Aborixe australianu

De Wikipedia
(Redirixío dende Aboríxenes australianos)
Infotabla de grupu humanuAborixe australianu


Tipu etnia
Población total 984 000 (2021)
Llingua Llingües aboríxenes d'Australia
Parte de Aborixe australianu
Xeografía
Estáu Australia
Cambiar los datos en Wikidata

Los aboríxenes australianos son, xunto colos isleños del estrechu de Torres, los descendientes de los primeros habitantes del país australianu y les sos islles axacentes, y siguieron viviendo ende a lo llargo de la colonización europea. Según la llexislación australiana, dambos pueblos constitúin el conxuntu de los indíxenes australianos. El territoriu tradicional de los aboríxenes australianos estender por toa Australia, Tasmania y delles islles cercanes.

Aclaraciones sobre la terminoloxía[editar | editar la fonte]

Si'l sentíu primeru de la pallabra "aborixe" define los habitantes nativos de cualquier país, esi términu aplícase preferentemente a los habitantes nativos d'Australia.

L'axetivu "aborixe" (aboriginal n'inglés) apaez n'inglés dende'l sieglu XVII siquier y significa "dende l'orixe" (ab-origine), deriváu del llatín. Foi usáu n'Australia pa describir a los sos pobladores indíxenes yá dende l'añu 1789. Llueu se convirtió nun nome propiu y emplegóse pa referise a tolos indíxenes australianos. Hai que faer notar que, n'inglés, l'usu de aboriginal como nome adquirió connotaciones negatives, inclusive despreciatibles ente dellos sectores de la comunidá, que lo ven como pocu sensible ya inclusive ofensivu, y tiende a evitase poles asociaciones históriques feches col colonialismu. Tamién la pallabra "nativu", que yera común na lliteratura antes de los años 60, anguaño suelse considerar ofensiva. El términu más aceptáu ye'l sustantivu aborigines. Esta distinción nun s'aprecia n'español, que traduz dambos términos por "aborixe".

Dellos aboríxenes de la mesma reivindiquen l'usu del términu inglés Aborigines (aborixe) con mayúscula, pa estremase de los aboríxenes d'otres partes del mundu y que se-yos reconoza como un pueblu específicu. Esti usu de la mayúscula, mesmu del inglés, nun puede aplicase, sicasí, al español.[1]

Por cuenta de los alderiques sobre la posible inclusión na Constitución australiana de los derechos territoriales ancestrales de los aboríxenes, la política aborixe Lowitja O'Donoghue abogó a favor del términu "aborixe" y refugó el términu "indíxena" pa referise al so pueblu, por ser demasiáu xeneral.

El gobiernu australianu, acordies coles comunidaes autóctones, emplega dende los años 80 del sieglu XX la espresión "indíxenes australianos" (Indigenous Australians) pa referise conxuntamente a los aboríxenes y a los Isleños del estrechu de Torres, y estrema-yos de los pobladores coloniales y d'otros oríxenes.

Los habitantes de les Islles del Estrechu de Torres tienen un heriedu y historia cultural y social que-yos estrema de los aboríxenes. Los habitantes d'eses isllessobremanera de la parte oriental, rellaciónense concretamente col pueblu papuano de Nueva Guinea y falen llingües papúes. Por ello nun s'inclúin so la designación de "aboríxenes australianos". Ésti foi unu de los factores que llevaron escontra'l términu, más xenéricu, de "indíxenes australianos".

Definición del Gobiernu australianu[editar | editar la fonte]

Dempués de numberosos alderiques, el gobiernu australianu adoptó la siguiente definición:

Un Aborixe o un Isleño del Estrechu de Torres ye una persona descendiente de los Aboríxenes o de los Isleños del Estrechu de Torres, que s'identifica como Aborixe o Isleño del Estrechu de Torres y ye aceptáu como tal pola comunidá na que vive.[2]

El color de la piel nun se considera un criteriu válidu pa determinar la pertenencia a cualesquier de los grupos indíxenes. Tomar en cuenta puramente criterios culturales y sociales. Prohíbese tamién matizaciones basaes nel mestizaje. Unu ye o nun ye aborixe, pero nun puede ser "mediu aborixe".

Los diversos pueblos aboríxenes[editar | editar la fonte]

Mapa de les rexones aboríxenes d'Australia.

Esisten más de 400 pueblos aboríxenes australianos, cada unu con traces culturales estremaos y una llocalización xeográfica propia.[3] Identifícase-yos pol nome de la so llingua indíxena o pola pallabra cola qu'ellos se autodenominan. Ente los principales tenemos:

Esos grupos pueden ser de la mesma estremaos en subgrupos. Por casu, los Anangu (que significa 'persona de la rexón del desiertu de l'Australia central') inclúi les subdivisiones llocales Yankunytjatjara, Pitjantjatjara, Ngaanyatjara, Luritja y Antikirinya.

Llingües[editar | editar la fonte]

Antes de la colonización europea, falábense más de 330 llingües aboríxenes d'Australia,[4] que nel sieglu XXI amenorgar a menos de 20 (y dalgunes en grave peligru d'estinción).

Dellos llingüistes consideren que cuasi toles llingües aboríxenes tán emparentaes, anque lejanamente,[5] y clasificar en dos grandes families: les llingües pama-ñunganas, falaes na mayor parte d'Australia, y les llingües non pama-ñunganas, falaes nel norte del país. Pero por cuenta de la dificultá d'establecer una filoxenia clara, otros envaloren que les llingües aboríxenes nun formen verdaderes families llingüístiques, sinón que constitúin un Sprachbund, a saber un grupu d'idiomes paecíos por cuenta de la so proximidá xeográfica y a los contautos frecuentes.[6]

Delles llingües aboríxenes son consideraes como llingües aisllaes, como ye'l casu de la llingua tiwi falada na islla del mesmu nome, nel Territoriu del Norte. Al respective de les llingües de los aboríxenes de Tasmania, conócense demasiáu pocu pa rellacionales.

Cultura[editar | editar la fonte]

Un neñu de la etnia arrente na rexón del ríu Alluga, n'Australia Meridional (1920-24).

La cultura aborixe desenvolver de manera autárquica, dando llugar a una gran variedá de llingües y cultures con traces comunes, y ye la cultura viva más antigua del planeta. Los aboríxenes llevaben una vida de cazadores-pañadores, y vivíen en grupos semi nómades que percorríen amplios territorios cazando con llances y bumeranes, pescando en canoes y recoyendo frutos y plantes. Al nun tener llingua escrita, tresmitíen la so conocencia per mediu de rellatos y cantares.

El Tiempu del Suañu[editar | editar la fonte]

El Tiempu del Suañu (Tjukurpa en llingua anangu o Dreamtime n'inglés) ye un conxuntu de lleendes aboríxenes qu'espliquen los sos oríxenes, les sos rellaciones cola so redolada natural y el so futuru. Esta tradición relixosa constitúi'l nucleu de la cultura aborixe y sírvelos de guía na so vida cotidiana. El so llugar sagráu ye la formación predresa llamada Uluru (tamién conocida como Ayers Rock), clasificada pola UNESCO dende 1989 como sitiu natural Patrimoniu de la Humanidá, y dende 1994 como sitiu cultural.

Astronomía[editar | editar la fonte]

Yá que la cultura aborixe australiana ye la más antigua de les civilizaciones entá siguíes, díxose que los aboríxenes australianos bien podríen ser los primeros astrónomos de la historia.[7] Dellos grupos d'aboríxenes autralianos utilicen los movimientos de los cuerpos celestiales como calendariu. De cutiu atribúyense-y significaos relixosos o mitolóxicos a los fenómenos astronómicos y a los cuerpos celestiales. Hai muncha diversidá de tradiciones astronómiques n'Australia, caúna cola so particular espresión cosmolóxica. Sicasí, paez haber llinies comunes ente los distintos grupos, como son el "Emú nel firmamentu" o la Canoa de Orión.

Música[editar | editar la fonte]

El más conocíu de los preseos musicales aboríxenes ye'l didgeridoo, o yidaki, tocáu tradicionalmente polos homes de la Tierra de Arnhem y de la rexón de Kimberley, nel norte d'Australia. Esti preséu sopelexóse nel mundu enteru, y gocia d'una creciente popularidá ente músicos tantu de música tradicional como de rock, pop y jazz.

Pintura[editar | editar la fonte]

Pintura rupestre aborixe.

La pintura aborixe ye un arte de tradición milenaria. Los motivos representaos suelen rellatar les lleendes del "Tiempu del Suañu", polo que s'asimiló dacuando a una forma d'escritura. Realízase mayoritariamente sobre roques, corteces y teles. Con esceición de les pintures rupestres, tratábase tradicionalmente d'un arte efímero: dibuxos nel sable y pintures corporales.

El pintor aborixe Albert Namatjira (28 de xunu de 1902 - 8 d'agostu de 1959) ye unu de los pintores australianos más reputaos. L'estilu de les sos acuareles inspiró la Escuela Hermannsburg d'arte aborixe.

Deportes[editar | editar la fonte]

El llanzamientu del búmeran ye la práutica deportiva favorita de los aboríxenes australianos, siguida pol fútbol australianu, el rugbi y el críquet. Dende la década de 1960, foise amontando'l númberu de deportistes aboríxenes olímpicos en distintes disciplines.

Cocina aborixe[editar | editar la fonte]

Frutos recoyíos na rexón d'Alice Springs. Les bagues constitúin la base de l'alimentación tradicional de los aboríxenes australianos.

El bush tucker designa'l conxuntu de les especies animal y vexetal australianes que dexen al home sobrevivir na naturaleza, y la so conocencia ye parte integral de la cultura aborixe. Los alimentos pueden ser rustíos sobre caricotes, o envueltos en corteces pa ser cocíos en fornos escavaos nel suelu.

Dende finales del sieglu XVIII, la perda de los sos territorios tradicionales de caza y gueta torgó que los aboríxenes caltuvieren les sos tradiciones alimentarias. Per otru llau, el despreciu manifiestu de los colonos europeos escontra esti tipu d'alimentación, y l'introducción d'alimentos nuevos non aboríxenes condució a la progresiva desapaición del bush tucker, especialmente nes zones altamente poblaes del sureste australianu.

Nos años 1970, dellos estudios de botánica y horticultura avivaron l'interés pola alimentación tradicional aborixe y poner de moda. A partir de los años 1990, foi renombrada bushfood y empezó a apaecer na carta de dellos restoranes gastronómicos de Sydney, en llibros de cocina y en programes culinarios de televisión. La creciente demanda n'ingredientes monteses australianos impulsó entós la creación de cultivos industriales basaos nes conocencies de los aboríxenes, ensin qu'éstos participaren d'esti nuevu y prósperu negociu. Dende principios del sieglu XXI, dellos organismos australianos tán promoviendo la incorporación de les comunidaes aboríxenes a la producción y comercialización d'alimentos tradicionales aboríxenes.

Historia[editar | editar la fonte]

Antropoloxía[editar | editar la fonte]

L'orixe antropolóxicu de los aboríxenes australianos amenó desencuentros ente la comunidá científica mientres años. Dempués d'un gran estudiu genómico de 142 poblaciones mundiales (Proyeutu de Diversidá Xenómica de Simons), viose que los aboríxenes australianos non camparten parte del so xenoma coles poblaciones europees, asiátiques nin americanes. Más concretamente reparóse que'l 3% del xenoma de los australianos provién de poblaciones que se dixebraron 10-20 mil años primero que los ancestros de les poblaciones europees y asiátiques. Amás, viose que los descendientes principales del homínidu de Denísova nes poblaciones actuales son los papúes' y australianos.[8]

L'Australia aborixe[editar | editar la fonte]

Piénsase qu'escontra 40.000-50.000 años tras, nel pleistocenu, llegaron los primeros australianos procedentes del sureste d'Asia. Aquellos primeros pobladores viaxaríen d'islla n'isla, utilizando les pontes terrestres que xuníen munches d'elles naquella dómina, y percorriendo curtios tramos marítimos hasta algamar l'estremu oriental de les Islles Menores de la Sonda y la islla de Nueva Guinea, pa depués movese pola plataforma continental australiana, daquella enriba del nivel de los mares. Los restos humanos más antiguos atopaos hasta la fecha, el Home de Mungo,[9] daten de fai 50.000 años pero los espertos consideren que les primeres migraciones humanes podríen remontar hasta hai 125.000 años, anque esta fecha seya aldericada. Los restos del Home de Mungo fueron atopaos en Nueva Gales del Sur, a unos 3.000 km de la mariña norte d'Australia onde se piensa que se realizaron los primeros asentamientos humanos.

Un estudiu recién del xenoma aborixe australianu, a partir de muestres de pelo d'un aborixe que vivió hai 100 años, amosó qu'estos migraron dende África hai ente 62.000 y 75.000 años, nuna primer fola de dispersión humana escontra Asia que se produció antes de los movimientos de población que s'estremaron nes poblaciones europeo y asiático, hai ente 25.000 y 38.000 años. Llegaron hasta Australia onde permanecieron de magar, y constitúin probablemente una de les más antigües poblaciones continues qu'esisten fuera d'África. Foles migratories posteriores reemplazaron parte d'esta primer fola de dispersión pero puede considerase a los aboríxenes según a otres poblaciones minoritaries de Filipines, India y Papúa Nueva Guinea, como poblaciones relictas de la primer fola de dispersión. Estos datos concuerden colos afayos arqueolóxicos nesta zona según colos estudios d'ADN mitocondrial.[10]

Cuando los ingleses llegaron a Australia, a finales del sieglu XVIII, envalórase qu'había ente 300.000 y 750.000 aboríxenes, partíos nunes 250 naciones concentraes sobremanera nel sur y nel este del país.[11] La mayor densidá de población aborixe atopar nel valle del ríu Murray. Eses naciones taben xuníes por aliances, y caúna tenía la so propies costumes y la so propia llingua. Cada nación componer de dellos clanes que'l so númberu podía variar de 5 o 6 hasta 30 o 40.

Sieglu XVIII y XIX: la colonización británica[editar | editar la fonte]

En 1770, el capitán James Cook tomó posesión de les dos terceres partes d'Australia en nome de la corona del Reinu Xuníu, basándose nel principiu de Terra nullius, que presuponía que la tierra nun tenía dueñu.

En 1788, empecipióse la colonización británica col desembarcu na actual Nueva Gales del Sur de la First Fleet (Primer Flota), una flota de 11 navíos con cuasi 1.500 persones a bordu. Yeren presos deportaos que fueren autorizaos a fundar una primer colonia penitenciaria.

Ante la llegada repentina de los colonos británicos, los aboríxenes tuvieron reacciones diverses, pero volviéronse inevitablemente contrarios cuando tuvieron que competir por caltener los sos recursos vitales, y cuando asistieron a la ocupación y secuestru de los sos territorios según diba avanzando la "frontera" escontra l'interior del continente. Pa los colonos, podía espulsase a los aboríxenes de les tierres que queríen destinar a l'agricultura y a la ganadería, porque yeren nómades ya inoraben el conceutu de posesión de la tierra. Pero la cultura aborixe taba intrínsecamente rellacionada cola tierra na que vivíen, polo qu'al tener qu'abandonar los sos territorios tradicionales nun podíen caltener les práutiques social y espiritual qu'aseguraben la cohesión de los clanes y les interrellaciones ente los grupos. Amás de la desestructuración de la sociedá aborixe, la perda de los sos territorios de caza y de recueya provocó graves fames.

Enfermedaes[editar | editar la fonte]

Al añu siguiente de la llegada de los primeros colonos, una epidemia de viruela acabó cola vida del 90% del pueblu aborixe darug qu'habitaba la rexón. Los británicos atribuyeron más palantre la epidemia a pescadores macasares procedentes de les islles Célebes,[12] anque nun se columbraron embarcaciones macasares más allá de les rexones del norte d'Australia hasta 1869.[13]

Les enfermedaes europees que los colonos traíen consigo (como la viruela, la varicela, el sarampión, la gripe y la tuberculosis) acabaron cola vida de miles d'aboríxenes. Nes rexones onde cohabitaban dambes comunidaes, les enfermedaes venérees amenorgaron gravemente la tasa de fertilidá y la tasa de natalidá aboríxenes. Colos colonos, los aboríxenes afayaron tamién l'alcohol, el tabacu y el opiu; l'abuso de sustancies tóxiques que se xeneralizó a lo llargo del sieglu XIX sigue siendo un problema bien estendíu ente les comunidaes indíxenes australianes del sieglu XX.

Los efeutos combinaos de les enfermedaes, de la perda de les sos tierres y de la violencia direuta amenorgó la población aborixe nun 90% ente 1788 y 1900.

La resistencia aborixe[editar | editar la fonte]

A diferencia de Nueva Zelanda, onde'l tratáu de Waitangi foi percibíu como una llexitimación de la colonización, n'Australia nun se robló nengún tratáu colos pueblos autóctonos, y éstos nunca dexaron nin aceptaron la colonización del so país. L'únicu casu documentáu de pactu coles poblaciones autóctona foi'l conocíu como Tratáu de Batman,[14] pol que'l granxeru y home de negocio John Batman mercó 2.000 km² al pueblu Wurundjeri en 1835, na rexón de Port Phillip.[15] El gobernador de Nueva Gales del Sur anuló dichu tratu por contravenir la doctrina Terra nullius.[16]

Si nun hubo guerra de conquista puramente dicha, los británicos tuvieron sicasí qu'enfrentase a munchos episodios de resistencia. Ente 1790 y 1802, Pemulwuy, un aborixe d'etnia Bidjigal o Bediagal, llevó a cabu repitíos ataques contra asentamientos británicos, xeneralmente en respuesta a asesinatos d'aboríxenes o los sistemáticos secuestros de neños per parte del Gobiernu australianu. Foi ablayáu en 1802, y ye consideráu como'l primer héroe de la resistencia aborixe.

Ente les lluches de les munches comunidaes aboríxenes que s'opunxeron a la meyora de los colonos, destaca tamién la de los noongar liderada por Yagan, que foi ablayáu en 1833.

A partir de 1813, cuando los británicos devasaron los Montes Azules de Nueva Gales del Sur pa enfusase nel territoriu de los Wiradjuri, éstos opunxéron-yos una fiera resistencia, hasta que Windradyne, el so xefe, acabara apautando col gobernador inglés.

Los cuatro últimos aboríxenes de Tasmania. Truganini ta sentada a la derecha.

La conquista de la islla de Tasmania, a partir de 1803, foi tamién motivu de graves y enllargaos conflictos a los que se dio'l nome de Black War (Guerra negra). En 1830, dempués de cuasi 20 años de guerra, un defensor de los aboríxenes, George Augustus Robinson, intervinó pa salvar el centenar d'habitantes aboríxenes (de los 6.000 habitantes iniciales) que sobrevivieren a la masacre, y treslladó-yos a la Islla Flinders hasta que terminara la guerra. Desterraos y abandonaos a la so suerte, munchos morrieron d'epidemies y los escasos sobrevivientes nunca pudieron tornar a la so tierra. Robinson recurrió nun principiu a l'ayuda d'una mediadora aborixe de Tasmania, Truganini, pa treslladóse a los sos conxéneres ya intentar depués crear un campamentu nel continente australianu onde allugar a los refuxaos de Tasmania. La Guerra Negra ye considerada como un xenocidiu, yá que llevó a la total estinción de los aboríxenes de la isla. Truganini, finada en 1876, foi la postrera sobreviviente.

Los conflictos siguieron hasta'l sieglu XX. En 1884, acabar cola resistencia del pueblu Kalkadoon de Queensland con una masacre de más de 200 persones en Battle Mountain. Otra masacre d'aboríxenes tuvo llugar en 1928 en Coniston nel Territoriu del Norte.

Les cifres de muertes violentes d'aboríxenes a mano de colonos blancos ye entá tema d'alderique. Dellos historiadores como Henry Reynolds avancen que pudieron xubir a 10.000 o 20.000 persones. Tamién envaloren que les lluches na frontera fixeron unes 3.000 víctimes ente los colonos blancos.[17]

Primeros nicios d'integración[editar | editar la fonte]

Per otru llau, dende los primeros años de la colonización, dellos aboríxenes fixéronse célebres actuando como intermediarios colos británicos: Baneelon o Bennelong (1764-1813), un eora que foi'l primer aborixe qu'aprendió a escribir n'inglés, Bungaree, un diplomáticu y esplorador de la tribu de Broken Bay fináu en 1830, y Mokare, un noongar fináu en 1831.

A partir de 1834,[18] los colonos empezaron a recurrir a guíes aboríxenes pa esplorar y empobinase nel interior d'Australia. Utilizábase-yos tamién pa rastrexar a los numberosos bandíos, llamaos bushrangers, qu'escapaben a la xusticia abellugándose nel interior de les tierres.

Trabayadores d'una granxa del Proteutoráu de Victoria, en 1858.

En 1838, a consecuencies d'un informe ellaboráu a pidimientu de la Cámara de los Comunes sobre la grave situación de los aboríxenes, el Secretariu británicu a la Guerra y les Colonies encamentó'l nomamientu de "Proteutores de los Aboríxenes" (Proteutor of Aborigines), que gobernaríen unes zones llamaes Protectoraos. El primer Xefe Proteutor de los aboríxenes foi George Augustus Robinson. El Proteutores teníen qu'aprender l'idioma de los aboríxenes viviendo nel so Proteutoráu, y teníen de velar por que nun se violaren los sos pocos derechos nin se -yos expoliase. Desempeñaben tamién un papel crucial na integración de los aboríxenes na sociedá colonial. Esta figura, qu'esistió hasta 1970, foi bien revesosa debíu al escesivu control qu'exercieron sobre los aboríxenes y los sos bienes, y por cuenta de la so poca efectividá.

A partir de la década de 1860, cola puxanza de los estudios antropolóxicos, diéronse munchos casos d'investigadores internacionales que desenterraron cranios y cadarmes aboríxenes, particularmente na islla de Tasmania, pal so estudiu y posterior exhibición en museos europeos. Dende finales del sieglu XX, tán llevándose a cabo campañes reclamando la devolución d'esos cuerpos al so llugar d'orixe pa da-yos una sepultura digna.

El primer equipu de croqueta australianu que viaxó al estranxeru yera puramente aborixe. Equí en 1867.

Los pueblos aboríxenes viéronse apostraos a los llugares más inhóspitos del país, viviendo en reserves o abellugaos en misiones onde se-yos apurría comida y ropa. Delles misiones abrieron escueles pa indíxenes y orfanatos. La implantación de nueves granxes ganaderes y zones de camperes foi nun principiu motivu d'ataques y de conflictos, hasta que col tiempu los ganaderos empezaron a emplegar a los aboríxenes como pregueros y vixilantes del ganáu. Privaos de los sos medios tradicionales de subsistencia, los aboríxenes tuvieron que depender cada vez más de los colonos.

Naquella dómina, los trabayadores aboríxenes de les granxes empezaron a prauticar el críquet, deporte nel que destacaben poles sos habilidá físiques. Nuna dómina na que cuasi nun había alcuentros deportivos internacionales, el primer equipu australianu de críquet en viaxar a Inglaterra foi un equipu dafechu compuestu de xugadores aboríxenes, en 1868.

A partir de 1850, les colonies australianes fueron adquiriendo pasu ente pasu un sistema d'autu gobierno, y los estaos d'Australia del Sur, Nueva Gales del Sur, Victoria y Tasmania concedieron el derechu a votu a tolos homes de más de 21 años, incluyendo a los aboríxenes, anque nun se-yos animaba a inscribise nes llistes eleutorales. Nos Territorios del Norte, Queensland y Australia Occidental, negóse-yos el derechu de votu.[19]

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

A principios de la década de 1920, envalórase que la población aborixe australiana amenorgárase a ente 50.000 y 90.000 persones, y el sentir xeneral ente la población europea yera que taben empuestos a sumir. A pesar del impautu de los asentamientos y de la manera de vida europeos, delles comunidaes aboríxenes que permanecíen aisllaes en rexones remotes sobrevivieron calteniendo la so forma tradicional de vida hasta bien entráu'l sieglu XX. Per otru llau, la so inmunidá frente a les enfermedaes ameyorara, polo que la tasa de natalidá aborixe empezó a volver xubir a partir de los años 1930.

Al empecipiase'l sieglu XX, la mayoría de los aboríxenes vivíen en reserves y en zones controlaes, y los sos desplazamientos taben llindaos por llei. Teníen poques posibilidaes llaborales y siguíen emplegándose nes esplotaciones agrícoles onde nun percibíen sueldu (en dellos casos dábase-yos una pequeña compensación) y recibíen comida, ropa y agospiamientu en cuenta del so trabayu.

En 1901, Australia constituyir en federación y la Constitución del Commonwealth entró a valir. El Commonwealth Franchise Act, aprobáu en 1902, negó'l derechu de votu a los aboríxenes sacantes que tuvieren inscritos nes llistes eleutorales d'un estáu antes de 1901, lo que dexaba fuera a la inmensa mayoría. A partir de 1915 dexóse-yos votar con llimitaciones en dellos estaos, pero los sos pocos derechos civiles varien enforma d'un estáu a otru.

Nos años 1932-1934, una serie d'asesinatos en legitima defensa perpetaos por aboríxenes del Territoriu del Norte, según los sos xuicios correspondientes, marcaron un xiru nes rellaciones ente aboríxenes y non aboríxenes. Conocíos como Crisis de Caledon Bay, esos acontecimientos y sobremanera el so desenllaz supunxeron un aliviu pasaxeru nes tirantes rellaciones ente dambes comunidaes.

Ye nesa mesma década que les lluches a favor de los derechos civiles de los aboríxenes empezaron a tomar cierta relevancia. En 1938, con motivu del 150 aniversariu del desembarcu de la First Fleet, el movimientu Aborigines Advancement League (AAL) (Lliga pol Adelantu de los Aboríxenes), fundáu pol futbolista d'etnia Yorta Yorta, Douglas Nicholls, entamó una manifestación pa celebrar lo que llamaron Day of Mourning (Día de Llutu), y fixo un llamamientu a favor de los derechos civiles de los aboríxenes. A partir de los años 1940, el profesor A. P. Elkin[20] y delles asociaciones australianes pro derechos civiles intensificaron les sos campañes por qu'ameyoraren les condiciones de vida de los aboríxenes y consiguieron el derechu al votu en tol territoriu nacional.

Na Primera y la Segunda Guerra Mundial, munchos aboríxenes apuntárense nel exércitu a pesar de qu'esistieron llimitaciones al so allistamientu hasta 1917. En 1949, diose la nacionalidá australiana a los pocos ex combatientes aboríxenes, pero naquella dómina los aboríxenes de Queensland, Territorios del Norte y Australia Occidental siguíen ensin poder votar.[19]

De los años 1960 escontra la reconciliación[editar | editar la fonte]

La década de 1960 marca un puntu d'inflexón na recuperación polos aboríxenes australianos de los sos derechos civiles más básicos. En 1962, la llexislación de la Commonwealth dio'l derechu de votu a los aboríxenes, y en 1967 aprobar por referendu dos enmiendes a la Constitución australiana poles que yá non se faíen distinciones ente los aboríxenes y la población d'otru orixe. El referendu foi aprobáu con 90,77% de los votos.[21] D'equí p'arriba toa llei aprobada n'Australia -yos concernería a ellos tamién, y diba tenése-yos en cuenta a la d'establecer el censu eleutoral.

En 1971 Neville Bonner, escoyíu pol Estáu de Queensland nes files del partíu lliberal, convertir nel primer senador aborixe. En 1976, Sir Douglas Nicholls foi nomáu gobernador d'Australia del Sur, lo que-y convirtió nel primer aborixe n'ocupar un cargu gobernativo.

Ye nesa década que les reinvidicaciones aborígenas empezaron a centrase na tema de les tierres que-yos fueron arrampuñaes en contra de la so voluntá. En 1972, un grupu d'activistes llantó la tienda de la Embaxada aborixe delantre del Parllamentu de Camberra, en protesta pola negativa del gobiernu del entós primer Ministru MacMahon a reconocer los derechos ancestrales de los aboríxenes sobre les sos tierres. Esa embaxada tuvo instalada de forma intermitente hasta 1992, fecha a partir de la cual la tienda foi montada permanentemente nos xardinos del Parllamentu.

En 1992, la Corte Suprema d'Australia dictó una sentencia de gran relevancia xurídica nel Casu Mabo, nel qu'unos isleños del estrechu de Torres reclamaben la propiedá de les sos tierres robaes. La Corte declaró como non válidu'l conceutu de Terra Nullius aplicáu hasta agora.

Al entrar nel sieglu XXI, fueron los mesmos australianos los que dieron un pasu más escontra la reconciliación colos aboríxenes. En 2001, el Primer Ministru australianu, John Howard, propunxo una Moción de Reconciliación al Parllamentu nacional, describiendo "el maltratu escontra los indíxenes australianos como'l capítulu más aveséu de la historia d'Australia". La moción foi aprobada en 2007, cuando'l gobiernu de Kevin Rudd presentó oficialmente "sides nacionales" a los aboríxenes.[22] Al añu siguiente, el mesmu primer ministru presentó sides a les Xeneraciones robaes aboríxenes, en nome del gobiernu australianu.

Mientres aquel periodu la población aborixe tamién empezó a crecer y recuperase, faciéndose insuficientes los escasos recursos y tierres que teníen, si en 1971 yeren 115.953 diez años dempués crecieron a 159.897 y en 1996 yeren yá 352.763 nativos.[23]

Los aboríxenes australianos nel sieglu XXI[editar | editar la fonte]

Les comunidaes indíxenes australianes (aboríxenes y isleños del estrechu de Torres) presenten graves defeutos sanitarios y económiques, y los indicadores sociales asítien-yos en posiciones inferiores no que fai a la salú, la educación, l'empléu, la probeza y la delincuencia.

En 2004, l'entós Primer Ministru, John Howard, estableció una serie de contratos coles comunidaes aboríxenes nos que se-yos concedía sofitos económicos sustanciales en cuenta de una serie de compromisos, como la escolarización de los neños. Estos contratos conócense como Shared Responsibility Agreements (Contratos de Responsabilidá Compartida). Marquen un xiru na política aborixe que pasó de la "autodeterminación" sobre les temes de la so comunidá a la "obligación mutua" coles comunidaes non aborígenas.[24] Dellos sectores calificaron esos alcuerdos como "alcuerdos paternalistes y dictatoriales".[25] El conceutu de "obligación mutua" foi introducíu apocayá y aplícase a tolos australianos beneficiarios de l'asistencia social y sanitario, ensin distinción de los sos oríxenes, siempres que nun sían discapacitaos nin vieyos.

Les estadístiques publicaes pol gobiernu d'Australia axunten a los aboríxenes y a los isleños del estrechu de Torres so la denominación "indíxenes australianos". Les cifres referir polo tanto al conxuntu de los habitantes autóctonos d'Australia, sacante cuando s'especifique lo contrario.

Demografía[editar | editar la fonte]

Repartición xeográfica[editar | editar la fonte]

Un terciu de los indíxenes viven nes principales ciudaes australianes (32% o 165.800 persones). 45% partir ente les rexones continentales y los territorios insulares, y cerca de 25% viven nes rexones desérticas del interior, llamaes "remotes" o "bien remotes".[26]

Nueva Gales del Sur concentra la mayor proporción de la población indíxena (152.700 persones), siguida de Queensland (144.900 persones). El Territoriu de la Capital Australiana, Camberra y la so contorna, ye'l que menos indíxenes alluga (4.300 persones). Nel Territoriu del Norte, 30% de la población ye indíxena.[26]

Edá media y esperanza de vida[editar | editar la fonte]

La población indíxena d'Australia ye muncho más nueva que la población non indíxena, por cuenta de les sos mayores tases de mortalidá y de nacencies. La edá media envalorada ye de 21 años pa los indíxenes y de 37 años pa los non indíxenes. Por esi motivu, introdúcense de cutiu factores correutores (age standardization) a la de comparar estadístiques sobre dambes poblaciones.[26]

Resulta tamién difícil cuantificar la esperanza de vida de los indíxenes con precisión, yá que falten datos avera del númberu exactu de muertes. La oficina d'estadístiques australianes camudó por esi motivu los métodos d'analises de los datos recoyíos, y avisa de que nun se pueden comparar les últimes cifres publicaes coles publicaes n'ediciones anteriores.[27] En 2009, la esperanza de vida envalorar en 67,2 años pa los homes (11,5 años menos que pa los homes non indíxenes) y en 72,9 años pa les muyeres (9,7 años menos que pa les muyeres non indíxenes).[28]

Salú[editar | editar la fonte]

Por cuenta de la falta d'accesu a l'asistencia sanitaria, los aboríxenes tán más afeutaos por problemes de salú. Amás, factores como probeza, educación insuficiente, abusu de drogues, poco accesu a instalaciones sanitaries en zones aisllaes y presión cultural (que resulta en bien poca comunicación ente comunidaes indíxenes y trabayadores sanitarios) impliquen una desigualdá con al respective de la esperanza de vida. Gobiernos federales consecutivos respondieron a estos problemes cola implementación de programes como por casu la Oficina de Salú d'Aboríxenes y Isleños de Torres Strait (OATSIH), lo qu'implica más asistencia sanitaria ente les comunidaes indíxenes, pero los problemes inda tán vixentes.

Criminalidá y encarcelamientu[editar | editar la fonte]

La tasa d'encarcelamientu ente los aboríxenes ye 5 vegaes mayor que la de los varones negros en Sudáfrica mientres la apartheid. En 2002, fueron dos veces más frecuentemente víctimes d'agresiones violentes que los non indíxenes. Nel añu 2001 un 24% de la población indíxena denunció ser víctima de violencia. En xunu de 2004 un 21% de los prisioneros yeren indíxenes. Hai informes frecuentes de violencia doméstica y disturbios nes comunidaes.

Abusu de drogues[editar | editar la fonte]

Munches comunidaes indíxenes sufren gran cantidá de problemes sociales, sanitarios y llegales acomuñaos col abusu de drogues llegales ya illegales.

En 2007 una encuesta de la Estratexa Nacional de Drogues informó de que los indíxenes abstiénense más d'alcohol que los non indíxenes (un 23,4% vs. un 16,8%), pero si peracaben alcohol tán más en peligru de beber a nivel bien eleváu (un 27,4% vs. un 20,1%)

Pa lluchar contra esti problema intentóse implementar una serie de programes de prevención y mitigación del abusu d'alcohol. Munchos d'estos programes fueron empecipiaos poles comunidaes mesmes. Les estratexes inclúin declaraciones de “Zones ensin alcohol” ente comunidaes indíxenes, prohibiciones y restricciones d'accesu a puntos de venta y collaboración ciudadana. Anque en delles comunidaes menguaron los problemes coneutaos col alcoholismu, pa otres inda ye un problema actual.

Otru problema ye la inhalación de petroleu ente delles comunidaes aisllaes.

El conflictu territorial[editar | editar la fonte]

El principiu racista “terra nullius” siguió vixente n'Australia hasta ser derogáu nel xuiciu históricu Casu Mabo en 1992.[29] Dichu principiu, qu'establecía que la tierra n'Australia taba sacupada antes de la llegada de los colonizadores británicos, foi la ferramienta de la que se valieron los socesivos gobiernos coloniales p'arrampuñar a los aboríxenes los sos territorios ancestrales. La perda de la so tierra tuvo consecuencies devastadores a nivel social, cultural y psicolóxicu pa los aboríxenes, y a pesar del veredictu favorable a la recuperación de la so propiedá, siguen ensin devolve-yos gran parte de los sos territorios. Sicasí, "la opinión dominante nun ye que los aboríxenes son un pueblu quitáu, (...) sinón que se considera que munchos d'ellos son borrachos violentos y que na so mayoría nun pueden ayudar a sigo mesmos."[30]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Ver artículu de Eve D. Fesi na revista Aboriginal Law Bulletin, nᵘ 39, 1986[1]
  2. Ver na páxina del Parllamentu d'Australia, Research Note 18 2000-01, The Definition of Aboriginality, por John Gardiner-Garden, Social Policy Group, 5 d'avientu de 2000 [2]
  3. Horton, David, The Encyclopedia of Aboriginal Australia: Aboriginal and Torres Strait Islander History, Society, and Culture, Aboriginal Studies Press, Canberra, 1994, ISBN 0-85575-234-3
  4. Sophie Verass (National Indigenous Television|NITV) Indigenous meanings of Australian town names, 10 August 2016: Professor Ghil'ad Zuckermann, Chair of Linguistics and Endangered Languages at the University of Adelaide believes in "Native Tongue Title" and told NITV: "I urge Australia to define the 330 Aboriginal languages, most of them sleeping beauties, as the official languages of their region. [Australia should] introduce bilingual signs and thus to change the linguistic landscape, of this beautiful country. So, for example, Port Lincoln should also be referred to as Galinyala, which is its original Barngarla name."
  5. Claire Bowern y Harold Koch, Australian Languages: Classification and the comparative method, John Benjamins, Sydney, 2004
  6. Robert Malcolm Ward Dixon, The rise and fall of languages, Cambridge University Press, 1997
  7. https://www.abc.net.au/tv/messagestick/stories/s2730570.htm Ray Norris, nel programa ABC Message
  8. Sapan, Mallick (31 d'ochobre de 2016). «The Simons Genome Diversity Project: 300 genomes from 142 diverse populations». Nature. doi:10.1038/nature18964. http://www.nature.com/nature/journal/v538/n7624/full/nature18964.html. 
  9. Sobre'l Parque Nacional de Mungo (n'inglés)[3]
  10. An Aboriginal Australian genome reveals separate human dispersals into Asia. Morten Rasmussen, Xiaosen Guo, Yong Wang, Kirk Y. Lohmueller, Simon Rasmussen, Anders Albrechtsen, Line Skotte, Stinus Lindgreen, Mait Metspalu, Thibaut Jombart, et al. Science. 7 d'ochobre de 2011. 334(6052): 94–98. Publicáu en llinia'l 22 de setiembre de 2011. doi: 10.1126/science.1211177
  11. Según datos publicaos pol Australian Bureau of Statistics, 25.01.2002 [4]
  12. Judy Campbell, Invisible Invaders, 2002, ISBN 0-522-84939-3
  13. Charles Campbell MacKnight, The Voyage to Marege: Macassan Trepangers in Northern Australia, Melbourne University Press, 1976, ISBN 0-522-84088-4
  14. Testu del Tratáu de Batman en wikisource (n'inglés) Treaty
  15. Richard Broome, Aboriginal Victorians: A History Since 1800, pp10-14, Allen & Unwin, 2005, ISBN 1-74114-569-4, ISBN 978-1-74114-569-4
  16. Lleer la declaración del gobernador Bourke en wikisource (n'inglés)Bourke's Proclamation, 26 August 1835
  17. Richard Broome, Les estadístiques del conflictu na frontera (n'inglés)[5]
  18. Fecha del primer casu documentáu.
  19. 19,0 19,1 Ver cronoloxía de la evolución del votu aborixe na páxina de la Comisión Eleutoral Australiana [6]
  20. Adolphus Peter Elkin, conocíu como A. P. Elkin, yera un pastor anglicano y renombrao antropólogu. El so activismu en defensa de los aboríxenes tuvo una influyencia decisiva sobre la política d'integración de los aboríxenes llevada a cabu pol gobiernu australianu a partir de los años 1950.
  21. Ver páxina del National Museum of Australia, in Collaborating for Indigenous Rights [7]
  22. Artículu avera del secuestru de ñácaros n'Australia, nel periódicu online de la comunidá xesuita británica Thinking Faith.
  23. The Cambridge encyclopedia of hunters and gatherers, escritu por Richard B. Lee & Richard Heywood Daly, pg. 321, Cambridge University Press, 1999.
  24. Artículu de Ian P.S. Anderson, Obligación mutua, alcuerdos de responsabilidá compartida y estratexa sanitaria [8]
  25. Ver artículu Nun hai nada mutuu en nega-yos a los aboríxenes tener voz mesma, de Larissa Behrendt, profesora de derechu y d'estudios aboríxenes na Universidá de Sidney [9]
  26. 26,0 26,1 26,2 Cifres envaloraes del Australian Bureau of Statistics a 30 de xunu de 2006 [10]
  27. Ver cifres y esplicaciones a 25 de mayu de 2009 [11]
  28. Cifres envaloraes del Australian Bureau of Statistics pa 2005-2007 [12]
  29. El Casu Mabo, Embaxada d'Australia n'España casu_Mabo.html y [13]
  30. Corry, Stephen (2014). Pueblos indíxenes pal mundu de la mañana. España: Círculu Colorado, p. 173. ISBN 9788490765753

Bibliografía[editar | editar la fonte]

de payares de 2009.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Artículu de traducción automática a partir de "Aborigen australiano" que necesita revisión. Quita l'avisu cuando tea correxíu.