Alemaña nazi

Coordenaes: 52°30′40″N 13°22′47″E / 52.5111°N 13.3797°E / 52.5111; 13.3797
De Wikipedia
(Redirixío dende III Reich)
República de Weimar
Estáu Federal d'Austria
Ciudá Llibre de Danzig
República de Lituania (1918–1940)
Alemaña nazi
(de 15 marzu 1933 a 23 mayu 1945)
zona d'ocupación d'Estaos Xuníos
zona d'ocupación británica
zona d'ocupación francesa
zona d'ocupación soviética
estáu desapaecíu
bandera de la Alemania Nazi (es) Traducir Escudo de la Alemania nazi (es) Traducir y Reichsadler (es) Traducir
Himnu nacional Das Lied der Deutschen
Alministración
Nome oficial Deutsches Reich (de)
Capital Berlín
Forma de gobiernu dictadura
Sistema semipresidencialista
dictadura de partido único (es) Traducir
Paul von Hindenburg (dende 12 mayu 1925)
Llingües oficiales alemán
Relixón oficial estáu laicu
División
Miembru de
Xeografía
Coordenaes 52°30′40″N 13°22′47″E / 52.5111°N 13.3797°E / 52.5111; 13.3797
Llendaba con Segunda República Polaca, Primer República d'Austria, Estáu Federal d'Austria, Xunión Soviética, Lituania, Territorio de Memel (es) Traducir, Primer República de Checoslovaquia, Segunda República Checoslovaca (es) Traducir, Protectorado de Bohemia y Moravia (es) Traducir, Tercer República Francesa, Francia de Vichy, Dinamarca, República Eslovaca, Gobiernu Xeneral, Países Baxos, Bélxica, Luxemburgu, Reinu d'Italia, Suiza, Yugoslavia, Reinu d'Hungría y Estáu Independiente de Croacia
Demografía
Población 109 518 183 hab. (1940)
Economía
Moneda Reichsmark
Cambiar los datos en Wikidata

L'Alemaña nazi o nacionalsocialista son términos historiográficos de normal emplegaos pa referise al periodu de la historia d'Alemaña entendíu ente 1933 y 1945, cuando'l Partíu Nacionalsocialista Obreru Alemán (NSDAP) d'Adolf Hitler gobernó'l país. Oficialmente, l'Estáu alemán siguió denominándose Deutsches Reich (Imperiu Alemán) como lo fuera yá en dómines anteriores dende 1871. Sicasí, en 1943 el gobiernu nazi decidió adoptar la denominación Großdeutsches Reich (Gran Imperiu Alemán), que siguiría emplegándose hasta 1945. Utilizando la mesma terminoloxía nazi, tamién s'utiliza profusamente la denominación Tercer Reich pa referise a esta dómina.

Sol gobiernu de Hitler, Alemaña tresformar nun Estáu fascista, que controlaba cuasi tolos aspeutos de la vida. Dempués de que Hitler fuera nomáu canciller pol presidente Paul von Hindenburg, el 30 de xineru de 1933, el Partíu Nazi empezó a esaniciar tola oposición política y a consolidar el so poder. Hindenburg morrió'l 2 d'agostu de 1934, polo que Hitler convertir en dictador d'Alemaña cuando se fundieron los poderes y les oficines de la Cancillería y de la Presidencia. El día 19 d'agostu de 1934, por aciu un referendu nacional, Hitler foi confirmáu como Führer d'Alemaña. Tol poder concentrar en manes d'Adolf Hitler, y según el principiu del Führerprinzip la so pallabra taba percima de toles lleis. El gobiernu nun yera un cuerpu cooperativu coordináu, sinón más bien una agrupación de facciones que lluchaben por atropar poder y ganar el favor de Hitler. Metanes la Gran Depresión, los nazis restauraron la estabilidá económica y acabaron col desemplegu de mases utilizando los elevaos gastos militares y una economía mista. Llevar a cabu amplies obres públiques, incluyendo la construcción de les famoses autopistes.

La torna a la estabilidá económica impulsó la popularidá del réxime. El racismu, especialmente l'antisemitismu, foi una de les sos carauterístiques centrales de la ideoloxía oficial. Los pueblos xermánicos —tamién llamaos de raza nórdica— fueron consideraos la representación más pura del arianismo, presentándose como una raza cimera, en virtú de lo cual los xudíos y otros grupos étnicos consideraos indeseables fueron escorríos o asesinaos, y l'oposición al gobiernu de Hitler foi reprimida de forma sistemática.

Miembros de la oposición lliberal, socialista y comunista fueron asesinaos, encarcelaos o forzaos al exiliu. Les ilesies cristianes tamién carecieron represión, viendo cómo munchos de los sos líderes yeren llevaos a la cárcel. La educación centrar na bioloxía racial, política de población y aptitú pal serviciu militar. Amenorgar les carreres y oportunidaes d'educación pa les muyeres. La recreación y el turismu entamáronse al traviés del programa Kraft durch Freude ('Fuercia al traviés de l'allegría') y los Xuegos Olímpicos de 1936 presentaron al Tercer Reich nel escenariu internacional.

El ministru de propaganda Joseph Goebbels fixo usu eficaz de les películes, los mítines de masa oratorio, y los discursos de Hitler pa controlar la opinión pública. El gobiernu controlaba la espresión artística, la promoción de formes d'arte específicu y otros desanimar o prohibíen.

L'Alemaña nazi fixo demandes territoriales cada vegada más agresives, amenaciando cola guerra si nun se cumplíen. Austria y Checoslovaquia fueron anexonaes en 1938 y 1939. Hitler fixo un pactu con Josif Stalin, y tiempu dempués, invadió Polonia en setiembre de 1939, empezando la Segunda Guerra Mundial n'Europa. N'alianza con Italia y les Potencies de la Exa, Alemaña conquistó la mayor parte d'Europa en 1940 y amenació a Reinu Xuníu. Reichskommissariats tomó'l control brutal de les árees conquistaes, y una alministración alemana establecer en Polonia. Xudíos y otres persones consideraes indeseables fueron encarcelaos y asesinaos en campos de concentración nazis y los campos d'estermín. L'aplicación de les polítiques raciales del réxime remató col asesinatu en masa de xudíos y otres minoríes nel Holocaustu.

Dempués de la invasión alemana de la Xunión Soviética en 1941, la marea volver contra'l Tercer Reich, sufriendo graves derrotes militares a partir de 1942. Produciéronse bombardeos a gran escala de les ciudaes alemanes, llinies ferroviaries, y les plantes de petroleu en 1944. Alemaña foi invadida en 1945 polos soviéticos dende l'este y polos aliaos occidentales dende l'oeste. La negativa de Hitler a almitir la derrota llevó a la destrucción masiva de la infraestructura alemana y la perda innecesaria de vides nos últimos meses de la guerra. Los aliaos empecipiaron tres el fin del conflictu una política de desnazificación y llevaron a los líderes nazis sobrevivientes a xuiciu por crimen de guerra, crímenes de lesa humanidá y guerra d'agresión nos Xuicios de Núremberg.

Definiciones[editar | editar la fonte]

El términu nazi ye l'apócope de nacionalsocialismu n'alemán. Esta ideoloxía foi institucionalizada nel Partíu Nacionalsocialista Obreru Alemán, n'alemán Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei (NSDAP), o Partíu nazi.

El Tercer Reich ye'l periodu y utilízase como sinónimu pa l'Alemaña nazi. El términu adoptáu polos nazis, consideraba al Sacru Imperiu Romanu Xermánicu como'l primer Reich o imperiu, al Imperiu alemán de 1871 como'l segundu y al so propiu réxime como'l terceru. Esto fixo pa suxurir una vuelta gloriosa de l'Alemaña anterior tres la República de Weimar instaurada en 1919 y que, sicasí, nunca foi eslleida oficialmente pol nuevu réxime. Dende 1939, sicasí, los mesmos nazis evitaron utilizar la espresión Tercer Reich» (Drittes Reich), sustituyéndola en 1943 por «Gran Reich alemán» (Grossdeutsches Reich), n'alusión a la considerable espansión de les sos fronteres que se produció ente 1939 y 1940.[1]

El Partíu Nazi procuró combinar símbolos tradicionales d'Alemaña con símbolos propios, siendo un símbolu únicu la esvástica, el más representativu del réxime, nun esfuerciu por afitar la idea d'unidá ente los sos ideales y Alemaña.

Ideoloxía del réxime[editar | editar la fonte]

Miembros de les SA fuercen el boicó nazi de negocios xudíos (1 d'abril de 1933).

Dende una perspeutiva internacional, el nazismu tomara una parte de la base ideolóxica del fascismu que se desenvolvió orixinalmente n'Italia con Benito Mussolini. Dambes ideoloxíes participen del usu políticu del militarismu, el nacionalismu, l'anticomunismu, l'antisemitismu, l'aprobación de la violencia como métodu políticu y l'empléu de fuercies paramilitares como sofitu del réxime, y dambes taben destinaes a la creación d'una dictadura dirixida pol Estáu. Los nazis, sicasí, taben muncho más centraos na tema de la pureza racial» que los fascistes n'Italia. Los nazis teníen tamién la intención de crear un Estáu totalitariu por completu, a diferencia de los fascistes italianos, que dexaron un mayor grau de llibertaes privaes pa los sos ciudadanos, anque ensin tolerar disidencia dalguna. Estes diferencies fixeron posible, por casu, a la monarquía italiana siguir esistiendo sol réxime fascista, según caltener delles competencies oficiales.

La naturaleza totalitaria del partíu nazi foi unu de los sos principales postulaos. Los nazis sosteníen que absolutamente tolos grandes llogros nel pasáu de la nación alemana acomuñar colos ideales del nacionalsocialismu, inclusive antes de que la ideoloxía oficial esistiera, ente que toles creaciones culturales como la lliteratura, la música, la pintura, la historia y les ciencies exactes teníen de quedar suxetes a la censura del NSDAP, quien dictaba lo que tou alemán tenía d'aceptar y creer, controlando cada aspeutu de la vida de la población alemana, incluyendo nueves y neños. Al empar, la propaganda nazi buscaba l'afitamientu de los ideales nazis y los ésitos del réxime del «líder» o Führer, Adolf Hitler, quien foi retratáu como'l presuntu xeniu detrás del ésitu del partíu nazi d'Alemaña y salvador de la nación, según líder supremu a quien nun tenía de cuestionar se. Hitler tuvo la capacidá de captar l'atención del públicu al traviés de los sos poderosos discursos y esto ayudólu a ganar un cultu a la personalidá per parte de los sos siguidores.

Cola del Congresu del partíu del Imperiu» (Reichsparteitag) en 1934.

P'amedranar al Estáu alemán y a los otros partíos políticos, el partíu nazi dependía d'una fuercia paramilitar, les Sturmabteilung (SA) o «Tropes d'asaltu» que s'utilizaba principalmente p'atacar a la oposición d'izquierda, a los demócrates, a xudíos y otros grupos minoritarios o d'oposición. La violencia de les SA causó enantes de 1933 un clima de medrana nes ciudaes. Les SA tamién contribuyeron a atraer a un gran númberu de mozos desemplegaos al Partíu nazi.

Los nazis fixeron so'l conceutu de Grossdeutschland, o la «Gran Alemaña», y consideraron que la incorporación de los pueblos xermánicos nuna sola nación yera un pasu de vital importancia pal so ésitu y prosperidá, ensin importar que pa ello s'atacara a otres naciones: ello xustificábase na doctrina del espaciu vital» (Lebensraum), onde los nazis afirmaben qu'Alemaña precisaba más territoriu pa desenvolvese dafechu y por ello, invocaben el presuntu derechu d'Alemaña d'afrellar a otres naciones pa llograr más territoriu.

Con esta idea'l réxime nazi esixó concentrar nun solu Estáu (el Tercer Reich) a tolos individuos de «etnia alemana» d'Europa, entá cuando tuvieren esvalixaos n'otros países. En contraposición, la presencia de población d'orixe xermanu yera una sida nazi p'aumentar el territoriu d'Alemaña: asina asocedió col'anexón d'Austria nel Anschluss o la destrucción de Checoslovaquia tres los Alcuerdos de Múnich, nel primer casu coles mires de xunir a dos naciones del mesmu orixe étnicu, y nel segundu cola sida de «protexer a la minoría étnica alemana»[ensin referencies] que vivía en territoriu checu. Finalmente esta ideoloxía llevó al estremu de proyeutar la colonización d'estenses árees de Polonia, Rusia y Ucraína con llabradores alemanes, pa lo cual se esclavizaría a les poblaciones natives y depués esterminaríase o deportaría a los individuos «escedentes».

El racismu yera un aspeutu importante de la sociedá y la política nel Tercer Reich, determinando la persecución y asesinatu de los alemanes d'orixe xudíu, y depués d'otres minoríes étniques como los xitanos. Los nazis tamién combinaron l'antisemitismu cola so «llucha contra la ideoloxía comunista» y consideraron que'l movimientu d'izquierda, según el capitalismu de mercáu, yeren el llabor d'una Combalechadura de los xudíos», como xustificación al estermín de dicha etnia. Refiriéronse asina a esti movimientu cola terminoloxía «revolución xudíu-bolxevique de subhumanos».[ensin referencies] Esta clase d'idees manifestar nel desplazamientu, internamientu y, más tarde, l'estermín sistemáticu d'un númberu envaloráu de 11 a 12 millones de persones. Aproximao la metá d'estes víctimes que morrieron a lo llargo de la Segunda Guerra Mundial fueron xudíos, no que ye históricamente recordáu como'l Holocaustu (Shoah), y otru grupu enorme de 100 000 a 1 000 000 de xitanos, que fueron asesinaos nel Porraimos o «holocaustu de los xitanos». Otres víctimes de la persecución nazi incluyíen comunistes, socialistes, anarquistes, republicanos españoles, negros,[2][3] opositores políticos polo xeneral, homosexuales,[4] disidentes relixosos como los Testigos de Xehová, sacerdotes católicos y clérigos protestantes que refugaben la ideoloxía violenta del réxime, y masones.[5]

Historia[editar | editar la fonte]

Adolf Hitler convertir nel xefe d'estáu d'Alemaña en 1934 col títulu de Führer und Reichskanzler.

Dempués de la so derrota nes eleiciones de 1932, el NSDAP promovió una fola de revueltes y violencia caleyera que llevó al débil ya inestable gobiernu al colapsu. El xefe d'Estáu, Paul von Hindenburg, foi primíu a apautar con Hitler, quien foi nomáu canciller alemán el 30 de xineru de 1933. Una vegada nel cargu, Hitler decretó nueves eleiciones metanes una intensa propaganda nazi. Poco tiempu dempués de los comicios, l'edificiu del Reichstag foi amburáu. Entós Hitler culpó a los comunistes, suxuriendo que la quema yera l'empiezu d'una revolución y semó la llerza coles mires de llograr un mayor caudal eleutoral.[6] Finalmente, les eleiciones otorgar el control del Parllamentu, que poco dempués aprobaba una llei que, na práutica, establecía una dictadura y desaposiar de los sos poderes.

Hitler impunxo dende entós un gobiernu centráu alredor de la so figura, basáu nel principiu del líder o Führerprinzip. Según esti principiu políticu, el Führer quedaba identificáu col pueblu («yera» el pueblu), y solo él conocía y representaba l'interés nacional. Esta representación del pueblu pol líder yera esencial: nun suponía nengún procedimientu de consulta y delegación del poder. El Führerprinzip, sosteníen los sos ideólogos, reemplazaba a un gobiernu irresponsable ya impotente (el parllamentariu), por otru poderosu y nel que la responsabilidá recayía nuna sola figura. Asina, la voluntá del Führer tresformar na llei. L'aplicación d'esti principiu resultó en formes totalitaries de control y represión, yá que cualquier oposición a los designios del Führer yera, por definición, antinacional.

L'antisemitismu xugó un papel importante dientro de la doctrina nazi. A la raza aria como símbolu perfectu de too lo puro n'Alemaña se Le contraponía la perversión de la raza xudía, enemiga del xéneru humanu. Los xudíos fueron presentaos por Hitler como chivu espiatoriu pola derrota alemana na Primer Guerra mundial. La propaganda nazi encargar d'espublizar toa una serie de películes de cine (como El xudíu Süss y El xudíu eternu), panfletos y demás publicaciones que llograron reverdecer el latente antisemitismu de la población. A midida que los nazis fueron ganando poder, los xudíos viéronse cada vegada más escorríos hasta rematar nel xenocidiu conocíu como Holocaustu o Shoá.

Expansionismo nazi[editar | editar la fonte]

Espansión d'Alemaña de 1935 a 1939.

Na so obra Mein Kampf, Hitler escribiera: «Los alemanes tienen el derechu moral d'adquirir territorios ayenos gracies a los cualos espérase atender a la crecedera de la población.» Hitler establecía la necesidá d'acabar cola desproporción ente la población alemana y la superficie territorial qu'ocupaba.

La idea nun se llindaba a restaurar les fronteres anteriores al españíu de la Primer Guerra Mundial en 1914, sinón qu'amás se pretendía conquistar nueves tierres al Este. Non yá p'asegurar el sustentu a la población, sinón, y sobremanera, pa garantizar la so sobrevivencia, por cuenta de les races inferiores», nesti casu la raza eslava. D'esta manera, la bioloxía convertir en determinante de los valores fundamentales de la comunidá nacional.

Hitler amontó'l Lebensraum (espaciu vital) al traviés del Anschluss (anexón) con Austria y la ocupación de los Sudetes (Checoslovaquia) en 1938, y depués per mediu de la invasión de Polonia en 1939, que motivó l'españíu de la Segunda Guerra Mundial.

El expansionismo nazi alemán algamó'l so puntu culminante cuando Alemaña invadió a la Xunión Soviética en 1941, ocupando Ucraína, Bielorrusia, Letonia, Lituania, Estonia y la metá occidental de la Rusia europea.

Territoriu[editar | editar la fonte]

Principales ciudaes del III Reich (17/05/1939)
Posición Ciudá Población
Berlín 4 338 756
Viena 1 770 938
Hamburgu 1 711 877
Múnich 829 318
Colonia 772 221
Leipzig 707 365
Essen 666 743
Dresde 629 713
Wrocław 629 600
10ª Frankfurt del Main 553 464
11ª Dortmund 542 261
12ª Düsseldorf 541 410

Amás del territoriu d'Alemaña mientres la República de Weimar, el nuevu Reich llegó a incluyir, nos años que precedieron a la Segunda Guerra Mundial, les zones con poblaciones étniques xermanes como Sarre, Austria (tres el Anschluss pasa a denominase Ostmark), los Sudetes (Crisis de los Sudetes) y el territoriu de Memel. Rexones adquiríes dempués del españíu de la Segunda Guerra Mundial inclúin Eupen y Malmédy (arrampuñada a Bélxica), Alsacia-Lorena (arrampuñada a Francia), Danzig y diversos territorios del centru y norte de Polonia. Amás, de 1939 a 1945, el Tercer Reich amestóse'l territoriu checu de la República de Checoslovaquia dándo-y el nome de Protectoráu de Bohemia y Moravia como un territoriu apoderáu. Anque esti protectoráu considerábase una parte de la «Gran Alemaña», caltuvo la so propia moneda y una frontera interna» comercial con Alemaña.

La Silesia Checa incorporar na provincia de Silesia nel mesmu periodu. En 1942, el Luxemburgu ocupáu amiéstase direutamente como provincia d'Alemaña. Les rexones sur y central de Polonia taben al cargu de un gobiernu d'ocupación llamáu'l Gobiernu General, anque en posición muncho menos autónoma que'l Protectoráu de Bohemia y Moravia, y cola amenaza persistente de «germanizar» totalmente el territoriu y espulsar de les ciudaes a la población polaca, con mires a una anexón total nel futuru. A finales de 1943, tres la rindición del Reinu d'Italia, Alemaña ocupa militarmente Istria y el sur del Tirol, que fuera territoriu d'Austria enantes de 1918; magar nesti casu nun hubo anexón direuta, el Tercer Reich nun dexó control dalgunu d'esti territoriu a la República Social Italiana, y de fechu estes rexones quedaron so alministración civil alemana.

Los Estaos federaos qu'integraben Alemaña según la Constitución de Weimar vieron bien amenorgada la so autonomía pol réxime nazi y sustituyíos nos sos derechos políticos polos Gaue (distritos) empobinaos por representantes llamaos Gauleiter, que fueron dafechu lleales al gobiernu central. Na mayoría de los casos d'antiguos territorios estranxeros, el Gauleiter yera tamién responsable de la unión del territoriu a un Reichsgau. Estos cambeos alministrativos desmantelaren la hexemonía política rexonal heredada del Imperiu Alemán dende 1871. Sicasí, el títulu del Primer Ministru de Prusia foi utilizáu por Hermann Göring de 1933 a 1945, ensin que tales Estaos fueren eslleíos oficialmente.

Los territorios rexonales creaos nos territorios ocupaos tamién se los anexonó direutamente Alemaña. En munches zones, creáronse territorios ocupaos llamaos Reichskommissariat, como por casu el Reichskommissariat Ostland na Xunión Soviética. Nel norte d'Europa, taben el Reichskommissariat Niederlande (Países Baxos) y el Reichskommissariat Norwegen (Noruega), que taben destinaos a fomentar la colonización alemana. En 1944, fundóse un Reichskommissariat nel norte de Francia y Bélxica, enantes conocíu como l'Alministración Militar de Bélxica y el norte de Francia, pola que se forzaren restricciones a los viaxes col fin de fomentar la colonización alemana.[ensin referencies]

Les fronteres de facto del Reich camudaron muncho primero de la so derrota militar en mayu de 1945, por cuenta de que la población alemana fuxó escontra l'oeste ante la meyora del Exércitu Colorado y la presión de los Aliaos occidentales nel este de Francia. A finales de la guerra, tan solo quedó una pequeña franxa de tierra que diba dende Austria a Bohemia y Moravia —según delles otres rexones aisllaes— que nun tuviera sol control de los Aliaos. Tres la so derrota, el Reich foi sustituyíu por zones d'ocupación alministraes per Francia, la Xunión Soviética, el Reinu Xuníu y los Estaos Xuníos, tantu n'Alemaña como n'Austria. La zona alemana previa a la guerra al este de la llinia Oder-Neisse y Stettin y la so contorna establecer so alministración polaca y soviética, respeutivamente. Estos cambeos territoriales traxeron la completa disolución de Prusia como un componente territorial alemán. Prusia por tanto estremóse, quedando'l so territoriu partíu ente Polonia y la Xunión Soviética (rexón de Kaliningráu antigua Prusia Oriental). Por aciu la firma del Tratáu de Varsovia (1970) y el Tratáu sobre la Solución Final con al respeutive d'Alemaña (1990), Alemaña confirmó finalmente qu'aceptaba arrenunciar a cualquier reclamación de los territorios perdíos mientres la Segunda Guerra Mundial.

Segunda Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

Conquistes territoriales del Exa (marcáu n'azul), y los Aliaos (marcáu en colloráu).

La «Crisis de Dánzig» algamó'l so puntu máximu meses dempués de que Polonia refugara la ufierta inicial de l'Alemaña nazi en rellación cola Ciudá llibre de Dánzig y el Corredor Polacu. Dempués d'una serie de ultimátums, los alemanes rompieron les rellaciones diplomáticu y poco dempués Alemaña invadió Polonia el 1 de setiembre de 1939.

Esto dio llugar al entamu de la Segunda Guerra Mundial n'Europa, cuando'l 3 de setiembre de 1939, el Reinu Xuníu y Francia declararon la guerra a Alemaña. La Drôle de guerre (guerra de chancia) siguiría. El 9 d'abril de 1940, los alemanes azotaron pel norte contra Dinamarca y Noruega, en parte pa garantizar la seguridá de la continuación de suministros de mineral de fierro dende Suecia al traviés de les agües costeres noruegues. Les fuercies británicu y francés desembarcaron nel Midt-Norge (Centru) y el Nord-Norge (Norte de Noruega), pa finalmente ser ganaes na Campaña de Noruega. En mayu la Drôle de guerre terminó a pesar de les protestes de munchos de los sos conseyeros, cuando Hitler dirixó les fuercies alemanes embistiendo contra Francia y los Países Baxos.

La batalla de Francia foi una apolmonante victoria alemana. Más tarde, esi mesmu añu, Alemaña sometió al Reinu Xuníu a intensos bombardeos mientres la batalla d'Inglaterra, y deliberadamente bombardeó zones civiles de Londres en respuesta a un bombardéu británicu a Berlín. Esto pudo cumplir dos propósitos, yá seya como un precursor de la Operación Lleón Marín o pudo ser un intentu de disuadir a la población británica pol sofitu de la continuación de la guerra. Con too y con eso, el Reinu Xuníu negar a capitular y, finalmente, Alemaña aplazó la Operación Lleón Marín indefinidamente pa realizar la Operación Barbarossa empezando la invasión a la Xunión Soviética.

Soldaos alemanes colando cerca del Arcu de Trunfu de París el 14 de xunu de 1940.

Alemaña invadió la Xunión Soviética el 22 de xunu de 1941 y, en víspores de la invasión, l'exdiputáu de Hitler, Rudolf Hess, trató d'axustar les condiciones de paz col Reinu Xuníu nuna xunta privada oficiosa dempués d'un aterrizaxe accidentáu n'Escocia. Esos intentos fracasaron y foi deteníu. la operación Barbarossa tamién foi de volao aplazada, mientres Hitler esvió l'atención pa salvar al so aliáu italianu nel Norte d'África y los Balcanes. L'Afrika Korps llegó a Libia en febreru de 1941. No que foi unu de les munches meyores na Campaña n'África del Norte, los alemanes tomaron nuevamente gran parte de lo que los italianos apocayá arrenunciaren. N'abril, los alemanes llanzaron entós la Invasión de Yugoslavia. Esto foi siguíu de la batalla de Grecia y de la batalla de Creta. Debíu a la esviadura nel Norte d'África y nos Balcanes, los alemanes nun pudieron llanzar Barbarossa hasta finales de xunu.

Conforme estendíase la duración de la guerra, y primero de too dempués de la Operación Barbarossa en 1941, la Wehrmacht empezó a riquir un cada vegada mayor enrolamiento de varones alemanes nes sos files, y la resultante escasez de trabayadores alemanes foi desaniciada con mayores cantidaes d'obreros estranxeros, que yá non solamente yeren prisioneros de guerra, sinón individuos de los países ocupaos (por casu, checos, franceses, holandeses ya italianos) que yeren por fuercia enrolados poles tropes alemanes pa trabayar nel Reich.

A partir de 1941, l'Estáu Mayor de les Schutzstaffel (SS) punxo en marcha'l programa d'esplotación de la mano d'obra forzada de prisioneros de guerra, na so mayoría ciudadanos polacos, soviéticos y sobremanera xudíos, debíu al antisemitismu alemano, anque tamién s'incluyó a gran númberu de prisioneros franceses y holandeses. Conglomeraos industriales alemanes, como Krupp, BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen o IG Farben - Henkel, participaron en dichu sistema emplegando obreros forzaos estranxeros en réxime de real esclavitú. Tamién les sucursales alemanes d'empreses d'orixe d'Estaos Xuníos, como Fordwerke, filial de Ford, Dehomag, filial d'IBM, y Opel, entós filial de General Motors, usaron dicha mano d'obra esclava.

Campu de concentración de Nordhausen.

L'usu masivu de prisioneros de guerra como obreros forzaos deber al fuerte déficit de trabayadores na industria alemano pola movilización de los varones alemanes al exércitu y el creciente esfuerciu bélicu que llevaba a crecederes de la producción industrial de dellos díxitos añalmente en toles potencies béliques. Paralelamente al anterior lineamiento, llevar a cabu un plan d'estermín masivu de les minoríes, el cuestionáu Holocaustu; xunto al cual el nazismu llevó a cabu un implacable programa de conquista y esplotación nos territorios soviéticu y polacu prindaos, y sol cual les poblaciones locales fueron duramente reprimíes, como parte de la so Generalplan Ost. Según les estimaciones, 20 millones de civiles soviéticos, tres millones de polacos non xudíos y cuasi once millones de soldaos del Exércitu Colorado morrieron mientres la llamada Gran Guerra Patria. El plan nazi yera adquirir el so Lebensraum ('espaciu vital') del este practicando una guerra d'estermín n'Europa oriental y la Xunión Soviética. Amás, los nazis aseguraben qu'un oxetivu d'esta guerra yera «defender la civilización occidental contra'l bolxevismu de subhumanos». Por cuenta de les otomíes del estalinismu, los mensaxes nazis tuvieron efeutu en partes de la Xunión Soviética. Munchos ucraínos, bálticos y soviéticos desilusionaos combatieron, o a lo menos ufiertáronse a lluchar, xunto colos alemanes, y europeos d'otres nacionalidaes apuntar nes divisiones de les Waffen-SS.

A finales de 1941, Alemaña y los sos aliaos controlaben cuasi tolos países d'Europa continental y del Bálticu, con esceición de los países neutrales Suiza, Suecia, España (aldericáu si tratar d'un aliáu de la Exa), Portugal (aldericáu), Liechtenstein, Andorra, Ciudá del Vaticanu (posiblemente dependiente del Estáu italianu), Malta (colonia británica), Xipre (colonia británica) y Mónacu. Nel frente oriental, l'exércitu alemán taba a les puertes de Moscú, sufriendo les inclemencies d'un duru iviernu rusu. Col tiempu, l'exércitu alemán viose obligáu a recular al nun poder tomar Moscú, pero teníen gran parte de los territorios que toma'l Bálticu hasta'l mar Negru.

Antes y dempués del intentu alemán de tomar el Reinu Xuníu, l'armada alemana realizó ataques a los convóis aliaos nel océanu Atlánticu, necesarios pa los británicos, una y bones ellos aprovíen suministros dend'Estaos Xuníos, Canadá y les colonies britániques. Les fuercies britániques fueron forzaes a estender l'área pa protexer los sos convóis de los ataques submarinos alemanes (O-Boot), según poner fin a los ataques na superficie. Los británicos repelieron con ésitu varios intentos d'ataques alemanes na superficie mientres la guerra. Ente les dos más famoses batalles col invasores figura un combate en superficie ente l'acorazáu de bolsu Admiral Graf Spee y un escuadrón de cruceros británicos en 1939, que desamarró un discutiniu políticu cuando'l buque alemán trató d'abelugase nel puertu neutral de Montevidéu, onde darréu se vio obligáu a abandonalo y destruyilo pola so tripulación pa evitar asina la so captura. L'otru foi en 1941 col Acorazáu Bismarck, el más grande y poderosu buque de guerra que fundió les mayores naves de guerra del Reinu Xuníu, como'l cruceru de guerra Hood. El Bismarck foi escorríu y fundíu poles fuercies navales britániques pocu dempués.

Los ataques con submarinos resultaron tener ésitu, causando serios daños a la llinia de suministros pal Reinu Xuníu. Col tiempu, los aliaos ameyoraron les táctiques de defensa y les nueves escoltes llograron amenorgar el númberu de buques mercantes fundíos. La maquinaria de guerra alemana consiguió caltener el ritmu ante les constantes baxes de O-Boots, por cuenta de los sos diseños simples, lo que dexó producir esos submarinos en gran escala y siguir siendo una amenaza pa los Aliaos mientres la guerra.

L'Alemaña nazi declaró la guerra a los Estaos Xuníos el 11 d'avientu de 1941. Esto dexó a los submarinos alemanes lluchar nel Atlánticu contra los convóis d'Estaos Xuníos qu'habíen veníu sofitando'l Reinu Xuníu. Antes d'eso, Alemaña practicara la so propia política d'apandamientu, tomando drásticos procuros con cuenta d'evitar la entrada d'Estaos Xuníos na guerra.

La persecución de les minoríes y de los «indeseables» siguió n'Alemaña y los países ocupaos. Dende 1941 d'equí p'arriba, los xudíos taben obligaos a llevar un distintivu mariellu en públicu y la mayoría fueron treslladaos a guetos, onde permanecieron aisllaos del restu de la población. En xineru de 1942, na Conferencia de Wannsee y so la supervisión de Reinhard Heydrich, que taba presidida por el mesmu Heinrich Himmler, foi diseñáu pa Europa un plan pa la solución final de la cuestión xudía» (Endlösung der Judenfrage). Dende entós y hasta'l final de la guerra, unos seis millones de xudíos y munchos otros, incluyendo a los homosexuales, eslavos y presos políticos, fueron sistemáticamente asesinaos. Amás, más de diez millones de persones convertir en mano d'obra forzada. Esti xenocidiu ye llamáu internacionalmente «l'Holocaustu» y la Shoah n'hebréu. Miles de persones fueron unviaes a campos d'estermín a diariu (Vernichtungslager, dacuando llamaes «fábriques de muerte») y los campos de concentración (Konzentrationslager, KZ), dalgunos de los cualos fueron centros de detención, pero más tarde convertíos en campos de la muerte col fin d'esaniciar a los sos recluyíos.

Muerte y destrucción mientres la batalla de Stalingráu (ochobre de 1942). La derrota alemana ante los soviéticos nesta batalla foi un puntu d'inflexón nel conflictu.

A midida que la economía recuperar de la guerra soviética, a pesar de la perda de territoriu industrial polos ocupantes alemanes, l'Exércitu Colorado fixo un gran frente contra l'exércitu alemán. En 1943 los soviéticos ganaren a los alemanes en Stanlingráu y empezaron a emburriar escontra l'oeste en xunetu.

Dende 1942, los Aliaos occidentales intensificaren los bombardeos sobre'l territoriu ocupáu polos alemanes. Ente les táctiques aliaes que fueron bien revesoses atópense los bombardeos a ciudaes alemanes, que dieron como resultáu la completa destrucción de les ciudaes de Colonia y Dresde y munches más. Estos bombardeos fueron la causa de numberoses víctimes ente la población civil, lo mesmo que de graves dificultaes pa los sobrevivientes por cuenta de la destrucción de la infraestructura. La invasión d'Italia y el consiguiente colapsu del réxime fascista causaron el debilitamientu de les fuercies alemanes, que se vieron obligaes a estremase pa combatir en dos frentes.

L'exércitu alemán tuvo que replegase de nuevu escontra les fronteres de Polonia en febreru de 1944, tres l'ésitu de la Operación Bagratión. Los Aliaos abrieron un frente en xunu de 1944 en Normandía, de la que los soviéticos convertir nuna auténtica marea (coles consiguientes perdes) nel Frente Oriental. Con una media de tres campañes por frente, el constante bombardéu aliáu y l'escosamientu del petroleu y de les llinies de suministru dexaron que'l territoriu alemán fuera adulces ocupáu.

La economía alemana dependía de materies primes pero Alemaña nun tenía territorios fuera d'Europa que pudieren apurriles (a diferencia de la XRSS, EE. XX. o inclusive Reinu Xuníu). Ello causó qu'Alemaña tuviera d'aprovechar al máximu les materies primes esistentes nos sos territorios ocupaos, según la capacidá industrial d'éstos. Por cuenta de que millones d'ucraínos y rusos morrieron na guerra, anicióse un superávit na producción d'alimentos d'esos países, que sirvió p'alimentar a los ciudadanos del Reich, lo cual desanició parcialmente la carestía y el racionamientu, anque la escasez d'alimentos empezó a tornase nun seriu problema dende l'añu 1943 cuando la Wehrmacht yera espulsada de grandes zones agrícoles d'Europa Oriental.Sicasí, dende 1943 les tropes alemanes empezaron a perder grandes árees agrícoles ya industriales n'Europa Oriental qu'estropiaron el so suministru de materies primes, delles indispensables pa la guerra (por casu, petroleu de Rumanía), situación que perxudicó non yá la industria bélico, sinón los niveles de vida de los civiles alemanes, quien nun sufrieren racionamientos hasta fines de 1942. A midida qu'averábase'l Exércitu Colorado, los civiles alemanes empezaron a fuxir en masa de Silesia y Prusia Oriental y Occidental escontra l'oeste por medrana a la persecución. Anque se cometieron crímenes polos Aliaos occidentales, munchu alemanes creíen que diben tar más seguros so la ocupación d'éstos que so la soviética. Los testimonios reales y la propaganda sobre les otomíes soviétiques contra la población civil apavoraren a los alemanes. Los bombardeos aéreos masivos de británicos y norteamericanos dende 1944 destruyeron ciudaes, industries y víes de comunicación, lo cual agravó más la situación económica alemana al enzancar el llogru rápidu de material de guerra y práuticamente esaniciar la fabricación de bienes de consumu, según aumentar les privaciones de la población civil xermana (pola destrucción de bienes particulares y estropiar la distribución d'alimentos) al mesmu ritmu que la Wehrmacht nun podía contener la meyora de los sos enemigos. En marzu de 1945, el mesmu ministru Albert Speer reconoció ante Hitler el colapsu de la economía xermana seis selmanes enantes de la rindición incondicional.

Millones de soldaos alemanes morrieron nel intre de la Segunda Guerra Mundial; les estimaciones más altes falen de 4,0 millones. Los cadabres de los soldaos alemanes (como tamién los de los aliaos y soviéticos) fixéronse tan comunes que dexaron de xenerar emoción dalguna y convirtiéronse nuna parte habitual y macabra del paisaxe europeo d'aquella dómina, y de cutiu dióse-yos un entierru desaparente o direutamente nun se fixo entierru dalgunu.

Soldaos d'Estaos Xuníos crucien en 1945 la Llinia Sigfrido, frontera ente Alemaña y Francia.

A principios de 1945, les fuercies soviétiques arrodiaben Berlín y los norteamericanos y británicos tomaren la mayor parte de l'Alemaña occidental. Les tropes soviétiques en movimientu escontra l'oeste axuntar coles tropes aliaes que se movíen escontra l'este en Torgau, a veres del ríu Elba, el 26 d'abril de 1945 (Cohen). Con Berlín sitiáu, Hitler y los otros miembros clave del réxime nazi viéronse obligaos a vivir na clandestinidá, abellugaos nel Führerbunker, ente que la superficie de Berlín foi constantemente bombardeada pol Exércitu Colorado. Zarráu nel so búnker soterrañu, Hitler atopóse cada vegada más aislláu y separáu de la realidá, amosando signos de trestornu mental cada vegada más frecuentes, como accesos de roxura ya infantiles rabexaes cuando se-y informaba de la difícil situación qu'encaraba'l restu del Berlín alemán y les fuercies armaes qu'ellí s'atopaben. Nun ataque de roxura mientres una xunta colos comandantes militares dizse que Hitler empezó a considerar la posibilidá de suicidase, pos tuvo que reconocer qu'Alemaña yá nun podía ganar la guerra.

Berlín foi finalmente arrodiáu y cortaes les comunicaciones ente la capital y el restu d'Alemaña. A pesar de la evidente derrota total, Hitler negar a arrenunciar al so poder o a apurrise. Ensin comunicaciones procedentes de Berlín, Hermann Göring unvió un ultimátum a la capital pidiendo asumir el réxime nazi n'abril, pos consideraba que Hitler había quedáu incapacitado como líder. Al recibir el mensaxe, Hitler ordenó airadamente la detención inmediata de Göring y fixo qu'un avión apurriera'l mensaxe a Göring en Baviera. Más tarde, el Reichsführer-SS Heinrich Himmler, empezó nel norte d'Alemaña a comunicase colos Aliaos occidentales en busca d'una paz negociada. Hitler, una vegada más, reaccionó violentamente a estos intentos y ordenó la detención y execución de Himmler. Dada la nula intención de rindise per parte de Hitler, los intensos combates caleyeros siguieron nes esgarraes ruines de Berlín; los restos del exércitu alemán, les mocedaes hitlerianes y les Waffen-SS bater col Exércitu Colorado. Esta batalla conozse como la batalla de Berlín. Les fuercies alemán y soviéticu sufrieron graves perdes, llegando'l alemanes a reclutar a un gran númberu de neños y vieyos pa defender les bolses de territoriu berlinés inda non controlaes pol Exércitu Colorado. El 30 d'abril de 1945, afarada la ciudá pola cruel batalla, Hitler suicidar na so búnker soterrañu. Dos díes depués, el 2 de mayu, el xeneral alemán Helmuth Weidling rindióse incondicionalmente al xeneral soviéticu Vasili Chuikov.

Hitler foi asocedíu pol almirante Karl Dönitz como presidente del Reich, ente que Joseph Goebbels foi nomáu Canciller del Reich, suicidándose tan solo un día más tarde. Sicasí, naide asumió'l cargu de Führer. El gobiernu de Dönitz, establecíu cerca de la frontera danesa, solicitó ensin ésitu una paz colos Aliaos occidentales. Ente'l 4 y el 8 de mayu de 1945, el restu de les fuercies armaes alemanes (2,5 millones d'homes) rindiéronse incondicionalmente en toa Europa (Alemaña Preséu d'Entrega, 1945). Finalmente'l mariscal Wilhelm Keitel capituló oficialmente ante'l mariscal rusu Gueorgui Zhúkov la nueche del 8 al 9 de mayu de 1945. Yera'l fin de l'Alemaña nazi.

Economía[editar | editar la fonte]

La fábrica d'aceite sintético IG Farben en construcción en Buna Werke (1941), cerca d'Auschwitz Monowitz.

Cuando'l Partíu Nazi tomó'l poder en 1933, la economía d'Alemaña yá se recuperara abondo del desastre económicu aniciáu pol Tratáu de Versalles, pero entá sufría en parte los efeutos de la Gran Depresión empecipiada n'EE. XX. en 1929 y que tamién perxudicara severamente el comerciu esterior alemán. Ente 1934 y 1937, l'Alemaña nazi goció d'escelentes estándares de vida pa la clase obrera y media, empecipiáronse importantes trabayos de comunicación vial (carreteres) y edificios fachendosos. Magar el Partíu Nazi atropaba tol poder político, dexó que'l capitalismu siguiera siendo aplicáu n'Alemaña y nun espropió la propiedá privada, dexando a les empreses privaes xermanes siguir les sos actividaes. Sicasí, el réxime de Hitler impulsó una enorme intervención del Estáu na economía yá seya creando empreses estatales de servicios como afitando controles de precios y reglamentando toa actividá de les empreses privaes, de tal manera que los empresarios alemanes tuvieron de siguir les direutives gubernamentales p'asina caltener les sos propiedaes y riqueces, pos de lo contrario podíen ser consideraos tamién opositores al réxime y sufrir la respeutiva represión.

Sicasí, gran parte de la economía del Tercer Reich empobinárase escontra'l armamentismo y n'especial pa preparar una eventual guerra coles naciones eslaves, en cuenta de dirixise a producir bienes de consumu o escontra una espansión comercial. Sicasí, la concentración de capital na industria d'armes favoreció una rápida espansión de la capacidá industrial xermana y ayudó a amenorgar los niveles de desemplegu.[7]

Comerciu con Europa oriental[editar | editar la fonte]

La Gran Depresión esbarató los intentos de industrialización y autarquía de los países de la Europa central y oriental.[8] L'amenorgamientu del comerciu mundial aumentó la competencia ente les empreses esportadores, pa la que les d'esta zona, acostumaes a la proteición estatal enllantada tres la Primer Guerra Mundial, nun taben preparaes.[8] El fundimientu de les esportaciones y l'imposibilidá de pagar la delda esterna facilitaron la integración de les naciones de la rexón na economía alemana, que se preparar pa la guerra.[8] Los alcuerdos billaterales ente'l Reich y estos países supunxeron un sustitutu parcial del mercáu mundial pa estos, un destín alternativu pa les sos esportaciones.[8] Mientres el segundu llustru de la década de 1930, Alemaña convertir nel principal sociu comercial de les naciones d'Europa central y oriental.[8] En 1937, Berlín controlaba'l 37 % de les esportaciones búlgares y el 22 % de les yugoslaves; a la fin de la década, el so control del mercáu lituanu yera cuasi total y adquiría el 37 % de les esportaciones letones.[8] A la dependencia económica d'Alemaña siguió-y la política: estos países acabaron aliaos a Alemaña o ocupaos por esta.[8]

Arte y cultura[editar | editar la fonte]

Estadiu Olímpicu de Berlín, 1936.

Na so mocedá, Hitler tuvo l'aspiración de faer carrera como pintor, pero foi refugáu en dos oportunidaes en Viena. Cuando se convirtió na cabeza del Estáu alemán, sofitó'l desarrollu de les artes, quitando aquelles que la ideoloxía nazi consideraba como decadentes, y tomó sol so bistechu al arquiteutu Albert Speer, quien tresformó les idees de magnificencia de Hitler en formigón.

Bona parte de la producción artística alemana nesti periodu consagrar al ensalzamiento de los valores de la familia, la nación y n'especial la raza aria, educando a les nueves xeneraciones con conteníos antisemites ya intolerantes. Nesta tema, el ministru de propaganda Joseph Goebbels tuvo un importante papel doctrinariu.

L'arquiteutura tamién recibió un impulsu considerable mientres el réxime. Un ambiciosu plan, que buscaba convertir Berlín na capital más pimpana del mundu, nunca llegó a concretase pola mor del españíu de la guerra. Mientres años Hitler y el so arquiteutu en xefe Albert Speer proyeutaron edificios y entamaron un radical cambéu urbanísticu qu'anguaño suel considerase como megalómanu.

El primer pasu d'estos planes foi'l estadiu pa los Xuegos Olímpicos de Berlín 1936, diseñáu por Werner March, la única gran obra arquitectónica d'esti periodu que sobrevivió. L'edificiu allugó'l partíu final de la Copa Mundial de Fútbol de 2006.

Speer proyeutó coles mesmes la nueva Cancillería del Reich, qu'incluyía un enorme salón dos vegaes mayor que'l Salón de los Espeyos del Palaciu de Versalles. Hitler quería construyir una tercer Cancillería, entá mayor, anque nunca s'empezó. La segunda cancillería foi estropiada seriamente pol exércitu soviéticu na batalla de Berlín en 1945. Esi mesmu añu foi baltada en presencia del primer ministru del Reinu Xuníu, Winston Churchill.

En 1937, Speer proyeutó'l pabellón alemán de la Esposición Internacional de 1937 en París, que taba asitiáu xusto en frente del pabellón soviéticu. El so diseñu magnificente opacó al pabellón soviéticu. Speer pretendía representar una defensa sólida contra los embates del comunismu. Sicasí, dambos pabellones fueron gallardoniaos con medayes d'oru polos sos diseños.

Leni Riefenstahl (detrás del camarógrafu) rodando mientres los Xuegos Olímpicos de Berlín 1936.

Otres obres destacaes que sobrevivieron son l'Aeropuertu de Berlín-Tempelhof y Prora, una estación vacacional construyida na islla de Rügen.

Ente los proyeutos de Speer y Hitler alcuéntrase la Volkshalle, o Salón del Pueblu, un domo de 200 m d'altor y 250 m de diámetru, 16 vegaes más grande que la Basílica de San Pedro. Hitler tamién entamaba construyir un arcu, similar al Arcu de Trunfu de París, pero de 100 m d'altor, en que'l so interior taríen grabaos los nomes de tolos muertos alemanes de la Primer Guerra Mundial. El prematuru empiezu de la guerra evitó que se construyeren estes xigantesques obres debíu al racionamientu de materiales de construcción, per un sitiu, y por otru, a que'l pesu del monumentu entepasaba les condiciones del terrén. Una probeta de cementu aportó a instalada nel llugar, y col tiempu dexó'l terrén.

El cine tuvo en Leni Riefenstahl la so representante más destacada, gracies a dos obres: El trunfu de la voluntá y Olympia. Esta última película ye almirada pol usu de téuniques innovadores pa la dómina, magar ella mesma foi criticada por faer propaganda pa la ideoloxía nazi.

Pela so parte, la formación de les nueves xeneraciones taba tempranamente enmarcada dientro de proyeutos nacionalistes, como les Mocedaes Hitlerianes. En centros construyíos especialmente, como'l castiellu Vogelsang na actual Renania del Norte-Westfalia (RNW), formar a la élite nacionalsocialista. Tres la cayida del réxime, el castiellu colos sos 330 ha circundantes fueron ocupaes, primero pol exércitu británicu y a partir de 1950, pol de Bélxica. Dende empiezos de 2006, el complexu forma parte del Parque nacional del Eifel.

Gobiernu y xerarquía[editar | editar la fonte]

Cronoloxía[editar | editar la fonte]

1933
1934
1935
1936
1938
1939
1940
1941
1942
1943
1944
1945

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Cf. Richard J. Evans, El Tercer Reich en guerra (1939-1945), trad. de Miguel Salazar, Península, Barcelona, 2011, páx. 17.
  2. «Les Olimpiaes nazi: Berlín, 1936». United States Holocaust Memorial Museum. Consultáu'l 5 d'abril de 2009. «Depués de que'l Comité Olímpicu Internacional aselara les esmoliciones respeutu de la seguridá de los atletes negros na Alemaña nazi, la mayoría de los periódicos afroamericanos oponer al boicó contra les Olimpiaes de 1936. Con frecuencia, los periodistes negros poníen de manifiestu la hipocresía d'aquellos partidarios del boicó que nun s'ocupaben primero del problema de la discriminación en contra de los atletes negros nel territoriu d'Estaos Xuníos.»
  3. La Razón (España) (ed.): «El neñu negru que sobrevivió na Alemaña nazi». Consultáu'l 5 d'abril de 2009.
  4. El postreru sobreviviente. «Shie Gilbert vivió, sufrió y sobrevivió al Holocaustu, esto ye, a la política sistemática d'aniquilación de xudíos y otros grupos antagónicos» na Alemaña Nazi. El mio padre, alemán, xentil a los güeyos de la comunidá xudía, foi un home que lluchó dende l'adolescencia contra'l sistema que fizo y fai posible'l surdimientu de nazis y neonazis que desconocen al otru, réxime que busca sistemáticamente esterminalo, trátese de negros, mariellos, homosexuales, discapacitaos y, poques gracies, xudíos, ente otros más.»
  5. ushmm (2011). «El Tercer Reich». Consultáu'l 14 de xunetu de 2014.
  6. Shirer, ibid., páx. 194.
  7. Programa económicu del nazismu. Discursu de Hitler del 6 de xunetu de 1933 sobre economía y organización del Estáu
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 8,5 8,6 Berend, 2000, p. 319.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Bibliografía complementaria[editar | editar la fonte]

  • [[George L.

Mosse|Mosse, George]] (1975). La nacionalización de les mases. Marcial Pons. ISBN 9788496467002.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]