Goodfellas

De Wikipedia
Goodfellas
Datos
Títulu orixinal Goodfellas (en)
Xéneru cine biográficu, cine de crímenes (es) Traducir, cine dramáticu y película basada nun llibru
País d'orixe Estaos Xuníos
Estrenu 1990
11 ochobre 1990 (Alemaña)
12 setiembre 1990 (Francia)
19 setiembre 1990 (Estaos Xuníos, Canadá, Méxicu)
Idioma orixinal inglés
Duración 146 min
Llugar de la narración Brooklyn
Rodaxe Nueva York, Nueva Jersey y Chicago
Color en color
Ficha téunica
Direición Martin Scorsese[3]
Producción Irwin Winkler
Guión Nicholas Pileggi
Martin Scorsese
Música Pete Townshend
Fotografía Michael Ballhaus
Edición Thelma Schoonmaker
Repartu Joe Pesci, Robert De Niro, Ray Liotta, Lorraine Bracco, Paul Sorvino, Frank Sivero, Tony Darrow, Mike Starr, Frank Vincent, Samuel L. Jackson, Gina Mastrogiacomo, Charles Scorsese, Catherine Scorsese, Debi Mazar, Kevin Corrigan, Michael Imperioli, Henny Youngman, Illeana Douglas, Jerry Vale, Peter Onorati, Tobin Bell, Tony Sirico, Vincent Gallo, Vincent Pastore, Beau Starr[4], Frank Adonis[4], Isiah Whitlock Jr. (es) Traducir[4], Nick Vallelonga[4], Paul Herman[4], Melissa Prophet[4], Marianne Leone Cooper (es) Traducir[4], Elizabeth Whitcraft[4], Suzanne Shepherd[4], Tony Lip, Chuck Low, Frank DiLeo, Margo Winkler, Welker White, Christopher Serrone, Robbie Vinton (en) Traducir, Frank Pellegrino, Edward McDonald (en) Traducir, Tony Powers, Bo Dietl, Victor Colicchio, Joseph Bono (en) Traducir, Bob Golub y Louis Eppolito
Ver llista completa
Compañíes
Productora Warner Bros. y Warner Bros. Pictures (en) Traducir
Distribuidora InterCom, Warner Bros. y Netflix
Costu 25 000 000 $
Recaldación 46 909 721 $ (Estaos Xuníos)
47 036 784 $ (mundial)
Premios y nominaciones
Premios
Nominaciones
Calificaciones
CNC prohibido para menores de 16 años (es) Traducir[6]
FSK FSK 16 (es) Traducir
Medierådet Prohibited for children under 16 (en) Traducir[7]
MPAA R (es) Traducir
Enllaces esternos
Ficha n'IMDb
Ficha en FilmAffinity
Cambiar los datos en Wikidata

Goodfellas ye una película d'Estaos Xuníos de drama criminal semi-ficción de 1990 dirixida por Martin Scorsese. Ta basada nel llibru Wiseguy de Nicholas Pileggi, quien tamién co-escribió'l guión pa la película con Scorsese. El filme sigue l'ascensu y cayida de trés delincuentes mientres tres décades. Foi protagonizada por Ray Liotta, Robert De Niro, Joe Pesci, Lorraine Bracco y Paul Sorvino nos roles principales.

Scorsese tenía previstu dirixir Goodfellas primero que The Last Temptation of Christ, pero cuando los fondos materializar pa realizar The Last Temptation of Christ, retardó la que daquella yera conocida como Wise Guy. El títulu del llibru de Pileggi yá fuera utilizáu pa una serie de televisión y pa una película, la comedia de 1986 dirixida por Brian De Palma, polo que Pileggi y Scorsese camudaron el nome de la so película a Goodfellas. Pa preparar los sos respeutivos papeles nel filme, Robert De Niro, Joe Pesci y Ray Liotta falaron de cutiu con Pileggi, quien compartió colos actores el material d'investigación que fuera omitíu na creación del llibru. Según Pesci, la improvisación provieno de los ensayos onde Scorsese dio a los actores plena llibertá p'actuar como quixeren. El direutor realizó trescripciones de les sesiones, tomó nota de les aiciones que más-y gustaben de los actores ya incluyir nel guión definitivu, col que se trabayó mientres el rodaxe principal.

Goodfellas llogró bones resultaos na taquilla, llogrando 46,8 millones de dólares n'Estaos Xuníos, bien percima del so presupuestu de 25 millones dólares. Sicasí, les sos crítiques nun fueron dafechu positives. La película foi nomada a seis Premios Óscar, ganando solamente unu por Pesci na categoría de meyor actor de repartu. Amás, el filme recibió cinco premios per parte de l'Academia Británica de les Artes Cinematográfiques y de la Televisión y foi nomada meyor película del añu pol Círculu de Críticos de Cine de Nueva York, pola Asociación de Críticos de Cine de Los Angeles y pola Asociación Nacional de Críticos de Cine. Goodfellas foi declarada de "importancia cultural" y escoyida pal so preservación nel Rexistru Nacional de Cine pola Biblioteca del Congresu d'Estaos Xuníos.

La pallabra "fuck" ye usada na película en 300 ocasiones (2.05/min),[8] siendo la oncena película que más vegaes utiliza la pallabra.

Argumentu[editar | editar la fonte]

Na primer escena, el protagonista Henry Hill (Ray Liotta) almite: "Que yo recuerde, desque tuvi usu de razón, quixi ser un gánster", refiriéndose a los gánsteres de la so idolatrada familia criminal Lucchese qu'habitaben nel so barriu trabayador, predominantemente italoamericano, en East New York en 1955. Queriendo formar parte de daqué significante, Henry abandona la escuela y empieza a trabayar pa ellos. El so padre, irlandés americanu, a sabiendes de la verdadera naturaleza de la Mafia, trata de detener a Henry dempués d'enterase de la so absentismo escolar, ya inclusive lo cute, pero los mafiosos amenacien al carteru local, con graves consecuencies nel casu de que la familia de Henry recibiera más cartes procedentes de la escuela. Henry ye capaz de ganase la vida por sigo mesmu y apriende los dos lleiciones más importantes de la vida: "Nunca traiciones a un amigu y calten siempres la boca zarrada", felicidaes al nuevu Henry en permaneciendo en silenciu nuna audiencia na corte.

Henry ta baxu tutelar del capo local Paul "Paulie" Cicero (Paul Sorvino) y los sos asociaos, Jimmy "The Gent" Conway (Robert De Niro), a quien-y encanta atracar camiones, y Tommy DeVito (Joe Pesci), un lladrón d'un agresivu temperamentu y con facilidá d'apertar el gatíu. A finales de 1967 cometen el robu de Air France, significando'l debú de Henry nel mundu de los atracos. Esfrutando de les ventayes de la vida criminal, Henry y los sos compañeros pasen la mayor parte de les nueches na discoteca Copacabana con incontables muyeres. Daquella, Henry conoz a una moza xudía de Five Towns llamada Karen (Lorraine Bracco), con quien más palantre se casa. Karen nun primer momentu ta esmolecida poles actividaes delictives de Henry, pero cuando un vecín atacar sexualmente, Henry cute violentamente al agresor con un revólver ante la mirada de Karen. Ella siéntese escitada pola aición, especialmente cuando Henry apúrre-y la pistola y diz-y que la escuenda.

El 11 de xunu de 1970, Tommy (cola ayuda de Jimmy) asesina brutalmente a Billy Batts (Frank Vincent), un mafiosu de la familia criminal Gambino, por falta-y al respetu sobre'l so pasáu delantre de los sos amigos. Batts yera un home de la familia criminal, lo que significaba que nun podía ser afrelláu nin asesináu por otru miembru de la familia ensin el consentimientu de los xefes. Al dase cunta que les sos vides corríen peligru si afayábenlos, Jimmy, Henry y Tommy despintaron el cuerpu nel maleteru del coche de Henry y soterrar nun terrén despobláu. Seis meses más tarde, Jimmy enterar de que'l llugar d'entierru va ser l'escenariu d'una nueva promoción inmobiliaria, lo qu'obliga a desenterrar el mediu descompuestu cadabre y movelo a otru llugar.

Henry empieza a trate con una amiga llamada Janice Rossi (Gina Mastrogiacomo). Cuando Karen afayar, amenaza de muerte a Henry con un revólver, esixéndo-y saber si de verdá ama a Janice. Sicasí, Karen nun se decide a matar al so home y un enfurecido Henry llogra desfacer del revólver esclamando que yá tien suficiente con evitar que lu liquiden na cai. Paulie unvia a Henry y a Jimmy a cobrar una delda en Florida, y convence a Karen que dexe a Henry tornar a casa. Los dos mafiosos cuten y amedranen a un home hasta que consiguen el dineru. Henry y Jimmy son arrestaos y unviaos a prisión dempués de que la hermana del afrelláu, una mecanógrafa del FBI, denunciar. Na cárcel, Henry viende drogues pa caltener a la so familia nel esterior. En 1974 ye lliberáu de prisión, y el grupu comete'l robu de la Lufthansa nel Aeropuertu Internacional John F. Kennedy. Mentanto, Henry sigue vendiendo droga daes les ganancies que percibe, y convence a Tommy y Jimmy pa xunise a él. Les coses se tuercen cuando los miembros que formaron parte del robu de la Lufthansa ignoren les órdenes de Jimmy de nun mercar coses cares y caltener una vida normal ensin llamar l'atención, polo que Jimmy decide matalos unu a unu. Más tarde, Tommy ye asesináu cuando diba ser reconocíu como miembru de la familia en vengación pola muerte de Billy Batts.

Yá nos años 1980, Henry ta nel cumal de faer un gran negociu colos sos socios en Pittsburgh. Fechu un manizu de nervios pol consumu de cocaína, intenta tolo posible por caltener les coses entamaes. Sicasí, ye prindáu por axentes de narcóticos y unviáu a la cárcel, anque consigue la llibertá dempués de que Karen convenciera a la so madre pa poner la casa como fianza. Cuando torna al so llar, Karen diz-y que tiró pol retrete l'equivalente a 60.000 dólares en cocaína pa evitar ser afayada polos axentes del FBI. Como resultancia, Henry y la so familia quédense práuticamente ensin dineru. Paulie siente que la so llealtá escontra Henry foi traicionada y decide da-y 3.200 dólares en cuenta de nun tener nada que ver con él nunca más. Henry dase cuenta de que lo mataríen cuando Jimmy pídelu que realice un golpe en Florida. De siguío, decide formar parte del Programa de Proteición de Testigos pa protexese a sigo mesmu y a la so familia. Forzáu a abandonar la so vida de gánster, agora ta obligáu a vivir nel mundu real, esclamando: "Soi un don naide, y voi vivir el restu de la mio vida como un don naide".

La película termina con títulos informando que Henry tuvo llimpiu dende 1987, Paul Cicero morrió na Prisión Federal de Fort Worth por causa de una enfermedá respiratoria en 1988 a los 73 años y que Jimmy, nel momentu del llanzamientu de la película en 1990, cumplía una condena de 20 años a cadena perpetua nuna prisión del estáu de Nueva York.

Repartu[editar | editar la fonte]

Actor Papel Basáu en[9][10]
Ray Liotta Henry Hill Henry Hill
Robert De Niro Jimmy Conway Jimmy Burke
Joe Pesci Tommy DeVito Thomas DeSimone
Lorraine Bracco Karen Hill Karen Hill (Nomes de nacencia y de matrimoniu nacida Friedman)
Paul Sorvino Paul Cicero Paul Vario
Frank Sivero Frankie Carbone Angelo Sepe
Tony Darrow Sonny Bunz Angelo McConnach
Mike Starr Frenchy Robert McMahon
Frank Vincent Billy Batts William "Billy Batts" Aportó
Chuck Low Morrie Kessler Martin Krugman
Frank DiLeo Tuddy Cicero Vito "Tuddy" Vario
Johnny Williams Johnny Roastbeef Louis Cafora
Jim Colella Jim Colella Jim Colella
Samuel L. Jackson Parnell "Stacks" Edwards Parnell Steven "Stacks" Edwards
Frank Adonis Anthony Stabile Anthony Stabile
Catherine Scorsese Madre de Tommy DeVito Güela de Thomas DeSimone
Gina Mastrogiacomo Janice Rossi Linda Coppociano
Debi Mazar Sandy Megan Cooperman
Margo Winkler Belle Kessler Fran Krugman
Welker White Lois Byrd Judy Wicks
Julie Garfield Mickey Conway Mickey Burke
Detective Ed Deacy Él mesmu Él mesmu
Christopher Serrone Henry Hill (Youth) Henry Hill (moza)
Charles Scorsese Vinnie Thomas Agru
Michael Vivalo Nicky Eyes Él mesmu
Michael Imperioli "Spider" Michael "Spider" Gianco
Tony Ellis Propietariu de la tienda Bridal Jerome Asaro
Elizabeth Whitcraft Novia de Tommy Theresa Ferrara
Anthony Powers Jimmy Two-Times Bobby "The Dentist"
Asistente del Fiscal Ed McDonald Él mesmu Él mesmu
Ray DeBenedictis "Peter"
Tony Lip Frankie "The Wop" Francesco Manzo
Kevin Corrigan Michael Hill

Llista de cantares[editar | editar la fonte]

  1. 16.Jump into the fire" - Harry Nilsson

Premios[editar | editar la fonte]

Oscar 1990[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Persona Resultáu
1990 Meyor película Nomada
1990 Meyor direutor Martin Scorsese Nomáu
1990 Meyor actor de repartu Joe Pesci Ganador
1990 Meyor actriz de repartu Lorraine Bracco Nomada
1990 Meyor guión adautáu Martin Scorsese
Nicholas Pileggi
Nomaos
1990 Meyor montaxe Thelma Schoonmaker Nomada

Premios BAFTA[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Persona Resultáu
1990 Meyor película Ganadora
1990 Meyor direutor Martin Scorsese Ganador
1990 Meyor actor Robert De Niro Nomáu
1990 Meyor guión adautáu Martin Scorsese
Nicholas Pileggi
Ganadores
1990 Meyor fotografía Michael Ballhaus Nomáu
1990 Meyor montaxe Thelma Schoonmaker Ganadora
1990 Meyor diseñu de vestuariu Richard Bruno Ganador

Globu d'Oru[editar | editar la fonte]

Añu Categoría Persona Resultáu
1990 Meyor película - Drama Nomada
1990 Meyor direutor Martin Scorsese Nomáu
1990 Meyor actor de repartu Joe Pesci Nomáu
1990 Meyor actriz de repartu Lorraine Bracco Nomada
1990 Meyor guión Martin Scorsese
Nicholas Pileggi
Nomáu

Otros premios[editar | editar la fonte]

  • National Board of Review (1990): Meyor Actor Sec. (Pesci), 10 meyores películes
  • Festival de Venecia (1990): Lleón de Plata (Meyor direutor)
  • Círculu de Críticos de Nueva York (1990): Meyor película, direutor y actor (De Niro). 6 nom.
  • Asociación de Críticos de Los Angeles -LAFCA (1990): Meyor película
  • Premiu César (1990): Nomada a Meyor película estranxera
  • Asociación Críticos de Boston (1990): Meyor Película, Direutor, Actor Sec. (Pesci)
  • David di Donatello (1990): Nomada Película Estranxera, Actor Estranxeru (De Niro)
  • Asociación de Direutores d'América (1990): Nomáu Meyor Direutor (Scorsese)
  • Círculu de Críticos de Kansas (1990): Meyor Película, Direutor, Actor Sec. (Pesci)
  • Círculu de Críticos de New York (1990): Meyor Película, Direutor, Actor (De Niro)
  • Asociación de Críticos de Chicago (1990): 5 Premios, incl. Meyor película y direutor
  • Sindicatu de Productores (PGA) (1990): Nomada a Meyor película
  • Sindicatu de Direutores (DGA) (1990): Nomada a Meyor direutor
  • Sindicatu de Guionistes (WGA) (1990): Nomada a Meyor guión adautáu (formatu llargu)

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Internet Movie Database» (inglés). Consultáu'l 14 abril 2017.
  2. «Internet Movie Database» (inglés). Consultáu'l 30 mayu 2022.
  3. Rotten Tomatoes: m/1032176-goodfellas. Afirmao en: Rotten Tomatoes. Data de consulta: 13 xunu 2020. Llingua de la obra o nome: inglés.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 4,5 4,6 4,7 4,8 Afirmao en: ČSFD. Llingua de la obra o nome: checu. Data d'espublización: 2001.
  5. 5,0 5,1 «Box Office Mueyo» (inglés). Consultáu'l 30 mayu 2022.
  6. URL de la referencia: https://www.cnc.fr/professionnels/visas-et-classification/74397.
  7. Afirmao en: Filmografía Nacional Danesa.
  8. Family Media Guide swear word frequency list
  9. Wiseguys: The GoodFellas Website
  10. Henry Hill - Goodfellas

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]