Catedral de Burgos

Coordenaes: 42°20′27″N 3°42′16″W / 42.34081°N 3.70447°O / 42.34081; -3.70447
De Wikipedia
Catedral de Burgos
 Patrimoniu de la Humanidá UNESCO
Bien d'Interés Cultural
Catedral de Burgos (es)
catedral católica
Llocalización
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Conceyu Burgos
Coordenaes 42°20′27″N 3°42′16″W / 42.34081°N 3.70447°O / 42.34081; -3.70447
Catedral de Burgos alcuéntrase n'España
Catedral de Burgos
Catedral de Burgos
Catedral de Burgos (España)
Historia y usu
Apertura1221
Relixón catolicismu
Diócesis Archidiócesis de Burgos (es) Traducir
Dedicación María
Arquiteutura
Estilu arquiteutura gótica
arquitectura gótica en España (es) Traducir
Superficie 1,03 ha
Patrimoniu de la Humanidá
Criteriu (ii), (iv) y (vi)
Referencia 316 y 669-986
Rexón Europa y América del Norte
Inscripción 1984 (Xunta VIII)
BIC RI-51-0000048[1]
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

La Santa Ilesia Catedral Basílica Metropolitana de Santa María ye un templu catedraliciu de cultu católicu dedicáu a la Virxe María, na ciudá española de Burgos.

La so construcción empezó nel añu 1221, siguiendo patrones góticos franceses. Tuvo perimportantes cambeos nos sieglos xv y xvi: les aguyes de la fachada principal, la Capiya del Condestable y el cimborriu del cruceru, elementos del góticu flamíxeru que doten al templu del so perfil inconfundible. Les últimes obres d'importancia (la sacristía o la capiya de santa Tecla) pertenecen yá al sieglu xviii, sieglu nel que tamién se modificar les portaes gótiques de la fachada principal. La construcción y remodelaciones posteriores facer con piedra caliar estrayida de les canteres de la llocalidá de Hontoria de la Cantera.

Los elementos decorativos y el moblame llitúrxicu del interior pertenecen a variaos estilos artísticos, dende'l mesmu Góticu, el Renacimientu o'l Barrocu.

Na catedral caltienen obres d'artistes estraordinarios, como los arquiteutos y escultores de la familia Colonia (Juan, Simón y Francisco); l'arquiteutu Juan de Vallina, los escultores Gil de Siloé, Felipe Vigarny, Rodrigo de la Faya, Martín de la Faya, Juan de Ancheta y Juan Pascual de Mena, l'escultor y arquiteutu Diego de Siloé, el rejero Cristóbal d'Andín, el vidreru Arnao de Flandes o'l pintores Alonso de Sedano, Mateo Cerezo, Sebastiano del Piombo o Juan Ricci, ente otros munchos.

El diseñu de la fachada principal rellacionar col góticu clásicu francés de les grandes catedrales (París o Reims). Consta de tres cuerpos remataos por dos torres llaterales de planta cuadrada. Les aguyes calaes d'influencia xermánica añader nel sieglu xv y son obra de Juan de Colonia. Nel esterior son sobresalientes tamién les portaes del Sarmental y la Coronería, gótiques del sieglu xiii, y la portada de la Pellejería, con influencies renacentistes-plateresques del sieglu xvi. L'alzáu interior del templu toma como referencia a la Catedral de Bourges.

Numberosos son les ayalgues arquiteutóniques, escultóricos y pictóricos del so interior. Ente ellos destaquen:

La catedral burgalesa foi declarada Monumentu Nacional el 8 d'abril de 1885 y Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco el 31 d'ochobre de 1984. Ye la única catedral española que tien esta distinción de la Unesco de forma independiente, ensin tar xunida al centru históricu d'una ciudá (como asocede nos casos de Salamanca, Santiago de Compostela, Ávila, Córdoba, Toledo o Cuenca) o en compañía d'otros edificios, como en Sevilla o Zaragoza. Ye amás el templu católicu de mayor rangu en Castiella y Lleón al tratase del únicu templu que siendo catedral metropolitana ye al empar basílica.

En 1994, a raigañu del desprendimientu d'una figura de la fachada asocedíu unos años antes, empezaron unos fondos llabores de restauración. En total, llévense invertíos 30 millones d'euros, lo que-y convierte nel monumentu européu que más fondos recibió pa la so restauración y que más s'enllargó nel tiempu.[3]

Historia de la catedral[editar | editar la fonte]

Edificación románica del sieglu xi[editar | editar la fonte]

Burgos foi convertida en sede episcopal en 1075 pol rei Alfonsu VI y l'autoridá del Papa Gregorio VII, quien dio asina una continuidá canónica a la tradición episcopal de la vieya diócesis de la Oca, que'l so preláu figura yá en 589 como signatario del III Concilio de Toledo, en dómina visigótica.

El monarca promovió la construcción d'una catedral dedicada a la Virxe María de la que nun se conocen les sos traces, pero que se supón románica y del tipu de les obres coetanees (la sumida ilesia de Silos, la del Monesteriu de San Pedro de Arlanza, la de San Martín de Frómista o la catedral de Jaca). Esiste constancia documental de que'l monarca donó pa la magna obra la cortil qu'ocupaben un palaciu real que perteneciera al so padre Fernandu I y una pequeña ilesia dedicada a Santa María y que se topaba en construcción.

En 1096 les obres d'esti templu yá taben terminaes, pero llueu resultó pequeñu pa les necesidaes d'una ciudá que yera la capital simbólica del reinu, una potente sede episcopal (el cabildru catedraliciu tenía más de trenta miembros yá antes de 1200) y un centru comercial cada vegada más dinámicu. La decisión de llevantar una nueva catedral tomóse por fin yá empecipiáu'l sieglu xiii. Como yera común na dómina, destruyóse l'edificiu románicu (del que solo queda dalgún restu escultóricu) y sobre la so cortil, ampliáu cola baltadera d'unes viviendes allegantes donaes pol obispu Marín, llevantóse la nueva catedral gótica.

Planta[editar | editar la fonte]

Planta actual, añu 2008, de la catedral de Burgos empecipiada nel añu 1221.
  1. Pórticu del Sarmental.
  2. Transepto, brazu Sur.
  3. Puerta del claustru altu.
  4. Capiya de la Visitación.
  5. Capiya de San Enrique.
  6. Capiya de San Juan de Sahagún.
  7. Capiya de les Reliquies.
  8. Capiya de la Presentación.
  9. Capiya del Santísimu Cristu de Burgos.
  10. Nave Central y Papamoscas.
  11. Capiya de Santa Tecla.
  12. Capiya de Santa Ana o de la Concepción.
  13. Transepto, brazu Norte y Escalera Dorada.
  14. Capiya de San Nicolás.
  15. Cruceru, Cimborrio, Tumba del Cid y Dña. Jimena.
  16. Capiya y Retablu Mayor.
  17. Nave Central, Coru.
  18. Capiya de la Natividá.
  19. Capiya de l'Anunciación.
  20. Capiya de San Gregorio.
  21. Naves llaterales, Deambulatorio y Girola.
  22. Capiya del Condestable.
  23. Sacristía.
  24. Claustru altu.
  25. Capiya claustral de San Jerónimo.
  26. Capiya del Corpus Christi.
  27. Sala Capitular.
  28. Capiya de Santa Catalina.
  29. Capiya de San Xuan Bautista y Santiago.
  30. Nártex, Puerta de Santa María.
  31. Puerta de la Coronería.
  32. Puerta de la Pellejería.
  33. Claustru baxu.

Fundación gótica y obres nos sieglos xiii y xiv[editar | editar la fonte]

Llau meridional, dende la Plaza de San Fernando.

La primer piedra de la nueva catedral asitióse'l 20 de xunetu de 1221 en presencia de los promotores del templu: el rei Fernandu III de Castiella y l'obispu Mauricio, preláu de la diócesis burgalesa dende 1213. Cabo suponer que'l primer maestru d'obres foi un anónimu arquiteutu francés -magar dellos investigadores dan el nome del canónigu Johan de Champagne, citáu documentalmente en 1227-, bien probablemente traíu a Burgos por el mesmu obispo Mauricio, tres el viaxe que realizara per Francia y Alemaña p'alcordar el matrimoniu del monarca con Beatriz de Suabia, ceremonia nupcial que se realizó precisamente na vieya catedral románica.

La construcción de la catedral, emplazada xustu nel puntu onde empieza a empinase la fastera del cuetu presidíu pol Castiellu, empecipiar pola cabecera y el presbiteriu, llugar ésti onde se soterró al obispu fundador, que los sos restos fueron darréu treslladaos al centru del coru capitular. Escontra 1240 asumió la direición de les obres el llamáu Maestru Enrique, tamién d'orixe galu, que dempués se fadría cargu de la ereición de la Catedral de Lleón y qu'ensin dulda s'inspiró na Catedral de Reims, con que la so fachada'l hastial de la seo burgalesa guarda grandes semeyances. Les obres avanzaron con gran rapidez y pa 1238, añu de la muerte del preláu fundador, soterráu nel presbiteriu, yá taben cuasi terminaes la cabecera y bona parte del cruceru y les naves. La consagración del templu tuvo llugar en 1260, anque consta la celebración d'oficiu divín nél dende 1230.

Ente la segunda metá del sieglu xiii y principios del xiv completáronse les capiyes de les naves llaterales y construyóse un nuevu claustru. Al maestru Enrique, fináu en 1277, tomó-y el relevu'l maestru Johan Pérez, esti yá hispanu. Otros canteros posteriores fueron Aparicio Pérez, activu en 1327, Pedro Sánchez de Molina y Martín Fernández, finaos respeutivamente en 1396 y 1418.

Ampliaciones y reformes nos sieglos xv a xviii[editar | editar la fonte]

Nel sieglu xv la familia de les Colonia incorporó les aguyes de les torres de la fachada principal, el cimborrio sobre'l cruceru y la Capiya de los Condestables. Nel sieglu xvi, amás de los cambeos realizaos en delles capiyes, destaca la construcción d'un nuevu cimborrio por Juan de Vallina, que sustituyó al de Juan de Colonia (fundíu tres un furacán). Nel sieglu xviii realizáronse la Capiya de Santa Tecla, la Capiya de les Reliquies y la Sacristía.

Restauraciones de los sieglos xix y xx[editar | editar la fonte]

La catedral de Burgos debe la so gran cantidá d'obres d'arte de los sieglos xiii al xviii, sobremanera, al fechu de que mientres los sieglos xix y xx nun s'entamara nenguna restauración decisiva.

Fora del ámbitu del claustru nuevu solo reformóse de manera esencial, dempués del 1800, la capiya del Santu Cristu o de La nuesa Señora de los Remedios, asitiada na zona oeste del claustru vieyu. La renovación empezó col treslláu del altamente veneráu crucifixu del Santu Cristu dende'l Real Monesteriu de San Agustín a la capiya que, a partir d'entós, llamóse capiya del Santu Cristu de Burgos. Na década de 1890 Vicente Lampérez y Romea, maestru arquiteutu de la catedral dende 1887, entamó una restauración fonda d'esta capiya, quitando'l llucíu amestáu de los murios y bóvedes y anovóse por completu la portada que da a la nave. Tamién se remonten a esta restauración les ventanes de tracería neogótica, les arcaes ciegues de los murios y la mayor parte de los restantes elementos arquiteutónicos.

Ente 1899 y 1911 Lampérez restauró, coles mesmes, el llamáu claustru nuevu, consiguiendo recuperar no esencial la so forma orixinal. Nel claustru habíase sobreedificado un tercer nivel con pequeñes ventanes barroques qu'esti arquiteutu fixo esaniciar y, de camín, abrió les ventanes orixinales del claustru que quedaren cuasi zarraes. La instalación de vidreres ornamentales siguiendo modelos y téuniques antigües, representó'l final de la restauración. Ente que el cuerpu cimeru del claustru cuasi nun esperimentó nengún cambéu, el claustru inferior viose notablemente restauráu. Les formes de la so nervadura, aparentemente del góticu tardíu, deber a Lampérez. Antes de la restauración, el claustru inferior atopábase estremáu en dellos compartimientos y, polo xeneral, n'estáu de malu caltenimientu. Ye probable que mientres la restauración del claustru esaniciárase la caxa d'escalera que s'amestara darréu, asitiada na esquina suroeste interior del mesmu claustru. Con posterioridá, la conexón ente dambos niveles del claustru solo establezse al traviés d'una escalera de madera asitiada so la capiya de San Jerónimo.

La restauración más recién de la catedral, de mano del arquiteutu Marcos Rico Santamaría, reemplazó la cubrición por aciu un treme d'aceru llixero. En rellación cola estrella de nervadura llibremente suspendida na torre centro del transepto, tendióse una superficie de vidriu que llogra'l llume completo del treme de la nervadura. Prescindiendo d'estes últimes midíes, pocos fueron los recién intentos de modificar la sustancia arquitectónico y escultural de la catedral. El 12 d'agostu de 1994, una estatua de San Llorienzo esprender del tramu final de la torre norte de la fachada principal, lo que fizo pública la inmediata necesidá de volver a entamar les midíes de proteición y caltenimientu del monumentu.

A lo último, son reseñables otres intervenciones coetanees que, ensin pretender dalgún cambéu del monumentu, contribuyeron notablemente al resalte de la catedral, como foi la eliminación a principios del s. xx de delles construcciones que fueren adosaes al templu, dalgunes yeren viviendes, como les cases mercar y baltar pol Conceyu de Burgos sol mandatu de Lucas Sáiz Sevilla, ente qu'otres yeren edificios d'usu eclesiásticu como'l Palaciu Arzobispal.

Arquiteutura esterior[editar | editar la fonte]

Fachada de Santa María[editar | editar la fonte]

Fachada de Santa María.
Fachada de Santa María, rosetón y galería.

Al baxar poles escaleres que baxen a la plaza de Santa María puede contemplase la fachada occidental del templu, inspirada nes de les catedrales de París y Reims.

Nel cuerpu inferior ábrese la Portada de Santa María, formada por trés arcos apuntaos y abocinados qu'acovecen la Puerta Real, o del Perdón, el central, y les de l'Asunción y l'Inmaculada, los llaterales. Esta portada yera obra del sieglu xiii y, cola so iconografía dedicada a la Virxe, taba considerada como la más importante manifestación escultórica d'estilu góticu en Castiella, pero'l so grave deterioru obligó a reconstruyir austeramente les puertes llaterales, en 1663 por Juan de Pobes, y la central, n'estilu neoclásicu, con baldíu adintelado y frontón triangular, en 1790; nos tímpanos de les llaterales asitiáronse los relieves de la Concepción y la Coronación, salíos de la mano de Juan de Pobes, y nes enjutas, dos arquillos llaterales dobles qu'acovecen dos tales estauínes.

Fachada de la catedral allumada.

El segundu cuerpu de la cai central de la fachada ye obra del sieglu xiii y nél abre un rosetón d'aire cisterciense, con tracería d'estrella de seis puntes, o de sellu de Salomón. Nel tercer cuerpu de la mesma cai ábrese una elegante galería, jalonada por dos tales aguyes y dellos pináculos, y formada por dos grandes ventanales con maineles y tracería de trés óculos cuadrilobulados; so los ocho arquillos que formen los maineles de dambos arcos tán asitiaes les estatues de los ocho primeros reis de Castiella, de Fernandu I a Fernandu III. Corona la cai una fina barandiella-crestería de arquillos ojivales sobre la que s'alza una estatua de la Virxe col Neñu, acompañada de la lleenda, alusiva a la Madre de Cristu, Pulchra ye et decora. Esti remate foi realizáu a mediaos del sieglu xv por Juan de Colonia.

Sobre les puertes llaterales del primer cuerpu álcense dos torres cuasi ximielgues del sieglu xiii y de tres cuerpos, con pilastres decoraes con pináculos y estatues nos sos ángulos, y con decoraos baldíos ojivales en cada cara de cada cuerpu: unu abocinado con mainel y tracería de óculo, tapáu con vidreres, nel primeru; dos geminados ensin mainel y ensin tracería, nel segundu; y otros dos geminados con mainel y tracería, nel terceru.

Vista dende'l Paséu del Espolón.

Sobre estes torres, a mediaos del sieglu xv, Juan de Colonia alzó dos tales aguyes o chapiteles piramidales de base octogonal y de finos calaos que configuraron definitivamente la figura de la seo burgalesa. La so proxenie suevoalemana coincide col proyeutu de la Catedral de Colonia, que pudo conocer el maestru Juan, magar les aguyes de la ciudá alemana nun se realizaron hasta'l sieglu xix. Los chapiteles burgaleses fueron llevantaos coles aportaciones económiques del obispu Alonso de Cartaxena y del so socesor na sede, Luis d'Acuña, que los sos blasones, xunto colos de la monarquía castellanu-lleonesa, apaecen nos antepechos que conecten colos cumales de les torres. Nestos antepechos el maestru Juan dispunxo tamién la lleenda pax vobis y l'escultura de Cristu amosando les buelgues de la so Pasión, n'unu, y la lleenda ecce agnus dei y una escultura de San Xuan Bautista, nel otru.

Jalonan el conxuntu de la fachada dos torrecillas poligonales, decoraes con arquillos lobulaos, con pináculos y con estatues y remataes n'aguyes piramidales que xuben hasta l'arranque de les aguyes de les torres; nel so interior alluguen dos tales escaleres de cascoxu que xuben al triforio y a les bóvedes de la catedral

Fachada y Puerta del Sarmental[editar | editar la fonte]

Puerta del Sarmental (s. xiii).

Menos conocida como Puerta Sacramental, esta portada, abierta nel brazu meridional del transepto y aprucida a la Plaza del Rei San Fernando, fecha de piedra, dende la que s'apuerta salvando una pronunciada escalinata, foi construyida aproximao ente 1230 y 1240. Trátase d'unu de los meyores conxuntos escultóricos del clasicismu góticu del sieglu xiii n'España. Ta dedicada a la tema arcaizante de Cristu en Maxestá, anque emplegando una plástica innovadora.

L'elementu central y artísticamente más depuráu ye'l tímpanu, que la so execución atribuyir a un artista francu referíu como'l Maestru del Beau Dieu de Amiens. Lo que ye induldable ye la influencia de la escultura de la Catedral de Amiens na maxistral portada burgalesa. Nesti espaciu cuasi triangular representar a Jesús sedente como Pantocrátor amosando'l Llibru de la Llei y, arrodiándo-y, los Cuatro Evanxelistes, nel so casu representaos de doble manera: icónicamente, con ellos mesmos inclinaos sobre los sos pupitres d'escritura redactando los Evanxelios, y simbólicamente, pol Tetramorfos. Debaxo, dixebráu por un dintel, apaez un Apostoláu al completu en pose sedente, atribuyíu a otru artista francés conocíu como'l Maestru del Sarmental. El tímpanu ye arrodiáu per trés arquivoltas qu'ocupen los 24 vieyos del Apocalipsis, tocando o afinando preseos musicales medievales, dellos coros d'ánxeles y una alegoría de l'Artes. Esti conxuntu iconográfico tuvo de ser talláu por escultores locales dirixíos polos maestros franceses.

Fachada del Sarmental.

La puerta ta estremada por un parteluz nel qu'apaez, cubierta por un dosel sobre'l que se efigia al Corderu, una moderna estatua (sustituyendo a la deteriorada orixinal, que pudo ser tallada tamién pol Maestru del Sarmental) representando a un obispu; ye tradición identificar al retratáu como D. Mauricio, anque bien pudiera tratase de D. Asterio o de San Indalecio, primer obispu d'Almería, mártir y cristianizador de les tierres burgaleses. Nes jambas llaterales atópense esculpíes seis figures, posteriores al restu de la portada, cuatro de les cualos representen a Moisés, Aarón, San Pedro y San Pablo; les otres dos nun son fácilmente identificables.

Anque la Portada concentra tol interés, nun puede pasase per alto'l restu del hastial, qu'escolten robustos contrafuertes remataos en pináculos. Ye trabayu posterior, de finales del sieglu xiii. Los sos dos cuerpos cimeros, estructurados a semeyanza del cuerpu central de la Fachada de Santa María, tán ocupaos por un rosetón y sobre él un conxuntu de galería abierta con tres arcos con intradoses calaos con triple cuatrifolio y sofitaos en maineles frente a los qu'asoma una estatuaria interpretada como la Divina Lliturxa, onde Cristu alministra la Eucaristía flanqueado por dolce ánxeles ceriferarios y turiferarios.

Na actualidá, les visites turístiques apuerten a la Catedral pela Puerta del Sarmental.

Fachada y Puerta de la Coronería[editar | editar la fonte]

Puerta de la Coronería (s. xiii).

Nel hastial del brazu norte del cruceru, al altor de la cai Fernán González pero nun nivel varios metros más eleváu que'l del suelu del templu, ábrese la portada de la Coronería, o Puerta de los Apóstoles, que dende l'interior de la Catedral comunicar cola nave por aciu la Escalera Dorada de Diego de Siloé. Ye obra realizada ente 1250 y 1257 por artistes locales pertenecientes al círculu del maestru Enrique, denomináu dacuando maestru de la Coronería. Dafechu gótica, parte de les temes escultóriques enllarguen sicasí la tradición románica. Amás, la redolada de la puerta foi reformáu nel xviii, en 1786, con un arcu de mediu puntu de grandes dovelas y d'estilu barrocu, que sustituyó un parteluz góticu nel que taría representada la figura de Dios Padre. Al poco d'acometer la remodelación, el cabildru decidió clausurar esta puerta pol escesivu y cafiante tránsitu de vecinos que baxaben escontra la parte baxa de la ciudá con bastimentos ya instrumentos. Terminó asina otru trasiegu de xentes, esti piadosu, yá que pola Coronería aportaben a la Catedral los peregrinoso que siguíen el Camín de Santiago.

Testeru de la fachada de la Coronería.

Per debaxo y enriba de les jambas, y estendiéndose pol muriu circundante, formando frisos, apaecen dos tales series d'arcos ciegos ojivales apuntaos y trilobulados, que nel zócalo inferior monten sobre columnillas pareadas con capiteles vexetales. Esta galería ciega de trilóbulos y columnillas sirve de base a un Apostoláu al completu, formáu por estatues de bultu redondu y de tamañu cuasi natural. Preséntense seis en cada llau, adosaes al muriu y separaes poles jambas.

Los trés arquivoltas tán guarníes por relieves de serafinos na interior, ánxeles turiferarios na entemedia, y escenes de la resurreición de los muertos na esterior. El tímpanu, estremáu en dos partes, representa'l Xuiciu Final. Sobre'l dintel xustu enriba de la puerta apaez una llarga escena en relieve presidida per San Miguel con una balanza pesando les almes; arródienlu, a la izquierda, unos demonios qu'intenten desanivelar al so favor el pesu de los pecaos, según los condergaos que son conducíos al Infiernu, y, a la derecha, una casina cola puerta abierta que representa la entrada al paraísu, nel que yá tán unos nobles, un rei, una reina, un monxu con capiellu y un relixosu franciscanu, los bonaventuraos. Esti motivu de la psicostasis ye un heriedu iconográfica del arte románico. Na parte cimera del tímpanu apaez otru motivu habitual del románicu, la Déesis, con Cristu entronizado como xuez universal, colos brazos alzaos, amosando la firida de la banda y flanqueado pola Virxe y San Juan que imploran piedá pa les almes de los desdichaos. Nel vértiz del tímpanu, sobre unes nubes, unos ánxeles porten les insinies de la Pasión. Los conatos de dramatismu y la espresión aceñera qu'amuesen delles de les imáxenes d'esta portada alloñar del plenu clasicismu francés y poner en rellación con una corriente más naturalista de claru sabor hispano.

Considerar a esta portada emparentada cola del Xuiciu de la fachada occidental de la Catedral de Lleón y cola temática iconográfica de les catedrales de Reims y Chartres, anque la so referencia más evidente ye la vecina Puerta del Sarmental, que'l so perfectu equilibriu, sicasí, nun consigue algamar.

La fachada de la portada de la Coronería enllargar escontra riba con un ventanal de triple arcu gradiáu y sobre él, jalonada por dos tales aguyes calaes, una galería de tres arcos ojivales, con maineles y tracería de tres círculos cuadrilobulados. Adosaes a los maineles hai doce estatues coronaes alusives a la realeza castellana y, adosaes a les enjutas de los arcos, ánxeles turiferarios. Siguiendo colo visto na fachada del Sarmental, el hastial de la Coronería termina na so parte cimera con una barandiella formada por arquillos.

Puerta de la Pellejería[editar | editar la fonte]

Tímpanu de la Puerta de la Pellejería (s. xvi).

Dende la plaza de La Llana puede contemplase la Puerta de la Pellejería, menos conocida como Puerta del Canalejo, que, so un ventanal similar a los del ábside, abrir nel muriu oriental del brazu norte del cruceru, faciendo esquina cola Puerta de la Coronería y interiormente cola Escalera Dorada. Foi mandada realizar en 1516 pol obispu Juan Rodríguez de Fonseca como alternativa al accesu pela Puerta de la Coronería, al que daben un usu non relixosu los habitantes de la parte alta de la ciudá, que la aprovechaben p'algamar la parte baxa de manera rápida y abellugada, baxando por una escalera y travesando la Catedral. El so autor, Francisco de Colonia, nietu de Juan y fíu de Simón, concibió esta portada a manera de retablu góticu de dos cuerpos de trés calles, más áticu, o frontón, pero con decoración plateresca nes sos pilastres, frisos y entablamentos.

Na cai central, nel primer cuerpu, ábrese la puerta, d'arcu de mediu puntu angrelado, con arquivolta decorada con estauínes de los Apóstoles baxu doseletes, que siguen la direición del arcu; nel segundu cuerpu apaecen dos talos relieves que representen el martiriu de San Xuan Bautista y San Xuan Evanxelista; nel áticu, flanqueado poles estatues de San Pedro y San Pablo, un frontón semicircular acueye un relieve de la Virxe entronizada col Neñu, ente ánxeles músicos y col obispu mecenes arrodillado a la izquierda; nes cais llaterales, so dos talos escudos del preláu Fonseca, apaecen les imáxenes de diversos santos que al igual que los escudos fueron realizaes, antes de 1523, por Bartolomé de la Faya. Anque de gran valor pol so detalle artísticu, la Puerta de la Pellejería cadez d'una falta total de proporción, consecuencia del estrechu espaciu en que los autores hubieron de trabayar.

Hai qu'añader que la nave central emplega pa la descarga de fuercies nes naves llaterales xuegos de doble arbotante, tomáu de los grandes templos franceses como la Basílica de Saint-Denis y la Catedral de Notre-Dame de París.

Arquiteutura interior y capiyes[editar | editar la fonte]

Aspeutu de la Capiya Mayor.

El templu, si esclúyense les capiyes llaterales y les diverses dependencies anejas llevantaes n'etapes arquiteutóniques posteriores, presenta planta de cruz llatina, con dimensiones de 84 por 59 metros, que formen tres naves, siendo la central más ancha (11 metros) elevada (25 metros) y tando les llaterales fundíes na cabecera por aciu una girola o deambulatorio, y, cortándoles perpendicularmente, un trasepto d'una nave empobináu na exa norte-sur. La exa llonxitudinal de les naves de la exa este oeste se compartimenta en nueve tramos, trés de los cualos correspuenden a la fonda Capiya Mayor, más el cruceru y la cabecera pentagonal; el transepto o nave tresversal consta de seis tramos, trés a cada llau y del mesmu altor que la nave central.

Juan de Vallina. Cimborrio.

Los alzaos consisten en pilastres octogonales, de nucleu cilíndricu y columnillas adosaes, salvo los que sostienen los arcos torales nel cruceru, que son solu cilíndricos y d'enforma mayor grosez. Les cubiertes solucionar con bóvedes de crucería con nerviu espinazu, simple na mayoría de los tramos y compuesta con terceletes y combados en dellos tramos, como asocede nel transepto. Les bóvedes de los tramos de la girola son de cinco o seis radios, y les de los tramos de la nave central son barlongas, esto ye, acusadamente rectangulares.

Ye característicu l'elegante triforio que percuerre tola parte alta de los murios de la nave central y del transepto, darréu per debaxo de los vitrales. Cada arcada, d'arcu de mediu puntu festoneado con cabeces humanes, presenta un ellaboráu intradós consistente en siete baldíos, trifolios y cuadrifolios, arquería apuntada y trilobulada separada por seis maineles y un antepechu a manera de balaustrada calada con motivu flamíxeru. Los tramos del triforio próximos al cruceru tienen decoración flamíxera más movida; foi la resultancia d'un cambéu de finales del sieglu xv llevada a cabu quiciabes por Juan de Colonia, momentu en que se realizaron tamién los antepechos por inicitiva del Obispu Acuña, que les sos armes ostentar en dellos puntos. Esti modelu d'alzáu, de pilastres, triforio y vitrales, paez inspiráu nel de la Catedral de Bourges.

Na parte cimera de los murios abren les amplies ventanes con vidrera partida en doble ojiva y rosetón cimeru. Trés son los rosetones: el de la fachada de Santa María y los que presiden los testeros del transepto.

Nave mayor[editar | editar la fonte]

  • El Papamoscas y el Martinillo
El Papamoscas.

Nos pies de la nave mayor, a gran altor, tópase un reló con una figura articulada que, toles hores en puntu, mueve un brazu col que da un campanazu y abre al tiempu la boca: tratar d'un autómata del sieglu xviii que recibe'l nome de Papamoscas. A la so derecha, nun balcón, otru autómata, el Martinillo, encargar d'anunciar los cuartos d'hora cutiendo les campanes que -y flanquean.

  • Capiya Mayor

Consta de tres tramos, el primeru, allegante al cruceru, con bóveda de crucería complexa y los dos siguientes con bóveda de crucería simple, más la cabecera pentagonal. Preside l'espaciu'l retablu mayor, obra d'estilu renacentista romanista empezada en 1562 por Rodrigo de la Faya y completada tres la so muerte en 1577 pol so hermanu, Martín de la Faya. Inclúi collaboraciones escultóriques de Juan de Ancheta. Concluyida l'arquiteutura y l'escultura en 1580, nos años siguientes executaron el doráu y la policromía los artistes Gregorio Martínez y Diego de Urbina. El mueble ta presidíu pola imaxe de Santa María la Mayor, la titular de la catedral, d'estilu góticu-flamencu de mediaos del sieglu xv. Nel presbiteriu caltienen dellos sepulcros góticos, ente ellos, el del infante Juan de Castiella'l de Tarifa, que foi fíu del rei Alfonsu X de Castiella.

  • Coru y trascoro

Emplazado metanes la nave mayor y darréu anterior al cruceru, l'elementu más destacáu del coru catedraliciu ye la sillería de nozal, monumental conxuntu escultóricu con forma de O, na so mayor parte llabráu a partir de 1505 y n'estilu platerescu por Felipe Bigarny, quien cinceló nél una profusa serie de relieves con iconografía relixosa. Hasta 1522 les graes llaterales tuvieron emplazadas a entrambos llaos del presbiteriu de la Capiya Mayor. La filera tresversal y partes menores de la sillería paralela a la exa de la nave fueron tallaes n'otros momentos posteriores del sieglu xvi y d'empiezos del sieglu xvii. L'espaciu acueye una rexa de Juan Bautista Celma, dos órganos, l'unu barrocu y l'otru neoclásicu, y el bultu yacente del obispu Mauricio, obra gótica del sieglu xiii tallada en madera y recubierta de cobre con apliques de pedrería y esmaltes de Limoges. Exteriormente, en paralelu a les naves llaterales y al hastial de los pies de la Catedral, el conxuntu coral resolver nun trascoro d'estilu barrocu clasicista de principios del sieglu xvii, estructura qu'acueye pervalibles escultures d'alabastru y una coleición de llenzos dedicaos a santos que figuren ente lo más destacao de la obra del pintor Juan Ricci.

Transepto[editar | editar la fonte]

Esterior del cimborrio.
Cimborrio del cruceru (s. xvi).
Balta del Cid y Doña Jimena.
  • Cimborrio

Escontra 1460-1470, por encargu del obispu Acuña, Juan de Colonia llevantó nel cruceru un cimborrio qu'adoptó la forma d'una tercera y suntuosa torre catedralicia. L'atrevida estructura d'esti cimborrio -que según les descripciones de la dómina yera bien alto y elegante, taba afatáu por munches columnes y apaecía coronáu d'ocho chapiteles- foi de xuru la causa del so estrueldosu fundimientu na nueche del 3 al 4 de marzu de 1539. La obra derrumbar al dexar les sos pilastres del llau norte y abasnó consigo delles bóvedes. L'accidente tuvo llugar de madrugada y nun causó víctimes.

Esi mesmu día, el cabildru decidió reconstruyir el cimborrio y dello dio encargu a Juan de Vallina. Con diseñu d'un discípulu de Felipe Bigarny llamáu Juan de Langres,[2] Vallina presentó una elevada estructura de prisma octogonal estremada en dos cuerpos. Cuatro torres adosaes y remataes por espodaes aguyes refuercen l'impautu visual del tambor central. En cada unu de los sos ocho llaos abren dos grandes ventanales amainelados que dexen un intensu llume del interior. L'estilu renacentista platerescu conxugar col góticu final, que manifiéstase nel so minuciosu programa decorativu y na verticalidá aniciada polos sos numberosos pináculos y chapiteles. El perfil resultante ye, inda, básicamente góticu.

L'interior ye más esllumante entá que l'esterior. El pimpanu volume arquitectónico fuelga sobre cuatro enormes pilastres circulares, solución impuesta por Vallina pa prevenir una repetición del desastre de 1539. Cuatro trompes dexen el pasu escontra la planta octogonal de los dos cuerpos. Los ocho llaos de la llinterna tán cuayaos d'una trupa decoración d'inspiración renacentista, na que s'entemecen numberoses escultures, relieves, escudos nobiliarios y otros elementos decorativos salíos de les manes d'artistes como Juan Picard (o Picardo) y Pedro Andrés. Tol conxuntu rematar con una espectacular bóveda estrellada de doble estructura con forma d'estrella d'ocho puntes y que ente los sos nervios zarra una filigrana totalmente calada. Esta sorprendente y atrevida solución arquitectónica, amás d'allixerar pesu, dexa que la lluz cenital penerar con fuercia y allume el trabayu escultóricu que s'esparna al so alredor. Tola obra quedó concluyida en 1568.

  • Cruceru

Nel suelu del cruceru, xusto debaxo del cimborriu, atopar dende 1921 el sepulcru del Cid y Doña Jimena. Los sos restos, procedentes del Monesteriu de San Pedro de Cardeña, fueron soterraos so una simple llosa de mármol cola correspondiente inscripción, nuna solemne ceremonia na que se lleó un epitafiu redactáu por Ramón Menéndez Pidal. Cabo añader que l'espaciu del cruceru ta flanqueado por dos rexes de principios del sieglu xviii forxaes según proyeutu de fray Pedro Martínez, quien tamién diseñó los púlpitos.

Escalera dorada.
  • Escalera dorada

La obra foi encargada en 1519 pol cabildru de la catedral y l'obispu Juan Rodríguez de Fonseca, quien la costearon. Obra de Diego de Siloé inspirada nel renacencia italianu, ta esculpida con una gran riqueza iconográfica basada nos grabaos de Nicoletto Rosex da Modena, Agostino de Musi, fray Antonio de Monza, Giovanni da Brescia y Agostino Veneziano. Los antepechos de fierro sobredorado (1523-1526) son del maestru francés Hilario. La escalera comunicaba la puerta de la Coronería cola catedral, salvando con muncha orixinalidá un desnivel de cuasi ocho metros. L'arquiteutu Charles Garnier inspirar nella pa la gran escalera de la Ópera de París.

Anguaño la puerta de la Coronería ta permanentemente zarrada y l'escalera perdió'l so usu pal tránsitu públicu. Solo utilízase pa instalar nella la custodia col Santísimu Sacramentu en Selmana Santa (Xueves y Vienres Santu).

Girola y trasaltar[editar | editar la fonte]

Relieves de la girola (s. xvi).

Na girola atópase'l sepulcru del arcedianu Pedro Fernández de Villegas, obra de Simón de Colonia. Los relieves centrales del trasaltar son de Felipe Bigarny y los de los estremos de Pedro Alonso de los Ríos.

  • Relieves del trasaltar

En 1498 el cabildru encamentó al escultor Felipe Bigarny un relieve en piedra pal trasaltar. Bigarny executó en piedra caliar la so Camín del Calvariu. Trátase de la primer obra documentada d'esti artista en Burgos y nella amuesa'l so estilu, bien debedor de la espresividá y l'estética gótico pero abierto a les novedaes renacentistes, como s'evidencia nos elementos decorativos. Tres l'ésitu del encargu, el cabildru encamentó-y dos relieves más: los de la Crucifixón y el Descendimiento, entierru y resurreición de Cristu (1500-1503), dambos anguaño tán bien estropiaos al habese llabráu en piedra de mala calidá que se pulveriza col mugor. El marcu decorativu arquiteutónicu de los relieves atribuyir a Simón de Colonia.

Esti conxuntu escultóricu completóse cuasi dos sieglos dempués cola adición nos estremos de dos nuevos relieves, dedicaos a la Oración del Güertu y a la Ascensión. Fueron executaos pol escultor Pedro Alonso de los Ríos ente 1681 y 1683, tamién en piedra caliar, y n'estilu barrocu.

Esterior de la gran Capiya del Condestable.

Capiya del Condestable[editar | editar la fonte]

Edificada sobre la capiya central de la girola, sustitúi a la primitiva capiya gótica dedicada a San Pedro. La nueva gran capiya foi encargada polos Condestables de Castiella Pedro Fernández de Velasco y Mencía de Mendoza y Figueroa pa sirvir de panteón familiar y anque la so denominación popular seya la de Capiya del Condestable (o de los Condestables), el so nome exactu ye Capiya de la Purificación de la Virxe, a la que taba consagrada.

  • Arquiteutura de la capiya

L'arquiteutura deber a Simón de Colonia, quien empezó les obres en 1482. Trátase d'una gran construcción qu'amuesa del góticu tardíu y la transición del arte gótico al tempranu renacentista: Colonia afixo la cortil irregular de la capiya pa construyir un espaciu únicu cubiertu con una bóveda estrellada, octogonal, cola so zona central -en redol a la clave principal- calada, talmente que entra lluz cenital. La obra arquitectónica completar cola sacristía axacente, añadida en 1517 por Francisco de Colonia.

  • Retablos

El retablu mayor ye obra de Diego de Siloé y de Felipe Bigarny y foi realizáu ente 1523 y 1526. La so arquiteutura ye bien orixinal: l'asuntu principal (la Purificación de la Virxe) ocupa tol primer cuerpu, concebíu como si fuera un escenariu (asina lo describió l'historiador Martín González), con escultures de tamañu natural nes que s'aprecia la diferencia d'estilu ente Bigarny y Siloé (esti postreru más delicáu y dulce que'l borgoñón). La policromía del retablu tuvo al cargu de León Picardo.

Sepulcru de los condestables Pedro Fernández de Velasco y Mencía de Mendoza.

Nel frente llateral derechu'l retablu de Santa Ana, obra na so mayor parte realizada por Gil de Siloe y acabáu pol so fíu Diego con policromía de León Picardo. Consta de tres cuerpos terminaos nun altu dosel a imitación d'una de les aguyes de la catedral. Presidíu por una imaxe de “Santa Ana triple” axunta una serie d'imáxenes de santes con esceición d'un Cristu muertu” sosteníu por dos ánxeles dolientes obra de Diego de Siloe.

Simétricu a este un retablu renacentista dedicáu a San Pedro obra de Felipe Bigarny y Diego de Siloe con policromía de León Picardo.

  • Sepulcros

Na capiya permanecen dellos sepulcros góticos que pertenecíen a la primitiva capiya de San Pedro y que los condestables respetaron al construyir la suya. Dambos tán nel ingresu, en arcosolios, y correspuenden a los obispos Pedro Rodríguez de Quijada y Domingo de Regatucu. Les estatues yacentes de los condestables fundadores tán nel centru de la capiya. Llabraes en mármol de Carrara, los historiadores alderiquen l'autoría (atribuyir a Bigarny, Alonso Berruguete o a Juan de Lugano).

  • Pintura

Ente les xoyes pertenecientes a la capiya atopa'l cuadru de la Madalena de Giovan Pietro Rizzoli, Giampietrino, discípulu de Leonardo da Vinci, y un Cristu crucificáu de Mateo Cerezo.

  • Rexa

La rexa d'entrada a la capiya ta considerada la obra maestra de Cristóbal d'Andín.

Claustru[editar | editar la fonte]

  • Puerta del claustru altu
Puerta del claustru altu.

Trátase d'una portada interior, davezu zarrada, que comunica'l claustru col brazu meridional del cruceru. Fechada a fines del sieglu xiii, atribuyida al maestru Juan Pérez, rellacionáu cola escuela francu-champanesa.

Nel tímpanu ta representada la escena del Bautismu de Cristu; nos dos arquivoltes ta representada la xenealoxía de Cristu, el árbol de Jesé y catorce figures de profetes; la chambrana esterior ta decorada con vexetales y sofita en dos tales ménsulas con dos cabeces. La tradición llocal identifica una d'estos dos cabeces con San Franciscu d'Asís que visitara Burgos realizando fundaciones.

Nes jambes atópense escultures rellacionaes cola venida de Jesús; a la izquierda ta'l grupu de l'Anunciación con un ánxel sonriente, escultura rellacionada coles de la fachada orientale de Reims; na derecha dos profetes, Isaías y David, qu'anuncien la llegada terrenal de Jesús.

Por jambas y dintel repitir la decoración heráldica con castiellos y lleones, con reiteración mesma del estilu mudéxar, consecuencia de l'asociación medieval de Cristu cola monarquía .

Les fueyes de madera de la puerta daten de fines del sieglu xv, auspiciadas pol obispu Luis Acuña (1457-1495), que'l so escudo figura, y obra de Gil de Siloé, que trabayó para dichu preláu. De tracería gótica con escenes de la Entrada de Jesús en Xerusalén y la so Descensu al Llimbu .

  • Claustru altu

Dende la antisacristía, per una puerta asitiada nel muriu sur, aportar al claustru altu. El claustru d'esta catedral, la “claustra nueva”, ye obra de finales del sieglu xiii, de planta rectangular daqué irregular, con seis arcos nos llaos oriental y occidental y siete nos llaos norte y sur, y tien dende los sos entamos doble planta, ante la necesidá de salvar el fuerte desnivel esistente ente'l suelu del templu y la cai del Palombu. El sobreclaustro, o claustru altu, obra del maestru Enrique, ye pa Vicente Lampérez, “exemplu señero del arte gótico”, al igual que'l claustru de la catedral de Pamplona; les sos galeríes cubrir con bóvedes ojivales de crucería simple, cuatripartita, y los sos grandes ventanales, d'arcu apuntáu, lleven triple mainel y tracería de trés óculos cuadrilobulados.

Aspeutu xeneral del claustru.

Ye preciosa la ornamentación vexetal de les sos arquerías, de los sos capiteles y de les arquivoltas de los arcos ciegos de los sos muriu y, sobremanera, la decoración historiada de los sos cuatro pilastres angulares, nos que se sofiten otros tantos grupos escultóricos que representen l'Anunciación, la Epifanía y dos talos grupos de personaxes rellacionaos cola construcción de la catedral, y de los arcos ciegos de la galería norte nos qu'apaecen estatues con personaxes, o escenes, del Antiguu Testamentu, como'l Sacrificiu de Isaac; d'Apóstoles, como San Pedro, San Pablo y Santiago pelegrín, y de personaxes rellacionaos cola construcción de la catedral, como l'obispu Mauricio y Fernandu III el Santu, qu'apaez ufiertando l'aniellu a Beatriz de Suavia. So los arcos ciegos ojivales de los murios llaterales de les otres trés galeríes pártense numberosos sepulcros de los sieglos xii al xvi, la mayor parte góticos y renacentistes, pertenecientes a canónigos de la catedral. Ente estos sepulcros destaquen pol so valor históricu o artísticu'l románicu de la noble doña Godu, madre del mayordomu d'Alfonsu VIII, finada en 1105; el góticu del obispu Mateo Rynal, fináu en 1259; el góticu del canónigu Juan López del Hospital, del sieglu xv, y el renacentista del canónigu Diego de Santander, del sieglu xvi y talláu por Diego de Siloé, y el renacentista del canónigu Gaspar de Illescas, obra de mediaos del sieglu xvi, atribuyida a Juan de Lizarazu, jalonada por dos columnes ajarronadas d'orde corintiu y compuesta, nel cuerpu cimeru, de dos talos medallones coles efixes de San Pedro y San Pablo, un relieve cola escena de la Nacencia de Cristu y cuatro hornacina coles estatues de los Padres de la Ilesia Occidental y, nel inferior, el sepulcru puramente dichu, con estatua yacente na tapa y escudos nel frontal, decoráu tou con grutescos y florones.

Nel ángulu noroccidental de les galeríes, ente'l primer arcu de la galería norte y el primeru de la galería occidental, tópase la capiya gótica de San Jerónimo, o de Mena, construyida por Juan de Vallina, en 1545, con planta cuadrada cubierta con bóveda de crucería estrellada, a instancies del canónigu Francisco de Mena, fináu en 1553 y que'l so sepulcru renacentista, con estatua yacente y un preciosu relieve policromado que representa la Venida del Espíritu Santu, tópase adosáu al muriu derechu; preside la estancia un bon retablu manierista, atribuyíu a Diego Guillén, influyíu poles talles del retablu mayor de la catedral, y que consta de tres cuerpos y cinco calles, ocupando la cai central, coronada pola figura del Padre Eternu, el grupu escultóricu del Entierru de Cristu y les talles de San Jerónimo penitente y de Cristu atáu a la columna.

  • Claustru so

El claustru baxu, que mientres sieglos sirvió de campusantu, foi construyíu unos diez años primero que'l sobreclaustro y, a pesar de ser rebaxaos los sos suelos, ye abondo menos espodáu; foi restauráu, según munchos cuasi reinventáu, por Vicente Lampérez, ente 1899 y 1911, que siguiendo los criterios puristes” de Viollet-le-Duc, rebaxó los suelos, repunxo les tracerías nes sos arcaes, sacante nes de la galería sur que sirvía de pasaxe públicu paralelu a la cai El Palombu; tamién asitió ánxeles xunto a les pilastres y vidreres de mosaicos multicolores, realizaes por Juan B. Lázaro y Clemente J. Bolinga, nes arcaes de dambes plantes. Anguaño esta plata baxo alluga un centru d'interpretación de la construcción de la catedral y, nes sos galeríes y na capiya-cripta de San Pedro, que se considera perteneció a la sumida catedral románica y a la que s'apuerta dende la galería norte, espónense restos arqueolóxicos y escultóricos pertenecientes a dicha catedral románica, o refugaos nes socesives restauraciones de la gótica, maquetes de la catedral románica y paneles informativos sobre los procesos de construcción y restauración de la catedral gótica.

Capiya de Santa Tecla[editar | editar la fonte]

Capiya de Santa Tecla.

Asitiada xunto a los pies de la catedral, ye la primera de les adosaes a la nave del Evanxeliu o septentrional (llau esquierdu) y trátase tamién de la más espaciosa del conxuntu de capiyes, yá que ocupa cuatro tramos de planta. El so advocación completa ye de Santa Tecla y Santiago. Realizada na tercer década del sieglu xviii según proyeutu d'Andrés Collada y Francisco de Basteguieta, toa ella acuéyese al estilu barrocu. Nel so interior destaquen el abovedamiento, a base de yeserías policromadas, y el monumental retablu mayor, d'estilu churrigueresco y que'l so cuerpu principal contién escenes del martiriu de la santa oxetu de advocación. Nesta capiya celébrase cultu regular, compartiendo programa d'oficios cola Capiya Mayor.

Capiya de Santa Ana o de la Concepción[editar | editar la fonte]

Capiya de Santa Ana.

Se emplaza ente la Capiya de Santa Tecla y el brazu septentrional del transepto, ocupando dos tramos en paralelu a la nave del Evanxeliu. Construyida ente 1477 y 1488 nel estilu tardogótico propiu de la dómina por Juan de Colonia y el so fíu Simón, atesora obres de gran valor artísticu: l'estraordinariu retablu mayor, dedicáu a la tema iconográfico del Árbol de Jessé y la xenealoxía de la Virxe, y que'l so elementu principal ye l'abrazu de San Joaquín y Santa Ana, realizáu col so característicu virtuosismu pol hispanu-flamencu Gil de Siloé ente 1486 y 1492; el sepulcru del obispu Luis d'Acuña, llabráu n'alabastru y n'estilu renacentista pol fíu del anterior, Diego de Siloé, en 1519; el sepulcru del arcedianu Fernando Díaz de Fuentepelayo, góticu flamíxeru y atribuyíu a Gil de Siloé; y el retablu de Santa Ana, renacentista-platerescu. L'espaciu ta cubiertu con bóvedes estrellaes ya ingrésase nel mesmu por una rexa gótica de Luis de Paredes.

Capiya de San Nicolás[editar | editar la fonte]

Retablu románicu de la capiya de San Nicolás.

Nel muriu oriental del primer tramu del brazu norte del transepto, sol correspondiente arcu del triforio, ábrese l'arcu d'accesu a la pequeña capiya gótica de San Nicolás, paralela al primer tramu del brazu norte de la girola y que ye la más antigua de la catedral, pos foi fundada nel primer terciu del sieglu xiii por Pedro Díaz de Villahoz, capiscol de la catedral fináu en 1230; cubrir con bóveda de crucería simple, octopartita; allumar con dos allargaes ventanes ojivales, ensin mainel nin tracería; ta influyida na so arquiteutura pol tardorrománico cisterciense, recordando a la de les capiyes absidales del templu del monesteriu de Santa María la Real de Les Fuelgues, y contién el sepulcru góticu del fundador y un pequeñu retablu románicu, del sieglu xiii, que foi traíu, na década de los venti del sieglu xx, del expriorato benedictín de Santa María de Mave (Palencia). Esti retablu, talláu en madera y policromado, ta formáu por dos pieces; la inferior, que se cree realizada ente 1235 y 1260, ye rectangular y que pudo sirvir de frontal, presentando un recuadru central que contién un mandorla a la que tuvo adosáu un Pantocrátor, güei desapaecíu, y que ta arrodiada del Tetramorfos, del que falta'l lleón de San Marcos, y dos recuadros llaterales nos que, so dos series superpuestes de seis arquerías, trés a cada llau, hai un Apostoláu, del que falten cuatro de los Apóstoles y nel que solamente son identificables San Pedro y San Juan; sobre cada serie d'arcos hai decoración de castilletes y, nel marcu, decoración de rosetas y una bordura de gordón que, teniendo en cuenta amás otres diferencies observables ente los dos pieces del retablu, fai suponer que dambes yeren independientes. La pieza cimera, que se supón realizada ente 1280 y 1300, tien forma pentagonal y ta entamada en tres cuerpos, estremaos en dos calles los dos inferiores por un arcu trilobulado que sirvió de marcu a la imaxe románica de la Virxe qu'entá se caltién nel templu de Santa María de Mave; nos dos calles del cuerpu inferior, acovecíes n'arcos trilobulados, trés en cada cai, topábense, a la izquierda, les figures de los trés Reyes Magos, de les que solamente se caltién una arrodillada y, a la derecha, les de San José, l'ánxel de l'Anunciación y la Virxe, de les que solamente se caltién la del ánxel; nel cuerpu entemediu, tamién so arcos trilobulados pero n'espacios apaisaos, apaecíen les escenes de la Visitación, la Nacencia, la Fuxida a Exiptu y otra non identificable, de les que solamente se caltién la escena de la Nacencia, cola Virxe na cama y el Neñu sobre ella, tal como apaez tallada en dellos capiteles tardorrománicos, como nel conocíu capitel de San Juan d'Ortega; el cuerpu cimeru constituyir trés enmarcaciones vacíes, triangulares los dos llateral y pentagonal la central. Dambes pieces solamente caltienen dalgún restu de la so policromía.

Capiya de la Natividá[editar | editar la fonte]

Retablu de la Capiya de la Natividá.

La capiya actual ye del sieglu xvi y llevántase nel espaciu qu'ocupaben dos vieyes capiyes gótiques del xiii, que fueron unificaes so una única bóveda renacentista de planta oval construyida polos arquiteutos Domingo de Bérriz y Martín de la Faya. Esta nueva capiya foi fundada como capiya funeraria por Ana d'Espinosa, vilba de Pedro González de Salamanca, quien s'arriqueciera nel Perú.

  • Retablu mayor

Ye obra de Martín de la Faya y de Domingo de Bérriz. Realizar ente 1580 y 1585. Consta d'un gran arcu en piedra con abondosa decoración escultórica qu'enmarca la obra en madera, que sigue'l mesmu estilu romanista de los hermanos de la Faya nel retablu principal de la catedral, llabráu unos años antes. Foi policromado pol dorador Juan de Cea.

  • Sillería

La sillería de la capiya foi llabrada igualmente por Martín de la Faya. Ye d'estilu renacentista y de gran calidá.

Capiya de l'Anunciación[editar | editar la fonte]

La capiya de l'Anunciación, o de San Antonio Abá, de planta exagonal, ye una de les primitives capiyes del sieglu xiii, ta yá documentada en tiempos del obispu García Gudiel (1276-1280), cubrir con bóveda de crucería simple de seis nervios, sirvió d'enterramientu a dellos miembros del capítulu y a dalgún obispu y, na primer metá del sieglu xvi, foi vencida al canónigu Juan Martínez de San Quirce quien, en 1541, encargó'l retablu manierista que güei la preside y que foi realizáu pol escultor Juan de Lizarazu y pol pintor y dorador Lázaro de Azcoitia.

Foi terminada la so restauración nel añu 2012.

Capiya de San Gregorio[editar | editar la fonte]

Llamada de San Juan hasta finales del sieglu xv, tien planta de pentágonu esnacháu y ye la postrera de la vuelta septentrional de la girola, pareya a la Capiya del Condestable. Contién un retablu barrocu de tres cuerpos y trés calles consagráu a la Virxe, según un llenzu, el Martiriu de San Pedro, atribuyíu a Mateo Cerezo, quien s'inspiraría nun orixinal de Guido Reni. Sicasí, los oxetos de más valor son dos sepulcros góticos del sieglu xiv pertenecientes a los obispos D. Gonzalo de Hinojosa (muertu en 1327) y D. Lope de Fontecha (1351), quien son representaos con bultos yacentes en arcosolio. Estes tumbes eclesiástiques amuesen una rica iconografía bien informativa sobre'l costumes y los ritos funerarios de la dómina. Anguaño (2008) esta capiya ta cerrada a les visites por llabores de rehabilitación.

Moblame y yeserías rococó de la Sacristía Mayor.

Sacristía Mayor[editar | editar la fonte]

Encajonada ente'l llau meridional de la girola, la Capiya de San Xuan Bautista y Santiago, la galería septentrional del claustru baxu y la Capiya de San Enrique atopa la Sacristía Mayor de la Catedral, a la que s'ingresa por un antepar o antesacristía dende la nave. Trátase d'un espaciu cuasi circular construyíu ente 1762 y 1765 n'estilu barrocu rococó siguiendo planos del jerónimo Frai Antonio de San José Pontones. L'arquiteutura con cúpula elíptica de seis gajos y llinterna según la abigarrada decoración con yeserías, dedicaes a la tema de la Coronación de la Virxe como Reina del Cielu, deber al maestru carmelita frai José de San Juan de la Cruz. La policromía ye posterior, de 1870. El campanudu moblame, integráu por cajonería, retablos ensin dorar, talles y cuadros, constitúi igualmente un esponente del barrocu final del sieglu xviii. Rococó polos cuatro costaos, esta sacristía foi oxetu de dures crítiques pol académicu neoclásicu Antonio Ponz. Amás esti moblame ta afatáu con pequeñes pintures de Luca Giordano.

Capiya de San Enrique[editar | editar la fonte]

De siguío de la puerta del claustru, tópase l'accesu a la capiya de San Enrique, o del Ecce Homo, adosada y paralela a los dos primeros tramos del brazu sur de la girola y que ye la resultancia d'una reforma realizada polos maestros Juan de la Sierra Bocerraiz y Bernabé de Hazas, en 1674, a instancies del arzobispu Enrique Peralta y Cárdenas, y que convirtió nuna sola capiya les antigües capiyes de Santu Tomás de Canterbury, o del Ecce Homo, y de la Madalena y San Andrés. La estancia cubrir con dos cúpules semiesfériques y contién, nel testeru, un retablu barrocu cola talla de San Enrique emperador xermánicu del sieglu xi, santu patronu del preláu mecenes, y presidíu por una formosa talla del Ecce Homo, obra anónima realizada n'Amberes hacia 1500; esta imaxe yá se topaba na capiya antes de la reforma y yera bien venerada polos burgaleses, sobremanera en tiempos de grandes calamidaes. Tamién se topen nesta capiya otru retablu barrocu, conteniendo les talles de San Andrés y Santa María Madalena; el sepulcru del arzobispu Enrique Peralta, con estatua orante de bronce; los sepulcros de los canónigos Juan García de Medina de Pomar, de mediaos del sieglu xv, y Juan Fernández de Abaunza, de mediaos del xvi; dos lápida funeraries, correspondientes a dos talos obispos d'Oca, y un órganu positivu” exentu, del sieglu xviii.

Sepulcros góticos baxu arcosolio na Capiya de la Visitación.

Capiya de la Visitación[editar | editar la fonte]

Frente a la puerta del claustru altu, nel muriu occidental del brazu del cruceru abre l'arcu d'accesu a la capiya de la Visitación, cerráu con rexa gótica de finales del sieglu xv. La capiya de dos tramos, cubiertu'l primeru con bóveda de crucería estrellada de cuatro puntes, foi realizada, ente 1440 y 1442, por Juan de Colonia, por encargu del obispu Alonso de Cartaxena, fíu del so predecesor Pablo de Santa María. El sepulcru góticu del obispu topar nel centru de la estancia, con túmulu de piedra, realizáu probablemente por Juan de Colonia, y estatua yacente d'alabastru, tallada probablemente por Gil de Siloé con primorosa ornamentación del góticu floríu que se manifiesta claramente nes vestidures y que recuerda la de les tumbes del rei Xuan II y de la so esposa na cartuxa de Miraflores. Nel suelu, xunto a la verja d'accesu ta soterráu l'humanista conquense Juan Maldonado, capellán d'esta catedral fináu en 1554; tamién nel suelu tán soterraos l'arquiteutu alemán Juan de Colonia, fináu en 1481, y la so esposa María Fernández; nos murios llaterales hai arcosolios góticos, colos sepulcros de familiares del preláu, y cuelguen dellos llenzos, ente ellos, unu de Carlos Luis Ribera, de 1890, que representa a los Reis Católicos ante Granada, antes de la conquista, y nel que los personaxes manifiesten una gran espresividá que ye visible tamién nes sos manes; preside'l testeru un bon retablu barrocu clasicista que, en 1653, sustituyó a otru góticu y que contién pintures inspiraes na renacencia italiano y referir a San Xuan Evanxelista y a la vida de la Virxe, ocupando la cai central, una que representa la Visitación y otra na qu'apaecen la Virxe y el Neñu.

Retablu rococó de la Capiya de San Juan de Sahagún.

Capiya de San Juan de Sahagún[editar | editar la fonte]

Allegante al brazu meridional del transepto y d'amenorgaes proporciones, recibe esti nome dende 1765, cuando se dedicó al santu agustino que fuera canónigu de la catedral burgalesa. Enantes, l'espaciu recibió les denominaciones de Capiya Santa Catalina y Capiya de los Rojas, n'alcordanza de la familia fundadora, que los sos escudos decoren los dos bóvedes de la cubierta, una de crucería senciella y la otra de crucería compuesta con terceletes. El retablu, d'estilu rococó y doráu, foi realizáu en 1765 por Fernando González de Lara siguiendo traces de José Cortés. Na parte central del mesmu asitióse la imaxe del santu titular de la capiya, obra de Juan Pascual de Mena (1770), y nel áticu, el relieve de la Visión de San Pedro en Jaffa, de Manuel Romero Puelles. Mientres enforma tiempu esta capiya allugó un confesonario neogóticu que foi utilizáu pol canónigu penitenciariu pa les confesiones a los fieles. Dende equí parte tamién una estrecha escalera de cascoxu que xube hasta'l triforio.

Capiya de les Reliquies[editar | editar la fonte]

Tien el so accesu pola Capiya de San Juan de Sahagún y ocupa el quintu tramu de plata nel llau de la Epístola. Foi diseñada pol arquiteutu carmelita frai José de San Juan de la Cruz y construyida ente 1761 y 1763 por Fernando González de Lara n'estilu rococó, con yeserías de San Juan de Sahagún, San Telmo, Santuyano, San Indalecio, Virtúes y Alegoríes. Los trés retablos-relicarios del so interior, diseñaos tamién por frai José, alluguen, en bustos , arquetes y teques, la coleición de reliquies de la catedral, correspondientes a santos y santes anteriores al sieglu xviii, y sustitúin al vieyu armariu-relicariu pintáu por Alonso de Sedano y el Maestru de los Balbases, qu'anguaño s'esibe nel Muséu Catedraliciu. Esta pequeña pero abigarrada capiya contuvo tamién dos belles talles gótiques, la Virxe de la Oca, del sieglu xiii, y la Virxe del Milagru, del sieglu xiv, güei espuestes ambes na capiya-muséu claustral de Santa Catalina.

Bóveda estrellada de la Capiya de la Presentación.

Capiya de la Presentación[editar | editar la fonte]

La Sagrada Familia, gran pintura sobre tabla de Sebastiano del Piombo.

La Capiya de la Presentación y la Consolación, tamién llamada de San José, foi edificada ente 1519 y 1524 a iniciativa del canónigu Gonzalo Díaz de Lerma por que lu sirviera de capiya funeraria. L'arquiteutura, d'estilu tardogótico, deber a Juan de Matienzo, quien s'inspiró na Capiya del Condestable pa llevantar una planta central con bóveda estrellada calada. Cuenta con dellos sepulcros góticu-renacentistes, ente los que destaca, exentu, el del fundador, Gonzálo de Lerma, que'l so bultu aciagu foi esculpíu por Felipe Bigarny con gran realismu. Destaca nel retablu principal d'estilu neoclásicu'l cuadru de la Sagrada Familia de Sebastiano del Piombo, traíu d'Italia por el mesmu canónigu, obra pictórica de gran valor. Una rexa renacentista de Cristóbal d'Andín dixebra l'espaciu de la nave.

Capiya del Santísimu Cristu de Burgos[editar | editar la fonte]

Con forma de llarga cruz llatina y primer de les adosaes a la nave de la Epístola, ocupa una de les pandes del primitivu claustru, del que caltién arquerías gótiques. L'interior del accesu contién una portada gótica de la segunda metá del sieglu xiii, en que'l so tímpanu figura una escultura sedente de la Virxe col Neñu.

El Santísimu Cristu de Burgos.

Na cabecera exhíbese la imaxe del Santísimu Cristu de Burgos, qu'hasta la Desamortización de 1835 foi propiedá del Real Monesteriu de San Agustín, asitiáu extramuros de la ciudá. Trátase d'una imaxe milagrera, bien venerada dende antiguu, una y bones los mercaderes burgaleses fundaron capiyes so la so advocación en Bruxes y Amberes, y los agustinos estendieron la so devoción por toa España y Hispanoamérica: práuticamente nun había catedral que nun tuviera una capiya consagrada a él, y el so cultu multiplicar con grabaos y llámines, popularizándose la so patética iconografía de llargues melenes, cuerpu ensangrecíu y, sobremanera, unos faldones que lu cubrir cuasi por entero les piernes. Un rellatu llexendariu informa del so afayu, llexando nel océanu y metíu nuna arca, por un mercader burgalés.

La imaxe data del sieglu xiv y ye de gran realismu, al tar articuláu, cuntar con melota y barba humanes, y tar el cuerpu de madera forráu de piel de vacunu qu'asemeya la humana. Numberosos viaxeros, historiadores y escritores describieron esti Cristu y reflexaron la enorme devoción y emoción qu'amenaba, ente otros Andrea Navagero, Santa Teresa de Jesús, Agustín Moreto, Enrique Flórez, Jean-Paul Sartre o Rafael Alberti.[4] Esti Crucificáu tuvo de ser realizáu en Flandes o nel norte d'Alemaña, y guarda una gran paecencia estilística con otru Cristu famosu, esti yacente, el Santísimu Cristu del Monesteriu de les Clares de Palencia.

El retablu actual, d'estilu neogóticu, foi diseñáu por Vicente Lampérez. Na capiya caltiénense tamién numberosos sepulcros, dellos procedentes del vieyu claustru del sieglu xiii y otros modernos, del xix, como'l del canónigu Barrantes, obra coles mesmes de Lampérez. A un llau del presbiteriu amuésase una escultura pedresa de la Virxe col Neñu fechable nel sieglu xiv. Esta capiya devocional, como la de Santa Tecla que s'asitia xusto en frente, nel llau del Evanxeliu, nel so casu consagrada al oficiu regular, ta dixebrada del circuitu turísticu de la Catedral y permanez abierta de continuu a los fieles, qu'apuerten a orar nella pola portada occidental de Santa María.

Capiyes claustrales y Muséu Catedraliciu[editar | editar la fonte]

Nel ángulu noroccidental de les galeríes del claustru altu, ente'l primer arcu de la galería norte y el primeru de la galería occidental, tópase la capiya gótica de San Jerónimo, o de Mena, construyida por Juan de Vallina, en 1545, con planta cuadrada cubierta con bóveda de crucería estrellada, a instancies del canónigu Francisco de Mena, fináu en 1553 y que'l so sepulcru renacentista, con estatua yacente y un preciosu relieve policromado que representa la Venida del Espíritu Santu, tópase adosáu al muriu derechu; preside la estancia un bon retablu manierista, atribuyíu a Diego Guillén, influyíu poles talles del retablu mayor de la catedral, y que consta de tres cuerpos y cinco calles, ocupando la cai central, coronada pola figura del Padre Eternu, el grupu escultóricu del Entierru de Cristu y les talles de San Jerónimo penitente y de Cristu atáu a la columna.

Capiya del Corpus Christi[editar | editar la fonte]

El Arca del Cid, na Capiya del Corpus Christi.

Na zona sur de la galería oriental del claustru alto ábrese la portada de la capiya del Corpus Christi, portada gótica d'arcu ojival que'l so tímpanu ta decoráu con un relieve nel qu'apaez una Deesis, un Cristu Xuez arrodiáu de cuatro ángel portando los símbolos de la Pasión y acompañáu de la Virxe y San Juan, ente que nel dintel apaecen los mecenes de la capiya, el noble Juan Estébanez Castellanos y la so esposa, arrodillados a unu y otru llau del so escudu. La capiya foi construyida hacia 1373, cubrir con dos tramos de bóvedes de crucería simple, octopartitas, y contién el sepulcru d'un fíu del fundador, Garcí Fernéndez de Castellanos, fináu en 1375 y que la so estatua yacente sobresal escasamente del pavimentu; la escalera d'accesu al Archivu, adosada al muro sur y realizada por Martín de la Faya en 1596; los sepulcros de Garcí Fernández Manrique, primer conde de Castañeda (Cantabria), fináu en 1439, y de la so esposa Aldonza Téllez de la Vega, en dos talos arcosolios, so la citada escalera; el sepulcru de Miguel Esteban de Güertu, fináu en 1283, y de la so esposa Ucenda, finada en 1296, asitiáu al altor del descansu de la citada escalera, so un arcosolio conopial angrelado; el llamáu Arca del Cid, arcón medieval que según la tradición foi emplegáu pol héroe castellanu pa engañar a los xudíos de Burgos, pero que tuvo destináu a guardar los documentos del cabildru y que cuelga nel muriu esquierdu de la estancia ente dos escudos de Castiella, y finalmente, dos grandes cantorales del sieglu xvi y delles pintures y talles posteriores.

Archivu catedraliciu[editar | editar la fonte]

L'Archivu ta asitiáu sobre la capiya del Corpus Christi y sobre l'allegante sala capitular moderna. Curia una perimportante documentación que toma dende'l sieglu x al xix y na que destaquen el documentu fundacional de l'abadía y del Infantado de Covarrubias, del 978; un privilexu de Sancho II de Castiella, de 1068, pol que se restaura la diócesis d'Oca; la carta d'arres del Cid, de 1074; un privilexu d'Alfonsu VI, de 1075, pol que se tresllada a Burgos la sede de la diócesis d'Oca; un documentu del concilio de Husillos, de 1088, qu'afita les llendes de les diócesis de Burgos y de Burgo de Osma; una bulda del papa Urbanu II, de 1095, confirmando'l treslláu a Burgos de la sede d'Oca; un privilexu d'Alfonsu VIII, de 1162, regulando les xeres de la vendimia, y un privilexu de Fernandu III, de 1221, compensando al obispu Mauricio pol so viaxe a Alemaña p'alcordar la boda del monarca con Beatriz de Suavia. Tamién curia l'Archivu pervalibles códices, como la Biblia de Cardeña (hacia 910-914), el Homiliario de Paulo Diáconu y les Colletiones del abá Smaragdo (sieglu xii), el Moralis Tractatus de Guillermo de Perault (sieglu xiii), la Biblia Miniada (finales del sieglu xiii-principios del xiv, con notes marxinales atribuyíes a Pablo de Santa María) y la Regla de La nuesa Señora de la Creación (1494). Igualmente, l'archivu curia más d'una docena d'incunables, una Biblia Políglota de Alcalá (hacia 1514-1517), delles ediciones príncipe y 253 ediciones del Quixote.

Sala Capitular[editar | editar la fonte]

Nel muriu sur de la capiya del Corpus Christi, so la escalera del Archivu, ábrese la puerta d'accesu a la sala capitular, enantes biblioteca del cabildru; foi construyida por Martín de la Faya en 1596, y cúbrese con un artesonado de tracería arabesca, con florones doraos colgantes, arrodiáu per un frisu de yesería pintada nel que se desenvuelven testos bíblicos; contién delles maquetes de la catedral gótica y de los sos murios cuelguen pervalibles y preciosos trípticos como'l de la Adoración de los Magos, d'hacia 1495 y pintáu por Diego de la Cruz, que representa la Epifanía, nel centru, y a la Virxe y a un caballeru, nos llaterales; el de la Virxe col Neñu del Bellu País, obra d'un pintor conocíu como'l Maestru de la xamasca bordada”, tamién de finales del sieglu xv; el de la Crucifixón”, d'hacia 1512, atribuyíu a Goswijn van del Weiden; el del “Descendimiento”, de 1525, pintáu por Jan de Beer, coles escenes del Calvariu, la Deposición y la Resurrección, y el de la Virxe col Neñu de Pereda”, d'hacia 1535, pintáu pol llamáu ”Maestru de la lleenda de la Madalena”.

Capiya de Santa Catalina[editar | editar la fonte]

Tornando a la galería oriental del claustru tópase de siguío la capiya de Santa Catalina, llevantada en 1316 pol obispu Gonzalo de Hinojosa y que foi sala capitular hasta 1586; la so portada ojival tien nel so tímpanu un relieve policromado que representa'l Descendimiento y, nel dintel y les jambas, decoración de castiellos y lleones; cubrir con bóveda estrellada d'ocho puntes que los sos nervios parten de pilastres fasciculados remataos en encapitelados policromados nos que se representen escenes de caza y cortesanes; el pavimentu y la cajonería son yá obra barroca, del primer terciu del sieglu xviii y del monxu benedictín fray Pedro Martínez, a instancies del arzobispu Manuel de Navarrete; los murios tán cuasi dafechu cubiertos coles semeyes de los obispos y arzobispos de Burgos, dende la dómina na que la sede tuvo n'Oca hasta los nuesos díes, siendo la mayor parte d'estes semeyes inventaes”, hasta 112, obra del vizcaín Nicolás Antonio de la Corte, pintaos ente 1712 y 1714 por encargu del obispu Navarrete y pa sustituyir con ellos una serie anterior na que collaboraren Diego de Leiva y Mateo Cerezo el Viejo. Dalgunos de les semeyes posteriores a eses feches son tamién obra de pintores de ciertu prestíu, Carlos Luis Ribera; esponer nesta capiya delles talles de valor, como la gótica de la Virxe d'Oca, que nel sieglu xiv sustituyó a la imaxe titular de la primitiva diócesis, y dalgunos de los documentos y códices más pervalibles del Archivu, como'l documentu fundacional del Infantado de Covarrubias, la carta d'arres del Cid y la Biblia de Cardeña.

Capiya de San Xuan Bautista y Santiago. L'ayalga[editar | editar la fonte]

Capiya de San Xuan Bautista y Santiago.

A la fin de la galería del claustru topa l'accesu a la más amplia de les capiyes claustrales y una de les más amplies de la catedral, resultáu de la incorporación llevada a cabu por Juan de Vallina, nel primer terciu del sieglu xvi, de la capiya claustral de San Xuan Bautista, obra del sieglu xv cubierta con una bóveda de crucería estrellada de cuatro puntes, a la capiya absidal de Santiago, citada yá nel sieglu xiv y fondamente reformada por Juan de Vallina que la cubrió con bóvedes de complexa crucería estrellada de bellos nervios y elegantes claves decoraes.

Na antigua capiya de San Xuan Bautista, convertida en sacristía, coru y antoxana de la de Santiago, tópense los sepulcros del obispu Juan Cabeza de Vaca, fináu en 1413, y el del so hermanu Pedro Fernández Cabeza de Vaca, maestre de la orde de Santiago fináu de peste nel cercu de Lisboa, en 1384. L'amplia capiya de Santiago, que tuvo destinada a parroquia nos últimos sieglos, ye güei la sala de l'Ayalga y la principal sala del Muséu de la catedral. Nel muriu esquierdu de la estancia topa'l sepulcru renacentista d'unu de los fundadores y mecenes de la capiya nel sieglu xvi, don Juan Ortega de Velasco, abá de San Quirce de los Ausines y canónigu y protonotariu de la catedral, fináu en 1557; ye unu de los meyores sepulcros de la catedral, con columnes cariátides, a entrambos llaos del arcu; con ánxeles, y les enjutas del mesmu; con un frontón coronáu por un Calvariu y presidíu pola escena de l'Asunción de la Virxe, ente los medallones de San Pedro y San Pablo; con un medallón cola escena del Bautismu de Cristu, no fondero del arcu, y cola figura del fináu y una cartela sostenida por neños, nel sepulcru puramente dichu; el conxuntu foi realizáu en 1546, cola intervención de Juan de Vallina y la collaboración d'otros escultores. Frente a esti sepulcru, nel muriu frontero, tópense otros dos sepulcros nos que destaca un relieve policromado de la Eucaristía; unu de los sepulcros correspuende al magnate Lesmes de Astudillo, mecenes d'esta capiya y de la capiya-sepulcru de los Reis Magos na catedral de Colonia, y a la esposa del magnate, Mencía de Paredes, finaos respeutivamente en 1541 y 1559, y l'otru a Andrés de Astudillo, canónigu y capiscol del cabildru burgalés.

El retablu de la capiya, doráu y policromado, ye del sieglu xvi, ta presidíu por un Santiago matamoros y contién en tema mariana, nel centru, y les talles de San Xuan Evanxelista y Santa María Salomé, nes cais llaterales; nes graes, nel suelu, tópase'l sepulcru del obispu Juan de Villacreces, fináu en 1403, y xunto al retablu, al llau derechu, la magnífica talla de Cristu atáu a la columna, obra de Diego de Siloé, anterior a 1528. Partíes pola estancia hai importantes obres d'arte, como dellos tapices de los sieglos xv y xvi, ente los que destaca unu que desenvuelve la tema de la Templanza; nueve tables gótiques, de finales del sieglu xv, pertenecientes al antiguu armariu de la Reliquies y de les que siete fueron pintaes por Alonso de Sedano y dos pol maestru de los Balbases; cruces de marfil y d'orfebrería de diverses dómines y estilos, ente les que destaca una, cincelada y repujada por Juan de Horna, en 1537, y restaurada y completada por Juan de Arfe; motes y portapaces de los sieglos xvi al xix; la dote llitúrxica de la capiya del Condestable (mota, patena, vinajeras, sacres, portapaces..., del sieglu xvi; relicarios de plata sobredorada, ente los que destaca unu del sieglu xv; un altarcito portátil de marfil, de finales del sieglu xv, regalu del rei Manuel I de Portugal al Condestable; un cuadru de Mateo Cerezo, del sieglu xvii, que representa a San Franciscu d'Asís; una custodia neogótica, d'oru marfil y piedres precioses, realizada polos talleres Granda nel sieglu xx... Podemos atopar un pequeñu retablu latera na Ilesia de San Llorienzo, que tomó d'exemplu a menor midida esta capiya.

Numismática[editar | editar la fonte]

En 2012, la Fábrica Nacional de Moneda y Timbre acuñó una moneda de dos euros en que'l so aviesu poder ver la fachada principal y el cimborrio de la catedral. Poner en circulación 100.000 unidaes.[5]

Lliteratura[editar | editar la fonte]

La catedral de Burgos apaez como escenariu protagonista de delles obres de ficción, como "El númberu de Dios" de José Luis Corrolada (sobre los planos secretos de los canteros que construyeron la catedral nel sieglu xiii), "Los estragales del templu" de Francisco Javier Tabares (sobre'l Obispu Don Mauricio, promotor del templu), "Molición nel Paraísu" d'Óscar Esquivias (protagonizada pol Arcediano de Villegas) o "La estranxera" d'Astrid Nilsen (Click Ediciones), sobre l'apasionante hestoria d'una misteriosa moza estranxera que confiesa los sos secretos a un sacerdote de la catedral burgalesa, quien se ve obligáu a enfrentase al so propiu ya incómodu pasáu. Tamién apaez la catedral de Burgos n'obres de Benito Pérez Galdós, Victor Hugo, Alexandre Dumas, Bécquer, García Lorca, Toti Martínez de Lezea ("El xardín de la Oca"), María José Luis ("L'enigma del Cid"), Roberto Llorente ("La piscina de Bethesda"), José Enrique Gil-Delgado ("Y pasó en tiempos del Cid, de José Enrique Gil-Delgado") y Joaquín García Andrés ("¿Quién mató al gobernador?)"[6]

Alfonso Mateo-Sagasta recreó na novela "El reinu de los homes ensin amor" la bodes ente Felipe IV d'España y Sabela de Borbón y les de Lluis XIII de Francia con Ana d'Austria, que se celebraron simultáneamente na catedral.[7]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Andrés Ordax, Salvador. Guía de Burgos. Ediciones Lancia. Lleón, 1991. ISBN 84-86205-50-6
  • de Rivero, Enrique. Rincones singulares de Burgos, tomu XI. Ciudá de Burgos. Caxa de Burgos, 2007.
  • Ibáñez Pérez, Alberto C.; PAYU HERNANZ, René Jesús: Del Góticu al Renacimientu. Artistes burgaleses ente 1450 y 1600. Burgos: Cajacírculo, 2008.
  • Mansilla Reoyo, Demetrio "Catálogu documental del archivo Catedral de Burgos (804-1416)", Madrid, 1971, Institutu "Enrique Florez" del CSIC (Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques)
  • Mansilla Reoyo, Demetrio "Monografíes L'Archivu Capitular de la Catedral de Burgos : Curtiu Guía y Sumaria Descripción De los sos Fondos", 1956, Burgos, Seminariu Metropolitanu.
  • Mansilla Reoyo, Demetrio "Información d'Archivos: l'Archivu Capitular de Burgos" en "Hispania sacra". - Madrid : Serviciu de Publicaciones del CSIC (Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques), 1958- = ISSN 0018-215X. - (1960), N. 13 ; P. 213-222
  • Ortega, Fernando: Burgos. Paseos lliterarios. CELYA: Salamanca, 2002.
  • Ramos Merín, Juan Luis; Basterretxea, Idoia. «L'Archivu de la Catedral de Burgos na Edá Media (sieglos xii-xv)». En: Boletín de la Institución Fernán González, 2015, 251, páxs. 501-525.
  • Ramos Merín, Juan Luis. Ilesia y notariado na Castiella bajomedieval: La Catedral de Burgos (1315-1492). Madrid: La Ergástula, 2012. ISBN 978-84-938490-2-3.
  • Ramos Merín, Juan Luis. «La llibrería de la Catedral de Burgos nel sieglu xv: un aproximamientu». En: Boletín de la Institución Fernán González, 2003, 226, páxs. 181-192.
  • Serrano, Luciano (1922). Don Mauricio, obispu de burgos y fundador de la so catedral. Editorial Maxtor.España. ISBN 84-95636-21-2 (Ed. Facsímil).[3]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «base de datos de monumentos de Wiki Loves Monuments» (13 payares 2017).
  2. 2,0 2,1 PÉREZ BARREDO:«Juan de Langres quíta-y a Vigarny l'autoría del cimborrio de la catedral», Diario de Burgos, xueves, 19 de setiembre de 2013.
  3. «La Catedral multiplica por diez les visites desque ye Patrimoniu de la Humanidá». Diario de Burgos.
  4. Una rellación completa d'autores y testos puede atopase en: ORTEGA (2002), 61-64.
  5. FNMT (Páxina oficial), consultada'l 10 de febreru de 2012.
  6. [1]
  7. [2]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]