Organización d'Estaos Americanos

De Wikipedia
(Redirixío dende OEA)
Organización d'Estaos Americanos
Organization of American States (en)
Organización de los Estados Americanos (es)
Organização dos Estados Americanos (pt)
Organisation des États américains (fr)
organización internacional
Llocalización
Sede Casa de las Américas (es) Traducir
Direición Estaos Xuníos
Historia
Fundación1948
Organigrama
Presidente Luis Almagro (es) Traducir
Participación empresarial
Filiales
Formáu por Asamblea General de la Organización de los Estados Americanos (es) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

La Organización d'Estaos Americanos (OEA)[1] ye una organización internacional panamericanista d'ámbitu rexonal y continental creada'l 30 d'abril de 1948, coles mires de ser un foru políticu para tomar de decisiones, el diálogu multillateral y l'integración d'América. La declaración de la organización diz que trabaya pa fortalecer la paz, seguridá y consolidar la democracia, promover los derechos humanos, sofitar el desenvolvimientu social y económico favoreciendo la crecedera sostenible n'América o les Américas. Nel so remanar busca construyir rellaciones más fuertes ente les naciones y los pueblos del continente. Los idiomes oficiales de la organización son l'español, el portugués, l'inglés y el francés. Les sos sigles n'español son OEA y n'inglés OAS (Organization of American States).

La OEA tien la so sede nel Distritu de Columbia, Estaos Xuníos. Tamién tien oficines rexonales nos distintos países miembros. La organización ta compuesta de 35 países miembros. Nel trentenu novenu periodu ordinariu de sesiones de l'Asamblea Xeneral, realizada del 1 al 3 de xunu de 2009 en San Pedro Sula (Hondures), nel so Resolvimientu AG/RES. 2438 (XXXIX-O/09) señala que'l Resolvimientu VI adoptada'l 31 de xineru de 1962 na Octava Xunta de Consulta de Ministros de Rellaciones Esteriores, por aciu la cual escluyóse al Gobiernu de Cuba de la so participación nel sistema interamericano, queda ensin efeutu na Organización d'Estaos Americanos; a partir d'esa fecha quedó ensin efeutu dicha esclusión (Pero Cuba nun se reincorporó). La OEA ye l'organismu rexonal más antiguu y el segundu mas estensu depués del Dialogo de Cooperación d'Asia.

Historia[editar | editar la fonte]

En 1890, la Primer Conferencia Internacional Panamericana, efeutuada na ciudá de Washington, estableció la Unión Internacional de les Repúbliques Americanes y la so secretaría permanente, la Oficina Comercial de les Repúbliques Americanes, precursora de la OEA. En 1910, esta organización convertir na Unión Panamericana. El 30 d'abril de 1948, 21 naciones del hemisferiu axuntar en Bogotá (Colombia), p'adoptar la Carta de la Organización d'Estaos Americanos, cola cual confirmaron el so respaldu a les metes comunes y el respetu a la soberanía de cada unu de los países. La OEA tuvo una inauguración aturbolinada, una y bones la IX Conferencia Panamericana tuvo de ser treslladada a los campos del Ximnasiu Modernu polos disturbios del 9 d'abril.

Miembros[editar | editar la fonte]

Tolos estaos independientes d'América son miembros de la OEA. La llexitimidá del gobiernu interín nun foi reconocida por nengún Estáu miembru. Nun son miembros la Guayana Francesa, Groenlandia, nin otros territorios anguaño dependientes. Los primeros miembros fueron les 21 repúbliques independientes americanes el 8 de mayu de 1948. Depués, la OEA, foise espandiendo cola incorporación de Canadá y a midida que independizábense otros territorios americanos, anguaño hai 35 países:

Bandera Estaos miembros Fecha d'ingresu Capital/es
Bandera d'Arxentina República Arxentina fundador Buenos Aires
Bandera de Bolivia Estáu Plurinacional de Bolivia fundador Sucre y La Paz
Bandera de Brasil República Federativa de Brasil fundador Brasilia
Bandera de Chile República de Chile fundador Santiago de Chile
Bandera de Colombia República de Colombia fundador Bogotá
Bandera de Costa Rica República de Costa Rica fundador San Xosé
Bandera de Cuba República de Cuba[2] fundador L'Habana
Bandera de República Dominicana República Dominicana fundador Santu Domingu
Bandera d'Ecuador República del Ecuador fundador Quitu
Bandera d'El Salvador República d'El Salvador fundador San Salvador
Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos d'América fundador Washington D. C.
Bandera de Guatemala República de Guatemala fundador Ciudá de Guatemala
Bandera d'Haití República d'Haití fundador Puertu Príncipe
Bandera de Hondures República d'Hondures fundador Tegucigalpa
Bandera de Méxicu Estaos Xuníos Mexicanos fundador Ciudá de Méxicu
Bandera de Nicaragua República de Nicaragua fundador Managua
Bandera de Panamá República de Panamá fundador Ciudá de Panamá
Bandera de Paraguái República de Paraguái fundador Asunción
Bandera del Perú República de Perú fundador Lima
Bandera de Uruguái República Oriental del Uruguái fundador Montevidéu
Bandera de Venezuela República Bolivariana de Venezuela fundador Caraques
Bandera de Barbados Barbados 1967 Bridgetown
Bandera de Trinidá y Tobagu República de Trinidá y Tobagu 1967 Puertu España
Xamaica 1969 Kingston
Bandera de Granada Granada 1975 Saint George's
Bandera de Surinam República de Surinam 1977 Paramaribu
Bandera de Dominica Dominica 1979 Roseau
Santa Llucía 1979 Castries
Antigua y Barbuda 1981 San Xuan
San Vicente y Les Granadines 1981 Kingstown
Bandera de las Bahamas Les Bahames 1982 Nasáu
Bandera de Saint Kitts y Nevis Federación de Saint Kitts y Nevis 1984 Basseterre
Bandera de Canadá Canadá 1990 Ottawa
Bandera de Belize Belize 1991 Belmopán
Bandera de Guyana República de Guyana 1991 Georgetown
     Miembros Fundadores     Miembros Posteriores     Entá nun son Miembros
Zones Económiques Esclusives de los estaos miembros de la OEA. Considerándoles, la superficie total de la OEA algama los 76 857 956 km². Siendo asina, la organización rexonal más estensa del mundu.
Distritu de Columbia (Estaos Xuníos), sede de la OEA.

Sanciones contra la República Dominicana[editar | editar la fonte]

Mientres la 6ª Conferencia de Cancilleres de la Organización d'Estaos Americanos (OEA), en Costa Rica, ente'l 16 al 20 d'agostu de 1960, alcordar a unanimidá una condena contra l'Estáu de la República Dominicana. La sanción motivóse porque los cancilleres comprobaron la veracidá de que'l réxime de Trujillo había auspiciado l'atentáu contra Rómulo Betancourt, nesi momentu, presidente constitucional de Venezuela. A esa xunta asistieron los ministros de rellaciones esteriores de 21 naciones americanes, Cuba inclusive, porque nesi momentu nun fuera espulsada del sistema interamericano.

Tolos países, Estaos Xuníos y Haití inclusive rompieron rellaciones diplomátiques con República Dominicana. Adicionalmente aplicóse un bloquéu económicu qu'afecto la esportaciones d'azucre, lo cual nesi momentu yera la pilastra de la economía dominicana.

Foi la primer aplicación del Tratáu Interamericano d'Asistencia Recíproca, que aprobárase na OEA el 29 de xunetu de 1960.

Espulsión de Cuba[editar | editar la fonte]

Sede de la OEA, asitiada nel Distritu de Columbia, capital del gobiernu federal de los Estaos Xuníos d'América.

En 1962, Cuba foi espulsada de participar na organización. Esta decisión foi tomada por aciu el Resolvimientu VI, adoptada nel octavu cume en Punta del Este (Uruguái), el 31 de xineru de 1962.[3] La votación producir col votu en contra de Cuba. Esti resolución tamién cuntó con delles astenciones de países llatinoamericanos que nun quixeron trate implicaos, pero sí siguir calteniendo rellaciones con Estaos Xuníos: Arxentina, Bolivia, Brasil, Chile y Ecuador.

La parte operativa del resolución dicía lliteralmente que l'adhesión al marxismo-leninismu ye incompatible col sistema interamericano y que l'alliniadura de tal gobiernu col bloque comunista rompía la unidá y solidaridá continental; que'l gobiernu de Cuba, identificáu col marxismo-leninismu, ye incompatible colos principios y oxetivos del sistema interamericano y que esta incompatibilidá esclúi al gobiernu cubanu de participar nel sistema interamericano.

Sicasí, al espulsar namái al gobiernu cubanu la comisión de la OEA dedicar a redactar informes sobre derechos humanos en Cuba y atender casos de ciudadanos cubanos que fueron cuestionaos per otros países americanos miembros. Como respuesta, el Gobiernu cubanu unvió una nota oficial a la organización que dicía que Cuba fuera espulsada arbitrariamente y que la OEA nun tenía nenguna xurisdicción nin competencia nel país.[4]

El 3 de xunu de 2009 na XIX Asamblea Xeneral de la OEA, realizada en San Pedro Sula (Hondures), col sofitu de Bolivia, Ecuador, Hondures, Nicaragua y Venezuela, llógrase un alcuerdu ente los cancilleres de los países integrantes de la OEA na llamada Comisión Xeneral, presidida pol canciller canadiense Lawrence Cannon, pa la reinclusión de Cuba na entidá. Esti alcuerdu nun integra a Cuba automáticamente a la OEA, sinón que deroga nel so primer artículu'l resolución de 1962 que determinó la so suspensión y establez nel so artículu segundu la vía pa la participación de Cuba. Este habría de constituyir un diálogu empecipiáu per esti país cola organización en conformidá coles práutiques, principios y propósitos» de la OEA.

Suspensión d'Hondures[editar | editar la fonte]

Los asistentes a l'Asamblea Estraordinaria de la OEA voten la suspensión d'Hondures.

El 4 de xunetu de 2009, Hondures foi suspendida como miembru del organismu, depués de que'l Golpe d'Estáu de 2009 unviara al exiliu al presidente Manuel Zelaya y de que'l nuevu presidente interín refugara l'ultimátum de la OEA pa restituyir a Zelaya nel so puestu presidencial.

La suspensión, que tuvo calter inmediatu, foi respondida por de manera unánime por 33 de los 34 países representaos na OEA, pos la delegación d'Hondures abstener de votar.

Na so asamblea estraordinaria sobre'l Golpe d'Estáu nel país centroamericanu, l'organismu consideró que nun esistía otra alternativa dempués de que'l réxime de facto hondureñu refugó l'ultimátum dau pola OEA pa devolver el poder a Zelaya.

Con esti resolución, a Hondures ye-y aplicáu un artículu de la OEA referente a la rotura del orde constitucional al amparu del artículu 20 de la Carta Democrática Interamericana que foi adoptada pola OEA en 2001.

La suspensión d'Hondures na OEA, va implicar sanciones económiques pal país y apinaría los efeutos de la crisis mundial nel país esportador de café y testiles, bien dependiente de los préstamos d'organismos multillaterales.

Al conocer que'l país diba ser espulsáu de la organización panamericana'l gobiernu de Roberto Micheletti adelantróse declarando qu'ellos mesmos yeren quien se retiraben, sicasí ésta retirada nun tuvo nenguna validez yá que la OEA considera illexítimu tanto al gobiernu como a les sos decisiones.

El 1 de xunu de 2011 Hondures reincorporar a la OEA al aprobase un resolución na que Ecuador foi l'únicu de tolos estaos miembros qu'emitió votu en contra. Hondures vuelve al organismu continental cuatro díes dempués de que Zelaya tornó del exiliu en República Dominicana, la principal demanda de los estaos miembros de la OEA pa dexar el reingreso d'Hondures a la organización. Zelaya tornó por aciu un alcuerdu de reconciliación que robló col actual mandatariu Porfirio Llobu'l 22 de mayu de 2011, so la mediación de Venezuela y Colombia.[5]

Rotura del Consensu[editar | editar la fonte]

El 12 de payares de 2010 el Conseyu Permanente de la OEA rompió una tradición de 15 años de tomar toles sos decisiones so consensu. Anque los reglamentos y estatutos del organismu aproven los mecanismos necesarios pa la votación de les decisiones so mayoría simple o calificada dependiendo del asuntu, la organización, sol espíritu de ser un organismu de diálogu multillateral nun acostuma a utilizar esti mecanismu pa tomar de decisiones. Sicasí, el 12 de payares de 2010 el Conseyu, so votación de 21 votos a favor, 3 astenciones y 2 en contra aprobó un resolución conteniendo los encamientos del secretariu xeneral sobre'l conflictu Costa Rica-Nicaragua poles actividaes nicaragüenses denunciaes pol Gobiernu de Costa Rica nel sector de la isla Calero.

Discutinios[editar | editar la fonte]

Nel ámbitu de los países llatinoamericanos alderícase si la participación como grupu tien de dase nel ámbitu de la OEA, o de la muncho más nueva CELAC (Comunidá d'Estaos Llatinoamericanos y Caribeños) que nun inclúi a los Estaos Xuníos nin a Canadá. Declarar na CELAC: Los mandatarios presentes nel cume manifestaron esperanza que l'afitamientu de la CELAC pueda suponer la lliberación de los países llatinoamericanos de tutelar tradicional de EE. XX. y Europa faciendo posible la meyora na integración de los pueblos, el resolución de los sos conflictos según la promoción del desenvolvimientu económicu.[6] En mayu del 2015 el presidente de la República d'Ecuador Rafael Correa afirmaba que la OEA ta "totalmente influyida pol poder de los países hexemónicos".[7]

Crítiques[editar | editar la fonte]

Dende un principiu púnxose en dulda la independencia del organismu frente a la política esterior d'Estaos Xuníos, esta hipótesis quedó n'evidencia en 1962, cuando la OEA sofitó toles midíes de la cuarentena declarada pol presidente Kennedy y espulsó de la OEA al Gobiernu cubanu, alegando la incompatibilidá de los principios de la organización col «comunismu».[8]

Una de les reclamaciones ye nun pronunciase frente a fechos que la mayoría considera que se violaron los derechos, tal ye'l casu en Brasil de Dilma Rousseff onde la OEA solo unvia 1 comunicáu.[9]

Otru casu importante dar n'América del Sur onde la OEA callar por completu frente a lo qu'Arxentina llamó invasión a les islles Malvines per parte del Reinu Xuníu que causa'l conflictu del Atlánticu Sur.

Más apocayá les crítiques vienen per parte de Méxicu onde la OEA nun se pronuncia frente a la construcción d'un muriu na frontera EE.XX. - Méxicu, l'embaxador mexicanu afirma que dichu muriu viola los derechos humanos.[10]

Cronoloxía histórica de la OEA[editar | editar la fonte]

  • Los estauxunidenses axuntar p'armar esta histórica agrupación y tener más ayuda al congresu. En 1889 los Estaos americanos decidieron axuntase de manera periódica y empezar a forxar un sistema común de normes ya instituciones.
  • Del 2 d'ochobre de 1889 al 19 d'abril de 1890 realízase la Primer Conferencia Internacional Americana que tuvo llugar nel Distritu de Columbia (Estaos Xuníos).
  • En 1902 foi la creación de la Organización Panamericana de la Salú; que depués se tresformó na oficina rexonal de la futura Organización Mundial de la Salú.
  • En 1906 foi la creación del Comité Xurídicu Interamericano.
  • En 1923, la Quinta Conferencia Internacional Americana en Santiago de Chile, adoptó'l Tratáu pa Evitar o Prevenir Conflictos ente los Estaos Americanos (Tratáu de Gondra).
  • En 1923 propúnxose establecer una Corte Interamericana de Xusticia.
  • En 1927 foi la creación del Institutu Interamericano del Neñu.
  • En 1928 la Convención sobre Derechu Internacional Priváu (Códigu Bustamante), ye adoptada na Sesta Conferencia Internacional Americana, que tuvo llugar en L'Habana (Cuba). Esti acontecimientu constituyó un importante pasu escontra la codificación y el desenvolvimientu progresivu del derechu internacional priváu.
  • 1928, en L'Habana, foi creada la Comisión Interamericana de Muyeres (CIM) pola Sesta Conferencia Internacional Americana.
  • En 1928 créase l'Institutu Panamericanu de Xeografía y Historia.
  • En 1933, la Séptima Conferencia Internacional Americana en Montevidéu (Uruguái), aprobó la Convención sobre los Derechos y Deberes de los Estaos.
  • En 1940 foi la creación del Institutu Indixenista Interamericano.
  • En 1942 foi la creación de la Xunta Interamericana de Defensa.
  • En 1942, foi fundáu l'Institutu Interamericano de Cooperación pa l'Agricultura (IICA).
  • En 1945 creóse la Conferencia Interamericana sobre Problemes de la Guerra y la Paz na ciudá de Méxicu, que tien por oxetu aldericar actividaes conxuntes a ser entamaes polos Estaos americanos en concordanza coles Naciones Xuníes.
  • En 1947 la Conferencia Interamericana pal Caltenimientu de la Paz y la Seguridá del Continente, axuntada en Rio de Janeiro (Brasil) depués de la Segunda Guerra Mundial y cuando empezaba a xestase la Guerra Fría, adoptó'l Tratáu Interamericano d'Asistencia Recíproca, col fin d'asegurar la llexítima defensa coleutiva ante un eventual ataque d'una potencia d'otra rexón y decidir aiciones conxuntes en casu d'un conflictu ente do Estaos partes del Tratáu.
  • En 1948 en Bogotá, Colombia, Inaugúrase oficialmente la Organización d'Estaos Americanos cola Novena Conferencia Internacional Americana qu'adoptó la Carta de la Organización d'Estaos Americanos, el Tratáu Americanu de Soluciones Pacífiques (Pactu de Bogotá) y la Declaración Americana de los Derechos y Deberes del Home. Na mesma Conferencia, aprobóse'l Conveniu Económicu de Bogotá, que se propunxo fomentar la cooperación económica ente los Estaos americanos, pero que nunca entró en vixencia.
  • En 1950 créase'l Bancu Interamericano de Desenvolvimientu.
  • En 1954 en Caraques, Venezuela, se reune la Décima Conferencia Internacional Americana, la postrera nel so tipu, onde s'establecen les bases pa contener la espansión del comunismu n'América Central.
  • En 1960 La OEA llevanta sanciones contra'l réxime del dictador dominicanu Rafael Leónidas Trujillo, pola so participación nel atentando contra'l presidente venezolanu Rómulo Betancourt.
  • En 1962 Cuba foi espulsada de participar na organización.
  • En 1965 Estaos Xuníos xunto cola OEA, conformen una fuercia militar interamericana pa la intervención na República Dominicana.
  • En 1969 la OEA convocó en Costa Rica, una conferencia especializada interamericana pa redactar un tratáu sobre derechos humanos
  • En 1970 Les Conferencies Internacionales Americanes que se veníen axuntando a intervalos variaos, fueron reemplazaes polos periodos de sesiones de l'Asamblea Xeneral de la OEA
  • En 1978 la Convención Interamericana de Derechos Humanos foi ratificada pol oncenu Estáu miembru de la OEA, el númberu mínimu d'estaos partes que se riquir según los términos del alcuerdu por que la convención surtiera efeutos.
  • En payares de 1986, l'Asamblea Xeneral de la OEA estableció la Comisión Interamericana pal Control del Abusu de Drogues (CICAD) como organismu téunicu de la institución.
  • En 1999, con cuenta de promover l'axenda de reformes xudiciales na Rexón, l'Asamblea Xeneral crea'l Centru d'Estudios de Xusticia de les Amériques (CEYA).
  • El 3 xunu de 2009, Cuba foi derogada'l resolución qu'espulsa a Cuba de la OEA, tres 47 años d'espulsión, pero Cuba nun se reincorpora.
  • El 4 de xunetu de 2009, Hondures foi suspendida como miembru del organismu.
  • Casi dos años dempués, el 1 de xunu de 2011, Hondures foi readmitida na OEA.
  • El 26 d'abril de 2017, Venezuela empecipió'l procesu p'abandonar la OEA[11]

Organización[editar | editar la fonte]

El presidente d'Estaos Xuníos, George W. Bush encabezando l'Asamblea Xeneral de la OEA el llunes 6 de xunu de 2005, en Ft. Lauderdale, Florida.

Según la Carta de la OEA (Títulu VIII), les instancies consultivu y políticu son:

Secretarios xenerales[editar | editar la fonte]

Númberu !Nome !Semeya !País Empecipio periodu !Fin

periodu

1 Alberto Lleras Camargo  Colombia 1948 1954
2 Carlos Dávila Espinoza  Chile 1954 1955
3 José Antonio Mora Bandera de Uruguái Uruguái 1956 1968
4 Galo Plaza Lasso  Ecuador 1968 1975
5 Alejandro Orfila (fíu) Bandera d'Arxentina Arxentina 1975 1984
6 João Clemente Baena Bandera de Brasil Brasil 1984 1994
7 César Gaviria Trujillo  Colombia 1994 2004
8 Miguel Ángel Rodríguez Costa Rica Costa Rica setiembre de 2004 ochobre de 2004
9 Luigi R. Einaudi  Estaos Xuníos d'América ochobre de 2004 mayu de 2005
10 José Miguel Insulza  Chile 2005 2015
11 Luis Almagro Lemes Bandera de Uruguái Uruguái 2015 nel cargu

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Estatua d'Isabel La Católica delantre de la sede de la OEA nel Distritu de Columbia.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Academia de la Llingua Asturiana (2007). Cartafueyos Normativos. Abreviatures, rotulaciones y propuestes d’espresión y llocución. ISBN 978-84-8168-421-6.
  2. Suspendida en 1962, reincoroporada en 2009. Entá nun participa, pero ye miembru.
  3. La situación de Cuba na OEA, informe nel sitiu web de la OEA.
  4. La situación de los Derechos Humanos en Cuba, séptimu reporte (versión n'inglés). Comisión Interamericana de Derechos Humanos. 4 d'ochobre de 1983.
  5. Hondures vuelve a la OEA, artículu en La Jornada (Méxicu) del 2 de xunu de 2011.
  6. https://www.publico.es/internacional/america-latina-solmena-tutela-eeuu.html
  7. ihttp://www.pagina12.com.ar/diario/ultimas/20-272611-2015-05-13.html-05-13.html
  8. https://elpais.com/diario/1976/06/04/internacional/202687203_850215.html
  9. http://www.oas.org/es/centro_noticias/comunicado_prensa.asp?sCodigo=C-044/16
  10. http://noticieros.televisa.com/videos/embaxador-de-mexico-ante-oea-diz-que-muriu-de-trump-esforcia-derechos-humanos/
  11. «Venezuela anuncia que va empecipiar el procesu p'abandonar la OEA»

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.