El Hierro

Coordenaes: 27°45′N 18°00′W / 27.75°N 18°O / 27.75; -18
De Wikipedia
El Hierro
El Hierro (es)
Situación
País España
Autonomía Canaries
Provincia provincia de Santa Cruz de Tenerife
Tipu islla volcánica
Parte de Canaries
Asitiáu en Océanu Atlánticu
Coordenaes 27°45′N 18°00′W / 27.75°N 18°O / 27.75; -18
El Hierro alcuéntrase n'España
El Hierro
El Hierro
El Hierro (España)
El Hierro alcuéntrase n'Islles Canaries
El Hierro
El Hierro
El Hierro (Islles Canaries)
Datos
Altitú media 1501 m
Puntu más altu Pico de Malpaso (es) Traducir
Superficie 269 km²
Población 10 968
Fusu horariu UTC±00:00
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata
Parque eólicu. Los cinco grandes aeroxeneradores fueron fabricaos por Enercon. Son del modelu Y-70, cada unu con potencia nominal de 2,3 megavatios.

El Hierro ye la más occidental y meridional de les Islles Canaries, asitiada nel océanu Atlánticu. Pertenez a la provincia de Santa Cruz de Tenerife. La so capital ye Valverde, onde, amás de La Villa (cascu urbanu), tamién s'atopen el Puertu de La Estaca y l'aeropuertu insular. Amás de Valverde, El Hierro cunta con otros dos conceyos: La Frontera y El Pinar. El Hierro tien una población pa 2017 de 10.679 habitantes polo que ye la séptima islla de Canaries tocantes a población, y polo tanto la menos poblada del archipiélagu (quitando La Graciosa, que ye considerada una islla menor y pertenez a Lanzarote). Tamién ye la séptima islla canaria en superficie y la más pequeña ente les siete islles mayores con 268,71 km².

El 22 de xineru de 2000 foi declarada pola Unesco como Reserva de la Biosfera. Na actualidá desenvuélvese un plan impulsáu pol Ministeriu d'Industria, Enerxía y Turismu, pa convertila na primer islla del mundu n'abastecese totalmente d'enerxíes anovables. El 27 de xunu de 2014 ponense en funcionamientu la central hidroeólica de Gorona del Vientu, cola que algamase esti oxetivu, magar esa afirmación ye contestada por dalgunos. Nel añu 2014 foi declarada la islla completa como xeoparque pola Unesco.

Toponimia[editar | editar la fonte]

Hai delles hipótesis sobre la etimoloxía de "El Hierro". Paez que'l nome provién de la forma de ferradura d'El Golfu, anque tamién se suxurieron otres esplicaciones.

Descripción[editar | editar la fonte]

Xeografía[editar | editar la fonte]

La mariña d'El Golfu, cerca del Pozu de la Salú.

Atópase travesada d'oeste a este per una gran llinia en forma de dosal con numberosos montes. Les zones costeres tán formaes por malpaíses, con abruptos cantiles.

Con estes condiciones ye difícil atopar sableres de sable, que suelen ser cales d'accesu complicáu. Sicasí, suélense utilizar los entrantes del mar y piscines naturales como zones de bañu y ociu (El Tiestu en Frontera, el Pozu de Les Calcosas na mariña d'El Mocanal, o Tacorón, cerca de La Restinga).

El Hierro ye la islla más pequeña, meridional y occidental del Archipiélagu Canariu. Tien una superficie de 268,71 km² y una población de 10.892 habitantes (INE, 2009).

L'altor máximu asitiase nel centru de la islla, nel Picu de Malpaso, con 1.501 m d'altitú, siguida del Picu de Tenerife de 1.253 m. Ente otros accidentes xeográficos destaca'l Valle del Golfu, producíu tres el deslizamiento d'una parte de la islla. Cabo señalar amás la Punta de La Restinga (puntu más meridional d'España) y la Punta de la Orchilla (puntu más occidental d'España). En proporción al so tamañu, ye la islla con mayor superficie protexida de too l'archipiélagu (un 58% del so territoriu), según recueye la Rede Canaria d'Espacios Naturales Protexíos.

Tamién pertenecen a El Hierro los castros llamaos Roques de Salmor (Roque Grande y Roque Chicu), con una área de 0.03 km², que conformen una Reserva Natural Integral.

Población[editar | editar la fonte]

La islla tien una población en 2017 de 10.679 habitantes, según l'Institutu Canariu d'Estadística (ISTAC). Ye la séptima islla de Canaries tocantes a población, y polo tanto la menos poblada del archipiélagu (quitando La Graciosa, la cuál ye considerada una islla menor y pertenez a Lanzarote).

A lo llargo de la historia sufrió un cayente demográficu por cuenta de les penuries económiques y a les enllargaes seques. Esti enclín revirtióse nos últimos años, en bona midida gracies a la vuelta de munchos emigrantes que s'establecieren en Venezuela. Los sos pobladores reciben el nome de herreños.

En 2010, el censu d'El Hierro presentaba les siguientes cifres:

  • Valverde: 5.035
  • La Frontera: 4.124
  • El Pinar de El Hierro: 1.801
  • Porcentaxe sobre'l total de Canaries: 0,5%

Relixón[editar | editar la fonte]

La población de la islla profesa mayoritariamente la relixón católica como nel restu del archipiélagu canariu y d'España, anque tamién hai minoríes d'otres relixones. La islla forma un arciprestalgu perteneciente a la Diócesis de San Cristóbal de La Laguna, l'Arciprestalgu d'El Hierro.

La islla atópase sol patronalgu de la Virxe de los Reis y San Agustín d'Hipona. Festivu insular na islla ye'l 24 de setiembre, festividá de la Virxe de los Reis.

Xeoloxía[editar | editar la fonte]

Formación de la islla[editar | editar la fonte]

Al oeste de la islla.

El Hierro, como'l restu de les Canaries, ye una islla d'orixe volcánicu. Envalórase una edá xeolóxica d'un millón d'años, polo que ye la islla canaria más nueva. Cuando'l magma rompió'l fondu marín, pudo crease una fienda en forma de "Y", pola qu'empezó a salir llava. La fase más activa de la formación de la islla asitiase escontra'l 10000 a. C. Les erupciones más nueves duraron dende'l 4000 a. C. hasta'l 1000.

La islla tomó forma de "Y". Les tendalaes de llava cubrieron les zones costeres del sur y oeste de la islla, anque tamién de la zona norte. Les distintes erupciones fueron ampliando'l tamañu de la islla. Tamién pudieron asoceder grandes deslizamientos de material volcánico inestable.

En 1793 según les cróniques hubo una serie de fenómenos sísmicos na zona d'El Verodal, anque en nengún de los documentos de la dómina rexistró una erupción. Hernández Pacheco (1982) lleva a cabu un estudiu vulcanolóxicu alcontrando la posible erupción nel volcán Llombu Negru. Sicasí otros autores (Romero, 1991) ponen en dulda dicha erupción, nun tando inda científicamente confirmada.

El Hierro ye la islla con mayor densidá de volcanes de Canaries, esistiendo más de 500 cráteres a cielu abiertu y otros 300 cubiertos por tendalaes de llava más recién. Anguaño esisten 70 cueves y tubos volcánicos catalogaos, destacando la Cueva de Don Xustu, con 6 quilómetros de llargor. Componese d'un sistema de tubos volcánicos formaos pol enfriamientu de les corrientes de llava nel esterior. La llava ingriente del interior del tubu siguió fluyendo hasta dexalo vacíu.

Rexones xeolóxiques[editar | editar la fonte]

Al contrariu del restu de les islles, el norte d'El Hierro tien pocos ribayos. Na parte central de la islla atopa la cume, onde s'atopen los picos de los volcanes más altos. Pueden estremase tres rexones xeográfiques distintes: el pandu, el Valle d'El Golfu llly la zona en rimada d'El Julan. El Hierro ye bien montascosu, si tienese en cuenta la so área. El cume más altu ye'l Picu de Malpaso con 1500 msnm. Cerca del 90% de la zona costera ye acantilada.

Formación del Valle d'El Golfu[editar | editar la fonte]

Valle d'El Golfu, nel conceyu de Frontera.

El Valle d'El Golfu creóse mientres el periodu mediu d'erupciones. Al contrariu de l'antigua creencia, nun se trata d'un antiguu cráter xigante, que la so otra metá atópase somorguiada, sinón d'un procesu d'erosión y deslizamientos. Diversos estudios realizaos no fondero marín demostraron que'l valle creóse por un esbarrumbamientu del terrén, que xeneró un gran tsunami. La fuercia de la gravedá abasnó los materiales, dexando les parés del actual valle, de materiales más antiguos y resistentes, na posición actual.

Historia[editar | editar la fonte]

Nun muriu antiguu de Sabinosa crecen delles sanjoras (Aeonium hierrense).
Santuariu Insular de La nuesa Señora de los Reis (1577).

Foi conocida tradicionalmente como "Islla del Meridianu" o "Islla del Meridianu Cero". Atribuyese a Ptolomeo l'asitiar el Meridianu Orixe, nel estremu oeste del mar conocíu na so dólllmlina, nes Islles Canalrliles. A partir de 1884 establecióse Greenwich como nuevu meridianu orixe, como imposición del poderíu británicu.

La Corona de Castiella na islla[editar | editar la fonte]

La Corona de Castiella pagó a mercenarios vascu-franceses pa conquistar la islla; sicasí éstos vendieronla a Portugal, que depués la venció a la Corona española nel Tratáu de Alcáçovas. Antes de la llegada de les tropes de les corones castellano y aragonés, la población yera pastoril con ganáu caprino, ovín y porcín y desenvolvía el cultivu de ceberes, amás d'esplotar recursos vexetales y marinos. Por cuenta de que nun esistía ruta de comerciu, arralecíen los productos ellaboraos y ferramientes. Solo esistía un mercáu interior. Supuestamente, les tierres y otros recursos comunes partíense equitativamente. El poder divino representábalo la naturaleza. La progresiva espansión del control per parte de la Corona de Castiella concentró les tierres y los beneficios de producción comercial, por aciu un réxime señorial. Antes y dempués d'incorporase la islla a la Corona española, dellos habitantes fueron llevaos como mano d'obra esclava; anque depués tornaron a la islla. Más tarde asitiáronse franceses y galllegos sol réxime señorial. l

Visita de Colón[editar | editar la fonte]

Nel so segundu viaxe a América, Cristóbal Colón fixo escala en La Gomera y en El Hierro. Nesta última islla realizó la escala p'aprovise d'alimentos y agua según pa esperar vientos meyores. En total, pasó 17 díes na islla esperando a una meyora nos alisios que dexara a la so flota de 17 buques avanzar más rápidu. El 3 d'ochobre de 1493 partió dlende la Badea de Naos al Nuevu Mundu.

Ilesia de la Concepción[editar | editar la fonte]

Ilesia de la Concepción, na Villa de Valverde.
Detalle del campanariu de planta octogonal.

Na Villa de Valverde atopa la Ilesia Matriz de La nuesa Señora de la Concepción, d'estilu barrocu clasicista, construyida ente los años 1767 y 1820. El templu ye de planta rectangular, estremada en tres naves. Na nave central asítiase'l campanariu y na cabecera d'esta nave atopamos un ábside de planta cuadrada.

Na fachada principal, la nave central adelántrase y nella abre un gran arcu de mediu puntu realizáu en cantería, sobre'l que s'alza una orixinal torre, que'l so segundu cuerpu ta compuestu por un campanariu de planta octogonal, rematáu por una pequeña cúpula d'influencia mudéxar, con una imaxe de la Virxe de La Concepción.

Unes pilastres soporten la cubierta de la ilesia, en que'l so interior ye posible contemplar un artesonado de madera de tea de pinu, d'estilu mudéxar bien senciellu. Esta cubierta foi reformada en 1937, pos l'anterior amenaciaba ruina. La capiya mayor y el cruceru caltienen la cubrición orixinal.

Emigración[editar | editar la fonte]

Parte de los habitantes de la islla viéronse forzaos a emigrar a lo llargo de la historia, por cuenta de la llimitación de tierres de cultivu y llargues seques. La mayor emigración recién foi debida a la seca de mediaos del sieglu XX. Munchos herreños emigraron a Tenerife o Gran Canaria. Tamién partíen barcos de vela dende El Hierro hasta América del Sur, de forma clandestina, formando colonies canaries, mayormente de comerciantes de productos agrarios. En parte tornaron a Canaries, anque otros -y los sos descendientes- son habitantes de distintos países d'América.

Destierru[editar | editar la fonte]

El sieglu XIX supunxo quE'l Hierro, al igual que Fuerteventura volviérase interesante como llugar de destierru de dellos políticos, militares y lliberales cayíos en desgracia. Sicasí que la islla convertirase nuna especie de cárcel alloñada, foi beneficiosu pa los isleños. Gracies a ello, dende Tenerife llegó desterráu Leandro Pérez, por motivos políticos, convirtiéndose nel primer médicu de la islla, comprobando les propiedaes curatibles de les agües del Pozu de Sabinosa, o Pozu de la Salú. La población yera la encargada de xixilar a los desterraos.

Pozu de la Salú[editar | editar la fonte]

El Pozu de Sabinosa, o Pozu de la Salú, hacia l'añu 1912.
Brocal del pozu y antigua Casa Rosa.
Interior del Hotel Balneariu, xestionáu pol Cabildru Insular d'El Hierro.

Ente los años 1702 y 1704 furóse'l Pozu de la Salú, que primeramente se llamaba Pozu de Sabinosa. Formaba parte d'un programa de busca sistemática d'agua potable na llinia de la mariña. L'agua atopao resultó daqué salobre, pero bien útil pa dar de beber a los animales. Pero, amás, llueu se comprobó que les persones que tomaben esa agua teníen meyor salú y aguantaben les epidemies.

A lo llargo del sieglu XIX numberosos médicos certificaron les sos propiedaes. Tamién personalidaes célebres bebieron les sos agües, según el métodu tradicional. Acaldía de terapia nel Pozu empezaba bebiendo dellos llitros d'agua recién estrayida, hasta llograr un efeutu purgante. Más tarde yera necesariu dase un bañu n'agua bien caliente (45 graos), mientres unos 10 minutos. Y dempués a sudar na cama, bien abrigáu.

L'agua del Pozu de la Salú sirvía p'ameyorar o curar munches enfermedaes de la piel, y trestornos dixestivos. Pero yera más amplia la llista de les sos indicaciones. Gracies a la so fama, foi constante la pelegrinación d'enfermos que llegaben d'otres islles. La razón principal pa viaxar a la islla d'El Hierro yera pa tomar les agües mineru-melecinales del Pozu de la Salú.

Nel sieglu XX, nes décades de los años cuarenta y cincuenta, la célebre cantadora y tamborilera doña Valentina la de Sabinosa y el so home Esdras, preparaben los baños calientes. La meyor referencia pa conocer anécdotes sobre so estancia tenemosla nel llibru del humorista Jacinto del Rosario: Viaxe estrambóticu al Pozu de la Salú, publicáu nel añu 1950.

Por esa dómina l'inxenieru José Rodrigo-Vallabriga construyía l'inicial balneariu, y comercializaba l'agua pa la so venta en farmacies y tiendes. El señor Vallabriga moraba en Santa Cruz de Tenerife, na Plaza de la Ilesia nº 11 (antiguu), y na planta baxa de la so casa estableció la pequeña industria embotelladora. Pa ello, primero tresportaba l'agua en garrafones dende El Hierro. Y una vegada tresvasada a botelles de vidriu, distribúyese poles islles.

Hasta 1965, añu de la muerte del inxenieru Vallabriga, el Pozu de la Salú tuvo una cierta animación artística, yá que les sos agües fueron bebíes por músicos y poetes, en socesivos branos. Y en los momentos de descansu improvisábense conxustes.

Nos años setenta, y empiezos de los ochenta, daba los baños doña Rosa, nel so establecimientu Casa Rosa. Ellí l'ambiente yera familiar. Doña Rosa foi la postrera gran entusiasta d'eses agües.

Poco dempués el Cabildru d'El Hierro empecipió la construcción del modernu Hotel-Balneariu Pozu de la Salú. En 2010 l'hotel tuvo cerráu por reformes. A finales del añu 2011 l'hotel reabrió pa dar tratamientos de guapura y relax, amás de sirvir como agospiamientu calidable, nuna redolada de gran guapura natural.

Sieglos XX y XXI[editar | editar la fonte]

En xunetu de 1899 una quema afaró'l conceyu de Valverde destruyendo l'archivu que se creara en 1553. Quemáronse importantes documentos sobre la historia de la islla. Tamién nesi tiempu asocedió una epidemia de viruela y una llarga seca, siguida d'años bien lluviosos y con hinchentes frecuentes.

En 1912 creáronse los conceyos de Valverde y Frontera. Cola creación de los Cabildros Insulares, la l adquirió autogobiernu. La Primer Guerra Mundial nun supunxo nengún cambéu especial pa la islla. Nes décades siguientes construyóse'l Puertu de La Estaca, ameyoráronse les carreteres, les conducciones d'agua y construyéronse escueles. La Segunda Guerra Mundial, al contrariu que nes demás islles, tampoco se dexó sentir n'El Hierro. En 1948 otra llarga seca provocó la emigración de parte de la población escontra Venezuela y la islla de Tenerife.

Danzadera de microsatélites y radar militar[editar | editar la fonte]

Nos años 90, el INTA pensó crear una estación de llanzamientu de microsatélites, pa unviar dos satélites d'investigación al añu, hasta completar un total de quince. Por razones de seguridá tendría d'habese sacupáu les poblaciones cercanes, polo que se fixo una manifestación con dellos miles d'asistentes en Tenerife, munchos d'ellos treslladaos dende El Hierro en barcu, pos inclusive instituciones públiques ufiertaron billetes gratuitos. En febreru de 1997, la mayoría del Parllamentu de Canaries refugó'l proyeutu; anque al poco tiempu estrozaron les laves cordaes de la paraxa protexida" de Tacorón pa llantar frutes tropicales.

El segundu proyeutu, instalar un radar militar nel picu de Malpaso entá sigue pindiu. La situación xeográfica de la islla ye un aliciente pa la so instalación. Dende 1986 asocédense protestes de los herreños, añu nel cual el Ministeriu de Defensa comunicó los sos planes al conceyu de Frontera. En xunu de 2005, el daquella Ministru de Defensa, José Bono, anunció que podría tratase d'un radar móvil que nun afectaría a la orografía de la zona.

Actividá volcánica en 2011 y 2012[editar | editar la fonte]

A partir del 19 de xunetu de 2011 empezaron a sentise gran númberu de temblones de tierra na islla, lo qu'atraxo l'atención de numberosos especialistes. Al aumentar la intensidá y la frecuencia de los seísmos, sollertose a la población sobre una posible erupción. La primer erupción reparada per medios indireutos percibiose nel mar, a 5 quilómetros de la islla, el 10 d'ochobre de 2011.

En marzu de 2012 concluyó la erupción submarina nel Mar de los Aselos. Y el cráter del volcán apagáu ta a 88 metros de fondura, según datos del Institutu Español d'Oceanografía.

Clima[editar | editar la fonte]

La orografía condiciona'l clima de cada zona de la islla. Sicasí, son les nubes les que xueguen el papel más importante nes variaciones climátiques. Los alisios y la corriente de les Canaries, una bifurcación fría de la corriente del Golfu que se dixebra nes Azores, faen que la isla nun #tener un clima grebu como asocede nel Sáḥara que s'atopa na mesma llatitú. La temperatura de l'agua caltiénse a 18ᵘ pel hibiernu y a 20ᵘ pel branu. Esto anidia les temperatures costeres. Nel ecuador produz un ascensu masivu d'aire caliente, aniciando una zona de baxes presiones que vien ser ocupada por otra masa d'aire qu'apurren los alisios. Les mases d'aire caliente que xuben, van esfreciéndose pasu ente pasu y diríxense a bastante altor en sentíu contrariu a los Alisios, escontra les llatitúes subtropicales, d'onde proceden estos. Los alisios tresporten nubes cargaes d'agua escontra los cumes d'El Hierro, onde se xeneren bastios. La zona sur de la islla, recibe vientos secos y ensin nubes polo que la temperatura y la aridez ye mayor nesa parte. Pel branu, la temperatura de la mariña norte asitiase nos 26ᵘ de media, siendo sicasí la media de 30ᵘ nel sur. Valverde, que s'atopa a 600 msnm, tien una temperatura medio pel branu de 18ᵘ. Pel hibiernu, la temperatura medio de la mariña norte asitiase en 20ᵘ ente que na del sur a 21.5ᵘ. En Valverde, sicasí, la media baxa hasta los 11.5ᵘ. Les precipitaciones ivernices en Valverde xuben a 80 mm mensuales, ente que nel sur namái 25 mm mensuales. Pel branu, apenes llueve nel sur, pero en Valverde rexístrense 5 mm mensuales.

Flora[editar | editar la fonte]

Planta del xéneru Aeonium, familia crasulácees. Nome común na islla: sanjora.
Planta conocida como barrilla (Mesembryanthemum crystallinum), que crez en zones costeres.

Magar que El Hierro atopase na zona d'influencia de los vientos alisios, la vexetación nun ye tan frondosa como nes islles vecines de La Palma, Tenerife y La Gomera. La razón d'esto ye la mocedá de la islla, qu'entá ta cubierta en gran parte per campos de llava nueves. Los montes que cubríen el pandu central de la islla sumieron por cuenta de #baltar y a la erosión del terrén. Sicasí, entá pervive una gran cantidá d'especies endémiques. Exemplos d'ello son los fósiles vivos, como'l drago y los felechos. Restos fósiles amuesen que la variedá de plantes esistentes nel pasáu veníen de la zona mediterránea, onde abondaben fai un millón d'años. Nel Mediterraneu #escastar mientres el Periodu cuaternariu, col empiezu de la última glaciación. Por cuenta de la diferencia de condiciones climátiques estes especies perduraron na zona atlántica. N'El Hierro, debíu al aislamientu, dalgunes d'elles hanse tresformáu hasta dar llugar a endemismos. En total, na islla atópense 150 especies endémiques de Canaries, de les cualos 11 namái s'atopen n'El Hierro. Tratase d'especies de crasulácees, liquen, cardones y Echium que crecen nes parés de los cantiles.

La cota d'altitú ye decisiva pal desenvolvimientu de la vexetación. La mariña greba atopase hasta aproximao los 400 msnm, de los 400 a 800 metros atópase la zona semihúmeda y de los 800 a los 1500 atópase la zona húmeda.

Zona greba[editar | editar la fonte]

Nes mariñes, les plantes nútrense principalmente de la rosada nocherniega, por ello les especies más comunes son les crasulácees especialmente del xéneru Aichryson, conocíes como ensundioses pola so forma d'almacenar agua. Otra de les plantes carauterístiques de la zona ye la Tabaiba. El zusmiu de la Tabaiba duce (Euphorbia balsamifera) yera usáu polos bimbaches como una especie de chicle qu'aselaba la sede. El zusmiu del cardón usaban como venenu pa la pesca. El cardón puede reparase n'El Hierro especialmente nos riscos de la zona de Les Sableres, que tamién recibe'l nome de Los Cardones. Tamién nes zones costeres crecen otru xéneru de plantes carnoses resistentes a la escasez d'agua.

Zona semihúmeda[editar | editar la fonte]

Nesta zona, qu'empieza xeneralmente ente los 200 y 400 msnm habiten colonies de plantes ensundioses y otres plantes de fueya ancha. Tamién crecen cactus y ágaves. Los exemplares endémicos del xéneru Aeonium son los Aeonium hierrense y Aeonium valverdense. Los especímenes de ágave que s'atopen nesta zona fueron introducíos dende América, especialmente de la zona de Méxicu. Otres especies son la Palmera Canaria, la penca, y les sabines. Les poques sabines que queden na actualidá atópense deformadas polos fuertes vientos qu'azoten la zona. Son los restos d'un antiguu monte que cubría tola parte central de la islla.

Zona húmeda[editar | editar la fonte]

Nesta zona, que se desenvuelve ente los 800 y los 1500 metros d'altitú ye onde se rexistren les mayores precipitaciones. Los montes de laurisilva, tamién conocíos como monteverde son la nota carauterística de la zona. Sicasí, la concentración ye menor qu'en La Gomera; La Palma o Tenerife.

Nel interior de la islla, al norte de San Andrés, a una altitú de 1000 metros atópase unu de los símbolos de la islla, el Garoé o Árbol Santu. El Garoé yera un árbol santu pa los bimbaches. L'exemplar actual foi llantáu en 1957. L'orixinal yera un exemplar de tilal que foi baltáu por una nube en 1610. Hai un pequeñu centru d'información turística onde s'esplica la función que tenía esti árbol na sociedá guanche, pos por cuenta de la condensación de l'agua de les nubes nes sos fueyes aprovía d'agua a los bimbaches. L'escudu actual de la islla amuesa al Garoé nel centru.

Fauna[editar | editar la fonte]

Reptiles[editar | editar la fonte]

Llagartu pequeñu de Canaries (Gallotia caesaris).

Los llagartos son los animales más comunes d'El Hierro. D'ente ellos destaca'l Tarentola boettgerio una especie de geko endémicu d'El Hierro. Los llagartos de la islla tán emparentaos colos del continente africanu. La especie más común ye'l llagartu pequeñu de Canaries, una especie endémica d'El Hierro y La Gomera, qu'algama hasta 35 centímetros de llargor. Tamién se reparen colonies de llises doraes nes zones húmedes de la islla. Nes canaries nun esiste nengún tipu de culiebres. Nes agües costeres pueden reparase exemplares de tortúes marines, especialmente tortúes bobes (Caretta caretta) y tortugues llaúd (Dermochelys coriacea). Estos reptiles pueden considerase los de mayores proporciones del archipiélagu.

Llagartu xigante[editar | editar la fonte]

El Hierro ye conocíu pol Llagartu Xigante, una especie de llagartu de grandes proporciones que namái s'atopa nesta islla. Sábese que na antigüedá distribuyiase por tola islla, por cuenta de la ausencia de depredadores. La llegada de los colonizadores españoles nel sieglu XV supunxo'l retrocesu d'esta especie. La creación de zones de cultivu y l'introducción de ganáu supunxo una alteración del hábitat d'estos llagartos. La introducción del gatu foi si cabo más desastrosa pos empezaron a cazar llagartos por cuenta de la facilidá de prindalos. Esto anició que la colonia de llagartos xigantes fora moviéndose escontra'l norte, al Valle del Golfu y a los Roques de Salmor. Creyóse-yos sumíos hasta'l sieglu XVIII cuando s'afayó una colonia nesos llugares. Nuna investigación científica de 1889 dióse-yos el nome de simonyi, n'honor al profesor austriacu Óscar Simony. Los especímenes atopaos fueron cazaos y vendíos a coleicionistes, hasta que se llegó a pensar que la especie sumiera.

Na década de los 70, un pastor de cabres atopó por casualidá dellos exemplares na zona de Fuga de Gorreta. A esos exemplares dióse-yos el nome taxonómicu Gallotia simonyi y creóse un Lagartario pal so caltenimientu na zona de Guinea nel conceyu de La Frontera. Les agües enchentes cayíes en xineru de 2007 producieron la muerte de munchos exemplares del Lagartario, retrasando'l plazu previstu pa sacar la especie de la llista d'especies amenaciaes.

El llagartu xigante, catalogáu como especie protexida dende 1975 puede algamar 75 cm de llargor. Tien una cola fino y llargo. Aliméntase d'inseutos y plantes. La dómina de cría ye en mayu, un mes más tarde, la fema deposita 12 güevos nun nial, so tierra, de los que van salir les críes tres 8 selmanes. Nun se sabe con certidume la mira de vida de los llagartos, pos nengún de los exemplares del Lagartario superó inda la edá de 35 años.

Aves[editar | editar la fonte]

La islla d'El Hierro alluga una importante colonia d'aves, tanto autóctona como introducida pol home. Ente les especies más comunes destaquen los fríngílidos, canarios, abubillas, xilgueros, raitanes, mierlos, paseriformes, tórtolas, ferres, águiles, palombos, uxos chicos, falpayares, perdices, curuxes, peñerines, y gaviluetes.

Inseutos[editar | editar la fonte]

Na islla esisten unes 5000 especies d'inseutos. Los más habituales son les caparines, caballinos del diañu, poliyes, sarantontones, lepidópteros, babarones, abeyes, aviespes, saltapraos y grillos. Nos años 50 llegaron plagues de llagostes procedentes d'África llexando nel mar, anque nun supunxeron nengún impautu ambiental pos fueron esaniciaes antes d'aportar a la mariña.

Símbolos naturales de la islla[editar | editar la fonte]

Según una llei del Gobiernu de Canaries, los símbolos naturales d'El Hierro son el llagartu xigante y la sabina.[1]

Organización político-alministrativa[editar | editar la fonte]

Escudu d'El Hierro
Bandera d'El Hierro

El Hierro, como parte de la Comunidá Autónoma de Canaries, depende en función de les distintes competencies atribuyíes, del Gobiernu d'España, del Gobiernu de Canaries y del Cabildru Insular d'El Hierro.

Direición Insular d'El Hierro[editar | editar la fonte]

Esta institución ye la encargada de representar al Gobiernu d'España na islla y de xestionar toes aquelles competencies que nun fueren tresferíes al Gobiernu de Canaries, al cabildru o a los conceyos. La Direición Insular atopase nel conceyu de Valverde.

Cabildru Insular d'El Hierro[editar | editar la fonte]

Inmueble sede del Cabildru Insular d'El Hierro, na Villa de Valverde, calle Doctor Quintero, 11.

Los cabildros, formaos a partir de la Llei de Cabildros de 1912, son les formes gubernatives y alministratives propies de les Islles Canaries y cumplen dos funciones principalmente. Per una parte, empresten servicios y exercen competencies propies de la Comunidá Autónoma y por otra, son la entidá llocal que gobierna la islla. La sede del cabildru ta asitiada na llocalidá de Valverde.

Conceyos[editar | editar la fonte]

La islla estremase en 3 conceyos colos sos respeutivos conceyos, integraos na FECAM, rexíos pola llexislación básica de réxime local y los sos respeutivos reglamentos orgánicos. N'ochobre de 2006 empecipiáronse los trámites pa la segregación d'El Pinar del conceyu de Frontera, y en setiembre de 2007 convirtióse nel tercer conceyu de la islla.

Los conceyos, formaos por delles poblaciones, son los siguientes:

Arte y cultura[editar | editar la fonte]

Folclor[editar | editar la fonte]

El folclor d'El Hierro ye bien similar al del restu de les islles anque presenta una serie de variaciones como l'usu de les flautes lo mesmo que de bailles propios de la islla. Ye carauterística local una agrupación de flautes (pito herreño) y tambores que pudiera tener orixe en Galicia o'l norte de Portugal. Destaca especialmente'l tangu herreño nel que los movimientos son rápidos y curtios, y na danza l'home trata de cautivar a la so pareya femenina faciendo rumbos de maña y gallardía.

Baillarinos con traxe típicu, El Tamaduste.

El baille más carauterísticu d'El Hierro ye'l que lleven a cabu los baillarinos de la Virxe mientres la romería de la Virxe de los Reis, Patrona d'El Hierro, que lleva a la imaxe por tolos puntos de la islla. Dende'l gobiernu llocal inténtase impulsar el folclor dándose subvenciones a les agrupaciones. Anguaño n'El Hierro esisten delles agrupaciones folclóriques que realicen exhibiciones tantu na islla como nel restu de Canaries. Estes agrupaciones son:

  • Agrupación Folclórica Tejeguate
  • Agrupación Folclórica Joapira
  • Agrupación Folclórica La Frontera
  • Agrupación Folclórica Sabinosa
  • Agrupación Folclórica Taicares
  • Agrupación Folclórica Taros

Fiestes[editar | editar la fonte]

La fiesta más importante d'El Hierro ye la Baxada de la Virxe de los Reis (patrona d'El Hierro), que se celebra cada cuatro años, el primer sábadu del mes de xunetu. Mientres la fiesta treslladase a la imaxe de la Virxe, dende'l so santuariu en La Devesa (La Frontera) a la capital de la islla (Valverde), faciendo un percorríu de 44 quilómetros (camín de la Virxe) que traviesa toles llocalidaes d'El Hierro. A la imaxe acompañanla los baillarinos que realicen el tradicional baille de la Virxe, afatiaos con traxes blancos y colloraos, con gorros de colores llamativos, mientres faen sonar los sos preseos musicales: chácaras y pitos (una especie de flauta). La duración de la fiesta ye d'aproximao un mes. A ella alleguen cuasi tolos habitantes de la islla amás d'unos 4 mil visitantes. Amás de les fiestes patronales, tolos años celebren les siguientes festividaes y fiestes llocales en distintos nucleos y barrios de los pueblos de la islla:

Fiestes
Fecha Nome Llocalidá
25 d'abril Fiesta de los pastores La Devesa
1ᵘ Sábadu de Julio cada cuatro años La Baxada Fiesta Insular
3 de mayu La cruz El Pinar
15 de mayu San Isidro Valverde
1ᵘ domingu de xunu L'apañada San Andrés
24 de xunu San Juan La Restinga y Les Puntes
29 de xunu Festividá de San Pedro Apóstol El Mocanal
21 de xunetu Fiesta Amador Belgara - La Frontera
16 de xunetu Virxe del Carmen La Restinga
10 d'agostu San Llorienzo La Frontera
15 d'agostu La Candelaria La Frontera
16 d'agostu San Roque Belgara - La Frontera
12 de setiembre La Paz El Pinar
24 de setiembre Virxe de los Reis La Devesa
3ᵘ Domingu d'ochobre Virxe de La Peña Erese - Guarazoca
28 d'ochobre San Simón Sabinosa
19 de marzu San José Isora

Artesanía[editar | editar la fonte]

A diferencia de les demás islles, l'artesanía sigue siendo una de les principales fontes d'ingresos d'El Hierro. Dalguna artesanía según la conocencia de les propiedaes de les plantes que s'usaba antes del establecimientu de la Corona española siguen llevándose a cabu, perfeccionaes con nueves téuniques introducíes. Les principales llocalidaes onde se produz son Sabinosa y El Pinar, anque tamién pero en menor midida Frontera, Valverde, El Mocanal y Guarazoca. El procesáu de la llana d'oveya qu'introdució la téunica del telar na islla sigue llevándose a cabu pero con poca actividá, ígüense cubrecamas, cobertores, tapices y les tradicionales talegues usando llana o tires de tela. La madera, tantu de moral como de pinu, hayas y castañales utilizase pa tallar concos y cuyarones amás de barriques pal vinu, chácaras y pinces pa coyer tunos. Nes llocalidaes de Valverde, Guarazoca y el Pinar entá trabayen trés ceramistes que, usando folla de la islla y magre importáu crean obres de cerámica. A lo último, la cestería tamién ye otra téunica instalada na islla. Los cesteros, como se conoz a estos artesanos, faen cestos de blima, que primeramente tuvo que ser allandiáu mientres selmanes n'agua de mar. Los forxaos y bordaos son más escasos na islla.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Na cocina herreña, como na del restu de Canaries, el pexe ocupa un llugar principal por cuenta de la riqueza faunística de les agües qu'arrodien a la islla. D'ente los primeros platos destaquen el potaxe, el pucheru y el ranchu con papes. El pexe suelse preparar fritu guisáu o a a la plancha, usándose como guarnición los papes engurriaes y los mojos coloráu y verde. D'ente les carnes destaquen el coneyu y el cabritu o chivu, que ye como se-y denomina na islla. Les carnes suélense acompañar de mueyo coloráu y papes guisaes o engurriaes.

Les quesadillas, un dulce que la so base principal ye'l quesu, son el postre típicu más famosu d'El Hierro. El quesu produzse na central quesera y tanto este como'l vinu que se produz na cooperativa vinícola d'El Golfu, son esportaos al restu del país. El vinu sigue ellaborándose en prenses tradicionales, lo que-yos confier una elevada graduación. A lo último, como nel restu de Canaries, el gofio ye la principal fonte d'alimentación de los herreños.

Tresportes[editar | editar la fonte]

Aeropuertu[editar | editar la fonte]

L'aeropuertu d'El Hierro asítiase nel conceyu de Valverde. Parte de la pista atopase en terrén ganáu al mar, por cuenta de la especial orografía de la islla. La pista tien 1250 metros de llargor y ta asfaltada. Al traviés del Aeropuertu d'El Hierro puede aportase a la islla dende Tenerife (Aeropuertu de Tenerife Norte) y Gran Canaria. Binter Canarias ye la principal compañía que realiza'l serviciu. Amás anguaño la compañía Canaryfly xune Tenerife con El Hierro con dos vuelos diarios.

Puertos[editar | editar la fonte]

El ferry catamarán Alborán, fletáu por Naviera Armes, atracáu nel Puertu de La Estaca.

Les comunicaciones marítimes d'El Hierro realícense al traviés del Puertu de la Estaca, nel conceyu de Valverde. Esti muelle foi ampliáu apocayá pa dexar la escala de buques mayores. Concretamente, el 23 de xunu de 2006 foi inauguráu'l nuevu puertu. Al traviés d'él realiza'l tráficu de pasaxeros y de mercancíes. Dende principios de los años 90 hubo ferrys regulares coneutando la islla coles vecines. Fred Olsen Express cubría'l trayeutu ente'l Puertu de La Estaca y el Puertu de Los Cristianos en Tenerife.

A partir de marzu de 2014, solamente la Naviera Armes caltién la llinia a Los Cristianos, col modernu ferry catamarán Alborán, construyíu n'Australia, con capacidá pa cerca de 900 persones. Esti catamarán ye propiedá de Remana Trasmediterránea, anque ta fletáu por Armes.

N'otros puntos de la islla esisten pequeños puertos pesqueros y deportivos, como'l puertu de La Restinga, onde tienen la so base los pescadores qu'afaenen nel Mar de los Aselos, y los buceadores. Al puertu y aeropuertu puede aportase al traviés de llinies regulares de guaguas y taxis.

Carreteres[editar | editar la fonte]

Señalización de l'antigua carretera pol cume.

La rede de carreteres atopase en bones condiciones, polo que puede aportase a toles poblaciones ensin dificultá. La carretera principal ye la que xune Valverde con Frontera, travesando montes por aciu un llargu túnel. Amenórgase asina la duración del trayeutu, al respeutive de l'antigua carretera pol cume. Otra de les víes principales ye la qu'apuerta dende la capital hasta'l Puertu de la Estaca. El restu de la islla atópase comunicada por aciu carreteres asfaltaes o pistes forestales.

Economía[editar | editar la fonte]

La economía d'El Hierro basase nel sector primariu y el terciariu. El Cabildru d'El Hierro ye l'encargáu de regular y promocionar los cuatro pilastres de los que depende la economía herreña, esto ye, l'agricultura, ganadería, la pesca y el turismu.

Agricultura, ganadería y pesca[editar | editar la fonte]

El Tamaduste.

La cabaña ganadera herreña ta constituyida por oveyes y cabres, destacando estes postreres por ser descendientes de la especie caprina que criaben los bimbaches. La producción de carne ye, sicasí escasa, por cuenta de que la ganadería desenvuélvese principalmente pa la producción de lleche, que se recueye na Cooperativa de Ganaderos de Isora, y que ye emplegada pa ellaborar quesos que depués s'esportarán al restu de les islles y a la España peninsular.

Los cultivos de frutales tán concentraos nel valle del Golfu, onde se cultiva la piña tropical, papayas, aguacates, plátanos, mangos, etc, de que la so distribución y comercialización encárgase la Cooperativa del Campu y la comercializadora Mercahierro. Los figos secos o "pasaos" va sieglos que son consideraos como los meyores de Canaries y danse, sobremanera na zona d'El Pinar. Cultívense otres frutes anque destinaes al consumu local y que dependen de la dómina. Estes frutes son les cirueles, albaricoques, mazanes y cítricos.

El Hierro tamién produz vinu, al traviés d'una cooperativa qu'axunta a los viticultores. Esiste una denominación d'orixe El Hierro. Los vinos d'esta islla destaquen pola so alta graduación.

La Restinga ye'l principal puertu de pescadores de la islla, qu'afaenen nel Mar de Los Aselos. Les captures más importantes son les de bonitu llistáu y otros túnidos amás de la pesca de mariña qu'inclúi vieyes, cabrillas, moriques, etc.

Turismu[editar | editar la fonte]

Sablera del Verodal, de sable acoloratáu, nel oeste de la islla, nun día de mar sele. Hai que tener curiáu coles corrientes.

La islla ta bien alloñada del conceutu de turismu de mases, y según la opinión de los sos habitantes tien de caltenese asina. Envalórase que'l númberu máximu de cames que la islla podría soportar ye de 2000. La dificultá d'aportar y l'ausencia de grandes sableres facela menos curiosa pa les visites familiares. En 1984 creóse'l Patronatu de Turismu con sede en Valverde. Esti patronatu depende del Cabildru d'El Hierro y ye l'encargáu de la promoción esterior de la islla. Dende 1996 publicáronse delles cuñas publicitaries a nivel nacional utilizando'l eslogan Islla de la sele diferencia. Les autoridaes d'El Hierro defenden la idea de que la calidá tien de tar per delantre de la cantidá. Como norma xeneral, los turistes que s'averen a la islla facenlo de forma individual pa prauticar senderismo o'l denomináu turismu rural.

Dientro de les zones de bañu d'El Hierro, destaquen les piscines naturales d'El Tiestu, asitiaes nel Valle d'El Golfu. Per otra parte, esiste solo una sablera natural con fondu de sable desenvueltu, la Sablera de Timijiraque, una sablera de sable escuru que s'atopa a les faldes de la serie xeolóxica más antigua de la islla. Depués hai una amplia sablera natural de sable escuru, Sablera de L'Arena y tres playes cuasi inaccesibles: Sablera de Les Calcosas, Playa Miguel y Sablera d'El Pozu. Tamién hai sableres naturales de tamañu amenorgáu: sablera de sable escuru de La Restinga, sablera de jable coloráu (lapilli, ceniza volcánica) na zona de Tecorón y sableres de sable escuru nel Charcu de Tamaduste.

Roque de Bonanza.

Amás esiste una sablera natural pocu desenvuelta de depósitos caliares ablancazaos y fondu de tendalada lávica, la Sablera d'Arenas Blanques. Per otru llau hai una sablera artificial de sable escuru, la Sablera d'El Verodal y pretende construyise otros dos sableres más, nel puertu de La Estaca y el puertu de La Restinga. Depués esisten dellos charcos, el Charcu Manso, el Charcu Azul, Charcu del Pozu de Les Calcosas, Charcu de Los Sargos, Charcu de La Tabla. Tamién hai piscines artificiales en La Caleta y Les Puntes. Amás hai zones de bañu en Tecorón, el muelle del faru de Orchilla, Roque de la Bonanza, puertu de La Estaca, muelle de Les Puntes. Ye importante preguntar alrodiu de la seguridá de toles sableres, charcos y restu de zones de bañu.

Los sitios más transitaos polos turistes son los miradores, que dexen vistes de tolos puntos de la islla. Los más famosos son el mirador de Les Sableres na zona oriental y el Mirador de La Peña construyíu por César Manrique. Nél atopa un restorán con vistes al Valle del Golfu.

Enerxía[editar | editar la fonte]

El primeru de los aeroxeneradores de 2,3 MW, tres el so ensamblaxe.

Gran parte de la enerxía llétrica d'El Hierro, a partir de xunu de 2014, xenerarse na nueva central hidroeólica de Gorona del Vientu. La instalación cunta con cinco grandes aeroxeneradores Enercon modelu Y-70 y una central hidroeléctrica reversible, qu'inclúi dos balses, una rede de tuberíes, una serie de turbobombas, y turbinas hidráuliques. Con esta mesma enerxía taba previstu remanar una planta desalinizadora, que finalmente se refugó, en amenorgándose les subvenciones esternes.

Paralelamente, la central diésel va siguir operativa, actuando como reserva.

Deportes[editar | editar la fonte]

Deportes autóctonos[editar | editar la fonte]

Ente los deportes canarios practicaos na islla, caben destacar los siguientes:

Llucha canaria[editar | editar la fonte]

Una Lluchada.

La llucha desenvuélvese dientro d'un círculu, xeneralmente de sable, denomináu terrero. Nél, dos lluchadores enfréntense agarraos intentando baltase. L'organismu de la islla que vela por esti deporte ye la Federación Insular de Llucha Canaria, y tien la so sede en Valverde.

N'El Hierro esisten 7 terreros distribuyíos polos 3 conceyos:

  • El Pinar:
  1. Terrero Martín-El Pinar
  2. Terrero La Restinga
  • Frontera:
  1. Terrero Ramón Méndez
  • Valverde:
  1. Terrero de Valverde
  2. Terrero Guarazoca
  3. Terrero Isora
  4. Terrero San Andrés

El Hierro tien un club que participa na Lliga Rexonal del Gobiernu de Canaries, el club de lucha Producto d'El Hierro. A esti equipu perteneció mientres bastante años Francis Pérez, moteyáu'l Pitín de la Frontera, unu de los lluchadores más famosos de Canaries, natural d'El Hierro, qu'anguaño milita nel equipu tinerfeñu del Chimbesque, y a los sos 32 años sigue siendo'l gran puntal A na 1ª categoría de la Lliga Rexonal.

Llucha del Garrote Canariu[editar | editar la fonte]

La Llucha del Garrote Canariu ye un arte marcial que se practica ente dos lluchadores que realicen un combate con garrotes usando gran variedá de téuniques (cruciaos, revoleadas, gabites, zapates, pinces, estenes, etc) ensin llegar a faer dañu al contrincante, controlando'l golpe, anque nel so orixe y hasta principios del sieglu XX yera la forma de autodefensa usada polos pastores. La Llucha del Garrote Canariu yá lu usaben los aboríxenes isleños como métodu de defensa. Na islla d'El Hierro sigue calteniéndose la tradición.

Bola canaria[editar | editar la fonte]

Similar al xuegu francés de la petanca, la bola canaria practicase pocu na actualidá anque na islla esisten dellos equipos y canches. Básicamente consiste en sumar equipos por aciu el llanzamientu d'unes boles qu'hai que dexar lo más cerca posible d'un oxetu llamáu mingue o boliche. Xugase nun terrén rectangular de sable o tierra d'ente 18 y 25 metros de llargu y un anchu d'ente 3,5 y 6 metros. N'El Hierro hai una gran afición a esti xuegu, participando los sos habitantes viviegamente nes competiciones celebraes tanto a nivel insular como rexonal.

Deportes acuáticos[editar | editar la fonte]

Les carauterístiques xeográfiques de los fondos marinos de la islla, xunto cola gran calidá de les sos agües, faen d'El Hierro'l meyor llugar pa la práutica de submarinismu de Canaries. Por cuenta de la escasa población de la islla según l'escasu tráficu marítimu, les agües caltienen nuna inmeyorable calidá, lo que supón una riqueza faunística importante. Na zona del Mar de los Aselos ye onde se suel prauticar el submarinismu. Cada añu celebren dellos certámenes d'ente los cualos destaca'l concursu de fotografía acuática Islla d'El Hierro (Open Fotosub), del cual celebróse la so décima edición. Na islla hai 12 centros de bucéu.

Otros deportes[editar | editar la fonte]

Amás de los citaos, na islla practiquen otros deportes como pueden ser:

  • Ciclismu: Mientres l'añu llevanse a cabu delles competiciones de ciclismu, destacando la modalidá de ciclismu de monte.
  • Motocross: na islla hai dellos circuitos, nellos suelen celebrase pruebes davezu, dalgunes d'elles valederas pal Campeonatu Rexonal de Motocross de Canaries.
  • Rallyes de tierra: mientres tol añu llevanse a cabo competiciones de rally de tierra n'El Hierro, dalgunes d'elles son puntuables nel Campeonatu de Rallyes de Tierra de Canaries.
  • Fútbol: El fútbol ye'l deporte por excelencia d'El Hierro, siendo amás el que tien un mayor númberu de siguidores. Los trés equipos locales con más aficionaos son l'Atléticu Pinar, la UD Valle Frontera y el CD Concepción. En total hai 9 clubes federaos. Estos equipos militen na categoría rexonal. La federación tinerfeña de fútbol tien una sede na capital de la islla.
  • Parapente: El Hierro ye un llugar destacáu dientro de la xeografía española pa la práutica del parapente. Con despegues como Dos Hermanas, a 1200 metros, y el vuelu principalmente de fastera gracies a los orales marinos constantes, na islla realícense numberosos eventos internacionales. Por casu, cada añu celebra la Concentración Internacional de Parapente Islla d'El Hierro, entamada pol Club Guelillas d'El Hierro.
  • Otros deportes son el surf, escursionismu y espeleoloxía.

Herreños pernomaos[editar | editar la fonte]

  • Valentina Hernández: Cantadora y tamboritera conocida como Doña Valentina, la de Sabinosa. Figura llexendaria del folclor canariu.
  • María Mérida: Cantante canaria, fía predilecta d'El Hierro.
  • Francisco Pérez Machín: Pitín de la Frontera, lluchador herreño famosu por ganar dellos campeonatos de llucha canaria.
  • Benito Padrón Gutiérrez: Cantante popular y folclorista, valedor de les tradiciones y costumes del Valle d'El Golfu, como la fiesta de los Carneros de Tigaday.
  • José Padrón Machín (El Pinar, 1905 – Santa Cruz de Tenerife, 1996): Cronista Oficial d'El Hierro. Periodista corresponsal n'El Hierro de medios de comunicación como los periódicos "El Día" y "La Tarde" (de Tenerife), y "Radio Nacional d'España" (Centru Emisor del Atlánticu). Premiu "Canaries" de Comunicación. Na so mocedá emigró a Buenos Aires (Arxentina). Nos años 30, de regresu a la islla, foi un militante socialista. Nos años 70 destacó poles sos cróniques de la vida cotidiana.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

  • Perru llobu herreño, o llobín herreño.
  • Puntos estremos d'España.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • VVAA (2007). TENERIFE, LA PALMA, LA GOMERA Y EL FIERRO (GUIA TOTAL). Madrid: Anaya Touring Club. ISBN 84-9776-404-8 
  • VVAA (2005). TENERIFE, LA PALMA, LA GOMERA Y EL FIERRO (GUIARAMA) (7ª ED.). Madrid: Anaya Touring Club. ISBN 84-9776-186-3 
  • VVAA (2000). LA PALMA AND EL FIERRO: ROAD MAP (1:75000) (BERNDTSON AND BERNDTS ON MAP). Munich: BERNDTSON & BERNDSTON. ISBN 3-89707-020-0 
  • VVAA (1999). FIERRO AL MAR: MARIÑA ATLANTICO. Noja: Asociación Cultural Tajamar. ISBN 84-930974-1-1 
  • QUINTERO TRESVIERTO, CARLOS (1997). EL FIERRO, UNA ISLA SINGULAR. La Laguna: Centru de la Cultura Popular Canaria. ISBN 84-7926-268-0 
  • VVAA (1995). GUIA DE SENDEROS DEL FIERRO. Les Palmes: L'Atenéu. VVAA (1995). GUIA DE SENDEROS DE EL HIERRO. Las Palmas: El Ateneo. ISBN 84-920730-4-7.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]