Tercer cruzada

De Wikipedia
Tercer cruzada
Parte de Cruzaes
Fecha 1189 (Gregorianu) → 1192 (Gregorianu)
Llugar Oriente Próximu (Anatolia, Llevante, Palestina)
Resultáu

Victoria musulmana

Tratáu de Ramla

  • Xerusalén sigue baxu dominiu musulmán.
  • Los cruzaos italianos consoliden el so poder sobre los puertos sirios.
  • Los musulmanes dexen el comerciu y l'entrada de pelegrinos cristianos desarmaos en Tierra Santa.
Belixerantes
Cruzaos Sarracenos
Comandantes
Cruciaos Sarracenos
Fuercies en combate
8.000 homes[1]
3.250 homes[2]
100.000 homes[2]
2.000 homes[3]
Desconocíes
[editar datos en Wikidata]

Plantía:Campaña Tercer Cruzada.

La tercer cruzada (1187-1191), tamién conocida como la Cruzada de los Reis, foi un intentu de los líderes europeos pa reconquistar la Tierra Santa de manes de Salah ad-Din Yusuf ibn Ayyub, conocíu n'asturianu como Saladín. Foi un ésitu parcial, pero nun llegó al so oxetivu últimu: la conquista de Xerusalén.

Tres el fracasu de la segunda cruzada, la dinastía Zengida controló una Siria xunida y comprometida nun conflictu colos gobernantes fatimíes d'Exiptu, que finalmente dio llugar a la unificación de les fuercies exipcies y siries sol mandu de Saladín, que los emplegó p'amenorgar la presencia cristiana en Tierra Santa y recuperar Xerusalén en 1187. Aguiyáu pol celu relixosu, Enrique II d'Inglaterra y Felipe II de Francia punxeron fin al so conflictu pa llevar una nueva cruzada, anque la muerte d'Enrique en 1189 dexó a los ingleses sol gobiernu de Ricardo Corazón de Lleón nel so llugar. L'emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu Federico Barbarroja respondió a la llamada a les armes y dirixó un exércitu poderosu al traviés d'Anatolia, pero afogó antes de llegar a la Tierra Santa. Munchos de los sos soldaos desanimaos volvieron a les sos cases.

Dempués d'espulsar a los musulmanes d'Acre, el socesor de Federico, Leopoldu V "el Virtuosu", y Felipe salieron de Tierra Santa n'agostu de 1191. Saladín nun pudo ganar a Ricardo en nengún enfrentamientu militar, qu'aseguró delles ciudaes costeres más importantes. Sicasí, el 2 de setiembre de 1192, Ricardo robló un tratáu con Saladín pol cual Xerusalén permanecería baxu control musulmán, pero tamién se dexaría a los pelegrinos cristianos visitar la ciudá. Ricardo salió de Tierra Santa'l 9 d'ochobre. Los ésitos de la tercer cruzada dexaríen a los cruzaos caltener un reinu considerable cola so sede en Xipre y la mariña de Siria. Sicasí, la so incapacidá pa recuperar Xerusalén daría llugar al pidimientu d'una cuarta cruzada seis años más tarde.

Precedentes[editar | editar la fonte]

Unificación musulmana[editar | editar la fonte]

Tres el fracasu de la segunda cruzada, Nur ad-Din facer col control de Damascu y unificó Siria. Cola cuenta de estender el so poder, Nur ad-Din punxo los güeyos na dinastía fatimí d'Exiptu. En 1163, el so xeneral de más enfotu, Shirkuh, entamó una espedición militar escontra'l Nilu. Acompañaba al xeneral el so nuevu sobrín, Saladín.

Cuando les tropes de Shirkuh acamparon frente a El Cairu, el sultán d'Exiptu, Shawar, pidió ayuda al rei Amalarico I de Xerusalén. En respuesta, Amalarico unvió un exércitu a Exiptu y atacó les tropes de Shirkuh en Bilbeis, en 1164.

Nun intentu d'estremar d'Exiptu l'atención de los cruzaos, Nur ad-Din atacó Antioquía, lo que tuvo como resultáu una masacre de soldaos cristianos y la captura de dellos dirixentes cruzaos, ente ellos Reinaldo de Châtillon, príncipe de Antioquía. Nur ad-Din unvió les melotes de los defensores cristianos a Exiptu por que Shirkuh esponer en Bilbeis a la vista de los homes de Amalarico. Esto fizo que tanto Amalarico como Shirkuh sacaren les sos tropes d'Exiptu.

En 1167, Nur ad-Din unvió de nuevu a Shirkuh a apoderar a los fatimíes. Shawar volvió pidir ayuda a Amalarico pa defender el so territoriu. Les fuercies combinaes d'exipcios y cristianos escorrieron a Shirkuh hasta que se retiró a Alexandría.

Saladín, según un códiz árabe

Conquistes de Saladín[editar | editar la fonte]

Shawar foi executáu poles sos traicioneru aliances colos cristianos y foi asocedíu por Shirkuh como visir d'Exiptu. En 1169, Shirkuh morrió inesperadamente tres namái unes selmanes nel poder. El socesor de Shirkuh foi'l so sobrín, Salah ad-Din Yusuf, más conocíu como Saladín. Nur ad-Din morrió en 1174, dexando'l nuevu imperiu al so fíu d'once años, As-Salih. Decidióse que l'únicu home capaz de conducir la yihad contra los cruzaos yera Saladín, que se convirtió en sultán tantu d'Exiptu como de Siria y fundó la dinastía ayyubí.

Amalarico morrió tamién en 1174 y foi asocedíu como rei de Xerusalén pol so fíu de trece años, Balduino IV, quien robló un alcuerdu con Saladín pa dexar el llibre comerciu ente los territorios musulmanes y cristianos.

En 1176, Reinaldo de Châtillon foi puestu en llibertá y empezó a atacar caravanes por tola rexón. Estendió la so piratería hasta'l mar Roxu, unviando galeres non yá a encetar barcos, sinón inclusive a asaltar la mesma ciudá de La Meca. Los sos actos agafaron fondamente a los musulmanes, convirtiendo a Reinaldo nel home más odiáu del Oriente Próximu.

Balduino IV morrió en 1185, y la corona pasó al so sobrín de cinco años, Balduino V, con Raimundo III de Trípoli como rexente. Al añu siguiente, Balduino finó de secute, y la princesa Sibila, hermana de Balduino IV y madre de Balduino V, fíxose coronar reina, y al so home, Guy de Lusignan, rei.

Daquella, Reinaldo, una vegada más, atacó una rica caravana y zarró na so prisión a los viaxeros. Saladín esixó que los prisioneros fueren lliberaos. L'apocayá coronáu rei Guy ordenó a Reinaldo que cumpliera les demandes de Saladín, pero Reinaldo refugó obedecer les órdenes del rei.

Cayida del reinu de Xerusalén[editar | editar la fonte]

Foi esti últimu ultraxe de Reinaldo el que decidió a Saladín a atacar la ciudá de Tiberiades en 1187. Raimundo aconseyó paciencia, pero'l rei Guy, aconseyáu por Reinaldo, llevó les tropes a los Cuernos de Hattin, nes cercaníes de Tiberiades.

L'exércitu cruzáu, sedientu y desmoralizado, foi masacrado en la batalla que siguió. El rei Guy y Reinaldo fueron llevaos a la tienda de Saladín, onde se-y ufiertó a Guy una copa d'agua. Guy bebió un tragu, pero nun-y foi dexáu pasar la copa a Reinaldo, una y bones les regles musulmanes de la hospitalidá determinen que quien recibe alimentu o bébora ta so la proteición de la so anfitrión. Saladín nun quixo obligase a protexer al traicioneru Reinaldo dexándo-y beber. Reinaldo, que nun probara una gota d'agua en dellos díes, arrampuñó la copa de manes de Guy. Al ver la falta de respetu de Reinaldo poles costume árabes, Saladín ordenó degollar a Reinaldo poles sos pasaes traiciones. Con al respeutive de Guy, Saladín fixo honor a les sos tradiciones: Guy foi unviáu a Damascu y finalmente lliberáu, siendo unu de los pocos cruzaos cautivos qu'escaparon a la execución.

A la fin del añu, Saladín conquistara Acre y Xerusalén. El papa Urbanu III, según dizse, sufrió un colapsu al oyer la noticia y morrió pocu dempués.

Preparativos[editar | editar la fonte]

El nuevu papa Gregorio VIII proclamó que la perda de Xerusalén yera un castigu divín polos pecaos de los cristianos d'Europa. Surdió un clamor por una nuevu cruzada pa reconquistar los Santos Llugares. Enrique II d'Inglaterra y Felipe II Augusto de Francia alcordaron una tregua na guerra que-yos enfrentaba, ya impunxeron a los sos respeutivos súbditos un "diezmu de Saladín" pa financiar la cruzada. En Gran Bretaña, Balduino de Exeter, arzobispu de Canterbury, viaxó a Gales, onde convenció a 3000 guerreros de que tomaren la cruz, según el Itinerariu de Giraldus Cambrensis.

"Muerte de Federico d'Alemaña" por Gustave Doré

La cruzada de Barbarroja[editar | editar la fonte]

El vieyu emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, Federico I Barbarroja, respondió darréu a la llamada. Tomó la cruz na catedral de Mainz el 27 de marzu de 1188 y foi'l primer rei en partir escontra Tierra Santa, en mayu de 1189. Federico axuntara un exércitu tan numberosu que nun pudo ser tresportáu pol mar Mediterraneu, y tuvo que travesar a cuerpu Asia Menor (según cronistes medievales yeren hasta 100 000 xermanos). Per otra parte, xunto colos exércitos de Barbarroja, tamién avanzaron escontra Bizancio alredor de 2000 soldaos húngaros sol comandu del príncipe Géza, hermanu menor del rei Bela III d'Hungría. Ésta foi la primer participación activa de los húngaros nes guerres cruciaes (darréu'l rei Andrés II d'Hungría conduciría na quinta cruzada l'exércitu más grande de tola historia de les cruzaes).

L'emperador bizantín Isaac II Ángelo robló una alianza secreta con Saladín pa torgar la meyora de Federico en cuenta de la seguridá del so imperiu. El 18 de mayu de 1190, l'exércitu alemán prindó Konya, capital del Sultanatu de Rüm. Sicasí, el 10 de xunu d'esi mesmu añu, al travesar el ríu Saleph, Federico cayó del so caballu y afogóse pola pesada armadura. El so fíu Federico VI llevó al so exércitu a Antioquía, y dio sepultura al so padre na ilesia de San Pedro de dicha ciudá. En Antioquía, munchos de los sobrevivientes del exércitu alemán morrieron de peste bubónica.

Tamién se cree que dempués de la muerte de Barbarroja, munchos soldaos del exércitu alemán suicidar pola muerte del poderosu emperador, o que tamién, seique convirtiéronse y xuniéronse con Saladín, pero ye pocu probable, yá que Saladín de xuru los fadría prisioneros.

En teoría, si Barbarroja llegara con vida a lluchar con Saladín, sería menor el tiempu de batalla, y más altes les probabilidaes de que la Tierra Santa volviera pertenecer a los europeos.

Partida de Ricardo Corazón de Lleón[editar | editar la fonte]

Mapa de la tercer cruzada

Enrique II d'Inglaterra morrió'l 6 de xunetu de 1189, en siendo ganáu pol so fíu Ricardo y el rei de Francia, Felipe II Augusto. Ricardu I, más conocíu pol so nomatu "Corazón de Lleón", heredó la corona y de momentu empezó a recaldar fondos pa la cruzada. En xunetu de 1190, Ricardo partió per tierra dende Marsella en direición a Sicilia. Felipe II Augusto, que viaxó per mar, llegó a Mesina, capital del reinu de Sicilia, el 14 de setiembre

Guillermu II de Sicilia morriera l'añu anterior, y asocediéra-y Tancredo, quien mandó recluyir a Juana Plantagenet, vilba de Guillermo y hermana de Ricardo d'Inglaterra y proyeutaba quedase con el arrogante mandáu que Guillermu II fixera al so suegru, Enrique II d'Inglaterra. El rei inglés conquistó y escaló la capital del reinu, Messina, el 4 d'ochobre de 1190. Tancredo ufiertó-y una importante compensación económica en cuenta de que depunxera les armes. Ricardo y Felipe pasaron l'iviernu en Sicilia: Felipe zarpó'l 30 de marzu y Ricardo el 10 d'abril de 1191.

La flota francesa llegó ensin contratiempos a Tiru, onde Felipe foi recibíu pol so primu, Conrado de Montferrato. L'armada de Ricardo, sicasí, foi sorprendida por una violenta nube pocu dempués de zarpar de Sicilia. Unu de los sos barcos, nel que se tresportaben grandes riqueces, perder na nube, y otros trés —ente ellos nel que viaxaben Juana y Berenguela de Navarra, prometida del rei—, tuvieron d'esviase a Xipre. Llueu se supo que l'emperador de Xipre Isaac Ducas Comneno prindárase de les riqueces que'l barcu tresportaba. Ricardo llegó a Limassol el 6 de mayu de 1191 y entrevistóse con Isaac, quien aportó a devolve-y les sos pertenencies y unviar a 500 de los sos soldaos a Tierra Santa. De regresu na so fortaleza de Famagusta, Isaac rompió'l so xuramentu d'hospitalidá y ordenó a Ricardo qu'abandonara la isla. L'arrogancia de Isaac emburrió a Ricardo a apoderase del so reinu, lo que llogró en pocos díes. A finales de mayu, tola isla taba en manes de Ricardo.

Batalla d'Acre[editar | editar la fonte]

El rei Guy fuera escarceláu por Saladín en 1189. Al reponer la so llibertá, intentó tomar el mandu de les fuercies cristianes en Tiru, pero Conrado de Montferrato tomara'l poder tres la so esitosa defensa de la ciudá frente a los musulmanes. Conrado axuntara un exércitu pa asediar la ciudá, cuntando cola ayuda del recién llegáu exércitu francés de Felipe II, anque nun yera inda lo suficientemente numberosu como pa compensar les fuercies de Saladín.

Ricardo desembarcó n'Acre'l 8 de xunu de 1191, y darréu empezó a supervisar la construcción d'armes d'asediu p'asaltar Acre, que foi prindada'l 12 de xunetu.

Ricardo, Felipe y Leopoldu V, quien dirixía lo que quedaba del exércitu de Federico Barbarroja, empecipiaron una apuesta sobre'l botín de l'acabante conquistar ciudá. Leopoldu consideraba que merecía una parte asemeyada na repartida polos sos esfuerciu na batalla, pero Ricardo quitó de la ciudá l'estandarte alemán, que refundió al foso. Mentanto, Ricardo y Felipe aldericaben sobre qué candidatu tenía más derechos al tronu d'Acre. Ricardo defendía la candidatura de Guy, ente que Felipe yera partidariu de Conrado. Decidióse que Guy siguiría reinando, pero que Conrado heredaría-y a la so muerte.

Cafiantes con Ricardo, Felipe y Leopoldu dexaron la ciudá coles sos tropes n'agostu d'esi añu. Felipe tornó a Francia, lo cual foi consideráu polos ingleses una deserción. Ricardo axustó con Saladín el rescate de miles de musulmanes que cayeren prisioneros. Como paecía que Saladín nun taba dispuestu a apurrir la suma convenida, Ricardo ordenó qu'unos 3.000 prisioneros fueren degollaos frente a la ciudá d'Acre, a la vista del campamentu de Saladín.

Batalla d'Arsuf[editar | editar la fonte]

Tres la conquista d'Acre, Ricardo decidió colar contra la ciudá de Jaffa, dende onde podría llanzar un ataque contra Xerusalén. El 7 de setiembre de 1191, en Arsuf, unos 45 km al norte de Jaffa, Saladín atacó al exércitu de Ricardo.

Saladín intentó atraer a les fuercies de Ricardo p'acabar con elles, pero Ricardo caltuvo la so formación hasta que los Caballeros Hospitalarios entainar a atacar el lladral derechu de Saladín, ente que los Templarios atacaben l'esquierdu. Ricardo ganó la batalla y acabó col mitu de que Saladín yera invencible.

Final de la cruzada[editar | editar la fonte]

Tres la so victoria, Ricardo apoderar de la ciudá de Jaffa, onde estableció'l so cuartel xeneral. Ufiertó a Saladín empecipiar la negociación d'un tratáu de paz. El sultán unvió al so hermanu, al-Adil, llamáu Saphadin, a entrevistase con Ricardo. Les dos partes nun fueron capaces de llegar a un alcuerdu, y Ricardo coló escontra Ascalón. Llamó na so ayuda a Conrado de Montferrato, quien refugó sigui-y, reprochándo-y haber tomáu partíu por Guy de Lusignan. Poco dempués, Conrado foi asesináu nes cais d'Acre por dos asesinos encapuchaos unviaos pol Viejo del Monte, líder d'una secta islámica, los asesinos, con sede nos montes del norte de Siria, na fortaleza de Masyaf, según dalgunos por orde de Ricardo, según otros por mandatu de Saladín, según otros por iniciativa del propiu Viejo. Guy de Lusignan convertir en rei de Xipre, y Enrique II de Champaña pasó a ser el nuevu rei de Xerusalén.

En xunetu de 1192, Saladín llanzó un repentín ataque contra Jaffa y recuperó la ciudá, pero bien pocos díes dempués volvió ser conquistada por Ricardo. El 5 d'agostu llibró una batalla ente Ricardo y Saladín, na que'l rei inglés, a pesar de la so marcada inferioridá numbérica, resultó vencedor. El 2 de setiembre, los dos monarques roblaron un tratáu de paz según el cual Xerusalén permanecería baxu control musulmán, pero conceder a los cristianos el derechu de pelegrinar llibremente a Xerusalén. Ricardo abandonó Tierra Santa'l 9 d'ochobre, dempués de combatir ellí mientres dieciséis meses.

Consecuencies[editar | editar la fonte]

Al pasar por una posada cercana a Viena, nel so viaxe de regresu a Inglaterra, Ricardo foi fechu prisioneru per orde del duque Leopoldu d'Austria, que'l so estandarte Ricardo refundiara al foso n'Acre. Más tarde pasó a poder del emperador Enrique VI, que lo tuvo cautivu mientres un añu, y nun lo punxo en llibertá hasta marzu de 1194, previu pagu de la enorme suma de 150 000 marcos. El restu del so reináu pasar engardiendo contra Francia, y morrió por cuenta de una firida de flecha nel Lemosín, en 1199, a la edá de 42 años.

Saladín morrió pocu dempués de la partida de Ricardo, el 3 de marzu de 1193, teniendo como única posesión una moneda d'oru y 47 de plata, pos partiera'l restu del so patrimoniu ente los sos súbditos.

El fracasu de la Tercer Cruzada provocó que se predicara la Cuarta, que s'esvió hasta Constantinopla.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. H. Chisholm, The Encyclopædia Britannica : A Dictionary of Arts, Sciences, Literature and General Information, páxs. 294
  2. 2,0 2,1 J. Phillips, The Fourth Crusade and the Sack of Constantinople, páxs. 66
  3. Canduci, páxs. 263

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Canduci, Alexander. Triumph & Tragedy: The Rise and Fall of Rome's Immortal Emperors. Millers Point, 2010, ISBN 978-1-74196-598-8.
  • Phillips, Jonathan. The Fourth Crusade and the sack of Constantinople. New York: Viking, 2004. ISBN 978-0-14-303590-9.
  • Reston, James Jr.: Warriors of God: Richard the Lionheart and Saladin in the Third Crusade. Anchor, 2001.
  • Runciman, Steven: Hestoria de les cruzaes. Tomu 3. Madrid, Alianza Editorial, 1973. ISBN 84-206-2061-0.
  • Williams, Paul L.: The Complete Idiot's Guide to the Crusades. Editorial Alpha, 2002.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]