Dómina victoriana

De Wikipedia
Dómina victoriana
periodu históricu y punto del tiempo (es) Traducir
Época georgiana (es) Traducir Dómina victoriana Época eduardiana (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La dómina victoriana de la historia del Reinu Xuníu marcó'l cumal del so Revolución Industrial y del Imperiu británicu. Anque esta espresión úsase comúnmente pa referise al estensu reináu de Victoria I (20 de xunu de 183722 de xineru de 1901), dellos académicos antemanen l'empiezu del periodu, carauterizáu polos fondos cambeos asocedíos nes sensibilidaes culturales y nes esmoliciones polítiques, a la promulgación del Acta de Reforma de 1832. Históricamente, esta etapa foi precedida pola Rexencia y siguida pol periodu eduardiano.

La reina Victoria, con daqué más de 63 años nel tronu, tuvo'l reináu más llargu hasta entós na historia de los monarques británicos (depués superáu pol del so tataranieta Sabela II Coronada en 1953), y los cambeos culturales, políticos, económicos, industriales y científicos que tuvieron llugar mientres el so reináu fueron estraordinarios. Cuando Victoria xubió al tronu, Inglaterra yera esencialmente agraria y rural; a la so muerte, el país atopábase altamente industrializado y la mayoría del so territoriu yá taba conectáu por una rede ferroviaria que siguía espandiéndose. La transición nun foi nidia. Les primeres décades del reináu de Victoria fueron testigos de delles epidemies (especial gravedá revistieron les de tifus y cólera), serios problemes na producción y distribución d'alimentos básicos y los consecuentes colapsos económicos. Tamién se producieron disturbios sociales causaos pola inequidad de la configuración del derechu de sufraxu y en protesta pola derogación de les lleis agrícoles (Corn Laws),[1] aprobaes mientres les guerres napoleóniques.

Suel estremase a la dómina victoriana en tres etapes:

  • Victorianismo tempranu (1837-1851). L'ascensu al tronu de la reina Victoria contempla la fase d'asentamientu de la sociedá nacida tres la Revolución Industrial.
  • Victorianismo mediu (1851-1873). La Gran Esposición celebrada nel Crystal Palace de Londres considérase l'entamu d'un llargu periodu d'estabilidá interna favorecíu pola hexemonía que llogró'l Reinu Xuníu al ser el primer estáu que remató con ésitu'l procesu industrializador carauterísticu d'esti sieglu n'Occidente.
  • Victorianismo tardíu (1873-1901). Apínense los problemes con Irlanda y les colonies coles mesmes que se radicaliza'l movimientu obrero y sindical.[2]

Les investigaciones de Charles Lyell y Charles Darwin empezaron a cuestionar sieglos de camientos sobre l'home y el mundu, sobre la ciencia y la historia, y, finalmente, sobre la relixón y la filosofía. A midida que el país crecía, cada vez más conectáu por aciu la espansiva rede de ferrocarril, les pequeñes comunidaes, antes aisllaes, quedaron espuestes y economíes enteres treslladar a les ciudaes, agora más accesibles.

El periodu mediu victoriano tamién foi testigu de significativos cambeos sociales, como la renacencia de la doctrina evanxélica, coles mesmes qu'una serie de cambeos llegales nos derechos de la muyer. Anque escarecíen del derechu al sufraxu mientres la Dómina Victoriana, ganaron el derechu a la propiedá dempués del matrimoniu al traviés del Acta de Propiedá de les Muyeres Casaes, el derechu a divorciase y el derechu a engarrar pola custodia de los sos fíos en dixebrándose de los sos homes.

El 9 de setiembre de 2015 la reina Sabela II del Reinu Xuníu convertir nel monarca col reináu más llargu na historia del país, moviendo asina a la reina Victoria.

Política y privacidá[editar | editar la fonte]

El periodu ta de cutiu carauterizáu por un pacíficu llargu tiempu d'afitamientu de la economía, el sistema colonial y la industrialización, alteriáu temporalmente pola Guerra de Crimea, anque Gran Bretaña tuvo en guerra toos y cada unu de los años del periodu. Escontra fin de sieglu, les polítiques de Nuevu Imperialismu conducieron a una medría de los conflictos nes colonies y col tiempu a les Guerres de los Bóer. En casa, l'axenda yera cada vez más lliberal con ciertos cambeos empobinaos a una reforma política y la estensión del derechu al votu.

Mientres la primer parte del periodu la Cámara de los Comunes taba apoderada por dos partíos, los Whig y los Tory. A partir del final de la década de los 1850 los Whig convertir nos Lliberales.[3] Diversos prominentes homes d'Estáu dirixeron unu o otru partíu, incluyendo a William Lamb, Sir Robert Peel, Edward Smith-Stanley, Henry John Temple, William Ewart Gladstone, Benjamin Disraeli y Robert Gascoyne-Cecil. Los problemes ensin solucionar en rellación a dereches d'autogobiernu d'Irlanda desempeñaron un papel importante nos últimos años de la era Victoriana, particularmente pola determinación de Gladstone d'algamar un alcuerdu políticu.

En mayu de 1857, la Rebelión de la India, una revuelta xeneralizada contra'l dominiu de la Compañía Británica de les Indies Orientales, foi empecipiada polos cipayos, soldaos/espíes nativos de la India nel exércitu de la Compañía. La rebelión, qu'implicaba non solo a los cipayos sinón tamién a munchos sectores de la población india, quedó resuelta nun añu. Como respuesta a la rebelión, la Compañía foi suprimida n'agostu de 1858 y la India pasó a mandatu direutu de la corona británica, empezando'l periodu del Raj Británicu.

En xineru de 1858, el Primer Ministru Henry John Temple respondió a la intriga Orsini contra l'emperador francés Napoleón III. Les bombes que pretendíen matar al emperador fueren mercaes en Birmingham, lo cual xeneró tumultuosas reaiciones que forzaron a Temple a dimitir.

En xunetu de 1866, un ensame enoxáu en Londres, protestando contra la dimisión de Lord John Russell como Primer Ministru, foi entartallada pola policía en Hyde Park. Fregaos como ésti convencieron a Derby y Disraeli de la necesidá de mayores reformes parllamentaries.

Mientres 1875, Gran Bretaña mercó les aiciones d'Exiptu na Canal de Suez, una y bones la nación africana viose forzada a recaldar dineru pa liquidar les sos deldes.

En 1882 Exiptu convertir nun protectoráu de Gran Bretaña tres la ocupación de les tierres axacentes a la Canal de Suez col fin d'asegurar esta ruta vital de comerciu y el camín a la India.

En 1884 fundar en Londres la Sociedá Fabiana por un grupu d'intelectuales de clase media, incluyendo a Edward Pease, Havelock Ellis y Edith Nesbit, col fin de promover el socialismu. Friedrich Hayek, George Bernard Shaw y H.G. Wells fueron dalgunos de los "nomes famosos" que se xunieron a la sociedá más palantre.

El 13 de payares de 1887, decenes de miles de persones, munches d'elles socialistes o paraos, tomaron Trafalgar Square pa manifestase en contra del Gobiernu. El xefe de la policía metropolitana, Sir Charles Warren, ordenó a los soldaos armaos y a 2000 policías contestar. Los disturbios asocediéronse, cola resultancia de cientos de persones mancaes y dos muertes. Esti fechu ye conocíu como'l Domingo Sangrientu (1887).

Economía[editar | editar la fonte]

El productu nacional brutu (PNB) nel periodu victoriano esperimentó una crecedera económica, ente los años 1836 a 1838 y 1900 a 1902 multiplicar por cuatro, cercanu al 2.5% teniendo en cuenta solamente a Gran Bretaña y el PBN por cápita creció un 1.4% añal.[4]

Gran Bretaña mientres el periodu victoriano sigue siendo eminentemente testil que, xunto a la industria de la confección, da emplegu a cuasi'l 40% de la mano d'obra industrial en 1880. La mecanización dar con diferencies nos sectores, dalgunos adoptar más rápido -como l'algodón- y otros, con mayor retrasu -como la llana-. La industria siderúrxico esperimentó una fuerte crecedera pa depués menguar.[5] L'índiz d'esportación británica foi más eleváu na segunda fase de la Revolución Industrial,[6] ente los años 1840 y 1860.

La revolución del tresporte, col tren y el barcu a vapor, fizo que se riquir cantidaes de materiales pesaos como'l fierro, l'aceru y el carbón -esti postreru yera esportáu-, dando una espansión de mercaos y la creación de nuevos. Ente 1850 a 1873 produciéronse les dos terceres partes del carbón mundial, la metá del fierro, les cuartes quintes partes d'aceru, la metá del algodón y cuasi la metá de los productos metálicos.[7] Producción en lingotes de fierro, aceru y carbón, en miles de tonelaes:[8]

Producción d'industria pesao
Añu Fierro Aceru Carbón
1850 2.250 49 49.000
1880 7.750 1.440 147.000
Apertura de la seición ferroviaria de Liverpool a Manchester por A.B. Clayton, 1830.

En 1850, Gran Bretaña tenía pocu más de 200 mil trabayadores nos trés mil mines qu'esistíen, escontra 1880 esta cifra amontóse alredor de mediu millón de persones, siendo los mineros unu de los pocos obreros manuales que perduraben y según la gran cantidá que yeren podíen determinar los resultaos d'una eleición nun distritu eleutoral. Por ello xustifica l'adhesión de los sindicatos a la ideoloxía socialista na década de 1890 por cuenta de la fuerte presión sobre los obreros, la poca esmolición de los propietarios sobre la seguridá y salobridá de los trabayadores, siendo la minería una ocupación malsana.[8]

Inda cuando la economía fora próspera yera desigual, una concepción d'ello ye narrada en 1870 por Thomas Cooper:

Na nuesa vieya dómina cartista, ye verdá, los obreros del Lancashire diben vistíos con harapos a miles; munchos d'ellos escarecíen con frecuencia d'alimentos. Pero la so intelixencia rellumaba perdayuri. Podía vése-yos aldericando en grupos la gran doctrina de la xusticia política
Thomas Cooper[9]

A mediaos de sieglu, la metá de la industria tenía pequeñes dimensiones, como'l casu de Lancashire en 1841 con un 0.5% de les industries con un superior a 500 trabayadores y col 50% ensin llegar a superar los 100 emplegaos[10] y en 1871, con más de 23 mil fábriques nel Reinu Xuníu teníen en permediu 86 trabayadoresCanal Esteban 1999, p. 24.

Distribución de la mano d'obra británica (1801-1901) en millones de persones
Sectores 1801 1821 1841 1861 1881 1901
Agricultura, Montes y Pesca 1.4 1.8 1.9 2.0 1.7 1.5
Industria, Minería y Construcción 1.4 2.4 3.3 4.7 5.7 7.7
Comerciu y Tresporte 0.5 0.8 1.2 1.8 2.8 3.6
Serviciu domésticu 0.6 0.8 1.2 1.5 2.0 2.3
Serviciu públicu, oficios y lliberales 0.3 0.3 0.3 0.6 0.8 1.3[11]

Pa un llograr un panorama de la magnitú de la crecedera del ferrocarril na dómina, dende la inauguración del primer ramal de Liverpool a Manchester en 1830, hasta 1875 construyéronse más del 70% de los ramales ferroviarios. En 1850, 19 compañíes ferroviaries teníen un capital superior a 3 millones de llibres esterlines de capital, siendo que na dómina poques industries devasaben les 500 mil llibres. Un factor que favoreció dichu crecedera foi la inversión del PBN: 2% en 1830, 4,5% de 1845-1849, pa depués baxar nuevamente a un 2%.[12]

Sociedá[editar | editar la fonte]

Estrema de clases nes muyeres nel añu 1871: Muyer aristócrata y muyer trabayadora de Londres.

La sociedá na dómina victoriana taba exacerbada de moralismos y disciplina, con ríxidos prexuicios y severes interdicciones.[13] Los valores victorianos podríen clasificase como "puritanos" destacando na dómina los valores del aforru, l'enfotu de trabayu, la estrema importancia de la moral, los deberes de la fe y el descansu dominical como valores de gran importancia.[14]

Los varones apoderaben la escena tantu nos espacios públicos como na privacidá, les muyeres deber a los llugares privaos, con un estatus de sometimientu y del cuidu de los sos fíos y del llar,[15] referente d'ello ye la novela Ana Karenina amosando que la sociedá nun dexa'l resquebramientu de la moral.[13] Otru claru exemplu foi la condena por sodomía a Oscar Wilde con Lord Alfred Douglas a dos años de trabayos forzaos.[16]

Quiciabes pola acentuada moral de la dómina seya la observación del psicoanalista Jacques Lacan, quien diz qu'ensin la reina Victoria'l psicoanálisis nun esistiera; ella foi la causa del deséu de Sigmund Freud[13] y la que fizo necesariu lo que Lacan llamó'l "espertar".[17]

Les condiciones como la galbana venceyar colos escesos y la probeza col viciu. La repulsión social escontra'l viciu tamién se traduz nel sexu,[18] rellacionáu coles baxes pasiones y el so calter animal proveniente de la carne. Por ello, la castidá yera una virtú qu'había qu'abelugar.[19]

La insatisfaición femenina, en cualquier ámbitu, yera tratada como un desorde d'ansiedá con pastillas y psicoanálisis y, si la muyer tenía abondos recursos económicos, tratar en manes d'un "espertu" que les aguiyaba sexualmente coles sos manes.[20]

Tocantes a la novedá na dómina, la sociedá abandonara la ruralidad: en 1851 y per primer vegada na historia, los habitantes de les ciudaes devasaron a los rurales: dos de cada cinco ingleses, galeses y escoceses vivíen nos grandes tremaos de Londres y l'área metropolitana, la rexón ente York y Nottingham, les Midlands, la rexón de Northumberland y Durham, Escocia central y Cardiff. Nos años subsiguientes el númberu de pobladores rurales siguió escayendo de manera acelerada, entá cuando'l númberu de llabradores caltúvose estable. En 1880 la población rural yera tan solo un 10% de la población total activa y la falta d'alimentos yera sustituyida con importaciones.[21]

Les clases sociales[editar | editar la fonte]

Segunda versión de la obra d'Abraham Solomon viaxando Primer Clase - La Xunta (1855). La obra orixinal, oxetu de discutiniu al amosar a los dos nuevos dialogando mientres l'home mayor apigazaba, tuvo que ser modificar por nun afaer se a la moral victoriana.

La imaxe cotidiana de la dómina victoriana ye la d'una sociedá burguesa y proletaria. La burguesía inglesa llamar a sigo mesma "middle class" partiendo cola "upper class", que yera la nobleza y los grandes aristócrates con renombraes families. El so númberu taba constituyíu por apenes cinco millones de persones sobre un total de 25 millones. L'alta burguesía taba compuesta por banqueros, homes de negocios y financieros, herederos de quien arriesgaren la so capital en pos de la nueva forma que tomaba la economía.[22]

Tocantes a la clase media común y la clase media baxa, intentaben emular a la clase alta siendo pequeños tenderos y empresarios, médicos, abogaos, comerciantes.[23]

El establishment de la sociedá taba compuestu pola clase alta. Los aristócrates teníen propiedaes de más de cuatro mil hectárees nes que pasaben los meses de branu, diendo vivir pel hibiernu a la ciudá de Londres. Tamién esfrutaba de la mesma considerancia la gentry, grupu social formáu por, aproximao, trés mil families que teníen propiedaes d'un tamañu cimeru a cien ya inferior a cuatro mil hectárees.[23]

Nel so conxuntu, la clase alta para 1873 controlaba cuasi'l 80% de la superficie d'Inglaterra,[24] disponía amás de representación nel Parllamentu y el gabinete de ministros, llegando a tener picos de 80% y 60% respeutivamente y tando emparentaos cola aristocracia.[25] Amás ocupaba los puestos direutivos del exércitu -con trés cuartes partes en 1838- y na ilesia anglicana, qu'escontra finales de sieglu, la metá de los obispos taben casaos con muyeres de l'aristocracia.[26][27]

La clase trabayadora, la baxa, tenía un gran númberu de trabayadores domésticos: en 1851 alredor de 1.900 individuos realizaben esti tipu de xeres, en 1871 averar al mediu millón de persones y, a finales de sieglu yeren cuasi 2 millones y mediu. Otru tipu de trabayadores estremar n'especializaos, semiespecializados y non especializaos, cuasi en proporción idéntica ente ellos. L'obreru nun llograba beneficiu dalgunu de la espansión capitalista, anque como llau positivu los sueldos polo xeneral mientres la dómina de prosperidá y laissez faire y la so llibre importación d'alimentos, cuadruplicáronse.[28]

Pa les mases trabayadores nun esistía'l beneficiu social, salvu pola Llei de Probes que siguía a valir, anque nun resultaba bien alentante.[28]

Prostitución[editar | editar la fonte]

Mary Simpson, prostituta de 10 o 11 años, encinta de cuatro meses. Fotografía de 1871.

El doble moral sexual ye mesma de la era victoriana. La reina mandó allargar los manteles de palaciu por que cubrieren les pates de la mesa na so totalidá yá que, dicía, podíen afalar a los homes al recordar les piernes d'una muyer. Sicasí, paralelamente a les estrictes costumes de la dómina desenvolvíase un mundu sexual soterrañu onde abondaben el adulteriu y la prostitución. Tamién esistíen les "cortesanas" que yeren persones que, nel principiu, asistíen a los monarques.

La nueche encargar de despintar los vicios de les persones: nel Este londinense allugábense munchos chamizos, salones d'espectáculos, sales de xuegu. Pero tamién se desenvolvía un ambiente caleyero de drogues, sexu y apuestes ensin remacariar en variantes como les orxíes, espectáculos del tipu eróticu, rellaciones homosexuales, abusu de menores y azotes. Nesta Inglaterra desenvolvióse'l primer preservativu realizáu en látex, inda cuando suponíase que les rellaciones sexuales teníen de caltenese con fines reproductivos.[29]

La prostitución yera una actividá bien frecuente na Inglaterra del sieglu XIX. Tan solo en Whitechapel la policía metropolitana calculaba qu'esistíen unes 1200 prostitutes de clase social baxa y unos 62 chamizos.[30] Xeneralmente éstes yeren muyeres que faíen la cai por unes poques monedes y que veníen de les más diverses nacionalidaes. Londres yera una capital terriblemente puxante y yera un destín bien popular nos fluxos migratorios. Estimaciones de la policía de prostitutes conocíes en Londres, Inglaterra y Gales:[31]

Añu Londres Inglaterra y Gales
1839 6371 -
1841 9404 -
1856 8600 -
1858 7.194 27 113
1859 6649 28 743
1861 7124 29 572
1862 5795 28 449
1863 5581 27 411
1864 5689 26 802
1865 5911 26 213
1866 5544 24 717
1867 5628 24 999
1888 5678 24 311

Les prostitutes poblaben los chigres y les cais de Whitechapel, unu de los barrios más probes del East End. Pero tamién s'atopaben cerca de teatros y establecimientos d'ociu masculín, dende chamizos hasta locales onde los homes bebíen y esfrutaben d'espectáculos eróticos que munches vegaes taben protagonizaos por menores d'edá. La prostitución homosexual tamién esistía, anque lóxicamente'l secretismu en redol a ella yera mayor.

En 1864 aprobáronse les Contagious Diseases Acts (Lleis d'enfermedaes contaxoses), que depués se modificar en 1866 y 1869. Establecíen la ellaboración d'un comité pa la investigación d'enfermedaes venérees nes fuercies armaes y nes árees axacentes a les fuercies, dexaba a la policía detener y someter a les prostitutes a controles venérevos y, si topar con dalguna d'estes enfermedaes, yera recluyida nun hospital aisllada hasta la so recuperación.[32] Una de los precursores na abolición d'estes lleis foi Josephine Butler, venceyada a les prostitutes como forma de caridá católica, quien les consideraba víctimes de la opresión masculina, empecipiando pa ello una campaña en 1869.

Un estudiu de finales del periodu victoriano demostró que más del 90% de les prostitutes de la cárcel de Millbank yeren fíes d'obreros ensin cualificar o semi-cualificaos, y más del 50% fueren criaes por muyeres sirvientes y el restu por muyeres con trabayos ensin futuru, venta ambulante, llavanderes o de llimpieza.[33]

La irrupción de Jack l'Estripador nel branu de 1888 foi devastadora pa les prostitutes de Londres. La histeria apoderóse non yá de Londres sinón del país enteru que lleía les noticies nos periódicos con plasmu ya indignación de que nin tola policía de la ciudá pudiera detener a un solu home. L'asesinatu de prostitutes yera daqué corriente entós. Rexistrábense munchos acuchillamientos y tamién munchos suicidios de muyeres que raxaben el so gargüelu con un cuchiellu (entós yera una forma de suicidiu corriente) pero'l modus operandi del asesín sorprendió a los más insensibles. L'asesín nunca foi atopáu.

Trabayu infantil[editar | editar la fonte]

Trabayu infantil nes mines de carbón na dómina victoriana.

El testu Oliver Twist de Charles Dickens ye'l meyor reflexu de trabayu infantil na dómina victoriana, apruz n'escena en 1838 y cai como "balde d'agua frío" a los británicos. Con una crítica sogona de la hipocresía social, les instituciones y la xusticia por cuenta de los estragos que faíen la fame, el trabayu y la mortalidá infantil.[34]

El permediu de vida de la dómina yera d'unos 40 años, la muerte de los adultos provenía de la tuberculosis, ente que la de los neños yera'l sarampión, la viruela y el fame.[34] Los neños trabayadores de la industria testil podíen amás carecer tuberculosis pola mor del polvu y el mugor, amás d'asma o alerxes, escoliosis o raquitismu. Una encuesta de l'Asociación Británica de 1878 demuestra que los neños trabayadores teníen una media inferior a 12 centímetros que los sos pares de los círculos aristocráticos y burgueses.[35]

La revolución industrial atropó mano d'obra infantil pa trabayos como la minería o la industria testil, provocando accidentes y muertes de cutiu por faer trabayar a los neños so les máquines en marcha,[34] amás yeren azotaos si la producción empezaba a baxar.[35] N'Inglaterra los neños desfavorecidos atopábense al cargu de les ilesies, quién los vendíen a les industries al traviés d'anuncios nos periódicos cuando yá nun queríen caltenelos o cuando teníen demasiaos. El comerciu bien de cutiu realizábase ensin consentimientu de los padres.[35]

Dende los cuatro años d'edá yeren buscaos pa ser "entrenaos" nes máquines, trabayen nes mines, llimpien les partes de les maquinaries o van tres los filos rotos nos telares.[35]

Unu de los pioneros na investigación del trabayu infantil y les sos consecuencies foi'l ciruxanu y farmacéuticu Charles Turner Thackrah, quién publicó dellos trabayos nos qu'espunxo los riesgos pa la salú y proponía midíes preventives. Na obra The effects of arts, trades, and professions, and of civic states and habits of living, on health and longevity tresmite nun tonu d'esmolición les llongures horaries que teníen de rellenar nes fábriques testilessobremanera los pequeños. La so opinión y diverses obres contribuyeron a la ellaboración de reformes.[36][37] L'Estáu inglés tomó midíes en 1833, creando una serie de regulaciones atinentes al trabayu infantil cola Factory Act,[N 1] prohibiendo l'insertamientu llaboral de neños menores de 9 años, rexistrando los sos honorarios y obligando a les empreses a brinda-yos asistencia escolar. L'oficiu que tuvieren torgába-yos dir al colexu, y para 1828 dos de cada catorce británicos allegaren a la escuela siquier un tiempu.[34]

N'Inglaterra, el 44% de los lladrones y el 23% de quien causaren mancadures nun superaben los 21 años d'edá.[34]

L'opiu na dómina victoriana[editar | editar la fonte]

Representación de fumadores d'opiu nel este de Londres en 1874. Pola Illustrated London News.

Magar la rigorosa moral victoriana, yeren estendíes les práutiques non sanctas tales como la culturación al opiu, que'l so rellato más significativu foi l'apurra de Thomas de Quincey en Confesiones d'un comedor d'opiu inglés que foi llargamente espublizáu y traducíu a dellos idiomes, y nél retrátase l'usu y l'adicción al opiu. Quincey, escontra 1804, empezó tomando opiu en forma de láudano pa tratar una neuralxa dental y, progresivamente, convertir nun adictu.[38]

Esto nun resulta estrañu si conozse que na botica real distribuyíase llibremente l'opiu a los cortesanos, la mesma reina Victoria consumir en forma de goma de mazcar con cocaína, xunto al nuevu Winston Churchill y, tocantes a la ficción, Sherlock Holmes inyectábase frecuentemente cocaína yá que yera considerada pa xente cerebral y bien nerviosa». L'opiu yera llibremente consumíu como «droga social», anque col tiempu adquirió mala fama por cuenta de que, nos taburdios onde se consumía, topábase tamién presente la prostitución.[39]

Los británicos non yá acolumbraren nel opiu los supuestos efeutos médicos, sinón qu'amás diben tres los grandes beneficios económicos que-yos favorecía -aproximao un 400%- al esportalo. En 1830 la situación crítica de la sociedá de China fizo que s'ordenar combatir al opiu y, en 1839 el representante chinu Lin Hse Tsu unvió-y una carta a la reina Victoria pa pidi-y que non comerciara con sustancies tóxiques: "(...)Paez ser qu'esta mercancía envelenada ye fabricada por delles persones diabóliques en llugares sometíos a la vuesa llei (...) Oyí dicir que nel vuesu país ta prohibíu fumar opiu. Ello significa que nun ignoráis hasta qué puntu resulta nocivu. Pero en llugar de prohibir el consumu del opiu, valdría más que prohibierais la so venta o, meyor entá, la so producción",[40] obviamente la reina refugó'l pidimientu. Ente 1839 y 1842 producióse la Primer Guerra del Opiu que remató cola rindición de China y la cesión de la islla de Ḥong Kong y la subsiguiente apertura de les importaciones.[41] Ente 1856 y 1860 producióse la Segunda Guerra del Opiu, teniendo Gran Bretaña como aliada a Francia, esta foi entá más catastrófica pa China que nun aceptó los primeros trataos y debió, a la fin de la guerra, llegalizar el comerciu del opiu, indemnizar a Gran Bretaña y Francia, abrir el comerciu, indemnizar a los comerciantes británicos y l'apertura de -hasta entós cerrada- la ciudá de Beixín.

Pa dimensionar l'aceptación del opiu y los sos derivaos na era victoriana puede nomase qu'apaeció n'obres de notables escritores como Charles Dickens, Oscar Wilde y Arthur Conan Doyle, quién demuestren la fondura cola qu'enfusara na sociedá.[38]

Arquiteutura[editar | editar la fonte]

Guirlanda de pelo con una guedeya nel centru, decoración popular victoriana (1881). Muséu de los Neños d'Indianápolis.

L'ineludible sentíu de la novedá dio como resultáu un fondu interés pola rellación ente la modernidá y la continuidá cultural. El Renacimientu Góticu na arquiteutura convertir en daqué cada vez más significativu mientres el periodu, llevando a la Batalla de los Estilos ente los ideales Góticu y Clásicu. El diseñu arquiteutónicu de Charles Barry del nuevu Palaciu de Westminster, que fuera gravemente estropiáu nuna quema en 1834, construyóse siguiendo l'estilu medieval de Westminster Hall, parte entá de pies del edificiu. Constituyía una narración de la continuidá cultural, n'oposición a la violenta separación de la Revolución francesa, una comparanza común al periodu, como espresaron Thomas Carlyle en La Revolución francesa: una historia y Charles Dickens en Historia de dos ciudaes. L'arte góticu foi tamién sofitáu por John Ruskin, qu'argumentó que ejemplificaba los valores comunal y social, al contrariu que'l Clasicismu, que él consideraba que realzaba la estandarización mecánica.

Nel terrén lliterariu, consiste nuna reaición frente al movimientu románticu inglés del primer cuartu de sieglu. Los nuevos escritores refuguen la fantasía romántica de Byron o Shelley y busquen un nuevu realismu -el poeta Tennyson, los novelistes Thackeray y Dickens, el filósofu Carlyle encarnen los nuevos valores de la era-.

La metá del sieglu vio la Gran Esposición de 1851, la primera Feria Mundial, que amosó les meyores innovaciones del sieglu. Nel so centru taba'l Palaciu de Cristal, un enorme y modular edificiu d'estructura de cristal y aceru, el primeru del so tipu. Foi condergáu por Ruskin como'l perfectu modelu de deshumanización mecánica en diseñu, pero más tarde convirtióse nel prototipu de l'Arquiteutura Moderna. L'apaición de la fotografía, que foi exhibida na Gran Esposición, condució a importantes cambeos nel arte victoriano. John Everett Millais foi influyíu pola fotografía (especialmente na semeya de Ruskin), según otros artistes prerrafaelitas. Más palantre foi acomuñáu coles téuniques impresionistes y el Realismu social qu'apoderaron los siguientes años del periodu nos trabayos d'artistes como Walter Sickert y Frank Holl.

Instituciones sociales[editar | editar la fonte]

Antes de la Revolución industrial, Gran Bretaña tenía una estructura social bien ríxida compuesta de tres clases estremaes: la Ilesia y aristocracia, la clase media, y la clase trabayadora, la más probe.

La clase más alta yera conocida como l'aristocracia. Incluyía a la Ilesia y la nobleza, teniendo gran poder y riqueza. Formar el dos per cientu de la población, y teníen la mayoría de la tierra. Incluyía a la familia real, lord Temporal y Espiritual, el cleru, los grandes dirixentes del Estáu, y toos aquellos percima del grau de baronet. Yeren privilexaos y nun pagaben impuestos.

La clase media componer los burgueses, la clase media trabayadora. Yeren los propietarios de fábriques, banqueros, propietarios de tiendes, mercaderes, abogaos, inxenieros, homes de negocios, y otros profesionales. Esta xente yera dacuando desaxeradamente rica, pero en circunstancies normales nun llograben privilexos, lo cual ofendíalos. Había una enorme diferencia ente la clase media y les clases inferiores.

La clase baxa británica taba compuesta de dos sectores: la "clase trabayadora" y los "probes" (aquellos que nun trabayaben, o nun lo faíen con regularidá, y recibíen la caridá pública). La clase baxa incluyía a homes, muyeres y neños que realizaben diversos tipos d'actividaes, ente ellos trabayu nes fábriques, cordura, llimpieza de chimenees, minería, y otros trabayos. Pero la clase más probe y la media teníen que soportar altos impuestos. Esta clase constituyía l'ochenta y cinco per cientu de la población pero solo tenía'l cincuenta per cientu de la tierra.

La industrialización camudó la estructura de clases de manera drástica a la fin del sieglu XVIII. Creárase cierta hostilidá ente la clase alta y les demás. Como resultáu de la industrialización, hubo un importante emburrie de la clase media y trabayadora. A midida que la industrialización avanzaba hubo una división social mayor. Los capitalistes, por casu, emplegaben a trabayadores industriales, que yeren miembros de la clase trabayadora, pero debaxo d'ellos había una clase más baxa, dacuando nomada como "xente fundida", que vivía na probeza. Cada clase incluyía un ampliu ramu d'ocupaciones de distinta estatus ya ingresos; había una gran diferencia ente, por casu, ente'l trabayu cualificáu y el que non. La "xente fundida" yera más susceptible de ser esplotada.

El gobiernu consistía nuna monarquía constitucional encabezada pola reina Victoria. Namái la nobleza podía gobernar. Otros políticos veníen de l'aristocracia. El sistema foi criticáu por tar a favor de les clases altes, y mientres el final del sieglu XVIII los filósofos y escritores empezaron a cuestionar l'estatus social de la nobleza.

Acontecimientos[editar | editar la fonte]

  • En 1888, un asesín en serie conocíu como Jack l'Estripador asesinó y tullió a delles prostitutes nes cais de Londres, xenerando una cobertoria mundial per parte de la prensa ya histeria. Los periódicos usaron les muertes p'atraer l'atención sobre la grave situación de los paraos y p'atacar a la policía y líderes políticos. L'asesín nunca foi atrapáu, y l'asuntu contribuyó a la dimisión de Sir Charles Warren.
  • En 1891 la educación convertir en gratuita pa tolos neños menores de 10 años.

Entretenimientu[editar | editar la fonte]

Cartelu de Dr. Jekyll and Mr. Hyde y el señor Hyde fecháu na mesma década de 1880 en qu'apaeció la obra de Robert Louis Stevenson.

Les bandes de música municipales y los quioscos de música fueron populares mientres esta dómina. El quioscu de música ye una construcción simple que non yá crea un llugar ornamental, sinón qu'amás facilita les necesidaes acústiques al empar qu'ufierta proteición ante'l cambiante clima británicu. Yera común escuchar el soníu de les bandes mientres se pasiaba polos parques. Naquellos tiempos la grabación musical yera entá daqué bien novedosu.

Otra forma d'entretenimientu que podemos incluyir en espectáculos son les rellacionaes colos sucesos paranormales, como la hipnosis, la comunicación colos muertos (per mediu d'un vidente o canalizador), la invocación de pantasmes, espíritus y similares. Estes actividaes fueron bien populares comparando con periodos más recién de la historia occidental y llevábense a cabu pal meru prestu de les mases y los sos participantes.

La lliteratura tamién foi una forma bien popular d'entretenese na Dómina victoriana y surdieron grandes escritores qu'anque causaron escándalu son reconocíos anguaño.

Los escritores más reconocíos de la Dómina victoriana son:

Ente los ideales lliterarios de la dómina, quiciabes el más perceptible, ye l'ideal de progresu. Progresu científicu (Darwin), progresu económicu (Stuart Mill y llibrecambistes de Manchester), progresu social (a pesar de les lacras de miseria de la nueva sociedá industrial), progresu teunolóxicu (ferrocarril, industria testil del norte d'Inglaterra). Nada ye tan bultable na era victoriana como'l progresu.

La segunda carauterística que s'alvierte na lliteratura de la dómina victoriana ye un ciertu espíritu didácticu (la filosofía de Carlyle) y moralista (la novelística de Charles Dickens). Hai tener en cuenta que, xunto a la revolución industrial, se y produciendo n'Inglaterra una revolución social que faía que millares de persones, hasta entós analfabetes, aportaren a la cultura de la lletra impresa. L'escritor sentíase educador” d'estes mases proletaries y de clase media. Esplícase asina la puxanza del melodrama y les noveles por entregues pa satisfaer exiguas necesidaes culturales d'estes clases sociales.

Otru de los ideales de la era victoriana yera, ensin dulda l'espíritu de descubrimientu y aventura. Los viaxes de Livingstone y Stanley apasionaben al públicu inglés, que siguía les sos aventures pol corazón d'África con entusiasmu.

Tamién ye propiu de la era victoriana un ciertu espíritu relixosu, inclusive místicu, que trataba d'hermanar los grandes descubrimientos científicos y téunicos con una nueva fe en Dios.

Quiciabes la carauterística esencial de la era victoriana sía'l so sentíu práuticu —utilitarismu; en ciertu mou el capitalismu actual ye una aguada d'entós—, la so busca de la realización personal y colectivo, el so sentíu de lo que los ingleses llamen el fulfilment o'l accomplishment.

Esta nueva sociedá inglesa tan aparentemente empuesta al trabayu, a la moral y a les bones costumes, inventa'l xuegu, en tolos sentíos qu'esti términu toma. Dende'l backgammon y los xuegos de casinu, les charadas y xuegos de salón, hasta los deportes de campu, como'l rugbi, el tenis, el cricket y el fútbol. Ensin escaecer el croquet, que ye un amiestu de xuegu de salón y de campu. Naturalmente, dalgunos d'estos xuegos yeren yá conocíos antes de la era victoriana, pero ye ensin dulda esta sociedá la que los practica y pon de moda, espublizándolos por tol orbe terráqueo.

Teunoloxía[editar | editar la fonte]

La meyora de los medios de comunicación constituyó unu de les principales exes del desenvolvimientu de la economía victoriana. Dilixencies, grandes barcos de vapor, canales y, sobremanera, ferrocarriles facilitaron el tresporte de persones, bienes y materies primes, promoviendo la puxanza del comerciu y de la industria. Munchos de los principales adelantos de la inxeniería d'esta dómina deber a Isambard Kingdom Brunel.[42] Brunel tuvo una participación direuta na construcción del ferrocarril del oeste y los trasatlánticos SS Great Western, SS Great Britain y SS Great Eastern.

Otru finxu de la inxeniería victoriana foi'l sistema d'alcantarelláu de Londres, encargáu a Joseph Bazalgette. La mayor parte de la obra realizar ente 1859 y 1865. Precisáronse 318 millones de lladriyos, 670 000 metros cúbicos de cementu y escaváronse 2,7 millones de metros cúbicos de tierra. El proyeutu consistía na construcción de seis interceptores de 132 km de llargor que recoyíen el fluxu de 720 km de colectores alimentaos polos 21 000 km d'alcantarielles más pequeñes esistentes nes cais.[43] Dempués, Bazalgette proyeutó'l Thames Embankment, dique en orellar norte del ríu Támesis so que la so superficie topar el interceptor principal de baxu nivel del sistema d'alcantarelláu procedente del oeste, diverses tuberíes de distribución d'agua potable ya inclusive parte delles llinies del metro de Londres. Mientres este mesmu periodu, la rede de suministru d'agua de Londres espandióse y ameyoró. Nos años ochenta del sieglu XIX poner en serviciu una rede de gas pa llume y calefaición. La invención del manguitu incandescente pa gas popularizó la lluz de gas hasta bien entráu'l sieglu XX. Les primeres lluces llétriques instalar en Newcastle upon Tyne gracies a les investigaciones de Joseph Wilson Swan.

Mientres la dómina victoriana, la ciencia creció escontra la disciplina que ye anguaño. Amás de la medría del profesionalismo de la ciencia universitaria, munchos caballeros victorianos dedicaben el so tiempu al estudiu de la historia natural. En 1859 Charles Darwin fixo pública la teoría de la evolución nel so llibru L'orixe de les especies. La fotografía empecipiar en 1839 por Louis Daguerre en Francia y por William Fox Talbot n'Inglaterra. Escontra 1900, taben disponibles les cámares portátiles.

Medicina[editar | editar la fonte]

Anque'l óxidu nitroso o gas de la risa yá fuera propuestu como anestésicu en 1799 por Humphry Davy, foi en 1846 cuando se popularizó l'anestesia ente l'oficiu médicu, por cuenta de un dentista americanu llamáu William Morton qu'usaba éter colos sos pacientes.[44]

En 1847, el cloroformu de James Young Simpson presentóse como anestésicu[45] y tuvo meyor aceptación ente la clase médica por ser muncho menos inflamable que l'éter, anque los sos críticos aducíen que podía causar fibrilación cardiaca. El cloroformu adquirió popularidá n'Inglaterra y Alemaña dempués de que'l doctor John Snow alministrar a la reina Victoria pa la nacencia del so octavu fíu, el príncipe Leopoldo.[46]

La medicina tamién se benefició del descubrimientu de los antisépticos por Joseph Lister en 1865. L'usu del gas carbólico o fenol como antiséptico pa llavar la presea, les manes de los ciruxanos y les firíes abiertes tuvo un efeutu espectacular na sobrevivencia operatoria de los pacientes.

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. La Factory Act solo aplicábase a la industria testil y teniendo mayor tolerancia na sedería. En 1842 estender a la minería y en 1844 y 1847 se reglamentaron nueves lleis nel trabayu testil. Aun así, tuvo d'esperase a la década de 1860 y 1870 por que estes llimitaciones fueren xeneralizaes a otres actividaes.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Cortés Carmen 1985, p. 26
  2. Canal Esteban 1999, p. 7
  3. Yera Victoriana en Biografíes y Vides. Consultáu'l 19 de xunetu de 2012.
  4. Canal Esteban 1999, p. 11 estrayíu de Crouzet F., De la supériorité de l´Anglaterre sur la France (1982), páxs.33 y 38.
  5. Canal Esteban 1999, p. 22
  6. W. Schlote, British Overseas Trade (1952), páxs. 41-42.
  7. Cortés Carmen 1985, p. 28
  8. 8,0 8,1 Segunda fase de la Revolución Industrial en Web d'Historia, autor orixinal: Hosbawm Eric J. en "Industria ya Imperiu". Consultáu'l 19 de xunetu de 2012.
  9. Cooper Thomas, The Life of Thomas Cooper, (1872), páx. 393.
  10. Gatrell V. A. C. Labour, power, and size of the firms in Lancashire cotton in second quarter of the XIX, Economic History Review, XXX (1977). Páxs. 95-139.
  11. Deane P. y Cole W. A., British economic growth 1688-1959, Cambridge, C.O.P., 1967, páxs. 142-143.
  12. Canal Esteban 1999, p. 26-27
  13. 13,0 13,1 13,2 Licenciado Rosa Aksenchuk De la moral victoriana al gocie modernu: Freud, Lacan y Zizek en Revista d'Observaciones Filosófiques. Consultáu'l 19 de xunetu de 2012.
  14. Charlot M. y Marx R. 1993, p. 21-22 y Thompson F. M. L. 1988, p. 251
  15. Bédarrida François 1988, p. 39
  16. Reed, Christopher (2011). Art and Homosexuality: A History of Ideas. Oxford University Press, 2011; páx. 97.
  17. Lacan, Jacques en Seminariu 22 - R.S.I.
  18. Charlot M. y Marx R. 1993
  19. Bédarrida François 1988, p. 38
  20. Alicia G. Arribas, nuesos/tabues/vienen/la/epoca/victoriana.html Los nuesos tabús vienen de la dómina victoriana en Diario de Cádiz, Madrid. 15 de xunu de 2012.
  21. Cortés Carmen 1985, p. 35
  22. Cortés Carmen 1985, p. 31-32
  23. 23,0 23,1 Cortés Carmen 1985, p. 33
  24. Mingay G. Y., 1976, p. 59.
  25. Beckett J. V., The aristocracy in England 1660-1914, Londres, Basil Blackwell, 1986, páxs. 403 y 408.
  26. Scott John, The upper classes. Propiety and privilege in Britain, Londres, MacMillan, 1982
  27. Canal Esteban 1999, p. 102
  28. 28,0 28,1 Cortés Carmen 1985, p. 33-35
  29. La era victoriana: puritanismu y doble moral por Cristina de la Llana, en inMagazine. 05 d'abril de 2012.
  30. Donald Rumbelow (2004) The Complete Jack the Ripper: 12. Penguin
  31. Sigworth Y. M. y Wike T. J. A Study of Victorian Prostitution and Venereal Disease, en "M. Vicnius, Suffer and be still. Women in the Victorian Age" (Londres: Methuen & Co Ltd, 1980) Páx. 77
  32. Walkowitz J., Prostitution and Victorian Society, Estaos Xuníos: Cambridge University Press, 1980. Páx. 1
  33. Walkowitz J., Prostitution and Victorian Society, Estaos Xuníos: Cambridge University Press, 1980. Páx. 16.
  34. 34,0 34,1 34,2 34,3 34,4 La miseria infantil na gloriosa yera Victoriana en Suplementu Magacín de Diariu El Mundo. 27 de payares de 2005. Consultáu'l 20 de xunetu de 2012.
  35. 35,0 35,1 35,2 35,3 Rioux Jean Pierre 1989, p. 174-175
  36. Ward J. T., The factory system. Vol. II: The factory system and society, David & Charles, Newton Abbott, 1970, páxs. 27-38
  37. Siete paseo pola Inglaterra victoriana por Esteban Canales. Setiembre de 2006. Consultáu'l 20 de xunetu de 2012.
  38. 38,0 38,1 Opiu y lliteratura en Letralia. Consultáu'l 19 de xunetu de 2012.
  39. «empiezu-de-la-lucha-contra-las-drogas Cumplir 100 años del empiezu de la llucha contra les drogues». La Rede 21 d'Uruguái (25 de xineru de 2012). Consultáu'l 20 de xunetu de 2012.
  40. Carta a la reina Victoria de Lin Hse Tsu en 1839.
  41. opiu Guerra del Opiu en Historia na Guía 2000. Consultáu'l 20 de xunetu de 2012.
  42. L.S.D. (1846). The Broad Gauge: the Bane of the Great Western Railway Company. J. Ollivier.
  43. Goodman, David C; Chant, Colin (1999). European Cities and Technology. Londres: Routledge.
  44. «Dr William Thomas Green Morton (1819–68)». Xeneral-anaesthesia.com. Consultáu'l 11 de payares de 2013.
  45. «historia del cloroformu anaesthesia». Xeneral-anaesthesia.com. Consultáu'l 11 de payares de 2013.
  46. Ralph R. Frerichs. «Anesthesia and Queen Victoria» (inglés). UCLA School of Public Health, Department of Epidemiology. Consultáu'l 11 de payares de 2013.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Bédarrida François (1988). La era victoriana. Oikos-Tau.
  • Briggs Rusti (1954). Victorian people. Some reassessments of people, institutions, idees and events. 1851-1867. Odhams Press.
  • (1999). La Inglaterra victoriana. Akal. ISBN 978-84-460-1185-9.
  • Charlot M. y Marx R. (1993). Londres 1851-1901. La era victoriana o'l trunfu de les desigualdaes editorial=Alianza Editorial.
  • Cook Matt (2003). London and the culture of homosexuality. 1885-1914. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Cortés Salinas (1985). Historia del Mundu Contemporaneu La Inglaterra Victoriana. Madrid, España: Akal. ISBN 84-7600-008-1.
  • De La Torre Rosario (1997). La Inglaterra victoriana: política y sociedá. Arco Libro.
  • Partington J. S. (2003). The Wellsian: Essays of H. G. Wells 1976-2003. Oss, Holanda: Equilibris Press, páx. 13-24..
  • Rioux Jean Pierre (1989). La Révolution industrielle, Nouvelle édition. Points Histoire. ISBN 2 02 010871 2.
  • Thompson F. M. L. (1988). The rise of respectable society. A social history of Victorian Britain. 1830-1900. Fontana.
  • Wells H. G. (2010). La islla del Dr. Moreau. Alianza Editorial.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]