Música de Chile

De Wikipedia

Música de Chile referir a tola música creada en Chile o por chilenos fora de Chile, y que forma parte de la cultura de dichu país. Esto inclúi la música de los pueblos pre hispánicos qu'habiten nel Chile actual.

En conmemoración del natalicio de Violeta Parra, el 4 d'ochobre foi escoyíu'l Día de la música y de los músicos chilenos».[1]

Música prehispánica[editar | editar la fonte]

Antes del descubrimientu y conquista de Chile, la música chilena yera en realidá la música de los pueblos indíxenes, de la cual caltiénense solamente dellos fragmentos y nociones.

Previu a la llegada de los europeos, nun esistíen les fronteres que güei atopamos en Llatinoamérica. Por esta razón, nun podemos referinos a la música prehispánica como «música de Chile», y esto aplica a cualesquier otru país americanu de los qu'esisten güei. Sicasí, la música esistió n'América cientos d'años antes de la conquista europea, y munches de les carauterístiques y preseos musicales de la música prehispánica formen güei parte del folclor y la tradición musical del país.

Machis tocando'l cultrún.

Les escavaciones arqueolóxiques amuesen qu'esistíen una gran variedá de preseos musicales inclusive, muncho primero de la llegada del Inca.[2] Estudios científicos de los restos dexaos pola cultures naza y mochica revelen la esistencia de sistemes teóricos bastante evolucionaos, qu'inclúin la presencia d'intervalos menores del semitonu, cromatismos y escales de cinco, seis, siete y ocho sonido.[3] equivalente a los sos contemporáneos d'Asia y Europa.

El sociólogu Carlos Keller[4] señala que, según los azteques al respective de los mayes y los romanos al respective de los griegos. L'inca tomó'l costumes y tradiciones de los pueblos que conquistó ya incorporar como propies. La música inca toma elementos de les cultures chimú, aymara y naza ente otres. Créese tamién, que la cultura inca foi la primera n'América en desenvolver un sistema formal d'enseñanza musical.[5]

Distribución de los pueblos prehispánicos y d'Isla de Pascua.

Los atacameños[editar | editar la fonte]

Cuando los inques avanzaron escontra'l sur (Güei norte de Chile), atopar con distintos pueblos nativos, y absorbieron bona parte de les sos cultures, especialmente de los atacameños o “licanantai”. Esti pueblu agrícola-alfareru tenía una organización almirable, y un altu desenvolvimientu cultural, incluyida cueca, que tuvo gran influencia na civilización incaica. Descendientes de los antiguos changos, los atacameños falaben la llingua kunza, y les sos estructures sociales, teunoloxía y cultura espiritual taben condicionaes pol mediu ambiente complexu del ermu. Los atacameños, de la mesma fueren influyíos descomanadamente por nacer, una sociedá entamada qu'ocupó bona parte del desiertu d'atacama, principalmente la zona costero y central, y que s'estendió a llugares tan alloñaos como'l valle central de Chile. Los atacameños fueron conquistaos polos inques nel sieglu XV, parte d'ellos abellugóse ente la Cordal de los Andes y el Salar d'Atacama,[6] onde güei tán les llocalidaes de Toconao, Averáu y Peñe.

Del repertoriu musical de los actuales atacameños, llama l'atención l'usu sistemáticu de melodíes de trés notes entamaes en forma d'acorde, conocíu como trifonia,[7] común a munches otres cultures aboríxenes. Los preseos más utilizaos son el pututo, la caxa chayera de doble parche y el llueca tradicionalmente llamáu chorromo, constituyíu por campanielles metáliques ensin mayuelu que na actualidá reemplazar por triángulos o otros sonajeros metálicos.

El cauzúlor tamién llamáu talátur, ye una celebración que se realiza añalmente na llocalidá de Caspana, y que pertenez al xéneru de lo que se conoz nes comunidaes rurales como minga (en quechua "Minka") o trabayu comuñal de llantadera, collecha o construcción. El cauzúlor consiste nun ceremonial cantao y danciao, que s'efectúa na segunda metá d'agostu, al terminar la xera comuñal de la llimpieza de canales de regadío agrícola.

El so propósitu ye'l d'estimar los dones recibíos de la Pachamama y de solicita-y bayura d'agües y fecundidá de les colleches, según tamién la paz y prosperidá xeneral al pueblu. Cuando se lliberar l'agua na canal llimpia, acompáñense les ufriendes de maíz y vieno, que nella s'arramen, con un cantar lento, que cobra rapidez y participación masiva cuando termina la ceremonia nel pueblu.

Nes llocalidaes de Peñe y Averáu, rexón d'Antofagasta, el talátur celebrar en fecha variable ente agostu y ochobre nes mesmes carauterístiques y función que'l cauzúlor, y centra el so propósitu nel llogru de les agües pa fertilizar la tierra. Equí intervién el cantar coleutivo, acompañáu pol clarín, pututo y chorromo, qu'empieza con una invocación a les agües y regatos de la zona, y prosigue dirixiéndose a los montes vecinos.

Anque kunza ye un idioma estinguíu, anguaño entá se caltienen en topónimos y cantares ceremoniales ancestrales nesti idioma, la llingua Atacameña orixinal.

Los mapuche[editar | editar la fonte]

Los mapuche son la etnia indíxena mayoritaria en Chile. Habitaben dende Copiapó nel norte de Chile, hasta Chiloé nel sur. Los mapuche nunca fueron conquistaos polos inques y por tanto'l so música estremar de les cultures d'influencia andina del norte del país. Los cronistes españoles repararon los sos rituales musicales con atención y tomaron nota, lo que dexó comparar los primeros alcuentros, cola música mapuche moderna.

L'historiador y etno musicólogu Samuel Martí escribió "L'indíxena nun canta o bailla pa exhibir la so maña o les sos conocencies, nin tampoco trata d'entretener o combayar al espectador. L'indíxena canta y bailla pa honrar y favorecer a los sos dioses ancestrales".[8] Los mapuche canten y baillen pa honrar a Ngenechén (tamién conocíu como Nenechén, Ngünechén, Nguenechén, Guenechén, Guinechén, Guinechena, Guienapun o Huenechen). Anque esisten composiciones amoroses y cantares alrodiu de la tierra natal, la so música tradicional ye principalmente relixosa, y les sos melodíes de temple monótonu y murniu.

Tamién teníen ceremonies especiales, onde se xunía la danza cola música, como'l lepún, ceremonia agraria, el machitún y el nguillatún. Anguaño surdieron intentos, tantu de mapuches como de non mapuches de funcionar o de desenvolvela utilizando téuniques composicionales modernes y l'usu de la teunoloxía. Emplegar sintetizadores y samplers. Dientro d'esta llinia destaca la compositora arxentina-mapuche Beatriz Pichimalén.

El representante franciscanu Luis Jerónimo de Oré (Lima aprox. 1598) notó que los neños indíxenes aprendíen cantares a una edá bien temprana, y demostraben tener una escelente memoria y sentíu del ritmu. D'Ore, diose cunta qu'estes habilidaes podríen ser una ferramienta d'evanxelización y adoctrinación relixosa, y propunxo que s'enseñaren los rezos ya himnos cristianos nel idioma de los nativos. El mesmu métodu foi usáu en Chile polos sacerdotes Xesuites. Bernardo Havestadt visitó Chile en 1777, y depués publicó en Westfalia un documentu que contenía 19 himnos mapuches acompañaos por música d'estilu européu.

A diferencia de los pueblos Andinos, los mapuches nun desenvolvieron un sistema teóricu musical formal, pero na práutica, esistía unu dadu poles llimitaciones físiques de los sos preseos. La téunica pa tocar estos preseos caltúvose mientres cientos d'años, tresmitida de xeneración en xeneración. Nel sieglu diecisiete'l cronista español Alonso González de Nájera describía la música de los mapuches como "más murniu qu'allegre" y los preseos como tambores y flautes fechos de caníes d'españoles[9]

Preseos musicales mapuches[editar | editar la fonte]

Cultrún
Trutruca
Ente los Instrumentos de vientu puede atopase
  • Trutruca, o trutruka: similar a una trompeta, recta o con forma d'espiral, fecha de colihue (Chusquea culeou) con una boquilla llateral nun estremu y un cuernu de vacunu p'amplificar nel otru.
  • Ñolkin: similar a una trutruca pero más pequeña, fecha d'una caña del mesmu nome, el soníu del Ñolkin llógrase aspirando.
  • Pingkullwe, o pinquilhue: Flauta traversa de coligüe (Chusquea culeou), con cinco orificio de digitación.
  • Pifüllka or pifilca: de les families de les flautes, ensin aerófono (estremu zarráu) fabricar en madera, y tócase en pares.
  • Kull kull: Trompeta fecha a partir d'un cuernu de vacunu, utilizada pa llamaes.
Ente los preseos de cuerda
  • Kunkulkawe, ta ente los más comunes, conocíu n'otres cultures como Pawpaweñ, Latajkiaswole, o Alenta-Ji-Wole. Consiste nun arcu doble estregáu.
  • Arcu musical o Arcu de boca.[10]
Ente los preseos membranófonos
  • Makawa tamién llamáu Kakel Kultrung, consiste nun tambor de doble parche, llamáu d'antiguo kakel kultrun.
  • Kultrun o Cultrún, ye un timbal ceremonial que la so membrana consiste nun cueru de caballu o caprino, con oxetos que suenen nel so interior. Tocar con unu o dos palos, y na membrana (cueru) lleva un dibuxu que representa los cuatro esquines del mundu (Meli Witran Mapu) que son una parte fundamental de la cosmogonía mapuche; ye'l preséu distintivu del o de la Machi, y xunto coles cascahuilles son d'usu casi puramente ritual.
Ente los preseos idiófonos tán
  • Kadkawilla o cascahuilla, a un sonajero formáu por una correa de cueru y ente cuatro a seis cascabeles. Tócase xunto al cultrún y la wada.
  • Wada o huada, un preséu fechu d'una calabaza con piedrecillas o granes nel so interior.[11]

Los fueguinos[editar | editar la fonte]

La música autóctona del estremu sur de Chile, foi producida polos fueguinos (habitantes de tierra del fueu), ente ellos inclúyense los tehuelches, selknam, yaganes y los kawésqar[12]

Sábese que l'esplorador d'Estaos Xuníos Charles Wellington Furlong amás de recoyer ferramientes ya instrumentos de caza, grabó cantares de los selknam y yaganes na so esploración de la Patagonia chilena (1907 - 1908).[13][14] Yeren cantares simples, qu'asonsañaben el soníu de los animales y el cantar de les aves. Como preseos, utilizaben cayaos de madera colos que cutíen el suelu, y otres pieces de madera. Utilizábense principalmente para ceremonies rituales.[15]

Los cantares tehuelches taben rellacionaos con temes vitales como nacencia, muerte o bodes, y yeren bien simples, repetitivos y de métrica irregular. Dacuando utilizaben arcu musical p'acompañar los cantares, estregáu con un güesu de cóndor o de guanacu.[16]

Los primeros esploradores consideraron a los onas, como menos primitivos que yaganes y alacalufes, conocemos descripciones del usu de cantares en sanamientos que realizaba'l médicu o bruxu. "Este daba vueltes alredor del enfermu, que taba de rodíes y desnudu sobre un cobertor, dempués de lo que "avérase adulces estrechando'l círculu y cantando con ritmu lúgubre y monótonu pallabres incomprensibles nun tonu dacuando fuerte, y dacuando baxu, o bien so". Más tarde, el Padre Martin Gusinde (1923) rellataba que pudiera asistir a una ceremonia secreta del Hain, o tamién conocíu como Kloketen, un ritual masculín de iniciación, que duraba seis selmanes. Na ceremonia executaben dellos bailles fálicos paecencies a los que viera en tribus del Amazones. Nesa oportunidá, el Padre Gusinde atopó tal deterioru físicu na raza ona, que calculaba "qu'en diez años más va subsistir namái un puñáu de onas, y nun van saber nada de la idiosincrasia del so pueblu".[17]

Los alacalufes, fueron consideraos una especie de "sociedá paleolítica viviente", y la so cultura ye d'altu interés pa l'antropoloxía, pos los sos raigaños daten del tiempu del orixe del home n'América. El so repertoriu ta estrechamente amestáu a ceremonies rituales y a actividaes cotidianes, onde destaquen cantares onomatopéyicos acompañaos de mímica y pantomima, tales como cantares de páxaros p'atraer la caza, cantares descriptivos o anecdótiques, de entretención, d'amor, burlescas, o de trubiecu. Carauterízase pol usu de sílabes ensin significáu, por frecuentes interrupciones na articulación de ciertes pallabres y pola ausencia de preseos musicales, anque utilizaben xiblatos de güesu de páxaru y primitivos instrumentos de percusión.[18]

Güei, esiste un númberu bien amenorgáu de yaganes o yámanas como tamién se-yos conoz, unos seis individuos de la etnia ensin mestizaje. Aureliano Oyarzún Navarro describió la música que, en 1929 escuchó nuna ceremonia de iniciación de la mocedá yagana, Ilamada "Chiehaus", onde'l cantar y el baille yeren les ocupaciones principales. Nesta ceremonia representaben los distintos animales de la fauna llocal, por aciu pintures corporales, bailles, movimientos y cantares repetitivos[19] "El cantar, -diz- sirve de distraición y p'estornar el Yetaite,[20] o espíritu malinu que, según la creencia de los yaganes, ye l'enemigu encarnizado del cuerpu y la vida de los qu'asisten al Chiehaus. El baille procura movimientu a los miembros ríxidos del cuerpu por falta d'exerciciu, torga o paraliza l'aproximamientu del mesmu Yetaite. P'alloñar a esti enemigu malinu, cutir tamién con palos y cañes les parés del cabanu del Chiehaus". Nesta ceremonia, que dura dellos díes, "hai ciertu númberu de cantares que namái se canten nel Chiehaus. Xeneralmente, el direutor de la fiesta preside'l cantar, pero nun ye raru que se-y reemplace tamién por otros vieyos. Los bailles, que son bien envaloraos, dexar pa les hores avanzaes de la nueche. Denominar según los animales que representen, y tienen por motivu principal la melodía, los movimientos y los calteres de los animales qu'asonsañen. Los yaganes, termina Oyarzún, son verdaderos artistes na representación d'estos animales nos sos bailles".[15]

La cultura de yaganes y alacalufes tien munchos elementos comunes, según tamién inflúi de los onas, un exemplu, ye'l casu de la ceremonia del Kloketen de los onas, yá mentada, que pasó a los yaganes col nome de Kina.

El desenvolvimientu de la música chilena[editar | editar la fonte]

La música chilena ta influyida pola historia, y ye tan variada como la so xeografía. El paisaxe, el clima y la forma de vida varien enforma de Norte a Sur y d'este a oeste. Según la xeografía, la inmigración europea y la so mestizaje colos pueblos orixinarios, dieron orixe a una cultura musical rica y variada.

La Colonia[editar | editar la fonte]

La música popular nel periodu colonial y mientres el procesu d'independencia taba influyida pola ilesia y poles bandes militares, pos nel país había pocos preseos y pocos llugares onde aprender a tocar un preséu. Mientres los sieglos XVII y XVIII la organización musical española fixo presente en tol continente Americanu con rigor y uniformidá. Esta organización, regia tamién pal repertoriu musical qu'había de ser interpretáu nel Reinu de Chile. Sicasí, unos pocos ente los más adineraos, podíen costear el luxu de los preseos y la música europea, aun así, la música nun yera una prioridá pa les élites de la dómina.

La Ilesia

Nes ilesies más importantes como les catedrales de Santiago y Concepción, o La Serena y Valdivia, cantábase música gregoriana y polifonía renacentista de les escueles de Sevilla, Toledo y Roma, vale dicir obres de Morales, Guerrero, Victoria y Palestrina.

Los cabildros eclesiásticos yeren los encargaos de caltener un conxuntu de músicos, cantantes ya instrumentistes por qu'afataren los oficios relixosos. La supervisión xeneral de la música catedralicia taba a cargu del chantre y más tarde, del sochantre (encargáu del Cantar llano) y del maestru de capiya. Esistíen de normal dos coros con responsabilidaes distintes nos oficios relixosos, El Coru Baxu y el Coru Alto. El Coru Baxu interpretaba namái cantu gregorianu y nel participaben eclesiásticos y neños llamaos seises, correspondía-y acompañar distintes partes de la misa, como'l Introito, Kyrie, Gloria, Gradual, Alleluia, Tracto, Credo]], Ofertorio, Sanctus, Agnus Dei, Comunión y les respuestes al celebrante.[21]

El Coru Alto taba encargáu de la interpretación d'obres musicales agregaes al oficiu relixosu, que "aponderaren la devoción". Estes yeren, principalmente, obres polifóniques unviaes dende Lima, y les compuestes pol maestru de capiya.

La Catedral de Santiago foi la institución más importante del quefer musical de la dómina. Amás de los coros mentaos, cuntaba con dos organistes, un grupu de cantantes y los instrumentistes que formaben la orquesta de la Catedral. Esta orquesta participaba, amás, n'actos oficiales cívicos de la ciudá cuando yeren riquíos. Ello ye que nesta dómina, bona parte de los músicos tán amestaos a la catedral de Santiago, o a conventos relixosos.[22]

El compositor más importante de la dómina colonial amestáu a la catedral foi José de Campderrós, quien siguía l'estilu Européu de la dómina, talo como lo conoció antes de salir d'España. Campderrós llegó a Chile dende Lima, en ganando un llamáu públicu de la Catedral pa reemplazar al maestru de capilla Francisco Antonio Silva, llamáu que tamién se publicar en Buenos Aires. Otru español que llegó a Chile nesa dómina pa concursar pola posición, foi Antonio Aranaz, anque'l llugar yá taba ocupáu por Campderrós, la estadía de Aranaz en Chile introdució la Escuela bolera de baille bolera y dio puxanza al cultivu de la tonadilla escénica, que tendría especial importancia nel movimientu teatral chilenu y na afición pola ópera mientres el sieglu XIX.

Preseos

A empiezos del sieglu XVIII en Chile tocábense clavicordiu, Espineta, Violín, Castañueles, Pandereta, Guitarra y Arpa. Solo los dos últimes fabricar en Chile. A mediaos del mesmu sieglu, Llegaron de Lima los Salterios y, a fines d'ésti, los primeres pianos.

Amás d'unos cuantos pianos, al empezar del sieglu XIX esistíen en Chile ente 50 y 60 clavecines, delles espinetes, 20 a 30 arpes, y una innumberable cantidá de guitarres.[23]

Sieglu XIX[editar | editar la fonte]

Nel sieglu diecinueve, col final del periodu colonial y la transición a una república independiente, la música y otros aspeutos de la cultura, gradualmente empezaron a adquirir una identidá nacional.

Mientres esti sieglu empiecen a llegar más preseos, como los pianofortes, sustituyendo a los claves. En 1820 mientres el gobiernu Bernardo O'Higgins publicar un decretu que llibera de tributos tantu a preseos musicales como a partitures. Esto, que de xuru pretende beneficiar a les bandes militares, facilitó'l comerciu de preseos y partitures, baxando'l so costu y beneficiando de camín a la población civil. El 20 d'agostu d'esi mesmu añu, estrenóse la primer melodía del himnu nacional, compuesta por Manuel Carbayos; tal melodía permaneció como oficial hasta 1828, cuando foi reemplazada pola de Ramón Carnicer i Batlle. Per aquellos años baillábase'l minueto, rin, xaréos, y la contradanza. El mesmu O'Higgins tenía temperamentu artísticu refináu, y había aprendíu pianu en Londres. Na so casa de Chillán caltenía unu d'estos preseos, col cual animaba alcuentros sociales, y ye sabíu que yá a la fin de los sos díes en Lima, tocaba un armonio.

Ye sabíu tamién qu'otru de los próceres de la independencia de Chile, Manuel Rodríguez yera aficionáu a la música y cantaba con una formosa voz de baxu.[24]

Bandes militares

Desafortunadamente, mientres el periodu conocíu como la Patria Vieya les orquestes militares nun tuvieron gran desenvolvimientu. Entamóse una pequeña banda que na so mayor parte taba compuesta polos músicos de la Catedral de Santiago. Dirixir el clarinetista Guillermo Carter, profesor de Juan José Carrera, y foi amestada al batallón de Granaderos. La primer vegada que s'escuchó en públicu foi pa celebrar el tratáu de Lircay. D'ende d'equí p'arriba, la banda tocaba la retreta nes nueches, saliendo de la Plaza d'Armes en direición del cuartel de San Diego. Sicasí, enxamás siguió a campaña al so batallón nin a nengún otru. Tres reconquistar Española, la banda foi reemplazada pola del Real Reximientu de Talavera de la Reina, que constaba de 10 tambores mayores, 8 tambores segundos, 4 pínfanos y 4 trompetes. Esta banda tocaba frente a la cárcel, y por cuenta de los bellos cantares españoles que per primer vegada oyer en Santiago, algamó ciertu grau de popularidá ente la población.

El Exércitu de los Andes, tuvo dos bandes: la del Batallón Non. 8, dirixida por Matías Sarmiento, y la del Batallón Non. 11, integraes por negros africanos y por criollos arxentinos uniformados a la turca. La base d'elles foi un conxuntu de 16 esclavos que Rafael Vargas, vecín de Mendoza, unvió a Buenos Aires pa instruyilos en música. Amás, encargó a Europa una presea completa, de manera que, a los pocos años, tornó a Mendoza una escelente banda de profesores que amenizaba les fiestes priváu y cívicu de la ciudá. Cuando San Martín declaró la llibertá de los esclavos, Rafael Vargas apurrió-y el so músicos y preseos. Fueron éstos quien tocaron les llamaes de combate y los pasos de carga que, na Batalla de Chacabuco y Maipú, enardecieron l'arroxu de les tropes del Exércitu Llibertador. Tamién allantaron al pueblu mientres la proclamación de Bernardo O'Higgins como Direutor Supremu de Chile, trés díes depués del trunfu de Chacabuco.

O'Higgins interesar dende un empiezu por recuperar l'actividá de les bandes militares. Encargar de la instrucción del tambor mayor de les tropes allugaes en San Felipe de Aconcagua; d'establecer un depósitu de tambores nel Batallón Non. 7 de Santiago, al que destinó diez músicos; d'habilitar sales d'ensayu en Palaciu de La Moneda, y destinar seis trompetes al comandante de Granaderos a caballu.

Más tarde, decretóse la creación d'una Academia Músicu-Militar (22-07-1817) dotada de 50 moces, so la direición del teniente Antonio Martínez. De momentu encargar preseos a Europa y Estaos Xuníos, y nomóse a Guillermo Carter como segundu comandante. Asina se llogró la formación de dos bandes. La primera, dirixida por Martínez, con 26 preseos, y la segunda, dirixida por Carter, con 33 preseos.[25]

Al añu siguiente, llegaron preseos y partitures de música militar a bordu de tres barcos que proveníen de Boston, Londres y Liverpool. Estos, aumentaron la presea llograda como botín de guerra na Batalla de Maipú, el que se completó con una nueva compra que'l Gobiernu fixo n'Inglaterra en 1822.

Más tarde, Diego Portales, que yera un gran aficionáu a la música, dio nueva puxanza al desenvolvimientu de les bandes militares, pa lo cual nomó a José Zapiola Cortés como direutor de les bandes cíviques. Él mesmu gustaba de marcar el ritmu col pie y colar xunto a los soldaos al son de la música, allabando o criticando les sos actuaciones.

José Zapiola, xunto a José Bernardo Alzedo quien llegó a Chile al mandu de la banda del Batallón Non.4, dempués de les operaciones del Exércitu Llibertador nel Perú y Francisco Oliva -músicu mayor del Batallón Colchagua y veteranu de la campaña del Exércitu Restaurador del xeneral Manuel Bulnes-, son los músicos a quien el país debe la organización definitiva de les bandes militares.

Mientres estos primeros años de la república, gran cantidá de los músicos en Chile yeren estranxeros. Ente 1822 y 1823, una fola de músicos estranxeros se avecindo nel país, ente ellos: Bartolomé Filomeno y José Bernardo Alzedo dende Lima, Perú; Juan Crisóstomo Lafinur dende Córdoba, Arxentina; y l'española Isidora Zegers Montenegro,[26] quien se convertiría nuna de les figures más importantes de la música d'esti periodu y de tola historia musical de Chile. Estudiando'l arpa, la guitarra, el pianu y cantar con Federico Massimino n'Europa,[27] la conocencia musical superior de Isidora foi bienveníu nes conxustes chilenes (xuntes sociales de persones educaes y comenenciudes nuna tema) onde demostraba los sos talentos y compartía les sos conocencies. Isidora Zegers tamién contribúi formalmente al desenvolvimientu de la música chilena, cuando ayudó a formar el primer Conservatoriu Nacional de Música, y más tarde, sería nomada presidenta honoraria de l'Academia Nacional del Conservatoriu de Música.

Les Chinganas

La música popular tamién cuntó con una puxanza nesta dómina, los llamaos "Bailles de la tierra" taben de normal prohibíos nos salones. Sicasí, nes Chinganes que yeren espacios abiertos de entretención popular, con música y comida, baillábase La Zapatera, El Cuando, y la Zamacueca. Esta postrera, llegara en 1824 dende Lima, y col tiempu evolucionaría na Cueca. La cueca convertiríase más tarde nel baille nacional de Chile.[28]

Huaso tocando l'acordión

.

Sociedá Filarmónica

Isidora Zegers, xunto con José Zapiola Cortés y Manuel Roble Gutiérrez, fundaron en 1826 la Sociedá Filarmónica” en Santiago, una organización de gran importancia por ser la primera nel so xéneru. Esta sociedá buscó impulsar el valor social de la música, especialmente ente la mocedá.[29] La sociedá filarmónica realizó 6 conciertos ente 1926 y 1928, estos son un finxu importante pal país, ensin paralelu nes décades que la precedieron. La sociedá filarmónica, llogró esponer la música más allá de los salones privaos y les conxustes, a les que solo unos pocos privilexaos teníen accesu.

Tonadilla escénica

La tonadilla escénica, que na so forma más simple consiste nun cantar a una voz, yera un elementu imprescindible mientres los entreactos de toa comedia o drama puestu n'escena. Esta duraba ente 15 y 20 minutos y el so argumentu yera graciosu o satíricu. D'ella derivó'l sainete, con cantares y bailles populares de calter risible, acompañaos d'un pequeñu grupu de músicos. El maestru Pedro Bebelaqua, profesor de clarinete y maestru de Diego Portales,[30] dirixiera en Santiago, nel teatru de Arteaga, les tonadillas d'Antonio Aranaz y otros compositores españoles.

Ópera en Chile

Pezzoni-Bettali foi la primer compañía llírica n'actuar en Chile (1830). Na ciudá de Valparaíso estrenó L'Engañu Feliz, ópera bufa de Gioacchino Antonio Rossini, autor yá famosu en Chile gracies a la influencia de Isidora Zegers. La compañía, interpreta amás de Rossini, otres obres escoyíes d'Óperes italianes, ente que los sos autores taben Mercadante, Cinci Paini y Paër. L'ésitu d'estes primeres presentaciones acelera'l procesu d'introducción del xéneru en Chile. En 1844 son llamaes dende la ciudá de Lima, Teresa Rossi y Clorinda Pantanelli.[31] Dende un puntu de vista negativu, la relevancia de la ópera italiana foi tal, que los maestros Austru Alemanes y Franceses; Mozart, Wagner, Gluck, Rameau y otros yeren práuticamente desconocíos.[32]

La primer ópera chilena foi compuesta por Aquinas Ried, Médicu ciruxanu, compositor y dramaturgu d'orixe bávaru, que s'aniciara en Chile. Foi él quien enceta crear per primer vegada'l xéneru en tierres chilenes. Entrega en 1846 el manuscritu de la Telésfora", Ópera heroica en tres actos, editada na ciudá de Valparaíso. Esta ópera taba escrita en castellán, lo que nun yera avezáu na dómina. El testu taba inspiráu nes lluches pola independencia, lo que ye otru factor que llamó enforma l'atención, por desgracia, por causa de diversos inconvenientes non pudo llevase a cabu la representación d'esti drama llíricu, pero unu de los sos coros, tituláu '"Hala, llabradores, veníi, foi iguáu por Guillermo Frick en 1855 y executáu con cierta regularidá.[33]

El mesmu Aquinas Reid va siguir cultivando'l xéneru'l restu de la so vida, ente 1860 y 1869 (añu de la so muerte), compón Il Grenatiere, Walhala y Diana, dexando fragmentos d'otros cuatro obres en distintos estadios d'ellaboración.[34]

La ópera italiana cobró gran fuercia en Chile, inclusive en desmedro d'otros estilos. Fízose necesaria la construcción d'un teatru fayadizu, dando orixe asina al Teatru Municipal de Santiago, inauguráu'l 17 de setiembre de 1857 cola ópera Ernani, interpretada por una compañía italiana especialmente contratada pa la ocasión. Más tarde, mientres se re-construyía'l Teatru Municipal, afeutáu por una quema que lo destruyó'l 8 d'avientu de 1870, llevantóse'l Teatru o Alcázar Llíricu, en Moneda, ente les antigües cais de Peumo y Cenices, anguaño Amunátegui y San Martín. Dende'l so estrenu, les 1.700 persones qu'allugaba asistíen preferentemente a representaciones d'opereta francesa y Zarzuela.

Al igual que Reid José Bernardo Alzedo intento componer una obra d'esti xéneru, pero tampoco cuntó con ésitu, llegando a completar namái la obertura de la so ópera "L'Araucana".

"La Florista de Lugano"[35] y "Lautaro"[36] d'Eleodoro Ortiz de Zárate fueron les úniques ópera de compositor chilenu escuchada nos escenarios del Teatru Municipal de Santiago mientres el sieglu XIX.

L'últimu intentu por presentar una ópera chilena mientres el sieglu pasáu, correspondió a Remigio Acevedo Guajardo, quien, depués d'estudiar la música mapuche y la tradición d'esi pueblu, compunxo'l primer actu de la so ópera Caupolicán.[37]

Segunda metá del Sieglu XIX

La vida musical, qu'hasta entós yera caltenida mayoritariamente pola alta sociedá, empezó a atopar calces independientes. Los músicos profesionales arrexuntar en círculos homoxéneos, y los aficionaos independizar de les sociedaes filarmóniques pa formar clubes y academies qu'abondaron tantu en Santiago como n'otres ciudaes de Chile. La puxanza de la música de cámara faise cada vez más perceptible, y los compositores nacionales atopen estímulu, como asocedió na Escuela Nacional d'Artes ya Industries, onde se premiaron composiciones de Félix Banfi, Raimundo Martínez, Federico Guzmán y Guillermo Frick.

El repertoriu musical arriquecer con obres de compositores hasta entós desconocíos en Chile ente ellos, Beethoven. En Santiago, la colonia alemana empecipiaba les "tardes musicales" del Deutscher Gesangverein, onde s'interpretaben cantares populares alemanes.

Pal final del sieglu diecinueve, los clubes de música y otres organizaciones privaes abondaren en Santiago, Copiapó, Concepción, Valparaíso, Valdivia y otres ciudaes. Ente estes organizaciones inclúyese: “Club Musical de Santiago” (Santiago, 1871), “Sociedá Musical Reformada“ (Valparaíso, 1881), “Deutscher Verein” (1853) y el Club de la Unión” (Valdivia, 1879), “Sociedá de Música Clásica” (Santiago, 1879), y la Sociedá Cuartetu” (Santiago, 1885). Y yá se vuelve común nos repertorios y recitales los nomes de Handel, Mozart, Beethoven.

Dalgunos de los personaxes que fomentaron el desenvolvimientu de la música nesti periodu, fueron ente otros; Juan Jacobo Thompson, redactor de Les Belles Artes, y creador del Orfeón de Santiago, establecíu col fin de "arrobinar y fomentar la música como ciencia y arte"; Enrique Tagle Xordán fundador del club musical, que cuntó con una orquesta de 21 músicos; José Ducci Buonarroti, organizador de los Conciertos Clásicos Ducci, qu'inclúin xires provinciales; Arturo Hügel organizador del Club Alemán; Luis Savelli, fundador del Club Musical Lliterariu y la Sociedá Llíricu-Relixosa Santa Cecilia.

La Sociedá Cuartetu, que fundada por Alberto Ceradelli y Juan Gervino, violinista italianu; y Arturo Hügel, violonchelista alemán. La mesma sociedá cuartetu más tarde sería reorganizada por José Miguel Besoaín, unu de los mayores promotores de l'actividá musical de fines del sieglu XIX y empiezos del XX.

Les Estudiantinas

Surden según n'otros llugares d'América les Estudiantinas conocíes tamién como "tunes" o grupos instrumentales de mozos estudiantes que practiquen la música popular. Les estudiantinas ayudaron a espublizar l'estudiu de los preseos de cuerda, especialmente la guitarra, la bandurria y la cítara, ente moces y aficionaos. Estes fueron introducíes en Chile pol músicu, compositor y direutor d'orquesta arxentín Juan Carlos Zorzi.

Ente les estudiantinas más prominentes de la dómina, destaca la "Estudiantina Figaro", fundada por Joaquín Zamacois, y otra de les de mayor prestíu yera la Estudiantina d'Antonio Alba, en Valparaíso. Los conxuntos folclóricos que surdiríen más tarde son herederos d'esta tradición.[38]

Educación musical

Pal final de sieglu la educación musical volvióse más común n'establecimientos educativos, especialmente nos privaos. Esta, recibió un impulsu renovador gracies al Seminariu Conciliar, que realizara un importante llabor na enseñanza de la música y del cantar, n'este, participaron los más importantes profesores del país, dende José Bernardo Alzedo d'equí p'arriba, tales como Telésforo Cabero, Enrique Arnoldson, Tuliu Hempel ( conservatoriu nacional de música), Eustaquio y Francisco Guzmán, José Zapiola y Eleodoro Ortiz de Zárate.

Na educación fiscal, sicasí, según recuerda José Zapiola, nun había nenguna escuela fiscal nin municipal qu'enseñara música. La influencia de músicos y compositores d'amplia visión llogró incorporar la música como ramu obligatoriu na enseñanza xeneral. Nel nuevu Reglamentu Xeneral d'Educación Primaria frutu del Congresu Nacional Pedagóxicu de 1889,[39] la música llogró plena reconocencia, al ser incorporada como ramu obligatoriu na enseñanza. Sicasí, al nun esistir una reglamentación fayadiza nin una preparación abonda de los profesores de música, esta caña de la educación veríase seriamente menguada na so importancia y desenvolvimientu téunicu. A pesar d'esto, los profesores de música amestaron los sos esfuercios pa contribuyir al desenvolvimientu del arte musical qu'adquier Chile nel sieglu venti, tresformando a Chile n'unu de los países d'América llatina más adelantráu nesta materia.

Escontra fines de sieglu, la sociedá chilena bailla la polka, mazurca y el Valse Boston (o valse Inglés), y alternaba les sos preferencies poles modes que vienen d'Inglaterra o de Francia. Amás, allantar coles Dances Húngares de Brahms, música de Mendelssohn, Valses de Chopin, y escuchaba, ablucada per primer vegada, obres de Richard Wagner, como Lohengrin y Tannhäuser, que diben sirvir de símbolu pa la reaición en contra del xéneru operático italianu tan enraigonáu en Chile.

Tamién mientres esti sieglu nacieron dellos destacaos compositores que rellumaron mientres el sieglu viniente, ente ellos: Celerino Pereira Lecaros (1874), Próspero Bisquertt Prado (1881), Carlos Lavin (1883), Javier Rengifo (1884), Alfonso Leng (1884), Enrique Soro (1884), Pedro Humberto Allende (1885), Carlos Isamitt (1887), Acario Cotapos Baeza (1889), Armando Carvajal (1893), Samuel Negrete (1893), Roberto Puelma (1893), Juan Casanova Vicuña (1894) and Domingo Santa Cruz (1899).

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

Primer metá del sieglu XX[editar | editar la fonte]

Pal sieglu XX establecióse en Chile una escena musical propia, pero según na mayoría de los países d'América, la identidá musical vese opacada poles modes llegaes dende Europa, entá dominantes y qu'amás son asimilaes a destiempu. Roberto Falabella escribió "La moza música americana, esta enferma d'alimentos estéticos que nun s'asimilaron"[40] pa referise al constante siguimientu de los estilos europeos, que nunca s'incorporen dafechu a les realidaes locales.

Dende 1900 d'equí p'arriba, la música toma un llugar más importante na sociedá chilena. En 1912, so la presidencia de Ferruccio Pizzi fundóse la "Sociedá Orquestal de Chile" qu'ufiertó, al añu siguiente, el ciclu de los nueve Sinfoníes de Beethoven y publicó revistir orquesta (1913-1914). Les conxustes musicales vuélvense cada vez más importantes ente l'alta sociedá, frutu d'estos eventos naz la Sociedá Musical St. Cecilia.

Nesta dómina, el músicu empieza a ser consideráu un miembru pervalible de la sociedá, y tener conocencies de música pasó a ser fundamental pa toa persona educada. Reclamóse la esistencia d'entidaes musicales superiores y permanentes, naz el grupu de los diez un grupu interdisciplinariu, integráu por poetes, novelistes, pintores y compositores. El grupu de los diez foi'l primer grupu d'avanzada de la cultura chilena, el so primeres integrantes fueron: Alfonso Leng, Pedro Prado, Manuel Magallanes, Alberto Ried, Acario Cotapos, Alberto García Guerrero, Juan Francisco González, Julio Bertrand, Augusto d'Halmar y Armando Donoso. Darréu la Sociedá Bach, siguiría col legáu tocantes a lo musical, del grupu de los diez.

En 1917 naz la Sociedá Bach,[41] que depués, en 1924 tresformar nuna organización pública cola cuenta de "Fiscalizar el movimientu musical de Chile y auspiciar la formación d'un cuartetu, una orquesta y la creación d'una revista musical”. La Sociedá Bach foi crítica de la falta de medios, y propunxo la creación d'orquestes y coros, colo que contribúi al desenvolvimientu de la música en Chile. En 1928, la Sociedá Bach empieza a criticar duramente la educación musical formal, l'escesu d'estudiantes y la falta de planificación del Conservatoriu Nacional. Tamién critica fuertemente'l cultu a la ópera italiana (que se caltenía popular dende'l sieglu pasáu), y calificar como "retrógradu".

Como resultáu d'estes crítiques, el ministeriu d'educación creó una comisión que eventualmente llevó a una nueva etapa nel desenvolvimientu de la música en Chile, cola creación d'organizaciones dedicaes a sofitar a músicos y compositores, la creación, espardimientu y educación musical.[42]

Otra institución que contribúi notoriamente al desenvolvimientu de la música en Chile foi la Universidá de Chile, cola creación de la Facultá de Belles Artes (1929), y una biblioteca que contenía un gran catálogu de música. Nesta mesma institución esistieron esfuercios tempranos por llevar la educación musical a niveles cimeros. Yá en 1802 un grupu de docentes de la Universidá de San Felipe (predecesora de la Universidá de Chile) manifestaron que; toa educación musical, tendría de basase na enseñanza metódico y científico y non na habilidá de los músicos o cualidá de los intérpretes.

Segunda metá del sieglu XX[editar | editar la fonte]

La segunda metá del sieglu XX vio nacer delles instituciones y eventos que contribuyiríen al desenvolvimientu de la música en Chile, ente ellos:

En 1940 creóse l'Institutu d'Estensión Musical, que de la mesma significó la nacencia de les siguientes instituciones y dependencies: Orquesta Sinfónica de Chile (1941), Cuartetu de Cuerdes Chile (1941), Escuela de Balé (1941), Balé Nacional Chilenu (1945), Coru de la Universidá de Chile (1945) Revista Musical Chilena (1945), Institutu d'Investigaciones Musicales (1947), Premios per Obra, un sistema d'estímulos permanente a la creación de música chilena (1947) y Festivales de Música Chilena (1948) destinaos a promover los músicos nacionales. Darréu creáronse otros organismos artísticos: Quintetu de Vientos Hindemith, Coru de Madrigalistas, Coru de Cámara de Valparaíso, Ópera Nacional y Balé de Cámara, amás de la Radio IEM.[43]

En 1943 la creación del Institutu d'Investigación Folclórica, base del institutu d'Investigaciones Musicales, que más tarde, en 1944 incorporar a la facultá de Belles Artes de la Universidá de Chile.

En 1945 apúrrese'l primer Premiu Nacional d'Arte, al músicu Pedro Humberto Allende. Y como se mentaba enantes, créase'l Coru de la Universidá de Chile, y la Revista Musical Chilena, dambes dependientes del Institutu d'Estensión Musical.

Naz la Sociedá Musical Universitaria de Concepción, que pa 1947 cuenta con más de 600 socios.

En 1948 la Facultá de Belles Artes de la Universidá de Chile estremar en dos; Facultá de Ciencies y Artes Musicales, y la Facultá de Ciencies y Artes Plástiques. Esta postrera tomó más tarde el nome orixinal de la Facultá de Belles Artes. Realízase'l primer festival de música chilena, entamáu pol Institutu d'Estensión Musical.

En 1949 empecípiase'l Festival Corales en tol país, y en 1950 fúndase la sociedá Bach de La Serena.

En 1951 publicar el primer llibru dedicáu a la música chilena, naz el coru polifónicu d'Osorno, y la Orquesta de Cámara de Concepción.

En 1952 créase'l Coru Polifónicu de San Antonio, Chile.

En 1954 la visita del compositor Pierre Boulez marca l'empiezu de les esperiencies con Música concreta o Acusmática, un primer acercamientu a la música electrónica. Juan Amenábar y José Vicente Asuar realicen los primeros ensayos nos estudios de Radio Chilena.

En 1955 créase la Orquesta Filarmónica de Chile, que más tarde se denominaría Orquesta Filarmónica Municipal. Esi mesmu añu créase'l coru y orquesta de cámara de Valparaíso.

Naz el Taller Esperimental del Soníu de la Universidá Católica de Santiago. Ellí prodúcense les primeres obres de música concreta del país: Nacencia, de León Schidlowsky; Los Pexes, de Juan Amenabar[44] y Dúu Concretu, de José Vicente Asuar.

En 1958 visita Chile'l físicu y músicu alemán Dr. Werner Meyer-Eppler[45] quien da una base científica pa prosiguir les esperiencies de música electrónica. Juan Amenábar y José Vicente Asuar presenten un proyeutu pa montar un Llaboratoriu de música electrónica. En 1959 créase'l Departamentu de Música de la Universidá Católica de Santiago, que depués se llamaría Institutu de Música. L'institutu de música cuenta con una orquesta de cámara, un coru y un conxuntu de música antigua. Naz el Balé d'Arte Moderno nel Teatru Municipal de Santiago. José Vicente Asuar escribe una memoria pa recibir el títulu d'inxenieru civil llamada: Xeneración Mecánica y Electrónica del Soníu Musical, y pa demostrar la so tesis compón "Variaciones Espectrales" la primer obra de música electrónica en Chile.

En 1960 creóse l'Asociación de Coros de Tarapacá, y entámense eventos qu'incentiven la participación d'obreros metalúrxicos nel coru. El mesmu añu l'Institutu d'Investigaciones Musicales edita la primer Antoloxía del folclor Musical Chilenu. Samuel Claro crea "Estudiu N. 1" el segundu discu de música electrónica del país.[46]

En 1961 créanse les Selmanes del folclor, entamaes pol Institutu d'Investigaciones Musicales, en Antofagasta naz la Orquesta Sinfónica de la universidá de Chile, y en Viña del Mar la Orquesta Pro Música.

En 1963 créase la Escuela Cimera de Música de la Universidá de Concepción, y naz el coru polifónicu de Lota, integráu por obreros del carbón.

En 1964 naz en La Serena la Orquesta Sinfónica de Neños, entamada por Jorge Peña Hen, una esperiencia pionera en Chile y en Llatinoamérica y qu'inspiraron la creación nel añu 2001 de FOJI (Fundación d'Orquestes Xuveniles ya Infantiles de Chile)[47]

En 1965 la reforma educativa impulsada pol gobiernu, produz un fuerte impautu na Educación Musical. Actualícense los planes d'estudiu, amiéstase un mayor númberu de profesores especializaos en música y capacita na aplicación de nuevos métodos.

Créase la Orquesta Filarmónica y la Escuela de Música del Centru Universitariu d'Osorno. Naz la Escuela Básica de Música de La Serena, entamada por Jorge Peña Hen, de resultes de les esperiencies llograes por esti postreru al frente del Conservatoriu y de la Orquesta de Neños d'esa ciudá.

Pa 1968, el procesu de reforma educativa empecipiáu en 1965, empieza a tener repercusión na actividá musical del país. Provoca una revisión xeneral de planes y programes d'estudiu, incluyendo más y meyores profesores de música. Na Universidá de Chile, naz el Departamentu de Música dependiente de la Facultá de Ciencies y Artes Musicales, qu'arrexunta tolos organismos musicales qu'antes dependíen direutamente de la Facultá.

Pa finales de los años 1960 y principios de los años 1970, remaneció con fuercia la Nuevu Cantar Chilenu, movimientu que naz pol enfotu de Violeta Parra (ente otros), de caltener les tradiciones chilenes, rescatando más de 3000 cantares, proverbios, recetes y otres tradiciones. El Nuevu Cantar tresformar nun movimientu políticu cultural.[48] Dellos miembros d'esti movimientu inclúin: Víctor Jara, Patricio Manns, Isabel Parra, Ángel Parra, Osvaldo “Xitanu” Rodríguez, Tito Fernández y les agrupaciones Quilapayún, Inti Illimani y Illapu.

En 1970 la orquesta sinfónica de Chile interpreta en vivu'l primer conciertu televisáu vía satélite, el conciertu puede vese en casi tol continente. Créase la Ópera Nacional nel institutu d'estensión musical. Esta, fai un esfuerciu por incluyir temes nacionales y tradicionales nel xéneru.

Dempués del golpe d'estáu de 1973 la música como toles formes d'arte sufre un gran revés. Este, ye especialmente perxudicial pa la música popular, por cuenta de la afiliación política de munchos de los sos músicos.

Nos años 1980, la xeneración que creció sol réxime militar amodo empezó a recuperar terrén no cultural. El punk y el rock tresformar en medios pa espresar el descontentu políticu, y usáronse en dellos casos como protesta, pero siempres estremáu de los medios masivos.[49] Mientres esta dómina delles bandes realizaben conciertos clandestinos, en llugares como La Sala Lautaro, el Ximnasiu Manuel Plaza, l'Anfiteatru San Miguel, El Trolley, y el Garage Internacional de Matucana, nestos llugares realizaron les primeres tocatas Punk, Metal y otros xéneros derivaos del rock. Foi d'esta manera que los primeros grupos de punk dar a conocer, ente ellos, los Pinochet Boys, Fiskales Ad-Hok, Ocho Boles, etc...[50] Delles bandes distribuyíen les sos grabaciones caceres al traviés de cassettes, de mano en mano.

El grupu Los Prisioneros merez especial mención, estos, depués d'un empiezu humilde mientres la primer metá de los 1980, llegaron a tresformase nuna de les bandes chilenes más importantes. Pa finales de la década de 1990 van tener fama non solo en tou Chile, sinón que tamién en Llatinoamérica.

Nos años 1990[51] l'apertura económica y de los medios dexa que la población de Chile conéctese nuevamente col mundu. Los enclinos Europeos y de E.E.X.X. volviéronse parte de la cultura popular en Chile. De la mesma, grupos chilenos como Los Trés, La llei y Lucybell volveríense populares a nivel llatinoamericanu, emigrando a Méxicu en busca d'un mercáu más grande. En Chile, los sellos musicales, empiecen a reclutar bandes nacionales p'amestar al so catálogu Santos Dumont, Solar, Chancho en Piedra, Los Ex, Gondwana, La Oveya Gritona, ente otros.

Puede apreciase que nes décades de 2000 d'equí p'arriba, esiste una valoración de la música nacional, y non solo apréciase lo nacional dende'l puntu de vista de lo tradicional. La música con calter nacional (modismos, referencies culturales, etc.) de tolos estilos empieza a ser valorada. Naz tamién un mercáu que dexa a los artistes la posibilidá de crear y distribuyir llibremente, gracies a la teunoloxía.

Música folclórica[editar | editar la fonte]

Folclor musical de la zona norte[editar | editar la fonte]

Ficheru:Diablada de La Tirana.jpg
Diablada de Fiesta de La Tirana.

Nel Norte Grande de Chile, el folclor ta fuertemente influyíu pola música andina, y los pueblos quechua, aymara y atacameños ente otros de los que vivieron l'área ocupada pol Imperiu inca.

Amás de la música andina, otru elementu qu'influyó la música folclórica nortiza, son les bandes militares, qu'en tiempos de la colonia fueron traíes polos españoles. El folclor d'esta zona ye xeneralmente instrumental, y utiliza preseos como la caxa, el bombu, la trompeta y la tuba, (típicu de les bandes militares), y la zampoña, la quena, el charango de la música andina. Nesta zona, ye especialmente famosa la Fiesta de La Tirana, que tien llugar cada 16 de xunetu nel pueblu de La Tirana, esta ye un exemplu de devoción relixosa cristiana entemecida con tradiciones andines (diabladas).

  • Preseos folclóricos de la zona norte
Quena tamién llamada Kena
Quena tamién llamada Kena  
Home tocando la Ocarina
Home tocando la Ocarina  
Ficheru:Charango bolivianu.JPG
Charango de les rexones andines de Chile
Charango de les rexones andines de Chile  
Zampoña o Siku
Preseos musicales tradicionales del norte de Chile

Dellos preseos musicales tradicionales nesta zona, fueron traíos polos españoles, ente qu'otros heriédense de los pueblos orixinarios. Ente ellos inclúyense:

  • Quena (quechua): Tamién conocíu como "Kena", esta ye la flauta tradicional de los Andes. Tradicionalmente feches de totora, tien seis furacos pa los deos y un furacu pal pulgar.
  • Zampoña: El siku (quechua: antara, aimara: siku, tamién "sicu", "sicus" o "zampolla", ye una flauta de pan tradicional andina. Este ye'l principal preséu utilizáu nun xéneru musical conocíu como sikuri. Atópase tradicionalmente al traviés de toos andar, anque s'acomuñar principalmente cola música de Kollasuyo, o les rexones de fala aymara alredor del llagu Titicaca.
  • Ocarina: Este ye un preséu común en tol mundu. Nes Américas, data de la dómina de los inques y utilízase pa festivales, rituales y ceremonies en delles zones de les rexones d'Arica y Parinacota y Tarapacá. Les ocarines nesta parte del mundu son de folla, con 8-9 furacos, y dacuando en forma d'un animal.
  • Charango: ye un pequeñu preséu de cuerda de la familia del llaúd. Aniciar nes poblaciones quechuas y aymaras dempués de la llegada de los europeos, y sobrevive no que güei son les rexones andines de Bolivia, Perú, el norte de Chile y el noroeste d'Arxentina.[52] El charango tien aproximao 66 cm de llargu, faise tradicionalmente col cascu d'un armadillu y más comúnmente de madera, material con meyores cualidaes acústiques. El charango tócase principalmente na música tradicional andina, pero utilízase dacuando por otros músicos d'América Llatina. Típicamente tien 10 cuerdes arrexuntaes en pares (5 grupos), pero esisten otres variaciones. Un intérprete del charango llámase "charanguista".
  • Bombu nortino: Trátase d'una variación rexonal del bombu, tradicionalmente de madera y cubierta de cueru. Utilizar na mayoría de les ceremonies relixoses y paganes.

Folclor musical de la zona central[editar | editar la fonte]

La zona central ye la estensión ente los ríos Aconcagua pel norte y el Biobío pel sur, y constitúi la zona más poblada de Chile.

El folclor na zona central ta amestáu a la vida rural y a les tradiciones españoles. El personaxe típicu de la zona central, lo mesmo que de la zona sur, ye'l huaso, un llabrador montáu, que non solo se dedica al ganáu sinón que tamién puede ser llabrador, y puede ser tantu de clase alta como baxa, nesti casu'l vestuariu difier.[53]

Na zona central, la cueca y la tonada son los estilos más carauterísticos.[54] Xeneralmente utilícense preseos como'l acordión, el arpa, la guitarra, el guitarrón chilenu, la pandereta y el tormentu.

Amás de la cueca, son bien comunes la sajuriana (orixinaria d'Arxentina) y la refalosa (introducida dende'l norte), el valse, heredáu d'Europa y bien popular mientres la primer metá del sieglu XIX. Otros, quiciabes menos conocíos, inclúin el baille del "sombrerito", la "porteña", la "xota", el "cuando", el "aire", el "repicao", la "polca", la "mazurca", la "guaracha llabradora" y el "safazu".

Guitarra acústica, unu de los preseos más comunes mientres la colonia y los primeros años d'independencia
Guitarra acústica, unu de los preseos más comunes mientres la colonia y los primeros años d'independencia  
Ficheru:Tormento 2.jpg
tormentu, usáu dende la dómina de la colonia
tormentu, usáu dende la dómina de la colonia  
Arpa (na imaxe, una arpa Paraguaya, bien similar a la Chilena)
Arpa (na imaxe, una arpa Paraguaya, bien similar a la Chilena)  
Ficheru:Panderu de parche de piel.JPG
Panderu de parche de piel.
Panderu de parche de piel.  
Guitarrón chilenu.

Folclor musical de la zona sur[editar | editar la fonte]

El folclor na zona sur de Chile, foi fuertemente influyíu pola xeografía complexa y el clima duru. El folclor del sur de Chile tien les sos particularidaes, especialmente nel archipiélagu de Chiloé, onde se caltuvieron con pocos cambeos munches tradiciones españoles y otres que s'entemecieron coles huilliches, dando llugar a formes d'espresión nueves, denominada música chilota.

Mientres la guerra d'Independencia de Chile, la isla de Chiloé caltúvose fiel a la Corona Española, los soldaos realistes introducieron a les islles bailles como'l chocolate o'l pericón, que depués se tresformó en pericona. Mientres dalgunes festivos, tóquense pasacalles, como'l nome indicar "pasa-cai" ye una forma de cantar y baille ambulante, interpretáu mientres les fiestes relixoses, acompañaos siempres por guitarres, bombos y acordiones.

Ente les dances más importantes tán la trastrasera, la pericona y el chocolate, como tamién el llamáu valse chilote. El restu de la zona sur foi asimilando gradualmente'l folclor de la zona central, en desterciu de les tradiciones de los pueblos indíxenes.

Los alemanes qu'inmigraron a les provincies de Valdivia, Osorno y Llanquihue traxeron consigo les sos costumes, y tamién los sos preseos. En particular el pianu y el acordión, esti postreru asimilóse y estendió rápido, primero pel sur del país y depués pela zona central.

Dalgunes de les manifestaciones musicales del sur de Chile inclúin:

  • La Pericona: Un de los más populares en Chiloé, créese que'l so orixe ta n'Uruguái y que depués llegó a Chile nel sieglu XIX col exércitu de San Martín. el baille consiste en dos pareyes sueltes, que baillen con pañuelu.[55]
  • El Costellame: Comúnmente baillando na zona de Chillán y zones apartaes del sur de Chile como Chiloé, d'onde se cree que provién. Los baillarinos dancien, zapatean y salten en círculos alredor d'una botella, averándose cada vez más, el baillarín que balta la botella tien de pagar una multa, y dexar el baille.[56]
  • La trastrasera:[57] Procedente de Chiloé, pero creyer pola so semeyanza con bailles arxentinos, que'l so orixe puede tar en dichu país.

Ye de bona execución, y puede afaese como xuegu rítmicu pa neños de pocu tiempu. Baillar pareyes soles, pero bailláu en grupos resulta una coreografía bien curiosa. La pareya tomada de les manes presentar al centru de la pista, l'home mueve los sos brazos llibremente cola música y la muyer toma la so falda a dambes bandes, depués, dambos siguen les indicaciones daes pola lletra de la música.

Qu'en mapudungun significa "trenzar", y refierse a la naturaleza de la danza qu'acompaña esti cantar. El cantar empieza con un solu de guitarra y les pareyes participantes muévense alredor mientres el guitarrista toca. De sópitu, la guitarra detiense y los baillarinos detener con él, esto asocede tres veces y depués tócase y bailla una cueca, pero a diferencia de la cueca tradicional, la coreografía dexa que s'intercambie pareyes. Dempués de dellos intercambios, les pareyes terminen col so compañeru orixinal.

El valse chilote anque bien enraigonáu nel sur, tamién s'atopa en dellos llugares de la zona central. El valse chilote ye una variante del valse, aniciáu nel Tirol (Austria) mientres el sieglu XII, que llegó a los ambientes aristocráticos de Chile a mediaos del sieglu XIX. Ye unu de los bailles más conocíos na Isla Grande de Chiloé.[59] Esta danza considera les carauterístiques del valse típicu, en que l'home y la muyer baillen enllazaos; sicasí, la diferencia esta en que se pronuncia con mayor intensidá los saltos y la forma d'abrazar a la pareya. El ritmu ye más marcáu, y el pasu más enérxicu.

El Rebec o Rabel, ye similar a un pequeñu Violín
El Rebec o Rabel, ye similar a un pequeñu Violín  
Matraca
Acordión, introducíu por inmigrantes alemanes
Acordión, introducíu por inmigrantes alemanes  
Violín

Folclor musical de Rapa Nui[editar | editar la fonte]

Na isla de Pascua o Rapa Nui, el folclor musical tien un orixe distintu al de Chile continental. Les tradiciones de la Isla tien el so orixe na polinesia y anque similar a la música de Tahití, debíu al aislamientu que duró más de mil años, cuenta con carauterístiques úniques nel mundu. Les crisis internes, les alministraciones impuestes, xunto col tráficu de persones que sufrió la isla nos primeros años de descubrimientu, y más apocayá'l constante fluxu de turistes, tuvieron como resultáu'l mestizaje y la perda de delles de les tradiciones ancestrales.

Les sos principales dances son l'opa-opa, el sau-sau, el tamuré y el ula-ula. Amás d'usar preseos universalizados como la guitarra, utilícense otros como'l palu de lluvia tamién llamáu palu d'agua y el ukelele.

Música de raigañu folclóricu[editar | editar la fonte]

Música típica[editar | editar la fonte]

A partir de los años 1920, producir en Chile una renacencia nel interés pola música folclórica. Esta renacencia foi xestáu pola apaición de nuevos grupos musicales, ente los que se destacar dende un empiezu'l conxuntu Los Cuatro Huasos (esti grupu nació en 1927 y permaneció vixente, anque con cambeos nos sos integrantes hasta 1956) siguíos darréu por otros como Ester Sore, Los de Ramón, Los Huasos Quincheros, El Dúu Rei Silva, Les Perlles, Silvia Infantes y los Cóndores, y Francisco Flores del Campo. Al pie de los conxuntos musicales, l'interés pol folclor surdió tamién en compositores ya investigadores del folclor, ente los que cabo destacar a Raúl de Ramón, Luis Aguirre Pinto, Gabriela Pizarro ente munchos otros qu'apurrieron na recuperación de la música folclórica.

Esta música yera presentada como una versión refinada del folclor del campu, una adautación pa les radios o un espectáculu estilizado de la vida llabradora, pa gustar na ciudá, en cuenta de un fiel reflexu del folclor rural.

Mientres les décades de 1940 y 1950 esti movimientu volvióse un emblema nacional, principalmente por razones estétiques, tresformándose nun espectáculu que celebraba'l patriotismu. Ente les carauterístiques d'esti nuevu enclín folclóricu, ta la idealización de la vida rural, con temes romántiques y patrióticos,[60] inorando la dura vida del trabayador rural.

Esta imaxe idealizada del folclor, y la simplificación de la vida rural, sería más palantre criticada por Violeta Parra, Víctor Jara y el restu de músicos que formaríen el movimientu de la Nuevu Cantar Chilenu.

Neofolclore[editar | editar la fonte]

Mientres la década de los 1960 paralelamente a la nueva fola surdió'l Neofolclore, estilu qu'algamó graos de popularidá similares a los de los cantantes nuevaoleros de moda, pero coles mesmes compartió col Nuevu Cantar el raigañu folclóricu y l'enfotu d'anovar eses fontes. Carauterízase polos sos arreglos vocales cercanos a la música docta y pol usu de la instrumentación al estilu de la música de cámara. Esti movimientu foi una estilización del folclor que destacaba'l so pulcritud sonora y el so alloñamientu de les temes polítiques, anque, na práutica, acomuñábase a la derecha, en contraposición al nuevu cantar chilenu, acomuñada a la izquierda. sinón qu'enfocada na naturaleza y la vida del campu chileno. Dalgunos de los sos esponentes más importantes fueron Los Cuatro Cuartos, Los Cuatro Bruxes, Los de Los Condes, Los Huasos Quincheros ente dellos más.

Nuevu cantar chilenu[editar | editar la fonte]

Horacio Salinas direutor musical d'Inti Illimani ente 1968 y 2001.
Violeta Parra, artista, folclorista, investigadora y recopiladora de los cantares populares chilenos, ye amás una de les más destacaes compositores del folclor llatinoamericanu.

Esti movimientu musical y cultural, qu'habría d'adquirir connotaciones polítiques, desenvolver dende principios de la década de 1960, consolidándose a fines d'esos años y proyeutándose escontra los primeros años de la década siguiente.

Los esfuercios de Violeta Parra por recuperar más de 3000 cantares, rimas, mitos, payes ya inclusive recetes foi unu de los actos fundacionales del movimientu. Los cultores d'esti movimientu incorporen elementos propios de la música continental, incorporando preseos y ritmos de tola área hispanoamericana. Los sos principales antecedentes constituyir importantes folcloristes, compositores ya investigadores nacionales, ente los que destaquen, la yá mentada Violeta Parra y Víctor Jara quien inspiraron y empobinaron esti movimientu, xunto a otros intérpretes y autores como Margot Loyola, Gabriela Pizarro, Héctor Pavez, Quilapayún y Inti-Illimani, ente otros.

Ye pertinente tamién, mentar la influencia de poetes y artistes como Pablo Neruda, Nicanor Parra y Roberto Matta, amás de la fuerte inxerencia de compositores llatinoamericanos como Atahualpa Yupanqui, Mercedes Sosa, Armando Tejada Gómez y Carlos Puebla. Nesti sentíu, foi parte d'un gran fenómenu conocíu como Nuevu cantar llatinoamericanu. A esi aire folclórico llatinoamericanu, el Nuevu Cantar incorporó un fuerte compromisu col procesu de cambeos sociales que vivía Chile nos años sesenta y setenta. Ello ye que munchos de los sos esponentes asumieron un compromisu efectivu col gobiernu de la Unidá Popular, tresformándose nun movimientu musical con una clara militancia política.[61]

Nos sos entamos, el Nuevu Cantar constituyó un gran movimientu de renovación folclórica, onde la tradición nutrir d'innovaciones musicales. Esti movimientu de calter eminentemente masivu, conocíu como Neofolclor, pasu ente pasu foi decantando hasta estremase'l Nuevu Cantar como una manifestación particular. Dende esta llinia proveníen intérpretes como Patricio Manns y Rolando Alarcón.

Pa fines de los años 1960 esta música tenía un desenvolvimientu importante en distintes peñes, en xunetu de 1969 la Vicerrectoría de Comunicaciones de la Universidá Católica de Chile entamó'l Primer Festival del Nuevu Cantar Chilenu.[62] Foi'l momentu en que'l movimientu adquier el nome que conocemos güei, dende esi intre, el nome Nueva Cantar Chilenu empezó a formar parte de la identidá musical del país.

El so dinamismu y fuercia creativo dexó, col pasu del tiempu, la incorporación de variables de la música docta a la so propuesta. Xeneróse asina'l conceutu de cantata, la de les cualos la más importante foi la Cantata Santa María de Iquique, escrita por Luis Advis Vitaglich ya interpretada pol grupu Quilapayún. Esti conxuntu que foi unu de los grupos musicales más representativos del movimientu, xunto a otros como Inti Illimani y Illapu. El movimientu viose violentamente atayáu col golpe d'estáu del 11 de setiembre de 1973. Dende esi momentu, y productu del exiliu y la represión de munchos de los sos integrantes, el movimientu siguió desenvolviéndose nel estranxeru.

Cantar Nuevo[editar | editar la fonte]

Eduardo Gatti

Dende esa fecha en Chile, y principalmente en Santiago, desenvolvióse un nuevu estilu herederu conocíu como Cantar nuevo. Foi un movimientu musical chilenu nacíu a mediaos de la década de 1970. Foi la primer respuesta musical surdida en Chile a la represión cultural y xeneral exercida pola dictadura de Pinochet tres el golpe militar de 1973. Continuación lóxica del movimientu previu de la Nuevu Cantar Chilenu pero coles mesmes güérfana d'esi antecedente pola mor del exiliu, el Cantar Nuevo articulóse en redol a una xeneración nueva de cantores y conxuntos, munchos d'ellos surdíos en facultaes universitaries, que s'empecipiaron en peñes, parroquies y actos solidarios dende 1974 d'equí p'arriba, pa tresformase yá a fines de la década nuna escena que ganó espacios nel discu, la radio ya inclusive una televisión sometida a censura na dómina.[63] Gran importancia na escoyeta y espardimientu musical de la dómina tuvo'l sellu Alerce, fundáu por Ricardo García, según espacios como'l míticu Café del Cuetu. El movimientu sociu-musical como tal, tuvo'l so ocaso cola llegada de la democracia en 1990, sicasí los sos esponentes siguieron desenvolviéndose como músicos nel nuevu contestu de la Transición a la democracia. Dalgunos de los esponentes más representativos del movimientu fueron Schwenke & Nilo, Santiago del Nuevu Estremu, Quelentaro, Sol y agua, Isabel Aldunate, Eduardo Peralta, Osvaldo Torres, Barrocu Andín, Dióscoro Rojas, Eduardo Gatti, Nano Acevedo, Jorge Yáñez, Raúl Acevedo, Cristina González, Manuel Huerta, Hugo Moraga, Eduardo Peralta, Jorge Venegas, Francisco Villa, Rudy Wiedmayer y los grupos Ortiga y FLOPY.

Fusión llatinoamericana[editar | editar la fonte]

Los Jaivas, grupu que funde'l rock y el folclor andín.
Grupu Congresu en 2012

Como'l nome indicar, esti movimientu estilístico y social, toma elementos de la tradición y folclor llatinoamericanu y entemecer o funde, con elementos tradicionales de la música europea, esto yá s'antemanaba col cantar nuevo, y les obres más ellaboraes del movimientu del nuevu cantar Chilenu. Los principales cultores d'esti estilu fueron: Luis Advis, Patricio Manns, Guillermo Rifo ya inclusive el mesmu Horacio Salinas d'Inti Illimani.

Grupos como Congresu fueron más allá inclusive, amestando elementos propios del jazz, el rock progresivu, y la música contemporánea. El grupu Barrocu Andín que puede identificase tantu col Nuevu Cantar Chilenu como cola Fusión llatinoamericana, ye conocíu polos sos arreglos de repertoriu barrocu con preseos del altiplanu andín.

Otra agrupación carauterística d'esti estilu, Los Jaivas incorpora elementos de la música rock y los amiestu col folclor chilenu, produciendo música de carauterístiques bien particulares. Illapu, otra de les bandes que podemos identificar xunto a les anteriores, redefinió los amiestos de la música andina y estilos modernos como'l pop. A última hora, esta categoría toma toos aquel compositores qu'adquirieron conocencies del folclor, y adoptar pal so propiu estilu, realizando amiestos con otres estructures musicales como les del jazz, del rock y la música docta, incorporando toles fusiones y subxéneros populares nel país.

Música popular[editar | editar la fonte]

Música tropical y cumbia chilena[editar | editar la fonte]

Tommy Rei y la La Sonora de Tommy Rei ye unu de los referentes más importantes de la cumbia chilena
Aldo Asenjo y Chicu Trujillo los principales esponentes de la Nueva cumbia chilena

.

Música llatinoamericana: Mientres los años 1940 y 1950, la música tropical llatinoamericana, principalmente cubana, yera bien popular en Chile, con estilos como los boleros, los chachachás, les mueyos, y depués pa finales de los años 1950 y principios de los años 1960, la cumbia colombiana, onde destacó principalmente la Orquesta Huambaly, la colombiana Amparito Jiménez y el venezolanu Luisín Landáez. Ente los estilos tropicales destaca pola so vixencia actual la balada romántica y la cumbia chilena.

La cumbia, a diferencia d'otres especies de música tropical, foi esitosa dende'l so insertamientu na cultura chilena. Anguaño ye'l xéneru musical más bailláu del país, usáu en tou tipu de fiestes, dende cumpleaños hasta años nuevos, ya inclusive en fiestes patries. Depués del boom de la música tropical nel periodu 1950-1960, la cumbia, atopó'l so camín propiu y foi evolucionando y atopando diverses espresiones en Chile, ente los que s'atopen los subxéneros como la cumbia tradicional chilena, la cumbia andina, la cumbia sound, la cumbia rock y la cumbia romántica.

La cumbia chilena carauterizar pol usu de preseos de bronce, l'adhesión de pianos, y por tener un ritmu más acelerada que'l so contraparte colombiana. Estos elementos surdieron como productu de l'adautación de les orquestes tropicales, que mientres los años 1950 y 1960 vieron ganar popularidá a la cumbia y empezaron interpretala. En Chile estes agrupaciones orquestales son llamaes comúnmente "combos" o "sonores" tales como La Sonora Palacios, Giolito y el so Combu, Pachuco y la Cubanacán, Los Vikings 5 y especialmente La Sonora de Tommy Rei, unu de los mayores responsables de la popularización d'esti estilu que fixeron de la cumbia un soníu puramente chilenu. Temes como Daniela, Un añu más, El galeón español, Candombe pa José, La Piragua ente bien de otres, formen yá parte del inconsciente coleutivu del pueblu chilenu.

Dende mediaos de los años 1980 na zona norte del país, desenvolvióse'l subxéneru llamáu cumbia andina, que funde elementos del huayno (música popular andina) como tamién de la cumbia peruana. Dende los años 1990 tuvieron gran influyencia la cumbia villera y la tecnocumbia dende Arxentina, dando llugar a lo que se conoció como la cumbia sound. Dende los años 2000 resurdió una nueva folada de fusiones y subxéneros dando llugar a dos nueves cañes; la nueva cumbia chilena, qu'incorpora elementos del rock y de dellos xéneros populares en Llatinoamérica destacar principalmente Chicu Trujillo y Juana Fe, como tamién la cumbia romántica destacando'l grupu La Nueche, Américo y Nueche de Bruxes, focalizado en lletres de conteníu romántico.

D'antiguo acomuñada a les clases baxes, güei, la cumbia ye unu de los estilos musicales más popular del país y tresversal a tola sociedá, tanto como baille o como cantar, destacar la so multiplicidá de subxéneros que conviven simultáneamente en distintes rexones o segmentos del país.

Boleros y balaes[editar | editar la fonte]

En Chile destaca l'espardimientu mediáticu que la televisión y la radio dieron a esti tipu de música (boleros y balaes) por sobre cualesquier otru estilu. Esto provocó que numberosos cantantes y compositores dedicárense a cultivar esti enclín. Ente los más populares atópense: Luis Alberto Gatica o Lucho Gatica, el cantante de mayor trescendencia pa Chile nesti estilu, consideráu como unu de los máximos esponentes del boleru a nivel internacional, hai llogrando popularidá en Llatinoamérica, España, Asia y Estaos Xuníos. Interpretó cantares como El reló, Por amor. Contigo na distancia, Nun me platigues, La gloria yes tu. Anguaño, ye un importante productor musical aniciáu n'Estaos Xuníos.

Ricardo Roberto Toro Lavín, más conocíu como Buddy Richard, destaca nos años 1960 y 1970 como compositor d'ésitos internacionales qu'hasta güei se caltién vixentes na cultura popular gracies, ente otres coses, polos covers que Los Trés fixeron. Destaquen temes como Mentira, El to ciñu vame y Si vas abandoname, ente otros. Myriam Hernández destaca nos años 1980 y 1990 con una carrera que la so espardimientu dende Méxicu facer conocida a nivel llatinoamericanu y norteamericanu, con temes como L'home que yo amo, Güel a peligru, Mio, Peligrosu amor, Mañana, Tontu, Mancada, Ai, amor, Foime, Non te robé nada, Ónde va tar la mio primavera, ente munchos otros. Ye reconocida como la baladista d'América y una de les muyeres más influyentes na música chilena.

Alberto Plaza destacó dende los 1990 hasta l'actualidá, como compositor y cantante, realizó más de mil concierto n'América Llatina. Ye cantautor d'ésitos como Aventurera, Quédate y Vuela una llárima interpretada polos arxentinos Los Nocheros. Otros autores importantes son Luis Jara, Pablo Herrera, Álvaro Scaramelli, Gloria Simonetti, Andrea Tessa, Óscar Andrade, Fernando Ubiergo, Zalo Reyes, Palmenia Pizarro y Cecilia Echeñique, ente munchos otros.

Rock and roll[editar | editar la fonte]

Nueva fola chilena[editar | editar la fonte]

La música rock and roll producir por primer vegada en Chile a finales de la década de 1950,[64] con bandes qu'asonsañaben los estilos y ésitos de bandes Norteamericanes como Elvis Presley y el twist y qu'en dalgunes causes traducción éxito n'inglés al español. Esti enclín acentuar mientres la década siguiente, y tresformaríase nel movimientu que mientres los 1960, conocióse como la Nueva fola chilena, un movimientu musical masivu.

El gran precursor d'esti movimientu foi Peter Rock, quien en 1958, a la edá de 14 años, presentar nes radios Minería, del Pacíficu y Agricultura pa promocionase con esti estilu musical. En 1959, grabó «Nena, nun m'importa» («Baby, I don't care»), un cover de Presley, que ye consideráu'l puntu de partida d'esti movimientu en Chile.

La banda The Ramblers, con «El rock del mundial», cantar espublizáu mientres el mundial de fútbol de 1962 realizáu en Chile, foi la consagración d'esti movimientu a nivel nacional.

A partir d'esto, numberosos artistes siguieron col desenvolvimientu d'esti movimientu mientres los 1960's, ente ellos Cecilia Pantoja, Antonio Prieto, Antonio Zabaleta, Germán Cases, Ginette Acevedo, Gloria Benavides, José Alfredo Fuentes, Jorge Pedreros, Luis Dimas, Maitén Montenegro, Marcelo Hernández, Mirella Gilbert, Osvaldo Díaz, Paolo Salvatore, Pat Henry, Peter Rock, Roberto Vicking Valdés, The Ramblers, Carmen Maureira, ente munchos otros.

Escontra finales de los 1960's la mocedá y delles bandes tomen una actitú más contestataria, representaos por grupos como Los Jocker's. N'ochobre del añu 1970 realizar en Chile'l Festival de Piedra Colorada, cerca de Los Dominicos en Los Condes, un festival de música qu'inspiráu en Woodstock, axuntó a un enorme grupu de mozos en redol a la música. Anque caóticu, el festival de Piedra Colorada demostró que los mozos yeren un grupu importante, y que la tensión social rescamplaba. L'eventu foi cubiertu llargamente pelos medios, y la Cámara de Diputaos fixo iguar un informe sobre la situación de la mocedá chilena.

Ente los artistes que participaron atópense:

La proliferación de bandes de principiu de los 1970's terminó abruptamente col golpe d'estáu de 1973, y dende entós hasta los últimos años de la dictadura, la escena musical sería soterraña.

El rock chilenu modernu[editar | editar la fonte]

A finales de la década de 1980 hubo un resurdimientu de les bandes de rock chilenu que s'estendió hasta'l día de güei. Ente los pioneros atópase la banda Los Prisioneros, probablemente'l grupu chilenu más esitosu de la historia, son conocíos poles sos lletres cargaes de crítiques sociales y de corte latinoamericanista, y la so música que combinaba elementos del punk, el ska y el rock and roll nos sos empiezos, y de la música electrónica y el pop escontra finales de los 1980's. Los Prisioneros convertir en puntos de referencia indiscutidos de la música chileno y llatinoamericano de los años 1980 y principios de los años 1990.

Otros grupos importantes que pueden clasificase dientro de l'amplia gama del rock, fueron: Aparatu Raru, Upa! y Electrodomésticos y otros más alternativos como: Fiskales Ad-Hok nel punk, La Oveya Gritona en stoner, Criminal nel metal y Fulanu nel rock progresivu, tamién mientres los años 1980.

Nos años 1990 y 2000, el rock chilenu siguió desenvolviéndose, incorporando diverses influencies d'estilos como'l hip hop, el funk, el reggae y principalmente el pop. Variaos formatos y esponentes fixeron ampliar la categoría, y arriquecieron la diversidá cultural. Dalgunos de los principales artistes fueron Joe Vasconcellos, Les Tetes, Tiru de Gracia, Chancho en Piedra, La Ley, Gondwana, Lucybell, Nicole, Glup!, Saiko, Los Bunkers, Sinergia, De Saloon y especialmente Los Trés, quien son consideraos los principales herederos de les temátiques de Los Prisioneros, pero asitiaos nel nuevu contestu nacional post dictadura de los años 1990, na llamada Transición Democrática.

Tamién a Los Trés atribúyese-yos la responsabilidá de reencantar a la mocedá de la dómina con a estilos chilenos tradicionales, como la cueca, el jazz guachaca o les balaes roqueres de los años 1960.

Dende mediaos de la primer década del sieglu 21, vese una xeneración de músicos nuevos, que nun nacieron na dictadura, y nun tienen militancia política, o siquier esta nun inflúi no creativo. Esta xeneración de músicos atopar con una población que desea escuchar música popular nacional, tien ampliu accesu a internet y otros medios de comunicación y más poder adquisitivu que la xeneración anterior.[65] Amás, esta xeneración cunta cola teunoloxía pa producir y distribuyir les sos creaciones musicales, d'una manera que nunca antes esistió, al traviés de formatos dixitales. Los artistes independientes o "Indie" como son llamaos nos países anglofalantes, tienen la capacidá de crear ensin les llimitaciones comerciales que munches vegaes imponen los grandes sellos, esto déxa-yos anovar, y tamién crear pa pequeñes audiencies que d'otra manera nun podríen ser algamaes.[66] Ente los meyor conocíos tán: Leo Quinteros, Francisca Valenzuela, Gepe, Javiera Mena, Adrianigual, Ana Tijoux, Nano Stern y Dënver. Estos músicos empiecen a tener fama internacional fuera del continente americanu, especialmente n'España, el diariu El País llapada a Chile "El nuevu paraísu pop".[67] Mención estreme merez la cantautora Mon Laferte que depués d'una carrera como baladista en Chile, emigró a Méxicu nel añu 2007, onde desenvolvió la so carrera de musical independiente y onde hai cultivando una gran cantidá d'estilos musicales, gociando de gran popularidá na nación azteca.[68]

Tamién na segunda década del sieglu 21 realizar en Chile una serie de conciertos masivos, como la Cume del Rock Chilenu, y Lollapalooza Chile que per primer vegada realízase fora de los EE.XX. toos ellos con una enorme arribación de públicu.

Música pop contemporánea[editar | editar la fonte]

La música pop en Chile, o música llixera en conteníu y empobinada a les mases, empieza la so apaición na década de 1950, cola masificación de la radio. Nesta década, gran cantidá de músicos locales inspiraos en grandes íconos pop anglosaxones como The Beatles o Elvis Presley, empiecen les sos carreres no que se conocería como la Nueva fola. Ye difícil estremar los oríxenes del rock y el pop nesta etapa. Según nel casu del rock, los artistes chilenos d'esta dómina fueron influyíos pol rock and roll, twist Norteamericanos amestando a esto la balada francesa, y destaquen según nos entamos del rock, nomes como Peter Rock, Los Ramblers, Cecilia, Buddy Richard o Gloria Benavides. Baladistas nacionales atropen les llistes d'ésitos de los años 1960, cantantes como José Alfredo Fuentes, Luis Dimas o Zalo Reyes convertir en íconos xuveniles d'esta dómina.

Na década de 1970 empieza la masificación de la televisión nel país, y programes como Música llibre ayuden a masificar la música pop. Nel periodu de dictadura, poles sos carauterístiques apolítiques, el pop nun se ve tan afeutáu como otros estilos de música popular, y artistes de la Nueva Fola y baladistas siguen cuntando con relativu ésitu.

La década de 1990 ve una apertura del país al restu del mundu cola vuelta a la democracia, y la prosperidá económica de principios d'esta década. Con esto, nueves bandes empiecen a remanecer. Siguiendo la llinia del pop más tradicional, principalmente en redol a les balaes y empobináu al públicu adultu, encabezar artistes como Myriam Hernández o Alberto Plaza; y per otra parte con ritmos más empobinaos a un públicu más nuevu encabezar actos como La Ley, Nicole o Javiera y Los Imposibles. A finales de la década y principios del añu 2000, influencies estranxeres de grupos de pop adolescente prefabricaos, faen qu'apaeza una nueva gama d'artistes nacionales, ente los que destaquen grupos creaos a partir de castings como Supernova o Stereo 3.

La década del 2000 ve la nacencia de dellos artistes de música pop principalmente empobinada a un públicu pre-adolescente y adolescente, con bandes como Kudai o proyeutos musicales nacíos de programes de televisión como Amango o Karkú, que llogren gran ésitu y popularidá nesti rangu etario. D'estos programes de televisión pa públicu adolescente incluyendo amás programes buscatalento como Coloráu o reality shows como Protagonistes de la música, surden figures como Augusto Schuster, Denise Rosenthal, Daniela Castillo, María Jimena Pereyra, María José Quintanilla, Carolina Soto, Mon Laferte, Ximena Abarca, ente otros.

Jazz en Chile[editar | editar la fonte]

Grupu La Marraqueta.
Ángel Parra, guitarrista de jazz.

La práutica del jazz ye una de les manifestaciones de música popular de más llarga data en Chile. Los nicios más regulares apaecen escontra los años 1920 en redol a la figura del compositor, violinista ya investigador Pablo Garrido, xestor de los primeros conxuntos y orquestes de jazz locales. A partir de 1940, una nueva xeneración de músicos nuevos alliniar cola improvisación jazzística más allá del jazz predecesor, al que consideraben comercial, bautizándolo hot jazz. Esto traería de resultes la fundación del Club de Jazz de Santiago en 1943 y la formación de la primera all-stars nacional, Los Ases Chilenos del Jazz, en 1944 y 1945.

El jazz modernu aprució nos años 1960 por iniciativa del pianista Omar Nahuel, a la cabeza del Nahuel Jazz Quartet. La banda non solo foi pionera na puesta a puntu de nueves formes jazzísticas, como'l bebop o'l cool, sinón qu'amás axuntó a músicos entusiastes de la figura de Charlie Parker y los sos descendientes.

Nos años 1970, como en tol mundu, el jazz llétricu instauró una novedosa forma espresiva y dio orixe a nuevos solistes en Chile.

Dende los años 1980, el jazz cuntó en Chile cola posibilidá de formar músicos profesionales gracies a la creación del Pro Jazz, la Escuela Moderna de Música y la Escuela de Música de la SCD, lo que dexó'l desenvolvimientu del llinguaxe jazzístico mientres les siguientes décades. Cola creación del Festival Internacional Providencia Jazz nel añu 2002, xunto a otros festivales comunales, el jazz llogró mayor espardimientu pal públicu non espertu.

Anguaño, la escena nacional destaca pola multiplicidá d'estilos, ente los que se destacar: el grupu La Marraqueta na vanguardia del llamáu «jazz criollu», una amplia variedá de grupos na fusión llatinoamericana, y les big bands, como la Conchalí Big Band o Los Andes Big Band, nel jazz tradicional como'l bebop o'l swing.

Ente les figures del jazz contemporaneu chilenu destaquen: Jorge Vera, Ricardo Arancibia, Mariano Casanova, Cristián Cuturrufo, Federico Dannemann, Alejandro Espinosa, Mario Feito, Christian Gálvez, Pedro Greene, Martin Joseph, Ronnie Knoller, la Familia Lecaros, Mario Lecaros, Pablo Lecaros, Roberto Lecaros, Agustín Moya, Gonzalo Palma, Ángel Parra, Andrés Pérez, Lautaro Quevedo, Felipe Riveros, Carla Romero, Moncho Romero, Abeyera Aldana, Miguel Sacaan y Nicolás Vera, José Gil, Antonio Lambertini y los grupos Los Titulares, La Marraqueta, Contracuarteto, Caravana Trío y Ensamble Quintessence, ente munchos otros.

Música docta[editar | editar la fonte]

José Zapiola Cortés, compositor chilenu
José Zapiola Cortés, compositor chilenu  
Claudio Arrau, el pianista chilenu más famosu
Claudio Arrau, el pianista chilenu más famosu  
Enrique Soro
Hans Helfritz compositor d'orixe alemán nacionalizáu chilenu
Hans Helfritz compositor d'orixe alemán nacionalizáu chilenu  
Rosita Renard destacada pianista chilena
Rosita Renard destacada pianista chilena  

.


Chile cunta con un considerable númberu d'artistes destacaos na música clásica, o tamién llamada docta, pa nun ser confundida la Música del Clasicismu. Cuntó con importantes compositores, intérpretes y direutores mientres distintos periodos de la so historia, especialmente mientres el sieglu XIX y XX.

Ente los compositores, dalgunos de los más destacaos son: José Zapiola, Enrique Soro, Domingo Santa Cruz, y Pedro Humberto Allende. Esti postreru, buscó incorporar elementos de la identidá chilena nes sos obres, dándo-yos carauterístiques de tipu patrióticu. Obres como La Voz de les Cais (Poema Sinfónicu), los sos Doce Tonaes pa Pianu tienen una clara intención d'averase a los raigaños folclóricos de Chile. El so destacáu Conciertu Sinfónicu pa Violoncello y Orquesta (Obra Principal del compositor y que la so riqueza rítmica destacó'l mesmu Debussy, nuna carta).[69] Ente otros de los compositores que s'inclinaron por temes d'orixe nacional, podemos atopar a Vicente Bianchi conocíu pola musicalización de los poemes de Pablo Neruda, como tamién pol so Misa a la Chilena y otros eventos llitúrxicos.

Alfonso Leng, ye conocíu como un herederu del postromanticismo Wagneriano, colos sos internacionalmente aclamaes Doloras.[70] Tamién destaquen Cirilo Vila (Discípulu d'Olivier Messiaen), Luis Advis (Quien consolida la Cantata Popular con Obres como la Cantata de Santa María de Iquique), Gustavo Becerra-Schmidt, Santiago Vera-Rivera, Carlos Riesco, Roberto Falabella, Nina Frick, Carlos Isamitt, Rapiegu Acevedo, Andrés Alcalde, Leni Alexander, René Amengual, Próspero Bisquertt, Gabriel Brncic, Salvador Candiani, Acario Cotapos, Roberto Falabella, Fernando García Arancibia, Celso Garrido Lecca, Alejandro Guarello, Hans Helfritz, María Elena Hurtado, Carlos Isamitt, Tomás Lefever, Alfonso Letelier, Eduardo Maturana, Alfonso Montecinos, Juan Orrego Salas, Roberto Puelma, Carlos Riesco, Claudio Spies, Jorge Urrutia Blondel y Darwin Vargas, ente otros.

Ente los direutores más destacaos, amás de los compositores primeramente mentaos, ta, Fernando Rosas Pfingsthorn creador de les orquestes xuveniles ya infantiles, un gran apurra a la educación, y la promoción de la música nel país y los aclamaos Armando Carvajal y Juan Pablo Izquierdo.

Intérpretes destacaos[editar | editar la fonte]

Ente los intérpretes más destacaos esta'l internacionalmente conocíu Claudio Arrau[71] famosu poles sos interpretaciones fondes d'un repertoriu estensu, qu'incluyía dende'l Barrocu hasta'l compositores del sieglu XX, y que destacó principalmente poles interpretaciones romántiques d'autores como Franz Liszt, Robert Schumann y especialmente Beethoven. Otros pianistes importantes fueron Rosita Renard, Óscar Gacitúa Weston, Roberto Bravo, y Alfredo Perl.

Na actualidá, la música docta chilena tuvo un fuerte impulsu gracies a l'espardimientu que-y dio importantes guitarristes como Luis Orlandini, Eulogio Dávalos Llanos, Nicolás Emilfork, Romilio Orellana, Carlos Pérez y Juan Antonio Escobar. La música docta, tamién influyó notablemente na obra de compositores que fundieron esta, con estilos llatinoamericanos, destacar: Juan Antonio Sánchez, Antonio Restucci, y Horacio Salinas.

Sociedá Chilena del Derechu d'Autor[editar | editar la fonte]

Depués de más de 50 años d'alministración estatal, en 1987 nació la Sociedá Chilena del Derechu d'Autor (SCD), una organización privada d'autores, que tien como finalidá dotar a los artistes con ferramientes eficaces pa promover y recaldar los derechos de les sos obres.

Coles mesmes, la SCD realiza un llabor nel ámbitu del desenvolvimientu de la cultura musical chilena por aciu aiciones de promoción y espardimientu del repertoriu, capacitación y formación de nueves xeneraciones de músicos, según en materies sociales y de salú de los sos socios por aciu les prestaciones asistenciales.

Figura fundamental de la música chilena[editar | editar la fonte]

Como una reconocencia a la trayeutoria, la influencia y el legáu de los artistes chilenos na historia musical del país, la SCD estrema añalmente a unu d'ellos como «figura fundamental de la música chilena». La eleición llevar a cabu'l Conseyu direutivu de la SCD y la ceremonia d'entrega de la distinción asocede a fines d'añu. Los gallardoniaos fueron los siguientes artistes chilenos:[72]

Instituciones educatives de música[editar | editar la fonte]

Eventos musicales[editar | editar la fonte]

Festival de Viña del Mar, principal eventu musical de Chile.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Por décades[editar | editar la fonte]

Música chilena por décades

1950 |1960 |1970 |1980 |1990 |2000 |2010

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Claro Valdés, Samuel, "La vida musical en Chile mientres el gobiernu de don Bernardo O'Higgins", Revista Musical Chilena, XXXIII/145, 1979, pp. 5-24.
  • Claro Valdés, S. et al., Iconografía Musical Chilena, Santiago, Ediciones Universidad Católica de Chile, 1989.
  • D'Orbigny, Alcide (1839 - 1843). escritu en París. Voyage dans l'Amérique mériodionale. Volume II.. 2. P. Bertrand. 
  • González, J. Pablo & Rolle, C. Historia social de la música popular en Chile, 1890 - 1950, Santiago, Ediciones Universidad Católica de Chile, 2005.
  • Merino, Luis. Música y Sociedá nel Valparaíso decimonónicu en [Robert Gunther (ed.)] Die Musikkulturen Lateinamerikas im 19. Jahrhundert [Studien zur Musikgeschichte des 19 Jahrhunderts, Band 57] pp. 199-235. Regensburg: Gustav Bosse Verlag. 1982.
  • Merino, L. "Andrés Bello y la Música", Revista Musical Chilena, XXXV/153-155 (xineru setiembre), 1981, pp. 5-51.
  • Peña Fuenzalida, Carmen. "Les portaes de partitures musicales que circularon en Chile nel sieglu XIX como fontes historiográfiques" en Arte Americano: contestos y formes de ver, pp. 185-192. Santiago de Chile: RIL Editores.
  • Pereira Salas, Y., Los oríxenes d'arte musical en Chile, Santiago, Imprenta Universitaria, 1941.
  • Pereira Salas, Y., Historia de la Música en Chile dende los oríxenes a 1886, Santiago, Publicaciones de la Universidá de Chile, 1957.
  • Salinas, Maximiliano. "Comida, música, humor. La enchida vida popular" en, Rafael Sagredo y Cristián Gazmuri (editores), Historia de la vida privada en Chile. Tomu II. El Chile modernu, de 1840 a 1925 pp. 85-117. Santiago: Taurus. 2005.
  • Torres Alvarado, Rodrigo. Zamacueca a toa orquesta Música popular; espectáculu públicu y orde republicanu en Chile (1820 - 1860) en Revista Musical Chilena. LXII/209. Santiago de Chile: Universidá de Chile, pp. 5-27. 2008.
  • Zapiola, José. Alcordances de trenta años (1810 - 1840). Santiago: Imprenta Victoria. 1881.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Sánchez, M. (3 d'ochobre de 2015). «panorames-pa celebralo-en-tou-chile.shtml Día de la música: Los panorames pa celebralo en tou Chile». La Tercera. Consultáu'l 4 d'ochobre de 2015.
  2. Urrutia Blondel, Samuel (1973). «Historia de la música en Chile». Consultáu'l 25 de xineru de 2015.
  3. Claru, Samuel (1973). Historia de la música en Chile, primer, páx. 192. Consultáu'l 9 d'abril de 2015. «Investigaciones científiques sobre preseos musicales de cultures naza y mochica demostraron la esistencia de sistemes teóricos bastante evolucionaos qu'inclúin la presencia d'intervalos menores del semitonu, cromatismos y escales de cinco. seis, siete y ocho sonido»
  4. Claru, Samuel (1973). «1», Historia de la música en Chile, primer, páx. 192. Consultáu'l 9 d'abril de 2015. «la civilización incaica, representa nel Área andina un papel similar a la de los romanos respectu de la de los griegos y de l'azteca respectu de la maya: un productu tardíu, en que llegaron a predominar intereses políticos, económicos, sociales y téunicos, pero que yá nun creo nuevos valores espirituales»
  5. Berkeley (1968). Music in Aztec & Inca territory, University of California press, páx. 14. Consultáu'l 29 d'agostu de 2014.
  6. Musica Atacameña profesorenlinea.cl consultáu en 24 de marzu de 2015
  7. Trifonia atacameña Archiváu el 24 de setiembre de 2015 na Wayback Machine. por Cristina Álvarez y María Ester Grebe, revistamusicalchilena consultáu'l 24 de marzu de 2015
  8. Los Mapuche - S. Martí Memoria Chilena, Biblioteca Nacional de Chile (DIBAM), páxina 18 (“Música Precolombina n'América”, Boletín Llatinoamericanu de Música, IV/4, Bogotá (ochobre de 1938), 235-257) consultáu'l 3 de xineru de 2015
  9. Urrutia, Samuel; Blondel. «Historia de la música en Chile» (esp) páx. 25. Consultáu'l 31 de xineru de 2015. «“AI estrueldu de los sos confusos y bárbaros preseos de tamboriles y cornetes feches de caníes de piernes d'españoles, que faen un son mas asoráu y murniu qu'allegre, baillen toos moviéndose a un mesmu tiempu.»
  10. La cueca Memoria Chilena, Biblioteca Nacional de Chile (DIBAM), "Historia de la música en Chile" p. 27 consultáu'l 3 de xineru de 2015
  11. Urrutia, Samuel; Blondel. «Historia de la música en Chile» páx. 27. Consultáu'l 31 de xineru de 2015. «Al estrueldu de los sos confusos y bárbaros preseos de tamboriles y cornetes feches de caníes de piernes d'españoles, que faen un son más asoráu y murniu qu'allegre, baillen toos moviéndose a un mesmu tiempu»
  12. Yahgan & Ona - The Road to Extinction (EN) Autor: ClayJason W. www.culturalsurvival.org Article copyright Cultural Survival, Inc. consultáu en xineru 08,2015
  13. Furlong Rauner Special Collections Library, 6065 Webster Hall, Hanover USA, consultáu'l 3 de xineru de 2015
  14. notes ya inventariu de Furlong Wiley Online Library consultáu'l 3 de xineru de 2015
  15. 15,0 15,1 MUSICA PATAGONICA musicadechile.com consultáu'l 28 de marzu de 2015
  16. Dances de la Patagonia bibliotecasvirtuales.com Ciudaes Virtuales Llatines - CIVILA.com y Educar.org (cc) 1996 - 2013, consultáu'l 28 de marzu de 2015
  17. Hain o Kloketen Fin d'un Mundu. Anne Chapman, Los indios de Tierra del Fueu. Martín Gusinde, consultáu'l 28 de marzu de 2015
  18. Alacalufes kawesqar.uchile.cl, SISIB - Universidá de Chile y Óscar Aguilera Faúndez, María Ester Grebe, consultáu'l 28 de marzu de 2015
  19. Canto yaganes Muséu Chilenu d'Arte Precolombino consultáu'l 25 de marzu de 2015
  20. Yetaite http://www.mcnarte.com/ Andrea VieraRené Salinas Meza, consultáu n'abril 12, 2015
  21. Música Colonial en Chile ya Iberoamérica Memoria Chilena, Biblioteca Nacional de Chile (DIBAM), consultáu'l 25 de marzu de 2015
  22. MÚSICA MIENTRES LA COLONIA musicadechile.com consultáu'l 25 de marzu de 2015
  23. Preseos de la dómina colonial Memoria Chilena, Biblioteca Nacional de Chile (DIBAM), consultáu'l 25 de marzu de 2015
  24. MÚSICA MIENTRES LA INDEPENDENCIA musicadechile.com consultáu'l 25 de marzu de 2015
  25. La vida musical en Chile mientres el Gobiernu de Bernardo O'Higgins revistamusicalchilena.uchile.cl/ PDF, Samual Claro Valdés, consultáu'l 25 de marzu de 2015
  26. Isidora Zegers y Montenegro (1803-1869) www.memoriachilena.cl Memoria Chilena - Dellos derechos reservaos – 2014, consultáu'l 8 de xineru de 2015
  27. [http://www.icarito.cl/biografias/articulo/z/2009/12/262-7167-9-zegers-montenegro-isidora.shtml Isidora Zegers (1803- 1869) Músicu y amigu de les artes]Icarito.cl Medios Dixitales de COPESA. consultáu'l 14 d'abril de 2015
  28. La Cueca, Baille nacional mibalcon.cl consultáu'l 14 d'abril de 2015
  29. La Sociedá Filarmónica de 1826 y los entamos de l'actividá de conciertos públicos na sociedá civil de Chile hacia 1830 scielo.cl Luis Merino Montero, Facultá d'Artes, Universidá de Chile, consultáu'l 17 de marzu de 2015
  30. EL MAESTRU DE DON DIEGO PORTALES revistamusicalchilena.uchile.cl Y.P.S. consultáu'l 14 d'abril de 2015
  31. Pereira, 1947, p. 53
  32. Ópera en Chile Memoria Chilena, Biblioteca Nacional de Chile (DIBAM), consultáu'l 25 de marzu de 2015
  33. Pereira, Ibídem
  34. Pereira, 1947, p. 54
  35. "La Florista de Lugano" Memoria Chilena, Biblioteca Nacional de Chile (DIBAM), consultáu'l 14 d'abril de 2015
  36. "Lautaro" Memoria Chilena, Biblioteca Nacional de Chile (DIBAM), consultáu'l 14 d'abril de 2015
  37. [ASPEUTOS DE OPERAR EN CHILE NEL SIEGLU XIX, Santiago, ochobre 1947] Daniel Quiroga Novoa, consultáu'l 8 d'abril de 2015
  38. Estudiantinas Memoria Chilena, Biblioteca Nacional de Chile (DIBAM), consultáu'l 8 d'abril de 2015
  39. Congresu Nacional Pedagóxicu(1er : 1889 : Santiago) resume Memoria Chilena, Biblioteca Nacional de Chile (DIBAM), consultáu'l 8 d'abril de 2015
  40. Fallabella, Roberto. Problemes Estilisticos del Nuevu Compositor n'América y en Chile. Revista Musical Chilena. Consultáu'l 9 d'abril de 2015.
  41. Sociedá Bach Memoria Chilena, Biblioteca Nacional de Chile (DIBAM), consultáu'l 9 d'abril de 2015
  42. Historia de lamúsicaa en Chile Memoria Chilena, Biblioteca Nacional de Chile (DIBAM), Claro, Jorge (1973). Historia de lamúsicaa en Chile (1st ed.). p. 124. Retrieved August 29, 2014
  43. La historia del Centru d'Estensión Cultural de la Universidá de Chile CENTRU D'ESTENSIÓN ARTÍSTICA Y CULTURAL – CEAC UCHILE
  44. Juan Amenabar Archiváu el 18 de mayu de 2015 na Wayback Machine. musicapopular.cl conseyu nacional de la cultura, consultáu'l 14 d'abril de 2015
  45. Dr. Werner Meyer-Eppler Britannica.com consultáu'l 14 d'abril de 2015
  46. Samuel Claro Valdez Luis Merino, revista musical chilena N. 182 xunu a avientu 1994, páx. 105,
  47. FOJI Website orquestajuvenilchile.com Fundación d'Orquestes Xuveniles ya Infantiles de Chile, consultáu'l 23 de febreru de 2015
  48. El Nuevu Cantar Chilenu - Música popular Archiváu el 11 d'agostu de 2011 na Wayback Machine. musicapopular.cl conseyu nacional de la cultura, consultáu'l 24 de febreru de 2015
  49. La década que debió rearmar la música popular chilena nuesu.cl consultáu'l 23 de marzu de 2015
  50. Punk en Chile: esiste y aguanta elciudadano.cl 14 de febreru de 2009, consultáu'l 24 de febreru de 2015
  51. Década del 90 Memoria Chilena, Biblioteca Nacional de Chile (DIBAM), consultáu'l 26 de febreru de 2015
  52. Orixe del Charango Archiváu el 7 de xineru de 2015 na Wayback Machine. 1999 Charango pa toos, consultáu'l 25 de febreru de 2015
  53. El folclor musical de la Zona Central de Chile (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión). musicadechile.com, 2 d'abril de 2012, consultáu'l 26 de febreru de 2015
  54. Zona central, bailles y dances profesorenlinea.cl consultáu'l 26 de febreru de 2015
  55. Pericona Profesorenlinea.cl consultáu'l 16 de marzu de 2015
  56. [http://www.profesorenlinea.cl/ChileFolclor/Costellame.htm El Costellame] Profesorenlinea.cl consultáu'l 16 de marzu de 2015
  57. La Trastasera profesor en llinia.cl consultáu'l 15 d'abril de 2015
  58. http://www.profesorenlinea.cl/ChileFolclor/Chapecaozs.htm El chapecao] Profesorenlinea.cl consultáu'l 28 de marzu de 2015
  59. «Bailles de Chile de Norte a Sur». www.educarchile.cl (s/f). Consultáu'l 10 d'ochobre de 2014.
  60. Musica Típica Archiváu el 26 d'abril de 2015 na Wayback Machine. musicapopular.cl conseyu nacional de la cultura, consultáu'l 14 de marzu de 2015
  61. «http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0716-27902009000200003&script=sci_arttext». Consultáu'l 5 d'abril de 2017.
  62. Primer Festival del Nuevu Cantar Chilenu "Al Centru de la Inxusticia" d'Isabel Parra, Llicencia de YouTube estándar, consultáu'l 15 d'abril de 2015]
  63. [1] Archiváu el 6 d'ochobre de 2015 na Wayback Machine. Musicapopular.cl
  64. Rock chilenu (1957-1990) Memoria Chilena, Biblioteca Nacional de Chile (DIBAM), consultáu'l 21 de marzu de 2015
  65. Radiografía al rock independiente en Chile Musicadechile.com Valenzuela, José Miguel, 10 de xunetu de 2003 consultáu'l 23 de marzu de 2015
  66. Música independiente en Chile: Bienvenida realidá noticies.universia.cl dicembre 12, 2007, consultáu'l 23 de marzu de 2015
  67. Chile, nuevu paraísu del pop El País, IÑIGO LÓPEZ PALACIOS, 4 de febreru de 2011
  68. planes-de-la-chilena-mas-esitosa-en-mexico/ Mon Laferte: los planes de la chilena más esitosa en Méxicu - La Tercera. La Tercer. http://www.latercera.com/noticia/mon-laferte-los planes-de-la-chilena-mas-esitosa-en-mexico/. Consultáu'l 5 d'abril de 2017. 
  69. Pedro Humberto Hallende en Memoria Chilena Memoria Chilena, Biblioteca Nacional de Chile (DIBAM), consultáu'l 21 d'abril de 2015
  70. Alfonso Leng en Memoria Chilena Memoria Chilena, Biblioteca Nacional de Chile (DIBAM), consultáu'l 21 d'abril de 2015
  71. Claudio Arrau, Pianist, Is Dead at 88 nytimes.com By ALLAN KOZINN, Publicáu'l 10 de xunu de 1991 - consultáu en
  72. Sociedad Chilena del Derechu d'Autor (SCD) (9 d'abril de 2012). «Figura fundamental de la música chilena». www.scd.cl. Consultáu'l 7 de xineru de 2013.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]