Revolución neolítica

De Wikipedia
Revolución neolítica
Revolución y procesu
Cambiar los datos en Wikidata
Hachu de piedra pulida.
La zona denomada Creciente Fértil, orixe de la Revolución Neolítica inicial y darréu, de les primeres civilizaciones históriques.
La zona más estrecha del Creciente Fértil onde s'asitien los xacimientos neolíticos más tempranos, en redol al VIII mileniu e.C..

Denominar revolución neolítica al primer tresformamientu radical de la forma de vida de la humanidá, que pasa de ser nómada a sedentaria y de tener una economía pañadora (caza, pesca y recueya) a productora (agricultura y ganadería). Esta espresión deber a Vere Gordon Childe (1941).[nota 1]

Esti procesu tuvo llugar hai más de 9000 años (VIII mileniu e. C.) como respuesta a la crisis climática que se produz nel empiezu del Holocenu, tres la postrera glaciación y que, en términos rellacionaos cola historia de la cultura, correspuende al pasu del periodu Paleolíticu (piedra tallada) al Neolíticu (piedra nueva) y de ende'l so nome. De primeres, afectó a l'amplia zona que, por cuenta de la so apariencia nel mapa, recibió'l nome de creciente fértil o media lluna fértil. Inclúi dende la parte exipcia del valle del Nilu hasta Mesopotamia (el territoriu ente los ríos Tigris y Éufrates), pasando pola franxa costera del Llevante mediterraneu y la rexón montascosa del sureste de l'actual Turquía. Dientro d'ella, los llugares onde s'atoparon les pruebes arqueolóxiques más antigües de neolitización, esto ye, de la sustitución de la piedra tallada pola piedra pulida pa la confección d'armes y ferramientes, nun proceden precisamente de les llanures aluviales de los grandes ríos, sinón de xacimientos asitiaos nuna zona más estrecha en redol a ellos (Xericó o Chatal Huyuk). Ello nun tien nada d'estrañu, yá que nes llanures aluviales del Nilo, del Tigris y Éufrates la piedra ye más escasa.

Principales centros de desenvolvimientu primariu de l'agricultura: esti d'Estaos Xuníos (4000–3000 AP), Mesoamérica (5000–4000 AP), Andes septentrionales (5000–4000 AP), África subsaḥariana (5000–4000 AP, allugamientu exactu desconocida), Creciente Fértil (11000 AP), cuenques del Yangtsé y del ríu Mariellu (9000 AP) y tierres altes de Nueva Guinea (9000–6000 AP).[2]

Daqué más tarde se producieron cambeos similares na India (ríos Indo y Ganges) y nel Estremu Oriente (ríos Huang He y Yangtze en China). La espansión pol restu del Vieyu Mundu (Europa, Asia y África) producir por espardimientu d'estos primeros focos, anque en delles zones afayóse llocalmente la doma d'animales o plantes autóctones. De forma autónoma produzse la revolución neolítica n'América, colos focos mesoamericanu y andín. L'espardimientu de l'agricultura y la ganadería por Oceanía en dellos casos ye simultánea a la ocupación humana (les migraciones de les islles del Pacíficu yeren tantu de los grupos humanos como de los sos cultivos y ganáu) y n'otros los usos del suelu siguieron siendo bien arcaicos hasta la llegada de los europeos (aboríxenes australianos, na so mayoría cazadores-pañadores, que la so ocupación del continente ye bien antigua, quiciabes dende hai 40 000 años).

Terminoloxía[editar | editar la fonte]

Sobre'l términu revolución[editar | editar la fonte]

El términu revolución ye una de les categoríes más utilizaes pa describir procesos importantes, y non solo nes ciencies sociales, que non necesariamente tien que ser un procesu sópito y violento: la Revolución francesa foi una revolución violenta, pero la so trescendencia nun foi por esti fechu, sinón pol desenvolvimientu d'una nueva forma de gobiernu republicanu (anque yá surdiera na Edá Antigua con carauterístiques distintes) que dio orixe al establecimientu de Constituciones qu'acabaron a medianu plazu colos rexímenes absolutistes, siquier n'Europa y parte d'América. La identificación d'una revolución industrial casi simultánea a la Revolución francesa ye'l precedente que dexó al historiador australianu estender l'usu del términu a un procesu yá non secular, sinón milenariu. Suelse considerar que Revolución Neolítica y Revolución Industrial fueron los dos cambeos más trascendentales de la historia de la humanidá, y a pesar de nun ser acontecimientos de cambéu nel tiempu históricu de curtiu plazu, merecen l'usu del términu. Y en l'actualidá, dempués de la segunda revolución industrial (la tercer fola d'Alvin Toffler), una enorme revolución teunolóxica y científica, nun esforcia en sí mesma, vieno dotar a los seres humanos d'una capacidá nunca vista pa crecer y ameyorar nel campu de la ciencia y la teunoloxía, que ta camudando aceleradamente nuesa perceición del mundu y de la hestoria. Asina, pa evitar la pallabra «revolución» y les sos implicaciones, tantu no temporal como nel so calter violentu, o inclusive pa evitar comparances col términu evolución, dellos autores prefieren utilizar otros términos.[nota 2]

Sicasí, l'emplegu de nomes distintos nun-y quita nengún grau de validez al emplegu del términu revolución, siquier nesti casu.

Sobre'l términu neolíticu[editar | editar la fonte]

«Neolíticu» utilízase como denominación d'un periodu de la prehistoria definíu en términos de cultura material. Académicamente definíase como'l periodu nel que s'atopen preseos de piedra apolazada, frente al paleolíticu, en que los preseos yeren de piedra tallada. Lóxicamente, la integración d'esta perspeutiva de la teunoloxía lítica col procesu descritu por Gordon Childe, y la comparanza de lo qu'a partir d'entós denominar manera de vida paleolíticu (depredador) y el manera de vida neolíticu (productor) pasó a ser una tema cultural y una de les xeres más importantes de la prehistoria y l'arqueoloxía como ciencies.

Consecuencies[editar | editar la fonte]

Les variaciones amestaes a la Revolución Neolítica signifiquen un enorme saltu nel desenvolvimientu de la humanidá, que empezó a crecer con mayor rapidez al empezar a collechar alimentos que podíen caltenese mientres bastante tiempu. La necesidá de caltener los alimentos xeneró'l desenvolvimientu de nueves téuniques y artesaníes como la cerámica, la cestería y munches otres. L'apaición d'escedentes dexó la especialización y división del trabayu, l'apaición del comerciu, l'acentuación de les diferencies sociales, y col tiempu, l'orixe de la historia. Pero eso sería un procesu posterior denomináu revolución urbana, tamién según la espresión de Gordon Childe.

Tampoco hai qu'escaecer que, como revolución, l'espardimientu de l'agricultura supunxo consecuencies violentes, inclusive dramátiques:

  • Una alteración radical del paisaxe, que puede pasar a definise como paisaxe humanizáu de tipu agrícola, ganaderu y forestal (paisaxe agrario). Esa perda de diversidá biolóxica y simplificación de les cadenes trófiques, sometíes al gustu humanu, tuvo de la mesma una consecuencia bien interesante: pa cada unu de los cultivos, l'actividá de distintos grupos humanos a lo llargo de tol mundu mientres milenios dexó una enllargada selección artificial d'especies, que dio llugar a una enorme variabilidá xenética nes granes que na actualidá ta perdiéndose de resultes de la globalización, qu'impon procesos agrícoles y granes estandarizadas, amenorgaes en númberu a les más demandaes pol mercáu. El peligru de desapaición d'esti patrimoniu de la humanidá acumuláu y calteníu nes comunidaes rurales esvalixaes per tol mundu ye oxetu anguaño de l'atención de programes internacionales de proteición.[nota 3]
  • Una non menor alteración nos mesmos seres humanos, habiéndose llegáu a envalorar que probablemente condució a un empeoramientu real de les condiciones de vida por amenorgamientu de la variación de la dieta, a pesar de garantizar un suministru más continuu de comida. La vida faise más segura, pero más monótona. El sedentarismu y l'aumentu espectacular de la densidá de población tamién produció peores condiciones sanitaries y endemizó les enfermedaes. La presión de la seleición natural sobre la especie humana, dende entós y hasta güei, yá nun s'efectúa nes mesmes circunstancies que nos cientos de miles d'años anteriores al facer# posible la sobrevivencia y reproducción d'individuos que con una manera de vida paleolíticu nun les algamaríen. La dinámica de poblaciones vuélvese dafechu distinta.
  • Les primeres civilizaciones urbanes surden escontra'l 3000 e. C. en diversos llugares d'África y Asia: nos valles del Tigris y el Éufrates (Ur, Uruk), nel valle del Nilu (Menfis, Giza, Tebas, Abidos), na llanura del valle del ríu Hoang-ho (Huixia, Anyang, Gaocheng), y nel valle del Indo (Harapa, Mohenjo-Daro).

Especies vexetales[editar | editar la fonte]

Los ceberes fueron la especie vexetal decisiva pa la Revolución Neolítica na mayor parte del mundu, y siguen siendo la base de l'alimentación humano na actualidá. Centenu, trigu y cebada son orixinarios de la zona del Creciente Fértil, anque quiciabes nun fueron les primeres especies vexetales en pasar de la recueya al cultivu (apocayá topáronse frutos de figal que demuestren una seleición intencional na zona de Mediu Oriente fai 11 400 años[6]). Les llegumes, concretamente les llenteyes, tamién tienen un cultivu bien antiguu, y daqué menos los distintos árboles frutales (cítricos —China—, pumares, cirolares) o los plátanos (Sureste d'Asia).[7] Na Amazonia la doma d'especies vexetales basóse primeramente na mandioca amargosa y empezó hai unos 5000 años.[8]


Especies animales[editar | editar la fonte]

Oveyes y vaques tuvieron ente les especies más abondo ceo adomaes.

La doma d'animales —sacante la del perru, de xuru bien anterior, mesma de sociedaes cazadores— foi simultánea a la de les especies vexetales. Les más estendíes güei, ovín, bovín y caprino, proceden tamién de la zona del Creciente Fértil. La siguiente, decisiva pal desenvolvimientu históricu, foi la del caballu nes estepes d'Asia Central, papel que n'otres zones correspondió a los camélidos (dromedarius, camellos, llapaes y alpaques). Les demás especies importantes escoyer d'ente tolos grupos zoolóxicos: mamíferos (destacar el gochu), aves, les más avezaes denominaes de corrolada, como pites y coríos, y otres como les palombos —p'alimentación y usu colombofílico— y les aves de presa —utilizaes en cetrería—, ya inclusive inseutos (abeyaapicultura— y viérbene de la sedasericicultura—).[nota 4] L'usu ganaderu de reptiles (como iguanes y cocodrilos) tuvo menos estensión.

Dalgunes de les domes más recién en términos históricos fueron la del gatu —que se debió a la mutua utilidá pa felinos y humanos de la so presencia nes tenaes del Antiguu Exiptu, vulnerables a los royedores— y la del elefante —con fines económicos y bélicos nes sos variedaes asiático y africano, anque l'usu d'esta postrera perdióse dende la Edá Antigua—.

Especies microbianes[editar | editar la fonte]

L'aprovechamientu controláu d'especies de tamañu microscópicu —que nun pueden considerase animales nin vexetales— producir dende dómines bien tempranes, nes que se daba una bioteunoloxía inconsciente pero eficaz: la ganadería microbiana de formientos, lleldos y bacteries, qu'esiste desque esisten el pan, los productos lácteos y les bébores alcohóliques.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Gordon Childe, qu'en 1941 acuñó'l términu de Revolución Neolítica, identificó l'entamu de la producción d'alimentos cola cría de ganáu y l'agricultura como un pasu decisivu.[1]
  2. Alvin Toffler emplega'l términu fola como sinónimu de la primer revolución neolítica o revolución agrícola (primer de los trés foles que describe nel so llibru La tercer fola, siendo la Revolución Industrial, la segunda).[3]
  3. La FAO y delles ONG llegaron en 2002 a un Alcuerdo sobre la proteición de los recursos xenéticos.[4] Dende una postura reivindicativa, ecoportal define les granes como patrimoniu de los pueblos.[5]
  4. La so antigüedá datóse analizando'l xenoma de los viérbenes, que presenten hasta 354 xenes venceyaos a la so utilidá granible, en 5000 años.[9]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Colin Renfrew, Paul Bahn (1993 y 1994). Arqueología: Teoría, métodos y práutica. AKAL.
  2. Diamond, J.; Bellwood, P. (25 d'abril de 2003). Farmers and Their Languages: The First Expansions 300 (n'inglés). Science, páx. 597-603.
  3. Toffler, Alvin (1979). La tercer fola. Barcelona: Plaza & Janés.
  4. «Alcuerdo sobre la proteición de los recursos xenéticos» (24 de xunu de 2002). Consultáu'l 14 de mayu de 2014.
  5. «grana_patrimoniu_de_los pueblos La grana, patrimoniu de los pueblos» (16 de xunetu de 2005). Consultáu'l 14 de mayu de 2014.
  6. «El figu, el primer frutu que collecharía'l ser humanu». Clarín (1 de xunu de 2006). Consultáu'l 14 de mayu de 2014.
  7. «Banana» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 26 de payares de 2015. Consultáu'l 2014.
  8. R. M. W. Dixon; Alexandra Y. Aikhenvald (1999). The Amazonian languages (n'inglés). Cambridge: Cambridge University Press, páx. 4-5. ISBN 0-521-57021-2.
  9. Alicia Rivera (2 de setiembre de 2009). «El viérbene de seda revela la so hestoria de más de 5.000 años». El País. Consultáu'l 14 de mayu de 2014.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Gordon Childe, V. (1978). Los oríxenes de la civilización. Madrid: F.C.Y.. ISBN 84-375-0015-X.