Mohenjo-Daro

De Wikipedia
Ruines arqueolóxiques de Mohenjo-Daro
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
Ruines de Mohenjo-Daro.
Llugar  Paquistán
Criterios Cultural: ii, iii
Referencia 138
Inscripción 1980 (IV Sesión)
Área Asia y Oceanía
Cambiar los datos en Wikidata
Efixe de piedra d'un rei sacerdote, atopada en Mohenjo-Daro (fotografía de Mamoon Mengal).
Fotografia del llibru Mohenjo Daro and the Indus Civilization (del arqueólogu británicu sir John Marshall; Londres, 1931) qu'amuesa un sellu d'esteatita del 1500 e. C. Puede vese la imaxe d'una persona sentada sobre una mesa baxa. Marshall creyó que podría ser el dios indiu Shivá sentáu en meditación, polo qu'afirmó que la yoga fuera creáu nel II mileniu e. C.
Mapa de la zona ocupada pola cultura del valle del Indo, amosando l'allugamientu de Mohenjo-Daro.

Mohenjo-Daro (sindhi: موئن جو دڙو, IPA: [moˑin ʥoˑ d̪əɽoˑ]) foi una ciudá de l'antigua cultura del valle del Indo. Les sos ruines atopar en territoriu del actual Paquistán. Desconozse'l so nome antiguu. L'actual nome Mohenjo Daro significa lliteralmente ‘montículo de la muerte’. Foi habitada mientres el tercer mileniu antes de nuesa yera (ente'l 2600 e. C. y el 1800 e. C.) a veres del ríu Indo.

Foi unu de los primeros y más importantes asentamientos urbanos del mundu, esistente coles mesmes que les civilizaciones de Mesopotamia, Caral, l'Antiguu Exiptu, y Creta. Probablemente un cambéu nel cursu del ríu provocó l'abandonu de la ciudá.

Descubrimientu[editar | editar la fonte]

En 1920, l'arqueólogu británicu John Marshall afayó estes ruines urbanes y describió per primer vegada la cultura del valle del Indo. Los sos estudios fueron completaos por otros investigadores como Wheeler, Marshall Mackay y Sahni, amás d'arqueólogos indios y pakistaníes a partir de 1960. Les ruines de Mohenjo-Daro tán daqué meyor calteníes que les de Harappa, la otra gran ciudá de la cultura del valle del Indo, polo cual constitúin una meyor fonte d'información alrodiu de esta cultura. En 1980 la Unesco declaró les ruines de Mohenjo-Daro como Patrimoniu de la Humanidá.

Significación histórica[editar | editar la fonte]

Mohenjo-Daro foi bien probablemente una de les mayores ciudaes de l'antigua cultura del valle del Indo, tamién conocida como cultura Harappa, pela ciudá de Harappa, otra importante llocalización del valle del Indo, allugada a 570 km al nordeste de Mohenjo-Daro nel Panyab (Paquistán).[1]

La cultura prehistórica del Indo dio orixe a la civilización del valle del Indo alredor del 3000 e. C. La civilización estender por Paquistán y la India del Norte, pero de sópitu empezó a tornar alredor del 1900 e. C. Los asentamientos de la civilización del Indo estender pol oeste hasta la frontera con Irán, con un puestu avanzáu en Bactria, y pel sur hasta la mariña del Mar Arábigu na India Occidental, en Gujarat. Ente los principales asentamientos urbanos atópense Harappa, Mohenjo-Daro y Lothal.

Nel so apoxéu, Mohenjo-Daro foi la ciudá más desenvuelta y avanzada del sur d'Asia, amosando una inxeniería (con pozos, avanzaos sistemes de desaguadoriu y baños nes cases) y planificación urbana bien sofisticaos pa la so dómina.[2]

Dellos estudiosos cunten que los sumerios, establecíos en Mesopotamia ―qu'inventaron la rueda nel 3500 e. C. y l'escritura nel 3300 e. C.―, nun tendríen un orixe autóctonu, sinón que provendríen de Mohenjo-Daro (qu'esistió ente'l 2600 e. C. y el 1800 e. C.).[3]

Sitiu arqueolóxicu[editar | editar la fonte]

Envalórase que nel so momentu de mayor ocupación, Mohenjo-Daro cuntaba con 35 000 habitantes. La ciudá atopábase abarganada por muralles defensives de lladriyu cocíu. Tomaba un quilómetru cuadráu d'estensión, y entendía dos zones: la ciudadela, sobre un montículo, onde s'atopaba'l centru alministrativu y quiciabes relixosu; y la "ciudá baxa", onde s'arrexuntaben los barrios d'artesanos, zones residenciales, tenaes y almacenes. Esta organización paez que ye la resultancia d'una planificación urbana.

La ciudadela[editar | editar la fonte]

La ciudadela ta alzada sobre un montículo artificial. Esti monte foi estudiáu por Marshall, quien llegó a la conclusión de qu'hubo habitantes sobre'l periodu Harappa inicial que construyeron el muriu qu'atopamos so estes estructures. Dempués esti muriu foi rellenáu de tierra y cachos de lladriyu y sirvió de base pa la construcción de les distintes estructures qu'atopamos nella. La entrada a esti monte ta curiosamente na parte trasera o oeste y contién unes escaleres d'unos siete metros d'anchu. Dempués hai una pequeña puerta na esquina suroeste. Como estructures significatives na ciudadela tenemos tres edificios: el Gran Bañu, la Tenada y la Casa de los Sacerdotes.

Los Grandes Baños son un tanque rectangular que mide unos 12 metros de llongura por 7 m d'anchu y 2,4 m de fondura. Alredor d'esti tanque atopa una serie de columnes que s'abrir dende'l sur, polo tanto puede asitiase la entrada nel sur del edificiu. Amás del tanque y la columnata hai un carril que paez ser públicu qu'arrodia la estructura. Asina pos la estructura del edificiu estremar en tres zones concéntriques que sirven p'arrodiar el tanque.

Según Marshall, l'agua provendría d'un pozu que tien una estructura concéntrica, dientro d'una pequeña habitación llateral y saldría por un desaguadoriu que ta na esquina suroeste del bañu. L'agua pasaría por una galería bien ellaborada, cubierta con un arcu y con un tamañu abondu por que un home pudiera caminar por ella. Posiblemente'l tamañu de la galería fuera asina pa dexar la llimpieza d'esta y, n'ocasiones, sería una bona vía d'escape secreta; esto últimu, ye solo una hipótesis.

Al oeste del gran bañu ta'l Granero (según Wheeler). Ye una gran construcción fecha na so mayor parte de madera y con un fuerte y gruesu techado planu. Apréciase que foi iguáu delles vegaes. La so construcción nun ye bien ellaborada y el so pesu indica que precisaba bastantes soportes.

Orixinalmente midía 50 metros por 27 y tenía 1350 metros cuadraos. Consiste nuna plataforma fecha a base de lladriyos puestos unos sobre otros hasta llegar al altor de 6 metros y na parte cimera atopamos unes canales de ventilación. Esto yera a cencielles la base de la construcción, dempués, faíase l'edificiu de madera. Al norte atopamos una plataforma de carga.

La casa de los sacerdotes, anguaño, ye un conxuntu de murios difícil d'entender. Delles hipótesis falen de la residencia d'un posible altu sacerdote o bien d'una institución relixosa. Mide aproximao 70 metros de llongura por 24 m d'anchu y foi sufriendo diversos cambeos na so estructura interior. Al norte y al sur de la estructura atópense grandes habitaciones y escontra el centru son más pequeñes. Paez tener una puerta nel muriu oeste y hai una seición que s'asemeya a la construcción del muro norte del gran bañu, con ventanes interiores.

La ciudá baxa[editar | editar la fonte]

Mohenjo-Daro estremar por ser una ciudá na que nun esistíen grandes desigualdaes sociales. Na ciudá baxa, les cases más grandes, que yeren una minoría, podíen cuntar con más de 200 metros cuadraos y venti habitaciones, dispuestes alredor d'unu o más patios abiertos con escaleres que conducíen a un pisu cimeru o techu planu. La mayor parte de la población moraba en viviendes d'ente 50 y 100 metros cuadraos y una sola habitación (d'ente 5 × 10 m y 5 × 20 m); estes viviendes constituyíen la metá del total. La otra metá, quitando les poques cases de gran superficie que se mentaron, taba formada por cases d'ente 100 y 150 metros cuadraos (d'ente 5 × 20 m y 5 × 30 m). El principal material de construcción yera l'adobe (lladriyu de tierra ensin cocer). Munches cais y pasaxes teníen alcantarelláu conformáu con lladriyos y con abertures pa inspeiciones periódiques. Les cases individuales teníen baños y retretes con agua corriente. Estos postreros balerar nun receptáculu o, al traviés d'un tubu de baxada fechu de magre, al alcantarelláu público. Tou un sorprendente sistema de saneamientu nuna cultura que florió fai 4500 años.

Dalgunes de les construcciones más destacables de la ciudá baxa atopar na cai principal. Esta vía mide unos 9,5 metros d'anchu, traviesa la ciudá de norte a sur y ta provista d'alcantarelláu; amás taba pavimentada con una argamasa de cachos de lladriyu y morteru, lo que nun yera bien común nes demás cais. Esta pavimentación fixo pensar a los arqueólogos que transitaben carros por esta cai y por eso precisóse pavimentarla, sobremanera cuando'l tiempu yera lluviosu; sicasí nun s'atoparon marques de ruedes.

Tamién ye interesante la casa VIII del bloque 10 dientro del área HR. Esta casa ta asitiada na parte norte de la escavación y consiste básicamente nun patiu central con una distribución de distintes habitaciones alredor. Toa ella mide 29,5 metros, los sos murios tienen una espesura d'aproximao 1,5 metros y tien dos puertes esteriores, una delantre y otra detrás, pero nenguna ventana, daqué que ye típicu de la cultura de Harappa.

Na ciudá baxa tamién atopamos talleres d'alfareros, tintoreros, ferreros, artesanos de conches y de cuentes (abalorios). Dalgunos d'estos artículos artesanales fabricar con materiales importaos, ente qu'otros pueden destinase puramente pa la esportación. Polo anterior sábese que les sos actividaes incluyíen l'agricultura, la manufactura y el comerciu.

Según l'escritor estauxunidense Will Durant, les monedes que s'atoparon en Mohenjo-Daro daten del añu 2900 e. C.:

En Mohenjo-Daro, na India [sic, por "en Paquistán"], topáronse monedes del añu 2900 e. C., más antigües que les monedes trepes de Creso (570-546 e. C.). [...] Senaquerib (escontra'l 700 e. C.) acuñó monedes de mediu siclo.
Will Durant[4]

Récor de temperatura[editar | editar la fonte]

El 26 de mayu de 2010 rexistrar en Mohenjo-Daro un récor de temperatura, de 53,5 °C (128.3 °F).[5]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Beck, Roger B.; Linda Black, Larry S. Krieger, Phillip C. Naylor, Dahia Ibo Shabaka, (1999). World History: Patterns of Interaction. Evanston, IL: McDougal Littell. ISBN 0-395-87274-X.
  2. A. H. Dani (1992): Critical assessment of recent evidence on Mohenjo-daro, en Second International Symposium on Mohenjo-Daro, 24 a 27 de febreru de 1992.
  3. «Orixe de la cultura sumeria», consultáu'l 19 de febreru de 2012.
  4. Will DUrant: El nuesu heriedu oriental (p. 390). Buenos Aires: Suramericana, 3ª edición, 1959.
  5. «Hottest air temperatures reported on Earth» [Les más altes temperatures rexistraes del aire de la Tierra], artículu de Christopher C. Burt, del 22 d'ochobre de 2010.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • ALLCHIN, Bridget, y Raymond ALLCHIN: The rise of civilization in India and Pakistan. Cambridge (RU): Cambridge Works archaeology.
  • JANSEN, Michael, Máire MULLOY y Günter ORBAN (eds.): Forgotten cities on the Indus: early civilization in Pakistan from the 8th to the 2nd millennium BC. Mainz (Alemaña): Philipp von Zabern, 1991.
  • POSSEHL y L. GREGORY: The indus civilization: a contemporary perspective. Walnut Creek (California): AltaMira Press, 2002.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]