Sátira

De Wikipedia
Sátira
género artístico (es) Traducir
humor (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La sátira ye un xéneru lliterariu que siente indignación escontra daquién o daqué, con propósitu moralizador, lúdicu o puramente burlesco. Puede escribise en prosa, versu o alternando dambes formes (sátira menipea). Inspirar na poesía yámbica griega, pero desenvolvióse sobremanera na literatura llatina.

Puramente la sátira ye un xéneru lliterariu, pero tamién ye un recursu qu'atopamos nes artes gráfiques y escéniques. Na sátira los vicios individuales o coleutivos, les llocures, los abusos o los defectos poner de manifiestu per mediu de la ridiculización, la farsa, la ironía y otros métodos; escurríos toos ellos pa llograr una meyora de la sociedá.[1] Anque orixinalmente la sátira utilizar pa la diversión, la so pretensión real nun ye l'humor en sí mesmu, sinón un ataque a una realidá que desaprueba l'autor, usando pa esti cometíu l'arma de la intelixencia.

Ye común y casi carauterísticu que la sátira atópese fuertemente trescalada d'ironía o sarcasmu; amás la parodia, la burlla de la señora gurniadora, la desaxeración, les comparances, les yuxtaposiciones, l'analoxía y les dobleces son usaos de manera frecuente nel discursu y l'escritura satírico. Lo esencial, sicasí, ye que "na sátira la ironía sía militante".[2] La ironía militante de cutiu declara abiertamente qu'acepta les situaciones que son blancu del ataque de la sátira.

Oríxenes[editar | editar la fonte]

Surde en Grecia colos yambógrafos Semónides de Amorgos y Arquíloco de Paros principalmente, anque tamién el comediógrafu Aristófanes incluyir nes sos obres, y averáronse a ella'l poeta Bión y filósofos d'Escuela cínica como Menipo de Gadara al traviés del xéneru lliterariu de la diatriba o discursu violentu ya inxuriosu pa criticar persones o acontecimientos dende'l puntu de vista moral. Luciano de Samosata dio un gran impulsu al xéneru al traviés de los sos diálogos (Diálogos de los muertos, Diálogos de los Dioses, Diálogos de meretrices...) qu'almiten la sátira como elementu fundamental na so fonte, estructura ya intención; sicasí, el xéneru desenvuélvese fundamentalmente en Roma (Ennio, Lucilio, Varrón, Catulo, Horacio, Juvenal, Persio, Marcial, por orde cronolóxicu). Tanto ye asina, que Marcu Fabio Quintilianu consideraba a la sátira como un xéneru dafechu romanu (Institutiones X, 1, 9: «enche quidem tota nostra est». Con éses trátase d'una composición estensa cola que se critiquen o faen risión vicios humanos. Puede adoptar les formes más diverses: la invectiva, el diálogu, la prosa, el versu, l'epigrama, el artículu periodísticu, etc.

Estilu[editar | editar la fonte]

La sátira suelse valir del humor, de l'anécdota y del inxeniu pa faer risión defectos sociales o individuales, efectuando asina una crítica social; dacuando adopta pa ello la forma más concentrada del epigrama, qu'espresa un solu conceutu y una única tema de burlla; otra manera, la sátira suel ser muncho más estensa y refecha. Esiste una gran variedá de temes, desarrollos y tonos, pero son recursos habituales na sátira:

  • L'amenorgamientu de dalguna cosa pa faela paecer risible, o esaminala en detalle pa faer destacar los sos defectos.
  • La desaxeración o hipérbole: tómase una situación real y esaxerar hasta tal puntu que se convierte en risible. La caricatura utiliza esta téunica.
  • La yuxtaposición que compara coses disimiles: l'ayeri y el güei, la mocedá y la vieyera, etcétera, de forma que una adquier menor importancia.
  • La parodia o imitación burlesca de les téuniques o estilu d'una persona, de forma que se vea fecha risión. Puede ser utilizáu nel xéneru lliterariu y n'artes cinematográfiques

La sátira en resume ye una composición lliteraria na que se realiza una crítica de los costumes y de les conductes deshonestas d'individuos o grupos sociales, con un fin moralizador, burlesco o de simple diversión. Nella, los personaxes tán presentaos como seres de carne y güesu non como tipos.

La sátira[editar | editar la fonte]

"-y sátira y l'epistole di P. Orazio Flacco", impresu en 1814.

Los filósofos griegos yá escribieren sermones morales o diatribes que teníen el conteníu satírico d'atacar vicios morales o sociales: Epicteto, Bión de Borístenes, Menipo y Luciano de Samosata; esti autores inspiraron con frecuencia la sátira, tan carauterística de la lliteratura llatina, yá que foi en Roma onde esperimentó un fuerte desenvolvimientu y popularidá; «satira» en llatín significa una especie de macedonia o olla podre de diversos y bien diversos elementos, polo que ye fácil acoyer conteníos y formes satíriques n'otros xéneros. Ello ye que s'atopa sátira en dellos "sermones" de Horacio o «sátires» de Persio y de Juvenal, ciertos «carmina» o poemes de Catulo o los epigrames» de Marcial, pero inclusive en ciertos pasaxes de Séneca (por casu nel pasaxe sobre l'embaranzu de Roma na Cartes a Lucilio (VI, 56), etc. La noción de xéneru lliterariu sería, pos, desaparente y habría que falar más bien de rexistru. Pero, tocantes a xéneru lliterariu codificado, tien d'atribuyise la so invención a Lucilio, de que la so obra namái queden dellos fragmentos de variable estensión, y apaeció nel II sieglu e.C. ente los llatinos.

Los principales autores de sátires na lliteratura llatina son:

  • Lucilio, que la so obra caltener de forma fragmentaria, pero al cual aluden numberosos poetes que cultivaron el xéneru.
  • Varrón, autor de sátires menipeas, clase especial de sátira reconocible pol so amiestu de versu y prosa, y explícitamente asitiada na perspeutiva d'un heriedu griegu, yá que faen referencia a Menipo de Gádara, filósofu cínicu griegu del sieglu segundu e.C.
  • Horacio, quien, colos sos sermones o conversaciones fixo de la sátira un xéneru atentu entreverado de delles crítiques y sentencies.
  • Persio, d'estilu foscu y de conteníu influyíu pol Estoicismu.
  • Séneca, que papa los sos testos de filosofía moral y d'anécdotes picantes y puramente satíriques, pero tamién como probable autor d'una sátira menipea, La Apocoloquintosis (calabazificación) del divín Claudio.
  • Juvenal, quien contaminó con un ácidu y amarguríu humor los sos propósitos morales atacando a la sociedá en tolos sos vicios: tiranía, perversidad femenina, supersticiones, privilexos...
  • Petronio consagró una sátira menipea estensa a criticar la sociedá en tiempos del emperador Nerón en forma de novela, la so Satyricon, de la que namái subsistieron dellos fragmentos.
  • Marcial escribió solamente epigrames, onde atacó'l luxu desordenáu, l'ambición y l'hipocresía na Roma de los emperadores Flavios.

La sátira na lliteratura[editar | editar la fonte]

Na lliteratura castellana ya hispanoamericana[editar | editar la fonte]

Dende la Edá Media el xéneru cultivar N'España; el primeru n'usalo foi Juan Ruiz, arcipreste de Hita, qu'atacó'l poder igualador del dineru al tresmanar l'inmutable orde social estamental medieval. Lo satírico entró inclusive na composición de numberosos xéneros como la novela picaresca, la fábula, el artículu periodísticu o la pieza teatral de costumes, l'esperpento de Ramón María del Valle-Inclán o la traxedia grotesca de Carlos Arniches; ye más, forma parte esencial d'obres tan importantes como'l Don Quixote de la Mancha de Miguel de Cervantes.

Autores satíricos españoles fueron, na Edá Media, fora del yá citáu Arcipreste de Hita, Pero López de Ayala y El Corbacho o reprobación del amor mundano d'Alfonso Martínez de Toledo. Hai que mentar amás a numberosos autores de la llamada llírica cancioneril del sieglu XV, ente ellos los anónimos redactores de les Coples del provincial, de les Coples de Mingo Revulgo y de les Coples de la panadera; foi especialmente fuerte una sátira política como Querella de la Gobernación de Gómez Manrique, auténticu llamentu pol desgobiernu de Castiella nel sieglu XV. La Celestina, per otra parte, contién dures diatribas contra'l señores nes pallabres de la meretriz Areusa. Les sos continuaciones ya imitaciones, cuantimás la meyor d'estes postreres, La llozana andaluza de Francisco Delicáu, abonden tamién en componentes satíricos.

Nel sieglu XVI el bufón Francesillo de Zúñiga pagó caros les sos atrevencies na Crónica burlesca del emperador Carlos V siendo asesináu; don Diego Hurtado de Mendoza cultivó esti xéneru en versu y quiciabes tamién nel anticlerical Lazarillo de Tormes que se-y atribúi, que dio orixe a la novela picaresca, un xéneru amás de gran componente satírica; ente les noveles más importantes pol so conteníu satíricu d'esti xéneru hai que citar la Segunda parte del Lazarillo del manchegu Juan de Luna, una gran sátira contra la hipocresía relixosa y la Inquisición que tuvo que publicar en Francia, el Guzmán de Alfarache (1599) de Mateo Alemán y les sos continuaciones propies o apócrifes, el Buscón de Quevedo, El sieglu pitagóricu d'Antonio Enríquez Gómez y el Estebanillo González anónimu. Una obra cercana a la picaresca y de calter primero de too satíricu ye tamién El diañu Cojuelo de Luis Vélez de Guevara.

Yá en 1609 Félix Lope de Vega, nel so Arte nuevo de faer comedies nesti tiempu, alvertía que na sátira nun se fora «claru nin descubiertu»: «pique ensin odiu, que si acasu infama / nin espere gloria nin pretenda fama»; él mesmu na so poesía ataca a Góngora y al Culteranismu o Gongorismo ensin mentalo direutamente, enfrentándose colos sos discículos y col so estilu más que con él mesmu; yá lo encamentaba Horacio nel so Arte poético. Ye fundamental tamién el nome de Miguel de Cervantes, y les sos obres El coloquiu de los perros y el Viaxe del Parnasu, ente otres; nél apodera la sátira lliteraria y del idealismu renacentista sobre cualesquier otra, anque nos sos sonetos satíricos tamién se burlla del arguyu desatamañao. Luis de Góngora compunxo sátires contra dames pinxones y nobles hipócrites y Francisco de Quevedo superar nesi terrén atacando la decadencia de la España del Conde Duque y a lo qu'él llamaba "vulgacho"; tamién se metió con médicos y non solo colos amujerados, sinón coles muyeres, como misóxinu que yera; el Conde de Villamediana, (Juan de Tassis y Peralta), foi más ardigosu que dambos, atreviéndose a atacar frontalmente a los Grandes d'España, que les sos debilidaes conocía bien; por eso ( y por dellos motivos más) seique morrió asesináu. Tocantes a los hermanos aragoneses Lupercio Leonardo de Argensola y Bartolomé Leonardo de Argensola, la so sátira ye más moral que social y de sesgu horaciano. Un conteníu satírico bien importante ye amás el qu'acueyen noveles bizantín-filosóficu-satíriques como El Criticón de Baltasar Gracián y daqué menos el Llión prodixosu de Cosme Gómez Tejada de los Reis.

Nel sieglu XVIII destaquen Diego de Torres y Villarroel y Francisco José d'Isla; esti postreru criticó la exuberante y pedantesca oratoria posbarroca; tamién dende postulaos de la Ilustración José Cadalso, Lleón de Arroyal y Leandro Fernández de Moratín adoptaron esti xéneru, xunto a la fábula y l'epigrama, pa reformar la sociedá; nel sieglu XIX Sebastián de Miñano, Félix Mejía, Mariano José de Larra, Leopoldo Alas (que presidía'l grupu satíricu del fiel club), Modesto Lafuente, Miguel Agustín Príncipe y Juan Martínez Villergas destaquen especialmente, estendiéndola al artículu periodísticu.

N'Hispanoamérica destaquen nel Sieglu d'Oru los limeños Mateo Rosas de Oquendo y Juan del Valle Caviedes; nel XIX va siguir el tamién peruanu Manuel González Prada. Nel virreinatu de Nueva España destaca nel sieglu XVII la dura sátira contra'l machismu de sor Juana Inés de la Cruz ("Homes necios qu'acusáis...") y nel XIX destaquen les polítiques de José Joaquín Fernández de Lizardi ("El Pensador mexicanu"), Pablo Villavicencio ("El Payu del Rosario"), Luis Espín ("Spes in Livo") y Rafael Dávila ("L'aguarón güera").

Nel ríu de la Plata la sátira tamién foi emplegada por Agustín Cuzzani, un escritor arxentín que por aciu la so obra teatral "El centroforward morrió a l'amanecida" combinó la sátira cola farsa formando un estilu que'l mesmu llamó "farsátira" el cual -nesta obra- por aciu ricos recursos lliterarios espresa quexes y dexa aprendizaxes a los llectores alrodiu de la llibertá en toles sos formes d'espresión, y Jorge Luis Borges destacó tamién les habilidaes satíriques de Llión Bloy na so "Arte de injuriar".

Na lliteratura en llingua inglesa[editar | editar la fonte]

Na lliteratura inglesa, la sátira foi bien cultivada mientres el sieglu XVIII, hasta'l puntu de ser llamada la "dómina de la sátira". Destaquen principalmente Jonathan Swift (Los viaxes de Gulliver, Una modesta proposición) y Alexander Pope (La dunciada). La tradición foi siguida na siguiente xeneración por Henry Fielding (Joseph Andrews, Tom Jones, Shamela, Jonathan Wild,...) y Tobias Smollett (Les aventures de Roderick Random), que combinaron la sátira cola tradición picaresca y un gran realismu; la obra de Laurence Sterne tamién fai usu estensivu de la sátira. A principios del s.XIX Jane Austen, nel so Northager Abbey, va satirizar la novela gótica con gran sofisticación. En plena dómina victoriana, la obra de Thackeray, de Charles Dickens o d'Anthony Trollope abandona la sátira tradicional en pos d'un mayor realismu. Modernamente pueden citase autores como Aldous Huxley (Un mundu feliz) o George Orwell (Rebelión na granxa, 1984).

N'Estaos Xuníos destaquen especialmente nel sieglu XX los humoristes del Realismu Mark Twain (Los inocentes nel estranxeru, Flores del mio árbol xenealóxicu, etc.) y Ambrose Bierce (El diccionariu del Diañu, Fábules fantástiques, Esopo enmendado). Yá nel sieglu XX, destaca'l círculu o Mesa redonda del Algonquín, Groucho Marx y l'escritor y cineasta Woody Allen ente otros.

Na lliteratura francesa[editar | editar la fonte]

Na Edá Media destaquen los fabliaux; François Rabelais escribió dos grandes noveles satíriques: Gargantúa y Pantagruel. Nicolás Boileau escribió delles sátires; el mayor escritor francés satíricu del sieglu XVIII ye, ensin dulda, Voltaire, sobremanera polos sos opúsculos y cuentos, de los que pueden citase por casu Les entrugues de Zapata, Los viaxes de Scarmentado y el so famosu Cándido[ensin referencies].

Na lliteratura italiana[editar | editar la fonte]

Na lliteratura italiana la traducción satírica siguió con puxanza al traviés de figures como Giovanni Boccaccio (Decamerón, Corbaccio). Teófilo Folengo, autor d'un especial llinguaxe satíricu, l'espresu en llatín macarrónico, nos 25 llibros del Opus maccaronicum o Maccheronee, recoyíu en cuatro redacciones bien diverses (1517; 1521; 1539-40; 1552, póstuma), o Pietro Aretino, conocíu como "azote de príncipes"; destaca tamién Traiano Boccalini. Yá nel sieglu XX, foi famosu Giovanni Guareschi polos sos rellatu y noveles satíriques en redol a la convivencia d'un cura preconciliar, Don Camilo, y un alcalde comunista, Peppone, nel mesmu pueblu.

N'otros países[editar | editar la fonte]

N'Holanda, Erasmu de Rotterdam amosóse satíricu en dalgunos de los sos Coloquios: La opulencia sórdida, La llacuada de los gramáticos, El sermón de Merdard... y un gran ya irónicu discursu satíricu, el Aponderamientu de la necedad.

N'Alemaña, Sebastián Brant escribió Das Narrenschiff (La nave de los necios) y Erich Kästner escribió Fabian. Die Geschichte eines Moralisten (Fabián. Hestoria d'un moralista).

Contra'l militarismu ye una obra maestra de la lliteratura checa El bon soldáu Švejk (escritu tamién como Schweik, Schwejk o Shveik en delles traducciones y pronunciáu [ˈʃvɛjk]), una novela satírica de Jaroslav Haišek publicada en 1921 y 1922.

La sátira nel sieglu XX[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XX, la sátira ye utilizada por autores como Aldous Huxley y George Orwell pa faer graves y pavorosos comentarios sobre los peligros de los cambeos sociales xeneralizaos que s'estienden a polos Estaos Xuníos y Europa. Na película The Great Dictator (1940), Charles Chaplin realiza una sátira d'Adolf Hitler. Munchos críticos sociales d'esti tiempu, tales como Dorothy Parker y H.L. Mencken utilicen la sátira como arma, esti postreru afirmó que "una risada val más que cientos de siloxismos" por que'l públicu acepte la crítica. Joseph Heller satiriza la burocracia y el militarismu na so meyor obra, Catch-22, que ye frecuentemente citada como una de los grandes llogros lliterarios del sieglu XX. El novelista Sinclair Lewis ye conocíu polos sos rellatu satíricos, tales como Babbitt, Main Street and Ii Can't Happen Here. Los sos llibros investiguen y satiricen los valores americanos contemporáneos.

La película Dr. Strangelove del añu 1964 convertir nuna popular sátira sobre la Guerra Fría. Unu de les más risonderos subxéneros de la sátira naz en Reinu Xuníu nos primeros años sesenta con The Satire Boom, con Peter Cook, John Cleese, Alan Bennett, Jonathan Miller, David Frost, Eleanor Bron y Dudley Moore, y el programa de televisión That Was The Week That Was. Más apocayá, la película mexicana L'Infiernu, dirixida por Luis Estrada, pue ser considerada una sátira escontra la problemática actual del narcotráficu y crime entamáu en Méxicu.

Como cultivadores asiduos de la sátira contemporánea cabo destacar n'España a revistes de llarga trayeutoria como El Jueves, aglutinadora de gran cantidá d'humoristes gráficos, a dibuxantes como El Rotu, a escritores como Ramón Ayerra, a poetes como José Aguilar Jurado ("Frai Josepho"), a los periodistes Jaime Campmany y Alfonso Ussía o a la compañía teatral Els Joglars n'España y a Leo Bassi y Dario Fo n'Italia.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Robert C. Elliott, Satira na Encyclopaedia Britannica 2004
  2. Northrop Frye, literary critic, quoted in: El mapache Elliott, satire

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]