Inferencia

De Wikipedia
Inferencia
circunstancia de la fuente (es) Traducir
procesu
Cambiar los datos en Wikidata

Una inferencia ye una evaluación que realiza la mente ente proposiciones. La inferencia ye l'acción y efeutu d'inferir, n'otres pallabres, deducir daqué, sacar una consecuencia d'otra cosa, conducir a una nueva resultancia. La inferencia naz a partir d'una evaluación mental ente distintes espresiones, que al ser rellacionaes como astracciones, dexen trazar una implicación lóxica.

En lóxica formal, les inferencias son espresiones bien formaes (EBF) d'un llinguaxe formal que, al ser rellacionaes, dexen trazar una llinia lóxica de condición o implicación lóxica ente les distintes EBF. D'esta forma, parte de lo verdadero a lo falso: posible (como hipótesis) o conocida (como argumentu) de dalguna o dalgunes d'elles, puede deducise la verdá o falsedá de dalguna o dalgunes de les otres EBF.

Surde asina lo que conocemos como postuláu[1] o tresformada d'una espresión orixinal conforme a regles primeramente establecíes,[2] que puede enmarcase n'unu o dellos contestos referenciales diversos,[3] llográndose en cada unu d'ellos un significáu como valor de verdá d'equivalente.[4][5][6]

La inferencia ye la operación lóxica utilizada nos motores de inferencia de los sistemes espertos.

Inferencia lóxica[editar | editar la fonte]

Na lóxica tradicional[editar | editar la fonte]

Na lóxica tradicional, llamada aristotélica, la forma esencial de inferencia ye una forma de razonamientu deductivu. Sicasí reconocíense delles inferencias direutes o inmediates.

Inferencias inmediates[editar | editar la fonte]

La lóxica aristotélica consideraba la posibilidá de inferencias inmediates: aquelles que pueden llograse direutamente a partir de la rellación qu'establez un xuiciu[7] al respective de los términos, suxetu y predicáu, que-y constitúin, en función de la cualidá (afirmativu-negativu) y la cantidá (universal-particular) del mesmu.

Aristóteles estudió con detalle ciertes operaciones que dexaben tales inferencias inmediates o direutes. Pa ello ellaboró'l llamáu cuadru d'oposición de los xuicios, nel que daes les rellaciones que cada xuiciu aristotélicu, A,Y,I,O, lleva implícites pueden establecese ciertes inferencias direutes.

Coles mesmes na lóxica tradicional almitíense ciertes operaciones lóxiques de tresformamientu d'un xuiciu calteniendo les sos condiciones de verdá. Tales operaciones yeren:

La lóxica tradicional aristotélica nun resuelve del tou bien los problemes que surden de los xuicios negativos polo qu'esti tipu d'operaciones lóxiques emprestar a argumentaciones que producen resultaos aberrantes.[8]

La lóxica actual formaliza los enunciaos llingüísticos bien como rellación de clases o como funciones proposicionales o rellaciones.[9] Güei esíxese'l rigor formal de l'aplicación d'una regla de inferencia.[10] La idea de inferencia inmediata nun ye más que l'aplicación d'una regla manera implícita. La formalidá lóxica, sicasí, esixe que seya esplícita la regla que dexa'l tresformamientu d'una EBF.

Na lóxica actual[editar | editar la fonte]

Llámase inferencia lóxica a l'aplicación d'una regla de tresformamientu que dexa tresformar una fórmula o espresión bien formada (EBF) d'un sistema formal n'otra EBF como teorema del mesmu sistema. Dambes espresiones rellacionar por aciu una rellación d'equivalencia, esto ye, que dambes tienen los mesmos valores de verdá o, dichu d'otra forma, la verdá d'una coimplica la verdá de la otra.

podría ser tresformada en:

onde ; y .

Ellaborando la tabla de valores de verdá de dicha equivalencia contenida na función del bicondicional la resultancia hai de ser una tautoloxía.

Esquema de inferencia[editar | editar la fonte]

Referir a la estructura lóxicu-formal que dexa llograr una espresión bien formada (EBF) desligada, llibre, como teorema d'un sistema formal primeramente definíu pola regla de separación estrictes de formación y tresformamientu de fórmules.

Dicha estructura ye'l fundamentu d'un argumentu lóxicu-formal por aciu l'aplicación de la regla de Sustitución de fórmules.

onde representa cada variable la premisa d'un argumentu. Conocida la verdá de caúna, como premises d'un argumentu, el so productu verdaderu esixe la verdá de toes y cada una de diches espresiones; lo que dexa establecer D como espresión llibre y conclusión del argumentu. aivy

Inferencia por evidencies[editar | editar la fonte]

  • Evidencia inductiva: Surde de la constatación d'una mesmu escurrimientu nuna serie de casos. Reparando que munchos llobos tienen la cola llarga, infiero que “los llobos tienen la cola llarga”, como una xeneralización.
  • Evidencia enumerativa o inducción completa: Cuando se numberen tolos casos la inferencia convertir nuna verdá demostrada, como inducción completa. Tal ye'l casu de qu'en cuntando a toos y cada unu pueda inferise: “los alumnos d'esta clase son 22”.

Aristóteles y con él la escolástica tradicional almitía una inducción perfecta, siempres y cuando la rellación ente los individuos y la clase, como conceutu, seya aprendida como conexón esencial necesaria d'un procesu d'astracción; o bien ente clases como conceutos incluyíes n'otra clase, como conceutu. D'esta forma tal inducción venía ser una forma de siloxismu, na rellación de conceutos ente sigo. Asina, na midida na qu'águiles, cigüeñes, gorriones, etc., vuelen, y toes y cada una de les clases de tales animales son aves, puede concluyise que la conexón ente «aves» y «volar» ye esencial: «toles aves vuelen».

Argumentos asina provocaron incidentes tan insólitos na historia de la ciencia como l'apaición del ornitorrincu.[11]

Per otru llau, la conocencia de la esperiencia siempres singular, cada casu únicu ya irrepetible, fai problemática la posibilidá de llegar a la conocencia de conceutos universales, esenciales y plantega el problema del estatus epistemolóxicu de la ciencia como conocencia de conceutos y lleis universales.

Al ponese en cuestión el mundu de les formes esenciales y la mesma entidá conceptual entendida como clase lóxica, y la posibilidá de la non esistencia d'individuos dientro d'una clase bien definida, la inferencia inductiva sobre un universu ensin conocer en toes los sos escurrimientos produz el llamáu problema de la inducción que, pol so calter, entepasa del casu d'esti artículu referíu a la inferencia (vease inductivismo).

Tipos de inferencia[editar | editar la fonte]

  • Inferir por lóxica clásica: Inferencia que namái almite dos valores: verdaderu o falsu.
  • Inferencia trivaluada: Una inferencia d'esti estilu da como posibles resultaos trés valores.
  • Inferencia multivaluada: Una inferencia d'esti estilu da como posibles resultaos múltiples valores.
  • Inferencia difusa: Una inferencia d'esti estilu describe tolos casos multivaluados con exactitú y precisión.
  • Inferencia probabilística: nel sentíu d'una inducción que dexa establecer una verdá con mayor índiz de probabilidá que les demás.

Magar, cuando l'universu posible ye d'infinitos escurrimientos la probabilidá siempres va ser 0. Polo que dalgunos establecen pal estatutu de la ciencia'l falsacionismo, como métodu científicu y contrastación de teoríes y les lóxiques humanes.

Inferencia estadística (alministración y xestión)[editar | editar la fonte]

Cuando la descripción aplicar a condiciones de certidume, como nes tables del mercáu de valores en que s'amuesa un censu de los valores negociaos, convertir nuna entidá metodolóxica. Sicasí, na mayoría de los problemes estadísticos actuales emplégase más una muestra qu'un censu, y la descripción convirtióse a cencielles nuna preparación de la siguiente caña de la estadística: inferencia.

Cuando faemos usu de la inferencia, llegamos a una conclusión o formulamos una afirmación so ciertes condiciones d'incertidume. La incertidume puede ser la resultancia de les condiciones aleatories, implícites nel trabayu con muestres, o del desconocimientu de les lleis aleatories precises que son aplicables a una situación específica. Sicasí na teoría de la conclusión, la incertidume sobre la exactitú de l'afirmación que se fixo o de la conclusión que se sacó espónse a cencielles en términos de probabilidá de qu'asoceda.

La inferencia trata de dos tipos principales de problemes:la estimación y la contrastación d'hipótesis

Inferencia aplicada a la conocencia del comportamientu humanu[editar | editar la fonte]

Puede inferise tou lo que seya intelixible. Dientro del campu de la intelixencia humana, atopamos campos bien interesantes, tal como la intelixencia emocional. Puesto que el celebru humanu ta suxetu a lleis físiques, esiste la posibilidá de que'l comportamientu humanu seya potencialmente previsible, con un grau d'incertidume, al mesmu grau que'l restu de ciencies poder ser, pos toes básense na intelixencia del home. La capacidá d'inferir el sentimientu humanu llámase empatía; cada sentimientu motiva a actuar de cierta manera. La capacidá de predicir como va actuar cierta persona raspia lo esotérico, pero namás lloñe de la realidá, pueden xenerase modelos de comportamientos humanos y el grau d'exactitú de la predicción va depender de lo empático que seya la persona (yá que la única máquina capaz de reproducir una mente, hasta la fecha, ye un celebru humanu). [ensin referencies]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. posibilidá o hipótesis
  2. productu o conxunción de tolos elementos astractos qu'intervienen, y aplicación de regles de tresformamientu, como un cálculu o argumentu
  3. Modelos teóricos
  4. Chomsky, Noam - The Psychology Of Language And Thought
  5. Noam Chomsky - Logical Syntax And Semantics, Their Linguistic Relevance
  6. Noam Chomsky - Syntactic Structures ISBN 3-11-017279-8
  7. Vease proposición (lóxica):proposición, enunciáu y creencia
  8. Por casu la esistencia de los ánxeles o demonios partiendo del xuiciu: Tolos homes son mortales: Tolos homes son mortales → Nengún non-mortal ye home (por conversión); nengún non-mortal ye home → Tou non-mortal ye non-home (por obversión); Tou non-mortal ye non-home → Dalgún non-home ye non-mortal (conversión per accidens)
  9. Vease Cálculu lóxicu
  10. Ye dicir l'aplicación d'una llei lóxica» o tautoloxía que garantice la verdá del tresformamientu como una verdá equivalente que s'amuesa en tolos posibles casos de la tabla de verdá de los dos proposiciones rellacionaes con un coimplicador
  11. O. Ecu. Kant y el ornitorrincio

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • STEBBING, L.S. (1930). A Modern Introduction to logic. Londres.
  • HARMAN, G. (1965). The Inference to the Best Explanation. Philosophical Rewiew.
  • ECU.O. (1999). Kant y l'ornitorrincu. Barcelona. Editorial Lumen. 84-264-1265-3.
  • Carl Heyel, ed. (1984). Gestión y Alministración d'Empreses. Barcelona..