El Espinar

Coordenaes: 40°43′07″N 4°14′52″W / 40.718611111111°N 4.2477777777778°O / 40.718611111111; -4.2477777777778
De Wikipedia
El Espinar
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Segovia
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'El Espinar Francisco Eloy Jorge Gómez
Nome oficial Espinar, El (es)[1]
Códigu postal 40400
Xeografía
Coordenaes 40°43′07″N 4°14′52″W / 40.718611111111°N 4.2477777777778°O / 40.718611111111; -4.2477777777778
El Espinar alcuéntrase n'España
El Espinar
El Espinar
El Espinar (España)
Superficie 204 km²
Altitú 1191 m
Llenda con
Demografía
Población 9814 hab. (2023)
- 4557 homes (2019)

- 4429 muyeres (2019)
Porcentaxe 6.39% de provincia de Segovia
0.41% de Castiella y Lleón
0.02% de España
Densidá 48,11 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
elespinar.es
Cambiar los datos en Wikidata

El Espinar ye un conceyu de la provincia de Segovia, Castiella y Lleón (España) perteneciente a la contorna de Segovia. La estensión del conceyu ye de 205,10 km², la segunda más grande de la provincia tres Cuellar. Ostenta'l títulu de Bien Pernomada Villa.

Asitiáu xunto a la Sierra de Guadarrama y trevesáu pela carretera nacional N-VI y l'autopista AP-6 que xunen Madrid con La Coruña, el conceyu ocupa la transición ente la sierra y el pandu castellanu. Nel so territoriu alcuéntrense les llocalidaes d'El Espinar, La Estación de El Espinar, San Rafael, Gudillos, Prados y, parcialmente, la urbanización de Los Ángeles de San Rafael.

El xentiliciu xenéricu ye'l de espinariegos y l'apellativu «ahumao» o «bolluyo», anque'l fechu de que'l conceyu entienda dellos nucleos de población fai que dalgún d'éstos tenga'l suyu propiu, como ye'l casu de San Rafael, que'l so xentiliciu ye sanrafaeleños y l'apellativu de «fondilleros».

El Espinar ta hermaniáu cola población portuguesa de Maia.

Allugamientu y accesos[editar | editar la fonte]

El conceyu asitiar al sur de la provincia de Segovia partiendo coles provincies de Madrid y Ávila. La so llende alzar pela cordal de la sierra de Guadarrama y estiéndese, escontra'l norte, pela llanura del pandu castellanu. Al este, bordiando la sierra de la Muyer Muerta, estender escontra la capital de la provincia, Segovia hasta'l conceyu d'Otero de Herreros ente qu'escontra l'otru llau, l'oeste, cerrar colos montes Cueva Valiente y Cabeza Líjar que la dixebren del conceyu abulense de Peguerinos. Esta situación convierte al conceyu nun importante nuedu de comunicaciones.

El pueblu de San Rafael ta asitiáu al pie del puertu del Alto del Lleón y nel encruz de la carretera nacional N-VI y la N-603 que va a Segovia. El nucleu orixinal ta estremáu d'esti nuedu de comunicaciones, por unos 3 km, pero d'ésti parte una ruta escontra Ávila.

La so situación; recostado pel sur contra'l Sistema Central y abiertu pel norte al pandu, xunto cola so altitú, que bazcuya ente los 1.050 y los 2.169 metros, con una media de 1.200 metros sobre'l nivel del mar, confiéren-y una climatoloxía especial que, fresca pel branu y fría pel hibiernu, atraxo a numberoses persones, xeneralmente de Madrid, que fixeron del llugar la so segunda residencia, especialmente San Rafael, la so urbanización de grandes dimensiones, Los Ángeles de San Rafael, y les urbanizaciones surdíes na zona de La Estación de El Espinar, favorecíu poles sos bones comunicaciones cola capital.

Esisten tamién otros pequeños nucleos de población o caseríos, ente los que podríen mentase: Gudillos, el Alto de los Lleones, Aranguren, Batanejos, Campu Azálvaro, La Isabela, Prados o'l santuariu del Santu Cristu del Caloco.

El Espinar llenda colos siguientes conceyos, al norte con Otero de Herreros, Vegas de Matute y Navas de San Antonio; al sur Guadarrama, Los Molinos, Cercedilla y Santa María de la Alameda na provincia de Madrid; al este con Real Sitio de San Ildefonso, Navas de Riofrío, Ortigosa del Monte y al oeste con Peguerinos y Las Navas del Marqués na provincia d'Ávila.

Comunicaciones y medios de tresporte Carretera =[editar | editar la fonte]

El Espinar tien unes escelentes comunicaciones, una de les víes radiales principales de la península, el conxuntu de la carretera nacional N-VI y l'autopista AP-6, que xunen Madrid con La Coruña, esto ye, conforma la exa de comunicaciones del la parte noroeste peninsular, pasen pol so territoriu, anque queden estremaes del nucleu urbanu, y la capital de la provincia, Segovia que queda a 30 km de distancia, queda xunida a esta principal vía de comunicación por aciu la carretera nacional N-603 y l'autopista AP-61. L'importante encruz d'esti dos víes de comunicación dio orixe al nucleu población de San Rafael, asitiáu xusto a los pies del puertu del Lleón y a la salida de los túneles de Guadarrama. Dambes autopistes tienen enllaz nesti llugar. Madrid queda a 68 km al sureste con escelente comunicación.

Nos últimos años l'aumentu de tráficu na travesía de la N-VI al so pasu pol nucleu de San Rafael ta provocando malestar vecinal poles molesties del intensu tráficu rodáu, polo que ta n'estudiu una variante a dicha travesía.

Por aciu la carretera provincial SG-500, la villa d'El Espinar queda xunida a la capital abulense. Hai toa una rede de pequeñes carreteres locales y forestales que conformen una rede de comunicación ente los distintos barrios y pueblos vecinos, según distintos llugares asitiaos nel interior de les sierres y valles qu'hai nel so términu municipal y contorna, anque munches d'estes rutes tán cerraes pel branu pa evitar les quemes forestales.

La distancia en quilómetros a les capitales de provincia más cercanes y a otros llugares d'interés ye la siguiente:

San Rafael y La Estación.

Tren[editar | editar la fonte]

La llinia de ferrocarril Media Distancia Madrid-Segovia tien con orixe na madrilana Estación de Atocha (magar el serviciu empecipiar en Guadalaxara) y tien cuatro paraes nel conceyu. Una d'elles inclusive dio orixe a La Estación de El Espinar, onde ta la estación ferroviaria. Les otres trés paraes topar en tres apeaderos, unu asitiáu a la entrada de la urbanización de Los Ángeles de San Rafael, otru na llocalidá de San Rafael y otru nel barriu de Gudillos. Magar la so denominación de Media Distancia, na práutica ye una estensión de la rede de Cercanía Madrid, magar nun ta incluyida como tal en dicha rede. Igualmente, dicha inclusión de la linea na rede de cercaníes Madrid ye una vieya reivindicación municipal y rexonal.

Ello ye que el conceyu espinariego aprobó en payares de 2007, encamentar a Renfe, a la Xunta de Castiella y Lleón, a la Comunidá de Madrid y al Ministeriu de Fomentu l'estudiu de la estensión ya inclusión plena na llinia madrilana de tren de Cercanía Madrid C8-b (actual C-8), qu'anguaño acaba en Cercedilla, escontra, siquier, San Rafael, Estación d'El Espinar y Los Ángeles de San Rafael. En 2016 volvieron aprobase en plenos municipales mociones col mesmu propósitu, xunto cola reivindicación de la inclusión de llinies ferroviaria de dellos conceyos abulenses y segovianos na corona "C2" del Consorciu Rexonal de Tresportes de Madrid, reivindicación que ta siendo últimamente sofitada por más conceyos abulenses y segovianos y poles diputaciones provinciales, partíos políticos y asociaciones ciudadanes varies de dambes provincies castellanoleonesas.

Autobuses interurbanos[editar | editar la fonte]

Dende'l 1 d'agostu de 2014, les llinies d'autobús de La Sepulvedana qu'enllacen el conceyu cola ciudá de Madrid tienen el so orixe y destín nel modernu Intercambiador de Tresportes de la Estación de Moncloa, nivel -1, islla 1, dársenes 8 y 9, magar cuasi siempres se xube al autobús usando la puerta o dársena número 9. El tiempu averáu del trayeutu ente'l conceyu y la Estación de Moncloa ye de solu cuarenta minutos, inclusive n'hora punta, una y bones l'autobús escurre pela plataforma de los carriles Bus-VAO qu'hai ente Las Rozas y la Estación de Moncloa y que funcionen en sentíos reversibles según les hores del día, evitando asina los atascos diarios matutinos d'entrada y los atascos diarios vespertinos de salida na autovía A-6.

Dende dichu intercambiador aportar a les llinies 3 y 6 del Metro de Madrid, según a numberosos autobuses urbanos de la ciudá de Madrid y a numberosos autobuses interurbanos de la Comunidá de Madrid, principalmente a los de los conceyos madrilanos asitiaos a entrambos llaos de l'autopista A-6.

Pa quien esfruten de la saludable actividá de caminar, dende los esteriores de dichu intercambiador de tresportes puede aportase caminando hasta la Puerta del Sol n'aprosimao trenta minutos percorriendo a cuerpu les cais de Princesa y de Gran Vía, siguiendo pela Plaza del Callao y pela Cai del Cármen hasta llegar a felicidá famosa plaza de la Puerta del Sol.

Ente 2007 y 2014 el puntu de partida madrilanu de felicidá linea de tresporte por autobús ente Madrid y El Espinar taba nel Intercambiador de Tresportes de la Estación de Príncipe Pío. En feches anteriores a 2007 el puntu de partida yera unes cocheres pequeñu y poco apoderaes pa un serviciu de tresporte que taben asitiaes nel madrilanu Paséu de La Florida, práuticamente cuasi enfrente del allugamientu actual de la Estación de Príncipe Pío.

Felicidad linea de tresporte interurbanu por autobús tamién enllaza cola ciudá de Segovia, facilitando asina tamién la comunicación por autobús cola estación d'autobuses de la capital provincial. Igualmente, dellos trayectos de La Sepulvedana operen en modo ruta parando en toles llocalidaes segovianes y en cuasi toes madrilanes asitiaes ente la capital provincial y la capital española, facilitando asina la comunicación por autobús ente El Espinar y diches llocalidaes, que concretamente son Otero de Herreros, Ortigosa del Monte, La Losa y Revenga na provincia de Segovia, y Guadarrama, Collado Villalba, Torrelodones y Las Rozas na Comunidá de Madrid.

La parada principal pa coyer autobuses interubanos nel conceyu espinariego ta na estación d'autobuses de San Rafael.

Al igual que nel casu del tresporte ferroviariu cola zona C2 del CRTM, los conceyos segovianos y abulenses según dambes diputaciones provinciales pidieron en numberoses ocasiones a la Xunta de Castiella y Lleón, a la Comunidá de Madrid y al CRTM la inclusión de les llinies del tresporte per carretera ente Madrid con Segovia y Ávila nes zones tarifarias Y1 y Y2 del CRTM.

Autobuses urbanos[editar | editar la fonte]

El conceyu dispón d'un serviciu municipal de tresporte per autobús de la empresa Saiz Garrido, magar bona parte de los vecinos suelen referise coloquialmente a dichu bus como "La Carrula". Davezu funciona faciendo trayectos d'ida y vuelta ente El Espinar, San Rafael y La Estación de El Espinar, pero tamién efectúa dellos servicios hasta Los Ángeles de San Rafael.

Abonu de Tresportes[editar | editar la fonte]

El conceyu d'El Espinar ta incluyíu nel Conveniu de Tresportes robláu ente les comunidaes autónomes de Castiella y Lleón y Madrid. Gracies a esti Conveniu l'abonu mensual de la empresa concesionaria que xune les llocalidaes del conceyu con Madrid (anguaño La Sepulvedana S.A.) tien un preciu muncho más amenorgáu del que la mesma empresa podría establecer, yá que na so mayor parte ye subvencionáu por dambes comunidaes autónomes. Por ello, gracies a esti Conveniu facilítase la comunicación y la movilidá ente les distintes llocalidaes de les provincies de Segovia y Ávila qu'atiesten con Madrid, incluyíes los dos capitales provinciales. Búscase asina evitar que los habitantes de diches llocalidaes veanse obligaos a emigrar a Madrid, intentando evitar la despoblación de la rexón. Esto debe a que la práutica totalidá de les persones qu'utilicen el tresporte con Madrid por aciu l'abonu mensual fáenlo pa trabayar y estudiar na capital, diendo y viniendo nel mesmu día. Un claru exemplu de migración pendular.

Igualmente, el ferrocarril Rexonal Media Distancia de la llinia Segovia - Madrid, que tien cuatro paraes nel conceyu, tamién ta incorporáu al Conveniu de Tresportes, lo que supón una rebaxa del abonu mensual de Renfe de redolada al 50% del preciu orixinal.[2][3]

Sicasí, la modalidá vixente del Conveniu ye llargamente criticada polos segovianos y abulenses, quien reclamen a la Xunta de Castiella y Lleón la firma d'un nuevu Conveniu de Tresportes con Madrid de similar naturaleza al que tienen suscritu Madrid y Castiella-La Mancha.[4] L'oxetivu ye integrar les provincies de Segovia y Ávila nel Consorciu Rexonal de Tresportes de Madrid, concretamente na zona tarifaria C2 pal tresporte ferroviariu y nes zones tarifarias Y1 y Y2 pal tresporte per carretera (autobús), y acabar asina cola grave discriminación de derechos el tresporte en comparanza colos qu'esfruten los castellán manchegos de les provincies de Cuenca, Guadalaxara y Toledo.[5]

Otros tresportes[editar | editar la fonte]

Magar que el conceyu espinariego nun dispón d'aeropuertu, de puertu marítimu nin de estacion ferroviaria d'alta velocidá, cabo numberar les estaciones de tresporte de referencia más cercanes. Los servicios de tresporte aereu brindar dende'l madrilanu Aeropuertu Adolfo Suárez Madrid-Barajas, asitiáu a unos 85 quilómetros d'El Espinar. El tiempu averáu que se tarda en percorrer per carretera la distancia ente'l nuesu conceyu y l'aeropuertu suel ser d'unos 70 o 80 minutos, dependiendo de les hores punta y los sos respeutivos atascos. En tresporte públicu por aciu autobús d'El Espinar a Madrid y darréu usando Metro de Madrid sería aproximao d'una hora y media.

Los trenes de llargu percorríu y AVE ufiertar dende les madrilanes Estación de Atocha y Estación de Chamartín y dende la estación segoviana de Guiomar.

El puertu marítimu más cercanu ye'l de la ciudá de Santander, asitiáu a unos 375 quilómetros al norte del conceyu nel Mar Cantábricu.

Llocalidaes[editar | editar la fonte]

El términu municipal tien una superficie de 21 610 hectárees y entiende dellos nucleos urbanos y barrios rurales. El nucleu orixinariu, el conocíu como El Espinar, onde ta la casa consistorial y la ilesia parroquial, ye'l más importante d'ellos y tópase en plena llanura, a unos 5 km del Puertu del Lleón. Los otros nucleos urbanos, que se desenvolvieron por distintos motivos, son: San Rafael, La Estación de El Espinar y l'urbanización de Los Ángeles de San Rafael, y a estos hai que sumar les paraxes de Gudillos y de Prados.

San Rafael[editar | editar la fonte]

Avenida Alto del Lleón, San Rafael.

San Rafael tien una población, según el censu del añu 2013, de 2602 habitantes y ye la última llocalidá segoviana qu'atiesta cola Comunidá de Madrid (Puertu del Lleón, de los Lleones o de Guadarrama). El so orixe remontar a 1784, fecha na que se construyó una casa de postas por orde de Carlos III.

San Rafael se enclava na calzada real que xunía Madrid col palaciu real de la vecina llocalidá de La Granja de San Ildefonso. Esti puntu estratéxicu dexó-y dir convirtiéndose nun llugar de descansu pa dilixencies y viaxeros que cruciaben la Sierra de Guadarrama per esa zona. La citada casa de postas o fonda tuvo'l privilexu d'allugar ente otros pernomaos personaxes a Carlos IV, cuando yera entá príncipe d'Asturies, ya inclusive l'emperador Napoleón que fizo nueche na fonda'l 22 d'avientu de 1808. El trasiegu de viaxeros yera tan grande que s'instaló una estafeta de correos y telégrafos y otres construcciones que favorecieron el desenvolvimientu turísticu de la zona. Col pasu del tiempu la población foise asitiando, especialmente la población burguesa procedente de les ciudaes vecines de Madrid o de Segovia, que víen en San Rafael l'escape de la ciudá a les paraxes sele y serranu de San Rafael (dándose-y el nomatu naquella dómina "La Suiza Española" poles grandes casones señoriales que s'empezaron a construyir na zona). La fonda foi hotel, estafeta, Cuartel de la Guardia Civil y darréu foi baltáu en 1978 abrir nel so llugar una gran plaza con vistes a la sierra. El xentiliciu de los habitantes de San Rafael ye sanrafaeleños y sanrafaeleñas anque tamién tienen l'apellativu de "fondilleros" y "fondilleras" pela yá mentada fonda que dio orixe a esta llocalidá.

La tradición de destín veraniegu de San Rafael recibió un gran impulsu cuando a finales de la década de los años 60 del sieglu XX llevar a cabu la construcción del complexu residencial de Los Ángeles de San Rafael, que supunxo la construcción na finca d'El Carrascal, asitiada a unos 2 km de San Rafael, d'una urbanización que cunta, na actualidá, con tres torres y más de 3.000 xalés. El banzáu de los Ánxeles construyóse como banzáu de recréu pa la urbanización.

En 1975 llevantábase la urbanización Les Praderíes y a empiezu de los años 80 construyíase'l complexu urbanu de Campoverde. Esti tipu d'infraestructures foi creciendo y enllantándose como importantes zones residenciales.

San Rafael tien una continua crecedera de población yá que la población de la cercana Madrid tiende a escapar de la ciudá a les seles paraxes serranes y tranquilos d'esta preciosa llocalidá.

Ente los personaxes más pernomaos que pasaben los branos en San Rafael destaquen Adolfo Suárez, Rafael Alberti, Ramón Menéndez Pidal, Ramón J. Sender, Miguel Fleta, el conde de Gamazo, el marqués de Procuru, Alejandro Lerroux, Ava Gardner, Concha Piquer, Luis Miguel Dominguín, Massiel o anguaño nel conxuntu residencial de Les Praderíes l'ex-ministru Rafael Calvo Ortega.

La Estación de El Espinar[editar | editar la fonte]

Cuando en 1888 tendióse la llinia de ferrocarril que xunía Madrid con Segovia y Villalba, allugóse una estación en terrén d'El Espinar, na zona conocida como Cogorrillo. Esta estación taba alloñada del nucleu principal y de San Rafael. Medió pa esta decisión Marqués de Perales, Manuel Fernández y Colón. El 29 de xunu de 1888 inaugurábase la llinia y ésta daba la oportunidá de caltener la comunicación mientres tol añu, independientemente de les condiciones meteorolóxiques. Esto yera fundamental pa la economía de la villa al dexar la salida de la so producción, tanto lanar como maderera.

Llueu s'empezar a llevantar edificios pela redolada de la estación, dando llugar asina a otru nucleu de población. En 1901 constrúyese una fábrica de tratamientu madereru y 20 años dempués construyiríase la segunda y dempués de la guerra civil abrióse una tercera, anque nos años 70 del sieglu XX cerraron toes elles.

El nucleu urbanu de La Estación de El Espinar completar con una plaza, la llamada plaza del cañu, y con diverses instalaciones deportives, ente les que destaquen les de tenis nes cualos realízase un campeonatu de sonadía internacional. Na actualidá (INE 2013) cuenta con 668 habitantes.


Los Ángeles de San Rafael[editar | editar la fonte]

Dende 2013 y tres bastantes años de quexes vecinales de los ciudadanos residentes en dicha urbanización, la mesma pasó a ser asumida y recepcionada con plenos efeutos pol conceyu d'El Espinar.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Hidrografía y orografía[editar | editar la fonte]

Les sos 21.610 hectárees tomen una gran diversidá de paraxes naturales, perteneciendo dalgunos d'ellos a la Rede Natura 2000, y llueu al Espaciu Natural de Guadarrama. Entemecer n'El Espinar dos paisaxes distintos, el monte y l'llanura. Asitiáu a una altitú relevante y recostado sobre la fastera norte del Sistema Central, tien un clima frescu pel branu y fríu pel hibiernu que fai que la riqueza natural seya bien importante. L'árbol por excelencia ye'l pinu que cubre los montes de granitu que son derrotos por ensame de regueros que nacen en fontes.

Hidrografía[editar | editar la fonte]

Rio Moros.

L'allugamientu de la villa d'El Espinar, na parte alta de l'aguada sur del ríu Duero, xusto na separación de cuenques hidrográfiques que realiza la cordal de la sierra de Guadarrama, apurre ensame de fontes y regueros que van conformando distintos ríos. Los más importantes que crucien el territoriu municipal son, el ríu Moros, el ríu Gudillos y el ríu Voltoya.

  • El ríu Gudillos naz na falda norte de La Peña del Cuervu, cerca del monumentu al Arcipreste de Hita. Va recibiendo pel so llau esquierdu los regueros que nacen nel cordal de la sierra de Guadarrama, como'l regueru de la Gasca y el regueru Mayor.
  • El ríu Moros escurre pol valle que s'abrir, na so cuenca alta, ente les sierres del Quintanar y La Muyer Muerta y la Sierra de Guadarrama, ye'l más importante. Naz nes faldes del Montón de Trigu de la unión de los regueros Tirobarras y del de los Güeyos (el so manantial recibe'l nome de Güeyos del ríu Moros), Llueu ye embalsado por dos preses, primero a la que forma'l banzáu de les cabres o d'El espinar y darréu el del texu de les tabladillas. Escurre pol Gargüelu llegando a la parte de La Panera, que se convirtió n'unu de los puntos d'ociu más importantes del conceyu. En tou este percorríu nun para de recibir, por dambes riberes, regueros procedentes de les sierres que lu arrodien.
A la salida de La Panera, pasa pol nucleu de la Estación, a que la so salida recibe al ríu Gudillos. Más palantre, yá nel nucleu d'El Espinar, recibe'l regueru de La Teyera y pasa a embalsarse por dos preses, la primera d'elles forma'l banzáu del Carrascal y siguíu, formáu parte del mesmu complexu hidráulicu, ta la que forma'l banzáu de los Ánxeles.
  • El ríu Voltoya percuerre'l territoriu d'El Espinar pero nun pasa por nengún de los sos nucleos urbanos nin s'avera a ellos. Naz al oeste del conceyu corriendo escontra tierres d'Ávila. Cuerre pela pequeñu aguada fluvial formada ente los cordales del cuetu Peña Morica, al llau norte, y el de Cañada de les Cigüeñes, pel sur.

Orografía[editar | editar la fonte]

Plaza de Castiella en San Rafael.

Les moles granítiques que conformen el Sistema Central y en concretu la Sierra de Guadarrama son el sofitu del conceyu d'El Espinar. La parte sur del mesmu se recuesta sobre estos montes que formen, pel este, el valle del ríu Moros cuando s'abrir la cordal de la sierra nel Cuetu Minguete (2.023 m) que, pasando pol Montón de Trigu (2.155 m), va conformar el cordal de La Muyer Muerta (el so máximu altor atopar nel picu del Osu de 2.196 m) que siguiendo pela collada y puertu de Pasapán, al llau del picu del mesmu nome y d'altor de 2.001 m, sigue pela Sierra del Quintanar, yá con altores que nun degolen los 2.000 m.

El cordal de Guadarrama tien el so altor más relevante, que non máxima, en la Peñota, con 1.945 m, que vien del referente puertu del Alto del Lleón asitiáu a 1.511 m. Escontra l'oeste la sierra sigue colos picos de Cabeza Líjar, de 1.823 m y el cuetu de la Salamanca de 1.789 m. Ente estos dos picos asítiase'l puertu de Hornillos que da pasu a la carretera que se dirixe a Peguerinos yá n'Ávila. Nesti puntu, la sierra tien una variación norte, sigue por Cueva Valiente (1.903 m), y siguiendo esta variante atopa'l Cuetu Caloco de 1.567 m.

Dende delles de los altos cumes qu'arrodien el conceyu, acolúmbrase perfectamente parte de la llanura mesetaria, tamién s'estrema perfectamente la ciudá de Madrid y el so complexu de rascacielos Cuatro Torres Business Area

La sierra va perdiéndose na llanura con elevaciones de pequeñu altor y esvalixada, ente elles destaca la de Cabeza Reina de 1.479 m d'altitú y el Estepar de 1.346 m.

Los ríos percuerren los valles que s'abrir ente estes elevaciones. Escontra'l noroeste, buscando'l ríu Eresma, escurre'l ríu Moros y los sos afluentes. Les principales víes de comunicación procedentes de Madrid, l'AP-6, l'AP-61, la N-VI, la N-603 y la llinia de tren convencional Madrid-Segovia, tamién s'abrir pasu nel términu municipal buscando'l norte y noroeste al traviés del valle.

Composición biolóxica[editar | editar la fonte]

Cabeza Líjar.

En dependencia cola altitú definen dellos ecosistemes, tenemos los siguientes; carba pacional d'altu monte, pinar de pinu montés, carbayera de melojo, encinar y monte de ribera que les sos carauterístiques fundamentales son:

  • ;Carba d'altor.

Esti tipu d'ecosistema dar a altores cimeros a los 2.000 m. Nél, les condiciones meteorolóxiques son estremes, con iviernos bien llargos y duros qu'enzanquen el desenvolvimientu de la vexetación. Atópense ellí les siguientes especies: piornu, uz y enebro rastreru, con suelos asitiaos de sustratu predresu ácidu. El so aprovechamientu ta basáu na ganadería y el turismu.

  • ;Pinar de monte.

Esti ecosistema allugar ente les altitúes de 1.750 y 2.000 m. Tien un clima típicu de monte condicionáu pela so altitú, la orientación y llocalización xeomorfolóxica. Los sos suelos atópase en rimada al corresponder, cuasi tou él, a les fasteres de los montes. Les baxes temperatures y l'alta precipitación favorez la vexetación estructurada pola altitú, en praos y carba cespitoso, per debaxo carba aciculifolio y retamoideo, baxando monte aciculifolio, caducifoliu y a lo último, esclerófilo.

El pinu montés ye l'árbol rei y suel tar acompañáu por texos, xardones, enebros, retama negra y de flor, felechu, etc. Nestos montes vívense corzos, esguiles, coneyos, turones, foínos... según reptiles y anfibios. Ente les aves atopamos cornejes, azores y uxos reales.

  • ;Melojar.

Allugar ente l'anterior y los encinares que componen los montes esclerófilos mediterráneos. El sustratu del suelu ye de roques acedes y tierres subhúmedas. La vexetación ta compuesta por carbayu melojo y rebollo que se complementen con arbustos como'l bardial, l'espín negru... Esti ecosistema esta fuertemente alteriáu pola aición humana. L'agricultura creó grandes zones de cultivu ente que s'abrir praderíes pa la campera del ganáu y introducióse el pinu en tiempos del carboneo.

Vista de Cueva Valiente dende la Estación d'Autobuses de San Rafael.
  • ;Encinar.

Na parte occidental del territoriu municipal asítiase esti ecosistema compuestu d'encines. Presenta una estructura abierta, en forma de devesa. Al pie de la encina atópense gran cantidá de arbustos y plantes como tomillu, santonines o cantuesos. Ta habitáu por numberoses aves ente les que destaca'l águila imperial. Hai tamién bilanos, aguilillas calzaes y ratoneros.

  • ;Sotos y riberes.

Sobre los ábanos que traxeron les agües de los ríos estienden los sotos. Les carauterístiques de composición de los mesmos depende del altor del so cursu, d'esta forma tiense que nel cursu alto ye de suelu de ribera, nel medianu, arenosos y nel baxu, magrizu-limoso. La vexetación ta formada por especies que gusten de l'agua como xuncos, sauces, chopos y fresnos ente otros. La vida animal tamién ta amestada a estes circunstancies, los anfibios son bien numberosos.

Clima[editar | editar la fonte]

El Espinar encuádrase dientro de la zona de clima continental moderáu pero la so elevada altitú fai qu'ésti tea matizáu escontra unos iviernos más fríos y unos branos más nidios. La situación al pie del Sistema Central na so aguada norte fai que tenga un réxime de precipitaciones (que cuando la temperatura ye fría suelen ser en forma de nieve) bien cimera a les zones vecines.

Como asocede en tol centru de la península ibérica, hai dos époques que destaquen como les más lluvioses a lo llargo del añu, una a finales de primavera y la otra a finales de seronda, siendo l'iviernu poconín secu, y siendo el branu la estación seca principal, que solo ver atayada por bastiazos acomuñaos a nubes llétriques de branu.

Les distintes altitúes qu'hai nel conceyu faen qu'haya delles zones climátiques estremaes. Per cada cien metros de desnivel llógrase una amenorgamientu de temperatura de mediu grau centígradu. Atendiendo a l'altitú tenemos les siguientes zones climátiques:

  • ;Altu Monte.

Los cumes de la Sierra de Guadarrama qu'anda una actitú d'unos 2.000 m tien un clima mediterraneu templáu fríu. La temperatura medio añal ye d'unos 8 °C y les precipitación media asitiar ente los 800 y los 1.000 mm. Percima de los 1.800m d'altor suel haber nieve mientres una media de 168 día al añu.

  • ;Baxu monte y pie de monte.

Clima mediterraneu templáu con medies añales de temperatura que bazcuyen ente 8 y 12 °C y una precipitación que se mueve ente los 600 y los 800 mm. La nieve vien cubrir el suelu mientres una media de 15 díes al añu.

Historia demográfica[editar | editar la fonte]

Evolución demográfica
1900 1930 1940 1950 1960 1970 1981 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2012 2014 2016
2.160 3.619 4.147 4.665 4.938 5.151 4.843 6.255 6.293 6.543 6.887 7.257 7.746 8.230 8.666 9.217 9.535 9.755 9.707 9.654 9.212

Gráficu de Población 1998-2016[editar | editar la fonte]

Economía[editar | editar la fonte]

Los Ángeles de San Rafael.

Les actividaes principales de la economía de la villa d'El Espinar tuvieron centraes nos aprovechamientos de los recursos naturales, la esplotación maderera y la ganadería, cuantimás y bien fundamentalmente, la ovina destinada a la producción lanar. L'apertura de la vía de comunicación principal pol puertu del Altu del Lleón abrió una nueva vía de recursos financieros, la hostelería. Esta ocupación foi dexando pasu al turismu, que se convirtió nel motor principal de la economía llocal. La situación de la villa d'El Espinar nun importante encruz de caminos y equidistante con importantes ciudaes, como Madrid, Salamanca, Toledo o Ávila, a bien poca distancia de Segovia y de los reales sitios de la Granxa de San Ildefonso y del palaciu de Riofrío, según lo prestosu del so clima, sobremanera pel branu, fueron les causes d'esti cambéu. Xunto al turismu desenvolvióse, en menor midida, cierta actividá industrial.

El sector primariu ye'l sector nel qu'históricamente los habitantes de la villa atoparon la fonte de recursos. Les actividaes más relevantes fueron la ganadería, destinada a la producción de llana, que tuvo'l so puntu álgido a finales del sieglu XVIII, onde se tosquilaben más de 70.000 oveyes, y l'esplotación forestal de los montes de pinos que cubren los sos montes. Tamién hubo dalguna actividá minera, como les mines de wolframiu La Primera que s'atopen na fastera sur de Cabeza Líjar y en El Estepar onde s'estrayía cobre o les canteres de la cabecera del ríu Moros. Hai evidecias d'esplotaciones mineres romanes y árabes.[6] L'agricultura tuvo poca relevancia polo estremo del clima y la poca producción de la tierra.

Nel sector secundariu, la esplotación forestal dio pasu, a empiezos del sieglu XX, a fábriques de manufactura de la madera. La llegada del ferrocarril foi l'acontecimientu qu'impulsó la creación d'estes industries que dexaron pasu a otres a mediaos del sieglu XX. Mientres los años 80 d'esi sieglu creóse un polígonu industrial que dio abellu a delles fábriques de too tipu, dende material de construcción hasta alimenticies.

El sector servicios ye na actualidá'l sector más relevante ya importante de la economía d'El Espinar. Da trabayu a la mayor parte de la so población. El descubrimientu de les bonances del clima d'estes tierres per parte de los viaxeros que travesaben el puertu del Altu del Lleón, y la cercanía a la capital d'estáu dio orixe a esta industria que foi creciendo y popularizándose col pasu del tiempu. Son munches la urbanizaciones de viviendes destinaes al veranéu, de primeres grandes cases palacios, llamaes «hoteles» y depués apartamentos pa xente de poder adquisitivu más baxu. D'esta mesma forma creóse una rede d'agospiamientos y establecimientos hosteleros que cobren estos servicios. La infraestructura deportiva, con canches de tenis y campu de golf, amás de básiques piscines y polideportivu, complementen una serie d'actividaes que faen que'l sector servicios caltener na cabeza de los recursos económicos de la villa. Tocantes a los servicios básicos pa la población, éstos tán diseñaos pa cubrir los de necesidá diaria, consultorios médicos y educación secundaria. Les necesidaes más específiques queden cubiertes dende les cercanes ciudaes de Segovia, Madrid y la so contorna.

Historia[editar | editar la fonte]

Anque se supón qu'habría asentamientu humanu na zona con anterioridá a la entrada de los romanos, la muerte más antigua ye una punta de llanza que se topó en pinarillo del Caloco. Esta punta de llanza ta datada nel sieglu II y ye d'orixe romanu. Hai nicios d'esplotaciones mineres romanes en Caloco.

Ente los sieglos V y VIII, so la dominación visigótica, conocer a la zona pol topónimu de Gudillos. La llegada de los árabes a la zona ye conocida por diversu nomes: Albarrana, Moros, Guadarrama... Una vegada reconquistada la zona polos cristianos nel sieglu XI empieza la repoblación de la mesma. Alfonsu VI trai persones del norte de la península que s'establecen nel área conquistada.

Hai constancia documental de qu'en 1103 Raimundo de Borgoña y l'obispu d'Ávila apurrieron a los monesterios de San Millán de la Cogolla y San Vicente d'Ávila les posesiones de delles aldegues de la zona, como la del Caloco, Santu Domingu de la Cañada, y El Espinar. En rei de Castiella, Enrique I, a empiezos del sieglu XIII manda construyir un palaciu de caza n'El Espinar yá que acostumaba a realizar caceríes pela zona.

Plaza de la Corredera.

El 8 de xunu de 1297 concédese-y a El Espinar la carta puebla, constituyéndolo como entidá independiente de la ciudá de Segovia. Ésta foi concedida pol Conceyu de Segovia y confirmada, en 1300 por Fernandu IV. Al pie de la carta puebla dióse-y distintos privilexos y derechos que fueron sacalliñu pa un aumentu de la población.

En 1317 anovóse la carta puebla. Esta nueva carta puebla aumentaba les llendes asignaes al alfoz, confirmándola cola so firma Alfonsu XI en 1337. Más tarde, en 1368 diose otra nueva carta puebla qu'aumentaba, de nuevu, les llendes asignaes.

L'aprovechamientu de los sos recursos forestal y agrariu, lo mesmo que de les deveses pal llendo del ganáu lanar fizo que'l pueblu conociera una dómina de crecedera económica. La importancia de la llana y, con ella, de la ganadería ovina de raza medina, tien el so reflexu nel gran númberu de víes trashumantes qu'esisten na zona.

En 1417 aumentar de nuevu les llendes municipales, esta vegada ye'l Conseyu de Segovia quien da l'autorización pa ello. Les llendes queden fitos dende'l cuetu del Caloco hasta'l puertu de Guadarrama poles Requexaes, sierra de Quintanar, Navahorcados, Gudillos y la Gasca.

La espansión de reconquistar fai que la seguridá de la zona aumente y que delles families nobles asítiase nel conceyu, llevantando casar Palaciu en Prados, La Losa, El Caloco y Santu Domingu.

En 1626 les autoridaes d'El Espinar soliciten el títulu de villa pa la población. Nun sería hasta 1639 que Felipe IV otorgar.

Tres la Guerra de Socesión y l'implantación de los Borbones, reactívase les actividaes económiques faciendo fincapié na esplotación del ganáu ovín. Nel sieglu XVIII tosquilar n'El Espinar más de 74.000 oveyes. La riqueza yera bultable al haber na villa más de 35 palacios. N'este mesmu sieglu camuda l'históricu pasu pol puestu de Fuenfría y el valle de Valsaín pol del pasu del Lleón, lo que fai de la villa terrenal de camín y establez un importante encruz na zona de San Rafael. Ellí establecióse una fonda que, al pasu del tiempu, dio orixe a una importante población como ye la llocalidá de San Rafael.

El sieglu XIX foi un sieglu de retrocesu, cuantimás polos conflictos bélicos qu'asocedieron nel mesmu. La Guerra de la Independencia provocó la perda de población y, darréu, camudó la esplotación ganadera pol aprovechamientu forestal como motor económicu de la villa. Los ataques de les tropes franceses a la villa producieron perdes en delles obres d'arte.

El ferrocarril, que llegó en 1888, supunxo una revolución pa la economía de la villa de la so estación, que quedaba alloñada del nucleu principal. Por cuenta de esto, nacería otru de los barrios que conformen el conceyu. La meyora de les comunicaciones qu'esti mediu representaba viose rápido confirmáu cuando na redoma de la estación estableció la primer fábrica de tratamientu madereru en 1901.

El 2 d'avientu de 1914 el rei Alfonsu XIII da'l títulu de Bien Pernomáu a la villa d'El Espinar. Esti títulu ye dau pol pidimientu de Domingo Rodríguez Arce y l'intermediación del marqués de Nájera.

Al aprovechamientu forestal y ganaderu xune'l turísticu, basáu ésti nel allugamientu de la villa a cuerpu de la sierra de Guadarrama. San Rafael convertir nun pueblu vacacional, cola construcción de numberoses cases palaciegues. Más palantre el turismu popularizaríase. La construcción de la gran urbanización de Los Ángeles de San Rafael a finales del sieglu XX consolidaría esta nueva fonte d'ingresos.

Mientres la guerra civil, el frente detener na sierra de Guadarrama. Son munchos les muertes que pueden atopase que dan testimoniu d'estos fechos. L'intentu de tomar de la capital d'España per parte de les tropes insurxentes atopar cola aportunante defensa de los lleales a la República, que les detuvieron nesti llugar. L'Alto del Lleón foi ocupáu poles tropes Nacionales el 22 de xunetu de 1936 y nun pudieron avanzar hasta la cayida de Madrid. La esistencia d'una mina de wolframiu en Cabeza Líjar fizo que los ataques fueren más duros y qu'hubiera munches más construcciones béliques nos sos montes.

Alministración[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Jaime García Rodrigo Unión de Centru Democráticu UCD
1983-1987 Juan Zamorano Martín
José Antonio de la Fuente Partíu_2 = CDS
PP PP
n/d
1987-1991 Antonio López García CDS
1991-1995 Jesús Olmos Pascual Partíu Socialista Obreru Español PSOE
1995-1999 Juan José Sanz Vitorio PP PP
1999-2003 Juan José Sanz Vitorio PP PP
2003-2007 David Rubio Mayor
(2004) Juan María Martín Montejo
Partíu Socialista Obreru Español PSOE
PP PP
2007-2011 David Rubio Mayor Partíu Socialista Obreru Español PSOE
2011-2015 Francisco Eloy Jorge Gómez PP PP
2015-2019 Alicia Palomo Sebastián Partíu Socialista Obreru Español PSOE
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Monumentos[editar | editar la fonte]

La villa d'El Espinar tien relevantes edificios. La riqueza del comerciu de la llana dio llugar a una serie d'edificaciones, tanto civiles como relixoses que perduraron hasta los nuesos díes. Al pie de estos edificios, puede falase de los monumentos naturales», son munchos los llugares que pueden llograr esa calificación y que merecen la vista del que s'avere a conocer esti pueblu. Una serie de percorríos amuesen los rincones más relevantes del conceyu, munchos d'ellos recoyíos alredor d'una fonte.

Monumentos relixosos[editar | editar la fonte]

Ye un templu d'una sola nave en planta de cruz llatina abrir capiyes alredor de la mesma, l'ábside ta techado con bóvedes de crucería. Les primeres muertes son del sieglu XIII o XIV, y correspuenden a un templu románicu que foi destruyíu por una quema en 1452. La reconstrucción, debida a Rodrigo Gil de Hontañón, realizar n'estilu góticu-renacentista en plenu sieglu XVI, y empezó nel añu 1565.

Ilesia de San Eutropio

El retablu mayor ye obra de Francisco Giralte, discípulu de la escuela de Berruguete y foi realizáu en 1565 y completóse con pintures d'Alonso Sánchez Coello.

Nel esterior llama l'atención el númberu de niales de cigüeña qu'alluga'l teyáu y la torre según les imáxenes de la Virxe de la Fuencisla y de una piedá vertical debida a Ávalos.

En 1933 tien llugar la construcción de l'actual Ilesia de San Rafael siguiendo los planos del arquiteutu García de Pablos. Asitiada na cai Gil Becerril, destaca pola sobriedá y cencellez de les sos llinies y una total harmonía cola arquiteutura tradicional de la zona, conxugando'l granitu, la forxa de fierro y el blancu de la so fachada. Ye un edificiu d'una sola nave con cruceru que destaca tantu en planta como n'alzáu a la que s'adosen la torre, el bautisteriu, la sacristía y les capiyes[7]

  • Ermita de la Virxe de la Soledá.
Ermita de la Soledá.

Alcontrada nel cascu urbanu del nucleu d'El Espinar foi reconstruyida en 1968 gracies a la collaboración del Conceyu y de les Hermandaes del Trabayu. L'apareyador Santiago Jalvo dirixó les obres respetando'l trazu anterior y los sos materiales primitivos: piedra, fierro y madera. Ocupa la cortil d'un templu anterior.

Ermita del Cristu del Caloco.

Xusto al pie del cuetu que lleva'l mesmu nome a la salida del pueblu escontra Villacastín, llevántase esti senciellu edificiu del sieglu XVI sobre otru anterior d'orixe románicu. Nel so interior ta la imaxe del Cristu del Caloco, barroca, y una imaxe de la Inmaculada, Virxe del Caloco, del sieglu XVI. Na so redoma hai restos d'unu de los esquileos de la Mesta xunto a la importante vía trashumante de la Cañada Soriana.

Mientres la selmana de fiestes, la imaxe del cristu ye llevada a la ilesia del pueblu. Ocho díes más tarde ye devuelta equí celebrándose una romería que ta declarada d'interés turísticu nacional.

Nesta ermita rodó la película Marcelino, pan y vino, de Ladislao Vajda.

  • Ermita de Carmen

Asitiada na paraxa conocida como Regueru Mayor a los pies del puertu d'El Lleones (nel Km. 61 de la carretera N-VI), esta ermita foi construyida en 1915. Ye una pequeña ermita edificada en piedra de granitu y cubrición de texa a dos agües que cunta con un pequeñu pórticu d'entrada qu'acovez al visitante.

  • Ermita de La nuesa Señora de la Llosa

Yá en ruines, ye un templu románicu realizáu en granitu. Data del sieglu XIII y allúgase na antigua aldega de Santa María de la Llosa na paraxa de La Requexaes.

  • Ermita de San Isidro

Construyida en 1985 allugar nos llanos de San Pedro. Realízase la romería ellí en 15 de mayu.

  • Ermita de Santu Domingu
Ermita de Santu Domingu.

N'estáu ruinosu, destaca un gran arcu. Data del sieglu XVI.

  • Conventu de Santa Isabel

Conxuntu arquiteutónicu mudéxar qu'inclúi nel so interior una ilesia barroca. Foi construyíu a finales del sieglu XVI p'acoyer a les relixoses de clausura de la llocalidá. Declaráu Bien d'Interés Cultural pola Xunta de Castiella y Lleón. En 1604, el Papa Pío V da orde de clausura al conventu de Santa Isabel. En 1868 queda absorbíu pola desamortización de Mendizábal. Na so ilesia ta'l sepulcru de los Condes de Alcolea.

Monumentos civiles[editar | editar la fonte]

Homenaxe al Bicentenariu de San Rafael y a los sos pioneros.

Monumentu allugáu na plaza de la cai Serrano cola Avenida Alto del Lleón na llocalidá de San Rafael, conmemorando'l bicentenariu de la llocalidá de San Rafael y a los pioneros d'ésti. El so llevantamientu foi dirixíu por Antonio Martín Malangón en 1990. Ye un monumentu de senciellu trazáu clásicu que s'estrema en dos partes: una columna y una placa xigante de piedra coles figures del Arcánxel San Rafael xunto a un caminante, con un lema que reza:

"En memoria de cuantos fixeron posible San Rafael. 1790 - 1990"

Rafael Alberti moró una temporada de la so vida en San Rafael por cuenta de que carecía unos problemes pulmonares. Por ello, encamentáron-y allegar al favorable clima de la Sierra de San Rafael pa intentar acabar coles sos dolencies. En San Rafael camudaría la so vida, yá que terminó la so etapa de pintor y empezó a escribir, realizando nel so retiru sanrafaeleño la so famosa obra «L'arbolea perdida», Premiu Nacional de Lliteratura d'España. Por cuenta de tou esto, el 17 de marzu de 2007 inaugurar na avenida Pasio de Rivera de la llocalidá de San Rafael un monolitu con una placa conmemorativa n'alcordanza a la presencia y estancia del escritor Rafael Alberti en San Rafael, onde apaecen unes llinies de la so obra lliteraria «L'arbolea perdida», que y como yá diximos, escribir na llocalidá:

[...] la Sierra de San Rafael, onde l'aire de los pinos y el sol guadarrameños enllenáronme de nueva vida los pulmones, renaciendo a los pocos díes de perdeme per aquellos caminos d'álamos y chopos y tocar l'azul de los cumes ventadas. Pellí dibuxé aveseos y cascaes, siguiendo ente les piedres el rebotar de l'agua de los visos. Ellí dexé estampaos nel papel los vieyos pinos solitarios de los altores [...]

L'Arbolea Perdida (1912 - 1931)

  • Palaciu de los Marqueses de Perales o Palaciu del Esquileo

Foi construyíu en 1728 como casa solariega y esquileo calteniendo na actualidá les sos entraes principales, dos portaes neoclásiques en relieve coronaes col escudu nobiliariu de la casa. Equí llegar a tosquilar 27.363 de les 74.000 oveyes que la yeren añalmente nel pueblu. Declaráu Monumentu d'Interés Cultural pola Xunta de Castiella y Lleón.

Palaciu del Esquileo

Construyir en 1728 por orde d'Antonia Velasco, primer marquesa de Perales. Ente les sos ruines pueden vese los dos entraes principales que tán realizaes n'estilu neoclásicu destacando l'escudu heráldicu la cruz de Calatrava. Ta catalogáu como Bien d'Interés Cultural. Fixo de casa consistorial al quedar destruyida ésta na guerra civil.

  • Casa Consistorial

Construyíu en 1945 ye un típicu edificiu alministrativu que ta realizáu en granitu. La fachada, enmarcada ente dos torres asimétriques, contién los elementos necesarios d'un conceyu, reló, balcón y un pórticu de tres arcos al que s'apuerta por aciu una gran escalera.

  • Estación de ferrocarril

Inaugurada'l 29 de xunu de 1888 como parte de la llinia Madrid–Segovia, ye exemplu de l'arquiteutura industrial de finales del XIX. Ye un edificiu de dos plantes y parés encaladas.

  • Palaciu de Juan Vázquez

Conocíu como Betania, cuenta con una fachada qu'ostenta l'escudu d'armes de los Vázquez Molina. Pertenció a Juan Vázquez Molina, secretariu de Felipe II y rexidor de Segovia.

  • Palaciu del Marqués d'Arcu

Destruyíu a mediaos del sieglu XX, los sos materiales utilizar pa la construcción del centru d'Hixene y Salú.

  • Palaciu de Riguerza

Ostenta na fachada l'escudu d'armes de los Riguerza, picáu por orde municipal al negase la familia a pagar l'impuestu correspondiente a la so fidalguía.

Cultura y deportes[editar | editar la fonte]

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Ye la mesma de la provincia de Segovia: asaos, bien sían de corderu, gochucu o de ganáu vacuno. Nun tener bones condiciones climátiques pa l'agricultura, polo que nun destacar nesi aspeutu, a pesar d'haber dellos güertos pero a títulu particular y non industrial.

Sí destaca pola riqueza micológica de la redolada, pos los montes qu'arredolen los nucleos de población son bien riques n'especies micológicas como'l níscalo, los boletos o'l xampiñón, ente otres munches especies.

Tamién foi habitual na gastronomía la caza con especies como la perdiz o'l coneyu, y la pesca, con unes riques truches habituales de los ríos más caudalosos de la población, pero siempres dambes a pequeña escala, ensin posibilidá de desenvolvimientu industrial.

Deportes[editar | editar la fonte]

Nesta llocalidá celebra'l Open de Tenis Villa d'El Espinar, de calter internacional ya incluyíu dientro del circuitu de l'ATP.

Pero amás desenvuélvense otros deportes como'l fútbol, baloncestu, balonmano, golf, deportes a los que se suman los rellacionaos cola naturaleza, pos al tar enclaváu dientro de la Sierra de Guadarrama, favorez tou tipu de práutica deportiva de monte.

Dientro del fútbol, cabo destacar la esistencia d'un club, El Espinar-San Rafael, en Rexonal Aficionaos, categoría a la que xubió na temporada 03/04 calteniéndose nella. Na temporada 06/07 preséntase un nuevu club en San Rafael, l'Arcánxel San Rafael, que realiza la so primer temporada nes categoríes d'aficionáu y xuvenil.

El fútbol sala mover de la mano d'El Espinar-Arlequín, conxuntu que xuega en 1ª Nacional B grupu IX dende la temporada 04/05 collechando igualmente, escelentes resultaos.

Respectu al Baloncestu esiste l'equipu denomináu "Los Jabalines" que quedaron campeones de la Serie B de la Lliga Provincial de Baloncestu de Segovia en 2016.[8]

Tamién esiste la posibilidá de xugar al golf nun campu rústico de 9 fuexos asitiáu en cantu de la SG-500 nes contornes d'El Espinar. L'encargáu de mover esti deporte nel conceyu ye'l Club de Golf El Espinar. Esta entidá entama un tornéu campu al traviés únicu n'España denomináu «A llegua y media».

Tamién destaca'l club ciclista Caloco, un club de ciclismu p'aficionaos con escuela. Destaquen les sos carreres benéfiques pa moces

Nos últimos años, destaca tamién la Carrera Villa d'El Espinar, entamada pol club d'atletismu "A gataes", club que nel añu 2011, pasa a federase na RFEA, y que na actualidá cunta con unos venti integrantes.

Y si lo que te gusta ye'l MTB y quies conocer un montón de rutes dende El Espinar y la Sierra del Guadarrama, lo meyor ye que te unu al grupu AlfonsoyAmigos que percuerre caminos y senderos dende l'añu 2010 esfrutando de la bicicleta, de la naturaleza y de l'amistá.

Marches y paseos[editar | editar la fonte]

Les paraxes del conceyu de la villa d'El Espinar apurren la posibilidá de realizar distintes marches pelos sos montes y cumes. L'altitú de partida y les posibilidaes d'acercamientu a los cumes apurre la oportunidá d'aportar a cumes de más de 2.000 m ensin munches dificultaes. El mesmu conceyu d'El Espinar realizó un catálogu de marches que dexen una conocencia fonda de los sos campos y de la so diversidá. Estes son:

Vista xeneral del conceyu d'El Espinar.
  • Marcha del Arcipreste de Hita.

Saliendo, bien de la Estación o de San Rafael percuerren los caminos que percorrió'l Arcipreste de Hita y que narra na so Llibru de bon amor. L'itinerariu ye'l siguiente, partir de la estación y vase escontra la zona de La Panera, hasta onde tuvo la venta del Coneyu'l de Hita dicía asina:

Pola venta del Coneyu

primer día de la selmana
a metá de la vallina

encontreme a una serrana

D'ellí síguese xubiendo'l valle del Moros hasta les Campanielles dende onde s'empieza a xubir escontra'l cordal de la sierra de Guadarrama. Llegamos al altor de la crestería, que queda cerca de la Tablada, ellí ye onde diz l'Arcipreste

Cerca de la Tablada
La sierra pasada
falleme con Aldama
a la madrugada

d'equí llueu se llega a la Peña del Arcipreste y al so monumentu (onde puede atopase y lleer un exemplar del Llibru del bon amor y dexar les nueses impresiones escrites). D'equí puede entamase camín escontra'l ríu Gudillos. Dende equí, si síguese, lleva de nuevu a la Estación. Si salar dende San Rafael puede xubise pel camín de vuelta.

  • Marcha de la fonte del Deséu y de la Devesa Chica.

En menos de dos hores de marcha percuerren les principales fontes qu'esisten ente los pinos que xuben pela sierra dende San Rafael. Saliendo de la plaza de Castiella nel corazón de San Rafael, emponer fastera enriba escontra'l cume de Cueva Valiente, puede alcontrase la pequeña carretera que percuerre la fastera dende San Rafael hasta El Espinar. Dirixiéndose al Espinar atópase'l regueru que baxa dende Cueva Valiente, el de Gargantiya. Al so llau, un pocu más embaxo, atópase la primera de les fontes El Cadete. Volviendo a la carretera, apaez el cartelu indicador de la fonte de Peña Morica. Volviendo escontra tras por dicha carretera, llegar a la Fonte de la Hedra y depués a la Fonte de l'Ablanar que s'escuende ente Cerca de les Guindales y el Predo Acero. Al bordiar esti terrén de Cerca de les Guindales hasta llegar, de nuevu, al regueru de la Hedra xusto al altor de la Fonte de la Botella y baxando al llau del regueru, allúgase la Fonte de Texer, yá cerca del nucleu de San Rafael. Tamién ye posible faer una estensión del percorríu pa llegar hasta la Fonte de la Torera.

La Devesa Chica o Bayal ye una finca comunal destinada a la campera del ganáu, na actualidá'l ganáu qu'anda por ella ye vacunu y caballar, onde va tiempu neses tierres había oveyes destinaes a la producción de llana. Allugar a un quilómetru del nucleu d'El Espinar escontra l'oeste, al empiezu del valle del Voltoya y los Campos Azálvaros. Como nel casu anterior, el percorríu ye de escasamente de dos hores. Salar de El Portalón, l'altor que corona'l pueblu, dirixiéndose escontra la carretera d'Ávila que ye unu de les llendes de la Devesa Chica, que queda a la izquierda. Depués de siguir, atópense les ruines de Santu Domingu y el so arcu, esti establecimientu apaez nomáu yá nel sieglu XIII. Depués, pásase al llau de la Teyera, que da nome a la zona y al regueru que pasa por ella.

Un quilómetru dempués, cuéyese la sienda de la esquierda, el camín del Romero, entamando la vuelta al puntu de partida. Per esti camín pasar por dellos sitios singulares, destacando que nel camín la vexetación ye distinta a la que ye común nel restu del conceyu, el pinu montés, qu'equí va dar pasu al carbayu altar, a los piordos y les retamas.

  • Marcha del Gargüelu del ríu Moros.
Vista del Gargüelu, col Picu del Osu de fondu.

A la fin del valle del ríu Moros ta la llamada El Gargüelu; ellí ye onde se cierra'l valle so los picos del Montón de Trigu y el Picu del Osu. Esta zona suel permanecer zarrada, inclusive pa peatones los meses de branu por motivos de prevención de quemes forestales.

Salar de San Rafael hasta la puerta de Les Campanielles. D'ellí síguese pela derecha hasta un pequeñu banzáu que forma'l regueru de La Gangatilla, onde se sigue hasta la collada de Cerromatejo que dixebra La Peñota de la Peña de la Águila. Una vegada nel coláu, baxar de muevo hasta la carretera que va escontra'l banzáu del Texu y qu'arrodia tola cabecera del valle, volviendo pela otra fastera tornando a la parte de La Panera.

Tamién ye posible cruciar pela sienda que sale a la derecha de la carretera al llau del banzáu de La Gangatilla p'algamar la otra fastera y volver escontra La Panera y dellí al puntu de partida.

Nesti percorríu traviésense dellos montes onde pueden vese, inda, chozos (chabolos) que dieron abellu a los trabayadores que realizaben llabores d'aprovechamientu del monte y los sos recursos.

  • Marcha de los trés cumes.

Esta macha suel realizase entamada pol conceyu. Suelse faer n'unu de los últimos sábados d'agostu. Empezar a realizar en 1989 pola asociación l'Arcánxel.

Salar de San Rafael pela carretera escontra'l puertu del Altu del Lleón, y cuando se llega a les piscines, tuércise a la derecha buscando la xubida a la Peña de la Águila y dellí al collada de Hornillos y de ésti al de la Mina p'algamar el cume de Cabeza Líjar (1.824 m). Cerca queda, escontra l'oeste, La Salamanca, de la mesma altitú y dende el que puede vese el valle de Cuelgamuros cola basílica del Valle de los Caídos. Dende Cabeza Líjar tornar al pasu de Hornillos pa entamar la xubida a Cueva Valiente, de 1.903 m d'altitú. D'esti cume, pasiar polos restos de la pequeña carretera que xube dende Pelegrinos hasta la collada de Gargantiya d'onde, siguiendo'l calce del regueru del mesmu nome, retornar a San Rafael.

  • Marcha de los trés nucleos.

Esta marcha desenvolver en forma circular polo que'l percorríu puede empezar en cualesquier parte del circuitu. El descritu equí empieza en San Rafael. De la plaza de Castiella diriximos al barriu de la Estación pero pela carretera de Segovia. Dempués de percorrer unos 3 quilómetros llegamos al barriu de la Estación y podemos ver la torre de la Cigüeña, la chimenea que nos recuerda'l aserradero al que perteneció. D'equí vamos escontra'l nucleu d'El Espinar, emponer escontra'l norte y pasando sobre a la carretera de Segovia y l'autopista AP-6 hasta llegar a la carretera nacional N-VI y dellí, pela carretera d'accesu al pueblu, entramos al nucleu principal de la villa.

Pasamos la plaza de la Constitución, onde s'alluga la casa consistorial, y vamos, pola de la Corredera, escontra la plaza de toros pa coyer la carretera forestal que, pela fastera de Cueva Valiente, va llevanos de nuevu a San Rafael. Per esta carretera vamos atopar les fontes de les Fuécares y la de Peña Morica. Llueu vamos atopar el regueru de La Gargantiya que si lo siguimos va llevanos a la plaza de Castiella de San Rafael terminando asina'l percorríu.

Si siguimos la carretera atoparemos cola fonte de La Hedra y de La Botella pa llegar al regueru Mayor y atopar, de nuevu, siguiendo'l so cursu, la carretera N-VI y volviendo, emponer escontra'l norte, a la plaza de Castiella onde termina'l percorríu.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Coincidiendo cola festividá de San Eutropio, patrón d'El Espinar, celébrase una selmana cultural en dichu nucleu con variaes y numberoses actividaes.

Mientres el primer fin de selmana de marzu celebrar nel conceyu la Fiesta de los Gabarreros, oficiu d'antaño rellacionada col monte. Nesos díes desenvuélvense actos lúdicos (corta de tueros horizontal y vertical, desrame y pulga de pinos, balta d'árboles, arrastre de tueros con caballos, ...); concursos, como'l de coples; esposiciones y les xornaes gastronómiques en restoranes de la llocalidá con variaos y petitosos menús rellacionaos cola gabarrería.

A mediaos del mes d'agostu celebrar en San Rafael la Feria d'Artesanía d'ámbitu nacional, devasando yá les XVII ediciones.

El Espinar, al ser un conceyu con dellos nucleos de población, cada unu d'ellos celebra'l so patrón o patrona con fiestes que, a lo llargo del añu son delles. Pueden resumise nes siguientes:

  • El Espinar:

30 d'abril, San Eutropio, patrón de la villa. Celébrase la Selmana Cultural con diversos actos.

15 y 16 d'agostu. Festividá de la Virxe y San Roque. Principalmente, vaquillas y bailles públicos.

Segundu domingu de setiembre (fiestes grandes), una selmana de fiestes n'honor al Cristu del Caloco. Destaca sobremanera'l baille del "TEO" y el pregón nel que'l soníu de los bombos y tambores, nun para en nengún momentu. Cuntar con peñes y pandes como: Los Charros, Los Kalaveras, El Paletu, La cuba, La Chundarata, La Cabra, El Tocón... etc

El Arcánxel Rafael, patrón de San Rafael.

La llocalidá de San Rafael tien dellos acontecimientos festivos a lo llargo del añu. Mientres el primer fin de selmana de marzu celebra la Fiesta de los Gabarreros, oficiu d'antaño rellacionada col aprovechamientu del monte. Nesos díes desenvuélvense actos lúdicos (corta de tueros horizontal y vertical, desrame y pulga de pinos, balta d'árboles, arrastre de tueros con caballos,...); concursos, como'l de coples; esposiciones y les xornaes gastronómiques en restoranes de la llocalidá con variaos y petitosos menús rellacionaos cola gabarrería.

A mediaos del mes d'agostu celebra la Feria d'Artesanía, d'ámbitu nacional y devasando yá les XXX ediciones.

Pero les fiestes grandes de la llocalidá son n'honor del so patrón: San Rafael Arcánxel, que se celebren dende 2012 mientres la selmana correspondiente al últimu fin de selmana de xunetu. Con anterioridá celebraben l'últimu fin de selmana de setiembre, pero debíu al mal tiempu que tien llugar mientres eses feches, decidieron camudase tres una consulta popular realizada pol Conceyu.[9] A pesar del cambéu de feches, en setiembre celébrense dos díes de fiestes patronales n'honor al patrón de la llocalidá mientres el día de San Rafael Arcánxel, el 29 de setiembre, vistiéndose la llocalidá de gala y celebrándose una gran misa n'honor al Arcánxel y la so procesión.

Hasta 2012, cuando les fiestes celebrar nel mes de setiembre, l'últimu sábadu de les mesmes celebrábase a partir de les 12 de la nueche y hasta altes hores de la madrugada, nel campu de fútbol municipal "Los Pinos", la "verbena típica del Teo", una famosa macroverbena empobinada a los mozos na que se faía una xigantesca foguera y en que'l so alredor rexuntar les distintes grandes orquestes que amenizan la verbena, na que nel añu 2009 diéronse cita más de 5.000 moces provenientes de cualquier puntu d'España. Sicasí, el cambéu de les fiestes al mes de xunetu provocó'l final del "Teo" en San Rafael debíu al eleváu riesgu de quemes.

A última hora, San Rafael cunta con ensame de fiestes con verbenes, concursos, xuegos, bailles tradicionales, vaquillas, festivales taurinos y bon ambiente pa xente de cualquier edá.[10]

13 de xunu, San Antonio de Padua. Namái se celebra la festividá relixosa.

16 de xunetu, festividá de la Virxe del Carmen. Dellos díes con concursos, bailles públicos, vaquillas, feria, etc.

Películes rodaes nel conceyu[editar | editar la fonte]

Dende va munchos años la llocalidá sirvió de plató de cine pa rodaxe de películes, curtios y tamién anuncios comerciales. Cerca d'un centenar de películes y curtiumetraxes rodáronse na llocalidá, constituyendo asina un gran curiosu promocional pal conceyu, al empar que dexa importantes recursos económicos pola contratación de personal que collabore en distintes actividaes mientres los díes del rodaxe, polos gastos d'agospiamientu y alimentación anque tamién ye frecuente que cunten col so propiu serviciu de catering, y tamién pol pagu de tases al Conceyu por rodar n'esteriores, que solo nel añu 2016 crecieron estos ingresos un 200 % al respeutive de años anteriores. Películes bien conocíes, como Marcelino Pan y Vino, Setiembre, Torapia son dalgunes de les munches rodaes en distintos escenarios, munches vegaes aprovechando la redolada natural qu'arrodia la población.

Dicha película foi rodada ente xunetu y setiembre de 2005 nel conceyu espinariego, concretamente nos frondosos pinares sanrafaeleños qu'arrodien el conceyu. Foi una coproducción de Guillermo del Toro con participación hispanu-mexicana, con un 75% de participación española y un 25% de participación mexicana. La película recibió dellos premios cinematográficos.

Esta preciosa y risible película de José Antonio Quirós tien escenes grabaes en San Rafael nel intre de la marcha a cuerpu que realiza'l protagonista Fidel, un mineru asturianu despidíu pol zarru de les mines asturianes pola so baxa rentabilidá (interpretáu por Antonio Resines), que se dirixe dende Asturies escontra Madrid (pasando per San Rafael) pa pidi-y cuentes al Rei de por qué nun se cumple la Constitución, en concretu l'artículu que señala que tolos españoles tienen derechu a un trabayu dignu.

En 1955, Ladislao Vajda asitió una de les escenes más famoses de Marcelino, pan y vino na ermita del Cristu del Caloco, na llocalidá d'El Espinar.

Un grupu de cuarentones alica la so adolescencia repitiendo una antigua escursión en bicicleta. A partir d'esti planteamientu, Jaime de Armiñán esbozó una tenue reflexón sobre'l pasu del tiempu y el desencantu xeneracional con El Espinar como escenariu de les alcordances de los protagonistes de la película Agustín González, Álvaro de Luna, Amparo Baró y María Luisa Merlo.

Narra la hestoria de dos adolescentes que s'atopen nel campamentu de branu cristianu La Brúxula, con escenes grabaes nel campamentu xuvenil Alto del Lleón, nel barriu de Gudillos.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]