Cecilia Pantoja

De Wikipedia
Cecilia Pantoja
Vida
Nacimientu Tomé21 d'ochobre de 1943
Nacionalidá Bandera de Chile Chile
Muerte Santiagu[1]24 de xunetu de 2023[2] (79 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu cantantecompositora de cantares
Premios
Seudónimos Cecilia y Cecilia la Incomparable
Xéneru artísticu bolero (es) Traducir
tango (es) Traducir
Mambo (es) Traducir
Chachachá (es) Traducir
rock and roll
Instrumentu musical voz
Discográfica EMI-Odeón Chilena (es) Traducir
Creencies
Relixón xudaísmu[5]
IMDb nm4799893
Cambiar los datos en Wikidata

Mireya Cecilia Ramona Pantoja Levi (21 d'ochobre de 1943Tomé – 24 de xunetu de 2023Santiagu)[6] más conocida como Cecilia la Incomparable, o a cencielles Cecilia, ye una cantautora chilena, representante de la nueva fola nos años 1960. Ganó'l certame internacional del Festival de Viña del Mar en 1965. Premiu a la Música Nacional Presidente de la República 2016.

Reseña[editar | editar la fonte]

Cecilia representa unu de los fenómenos más atípicos y sorprendentes de la música popular chilena. Anque apruz como solista en plena reblaneda de la Nueva Fola, alzándose escontra mediaos de los años 1960 como la mayor estrella xuvenil de la dómina, el so estilu y repertoriu nun respuenden a cabalidad al molde del movimientu. Mientres los pares de la so xeneración llindar a doblar los cantares d'ésitu n'Estaos Xuníos o, cuanto más, a proponer un pop llixeru y elemental, Cecilia adquirió personalidá propia con un catálogu diversu de cantares qu'en gran parte bebíen de la tradición musical llatina y europea.

Boleru, tangu italianu, mambo, chachachá y rock'n roll fueron dalgunos de los estilos con que foi construyendo una identidá musical que nun tuvo comparanza nin descendencia. Como lo constató a tiempu el so productor musical y daquella direutor artísticu del sellu Odeón, Rubén Nouzeilles, Cecilia foi única ente los músicos de la so xeneración. D'ende'l nome del so segundu long play solista, La incomparable (1965), títulu que d'equí p'arriba se metió nel llamátigu artísticu con que se fadría conocida ente les mases.

Primeros grupos[editar | editar la fonte]

Cecilia empecipiar nel cantar a fines de los años 1950 en Los de Tomé, cuartetu melódicu formáu orixinalmente por trés hermanos de apellido González y que'l so nome tributa a la ciudá d'orixe de los sos integrantes. Tres la grabación d'un primera y únicu discu senciellu pal sellu RCA, a empiezos de la década de los '60 el grupu eslleir, y la so voz principal llanzar en solitariu xunto a un grupu de sofitu vocal que bautiza Los Singers. Con ellos llega en 1962 a los estudios Odeón pa grabar el so primer trabayu solista, un discu single que, al sumar los sos dos cares, combina lo que yá entós, en plenu despegue de la Nueva Fola, paez irreconciliable: tangu italianu (Unu de tantos) y rock'n roll interpretáu n'idioma nativu (I wanna live).

Fueron estos los cimientos de la primera gran revuelta de mases xenerada en Chile en redol a una cantante xuvenil. Un par d'años dempués del so debú solista, impulsada por cantares italianos como Tangu de les roses (1963), Aleluya (1964) y Bañu de mar a medianueche (1964), Cecilia cobraba una popularidá hasta entós insospechada pa una cantante xuvenil. A la so manera, el fenómenu de Cecilia foi en Chile similar al qu'en paralelu provocaron los Beatles n'Inglaterra y Estaos Xuníos. Nos años del so reináu (1963-1965), foi ella quien lideró les llistes de ventes y popularidá de la prensa y la radio; los sos fans atacar por ensames nes radios, teatros y estadios onde se celebraben los sos conciertos; y el so nome encabezó delles de les principales xires entamaes pel país naquellos años.

Carisma y discutiniu en vivu[editar | editar la fonte]

La so influencia trescendió a la música y la so industria llocal. Con un esplegue escénicu como nunca antes viérase nel país, desfachatado y provocatible, y un catálogu que cruciaba xéneros musicales, Cecilia convertir nun símbolu d'emancipación sexual. Tal como asocedió n'otres llatitúes con Elvis Presley y Sandro, la mocedá chilena de la dómina tuvo al frente un modelu que transgredía modales, convenciones y costumes. Una prueba d'ello ta na so participación de 1965 nel Festival del Cantar de Viña del Mar. Compitiendo col cantar «Como una fola», de la chilena María Anxélica Ramírez,[6] la cantante se trenzó nun agudu discutiniu coles autoridaes edilicias de la dómina al contravenir l'encamientu de nun interpretar el so característicu besu de taquín, xestu escénicu inspiráu na téunica futbolístico y considerao daquella desaveniente pa ser executáu por una señorita como ella. A esta trasgresión sumóse un discutiniu: magar ganar la competencia, la so actuación final nesa versión del festival realizar ente la ulla d'un sector del públicu que refiertó la decisión del xuráu. Lloñe de amilanarse, la cantante de Tomé respondió con visaxes, xestos burllonos y unu qu'otru besu de taquín.

Nun ye posible esplicar el fenómenu de Cecilia ensin atender a la influencia qu'exerció nella'l so primer productor musical y daquella direutor artísticu del sellu Odeón, Rubén Nouzeilles. A diferencia d'otros productores de la dómina, Nouzeilles nun comulgaba col facilismo de la Nueva Fola. La so formación musical yera tan amplia como pa sumar producciones de músicos disímiles, como Lucho Gatica, Violeta Parra y Los Huasos Quincheros. Les grabaciones de Cecilia que lleven la firma de Nouzeilles fueron en definitiva les más trascendentes de la so carrera, y caracterizáronse por riques orquestaciones qu'iguaron direutores de planta de la Odeón como Luis Barragán y Valentín Trujillo.

Resulta sintomáticu que l'empiezu del cayente artísticu de Cecilia coincidiera col so alloñamientu de la Odeón. Esmuel pola progresiva perda de popularidá que dende la segunda metá de la década esperimentó a manes de nuevos ídolos xuveniles, ente ellos José Alfredo Fuentes, en 1968 decide camudase al sellu CBS/Philips y empezar a grabar temes que-y dieren un perfil más adultu ya internacional a la so carrera. Asina foi como a partir d'esi añu y hasta 1970 propunxo versiones progresives pa temes de Violeta Parra (Gracies a la vida) y Víctor Jara (Plegaria a un llabrador). Pero ensin batura a duldes el rexistru más trascendente d'esti periodu foi Compromisu, una balada d'acentu roqueru que tres décades dempués sería rescatada por Javiera y Los Imposibles. Nel so momentu, sicasí, l'ésitu d'esti esperimentu estilísticu foi insatisfactoriu, y les sos resultaos llevaron a la cantante a probar suerte con tolos medios que tuvo al so algame.

N'editando un primera y únicu LP pa CBS/Philips, Gracies a la vida (1970), intentó ensin suerte empecipiar una carrera en Méxicu y a la vuelta, en plenu gobiernu de la Unidá Popular, fundó'l so propiu sellu discográficu, Chía Producciones, pal que grabó delles poques temes de corte murniu y románticu que tuvieron escasu espardimientu. Foi'l so últimu intentu importante por recuperar la gloria perdida.

Lleenda bohemia[editar | editar la fonte]

El golpe d'Estáu del 11 de setiembre de 1973 sorprender cantando en boites y centros nocherniegos de la capital, y de magar, aquellos escenarios van convertir nun abellugu pa la so sobrevivencia artística. A diferencia d'otros cantantes de la so xeneración, la exreina de la Nueva Fola va permanecer al marxe de los circuitos oficial y masivu d'espardimientu. Nos soterraños de l'ablayada bohemia nacional, Cecilia va empezar a alzase en lleenda d'una nueva xeneración que va empezar a valorala como figura de cultu ya iconu gai.

La primer señal al respeutu la entrega'l direutor teatral Vicente Ruiz, quien en 1984 utiliza cantares de Cecilia pa musicalizar una versión de la obra Hipólito, que se montó nel teatru El Trolley. La interpretación de los cantares ta confiaes a un grupu conformáu por Javiera Parra, el so hermanu Ángel Parra (guitarra), Rodrigo Alvarado (guitarra), Silvio Paredes (baxu) y Sebastián Levine (batería), la base de Primeros Auxilios. ¿Qué conexón vio Vicente Ruiz ente Cecilia y una traxedia griega? «Ella ―declaró n'avientu de 1984 al suplementu Wikén del diariu El Mercurio― ye como daquién maxestosu que sumió na escuridá del anonimatu por una posible autodestrucción. Tolos sos cantares son d'amor; pero d'un amor fatal, imposible de concretar. Ella ye una muyer que se automarginó».

Cecilia al recibir el Premiu a la Música Nacional (2016).

Anque'l montaxe de Hipólito tuvo una repercusión bien marxinal, foi'l puntu de partida por que Cecilia fora revalorada ente nueves xeneraciones. Once años dempués, Javiera y Los Imposibles incluyiríen una versión de «Compromisu» nel so discu debú de 1995, que atoparía ecu nes radios locales, contribuyendo a la renacencia de Cecilia.

Depués realizáronse una serie de conciertos de l'antigua reina de la Nueva Fola (unu d'ellos con un llenu total nel Teatru Caupolicán), col so ex direutor artísticu, Leo Garcia. Depués Rubén Nouzeilles, llanzó dos discos compilados en formatu dixital, La incomparable (1995) y Un día te voi dicir (1997), que les sos ventes sumaron más de 100 mil unidaes, delatando l'enraigono popular de los sos cantares.

Nel mesmu periodu, una obra de teatru sobre la vida de Cecilia que tocaba la tema del alcoholismu y l'homosexualidá alimentaría'l mitu sobre la so figura. A ello contribuyiría la biografía ensin autorizar Cecilia, la vida en llapaes (2002, Planeta), de Cristóbal Peña. En permaneciendo un mes a la venta, el llibru foi requisado por orde d'un tribunal del crime capitalín, qu'usó'l testu como mediu de prueba pa evaluar posibles inxuries con publicidá acusaes pola mesma autora nuna demanda. Un añu y mediu dempués, el casu foi cerráu ensin que'l tribunal llegara a pronunciase sobre'l fondu de la demanda.

Pese al impautu y adoración que sigue provocando nun públicu diversu, Cecilia Pantoja Levi ―como tolos cantantes de la so xeneración― llindóse a alministrar el so patrimoniu musical de los años 1960.

Artistes como Mon Laferte[7] y Denisse Malebrán declaráronse incluenciados por Cecilia.

Discografía[editar | editar la fonte]

Disco d'estudiu[editar | editar la fonte]

Discos en direuto[editar | editar la fonte]

  • Cecilia en vivu (2000)
  • Cecilia en conciertu: Santiago 2006 (2006)

Escoyetes[editar | editar la fonte]

  • Cecilia: Sus más grandes ésitos (1980)
  • Cecilia: Sus más grandes ésitos II (1982)
  • La incomparable (1995)
  • Un día te voy a decir (1998)
  • Antología 1960-1970 (2002)

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]