
El conceyu de Villafranca y Juan Sánchez d'Arévalo, el so señor, dan poder a Juan Fernández y a Domingo Juan, por que lleven a cabu l'esllinde del términu de dichu llugar con Piedrahíta.
"… yo, Juan Sánchez d'Arévalo, señor de Villafranca de Corneja, y cómo nos, los honbres del conceyu de la felicidá Villafranca, como tamos ayuntados nel portal de la yglesia de Santa María del dichu llugar, a canpana repicada…"
  • Nel postreru cuartu del sieglu XIV Villafranca rentaba a los Dávila unos 25.000 maravedinos añales y en 1504 los sos alcabales y tercies algamaben los 106.000 mr.
  • Na Crónica del Halconero de Xuan II, narrar con tou luxu de detalles l'asesinatu del señor de Villafranca, Diego Dávila, nel añu 1436, cuando nomáu procurador en cortes per Ávila, y al dirixise a les sesiones convocaes en Madrid, unu de los sos parientes, Gonzalo d'Acitores, a media llegua de Madrid, «enriba de la ponte Toledana», preparó-y una celada de la que nun saldría con vida. El capítulu CCVIII titula:
"De cómo foi muertu a mala verdá un cavallero que se llamaua Diego de Ávila."
  • La concesión del mercáu francu a Villafranca tuvo llugar en 1466, por aciu un diploma expedíu'l 23 de setiembre en Cigales por Alfonso de Castiella, en tiempos de Pedro Dávila I el Viejo, partidariu del rei Alfonso de Castiella, hermanu d'Isabel La Católica, polos especiales servicios emprestaos. Celebraríase tolos vienres, tando exentos del pagu d'alcabala toles persones que fueren a él a mercar, tratar y camudar les sos mercancíes.
  • Al sínodu de 1481, siendo obispu de Ávila Alonso de Fonseca, asistieron representantes de la Ciudá y Tierra de Ávila, de la Ciudá y Tierra d'Arévalo, de la Villa y Tierra d'Olmedo; y de les Villes de Madrigal, Piedrahíta, La Horcajada, El Mirón, El Barco, Oropesa, La Adrada, Mombeltrán, Villafranca, Villatoro, Castronuevo, Candeleda y Arenas.
  • Les primeres Ordenances reglamentaries que se caltienen de La Mesta son de 1492. La cuadriella de Villafranca taba encuadrada dientro del partíu de Segovia.
  • La presencia hebraica en Villafranca tuvo de tener dalguna importancia hasta la espulsión de los xudíos, decretada polos Reis Católicos el 31 de marzu de 1492. Predomina nesti pueblu, altamente aballador, l'actividá artesanal, que se tresmite de padres a fíos como secretos del oficiu. Exercíen práuticamente'l monopoliu sobre'l comerciu de la llana, yá como materia primo o como negociu de paños. En 1488 figura como arrendador de les llanes de Ávila un tal Abraham Abenxuxen, xunto con un cristianu vieyu llamáu Fernando Gómez de Bonilla de la Sierra, que llega a manipoliar nestos tiempos hasta 12.000 arrobes de llana al añu. Tou ello ye trubiecu de la posterior industria de pañería y de les importantes Hermandaes de Texedores y Cardadores.
  • Nel añu 1474, el repartimientu de la tributación correspondiente al serviciu y mediu serviciu de les aljames de Castiella yera de 450.000 maravedinos, correspondiendo a la Diócesis de Ávila la cantidá de 39.950 mr., ye dicir casi'l 9 % del total, ocupando'l 5º llugar de Castiella, tres l'aportación de Toledo; Andalucía con Badayoz y Murcia; Plasencia xuntu Coria y Cáceres; y Palencia. Los xudíos de Villafranca apurrieron 400 mr., el 1 % del total, cantidá exigua en comparanza col restu d'aljamas de la Diócesis.
  • La inesistencia de censos poblacionales entós daquella torga dar una cifra exacta del so númberu na villa y tierra, sicasí, dispónse de cierta información: la tributación de les juderías abulenses por comunidaes del Obispáu de Ávila mientres el periodu 1464-1491, que por comparanza cola de la ciudá y tierra de Ávila y conocida la población xudía néstes podríen sirvir pa envalorar la población xudía en cada comunidá. Sicasí, a pesar de ser un impuestu de tipu personal, per cabeza de pechu, la movilidá xeneralizada del pueblu xudíu, buscando los llugares con menores cargues fiscales, torga afitar el númberu de miembros d'estes comunidaes nun llugar determináu. Envalorar en 56 families xudíes (275 almes) les esistentes nel añu 1479, númberu que s'amenorga apreciablemente tan solo seis años dempués (1485), siendo 30 les families y 135 los habitantes.
  • Na tabla siguiente amuésase l'aportación de Villafranca y Ávila, destacando los altos valores a partir de 1485 pa sufragar la guerra de Granada (impuestu de los castellanos d'oru).
Tributación (maravedinos) de los xudíos de Villafranca y de la aljama de Ávila (1464-1491).
añu 1464 1472 1474 1479 1482 1485 1489 1490 1491
Villafranca 850 1.000 400 1.500 1.500 14.550 3.610 3.450 3.920
Ávila 5.500 14.000 12.000 8.000 8.000 145.800 89.900 80.490 83.750
  • Dempués d'estes feches la población xudía mengua de forma abrupta. La intransixencia relixosa y la presión tributaria a que ye sometida, fuérza-yos a escoyer dos caminos: la emigración a otros llugares como Portugal y el norte d'África o la conversión al cristianismu, poques vegaes real y sentío.
  • Una tradición ancestral que se caltién na villa ye la presunción del tiempu del añu viniente, basándose nel comportamientu meteorolóxicu de los primeros díes d'agostu, faciendo coincidir el numberal de cada unu d'estos díes col ordinal del mes del añu qu'hai de venir. Ye lo que se conoz como cabañuelas, que'l so orixe atópase na celebración pol pueblu xudíu de les fiestes del sukkot.
  • Villafranca tradicionalmente foi trubiecu de bonos segadores, especialmente a gadaña. Non yá trabayaben na contorna, hai constancia de la esistencia d'una cuadriella compuesta por cuatro segadores movida a Xerez de la Frontera nos alboreceres del sieglu XVI. Anguaño, tres la xeneralización del usu de la maquinaria agrícola, l'oficiu práuticamente sumió.
Armes de doña Elvira d'Estúñiga.
  • Na primer metá del sieglu XVI los Dávila decidieron entamar la vida interna de la villa y mandaron al Cabildru redactar unes ordenances, que afortunadamente caltener. Les primeres, daes en 1517 -basaes n'otres más antigües- fueron aprobaes por doña Elvira d'Estúñiga, madre de Pedro Dávila, primer marqués de Las Navas; caltener nel Archivu de la Comunidá de Regantes de Villafranca. Les segundes, aprobaes pol primer marqués de Las Navas, fueron daes en 1547; caltener nel Archivu Ducal de Medinaceli. Les Ordenances son d'enorme importancia pa la historia de los pueblos del obispáu abulense y apurren una rica información sobre les actividaes económiques y otros munchos aspeutos qu'afectaben a la llocalidá nel sieglu XVI.
  • El Censu Xeneral de Ganaderos y Ganaos Trashumantes del Partíu de Segovia,[75] pa la cuadriella de Villafranca de la Sierra, mientres los años 1780-1781, cifra en 28 ganaderos trashumantes[ensin referencies] los esistentes, con una cabaña compuesta por 3910 cabeces de ganáu lanar, 312 de cabrío, 371 de vacunu y 81 de yeguar.
  • Mientres el sieglu XVIII Villafranca de la Sierra foi una de les villes más prósperes de la provincia d'Ávila, sinón la que más. Según el Censu de Floridablanca en 1787 había 44 establecimientos industriales, la metá d'ellos molinos hidráulicos qu'apurríen farina a bona parte de la contorna; la otra metá taben rellacionaos cola manufactura de la llana (fábriques de paños, tintes y batanes). Esta cifra representaba la octava parte del total de les instalaciones industriales esistentes entós na demarcación provincial actual. CoLas Navas del Marqués (36 fábriques), l'otru estáu abulense perteneciente a los Duques de Santisteban, llegar al 23 % de la capacidá industrial de la provincia (345 fábriques). Esto nun foi una casualidá, al calter entamador de los moradores de la villa sumóse l'enfotu de los Duques por fomentar la industria y el llibre comerciu nos territorios de la so xurisdicción. La mayoría de les cases qu'arrodien na actualidá la plaza mayor construyir naquella dómina.
Res de raza vacuna avileña negra-ibérica.
Reciella d'oveyes paciendo nun prau de La Nava
Caballos de pura raza comiendo al oeste del conceyu
Ganáu de raza limousin pastiando na Ribera
  • Según consta na documentación de la dómina (añu 1830) el camín de segunda de Talavera al Barco de Ávila (de ferradura de 19 llegues de llargor) pasaba por Villafranca.
  • Na quinta de 1844 entraron en suerte 62 moces de la edá de la llei (de 18 a 24 años), cuntando la villa con 289 vecinos y 1.119 habitantes.
  • España sufrió cuatro importantes epidemies de roxura nel sieglu XIX que causaron un total de 777.000 muertes (vease pandemies de cólera n'España). La segunda invasión fechada ente 1853-1855 causó, según estadístiques oficiales, 236.744 fallecimientos. Unu de cada 19 españoles viose afeutáu pola pandemia (822.189 persones) y unu de cada 65 finó. Na provincia d'Ávila entró pol pueblu de Sotalbo el 1 de mayu de 1855, tresportada por un matrimoniu procedente d'Aranjuez, y terminó por Villafranca. Duró hasta'l 25 d'avientu de dichu añu. Fueron afeutaos 34 pueblos, invadíes 2.472 persones y 737 los finaos (aproximao 1 de cada 225 abulenses).
  • El fin del Antiguu Réxime y la llegada del Réxime Lliberal supón pa la España rural una dómina escura, práuticamente una torna a la Edá Media, na que la cultura queda práuticamente apostrada a les clases pudientes (terratenientes), siendo xeneralizáu l'analfabetismu ente les xentes del campu por cuenta de la falta de profesores. La enseñanza nos pueblos y aldegues yera impartida puramente pol cleru, en munchos casos miembros d'órdenes relixoses, eslleíes pol Gobiernu'l 11 d'ochobre de 1835. Los convento regulares fueron suprimíos por real decreto'l 8 de marzu de 1836. Hasta la firma del Concordatu cola Santa Sede, el 16 de marzu de 1851, el cleru que, dende la desamortización de los bienes eclesiásticos de Mendizábal en 1836-37, taba desapaecíu na indigencia, probeza y mendicidad, nun se va recuperar, anque va recayer nuevamente cola Revolución de 1868, algamando'l so cénit el 19 d'ochobre de 1868 cola estinción de conventos y cases de relixoses y la prohibición del exerciciu de l'actividá misionera, qu'aun así va siguir realizándose na clandestinidá. En 1866 la Congregación de la Misión, práuticamente sumida n'España, realiza na provincia d'Ávila una campaña de misiones,[ensin referencies] creando una Escuela Dominical pa Villafranca y Bonilla de la Sierra, amás d'instaurar la cofradería devocional de La Corte de María.
  • El Decretu de Gobernación de 29 de setiembre de 1870, aprobando la división de les provincies en distritos pa les eleiciones provinciales, asitia a Villafranca de la Sierra como perteneciente al cuartu distritu del partíu xudicial de Piedrahíta, que se denomina Piedrahíta, con derechu a eleición d'un diputáu. El restu de llocalidaes pertenecientes a esti distritu son: Piedrahíta, Navaescurial, San Bartolomé de Corneja, Santiago del Collado, Horcajo de la Ribera, San Miguel de Corneja, Mesegar de Corneja, Malpartida de Corneja y Becedillas.
  • El 28 d'abril de 1903 constituyir por médicos de distintos pueblos de la contorna l'Asociación Médica del Distritu de Piedrahíta. Al frente atopábase D. Gerardo Sánchez López, titular de Villafranca de la Sierra. La singularidá d'esta asociación ye que surde pa defender los intereses del oficiu, paralela y independientemente del Colexu Oficial de Médicos de Madrid; sicasí foi efímera la so duración.
  • Una de les filiales más actives de l'Asociación Xeneral de Ganaderos del Reinu (nacida por R.D. de 31 de xineru de 1836), tres la lliquidación del antiguu Honráu Conceyu de la Mesta, foi l'Asociación Rexonal de Ganaderos del Partíu de Piedrahíta, creada nel añu 1916, que la so fuercia aniciaba na participación de la práutica totalidá de los ganaderos del partíu y que'l so oxetivu fundamental yera la defensa de los intereses del sector ante les amenaces que s'acolumbraben. N'agostu de 1918 nació la Xunta Provincial de Ganaderos de Ávila, unu de que los sos presidentes más activos foi Francisco Ramírez, ganaderu de Villafranca. Surdió como respuesta a la política intervencionista llevada a cabu pol Gobiernu de la nación, a instancies de los manexos de los industriales catalanes, por aciu la creación d'un comité especial d'importación de llanes estranxeres —más barates que les nacionales—, sofitaos pol comisariu de Suministros Airosa, que colmataban los telares con llana americano y torgaben dar salida a la llana castellana, apurada pol encarecimientu de l'alimentación del ganáu y l'inactividá, consecuencia de la Gran Guerra que careció Europa entós daquella.
  • La [Mitoloxía castellana|tradición oral]] en Villafranca ye bien bultable. Bona amuesa d'ello ye la inclusión de tres cuentos arrexuntaos na villa: La Picotora; La Muyer llambiona; y El nome del diañu, na obra Cuentos populares españoles, publicada en dos tomos los años 1923 y 1924 pola Universidá de Stanford.
  • El serviciu del partíu veterinariu de Villafranca de la Sierra, con sede na villa, nel añu 1935 ocupábase mancomunadamente del cuidu del ganáu sito nel so términu municipal, según del esistente nos términos de Navacepedilla de Corneja, Casas del Puerto y Navaescurial, que ye'l so conxuntu entós daquella taben poblaos por 2.654 almes.

Comunicaciones[editar | editar la fonte]

Cai de Calvo Sotelo.

Villafranca ta comunicada per carretera con La Ribera, Navacepedilla de Corneja, San Miguel de Corneja, El Barrio, Navaescurial y la carretera N-110, per mediu de dos salíes (Venta de Juan Lorenzo y Venta del Civil).

La compañía d'autobuses CEVESA comunica regularmente la llocalidá con Ávila, Madrid y Plasencia, según con otres entidaes de menor importancia poles que trescurre la llinia. Dispón de dos paraes: La Venta de Juan Lorenzo (asitiada a 2,5 km de la villa) y la Venta del Civil (a 3 km).[76]

Los martes, día de mercáu en Piedrahíta, CEVESA realiza viaxes d'ida y vuelta a Piedrahíta, pasando por La Ribera y Navacepedilla de Corneja o cualesquier otru puntu que demande'l viaxeru del trayeutu. Esti serviciu tamién s'empresta previa solicitú'l restu de los díes llaborables.[77]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Nuesa Señora de la Capiya. Talla gótica de modelu románicu de finales del sieglu XIII. Hasta payares de 2007 la imaxe pudo contemplase en Ponferrada (Léon), formando parte del capítulu séptimu de la esposición "Yo camino", nuna nueva edición de Les Edaes del Home.[ensin referencies]
  • Carlos Mozu Cillero (2001). Villafranca de la Sierra: los sos homes y les sos tierres.
  • Julián Blázquez Chamorro (2000). Villafranca de la Sierra. Aproximamientu a la historia relixosa d'un pueblu.
  • Historia de Ávila IV. Edá Media (sieglos XIV-XV). Dellos Autores. Institución Gran Duque d'Alba. 2009
  • Alfonso Franco Silva (2007). Señorío y Ordenances en tierres de Ávila. Villafranca de la Sierra y Las Navas. ISBN 9788496433472.
  1. Los Dávila: Señores de Villafranca y Las Navas na Baxa Edá Media. Tesis doctoral (inédita). Facultá de Filosofía y Lletres de la Universidá de Cádiz. José Ángel Martín Ramírez. 1997.
  2. Historia de Ávila III. Edá Media (sieglos XIV-XV). VV. AA. Institución Gran Duque d'Alba. 2006.
  3. Historia de Ávila II. Edá Media (sieglos VIII-XIII). VV. AA. Institución Gran Duque d'Alba. 2001.
  4. Cuadiernos abulenses. Institución Gran Duque d'Alba. Publicación periódica.
  5. Castiella la Vieya. Ávila. Tomu VI. Dionisio Ridruejo. 1981.
  6. Carauterización de los minerales del dique gabroideo de Messejana - Plasencia nel so sector nor-oriental. Geogaceta, nᵘ 38, páxs. 219-222. Pilar Andonaegui, Carlos Villaseca y José Ángel López García. 2005.
  1. Atles Forestal de Castiella y Llión. Xunta de Castiella y Lleón. 2007.
  2. Races bovines españoles. Antonio Sánchez Belda. 1984.
  3. Cuadiernos de l'alzada nᵘ 21. Segovia, Ávila y Salamanca. Organismu Autónomu de Parques nacionales. 1996.
  4. Estudiu Socioeconómico de la Provincia d'Ávila. VV. AA. Institución Gran Duque d'Alba. 1996.
  • María de la Vega Gómez González (2009). Retablo barrocos del Valle del Corneja. ISBN 9788496433793.
  1. Molinos de la zona de Piedrahíta y El Barco de Ávila. Agustín del Castiellu de la Lastra. 1992.
  2. Arquiteutura popular na provincia d'Ávila. José Antonio Navarro Barba. 2004.
  1. Guía Arqueolóxica de Castros y Bracos de la provincia d'Ávila. Cuadiernos de Patrimoniu Abulense, nᵘ 8. Jesús R. Álvarez-Sanchís. 2006.
  1. El señoríu de Villafranca de la Sierra n'Ávila: Dos diplomes medievales nel Archivu de la Real Chancillería de Valladolid. Edá Media: Revista d'Historia, nᵘ 4, páxs. 227-232. Ana María Tellería. 2001.
  2. Las dos escalas de la señorialización nobiliaria al sur del Duero. concejos de villa-y-tierra frente a la señorialización "menor" (Estudios de casos a partir del sector occidental: señoríos abulenses y salmantinos). Revista d' Historia Medieval, nᵘ 8, páxs. 275-338. José María Monsalvo Antón. 1997.
  3. Estructures agraries y de poder en Castiella. L'exemplu de Ávila (1085-1320). Ángel Barrio García. 1983.
  4. Historia de Ávila y la so tierra, de los sos homes y les sos instituciones. Cándido María Folio González y Sainz de Zúñiga. 1990.
  5. Historia de los Grandores de la ciudá de Ávila. Fray Luis Ariz. 1607.
  6. La sociedá abulense mientres el sieglu XVI. La Nobleza. Abelardo Merín Álvarez. 1926.
  7. Diccionariu Históricu, Xenealóxicu y Heráldicu de les families pernomaes de la monarquía española. Tomu III. Luis Vilar y Pascual. 1860.
  8. Representación que fai don Chistoval de Moscoso y Montemayor, conde de les Torres, marqués de Cullera,... al Rei'l nuesu señor en casa de Diego Martínez Abá. 1722.
  9. Llibru de la Montería d'Alfonsu XI. Llibru III. Capítulu IX. Biblioteca del Monesteriu d'El Escorial (Manuscritu Y.II.19). Mediaos del sieglu XIV.
  10. Anotaciones al llibru de la montería del rei Alfonsu XI. José Antonio Valverde Gómez. 2009.
  11. Crónica del Halconero de Xuan II, Pedro Carrillo de Huete. Fernán Pérez de Guzmán, Pedro Carrillo de Huete y Juan de Matu Carriazo. 1946.
  12. La escultura gótica funeraria de la catedral de Ávila. Sonia Caballero Escamilla. 2007.
  13. El Valle del Alberche na Baxa Edá Media (sieglos XII-XV). Hugo J. García Carcimartín. 2005.
  1. Coleición documental del Archivu Municipal de Piedrahíta (1372-1549). Carmelo Luis López. 1987.
  2. Un aproximamientu históricu a dos comunidaes de villa y tierra abulenses: la episcopal Bonilla y la señorial Villatoro. Dámaso Barranco Moreno. 1997.
  3. Contribución a la historia de l'alzada n'España. Pedro García Martín y José María Sánchez Benito. 1986.
  4. Los contratos de siega en Xerez de la Frontera na Baxa Edá Media. Historia, Instituciones, Documentos, nᵘ 26, páxs. 289-318. Emilio Martín Gutiérrez. 1999.
  5. Xudíos ya Inquisición n'Ávila. José Belmonte Díaz. 1989.
  6. El movimientu de la población nel sur de Ávila 1580-1860. Estudios d'historia y pensamientu económicu. Homenaxe al profesor Francisco Bustelo García del Real. Pp.147-166. Enrique Llopis y Noemí Cuervo. 2003.
  7. Ávila 1751. Según les respuestes xenerales del Catastru d'Ensenada. Nicolás Sánchez-Albornoz y Aboín. 1993.[69]
  8. Censu de 1787 "Floridablanca". Ávila. Institutu Nacional d'Estadística. 1987.
  9. El llibru de les lleis, sieglu XVIII: coleición d'impresos llegales y otros papeles del Conseyu de Castiella (1708-1781). Santos Manuel Corones González. 1996.
  10. El mundu del comerciu en Castiella y Llión a la fin del antiguu réxime. Isabel Miguel López. 2000.
  11. The early life and career of Xeneral François Étienne Kellermann, 1770-1811. Terry Emory Gordon. 1979.
  12. Diccionariu de Facienda. Tomu IV. José Canga Argüelles. 1827.
  13. Diccionariu Xeográficu-Estadísticu d'España y Portugal. Tomu IX. Sebastián de Miñano y Bedoya y Tomás López de Vargas Machuca. 1828.
  14. España xeográfica, histórica, estadística y pintoresca. Francisco de Paula y Mellado. 1845.
  15. Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar. Tomu XVI, p. 141. Pascual Madoz. 1850.sos+posesiones+de+Ultramar%22&hl=es&ei=J0gXTb-pCcvrOcvhzfII&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CDEQ6AEwAjgU#v=onepage&q=NAVACEPEDILLA&f=false Villafranca de la Sierra. Diccionariu de Madoz. Tomu XVI, páx. 141</ref>
  16. Itinerariu Descriptivu Militar d'España. Castiella la Vieya. Tomu VI. Depósitu de la Guerra. 1866.
  17. Ávila nos viaxeros estranxeros del sieglu XIX. Juan Antonio Chavarría, Pedro García y José María González. 2006.
  18. El procesu desamortizador na Provincia d'Ávila (1836-1883). Irene Ruiz-Ayúcar Maniegu. 1990.
  19. Les epidemies de roxura del sieglu XIX en Mocejón (Toledo). Juan Jesús Martín Tardío. 2004.
  20. Places mayores d'España. Volume 1. Luis Cervera Vera. 1990.
  21. Places de toros en Castiella y Llión. Francisco Tuduri Esnal. 1998.
  22. Places de toros de Madrid (y otros llugares onde se corrieron). Francisco López Izquierdo. 1985.
  23. Defensa d'intereses y cultura de la patronal castellanu-lleonesa (1876-1931). María del Pilar Calvo Caballero. 1999.
  24. Eleiciones y Caciquismu n'Ávila: Les eleiciones al Congresu de los Diputaos. 1890-1907. José Ángel García Andrino. 2000.
  25. Eleiciones na Provincia d'Ávila. 1977-2000. Maximiliano Fernández Fernández. 2006.
  26. Los Colexos de Médicos n'España (1893-1917). Ana María González Rebollo. 1997.
  27. Centenariu del Cuerpu Nacional Veterinariu (1907-2007). Ministeriu de Mediu Ambiente, Mediu Rural y Marín. 2007.
  28. Catálogu de periodistes españoles del sieglu XX. Antonio López de Zuazo Algar. 1981.
  29. Xudíos, moros y cristianos: Notes d'un vagabundaje per Ávila, Segovia y les sos tierres. Camilo José Cela. 1957.
  30. Cuentos populares españoles (2 tomos). Aurelio Macedoniu Espinosa. 1923-1924.
  31. Xuegos tradicionales de les provincies de Ávila y Salamanca. Luis Miguel Gómez Garrido. 2010.
  32. Lleendes y vinculaciones. La Lleenda: antropoloxía, historia, lliteratura. Pp. 115-132. Honorio Manuel Velasco. 1986.
  33. Rituales y procesu social: Estudiu comparativu en cinco zones españoles. José Luís García y García. 1991.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Nova Hispaniae Descriptio. Escala [ca. 1:2.700.000]. 30 Leucarum Hispanicarum. Amsterodami: Excusum in aedibus Iudoci Hondii, [1610?] Mapa: grab., col.; 42 × 57 cm
  3. Ministeriu d'Alministraciones Públiques. Secretaría Xeneral Téunica (ochobre 2008). Variaciones de los conceyos d'España dende 1842.  p. 30. http://www.seap.minhap.es/dms/es/areas/politica_local/sistema_de_informacion_local_-SIL-/rexistru_eell/publicaciones/parrafo/02/01-Variaciones-20dende-201842.pdf. 
  4. 4,0 4,1 Gobierno d'España (ed.): . Boletín Oficial del Estáu nᵘ 134 (5 de xunu de 1998).
  5. Poniendo en valor la Sierra de Villafranca. Coleutivu Cantueso / Fundación Biodiversidá. Campaña 2010.
  6. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «sierra-id05257 Datos d'altitú pa Villafranca de la Sierra na páxina de previsión meteorolóxica d'AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  7. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2014.
  8. Llistáu de llugares d'importancia comuñal de la rexón bioxeográfica mediterránea. Páx. 403
  9. LIC Riberes del Río Tormes y afluentes. Mapa de Castiella y Llión
  10. Critchfield, H.J.. University of Idaho (ed.): «Criteria for classification of major climatic types in modified Köppen system» (inglés). Xeneral Climatology. Prentice Hall. Archiváu dende l'orixinal, el 30 de setiembre de 2009. Consultáu'l 15 de xunu de 2015.
  11. Axencia Estatal de Meteoroloxía (ed.): «Atles climáticu ibéricu».
  12. Molín fariñeru de Ávila del sieglu XIX va ser restauráu en curtiu.
  13. Arrinca'l campeonatu nacional de parapente 2009. Diariu de Ávila, 6 de xunetu de 2009.
  14. Carauterización de los minerales del dique gabroideo de Messejana - Plasencia nel so sector nor-oriental. Páx. 219
  15. Flora de la provincia d'Ávila. Coleutivu Cantueso
  16. Catálogu de Flora Protexida de Castiella y Llión. Decretu 63/2007, de 14 de xunu, pol que se crean el Catálogu de Flora Protexida de Castiella y Llión y la figura de proteición denomada Microrreserva de Flora. Páx. 13.200
  17. Llista Colorada 2008 de la Flora Vascular Española. Ministeriu de Mediu Ambiente y Mediu Rural y Marín. 2008
  18. Actualización colos datos de la Adenda 2010 al Atles y Llibru Coloráu de la Flora Vascular Amenaciada. Ministeriu de Mediu Ambiente y Mediu Rural y Marín. 2011
  19. Fauna de la provincia d'Ávila. Coleutivu Cantueso
  20. La Xunta afirma que'l 70% de los ataques denunciaos causar los llobos. Diariu de Ávila. 9 de marzu de 2011
  21. Ávila llibre de llobos. Ávilared. 21 d'avientu de 2012
  22. Carlos Bravu; Félix Bonu (1999). «Visón americanu, Mustela vison Schreber, 1777». Galemys 9 (2):  páxs. 3-16. ISSN 2254-8408. http://www.secem.es/wp-content/uploads/2013/03/G-11-2-01-Bravo-3-16.pdf. 
  23. Llagartu ocelado. Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques
  24. Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Villafranca de la Sierra».
  25. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes ine
  26. Convocatoria d'eleiciones municipales parciales. Real Decretu 814/1979, de 20 d'abril, pol que se convoquen Eleiciones Municipales parciales. B.O.E. 21 d'abril de 1979, páxs. 9.117-9.119.
  27. Publicación de Resultaos Eleutorales. Real Decretu 2322/1983, de 15 de xunu, pol que se dispón la publicación de los resultaos eleutorales nos diarios oficiales. B.O.E. 21 d'abril de 1979, páx. 24.440.
  28. sierra.html Resultaos Eleiciones Municipales 2011 (inclúi resultancies municipales completos dende 1987)
  29. Resultaos Eleutorales Llocales 1987. B.O.E. 20 de xunetu de 1987, páx. 47.
  30. Resultaos Eleutorales Llocales 1991. B.O.E. 20 de xunetu de 1991, páx. 76.
  31. Resultaos Eleutorales Llocales 1995. B.O.E. 21 de xunetu de 1995, páx. 87.
  32. Resultaos Eleutorales Llocales 1999. B.O.E. 27 de xunetu de 1999, páx. 95.
  33. Resultaos Eleutorales Llocales 2003. B.O.E. 3 de xunetu de 2003, páx. 59.
  34. Resultaos Eleutorales Llocales 2007. B.O.E. 7 de xunetu de 2007, páx. 48.
  35. Resultaos Eleutorales Llocales 2011. B.O.E. 15 de xunetu de 2011, páx. 172.
  36. Resultaos Eleutorales Llocales 2015. B.O.E. 4 de xunetu de 2015, páx. 55382.
  37. Xudía d'El Barco de Ávila. Indicación Xeográfica Protexida
  38. Un singular fatáu na devesa Fuera de Serie (Espansión). 10 d'avientu de 2012
  39. Un paisaxe de gansos Agroesfera (RTVE). Minutu 33:40. 9 de febreru de 2013
  40. Herrera presenta al sector agroalimentario como "puerta abierta al futuru." El Mundo, 11 d'avientu de 2013
  41. triple-subcampeon-borja-carrascosa-2009-un-anu-bien-movíu-pa-borja-carrascosa El triple subcampeón Borja Carrascosa. 2009 un añu bien movíu
  42. Centros públicos d'atención sanitaria
  43. Los colores del Corneja pa escaecete de les tos esmoliciones. Páx. 4
  44. sierra.html Villafranca de la Sierra.Arte y Cultura
  45. Castiellos de Ávila
  46. La Diputación de Ávila recupera un molín del sieglu XVII como múseo de l'agua. ABC.es. 3 de payares de 2011
  47. Felipe Vergas García (2000). Navacepedilla de Corneja: apunte históricu-sociolóxicu. Planos y situación de la ermita de San Martín de la Serrota.
  48. Archivu de la Casa Ducal de Medinaceli
  49. Epílogu de la socesión de los Bracamonte n'España
  50. Cuadiernos de l'alzada. Ministeriu d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente
  51. nun se Faiga-la Xornada-a-Chilo%25C3%25A9-24-1-1567.pdf+peticion+de+antonio+tarabajano&hl=en&pid=bl&srcid=ADGEESj0c2uCszZFoA-nGP3c-EkDCa7o7y2xE-WiPRbBWPEJ7ImLTIO2TbrUtUV1qtZAd_kRQhodnuAB99pFJ18ybKpSslvFW8jC4JFOj7Fz-y6cqI8NPxs3SIXH1APrrhpJorWCE0Bz&sig=AHIEtbRh2tHN9YQ5PwMnZPVSC-q0tPHdxA Pidimientu d'Antonio Tarabajano por que nun se Faiga la Xornada a Chiloé (24-1-1567).
  52. Ignacio Osorio Romero (1980). Floresta de gramática, poética y retórica en Nueva España (1521-1767). UNAM, páx. 186. ISBN 9685827370.
  53. Casa de Llicores de Mariano Madrueño
  54. Ganadería y Alzada. Páxina web de Navarredonda de Gredos
  55. Fina n'Ávila'l sacerdote Julián Blázquez Chamorro. Diariu de Ávila. 17 de mayu de 2008
  56. Juan Carlos Castaño, nuevu presidente de la Federación Española de Ciclismu. Trial Bici. 12 d'avientu de 2008
  57. Juan Carlos Castaño: "El ciclismu n'Ávila ye un referente a nivel nacional". Diariu de Ávila. 10 d'abril de 2010
  58. La provincia d'Ávila sale al pasu de los corredores. Diariu de Ávila. 18 de setiembre de 2010
  59. Los regresos de Carlos Castaño y Carles Torrent, novedaes na seleición española pa la cita de Beixín. Europa Press. 29 avientu de 2009
  60. recuperase/operacion/llombu/FD12FA2B-9Y11-AE9Y-F3BBA9934BD6D2Y6 Carlos Castaño retirar al nun recuperase de la operación de llombu. Diariu de Ávila. 11 de setiembre de 2010
  61. Biografía de Soledad López
  62. Anuncien ganadores Premios ACE 2011 de Teatru en Nueva York
  63. Premios de la Organización hispana d'actores llatinos
  64. Biografía d'Ángel Gil Orrios
  65. Juan Carlos Fernández Argenta. Base de Datos Histórica del Fútbol Español
  66. Juan Antonio Férnández Argenta, Premiu a la Meyor Encuadernación Artística 2010. EL MUNDU.es. 19 d'ochobre de 2010
  67. entrevista-del caballeru-de-adomadura-clasica-borja-carrascosa-por-katharina-braren-en-los-weg-de-normandia-2014 Entrevista del caballeru d'Adomadura Clásica Borja Carrascosa por Katharina Braren nos WEG de Normandia 2014
  68. HICKSTEADT Borja Carrascosa y el Cantar del Cisne
  69. 69,0 69,1 Catastru del Marqués de la Ensenada. Respuestes Xenerales. Ministeriu de Cultura
  70. obispu/ Ávila: Nomamientos diocesanos pol Obispu
  71. Ordenación sacerdotal de Kaspar Raj
  72. Obituariu: José María Arévalo, sacerdote
  73. Guía de los Archivos de la Ilesia n'España:  p. 64. 2001. http://www.mcu.es/archivos/docs/ArchivosIglesia.pdf. 
  74. Barrio García, Ángel (1987). «Catálogu de la documentación de los archivos municipales abulenses (sieglu XII-XIV)». Studia Historica. Historia Medieval 5 (2):  páxs. 197-251. http://campus.usal.es/~revistas_trabayu/index.php/Studia_H_Historia_Medieval/article/viewFile/4306/4323. 
  75. Censu Xeneral de Ganaderos y Ganaos Trashumantes del Partíu de Segovia. Ministeriu de Mediu Ambiente, Mediu Rural y Marín
  76. Horarios d'autobuses. CEVESA
  77. El serviciu de "bus a la carta" atendió a 137.900 usuarios mientres 2009. Diariu de Ávila, 22 de febreru de 2010

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]