La Aldehuela

Coordenaes: 40°24′39″N 5°24′33″W / 40.410833333333°N 5.4091666666667°O / 40.410833333333; -5.4091666666667
De Wikipedia
La Aldehuela
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de La Aldehuela (es) Traducir José Hernández Lázaro
Nome oficial Aldehuela, La (es)[1]
Códigu postal 05593
Xeografía
Coordenaes 40°24′39″N 5°24′33″W / 40.410833333333°N 5.4091666666667°O / 40.410833333333; -5.4091666666667
La Aldehuela alcuéntrase n'España
La Aldehuela
La Aldehuela
La Aldehuela (España)
Superficie 17 km²
Llenda con La Horcajada, Santa María de los Caballeros, Hoyorredondo, Aldeanueva de Santa Cruz, Santiago del Collado y Avellaneda
Demografía
Población 148 hab. (2023)
- 83 homes (2019)

- 79 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.09% de provincia d'Ávila
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 8,71 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
aytolaaldehuela.com
Cambiar los datos en Wikidata

La Aldehuela ye un conceyu d'España perteneciente a la provincia d'Ávila, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Forma parte de la comarca d'El Barco de Ávila-Piedrahíta y del partíu xudicial de Piedrahíta y ta asitiáu na aguada norte de la Sierra de Villafranca.

Símbolos[editar | editar la fonte]

L'escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaos oficialmente'l 7 d'abril de 1999. L'escudu se blasona de la siguiente manera:

Escudu de La Aldehuela
Escudu de La Aldehuela
«Cortáu 1º En plata sobre ondes de plata y azur, dos molinos esclariaos de gules. Terrasados de sinople. 2º Jaquelado d'ocho puntos d'azur equipolados a siete de plata que son armes de los Álvarez de Toledo. L'escudu de La Aldehuela debe timbrarse con Corona Real d'España que ye un círculu engastado de piedres precioses, compuestu d'ocho flores de fueyes de acanto, interpoladas de perlles que converxen nun mundu d'azur col semimeridiano y l'ecuador d'oru sumáu d'una cruz d'oru y la Corona forrada de gules.»

La descripción testual de la bandera ye la siguiente:

«De sujección vertical, cuadrada de proporción 1:1 Pañu blancu danchado d'azul, colores de la Casa d'Alba y nel so centru un molín terrasado de verde sobre ondes d'azur.»

Mediu físicu[editar | editar la fonte]

Allugamientu[editar | editar la fonte]

El conceyu atopar a 70 quilómetros d'Ávila pola N-110 que nel so quilómetru 319,5 estrema'l nucleu principal de población. La Aldehuela estiéndese encaxada nun fértil y estrechu valle derrotu pol regueru Caballeruelo de nordés a suroeste. El valle queda delimitado pola sierra de Villafranca al sureste y los picos cercanos a La Horcajada (Madrueña, Peña l'Osu y Umbrela, con más de 1500 m) escontra'l noroeste, dando pasu dende'l valle del Corneja al valle del Tormes. Anque s'atopa na aguada yá del Tormes el conceyu perteneció al señoríu de Valdecorneja. Lo que fai que'l so adscripción comarcal varie según les fontes considerándose frecuentemente que pertenez a la contorna del valle del Corneja. D'últimes a efeutos puramente funcionales la Diputación Provincial de Ávila adscribe el conceyu a la Contorna d'El Barco de Ávila-Piedrahita, sía que non la más occidental de la provincia. La capital del conceyu ta asitiada a una altitú de 1068 msnm.[3][4]

Noroeste: La Horcajada Norte: Hoyorredondo Nordés: Santiago del Collado
Oeste: La Horcajada Este: Santiago del Collado
Suroeste: Santa María de los Caballeros Sur: Aldeanueva de Santa Cruz Sureste: Ablanéu

Picos cercanos son: Tayaruela (1963 m), La Devesa, Los Barranqueros, Cabeza Llana, La Campaniella, Peña Caballera y Los Rullos. El puntu más altu del conceyu atópase na Peña de les Cruces, con 1566 metros d'altitú. El ríu Caballeruelos ye bien irregular y casi s'ensuga cada branu. Naz en cercana la Sierra de La Lastra y na sierra de Piedrahíta. Son los sos afluentes diversos regueros y fontes (Rebollar, Bullicio o Gargantiya). El Caballeruelo desagua finalmente'l Tormes nel términu municipal de Vallehondo en pasando por Santa María de los Caballeros y San Lorenzo de Tormes.

Coordenaes de los distintos nucleos de población
  • El Rehoyo: llatitú 5º 23' 20" oeste / llargor 40º 25' 33" norte.
  • Les Navas: llatitú 5° 24' 5" oeste / llargor 40° 24' 14" norte.
  • La Aldehuela (nucleu principal): llatitú 5° 24' 33" oeste / llargor 40° 24' 37" norte.

Xeoloxía[editar | editar la fonte]

Les formaciones de la zona son eminentemente cayueles paleozoiques con pequeñes representaciones del periodu terciariu y cuaternariu. Les roques granítiques que s'atopen nel valle son adamellíticas de dos miques de granu mediu o gruesu, dacuando porfídico.

Clima[editar | editar la fonte]

Clima continental húmedu, fríu pel hibiernu y frescu pel branu especialmente nes hores nocherniegues. La bayura de precipitaciones nel valle deber al choque producíu na zona ente les corrientes procedentes les aguaes que lo delimitan nel norte y nel sur.

Mediu ambiente[editar | editar la fonte]

La fauna común componer d'animales adomaos que viven nes granxes de los paisanos (caballos, vaques, oveyes, pites y gochos), lo mesmo que de animales selvaxes como xabalinos, foinos, esperteyos y martalenes. Les aves más comunes son gorriones, xilgueros, bilanos, cigüeñes, águiles, xarazos. Tocantes a los anfibios son comunes xaronques, sacaveres, sapos y culiebres, llagartos y llagarteses de distintu tipu. D'últimes destacar qu'esiste una gran variedá d'inseutos ya invertebraos.

La flora de La Aldehuela ye rica y variada yá sía nes pedaníes asitiaes nes fasteres del valle o nel llanu. Los árboles más comunes son nozales, sauces, carbayos, fresnos, encines o castaños. Los arbustos y yerbes más comunes son escobes, romeru, espinos magaleños, agatunas, guardalobo, oriéganu y ortigues meñas. Como cultivos comunes destaquen árboles frutales, ceberes y hortolices.

El conceyu forma parte de la zona de producción agrícola de les xudíes cola denominación d'orixe Xudíes d'El Barco de Ávila.

Historia[editar | editar la fonte]

El conceyu foi integráu nel Señoríu de Valdecorneja el 27 de febreru de 1444 col nome de Aldehuela de Sancho Benito, formando parte de los llugares de los llanos, con cabeza en Piedrahíta, dientro del conceyu de Santiago. A finales del sieglu XV, col aumentu de la población, La Aldehuela adquier cierta autonomía dientro del Señoríu, lo que se recueye nes ordenances de 1497, qu'asuntos como los oficios conceyiles y ciertes capacidaes xudiciales, magar estes ordenances hubieron de ser aprobaes primeramente pol señor y el conceyu de Piedrahíta. La Aldehuela foi en 1527 el llugar de nacencia de Fernando de Toledo, que llegaría a Gran Prior de Castiella. Fernando de Toledo foi'l fíu bastardu que tuvo Fernando Álvarez de Toledo, III duque d'Alba con una molinera del llugar. A esti fechu referiríase darréu Lope de Vega na so comedia Más mal hai en La Aldegüela de lo que suena.

Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu, que tien una superficie de 17,15 km²,[5] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 172 habitantes y una densidá de 10,03 hab./km².

La Aldehuela tenía 237 habitantes según el censu ellaboráu pol INE en 2004 d'ellos 117 yeren homes y 120 muyeres.

Tien 3 nucleos de población habitaos: Los Molinos, Les Navas y El Rehoyo. Amás cunta con trés despoblados: Solanes del Carrascal, Les Solanillas y El Hito.

Gráfica d'evolución demográfica de La Aldehuela ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[6]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[6]      Población según el padrón municipal de 2011[7] y de 2017 del INE.

Vista del bebederu de Les Navas, nel conceyu de La Aldehuela.

Economía[editar | editar la fonte]

Trátase d'una llocalidá eminentemente agraria y ganadera, na que namái s'alcuentren dalguna pequeña industria como carpinteríes, cerrajerías, según una cooperativa testil [cerrada en 2005]. Según estimaciones de 1992, el 68,13% de la población activa taba emplegada nel sector primariu.

Alministración y política[editar | editar la fonte]

El so alcalde ye José Hernández Lázaro, perteneciente al Partíu Popular. La corporación ta formada n'esclusiva per cinco conceyales dichu partíu.

Últimes eleiciones municipales[editar | editar la fonte]

Monumentos[editar | editar la fonte]

Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción

Tresportes y comunicaciones[editar | editar la fonte]

La Aldehuela ye parada de dos llinies diaries d'autocar con destín a Madrid, yá sía na ruta que xune la capital con Béxar o la que la xune con Plasencia, dambes xestionaes pola compañía CEVESA. De llunes a sábados llaborables salen 3 autobuses dende La Aldehuela y retornen 4 dende Madrid. El conceyu tamién dispón d'un serviciu d'autobuses so demanda xestionáu pola mesma empresa que xune toles sos pedaníes con El Barco de Ávila.

La Aldehuela tien cobertoria regular de telefonía móvil en práuticamente tol so términu municipal. Ente 2007 y 2008 prevese que la pedanía d'El Rehoyo reciba serviciu de conexón a Internet de banda ancha vía satélite, gracies a un proyeutu del Ministeriu d'Industria, Turismu y Fomentu [1].

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • La nuesa Señora del Sotu (8 de setiembre): conmemorar a la patrona del pueblu. Los fieles lleguen hasta la ermita a caballu, xeneralmente vistíos col traxe típicu. Na mesa puyen bágares y dempués realízase la procesión que da una vuelta a la ermita.
  • Fiesta del Branu (xunetu).
  • Fiesta de los Neños (domingu d'agostu).
  • Romería pa llimpiar les fontes (primer xueves d'agostu), obligada históricamente pol correxidor del Duque d'Alba en ficies de que el pueblu nun perdiera'l derechu a l'agua ordenáu pol Duque.

Servicios[editar | editar la fonte]

  • Forma parte de la Mancomunidá de Servicios de Barco-Piedrahíta.
  • Consultoriu médicu y d'enfermería de llunes a vienres.
  • Estensión del Colexu Rural Arrexuntáu El Calvitero.
  • Estancu.
  • En 1998 autorizóse l'apertura d'una Farmacia nel conceyu.
  • Secretariu municipal los llunes, miércoles de 11 a 15 h y vienres de 9 a 13 h.
  • Diverses cases rurales en Les Navas y El Rehoyo.
  • La entidá bancaria más cercana atopar a 6 km de distancia nel conceyu de La Horcajada.
  • El conceyu atopar a media hora per carretera de la estación d'esquí de La Covatilla.
  • Páxina web www.aytolaaldehuela.com

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. 2,0 2,1 «ANUNCIO relativu a l'aprobación definitiva d'Escudu y Bandera Municipal d'esti Conceyu.» (pdf). Boletín Oficial de Castiella y Lleón nᵘ77. Xunta de Castiella y Lleón (27 d'abril de 1999).
  3. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa La Aldehuela na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  4. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2014.
  5. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Ávila». Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2013.
  6. 6,0 6,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - La Aldehuela».
  7. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • GÓMEZ GONZÁLEZ, Mª V.: “Artistes rellacionaos colos retablos barrocos del valle del Corneja”.C. A. num.28. Ávila, 1999.
  • GÓMEZ GONZÁLEZ, Mª V.: Retablos barrocos del valle del Corneja. Avila, 2009.
  • GÓMEZ MORENO, M.: Catálogu monumental d'España. Catálogu monumental de la provincia d'Ávila. Ávila, 1983.
  • NIETO GONZÁLEZ, J.R. y PAREDES GIRALDO, C.: Contribución al estudiu del retablista Miguel Martínez (1700-c. 1783). Cuadiernos Abulenses, 8 (xunetu-avientu de 1987). Ávila.
  • VEGA, Lope de (1562-1635), La Aldehuela y el Gran Prior de Castiella, ed. Ricardo Serrano Deza Deza, Ávila, Institución Gran Duque d'Alba, 2007. ISBN 978-84-96433-54-0. Ta basada nel manuscritu de 1623 (BNE 16 910, robláu por Martín Nabarro, ensin mención de Lope), que sigue igualmente la edición de Menéndez Pelayo, 1901.
  • VEGA, Lope de (1562-1635), La Aldehuela (edición electrónica pa iPad), ed. Ricardo Serrano Deza, Madrid, Publiconsulting Media, 2011. ISBN 978-84-939164-1-1. Ta basada nel manuscritu de 1623 (BNE 16 910, robláu por Martín Nabarro, ensin mención de Lope), que sigue igualmente la edición de Menéndez Pelayo, 1901.
  • VEGA, Lope de (1562-1635), Comedia famosa, El fíu de la molinera (atribuyida a Francisco de Villegas), en Parte qvarenta y dos de comedies de los meyores inxenios d'España, Madrid, 1676. BNE R-22 695.
  • VEGA, Lope de (1562-1635), Más mal hai en La Aldegvela que se suena. BNE T-19 754 (suelta del fondu Gayangos que paez del XVIII).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]