Música del Clasicismu

De Wikipedia
Clasicismu
Oríxenes musicales Música galantiadora (1740-1770)
Oríxenes culturales Clasicismu européu
Instrumentos comunes Pianu, violín, clarinete, etc.
Popularidá Segunda metá del sieglu XVIII
[editar datos en Wikidata]

Clasicismu ye l'estilu de la música culta europea desenvueltu aproximao ente 1750 y 1820 por compositores como Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart y Ludwig van Beethoven. Coincide cola dómina cultural y artístico (na arquiteutura, la lliteratura y les demás artes) güei denomada Neoclasicismu. Tuvo los sos grandes centros d'espardimientu en Berlín, París, Mannheim y, sobremanera, Viena. Carauterízase pola claridá de les testures, la simetría de les frases, l'afitamientu de la tonalidá plena y l'establecimientu de les formes musicales clásiques (sinfonía, sonata, cuartetu...).

Denominación[editar | editar la fonte]

Ente que les restantes artes redescubríen y copiaben nesta dómina los antiguos modelos grecorromanos, los bien escasos restos musicales conocíos de la Música_en_l'Antigüedá música de l'Antigüedá yeren insuficientes pa basase nellos, polo que'l clásicu ye un estilu musical nuevu.

Por esta mesma razón, la denominación música clásica nunca s'usó pa la música grecorromana, práuticamente desconocida, y empezó a ser utilizada polos románticos pa nomar a la música de la dómina que-yos precedió, esta de la segunda metá del sieglu XVIII; depués, por estensión, el nome foi usáu pa tola música culta occidental anterior al sieglu XX.

Estética y carauterístiques xenerales[editar | editar la fonte]

El sieglu XVIII foi'l de la Ilustración, y la so estética treslladar al estilu musical: gustu polo natural, lo equilibrao y lo claro; refugu del artificiu y l'escesu de sofisticación de la música barroca; imitación de la naturaleza, en forma d'estructures simples y frases simétriques similares a les de la música folclórica; na ópera, verosimilitud y cercanía al espectador de los argumentos, ya integración íntima del drama y la música.

Amás el públicu de la música culta estender de la vieya aristocracia a la puxante burguesía, que mercaba masivamente ediciones de partitures y enllenaba los teatros d'ópera y de conciertu, lo qu'impulsó a los compositores a averar el so estilu a lo popular. L'espardimientu de la música aumentó y se internacionalizó, y colla la fama de los compositores más destacaos, de cuenta que l'estilu unificar en toa Europa y los autores más conocíos fixeron frecuentes xires poles principales capitales del continente.

Molto allegro (I) de la Sinfonía non. 40 de Mozart. Con forma sonata global, los once primeros segundos ejemplifican la típica melodía acompañada y simétrica del Clasicismu.

De resultes de too ello les carauterístiques principales de la música del Clasicismu son:

  • Usu de la testura de melodía acompañada, consistente nel predominiu de la voz más aguda, que centra l'interés na so melodía, mientres el restu de preseos acompañar; namái n'ocasiones usa la homofonía o la polifonía imitativa. L'acompañamientu ye yá escritu explícitamente (desusu del baxu continuu).
  • Melodíes d'un mayor calter cantabile y simétriques, con frases estructuradas n'antecedente y consecuente (o pregunta y respuesta), que típicamente se cierren nes harmoníes de dominante y tónica, respeutivamente.
  • Harmoníes bien clares y funcionales, basaes nos acordes de tónica, dominante y subdominante, que estructuran les frases y la forma musical con cadencies bien clares. El ritmu harmónicu (velocidá a la que camuden los acordes) suel ser más lentu que nel Barrocu: ye típicu l'acompañamientu arpegiado llamáu baxu de Alberti nel pianu, o'l trémolo nel acompañamientu orquestal.
  • Escríbese muncha más música en manera mayor (más allegre) qu'en manera menor. Amplíase'l campu de les modulaciones y úsense tonalidaes cada vez con más alteraciones.
  • Compás bien claro y rexíu tamién pola harmonía.
  • Amplíase la orquesta y el so rangu dinámicu. Cada vez s'escribe en detalle una mayor variedá de dinámiques y articulaciones, dexando menos espaciu a la interpretación del ejecutante.
  • Úsense formes estandarizadas (en particular la llamada forma sonata) pero con gran interés y variedá na estructura interna de la música. Ye nesti periodu cuando se definen claramente les formes y estructures nes que se basa la música culta occidental casi hasta los nuesos díes: la sonata, la sinfonía y el conciertu clásicu.

Periodos y autores de la música del Clasicismu[editar | editar la fonte]

Johann Christian Bach, fíu de Johann Sebastian Bach, retratáu por Thomas Gainsborough, 1776.

Los estilos preclásicos[editar | editar la fonte]

A mediaos del XVIII convivieron diverses corrientes musicales. El Rococó o estilu galantiador, ejemplificado por Johann Christian Bach (fíu de Johann Sebastian Bach y conocíu como el Bach de Londres), carauterizar pol pasu de les testures complexes a melodíes clares con acompañamientos senciellos, y la creación d'estructures formales bien definíes con seiciones claramente articulaes: una fusión de la claridá formal de la música francesa coles innovaciones harmónicu y estructural del estilu italianu, como les del sinfonista milanés Giovanni Battista Sammartini. N'Alemaña surdió'l Empfindsamer Stil o estilu sentimental, que buscaba la espresión direuto y natural de sentimientos, y que prauticaron Wilhelm Friedemann Bach y Carl Philipp Emmanuel Bach (el Bach de Berlín), fíos ambos tamién de Johann Sebastian.

Una de les figures decisives na fixación de formar sonata foi'l compositor italianu Domenico Scarlatti. L'estilu de les sos obres yera innovador porque utilizaba estructures clares, y melodíes con acompañamientos cada vez más comprensibles pal oyente. Otru compositor influyente foi Christoph Willibald Gluck, reformador operísticu que pretendió volver a una fusión de música y testu, restándo-y importancia a la improvisación d'ornamientos típica del bel cantar y atendiendo más a la modulación como forma d'articular les escenes dramátiques.

Nel campu sinfónico foi fundamental l'aportación de la Escuela de Mannheim, que la so orquesta de corte tuvo na vanguardia de la téunica orquestal (cambeos dinámicos espectaculares, introducción de los clarinetes...). A esta escuela pertenecieron Johann Stamitz, Franz Xaver Richter, Carl Stamitz, Franz Ignaz Beck y Christian Cannabich.

1750 a 1775[editar | editar la fonte]

Joseph Haydn, retratáu por Thomas Hardy, 1792.

Pa la década de 1750 les formes instrumentales como'l conciertu y la sinfonía (ésta orixinalmente la mera obertura de les óperes) ganaren l'abonda fuercia como pa ser interpretaes independientemente de la música vocal, y teníen gran aceptación nes cortes.

El compositor del momentu yera Franz Joseph Haydn. Amás d'escribir sinfoníes d'estructura claramente clásica, escribió sonates para pianuforte, el nuevu preséu de tecláu en plena fase de perfeccionamiento y que dexaba mayores capacidaes espresives. Foi consideráu tamién el gran creador del cuartetu de cuerda, pos les sos obres pa esta formación, de gran refinamientu melódicu y harmónicu, dieron una importancia similar a los cuatro preseos y afitaron la forma, lo que contribuyó a que'l cuartetu quedara establecíu hasta los nuesos díes.

Escontra 1770 surdió l'estilu llamáu Sturm und Drang, inspiráu nuna especie de protorromanticismo lliterariu del mesmu nome que podemos ejemplificar nel Werther de Goethe, y qu'en música produció obres sinfóniques d'ambiente tráxico y apasionáu, casi toes en manera menor, como delles sinfoníes de Haydn y C.P.E. Bach.

1775 a 1790[editar | editar la fonte]

Wolfgang Amadeus Mozart, en semeya póstuma de Barbara Krafft, 1819.

El centru de gravedá de la música europea asitiar en Viena, onde un nuevu compositor empieza a revolucionar la ópera y el conciertu: Wolfgang Amadeus Mozart. Anque se basó n'apurrir de Haydn, Mozart prefería melodíes más cantables, al estilu italianu. Amás nes sos obres apréciense más cromatismos y otros cambeos harmónicos. Tocantes a la instrumentación, utiliza más variedá de preseos, en riques combinaciones tímbricas.

Na década de 1780 Muzio Clementi adquier prestíu coles sos sonates y estudios pa pianu. Esti compositor incentivó la estensión de la tesitura del preséu, ente otros cambeos que brindaron nueves posibilidaes. Similar papel xugó pal violonchelu Luigi Boccherini, italianu afincáu n'España.

Beethoven y el pasu al Romanticismu[editar | editar la fonte]

Ludwig van Beethoven, retratáu por Joseph Karl Stieler, 1820.

Una nueva xeneración de compositores formada por Johann Nepomuk Hummel, Luigi Cherubini, Gaspare Spontini, Gioachino Rossini y Ludwig van Beethoven empezó a cobrar importancia. Formalmente, la seición de desenvolvimientu de formar sonata fíxose cada vez más complexa. Tamién se complicaron los acompañamientos pa crear testures más riques, y l'harmonía volvióse más flexible y ellaborada. El pianu ocupó un llugar central. Beethoven foi'l que produció los cambeos más fondos nel estilu y por ello ye consideráu'l responsable de la transición escontra'l periodu románticu. Los sos principales apurras fueron les innovaciones harmóniques, y la busca d'una mayor espresividá. Tamién foi un pioneru tocantes a la orquestación de les sos sinfoníes, yá que utilizó munchos preseos que nun formaben parte de la orquesta y esto impulsó l'ampliación de la mesma.

Les formes musicales del Clasicismu[editar | editar la fonte]

Nesti periodu establecen les principales formes musicales vixentes hasta entráu'l sieglu XX, y les estructures que les rixen; ente estes estructures destácase la llamada forma sonata, implementada nos primeros movimientos de la mayoría de les formes musicales del momentu (sonata puramente dicha, cuartetu, sinfonía, etc.).

Formes instrumentales[editar | editar la fonte]

Les formes instrumentales del Clasicismu reciben el so nome según el conxuntu al que tán destinaes:

  • La sonata ta escrita pa un preséu solista (xeneralmente'l pianu), o bien para pianu y un segundu preséu (violín, flauta, etc.).
  • El tríu, el cuartetu, el quintetu... denominen a obres escrites respeutivamente pa trés, cuatro, cinco... preseos. Ente estes combinaciones queden afitaes delles plantíes fixes, como la del cuartetu de cuerda o'l quintetu de vientu.
  • La serenata, el divertimento y la casación suelen tar escrites pa un conxuntu de tamañu mediu (pequeña orquesta de cuerdes, banda de vientu), pa ser interpretaos al campu.
  • El conciertu ta escritu pa un preséu solista y orquesta.
  • La sinfonía ye una obra escrita para orquesta sinfónica.
L'orchestre de l'Opéra, cuadru d'Edgar Degas, 1870.

Toes estes obres son estructuradas de manera similar, tomando como modelu la sonata. Tien esti trés o cuatro movimientus:

  • Nel primeru síguese un esquema con trés partes: primero una esposición na que'l compositor preséntanos dos tarrezas, unu enérxicu, na tonalidá principal, y otru más melódicu, na dominante o'l relativu mayor. De segundes, el desenvolvimientu, nel que s'establez un conflictu ente los dos tarrezas, que son estazaos, tresportaos, variaos... Finalmente la reexposición, na que la tensión harmónico resolver al volver escuchase les temes iniciales na mesma tonalidá.
  • El segundu movimientu, lentu, suel ser más melodiosu, utilizándose la forma lied, d'estructura ternaria y calter llíricu.
  • El tercer movimientu tien un calter más gayoleru, xeneralmente en forma de minueto, danza d'orixe francés, o de scherzo (nel casu de Beethoven).
  • Nel cuartu movimientu adóptase casi siempres la forma rondó, qu'alterna una tema principal a manera d'estribillu, na tonalidá principal, con episodios n'otros tonos.

Na sonata puramente dicha'l compositores solíen prescindir dacuando de dalgún de los cuatro movimientos canónicos, a la so eleición. El conciertu nunca tien minueto, quedando por tanto estructurado siempres en namái tres movimientos. Los divertimentos y serenates, otra manera, solíen ampliar la secuencia habitual con dalgún movimientu suplementariu.

Los preseos y la orquesta nel Clasicismu[editar | editar la fonte]

Magar la mayoría de los preseos sinfónicos yá esistíen dende'l Barrocu, munchos d'ellos camuden y afáense a los nuevos requerimientos estilísticos y de composición de la dómina: asina, los de vientu aumenten el númberu de furacos y llaves p'afaese a les tonalidaes con munches alteraciones. Dellos preseos que surden nesti periodu son el pianoforte, el arpeggione y el clarinete, mientres pierden vixencia casi hasta la so estinción la viola da gamba, el clavicordiu, la flauta duce (que volverá renacer nel sieglu XX), el baxón y el llaúd, ente otros. El fortepiano impúnxose sobre'l clave de tala forma que pasó a ocupar un llugar central na música de cámara ya inclusive nos conciertos solistes.

Este ye un periodu clave tamién pa la orquesta porque se configura la orquesta sinfónica como tal, por influencia de Mozart, Haydn y la escuela de Mannheim. De la orquesta de cámara heredada del Barrocu caltién la seición de cuerdes como base, anque esta ye ampliada en númberu y suel complementase con siquier un par d'oboes y de trompes. Al avanzar el sieglu queda afitada la seición de preseos de madera a dos: dos flautes treveseres, dos oboes, dos clarinetes y dos fagotes. La seición de metal solía incluyir ente dos y cuatro trompes, dos trompetes (con timbales) y, dacuando, unu o dellos trombones. Abandónase la práutica del so continuu, y collo el clavecín na orquesta, salvu pa los recitativos operísticos.

Les formes vocales[editar | editar la fonte]

Manuscritu del Requiem de Mozart: entamu del Lacrimosa.

La ópera[editar | editar la fonte]

Yá dende entamos del sieglu XVIII convirtiérase nun campanudu espectáculu de corte, al traviés del cual los monarques y aristócrates exhibíen la so rellumanza. Les temes referir a la mitoloxía y representaben grandes traxedies llíricu-heroiques, montaes con gran aparatu: yera la llamada ópera seria, cantada n'italianu.

Otra manera, les clases sociales menos favorecíes cuntaben col so propiu teatru musical, la ópera buffa, pequeñes actuaciones satíricu-burlescas. De curtia duración y argumentu simple, recurren a la espresión direuta en llinguaxe coloquial y sírvense de dos o tres personaje solamente, amenorgando al máximu los elementos musicales, nos qu'en concencia tán ausentes los coros y cobra la mayor importancia la melodía popular de bona construcción. La ópera buffa ganó importancia y nivel artísticu mientres el Clasicismu, y apaecieron amás versiones nacionales, escrites na llingua llocal y con diálogos en llugar de recitativos, como'l Singspiel n'Alemaña, la zarzuela n'España y la opéra-comique en Francia.

La música relixosa[editar | editar la fonte]

Un gran númberu de compositores siguió adscritu al serviciu de la Ilesia, y siguieron escribiendo por tanto formes relixoses como la misa y el motete, polo xeneral pa orquesta, coru y solistes, y nun estilu deliberadamente arcaicu. Un exemplu bien conocíu d'esti xéneru ye'l Réquiem de Mozart.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Rosen, Charles (2009). L'estilu clásicu: Haydn, Mozart, Beethoven. Madrid: Alianza Música. ISBN 8420685291.
  • de la Motte, Diether (1998). Tratáu d'harmonía. Barcelona: Idea Books. ISBN 84-8236-105-8.
  • Downs, Phillip G. (1998). La música clásica. La era de Haydn, Mozart y Beethoven. Akal Música. ISBN 978-84-460-0734-0.
  • Grout, D.J. et al. (1993). Historia de la música occidental, (Dos tomos), Madrid: Alianza Música. ISBN 9788420664910 - ISBN 9788420664927.
  • Michels, Ulrich (1982). Atles de Música, (Dos tomos), Madrid: Alianza Atles. ISBN 84-206-6999-7.
  • Alsina, Pep; Frederic Sesé (1994). La música y la so evolución, 1ra, Editorial Graó. ISBN 84-7827-110-4.
  • Robertson, A.. Historia xeneral de la música III. España: Editorial Ismu S.A.. ISBN 84-7090-036-6.
  • Suárez Urtubey, Pola (2004). Historia de la música. Claridad. ISBN 950-620-155-2.
  • Honolka, Kurt; Reinhand, Kurt; Stäblein, Bruno; Enge, Hans; Netil, Paul (2005). Edaf: . ISBN 978-84-7166-198-2.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]