Humor

De Wikipedia
Humor
tone (work) (en) Traducir, actitud (es) Traducir, disposición (es) Traducir y Comportamientu
comunicación
Cambiar los datos en Wikidata
Charles Chaplin, col so personaxe «Charlot», foi unu de los más famosos actores del cine mudu, tantu poles sos cualidaes emotives como poles sos cualidaes risibles.
Los hermanos Marx en 1931. Tamién fueron pioneros nel humor nel cine.

L'humor (del llatín: humor, -ōris) ye definíu como la manera de presentar, enxuiciar o comentar la realidá, resaltando'l llau risible, risueño o ridículu de les coses.

Un dibuxu humorísticu representando a un estereotipáu científicu llocu.

Definiciones[editar | editar la fonte]

Joseph Klatzmann, na so obra L'Humour juifL'humor xudío»), definir según la so necesidá: «Rir pa nun llorar». Más pesimista, puede citase igualmente a Nietzsche: «L'home sufre tan terriblemente nel mundu que se vio obligáu a inventar la risa»,[1] concepción que la avera a la filosofía cínica y qu'establez que l'humor ye,a última hora, un tipu de catarsis o contraveneno espiritual que fai más soportable la esistencia, como l'arte.

Comediante en direuto d'Estaos Xuníos B. J. Novak nun espectáculu de comedia en Olde English, xunu de 2007.

Y ye específicu nel home pola mor ensin dulda de la evolución natural porque ayuda a sobrevivir nuna redolada social. Porque l'humor ye social y a lo último, la risa ye una actividá comunal que promueve la creación de venceyos, difumina un posible conflictu y sollivia l'estrés y l'ansiedá, pero tresformar n'otra cosa cuando l'individuu exercer en soledá.[2]

El humorismo fai usu de la comicidad pa derivar nuna forma d'entretenimientu y de comunicación humana, que tien la intención de faer que la xente siéntase meyor, inclusive feliz, y ría. L'humor algama, inclusive, una forma d'espresión nos animales; los etólogos señalen que l'humor ye primero de too un rictus qu'apaez nos llabios de los primates y amuésase cuando éstos enfréntense a situaciones pa ellos absurdes, irresolubles, inasumibles, dañoses o cenciellamente incomprensibles: enseñar los dientes ye una forma d'esviar un impulsu agresivu o de resumilo mímicamente, un tipu de sublimación intelixente que sirve pa evitar la violencia y el dolor. D'ende qu'enseñar los dientes o rir ente los humanos tea frecuentemente amestáu a disociarse d'acontecimientos qu'amenen de normal fonda molición y que munches vegaes acomuñar cola desgracia (humor negro). Inclusive se fala dacuando de la llamada risa nerviosa, como un actu fallíu del soconsciente. Dende esti puntu de vista, l'humor constituyir nun actu de purificación que dexaría sacupar esta violencia, nacida de la frustración y del sufrimientu.

L'humor desempeña una función catártica asemeyada a la de les llárimes, pero distintu tocantes a que l'humor supón una separación de y non una identificación col oxetu que ye soporte del mesmu, un desaprecio y non una compasión. D'ello deriva tamién la interesada rellación sadomasoquista ente l'humorista y l'auditoriu, que s'espresa en risa; l'humorista preséntase bien frecuentemente ante los sos oyentes como resentíu y humildáu.

El términu humor aniciar pola teoría de los cuatro humores del cuerpu de la medicina griega, que'l so equilibriu regulaba l'estáu d'ánimu: la fiel, la flema, la sangre y la fiel negra o atra fiel. El calter humorísticu correspuende al humor sanguíneo, frente a la murnia del calter bilioso, la roxura del calter atrabiliario y el pensamientu y estolidez del calter flemático.

Caricatura del rei Victor Emmanuel II.

Esisten distintos tipos d'humor afechos a distintes sensibilidaes y grupos humanos. Por casu los neños suelen rise más de les cayíes y tropiezos, ente que nun entienden la sotileza de la sátira o de la ironía.

Tamién esisten variaciones culturales nel sentíu del humor que faen de lo risondero nun sitiu daqué ensin gracia n'otru. Deber a que nel humor cunta enforma'l contestu, los a priori y les presuposiciones, una y bones la sorpresa ye siempres necesaria nel humor y depende de factores culturales.

L'humor negro sofitar n'elementos murnios o desagradables que, pa faelos más soportables, camuda y degrada en irrisión (l'humor xudío y el británicu, por casu, son de cutiu negros: una obra de Thomas de Quincey titúlase Del asesinatu consideráu como una de les Belles Artes y otra, A Modest Proposal (1729), "Una modesta proposición" de Jonathan Swift, trata nin más nin menos que d'aprovechar a los neños pequeños como alimentu. Rir nesti casu ye daqué forzáu y amargosu: «L'humor ye la xentileza de la desesperación» (cita atribuyida a Óscar Wilde). Sicasí nel mundu modernu onde ye xeneral l'usu de medios de comunicación de mases, les fronteres sumen y, por casu, para Paul Reboux (À la manière de…), l'humor consiste a cencielles en tratar a lo llixero les coses graves, y gravemente les coses llixeres. Esta especie d'inversión o mundu al aviesu pudi apreciase tamién por casu en dellos artificios clásicos de la comedia cinematográfica americana, como son l'intercambiu de roles o batalla de los sexos: la muyer portar de manera tan desenvuelta como un home y l'home portar de forma tan circunspecta y apocada como una muyer (por casu, nes comedies de Howard Hawks). Otru exemplu típicu de degradación de lo serio y enaltecimientu de lo vulgar ye'l cine de Woody Allen. Per otra parte, ye precisu señalar que s'intentó utilizar l'humor como un preséu educativu (a ello debe'l célebre adaxu castigat ridendo mores, "corrixe riendo les costumes", que s'utiliza como definición de la utilidá de la comedia clásica y neoclásica).

Sammy Davis Jr, famosu comediante d'Estaos Xuníos en vivu, en 1989.

Esisten delles téuniques específiques de humor verbal, tales como la ironía, el sarcasmu, la hipérbole, el anticlímax ("Dios morrió, Nietzsche morrió y yo non gozu de bona salú", Woody Allen), l'enigma o definición incompleta o elíptica, l'antítesis, el oxímoron, la atenuación o litotes, l'alusión, el non sequitur, la silepsis, el xuegu de pallabres, la sátira, la parodia o la paradoxa. Y otres non verbales, referentes a una retórica paralela que xuega colos xestos, postures, cayíes, zapicaes, etc.. que se suel denominar humorismo de situación. Puédese, per otra parte, establecer otra taxonomía:

  • Comicidad verbal, qu'inclúi los xuegos de pallabres
  • Comicidad de costumes
  • Comicidad de situación
  • Comicidad de calter
  • Comicidad de repetición

Hubo estudios más o menos serios respectu al humor per parte d'Aristóteles, Sigmund Freud, Arthur Schopenhauer o Henri Bergson.

Amás de na vida corriente, como procedimientu pa evitar y curar les circunstancies traumatizantes de la vida, l'humor suelse dar nos espectáculos y na lliteratura (lliteratura d'humor) con cierta frecuencia y forma una parte bien importante de corrientes lliteraries como'l teatru del absurdu. Xéneros lliterarios cómicos son la comedia, l'entremés, el chiste y l'epigrama. El xéneru risible teatral de la comedia provoca la catarsis o purificación del espectador inversamente al xéneru tráxicu que lu fai pola compasión y les llárimes: la comedia llograr por aciu la risa y el distanciamientu. Platón afirmaba que la traxedia yera'l xéneru lliterariu más paecíu a la verdá, ente que'l xéneru risible yera'l menos paecíu, y ésa foi la postura que sostuvo Sócrates a la fin del diálogu conocíu como'l Llacuada.

Especies del humor[editar | editar la fonte]

Les distintes maneres de comunicación del humor pueden clasificase en trés grandes grupos: humorísticu, satíricu ya irónicu.

Humor humorístico[editar | editar la fonte]

L'humor humorístico tien como fin asorar. Ramón Gómez de la Serna[3] cavilga alrodiu de la naturaleza del humorismo nel so artículu «Gravedá ya importancia del humorismo» –que más tarde incluyiría sol títulu de «Humorismo» nel so llibru Ismos–, «namái pretende desacomodar interiores y desmontar verdaes»;[4] un humorismo que relativiza les coses, critica lo que cree ser definitivu...: «Nun se propón el humorismo correxir o enseñar, pos tien esi dexo d'amargura del que cree que tou ye un pocu inútil».[5]

Si la comicidad precisa de la norma social como puntu de referencia a qu'oponer el fenómenu risible, el humorismo, al identificase emotivamente con quien s'atreve a contravenir los valores o costumes del grupu, supón una actitú abierta, innovadora ya inclusive subversiva. La llibertá va ser la divisa del humorismo asina entendíu.

Humor satírico[editar | editar la fonte]

L'humor satírico espresa indignación escontra daquién o daqué, con propósitu moralizador, lúdicu o puramente burlesco: un «tener de ser». Los abusos o los defectos poner de manifiestu per mediu de la ridiculización, la farsa, la ironía y otros métodos escurríos toos ellos pa llograr una meyora de la sociedá. Anque en principiu la sátira ta pensada pa la diversión, el so propósitu principal nun ye l'humor en sí mesmu, sinón un ataque a una realidá que desaprueba l'autor, usando pa esti cometíu l'arma de la intelixencia. Dixebrar na so intolerancia del humor humorístico, qu'implica una actitú comprensivo y benévolo escontra les llimitaciones humanes.

Ye bien común, casi definiendo la so esencia, que la sátira tea fuertemente trescalada d'ironía y sarcasmu; amás la parodia, la burlla, la desaxeración, les comparances, les yuxtaposiciones, l'analoxía y les dobleces son usaes de manera frecuente nel discursu y la gráfica satírica:

  • L'amenorgamientu de dalguna cosa pa faela paecer risible, o esaminala en detalle pa faer destacar los sos defectos.
  • La desaxeración o hipérbole: tómase una situación real y esaxérase hasta tal puntu que se convierte en risible. La caricatura utiliza esta téunica.
  • La yuxtaposición que compara coses disímiles: l'ayeri y el güei, la mocedá y la vieyera..., de forma que una adquier menor importancia.
  • La parodia o imitación burlesca de les téuniques o estilu d'una persona, de forma que se vea fecha risión.

La irrealidá, la xirigonza, la ilóxica y les deformaciones constitúin unu de los planteamientos principales d'esti humor satírico que crea bisarmes, como bien evidencia Francisco de Goya en El suañu de la razón produz bisarmes, ausencia de racionalidá que va ser amás unu de los planteamientos del surrealismu.

Humor irónico[editar | editar la fonte]

Nel humor irónico'l suxetu ye consciente del absurdu del mundu, pero nun ye moralizante porque tien perdida la fe y escarez de proyeutos.

Cuando la ironía tien una intención bien agresiva, denominar sarcasmu. Ye una incongruencia aguda ente les nueses mires d'un sucesu y lo qu'asocede. La perceición del llector d'una desconexón ente la mira común y l'aplicación de la lóxica con un sucesu inesperáu dambes vistes como un solu elementu. Realízase una conexón ente la ironía y l'humor cuando la sorpresa somórguianos na risa. Non toles ironíes son gracioses. Por casu, el ridículu ye un aspeutu importante del sarcasmu, pero non de la ironía polo xeneral. Asina, el sarcasmu ye un tipu de crítica escontra una persona o grupu de persones qu'incorpora ironía.

La ironía de cutiu rique un bagaxe cultural que tien de tenese en cuenta, según una forma de falar d'una determinada llingua. Dende'l puntu de vista de la retórica, ye un procedimientu, una téunica, un simple recursu espresivu de calter dialécticu que da a entender lo contrario de lo que se diz. En llugar d'espresar lo que piensa, asonsaña pensar lo qu'espresa. La pallabra se contrapone al pensamientu, pero, lloñe de despintalo, destacar y resalta con más fuercia. Vien ser una especie de llinguaxe en clave, pos esixe'l refugu del so significáu lliteral y que se vaya más allá del significáu superficial, de cuenta que'l so desciframientu crea nel receptor la emoción del alcuentru con un espíritu allegáu.

Freud acota cómo «al lleer cualquier ironía que valga la pena tener en cuenta, lleemos la vida mesma, y al encetala basamos nes nueses rellaciones colos demás»,[6] esto ye, más allá del procedimientu retóricu conduz a una disposición dende lo cultural a lo personal. Tamién Bergson[7] afirmó que'l humorismo ye l'aviesu de la ironía. Humorismo ya ironía sofitar na oposición ente lo real y lo ideal, ente lo que ye y lo que tuviera de ser. Pero ente que la ironía enuncia lo que tuviera de ser, asonsañando creer qu'asina ye en realidá, el humorismo cinxir a lo real afectando creer qu'asina tien de ser. Jankélévitch,[8] revela una rellación intrínseca ente humor ya ironía cuando diz «que'l humorismo ye la ironía que termina en seriedá».

Tipos d'humor[editar | editar la fonte]

Humor Absurdo[editar | editar la fonte]

El humor absurdo, tamién conocíu como humor superrealista, ye un tipu d'humor que se vale de les situaciones esbarriaes o incoerentes pa xenerar la risa nel públicu, el so comicidad basar na irracionalidá. Ye un humor totalmente alloñáu de la realidá pero qu'al empar nos somorguia no esencial d'ella.

Esti humor tamién ye bien frecuente en series animaes como Looney Tunes, Ren & Stimpy, La Vida Moderna de Rocko, CatDog, Bob Esponxa, Regular Show, Adventure Time, Bobobo, The Fairly OddParents, Soi La Papalba, The Simpsons, Tom y Jerry, Duckman, Chespirito, Space Goofs, Malu Con Carne, Aqua Teen Hunger Force, Pantasma del Espaciu de Mariña a Mariña, Prometheus and Bob, Calamareños, Animaniacs ,videos YTP o YTPH ,etc.

Hai de solliñar al grupu humorísticu británicu Monty Python, qu'actuó ente 1969 y 1983, como pioneros d'esta corriente humorística, siendo una influencia clara pa numberosos humoristes de tol mundu.

N'España destaca'l popular programa risible El intermedio. Otru ye Muchachada Nui, o los Especialistes Secundarios. N'internet ta representáu por Meyora Intermitente, escoyíu meyor blogue d'humor pol concursu 20Blogues entamáu pol diariu 20 Minutos.[9]

Humor blanco[editar | editar la fonte]

El humor blanco, ye un tipu d'humor que nun contién connotaciones nin denotaciones negatives, a saber: burlla, ironía, machismu, cinismu, sexismu, racismu, política, etc. Ye tamién llamáu humor familiar, yá que pueden esfrutalo tola familia, neños y adolescentes.

Basar nos siguientes elementos:

  • el factor sorpresa, *

la calidá (o gracia) del intérprete (continente), y * la calidá de lo espuesto (conteníu)

Un tipu d'humor blanco ye'l chiste de salón, llamáu asina porque esti tipu d'humor puede esplegase nuna fiesta o xunta ensin riesgu d'ofender nin escupuliciar a nengún concurrentesobremanera a los menores d'edá y minoríes de cualquier tipu.

Humor gráfico[editar | editar la fonte]

Humor gráfico ye un neoloxismu col que se designa a una gama diversa d'obres gráfiques realizaes pa la prensa, dende chistes d'una sola viñeta y caricatures hasta verdaderes historietes, tires risibles ya inclusive planches enteres. Munches abonden na sátira de l'actualidá político y social.

Historia[editar | editar la fonte]

Hasta mediaos del sieglu XX, la viñeta de prensa llamóse caricatura, y l'humorista gráficu, caricaturista. Nes páxines de The New Yorker, qu'inflúin na mayoría de publicaciones en tol mundu, naz el "nuevu estilu de faer humor".

Los renovadores del xéneru son los americanos Chas Addams, Peter Arno, George Price, Virgil Partch (VIP) y sobremanera Saul Steinberg. Tamién los franceses Chaval, Bosc, André François y Siné.

N'España conflúin delles tradiciones satíriques distintes. Nel norte sobresalen los autores gallegos, con Castelao a la cabeza. Nel centru hai una escuela de sátira costumista, con Tovar, Sileno, Fresno y K-Hito, a los que s'añedir el catalán Bagaria. En Valencia hai una tradición satírica propia, con nomes como Bluff, Tramús o Juan Pérez del Muriu, amás d'Ernesto Guasp que va desenvolver la so carrera na prensa catalana y mexicana. Finalmente en Cataluña hai una importante escuela satírica, con carauterístiques própias, que se remonta a Pellicer y Apel·les Mestres, ya inclúi a Cornet, Junceda, Opisso, Nogués, Passarell o Bon.

En Méxicu, nomes como Salvador Pruneda, Audiffred o García Cabral, son los precursores de la xeneración de Freyre, Arias Bernal, Vadillo o Carreño, qu'anteceden a Rius, Quezada, Helioflores o Naranxal.

N'Arxentina podemos considerar precursores a Cao, Mayol, Siriu, o Zavattaro. Y en Cuba a Blanco, Valls, Massaguer, Maribona y Avela, qu'anteceden a René de la Nuez o David. Nel añu 2009, na muestra "Bicentenariu: 200 años d'Humor Gráfico" que'l Muséu del Dibuxu y l'Ilustración realizó nel Muséu Eduardo Sívori de Buenos Aires, homenaxar a los más importantes creadores del humor gráfico n'Arxentina al traviés de la so historia.

Humor gráfico español contemporaneu[editar | editar la fonte]

La Guerra Civil n'España acaba cola tradición humorística anterior. Na revista La Codorniz, de Tono, Mihura y Herreros, van dar a conocer humoristes como Mingote, Chumy Chúmez, Miguel Gila, Summers o Pablo. Tamién destaquen Carlos Conti, Joaquim Muntañola, Peñarroya y Castanys, y a partir de la transición, nomes nuevos como El Perich, Cesc y Ops.

Dende poco primero de la muerte de Franco produzse'l "boom del humor gráfico". Hai un gran númberu de revistes y llibros d'humor. En 1977, más de cien profesionales de la historieta y l'humor gráfico integrar na Asociación d'Artistes Plásticos, buscando una mayor reconocencia de los sos derechos. Escarecen entós de "les mínimes condiciones de contratos, seguridá social, seguro de desemplegu" y "la propiedá intelectual de les sos obres nun ye reconocida cola eficacia que la son otres obres d'otros sectores".[10]

Na actualidá los principales humoristes tán na revista El Jueves: Óscar, J.L. Martín, Kim, Fer, Vizcarra, Monteys, Manel Fontdevila, Malagón, etc.

Y en la prensa diaria: Gallego & Rey, Idígoras & Pachi, Guillermo (humorista), Ricardo (humorista)(El Mundu); Mingote, Martinmorales, Puebla (humorista)(Abc); El Rotu, Peridis, Forges, Ramón (humorista)|Ramón, Máximo Sanjuán(dibuxante español), Carlos Romeu Müller (El País); Juan Kalvellido (humorista)(La República, Diagonal, Rebelión, etc), Caín (humorista), Turcios (La Razón); Manel Fontdevila, Santi Orúe, Vergara (humorista), Mauro Entrialgo (Públicu); Ferreres (humorista), Tàssies, Juanjo Sáez (El Periódico); Ventura & Coromina, Toni, Krahn, Kap, Labanda(La Vanguardia); Zulet (El Correo); Soria (humorista), Mesamadero (Ideal), Eneko, Calpurnio(20 minutos); Rodera (humorista)(Adn), Xaquín Marín(La voz de Galicia), Sabela Arias Castro (Tierres de Santiago); Tris(La Rioxa)...

Na prensa deportiva atopamos a Guillermo (humorista) (Marca), Caye (Sport), Kap (El Mundo Deportivo) y Bernal (Equipu).

L'Internet son destacables Juan Ramón Mora, Runtime-Error, Mel y les plataformes dixitales que-y brinden los medios a los sos respeutivos dibuxantes, por casu a Mauro Entrialgo, Ferran Martín, Manel Fontdevila o Daniele.

En dos llibros coleutivos editaos en 2007 puede atopase lo más representativo del humor español contemporaneu: Humor a Toa Vela, y Comunica con Humor.

En Méxicu[editar | editar la fonte]

En Picardía mexicana, llibru del escritor mexicanu Armando Jiménez, apaez un capítulu con dellos exemplos d'humor gráfico mexicanu, sobremanera el de doble sentíu.[11]

Cronoloxía de revistes[editar | editar la fonte]

Humor hacker[editar | editar la fonte]

Según The Jargon Dictionary, el humor hacker ye un tipu d'humor que comparten los espertos n'ordenadores (en particular, los hackers), qu'inclúi coses como parodies ellaboraes de documentos como especificaciones, estándares, descripciones de llinguaxes, etc.

Los RFC documentan tolos protocolos estandarizados d'Internet y son la fonte de referencies pa implementar dalguna aplicación o pa conocer los detalles de dalgún protocolu, por tal razón el tratamientu y llinguaxe de los documentos ye por demás formal, salvu por delles esceiciones: el 1 d'abril (April Fool's day) anglosaxón ye daqué paecíu al Día de los Santos Inocentes hispanoamericanu (28 d'avientu). Nesi talante, los RFCs publicaos el 1 d'abril suelen ser chancies atélites pa provocar la hilaridad de los entendíos.

Humor negro[editar | editar la fonte]

El humor negro ye un tipu d'humor que s'exerz a cuenta de coses qu'amenaríen, contemplaes dende otra perspeutiva, piedá, terror, llástima o emociones asemeyaes. Cuestiona situaciones sociales que xeneralmente son series por aciu la sátira. L'asuntu más recurrente nel humor negro ye la muerte y tou lo que ta rellacionáu con ella. Atañe les temes más escures y doliosos pal ser humanu y que, por norma xeneral, suelen resultar revesosos y polémicos pa la sociedá porque tán rellacionaos cola moral. Dellos exemplos pueden ser: les grandes traxedies, les normes sociales, la sexualidá, los asesinatos, el suicidiu, les enfermedaes, la probeza, la llocura, el terrorismu, el racismu, la drogadicción, la violación, les discapacidáes, la guerra, la relixón, la política, etc, pero representaos en forma risible. Esti tipu d'humor puede ser infantil (en delles películes o la mayoría nes caricatures), xuvenil y adultu.

Na vida real[editar | editar la fonte]

L'humor negro aplicáu a unu mesmu nuna situación desesperada ye como "Humor de patíbulu" (traducción del inglés Gallows humor).

Un exemplu famosu ye'l de Pedro Muñoz Seca ante'l pelotón de fusilamiento na Guerra Civil Española: «Podéis quitar la facienda, les mios tierres, la mio riqueza, inclusive podéis quitar a la mio muyer, como vais faer, la vida, pero hai una cosa que nun me podéis quitar… y ye el mieu que tengo».

Na lliteratura[editar | editar la fonte]

Nes obres lliteraries de cutiu ta presente l'humor negro. Anque Jonathan Swift ye recordáu principalmente pola so obra Los viaxes de Gulliver, esti autor irlandés foi tamién bien prolíficu nel campu del periodismu y los ensayos, onde resalta'l so afiláu sentíu del humor qu'apunta sobre la sociedá de la so dómina y los sos arquetipos sociales. Ello ye que considérase a Swift el precursor del humor negro y «inventor de la chancia feroz y aciago». Esti peculiar sentíu del humor queda reflexáu en A Modest Proposal (1729), traducíu como Una modesta proposición, onde suxuri como solución a toos aquellos padres que nun pueden caltener a los sos fíos -por cuenta de la mala situación económica del país- que los viendan a los ingleses ricos por que los coman. Otros exemplos pueden atopase en Reflexones en redol a una escoba, Instrucciones a los sirvientes y Propósitos pa cuando llegue a vieyu. L'ensayu Del asesinatu consideráu como una de les belles artes de Thomas de Quincey ye una de les obres maestres del humor negro. Nella Thomas Quincey concibe la muerte como un espectáculu dignu de ser vistu y gociáu. Cuando l'asesinatu ta cometíu y nun podemos faer nada poles víctimes, tenemos de dexar de consideralo moralmente y pasar a xulgalo como obra artística según les lleis del bon gustu. Con esta idea analiza los crímenes más destacaos hasta los más actuales pa la so dómina. El club de les parricíes d'Ambrose Bierce ye una escoyeta de cuatro rellatos curties na que los sos protagonistes, motivaos por razones diverses y al traviés de distintos procedimientos, acaben cola vida de los sos proxenitores. A pesar de la temática de les hestories, el tonu gayoleru ya inocente qu'emplega na narración anidia l'impautu y convídanos a esbozar una sorrisa. Bierce tamién ye recordáu pola so obra El diccionariu del diañu, na que sigue faciendo gala del so humor negro arregláu con acidez y cinismu. Por casu, na definición de felicidá atopamos: «Dícese de la contemplación de les desgracies ayenes».

André Bretón, impulsor del movimientu surrealista, nel so Antoloxía del humor negro (1940) realizó una compilación personal de 45 testos lliterarios precedíos por una curtia biografía de cada autor (Sade, Poe, Baudelaire, Lewis Carroll, Rimbaud, Kafka...) nos que ta presente l'humor negro anque tamién l'absurdu.

El dramaturgu y novelista irlandés Samuel Beckett, Premiu Nobel de lliteratura, que na so mocedá foi gran almirador de cómicos como Charlie Chaplin y los Hermanos Marx, ye consideráu especialista bultable nesti tipu d'humor, por obres como Esperando a Godot o Los díes felices.

Los rellatos p'adultos qu'escribió'l británicu d'orixe noruegu Roald Dahl tán habitaos por personaxes excéntricos y hestories hilarantes que tienen como denominador común l'humor negro. La so antoloxía Rellatos de lo inesperao (1948-79) inclúi 16 intrigantes hestories qu'espresen con ironía la maldá y les miseries del ser humanu —los apuestes, la vengación, les rensíes, l'avaricia y la perversidad polo xeneral. El llibru de Oscar Balmayor Diez maestros del humor negro de 1977 (ed. Bruguera) recueye testos d'Alphonse Allais, Antón Chéjov, O. Henry, Mark Twain, Alfred Jarry, Villiers de L'Isle-Adam y Saki, amás de los yá citaos Jonathan Swift, Thomas De Quincey y Ambrose Bierce.

Nel cine y la televisión[editar | editar la fonte]

L'humor negro ta presente en munches de les creaciones de la cultura popular. Delles películes ingleses de mediaos del sieglu XX podríen indicase como bonos exemplos d'un humor negro intelixente y risonderu. Por casu, El quintetu de la muerte (The Ladykillers) de 1955, dirixida por Alexander Mackendrick, con Alec Guinness y Peter Sellers o Ocho sentencies de muerte (Hearts and Coronets), de 1949, dirixida por Robert Hamer. En 1964 estrenóse la película Dr. Strangelove, dirixida por Stanley Kubrick y protagonizada por Peter Sellers y George C. Scott, que sentó los precedentes d'esti "xéneru". Nos últimos años cabo destacar el perversu humor negro del direutor Álex de la Iglesia, que constitúi la esencia de les sos películes. Tamién los hermanos Coen remanen l'humor negro y la sátira con maña nes sos comedies. Otros exemplos d'humor negro son The Addams Family de Charles Addams y Beetlejuice de Tim Burton. La película de gángster Goodfellas de cutiu llevó l'humor negro a un tonu estremu.

En delles series de televisión tamién puede atopase l'humor negro. Un claru exemplu d'esti xéneru ye la serie d'animación South Park, creada por Trey Parker y Matt Stone, na que se satiriza con frecuencia a la sociedá, actualidá y cultura d'Estaos Xuníos. Otra serie animada que tamién inclúi un altu conteníu d'humor negro ye Happy Tree Friends, na cual apaecen dellos personaxes con apariencia tienra, pero siempres terminen morriendo de forma tráxica y sangrienta, pero coles mesmes, risible. La serie La casa de los dibuxos tamién ye bien popular por esti tipu d'humor, al igual que Family Guy (Padre de familia), American Dad (Padre made in USA) The Cleveland Show (El Show de Cleveland) Futurama y The Simpsons.

A pesar de lo anterior, delles series de televisión que son mayoritariamente dirixíes escontra'l públicu infantil tienden a tener esti tipu de detalles, solo que de manera indireuta y de forma pocu violenta; tales como Ren & Stimpy, Invader Zim, Courage the Cowardly Dog, The Grim Adventures of Billy & Mandy, MAD, Regular Show, ente otros munchos exemplos. Otru exemplu d'humor negro son nos videoxuegos, que'l so máximos esponentes son Grand Theft Auto y Saints Row.[ensin referencies]

Nel cómic[editar | editar la fonte]

Nel cómic arxentín tenemos dellos exemplos. Cazador d'Aventures, creáu por Jorge Lucas, ta basáu nel humor negro. Causando risa al traviés de la muerte y falta de considerancia y respetu escontra les otres persones per parte del personaxe principal, el Cazador. Boogie, l'aceitosu, historieta de Roberto Fontanarrosa esplegó dende'l primer episodiu tolos elementos d'esti estilu d'humor, onde un mercenariu d'Estaos Xuníos, ex-combatiente de Vietnam, fai gala d'un machismu exacerbado y un racismu estremo, combináu con una actitú fatalista y cínica ante la muerte y el sufrimientu ayenos. Mientres la década de 1970 la revista Satiricón d'Oskar Blotta publicó irregularmente'l so suplementu d'humor negro, con testos, viñetes ya historietes creaes polos collaboradores regulares de la revista.

Otra historieta con un frecuente usu d'esti tipu d'humor ye'l cómic chilenu Condorito de René Ríos Boettiger "Pepo", anque sigue siendo dedicáu a tolos públicos (incluyendo neños), delles vegaes usa temes como l'asesinatu o los engaños matrimoniales.

Nel cómic The Gashlycrumb Tinies del escritor y dibuxante Edward Gorey, traducíu n'España como Los pequeñines macabros, ye'l meyor exemplu del particular sentíu del humor del so autor. Trátase d'un abecedariu nel que cada lletra correspuende a un neñu distintu que sufre una muerte a cual más pintoresca. Esta obra inclúyese dientro d'una escoyeta compuesta por otres hestories curties de tonu similar denomada La pareya abominable.

El dibuxante François Boucq nel so álbum Los pioneros de l'aventura humana arrexunta delles hestories curties regaes con un humor acedo y bien personal, nes que lo fantástico convive alegremente coles situaciones más banales. Nesti tonu tamién creó los cómics La muyer del magu y Www.la-mort.fr, que la so portada ganó'l Grand Prix de l'Humour Noir (Gran Premiu del Humor Negro) en 2007, un premiu que cada añu conceder a una obra lliteraria, a un miembru del mundu del espectáculu y a un dibuxante dende la so creación en 1954. Otra forma d'humor negro sangrientu ye'l cómic La Mázcara.

Otra notable apaición del humor negro dar nes tires de webcómic de Cyanide and Happiness, presentando situaciones xeneralmente ayenes a la vida cotidiana.

Discursu humorísticu[editar | editar la fonte]

Como vimos, humorismo ye una manera d'enxuiciar les situaciones con ciertu distanciamientu atélite, burllón o, n'apariencia, llixeru y, anque bien próximu a la comicidad, nun ye esautamente lo mesmo. Son munchos los autores qu'estremen ente humorismo y comicidad:

Humorismo[editar | editar la fonte]

Theodor Lipps, nel so ensayu sobre lo risible y el humorismo –Komik und Humor–, afirma que «el humorismo ye'l sentimientu de lo sublime no risible y polo risible».[12] Y Evaristo Acevedo,[13] define'l humorismo como «lo risible dignificáu pola defensa d'una actitú suprasocial».[14] L'humorista, partiendo de la so realidá social y los problemes que nésta se xeneren, intenta llevalos más allá nun deséu de perfeición qu'evite'l anquilosamiento social. Va más lloñe de los simples intereses que cada sociedá envalora intanxibles en dómines daes y concretes al señalar los peligros qu'esos intereses suponen pal individuu cuando tán deformados pol fanatismu y l'ambición. Cuando les estructures sociales nun s'atopen n'equilibriu coles llibertaes individuales, l'home, por aciu l'humor, márca-y llendes a la sociedá. L'humor surde del pueblu con calter de crítica, con enganíes de reforma y de denuncia d'inxusticies, ye por ello, corroyente cola sociedá.

En diversos intentos por definir l'humor, teorizarlo y racionalizalo llegar a defender l'humor puro»,[15] el conceutu risible» constitúi l'eternu campu de batalla de cuantos quieren intelectualizar l'humor, que siempres intenten establecer la mayor distancia ente «lo risible» y «lo humorístico». Na teoría escontra un humor puro» desaposiar de la ironía y de la sátira, académicos como Wenceslao Fernández Flórez, Pío Baroja o Julio Casares que coinciden n'entender l'humor como comprensivu y non como críticu.

«Na burlla hai dellos matices, como nel arcu iris. Hai'l sarcasmu, de color más aveséu, que la so risa ye amargosa y sale ente los dientes apertaos; roxura tan fuerte, qu'entá trai sabor a tal dempués del quimismo con que la tresformó'l pensamientu. Hai la ironía que tien un güeyu en serio y l'otru en guiños, mientres espolea l'ensame de les sos aviespes d'oru. Y hai nel humor el tonu más nidiu del iris»,[16] en pallabres de Fernández Flórez.

«El satíricu tiende a la correición y al llátigu; l'humorista a la interpretación y al bálsamu»,[17] según Baroja.

«Si al llegar hasta equí nun fracasemos nel nuesu propósitu de dir precisando'l conceutu del humorismo, va senos fácil estremalo de la ironía cola que tan de cutiu se -y confunde»,[18] opina Casares.

La risa. Figura antropomorfa tairona 900 d. C. - 1600 d. C. Sicasí, Acevedo defende cómo, na práutica, y analizando les obres de los principales humoristes europeos, l'humor nunca ye puru sinón que vien acompañáu pola sátira, la ironía o dambes; l'humor exerz la crítica y ye sogona, non yá ye comprensivu, d'alcuerdu a la teoría particular de cada humorista sobre lo tienro y lo comprensivo. Definir como «lo risible combativu», esto ye, lo risible al traviés de la sátira y l'ironía pa dar una finalidá filosófica y trascendente a la risa: «ri pero escucha».

A última hora, humor nel so sentíu más ampliu y vulgarmente almitíu, referir a tou aquello que fai rir. Esto ye, cola pallabra «humor» non yá alúdese al enclín o disposición del ánimu o del sentimientu a lo risible o graciosu» que se presenta como opuesta al enclín seriu o tráxica», sinón que por estensión, aplicar a toles formes de lo risible, dende lo risible puramente a lo humorístico, ya inclusive s'identifica cola risa mesma.

La comicidad[editar | editar la fonte]

Dende l'Antigüedá, l'humor apaeció estrechamente venceyáu a lo risible, entendíu ésti de resultes del espectáculu de lo risible, deforme, erróneu o incongruente que, si nun provoca dolor o compasión, amena nel espectador un sentimientu de superioridá que se manifiesta na risa. Dellos autores afirmen que l'oxetu necesariu prevocador de la risa ye l'efeutu de sorpresa –el procesu de desconciertu-esclarecimiento– y non la espectación. Otros consideren risible tou lo que s'opón a la norma o destrúi lo previsto. Anque la sorpresa nun ye esencial no risible, ye inherente en munchos casos.

Gustave Doré, «L'atélite Fidalgu Don Quixote de la Mancha», 1863. Nesti sentíu, Henri Bergson na so obra clásica -y rire asegura que'l mayor enemigu de la risa ye la emoción, magar considera lo risible como la perceición de la rixidez, anquilosamiento o la mecanización de la vida. Lo risible, espresa por tanto, según Bergson, cierta imperfección individual o coleutiva qu'esixe una correición inmediata y esta correición ye la risa, que zarra, amás, un deséu d'humildar al suxetu risible col enfotu de modificar la so conducta. Dellos filósofos caracterizaron lo risible –ente ellos Schopenhauer o Hegel–como la perceición d'un contraste, un contrasentíu o incongruencia. Los actos que s'escapen a les lleis, vezos y convenciones y opónense o destrúin lo previsto, seríen actos risibles. Inclusive en dellos casos consideraron la novedá como una traza esencial de lo risible. Na famosa obra de Miguel de Cervantes, por casu, utiliza la llocura de Don Quixote como una xustificación pa presentar una serie de situaciones incongruentes que resulten risibles y qu'amás inclúin la sorpresa polo inesperao de diches situaciones a lo llargo de tola obra.

Esta concepción de lo risible como subversión o, cuantimenos, como diverxencia con respectu al sistema de valores vixentes nun determináu grupu social, esplica que la comicidad varie de país a país y tresfórmese col tiempu, yá que, al igual que les costumes y les normes, ta suxeta a condicionamientos culturales y de les modes. El contestu que favorez la perceición de lo risible apaez estrechamente venceyáu al xuegu, entendíu non yá como actividá contraria al trabayu práuticu, sinón como actitú opuesta a la seriedá. Esti aspeutu lúdicu de lo risible dexó rellacionar el placer risible col gocie estéticu,[19] pos –sacante para quien atribúin a la risa la función de correctivu social–, tienen dambos el mesmu calter desinteresáu. Pero a la supuesta gratuidá del prestar cómicu opón Lipps[20] dos razones pa escluyilo del ámbitu de la estética: la primera, que'l gocie nun procede del oxetu sinón de la rellación intelectual que s'establez col mesmu; la segunda, l'ausencia de comunicación sentimental. Sicasí, sigue, ello nun torgar que lo risible seya un posible mediu pal llogru de prestar estéticu si la negación que supón la comicidad sirve pa realizar por contraste lo positivo o sublime d'un valor negáu, nesti casu falar de humorismo.

Humorismo y comicidad nes teoríes del humor[editar | editar la fonte]

Dende los entamos de la filosofía occidental y hasta'l sieglu XX, los filósofos trataron d'esplicase la naturaleza del humor. Podemos estremar tres teoríes fundamentales:[21] la teoría de la descarga, la teoría de la superioridá, y la teoría de la incongruencia.

Teoría de la descarga[editar | editar la fonte]

Para Freud[22] les espresiones de humorismo, comicidad y chiste son fontes de prestar porque aforren al home un gastu d'enerxía psíquica.

Estremar pol tipu de gastu psíquicu aforráu: «El prestar del chiste surde d'un gastu de inhibición aforráu; el de la comicidad, d'un gastu de representación (ideación) aforráu y el de humorismo, d'un gastu de sentimientu aforráu. Nestos trés modalidaes de trabayu del nuesu aparatu psíquicu, el placer provién d'un aforru; los trés coinciden en recuperar, dende l'actividá anímica, un placer que, en verdá, namái se perdió por el mesmu desenvolvimientu d'esa actividá».

En Aristóteles, l'alma carauterizar por tener pasiones que lluchen por lliberar se, y tantu el humorismo como la comicidad –traxedia y comedia– tienen por misión purificar l'alma per mediu de la catarsis. Esto ye, penerando la realidá pol humor, representándola, esaniciaríamos ciertes tensiones negatives, llegando a un equilibriu emocional.

Teoría de la superioridá[editar | editar la fonte]

Creada dende Platón y caltenida hasta'l sieglu XVIII, sostién que toa esperiencia humorística surdi como manifestación del sentimientu de superioridá del home escontra l'home.

Los filósofos de l'Antigüedá, dende l'Academia Platónica, atopaben la risa inmoral y sobeyoso porque «al afayar un viciu o una desgracia nel otru y rinos por ello con faigo de menos burllón, namái vamos provocar una reaición violenta». Para Aristóteles, la comicidad ye la manifestación d'un suxetu que arroga superioridá: «El que ri d'otru afirma más o menos orgullosamente el so yo». Nel sieglu XVII, Hobbes contemplar dende la perspeutiva «rise de los errores, vicios o defectos de los otros ye un signu de pusilanimidad pos los llabores de les grandes mentes, de los esclariaos, ye ayudar y lliberar a los otros del desdeñu».[23]

El principal esponente d'esta teoría, Henri Bergson, presupon un elementu psicolóxicu d'agresividá. La comicidad sería una fórmula civilizada de lliberar un cúmulu d'emociones ya impulsos que reprime la vida en sociedá, como'l mieu o'l sadismu, tratar d'un calce pa exercer una represalia contra quien consideramos inferiores a nós. «La comicidad espresa cierta imperfección individual o coleutiva qu'esixe una correición inmediata». Pa Bergson, la risa ye una especie de correctivu. «Na risa reparamos siempres una intención ensin declarar d'humildar». Sentímonos superiores a les persones de les que rimos, porque piensen de forma distinta y tomen en serio coses que nós nun consideramos. D'esta idea parten toles teoríes del humor basaes nel conceutu de superioridá. Fadríamos risión a los demás con trés oxetivos: correctivu social, azote o hostigamiento y censura. Como espresa Charles Baudelaire nel so ensayu Lo risible y la caricatura,[24] «... El Ser que quixo multiplicar la so imaxe nun punxo na boca del home los dientes del lleón, pero l'home muerde cola risa; nin nos sos güeyos l'astucia fascinadora de la culiebra, pero seduz coles llárimes».

Teoría de la incongruencia[editar | editar la fonte]

Non tolos estudiosos de lo risible dan a la risa la función de catarsis o de correctivu social. La risa puede provenir de la converxencia inusual, inconsistente o incompatible d'idees, situaciones, conductes o actitúes. Una situación na que la comprensión d'una rellación visible secuencial ye esperada, y sicasí, asocede daqué inesperáu. Esti tipu de teoría foi desenvuelta principalmente por Schopenhauer: «La causa de lo risible ta siempres na subsunción o inclusión paradógica, y por tanto inesperada, d'una cosa nun conceutu que nun-y correspuende, y la risa indica que de sópitu s'alvierte la incongruencia ente dichu conceutu y la cosa pensada, esto ye, ente l'astraición y l'intuición. Cuanto mayor seya esa incompatibilidá y más inesperada na concepción de que ri, tantu más intensa va ser la risa».[25] Tamién pa Schaeffer, «la risa o'l placer acomuñáu a la risa ye la resultancia de la perceición d'una incongruencia nun contestu lúdicu, esto ye, un contestu basáu na ausencia de racionalidá».[26]

Asina podemos concluyir que, humorismo y comicidad son dos conceutos distintos. La comicidad puede venir del deséu de rise de daqué o de daquién que consideramos inferior o d'una simple necesidá de exteriorización lúdica. El humorismo aniciar al calor d'un escepticismu políticu, esistencial o de cualesquier otru tipu. La comicidad ye un fenómenu más superficial que'l humorismo, en cuanto la so función principal ye faer rir, prestar o, nel peor de los casos, agraviar. La comicidad fainos rir y entretiennos, l'humor fainos rir y pensar. La comicidad ye situacional: torpeza, ridiculez, absurdu, incongruencia y ta en rellación coles llimitaciones de los individuos. L'humor xuega coles «insuficiencias de la condición humana». Zarra la crítica incluyendo tamién al suxetu. Nel so ensayu Pirandello[27] definir asina: «Nel humorismo, la reflexón nun s'escuende, nun permanez invisible sinón que se pon ante la emoción inicial como un xuez, analizar, desapasionadamente, y descompon la so imaxe. Sicasí, d'esti analís, d'esta descomposición, emana otru sentimientu: aquel que podría denominase'l sentimientu de lo contrario».

Charles Chaplin, S. Rankin Drew, El mozu [The kid], 1921. Podemos ilustrar esti conceutu unviándonos a unu de los máximos esponentes del cine risible xunto con Buster Keaton, Max Linder o Jacques Tati, nos alboreceres de la nuesa cultura audiovisual. Cuando Chaplin constrúi'l personaxe de Charlot, un vagamundu de la urbe moderna, ensin riqueces nin predisposición pa consiguiles, les sos desventures nun son representaes dende'l dolor –sentimientu inicial– sinón dende'l so contrariu: la hilaridad. Asina s'apodera de los polos de toa contradicción humorística. Al empar que fai rir, compadece a los escluyíos y conderga la indiferencia de los que marxinen. El humorismo ye un preséu de la intelixencia lliberador y corroyente (incisivu, sogón, hiriente) de la verdá. L'humor crítico ye cuestionador, contestatario.

El humorismo ye un sentimientu antitéticu que puede ser, como la risa, tantu d'allegría como murnia. Gómez de la Serna[28] incide na concepción elevada del humorismo onde les coses nun pueden ser d'otra manera; tratar d'una forma que dexa recoyer lo inconcluso, abrir un espaciu de llibertá, desmontar les certidumes: «Toa obra –apunta en Ismos– tien que tar escalabrada pol humor, con barruntos d'humorística; si non, ta mancada de muerte, d'inercia, de disolución cancerosa». L'humor surde tamién como una llucha contra lo dao, contra los convencionalismos.

Clasificación de la comicidad[editar | editar la fonte]

  • 1. Desenllaz imprevistu
    1.1 Desenllaz imprevistu con plantegamientu latente *::::

1.1.1 Desenllaz imprevistu con plantegamientu latente y concretu

  • 1.1.2 Desenllaz imprevistu con plantegamientu latente y inconcreto
    1.2 Desenllaz imprevistu con plantegamientu espreso
  • 2.Desenllaz previstu
    2.1 Desenllaz previstu con plantegamientu latente *::::

2.1.1 Desenllaz previstu con plantegamientu latente y concretu

  • 2.1.2 Desenllaz previstu con plantegamientu latente y inconcreto
    2.2 Desenllaz previstu con plantegamientu espreso

Sentíu del humor y salú[editar | editar la fonte]

Un cómicu actuando nun pub.

Ta comprobáu que los estaos d'ánimu inflúin de manera bien positiva na salú de les persones, entá nes persones que s'atopen n'estaos terminales.

El sentíu del humor ye la capacidá d'aguiyar el sentíu de gracia n'unu mesmu y nos demás. Hai formes de causar gracia, convirtiendo aiciones que davezu escarecen de sentíu humorísticu, acomuñóse con aiciones que dalguna vegada espertaron risa. Asina tamién podemos acomuñar una aición con otra; esta postrera con un sentíu pocu avezáu o raru, inclusive con aiciones que de cutiu non se dan porque sí. La comparanza del sucesu cola nueva aición, dexa comparar a seres humanos con animales, o viceversa, comparar persones d'una posición social alta con una menos desafortunada, y asina socesivamente.

Cuando rimos, paeciera ser que tolos problemes y esmoliciones queden detrás. Y, siquier por un intre, esto ye asina.[29] Esti pensamientu llevó a dellos científicos a estudiar los efeutos d'esta reaición hilarante nel organismu humanu, teniendo siempres como premisa que daqué tan placentero podría acarretar beneficios a nivel corporal.

Comprobóse que los pensamientos prestosos provoquen un meyor ánimu y, arriendes d'ello, aumenten nueses defenses.[30]

Esto llevó a los autores del estudiu[30] a asegurar qu'esa rellación prueba que la felicidá puede faenos más saludables. Nési sentíu, los especialistes[30] creen que la felicidá vendría ser como les llambionaes pal celebru, daqué que fai que la nuesa mente siéntase consentida.

La risa provoca una importante lliberación d'hormones, les endorfines conocíes merecidamente como les hormones de la felicidá. Amás, llibérase serotonina, dopamina y adrenalina. La esplosión de risaes provoca daqué bien paecíu al éxtasis: apurre vitalidá, enerxía y amonta l'actividá cerebral. Cuando nos invade la risa, munchos músculos del nuesu cuerpu que permanecíen inactivos poner en funcionamientu. Ye un estímulu eficaz contra'l estrés, la depresión y, evidentemente, la murnia.[30]

Llistáu de RFCs de chancia[editar | editar la fonte]

  • RFC 3252: Binary Lexical Octet Ad-hoc Transport
  • RFC 3251: Electricity over IP
  • RFC 3093: Firewall Enhancement Protocol (FEP)
  • RFC 3092: Etymology of "Foo"
  • RFC 3091: Pi Digit Generation Protocol
  • RFC 2795: The Infinite Monkey Protocol Suite (IMPS)
  • RFC 2551: The Roman Standards Process -- Revision III *

RFC 2550: Y10K and Beyond

  • RFC 2549: IP over Avian Carriers with Quality of Service
  • RFC 2325: Definitions of Managed Objects for Drip-Type Heated
  • RFC 2324: Hyper Text Coffee Pot Control Protocol (HTCPCP/1.0)
  • RFC 2323: IETF Identification and Security Guidelines
  • RFC 2322: Management of IP numbers by peg-dhcp
  • RFC 2321: RITA -- The Reliable Internetwork Troubleshooting Agent
  • RFC 2100: The Naming of Hosts
  • RFC 1927: Suggested Additional MIME Types for Associating Documents
  • RFC 1926: An Experimental Encapsulation of IP Datagrams on Top of ATM
  • RFC 1925: The Twelve Networking Truths
  • RFC 1924: A Compact Representation of IPv6 Addresses
  • RFC 1776: The Address is the Message
  • RFC 1607: A View From The 21st Century
  • RFC 1606: A Historical Perspective On The Usage Of IP Version 9
  • RFC 1605: SONET to Sonnet Translation
  • RFC 1438: Internet Engineering Task Force Statements Of Boredom (SOBs)
  • RFC 1437: The Extension of MIME Content-Types to a New Medium
  • RFC 1313: Today's Programming for KRFC AM 1313 Internet Talk Radio *

RFC 1217: Avantu from the Consortium for Slow Commotion Research (CSCR)

  • RFC 1216: Gigabit Network Economics and Paradigm Shifts
  • RFC 1149: A Standard for the Transmission of IP Datagrams on Avian Carriers
  • RFC 1097: Telnet subliminal-message option
  • RFC 748: TELNET RANDOMLY-LOSE Option
  • RFC 527: The ARPAWOCKY

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Frases de Nietzsche». Consultáu'l 21 de febreru de 2013.
  2. Lynne A. Barker, "La risa tamién tien un llau escuru", n'El País, 12 de mayu de 2017: https://elpais.com/elpais/2017/05/03/ciencia/1493806567_557649.html
  3. Ramón Gómez de la Serna[1] Boletín RAMÓN nº 5, seronda 2002.
  4. Ramón Gómez de la Serna; “Gravedá ya importancia del humorismo” nUna teoría personal del arte, Madrid, Tecnos, 1988 (1ª Ed.), páx. 205
  5. R. Gómez de la Serna; Op. cit., páx. 205
  6. S. Freud, Op. cit., páx. 78
  7. Henri Bergson; La risa. Ensayo sobre la significación de lo risible, Madrid, Alianza, 2008, páx. 139
  8. Wladimir Jankelevitch; La ironía, Madrid, Taurus, 1982 (1ª Ed. 1964), páx. 37
  9. http://lablogoteca.20minutos.es/premios-20blog/ediciones-anteriores/2013/
  10. Los grafistes incorporar a l'Asociación d'Artistes Plásticos para El País, 20/02/1977.
  11. Jiménez, A. (2008). Picardía mexicana. Méxicu: Diana. Capítulu "Anotaciones del llector", páxs. 253-268. ISBN 978-968-13-4374-3
  12. Theodor Lipps; Komik und Humor, London, UK, Echo Library, 2006, páx. 50
  13. Evaristo Acevedo[2] Biografíes y Vides
  14. Evaristo Acevedo Guerra; Teoría ya interpretación del humor español, Madrid, Editora Nacional, 1966, páx. 281
  15. Andrè Bretón; Antoloxía del humor negro, Barcelona, Editorial Anagrama, 1972 (1ª Ed.), páx. 10
  16. Wenceslao Fernández Florez, L'humor na lliteratura española, Obres completes. Tomu V, Madrid, Aguilar, 1956, páx. 991-92
  17. Pío Baroja, El Covarón del humorismo. Obres completes. Tomu V, Madrid, Biblioteca
  18. Julio Casares; El humorismo y otros ensayos. Obres completes. Volume VI. Madrid, Espasa Calpe, 1961, páx. 44
  19. Rosa María Martin Casamitjana; L'humor na poesía española de vanguardia, Madrid, Gredos, 1996, páx. 30
  20. Op. cit., páx. 566
  21. María Ángeles Torres Sánchez; Estudiu pragmáticu del humor verbal, Cadiz, Universidá de Cádiz, 1999, páx. 10
  22. Sigmund Freud; El chiste y la so rellación colo inconsciente, Madrid, Alianza, 2000 (1ª Ed.). páx. 221
  23. Nélida Beatriz Sosa; “Del humor y la so contorna” en Revista de la facultá 13, 2007. Arxentina, FADECS-Xunzo, páx. 179
  24. Charles Baudelaire; Lo risible y la caricatura, Madrid, Visor, 1989, páx. 15
  25. Arthur Schopenhauer; El mundu como voluntá y representación, Barcelona, Planeta-De Agostini, 1996, páx. 68
  26. R. Schaeffer; The art of laughter, Nueva York, Columbia University Press, 1981, páx. 27
  27. Luigi Pirandello; El humorismo, Madrid, Espasa-Calpe, 1961
  28. Ramón Gómez de la Serna; Ismos, Madrid, Sociedá Estatal pa l'Aición Cultural Esterior, 2002, páx. 32
  29. Beneficios de sonrir.[3] naturísima.
  30. 30,0 30,1 30,2 30,3 La risa y el bon humor, beneficiosos pa la salú.risa-y-el-bon-humor-beneficiosu-pa-la-salú/ BUREAUDESALUD.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Analís de la comicidad, José Serra Masana, Barcelona, 1972.
  • Humor Theory. The formula of laughter, Igor Krichtafovitch, Outskitspress, 2006, ISBN 9781598002225.
  • L'humor y el so conceutu. Humor, humorismo y comicidad, Silvia María Hernández Muñoz, Zaragoza, Marzu de 2012.
  • L'humor como estratexa y reflexón na publicidá español (2007 y 2008), Silvia María Hernández Muñoz, Valencia, 2008.
  • Humor gráfico español del sieglu XX. Prólogu d'Álvaro de Laiglesia. Salvat Editores, Alianza Editorial. Madrid, 1970.
  • Pereira Martins, C., O Humor como peculiar jogo de linguagem: mecânica, desregramento y subversão, In https://www.academia.edu/8636931/O_Humor_como_peculiar_jogo_de_linguagem_mecanica_desregramento_y_subversao

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]