Méxicu prehispánicu

De Wikipedia
Pintures rupestres de la sierra de San Francisco (Baxa California Sur), testimoniu cultural de los pueblos aridoamericanos.
Cerámica de Paquimé (Chihuahua), correspondiente a la cultura fargatáu de Oasisamérica.
Perrín de cerámica de la tradición clásica de Colima, muestra de los costumes y mitos funerarios de Mesoamérica.

Méxicu prehispánicu ye un periodu de la historia del país anterior a la conquista y colonización española a partir de 1521. Ye necesariu esclariar que Méxicu ye un Estáu modernu que les sos fronteres fueron afitaes a mediaos del sieglu XIX. Poro, la historia mexicana de la dómina prehispánica ye la historia de los pueblos que vivieron nesi territoriu, non la historia del estáu mexicanu na dómina precolombina.

La historia prehispánica de Méxicu empieza cola llegada de los sos primeros pobladores. Sobre'l poblamientu d'América propunxéronse numberoses hipótesis, pero la que cunta con mayor aceptación y evidencia de sofitu señala que los humanos entraron al continente al traviés de Beringia mientres la dómina de les glaciaciones. Esta teoría ta demostrada por estudios recién d'ADN basaos nos haplogrupos del cromosoma Y (ADN-Y) y los haplogrupos del ADN mitocondrial (ADNmt). La dómina en qu'esto asocedió ye motivu de bancia ente quien defenden la teoría del poblamientu tempranu y la del poblamientu tardíu. Nel casu de Méxicu, dellos autores quixeron ver evidencia que sofita la primera, como los afayos d'El Cedral (San Luis Potosí), a los que s'atribúi una antigüedá de 33 mil años.

Cola llegada de los primeros habitantes empezó la Etapa Lítica —correspondiente col periodu paleoamericanu— mientres el cual los grupos humanos yeren nómades, sobrevivíen de la recueya, la cacería y la pesca y cuntaben con una teunoloxía lítica que foi ameyorándose constantemente a lo llargo de milenios. D'esta dómina data la invención del molcajete, el metate y otros preseos acomuñaos al aprovechamientu de les granes; según el desenvolvimientu d'armes de xiles y obsidiana ente les que destaquen les puntes clovis, que supunxeron un gran adelantu teunolóxicu pola so eficacia.

La interacción de diversos factores ambientales, sociales y culturales foi unu de los elementos que tomaron parte na diversificación de les sociedaes indíxenes que vivieron no qu'anguaño ye Méxicu. Un finxu fundamental nesti procesu foi'l descubrimientu de l'agricultura, que tuvo llugar ente los años 8000 y 2000 e. C. La doma de diversos vexetales —como la calabaza (Cucurbita sp.), el maíz (Zea mays), el frijol (Phaseolus vulgaris) y el chile (Capsicum annuum), ente otros— supunxo condiciones que favorecieron la sedentarización humana nel sur del actual territoriu de Méxicu y América Central.

Acordies cola propuesta de dellos antropólogos y arqueólogos como Julian Steward y Paul Kirchhoff, les sociedaes prehispániques de Méxicu formen parte de trés grandes superáreas culturales. El norte de Méxicu, aproximao hasta la llinia del trópicu de Cáncer, atopábense los pueblos nómades entamaos en formaciones sociales pocu complexes. Esta gran área cultural ye llamada Aridoamérica, y estiéndese escontra los Estaos Xuníos pel territoriu de Texas, los Montes Rocosos y California. D'estos pueblos caltiénense escasos testimonios, pero de nenguna manera tien de pensase qu'escarecíen de cultura.

Nel sur de Méxicu y el noroeste d'América Central desenvolvióse la civilización mesoamericana. Mesoamérica foi un mosaicu étnico y llingüístico compuestu por pueblos que compartíen delles traces culturales, ente ellos la formación estatal, l'arquiteutura monumental, la escritura, l'usu de calendariu civil y ritual, y una economía basada na agricultura del maíz. Les cultures mesoamericanes son les meyor conocíes del Méxicu prehispánicu porque la evidencia arqueolóxica del so desenvolvimientu foi investigada más intensivamente que nel casu de les otres árees. Tómase xeneralmente como finxu inicial de la historia mesoamericana la invención de la cerámica, qu'asocedió aproximao alredor del añu 2500 e.C. La conquista y colonización española supunxo'l fin d'esta civilización, y los pueblos mesoamericanos fueron sometíos dende entós a un procesu d'aculturación que prosigue na actualidá.

Oasisamérica ye la tercera de les superáreas culturales del Méxicu prehispánicu, formada pola progresiva sedentarización de dellos pueblos aridoamericanos nel noroeste de Méxicu y la Gran Cuenca del suroeste de los Estaos Xuníos. Los pueblos de la rexón oasisamericana tuvieron una rellación bien intensa con Mesoamérica dende dómines bien antigües, pero foi alredor del sieglu VII de la era cristiana cuando s'establecieron les comunidaes sedentaries y l'organización social complexa que les caracterizó. Los oasisamericanos tamién yeren pueblos llabradores, pero namái unos pocos cultivos fueron adomaos por ellos, ente ellos el frijol tépari (Phaseolus acutifolius). Un amiestu de factores ambientales adversos y la crisis social favoreció la ruina de les civilizaciones oasisamericanas, en dellos casos antes de la llegada de los españoles.

La historia de les sociedaes que vivieron nel Méxicu prehispánicu básicamente ye conocida a partir de la investigación arqueolóxica por delles razones. De primeres, porque non tolos pueblos desenvolvieren la escritura, que ye unu de les traces qu'estremen a Mesoamérica del restu de les cultures y civilizaciones americanes. De segundes, porque cuando se retomó l'interés nos sos rexistros escritos —monumentos, cercos, códices, cerámica— escaeciérase la manera de lleelo, polo qu'hubo qu'esperar a les meyores nel campu de l'arqueoloxía, la historiografía y la llingüística pa poder interpretalos. Finalmente, porque munchos documentos indíxenes fueron destruyíos nes primeres décades dempués de la Conquista.

A los escasos rexistros documentales y los descubrimientos arqueolóxicos sumir los documentos escritos dempués de la Conquista. Estos rexistros entienden les Cronistes d'Indies cróniques de conquistadores y evanxelizadores, la investigación realizada por dellos clérigos con información de persones que vivieron na dómina precolombina, la obra d'autores indíxenes qu'aprendieron a escribir nel alfabetu llatín y los códices históricos qu'emplegaron delles comunidaes indíxenes pa reclamar la posesión llexítima de les sos tierres ante'l rei d'España.

Etapa Lítica[editar | editar la fonte]

Posibles rutes migratories de Beringia a América, acordies cola hipótesis del poblamientu tardíu.

Poblamientu d'América[editar | editar la fonte]

La historia de Méxicu empieza cola llegada de los primeros seres humanos al territoriu qu'anguaño correspuende a esi estáu nacional. El momentu en qu'esto asocedió y los procesos históricos que-y asocedieron ye oxetu d'alderique. En comparanza con otres dómines de la historia prehispánica del país, les fases qu'antecedieron a les sociedaes sedentaries de Mesoamérica fueron pocu esploraes, lo que dellos autores atribúin a que l'arqueoloxía mexicana —desenvuelta nel marcu d'una rellación bien cercana al Estáu posrevolucionario[1]— concentrar dende los sos entamos a la esploración de zones de monumentos arquiteutónicos. Por esta razón, son pocos los datos y l'evidencia arqueolóxica correspondiente a esos años, y toos son motivu de discutiniu.[2]

Incertidume sobre l'orixe de los indíxenes americanos[editar | editar la fonte]

El poblamientu de Méxicu ta indisolublemente amestáu col poblamientu d'América, que tamién sigue siendo llargamente aldericáu polos especialistes. Les propuestes en redol al orixe de los pueblos amerindios estremar en dos grandes categoríes. La que cunta con mayor aceptación ye la hipótesis clovis o teoría del poblamientu tardíu, por ser la que cunta con mayor evidencia de sofitu y con menos oxeciones tocantes a la so fechamiento. La teoría del poblamientu tardíu foi formulada por especialistes de les universidaes estauxunidenses, y básicamente señala que los seres humanos llegaron a América al traviés de Beringia alredor 13500 años AP. Dellos grupos llegaríen a desenvolver la cultura clovis —que'l so marcador más emblemáticu ye la punta del mesmu nome, llamada en memoria del sitiu epónimu en Nuevu Méxicu— y convertiríense nel orixe de toles industries lítiques indíxenes posteriores.[3]

L'afayu posterior d'evidencies más antigües de la presencia humana n'América xeneró un discutiniu colos defensores de la hipótesis clovis. Dende'l puntu de vista d'estos especialistes, el poblamientu d'América foi un procesu d'una antigüedá enforma mayor, como amosaben los descubrimientos en sitios d'América del Sur como Pedra Furada (Brasil) y Monte Verde (Chile), a los que s'atribuyó una antigüedá averada de 32000 y 40000 años. El casu de Monte Verde, al que los fechamientos más conservadores dan una antigüedá de 14500 años y que los sos materiales nun guarden nenguna semeyanza cola cultura clovis, sirvió como sofitu indiscutible de la teoría del poblamientu tardíu —que les sos bases son anteriores a los mesmos descubrimientos en Chile— y abrió la puerta pa la considerar seriamente rutes migratories distintes a la de la ponte de Beringia.[4]

La ruta migratoria de Beringia ye incontrovertible, anque'l momentu en que los humanos pasaron por ella sía motivu de discutiniu. Sofiten esta teoría non yá los materiales arqueolóxicos, sinón tamién la evidencia xenética y probablemente la evidencia llingüística. Magar se propunxera que los pueblos indíxenes d'América son productu de migraciones qu'asocedieron en distintos momentos de la historia,[5] los trabayos de Luigi Cavalli-Sforza y otros xenetistes dexaron demostrar que siquier asocedieron trés grandes movimientos migratorios dende Asia a América.[6] El más antiguu correspuende a los amerindios, que conformen el grupu de pueblos más numberosu de los indíxenes americanos. Los oríxenes d'esti grupu probablemente allúguense en La segunda folada correspuende a los pueblos de fala na-dené, que s'asitiaron principalmente na rexón subártica de Canadá y llegaron en migraciones posteriores hasta l'actual territoriu de Méxicu, onde s'atopen estinguíos dende'l sieglu XIX. Les meyores na llingüística suxuren una rellación ente los pueblos de llingües na-dené colos yeniseicos de Siberia central, pero esta posible rellación inda rique más evidencia d'apoyo antes de considerase dafechu demostrada.[7] La última migración asiática foi la de los esquimales, qu'ocupen les mariñes d'Alaska y l'océanu Glacial Árticu.

Otres rutes propuestes pa la llegada de los humanos a América basar n'evidencia arqueolóxica o en camientos a partir de los afayos disponibles. La hipótesis solutrense considera una rellación formal ente la teunoloxía lítica de la cultura clovis cola teunoloxía europea del periodu Solutrense (22000-17000 AP). Sicasí, nun hai evidencia consistente qu'amuese la posibilidá d'un contautu tan ceo ente Europa y América, polo que se considera una propuesta refugada. Otra hipótesis sostién que pudo ser posible una migración escontra América del Sur dende Polinesia, sofitada nes semeyances ente dellos vocablos de les llingües andines y malayopolinesias y nel afayu de restos precolombinos de pites en Chile. Anque estes hipótesis nun se refuguen ente sigo y pueden ser complementaries a la ruta de Beringia llargamente demostrada, entá riquen mayor investigación.

Poblamientu de Méxicu[editar | editar la fonte]

Nel casu de l'antigüedá de los humanos en Méxicu, la obra de referencia ye la investigación de José Luis Lorenzo. En 1967 publicó La etapa lítica en Méxicu,[8] testu nel que plantega una propuesta de reconstrucción de la historia más antigua del país con base en ciertos afayos arqueolóxicos que fueron daos por bonos nel so momentu pero que xeneraron discutiniu. Acordies con Lorenzo, la Etapa Lítica empieza alredor del añu 35000 AP, cola llegada de los primeros seres humanos a Méxicu. Los indicadores más antiguos d'esta presencia que fueron consideraos pol autor correspuenden a El Cedral, onde s'atoparon restos de mamuts colombinos y equinos (Equus sp.) que tienen muestres de ser inxeríos por seres humanos. Los restos pertenecen a dellos horizontes arqueolóxicos distintos, el más antiguu foi fecháu por radiocarbono ente 30000 y 21000 AP y el más recién ente 10000 y 8000 AP.[9] Otros sitios que Lorenzo consideró pa sofitar la so propuesta son la cueva del Diañu (Tamaulipas), Teopisca (Chiapas) y Santa Lucía y Tlapacoya (estáu de Méxicu).

La propuesta de José Luis Lorenzo sigue siendo la base sobre la que s'escribe la historia más antigua de Méxicu. Foi retomada n'otres obres de consulta básica como la Historia xeneral de Méxicu, coordinada por Daniel Cosío Villegas;[10] o en El pasáu indíxena, d'Alfredo López Austin y Leonardo López Luján.[11] Dellos autores como Christian Duverger criticaron la estraordinaria antigüedá que los arqueólogos mexicanos concedieron a los testimonios del procesu de poblamientu de Méxicu, y afirmen que se trata d'especulaciones qu'obedecen a necesidaes ideolóxiques y non a datos concretos. Duverger ye partidariu de la postura Clovis primeru, y por ello sostién que nun hubo condiciones físiques que pudieren dexar la llegada de los humanos a América antes de 13500 AP.[12] Sicasí, otros autores igualmente críticos escontra'l trabayu de Lorenzo afirmen que, daos los nuevos descubrimientos n'América del Sur, nun se debe refugar la posibilidá de que Méxicu fuera pobláu antes de 12000 AP, anque pa demostralo fai falta muncha investigación y atopar la evidencia arqueolóxica que soporte esa cuestión.[13]

Nesi sentíu, la evidencia más antigua y llibre de discutiniu —en parte por non constituyir una prueba en contra de la teoría del poblamientu tardíu que predomina na paleoantropoloxía d'América— fueron fechaos antes de 12000 AP. Atopar ente ellos los mamuts de San Miguel Tocuila, de 11000 AP y los restos de Tlapacoya XVIII, fechaos alredor del añu 10000 AP.

Periodos de la Etapa Lítica[editar | editar la fonte]

Sitios del Arqueolítico en Méxicu.
Xacimientos arqueolóxicos del Cenolítico Inferior en Méxicu.
Xacimientos arqueolóxicos del Cenolítico Cimeru en Méxicu.

La Etapa Lítica denominar d'esta manera porque ye la dómina na que se desenvuelven les industries que dexaron la confección de ferramientes de piedra al traviés de les cualos los humanos aprovechaben los recursos que taben disponibles por aciu el forrajeo, la cacería y la pesca. Esto nun quier dicir que la piedra fuera l'únicu material qu'aquellos grupos humanos conocieron, sinón qu'ésti foi'l que meyor aguantó'l pasu del tiempu y del que queden más evidencies. El periodu empieza cola llegada de los humanos a Méxicu y conclúi aproximao col descubrimientu de la cerámica y la diversificación ente les cultures mesoamericanes y aridoamericanas.

Acordies con el trabayu de José Luis Lorenzo, la Etapa Lítica mexicana estremar en trés grandes periodos, que son el Arqueolítico, el Cenolítico y el Protoneolítico. El primeru d'ellos correspuende a la dómina anterior a 14000 AP, dómina na que fueron fechaos la mayor parte de los controversiales afayos preclovis en territoriu mexicanu. Los otros dos periodos cunten con mayor evidencia ya información, pero polo xeneral, como se dixo antes, ye bien pocu lo que se conoz d'esti ampliu periodu de la historia de Méxicu.

Arqueolítico[editar | editar la fonte]

Dos de los sitios escavaos por Lorena Mirambell nel cuetu de Tlapacoya cunten con materiales que fueron fechaos antes de 13000 AP. En Tlapacoya I atoparon los restos d'una fogata acomuñada a unes fueyes d'obsidiana y otres piedres. Los restos d'esta fogata fueron fechaos en 24000 ±4000 AP. Na segunda trinchera d'esti sitiu atoparon restos óseos y d'otres fogatas, fechaos en 21700 ±500 AP; según restos de fauna estinguida hai más de 22 mil años. En Tlapacoya II atopó un tueru d'un árbol con una fueya d'obsidiana enllastrada. L'árbol foi fecháu en 23150 ±950 AP. Otros arqueólogos amuésense renuentes a considerar válidos los afayos de Tlapacoya, y atribúin l'asociación del llar y la so forma circular, la obsidiana y los restos orgánicos a factores ambientales como l'acción d'otros animales, la mecánica del suelu y los fluxos acuáticos nesti llugar que tuvo na vera del llagu de Chalco. Sicasí, tamién resulta pocu plausible que toos estos elementos atopar nel mesmu contestu por cuenta de factores non culturales.[14]

Cenolítico[editar | editar la fonte]

Craniu de la cueva de Coxcatlán.
Quexal de mamut colombín en San Miguel Tocuila.
Recreación de la vida en Tlapacoya mientres el Cenolítico

El Cenolítico empieza alredor del añu 14000 AP (mileniu XII e.C.).[8] A diferencia de los xacimientos arqueolóxicos correspondientes al Arqueolítico, los sitios del periodu Cenolítico presenten restos de puntes lítiques de proyeutil que van dir evolucionando a lo llargo del tiempu con poca celeridad. Les más representatives al entamu d'esti periodu son les puntes clovis, que tomen el so nome d'un xacimientu en Nuevu Méxicu pero qu'en realidá s'atopen presentes en gran parte d'América del Norte. El periodu estremar en dos fases: el Cenolítico Inferior, que toma de 14000-9000 AP (milenios XII al VII e.C.) y el Cenolítico Cimeru, dende 9000 hasta 7000 AP (milenios VII al V e.C.).

La transición ente'l Arqueolítico y el Cenolítico ta marcada pola introducción de nueves téuniques pa la confección de ferramientes. Ente que nel Arqueolítico éstes producíense por aciu la percusión de piedra contra piedra, nel Cenolítico introduciéronse la percusión con oxetos más nidios de madera y piedra, el talláu y l'aplicación de presión que dexaba debastar la base en pequeñes estielles pa producir cantos más filosos y finos. Como resultáu d'estes innovaciones teunolóxiques, el repertoriu de ferramientes disponibles nes cultures paleoamericanas aumentó significativamente pa incluyir raspadores, cuchiellos y puntes de proyeutil.[15] Atopóse evidencia de la transición al Cenolítico en dellos sitios como El Riego y Coxcatlán, en Puebla; Guilá Naquitz en Oaxaca; Ocampo, nel estáu de Tamaulipas y cueva Espantible en Coahuila.[16]

Dalgunes de les tradiciones lítiques más representatives d'esti periodu son la cultura clovis y les tradiciones folsom y lerma, a les que más tardíamente añadióse la tradición paiján. La cultura clovis —tamién conocida como cultura llanu— ye un complexu teunolóxicu que al paecer aniciar nel suroeste de los actuales Estaos Xuníos. Espublizar nel Cenolítico Inferior por una amplia rexón d'América del Norte y Centroamérica. En Méxicu una gran concentración de xacimientos correspondientes a esta tradición atopar nel noroeste, anque hai sitios más sureños como San Juan Chaucingo (Tlaxcala).

Nel Cenolítico Inferior, grupos nómades habitaben el territoriu de Méxicu, subsistiendo principalmente de la cacería, como muestra la gran cantidá de puntes de proyeutil que fueron fechaes nesta dómina. Estos grupos especializar na caza d'especies menores, aparentemente la megafauna del Pleistocenu namái s'aprovechaba cuando yá taba muerta o en situaciones d'alta vulnerabilidá. Nesta dómina los vexetales aprovechaos polos humanos yá incluyía a los ancestros monteses del maíz y del aguacate.[16]

Dellos cambeos na teunoloxía y otros elementos de la cultura material acomuñaos a les estinciones masives de la megafauna a la fin del Pleistocenu marquen la transición escontra'l Cenolítico Cimeru, que toma aproximao del añu 7000 al 5000 e. C. La desapaición d'especies animales relevantes pa la sobrevivencia humana nesa dómina nun foi un procesu súbitu, sinón el productu del cambéu climáticu global y la cacería. N'América del Norte sumieron especies como'l mamut colombín, el galbaniegu, el mastodonte, los equinos y los camélidos. Esta situación motivó un cambéu nes formes de sobrevivencia y, poro, cambeos na teunoloxía y na cultura material.[17]

La base de la economía de los paleoamericanos mientres el Cenolítico Cimeru consistió na caza d'especies menores. Nes mariñes intensificóse la esplotación de moluscos, crustáceos y otres especies marines. Queden notables testimonios d'estes práutiques alimenticies na mariña de Chiapas, correspondiente a la tradición costera del Pacíficu; y na península de California, onde se desenvolvió la cultura de Les Palmes. Nel interior del país intensificóse la cacería de pequeñes especies, que yá fuera importante a lo llargo de los periodos anteriores. Sicasí, la recueya tomó un papel preponderante col pasu del tiempu, particularmente aquelles especies como'l mezquite (Prosopis juliflora) con altu conteníu de farina, y otres gramínees que s'incorporaron como parte importante de la dieta.[18]

Por ello, la economía reorientar escontra la recueya y la caza menor. La consecuencia d'esti cambéu na manera de subsistencia favoreció'l desenvolvimientu de teunoloxíes destinaes al procesamientu de los vexetales. Dellos preseos inventaos nel Cenolítico Cimeru , como'l molcajete y el metate, son d'usu cotidianu en Méxicu.

Protoneolítico o protoagrícola.[editar | editar la fonte]

Maíz fósil

Protoneolítico: Se traslapa nel tiempu col periodu anterior, pos va del añu 5000 e. C. al 2500 e. C., y ta rellacionáu col desenvolvimientu d'una agricultura incipiente en ciertes árees de Méxicu, especialmente nel valle de Tehuacán, la zona Occidente de Jalisco y la rexón Cuenca de la Balses, onde dellos autores consideren que tuvo llugar la doma del maíz. Esta revolución teunolóxica favoreció'l desenvolvimientu de nuevos preseos, con un meyor acabáu al respective de los anteriores, en virtú d'un mayor dominiu de les téuniques de llabráu de piedra. A lo llargo d'esti periodu, l'agricultura va convertise adulces nel principal mediu de subsistencia pa l'área mesoamericana, colo cual, la historia precolombina de Méxicu siguiría caminos distintos ente Mesoamérica y Aridoamérica.

Descubrimientu de l'agricultura[editar | editar la fonte]

Les razones poles cualos asocedió la transición ente les sociedaes de pañadores-cazadores y les agrícoles sedentaries nun fueron bien establecíes. Dellos autores señalen que probablemente se debió a la incapacidá del sistema económicu d'apropiación direuta de los recursos naturales pa sofitar a la creciente población. Sicasí, nun s'atoparon nicios d'un aumentu importante de la población al entamu del periodu protoneolítico.

Lo que se sabe ye qu'en ciertes rexones de la futura Mesoamérica, ya inclusive nel desiertu tamaulipeco, alcontráronse puntos d'ocupación enllargada por milenios; dalgunos de los cualos tán rellacionaos col desenvolvimientu de ciertos cultivos. Poro, el descubrimientu de l'agricultura en Méxicu tuvo d'asoceder en dellos nucleos, a partir de los cualos espublizóse a otres rexones.

Los cultivos más antiguos de Méxicu tuvieron de ser el guah.e y la calabaza, que los sos restos más antiguos daten del final del periodu Cenolítico Cimeru. Más tarde adomáronse frijol, maíz, maguey, nopal, yuca, jitomate, aguacate, amaranto, chile, zapote, ciruela y algodón. Tien especial importancia l'agricultura del maíz, base de la civilización mesoamericana. Nuevos fechamientos de los restos atopaos en Coxcatlán y Les Abeyes, nel valle de Tehuacán, alluguen nel añu 3000 e. C., y apunten a que'l procesu que llevó a la creación de la especie Zea mays, a partir de Zea mexicana (teocintle), tuvo d'asoceder na cuenca de Méxicu. Inclusive, dende va tiempu apuéstase l'orixe del maíz, al cual ciertu investigadores conceden un orixe andín. Dellos restos arqueolóxicos topaos nel Valle de Méxicu faen suponer que yá dende l'añu 7000 e. C. al 5000 e.C., los sos antiguos pobladores fueron capaces d'adomar delles especies de plantes comestibles, tales como'l chile, l'aguacate y la calabaza (la especie Cucurbita mista). Se hipotiza que pequeños grupos aconceyaos en poques decenes de persones, llevaben a cabu llabories d'agricultura, calteníen el terrén llibre de carbes, curiaben la crecedera y daben les atenciones necesaries a les plantes con cuenta de llograr los sos frutos. Esta actividá traxo de resultes qu'estes plantes yá nun fueren capaces de reproducise por sigo soles.

Mientres la etapa conocida como horizonte Protoneolítico (5000 e. C. al 2500 e. C.), adomáronse otres especies como guah.e, el frijol, el zapote blancu, el zapote negru, y el maíz. Toes elles de gran relevancia pa los pobladores del Valle de Méxicu. En particular el Maíz -Zea mexicana- güei conocíu como Teosinte, ye la resultancia de diverses manipulaciones que dexaron llograr les actuales panoyes 20cms. A finales del Protoneolítico, los primitivos grupos de cazadores vuélvense llabradores, pos tienen de curiar los sos sembradíos. Nesti momentu ye tamién cuando s'adoma al perru.

Aridoamérica[editar | editar la fonte]

Detalle del craniu de la cueva de La Candelaria.

El desenvolvimientu de les cultures agrícoles de Mesoamérica ye tomada como'l finxu históricu que marca la separación d'esta superárea cultural con al respective d'Aridoamérica, ocupada por pueblos cazadores-pañadores nómades. Esto, como s'espunxo nel apartáu anterior, asocedió aproximao nel añu 2500 e. C.

El primeru qu'emplegó esti términu foi Paul Kirchhoff en 1954. Pa estremar a los aridoamericanos d'otros pueblos vecinos como los mesoamericanos y los indios de les praderíes, Kirchoff estremó los calteres económicos (pueblos dedicaos a la recueya de vexetales que combinaben de manera secundaria con caza) y patrones de residencia (poblaciones nómaes) peculiares de la superárea. Incluyó nella, amás, a los pueblos pañadores y pescadores que teníen una agricultura pocu desenvuelta (como los pueblos de la sierra de Tamaulipas).

El paisaxe aridoamericanu ye por demás variáu. Estender por planicies, montes bien serrapatosos, mariñes y pandos. La vexetación y la fauna son igualmente diverses. Esto favoreció una fragmentación de les práutiques culturales, empobinaes a la esplotación eficiente de los recursos disponibles. Por ello, mientres los indios californianos disponíen de madera y otros productos del monte, los pueblos del desiertu pasaben penuries en tiempos de crisis enllargada qu'inclusive los llevaba a comer tierra o corteces pa engañar la fame.

Kirchoff tamién propunxo una división de Aridoamérica (que dellos autores llamen Gran Chichimeca) n'árees culturales pa facilitar el so estudiu. Les rexones distinguíes por Kirchoff son les siguientes:

  • Centru y Sur de California
  • Gran Cuenca *

Noroeste d'Arizona

  • Sur de Texas
  • Apachería
  • Norte de Méxicu *

Baxa California

  • Mariña de Sonora

Oasisamérica[editar | editar la fonte]

Sitiu de Mesa Verde (Coloráu), perteneciente a la cultura anasazi. Anasazi ye una pallabra que n'idioma navajo significa los ancestros. Supónse que los actuales indios pueblo seríen descendientes de los portadores d'esta cultura.

Oasisamérica foi la postrera de les superáreas culturales del Méxicu precolombín en desenvolvese. Ye resultáu d'un lentu procesu d'introducción de les téuniques agrícoles de los sos vecinos del sur los mesoamericanos. L'antigüedá de l'agricultura oasisamericana ye aldericada, pos los nicios más antiguos, atopaos en Bat Cave, Nuevu Méxicu, paecen tener ente 5000 y 3500 años d'antigüedá.

Unu de los factores del tardíu desenvolvimientu de l'agricultura nesta rexón ye la falta d'agua. Ello ye que naz nel corazón desértico d'Aridoamérica, nos estensos territorios de Chihuahua y Sonora (Méxicu), y en Arizona, Nuevu Méxicu, Nevada, Colorado y Utah, nel suroeste de los Estaos Xuníos.

Fueron munchos los pueblos qu'habitaron la rexón. Pol so orixe llingüísticu pueden ser arrexuntaos en falantes de taracahita, tanoano, hokano y yuto-nahua. Con base nesta diferencia llingüística y ciertes carauterístiques culturales, Kirchoff estableció una división en siete árees culturales. Cola meyora de les indagaciones arqueolóxiques en Oasisamérica, na actualidá suélense considerar cinco árees estremaes: Fremont, Patayana, Anasazi, Hohokam y Mogollón. D'estes, les más importantes son les últimes trés, y les otres dos son perifériques y más tardíes.

Mesoamérica[editar | editar la fonte]

Volcán Popocatépetl, Puebla. Esti volcán apodera'l paisaxe del valle de Méxicu, corazón del área mesoamericana y unu de los puntos más altos de la rexón.

El términu foi propuestu por Paul Kirchhoff, en virtú de que les cultures antigües de los que güei ye Méxicu nun pueden estudiase dende l'enfoque xeográficu de l'actualidá. Méxicu como formación política naz nel añu 1810, cola declaración d'independencia. Antes de la llegada de los españoles, el territoriu taba partíu ente más d'un centenar de pueblos, munchos d'ellos estinguíos yá. A pesar de la fragmentación política, dellos autores (como'l mesmu Kirchoff, Christian Duverger, y primero que ellos, Alfred Kroeber) notaron que los pueblos que s'asitiaron al sur de los ríos Fuerte y Pánuco compartíen un conxuntu de práutiques culturales que los unificaba. Ente otres coses, la subsistencia a base de maíz, la teunoloxía neolítica, los sacrificios humanos con fines rituales, la construcción de centros ceremoniales y la mitoloxía común, la numberación vigesimal y l'importancia de la cuenta del tiempu, son toos ellos elementos que la mayor parte de los autores consideren como parte de lo que Duverger llapada "sustratu común de Mesoamérica". Esiste un alcuerdu xeneralizáu sobre l'allugamientu de Mesoamérica na metá sur de Méxicu (a partir de los ríos Sinaloa y Moctezuma-Pánuco) y una parte d'América Central qu'inclúi Guatemala, El Salvador, y l'occidente de Nicaragua, Hondures y Costa Rica. Nun ye una entidá xeográfica estática a lo llargo de les sos 4 mil años d'esistencia. Les sos fronteres, y n'especial, la frontera norte, contraxéronse o espandieron nel intre de la so historia, y algamaron la so llende máxima nel Periodu Clásicu, col desenvolvimientu de ciudaes rellacionaes con Teotihuacan na planicie central mexicana.

El valle de Puebla.

Polo tanto tratar d'una área con una xeografía por demás diversa, na que'l norte ye más o menos secu, y el sur cadez escesu d'agües. La vexetación y la fauna camuden non yá en función de la llatitú, sinón tamién de l'altitú variable de la abrupta orografía del territoriu. Al cabu d'unes decenes de quilómetros ye posible pasar d'un clima d'altu monte al secañu de los valles centrales de Puebla y Méxicu. Nel contestu de la diversidá ecolóxica descrita enantes desenvolviéronse les cultures mesoamericanes. Magar, el mediu contribuyó a la diversificación inicial de los primeros habitantes de Mesoamérica (qu'empezaron a especializase en ciertes actividaes económiques acordes colos recursos disponibles de la so redolada), los pueblos viéronse integraos nun procesu civilizador únicu qu'adquirió carauterístiques rexonales. Por ello los arqueólogos estremen Mesoamérica (con fines analíticos) nes siguientes árees culturales:

Mapa de les árees culturales de Mesoamérica.
  • Centru de Méxicu: Ocupa los valles de Méxicu, Puebla-Tlaxcala, Toluca, Tehuacán, Morelos y Mezquital, según los montes que los arredolen. Foi l'escenariu de delles cultures bien conocíes de l'antigüedá mexicana: Teotihuacan, tolteca y mexica.
  • Oaxaca: Nesta zona de montes y valles desenvolviéronse dos cultures con un desenvolvimientu continuu milenariu: la mixteca y la zapoteca.
  • Área Maya: Ocupa la península de Yucatán y los territorios de Chiapas y l'oriente de Tabasco en Méxicu, según Guatemala, Belize y parte d'El Salvador. Nun riquir mayor comentariu: foi l'escenariu de la cultura maya.
  • Norte de Méxicu: Son les tierres allugaes al norte de los ríos Moctezuma-Pánuco, Lerma y Sinaloa. Trátase d'una rexón que formó parte de Mesoamérica na dómina de la puxanza teotihuacano. A la cayida d'esta ciudá, foi ocupada por pueblos cazadores aridoamericanos.
  • Centroamérica: Trátase de los territorios occidentales d'Hondures, Nicaragua, Costa Rica y l'oriente d'El Salvador. Les cultures d'esta rexón recibieron influencia de mesoamericana y chibcha, y en dellos llugares el so allugamientu en dambes árees ye problemática mientres los periodos Preclásico y Clásico. Sicasí, nel Periodu Posclásico, integróse dafechu en Mesoamérica por causa de les migraciones nicarao y pipil (nahuas).

Horizontes culturales de Mesoamérica[editar | editar la fonte]

La historia de Mesoamérica estremar n'horizontes culturales o periodos. El nome puede camudar acordies colos autores consultaos, pero polo xeneral acéptase la división en trés grandes etapes, apuntaes someramente nos siguientes estremaos del artículu. Escláriase que les feches de conclusión de cada unu de los periodos tamién dependen del desenvolvimientu históricu de cada cultura o área cultural.

Cronoloxía[editar | editar la fonte]

Cronoloxía de los grandes grupos culturales mesoamericanos de la dómina precolombina (les feches son averaes y distintos autores discrepen en redol a elles) hasta la conquista española.

Periodu Preclásicu (aprox. 2500 e. C. - 200 dC)[editar | editar la fonte]

L'empiezu del Periodu Preclásicu ye definíu casi siempres a partir de los entamos más antiguos de la fabricación de cerámica. Los más antiguos d'ellos fueron atopaos en Guerrero, cerca de la llocalidá de Puertu Marqués, y calcúlase que daten del añu 2440 e. C.

La pirámide de La Venta ye la más atigua de Mesoamérica.

Los primeres 1.300 años d'esti periodu son definíos como Preclásicu Tempranu. Trátase d'una dilatada dómina na que se van desenvolviendo amodo les traces carauterístiques de Mesoamérica. Nesti tiempu, los procesos de sedentarización y la práutica de l'agricultura tópense dafechu consolidaos. Sicasí, los mesoamericanos del Preclásicu Ceo teníen de complementar les sos actividaes económiques con pesca, recueya y caza. La xente vivía en pequeñes aldegues de cases de folla, con una población amenorgada. Escontra'l final d'esti horizonte dalgunes d'elles crecieron en población y aportaríen a dominantes, como El Opeño n'Occidente; Tlatilco, Coapexco y Chalcatzingo nel Centru; y San José Mogote en Oaxaca.

El desenvolvimientu d'estes aldegues ye consideráu como'l marcador del entamu del Preclásicu Mediu (1200-400 e. C.). La vida aldeana volvióse más complexa, y estableciéronse redes d'intercambiu interregional ente les poblaciones dominantes. En virtú d'eses redes, dalgunes de les grandes aldegues estendieron la so influencia en rexones bien amplies de Mesoamérica.

Mientres esti periodu tien llugar el desenvolvimientu de la cultura olmeca, que resume tolos desarrollos culturales de los mesoamericanos d'aquel tiempu. D'esta cultura son los primeros nicios d'escritura y del usu de calendariu. Tuvieron De tener una estructura social bien complexa que-yos dexó desenvolver la so escultura y arquiteutura monumentales. Los principales sitios d'esta cultura son La Venta (Tabasco) el centru más importante d'esta cultura, y que representa'l primer trazu urbanu del Méxicu antiguu, Trés Zapotes y San Llorienzo, allugaos na llanura costera del Golfu de Méxicu. Tamién s'atopó evidencia d'ellos en Teopantecuanitlán (Guerrero), y en Chalcatzingo (Morelos), y presumir que les sos rellaciones coles árees oaxaqueña y Maya contribuyó col desenvolvimientu cultural d'eses rexones.

La declinación de la cultura olmeca dio orixe al periodu Preclásicu Tardíu (400 e. C.-150 d. C.). Trátase d'una dómina de diversificación cultural y asimilación de los elementos olmeques nos sistemes culturales de cada pueblu. Con esa base dieron empiezu delles de les tradiciones más importantes de Mesoamérica. Sicasí, Cuicuilco, nel sur del valle de Méxicu, y la Chupícuaro, en Michoacán, seríen les más importantes. La primera llegó a convertise na mayor ciudá de Mesoamérica y principal centru ceremonial del Valle de Méxicu; y caltenía rellaciones con Chupícuaro. La declinación de Cuicuilco ye paralela a la emerxencia de Teotihuacan, y peracábase cola erupción del Xitle (circa 150 d. C.), que motivó la migración de los sos pobladores al norte del valle de Méxicu. La cultura Chupícuaro ye conocida sobremanera pola so producción alfarera, que les sos buelgues detectar per una amplia zona allugada ente'l Bajío y la cuenca llacustre.

Escontra'l final del Preclásicu empezara la planificación de les ciudaes que aportaríen a emblemátiques de Mesoamérica, como Monte Albán y Teotihuacan.

Periodu Clásicu (aprox. 200 - 900)[editar | editar la fonte]

La calzada de los Muertos de Teotihuacan (estáu de Méxicu).
Mázcara de Kinich Ahau Pakal, señor de Palenque (Chiapas).
Urna del dios Pitao Cocijo, procedente de Monte Albán (Oaxaca).

Esti periodu ta marcáu pol apoxéu teotihuacano y conclúi coles migraciones nahuas y l'establecimientu de centros rexonales nel valle de Méxicu. Estremar en dos periodos: el Clásicu Tempranu y el Clásicu Tardíu.

El Clásicu Ceo toma los primeres 400 años del periodu, y coincide cola dómina de mayor apoxéu de Teotihuacan. Mientres esti periodu consolidóse'l procesu d'urbanización que se reparaba dende'l Preclásicu Tardíu. D'esta suerte, nacieron ciudaes como Cholula, nel valle Puebla-Tlaxcala; Monte Albán nos Valles Centrales d'Oaxaca, Tikal y Calakmul nel área Maya (la primer ciudá, en Guatemala y la segunda en Méxicu). Les obres hidráuliques que dexaron l'alta eficiencia de l'agricultura mesoamericana tamién taben bien desenvueltes nesta dómina.

La escena histórica foi apoderada polos teotihuacanos, que convirtieron a la so ciudá nel centru d'una amplia rede d'intercambios comerciales qu'arreyaben especialmente a tolos pueblos mesoamericanos y d'Oasisamérica, de los cualos llográbase la turquesa, unu de los artículos suntuarios más carauterísticos de la civilización mesoamericana. Los teotihuacanos monopolizaban la distribución de la cerámica Anaranxáu Delgado, una de les más fines y apreciaes de la dómina, producida en Puebla, y les mines d'obsidiana, alabastru y otros minerales de vital importancia pa la vida cotidiana de los antiguos mesoamericanos.

Estos productos yeren intercambiaos con otros pueblos por mercancía de la cual los teotihuacanos nun disponíen nel so área d'influencia direuta. Teotihuacan, amás, fungía como gran intermediariu ente les distintes rexones de Mesoamérica. La importancia de les rutes comerciales controlaes polos teotihuacanos ta reflexada na crecedera de poblaciones nel área Norte de Méxicu, que mientres esta dómina queda integrada na civilización mesoamericana. Ente estes ciudaes cúntense Altavista y Llomba de San Gabriel.

Teotihuacan yera una ciudá cosmopolita y multiétnica. Nella haise atopáu nicios de presencia oaxaqueña y de los pueblos del Golfu, qu'ocupaben barrios enteros de la ciudá. Otramiente, ye patente la presencia teotihuacana en Monte Albán y en Tikal, corazón del área Maya que por aquel tiempu vivía'l so primer periodu d'apoxéu.

Hacia l'añu 600 empezó'l procesu de declinación de Teotihuacan. Esti fechu marca l'entamu del Clásicu Tardíu, carauterizáu pola dómina del gran florecimientu de les cultures maya y zapoteca, y los cambeos nel panorama políticu del Centru de Méxicu (qu'afectaron a Mesoamérica entera).

Los mayes caltuvieren rellaciones comerciales con Teotihuacan a mientres el Clásicu Tempranu. Dellos autores abarruntaben que la presencia de traces culturales teotihuacanos en Tikal y otros centros importantes de la zona suxuría que los mayes taríen suxetos al dominiu direutu de los teotihuacanos. Sicasí, interpretaciones más recién d'esos materiales apunten a que la rellación ente Teotihuacan y los mayes fueron d'otra índole, comercial de xuru. A la lluz d'esti enfoque, la presencia d'elementos y oxetos del altiplanu en Tikal (Guatemala) puede interpretase como una estratexa de la élite maya pa conferise llexitimidá a sigo mesma, les ciudaes qu'apoderaben en dicha dómina yeren al norte Teotihuacan y nel sur, les ciudaes rivales de Tikal y Calakmul.

Cola decadencia peracabada de Teotihuacan, en 750, les ciudaes mayes tamién entraron en crisis. Especúlase qu'una combinación de desordes políticos, nel contestu d'un desaxuste climáticu, punxo en xaque a los gobernantes de munches ciudaes de la rexón. D'esta manera, la cultura maya clásica atopó'l so fin hacia l'añu 800.

Sicasí, recién estudios realizaos en Guatemala y sur de Méxicu demuestren que nun hubo problemes climáticos, sinón guerres internes, ente ciudaes y gobernantes, lo qu'obligó a los pobladores a fuxir y establecese en diverses rexones.

Los zapotecos fueron otru pueblu que caltuvo rellaciones con Teotihuacan. Pero nesti casu, les rellaciones diben más allá del intercambiu comercial: yeren aliaos. Como se dixo más arriba, en Teotihuacan foi atopáu un barriu completu de zapotecos, que tenía'l so correspondiente na metrópolis oaxaqueña. Cuando se vio atayada la rellación, pola emerxencia d'Estaos rivales de Teotihuacan nel Centru de Méxicu, los zapotecos siguieron col so desenvolvimientu cultural autónomu, que vio la dómina de mayor florecimientu ente los años 750 - 850. Sicasí, como asocedió nel casu de Teotihuacan y l'área maya, la capital zapoteca tamién tornaría y sería finalmente abandonada.

Aprovechando la debilidá de les metrópolis, delles ciudaes cobraron fuercia y tomaron posiciones centrales nes rutes d'intercambiu que sosteníen la hexemonía de Teotihuacan. Nesti panorama, surdieron centros rexonales nel Centru de Méxicu: Xochicalco, en Morelos, controlaba'l comerciu cola Área Maya; Cholula, en Puebla-Tlaxcala, faía lo propio col sureste; Teotenango, col Occidente de Méxicu. El creciente poder d'estes ciudaes -y otres como Cacaxtla y Cantona- terminó per esgañar a Teotihuacan, que colapsó hacia l'añu 750.

Esti periodu ye conocíu como Epiclásico, y trátase d'una dómina de fuertes desordes y reacomodos políticos, y remata coles primeres migraciones de los pueblos del Norte de Méxicu (ente los cualos veníen los nahuas) motivaes poles seques enllargaes qu'arruinaron les sociedaes agrícoles de la rexón. Los mesmos centros rexonales que anduvieron a la tema nesta dómina fueron construyíos col apurra de pueblos migrantes (por casu, los olmeca-xicalancas qu'aportaron a Cacaxtla y Xochicalco nesa dómina). D'esta manera, la civilización mesoamericana reforzó'l so calter multiétnicu.

Periodu Posclásico (800/900 - Conquista española)[editar | editar la fonte]

El Posclásico ye estremáu polos arqueólogos en dos époques, el Posclásico Ceo (800/900 - 1100), apoderáu por Tula y la cultura tolteca; y el Posclásico Tardíu, tiempu del imperiu mexica (1100 - 1521/1694). Siempres ye conveniente esclariar que la calendarización ye variable acordies cola historia rexonal, yá que de normal tómase como referencia lo qu'asocedía nel centru de Méxicu.

Atlantes de Tula. Cultura tolteca.

Suelse considerar que'l Posclásico foi una dómina apoderada por pueblos guerreros y sanguinarios que causaron la ruina de les cultures clásiques, carauterísticamente pacífiques y apurríes a la relixón. A la construcción d'esti arquetipu contribuyó de manera notable Román Piña Chan. Sicasí, como señala López Austin en El pasáu indíxena, el belicismu tamién tuvo presente nos periodos anteriores, especialmente ente los mayes. Lo asocedío mientres el Posclásico sería la exacerbación del calter guerreru de les sociedaes mesoamericanes, debíu en parte a la gran competencia ente Estaos bien poderosos y a les migraciones.

Les migraciones marquen la pauta del Posclásico Tempranu. Trátase de pueblos nortizos que fueren emburriaos escontra'l sur, yá pol expansionismo d'otros grupos batallosos o pol desastre ecolóxicu que causó la cayida de les cultures del Norte de Mesoamérica. A estos grupos conózse-yos como chichimeques, un términu recoyíu polos cronistes d'Indies de los sos informantes, y qu'equival a bárbaru. La descripción d'estos grupos como bárbaros nun ye bien fayadiza, en cuantes que, por principiu de cuentes, munchos d'ellos formaben parte de la esfera d'influencia de Mesoamérica, y n'última instancia, nun constituyíen una unidá étnica.

Comalcalco en Tabasco única ciudá maya construyida de lladriyu cocíu.

Fueron munchos los grupos que llegaron a Mesoamérica mientres esti periodu. Ente ellos podemos cuntar a los tlahuiques, qu'ocuparon el valle de Morelos, y otros grupos de filiación nahua que se tomaron posesión de la cuenca llacustre de Méxicu y del valle poblano tlaxcalteca. Con ellos venía un grupu, comandado por Mixcóatl, que s'asitió en Culhuacán y entemecióse cola población orixinaria, allegada a la teotihuacana. Más tarde, el fíu de Mixcóatl, Ce Ácatl Topiltzin Quetzalcóatl, partiría de Culhuacán escontra'l norte, onde fundó Tula.

Los tolteques empecipiaron un procesu d'espansión, que los llevó a establecer rellaciones con otros Estaos importantes, que tamién buscaben el respaldu de Tula pa legitimarse. Tal ye'l casu del efímeru Estáu mixteco de 8 Venado Garra de Xaguar, qu'en ganando a dellos de los más importantes señoríos del sieglu XI, forzó la unificación política de bona parte de la Mixteca so la so persona. Pa faelo, recurrió al prestíu de Tula como centru hexemónicu, col qu'estableció alianza. Sicasí, 8 Venado foi asesináu y tres ello, la Mixteca entró nun procesu de desintegración. Más tarde, los mixtecos habríen d'invadir el territoriu tradicional de los sos vecinos zapotecos, moviéndolos escontra'l ismu de Tehuantepec, nel oriente.

El Castiellu. Chichén Itzá. Cultura maya.

La rellación ente l'Estáu tolteca y los reinos yucatecos asoró a los arqueólogos. La estraordinaria paecencia ente Tula y Chichén Itzá ye'l motivu d'ello. Suxurióse que Tula colonizó la península de Yucatán; o que cuando la élite tolteca foi espulsada de la ciudá, los sos venceyos colos itzaes (pueblu de filiación maya que vivía coles mesmes en Campeche) dexáron-yos ocupar pola fuercia la ciudá de Chichén. En cualesquier de los dos casos, los recién llegaos decidiríen edificar un retruque de l'antigua capital. La hipótesis contraria, sostenida por Piña Chan, convierte a Tula nuna colonia y retruque de Chichén.

Sicasí, ye más plausible que'l fenómenu de les ciudaes ximielgues separaes per cientos de quilómetros tenga una esplicación similar a la ufiertada pal casu de la presencia teotihuacana en Tikal. Ye bien probable que grupos migrantes, portadores de la cultura tolteca (o zuyuana, como la llamen López Austin y López Luján), instalárense en Yucatán y terminaren por fundise colos nativos y llegar a ocupar posiciones privilexaes. Pa llexitimar el so poder tuvieron de recurrir al so antiguu venceyu con Tula, considerada la ciudá de Quetzalcóatl, y ello esplicaría la presencia de ciertes traces típiques del Centru de Méxicu nes artes mayes d'aquel tiempu.

La cayida de Tula ta rellacionada cola mesma inestabilidá política interna que motivara la so espansión. La ciudá foi semiabandonada, y munchos de los sos pobladores fuxeron escontra la cuenca llacustre de Méxicu, p'asitiase nuevamente n'al pie del Cuetu de la Estrella. Coles mesmes, producíense nueves migraciones, como la de los pipiles y nicaraos escontra Centroamérica, o la de los mexicas, escontra'l centru de Méxicu.

Mientres el periodu entendíu ente la cayida tolteca (ca. 1100 d. C.) y la derrota d'Azcapotzalco por Tenochtitlan (1430), hubo un vacíu de poder, aprovecháu per ciudaes de menor valumbu que cobraron un nuevu y curtiu florecimientu. Ente elles cúntase Cholula, ciudá d'aneya tradición y rellacionada col cultu a Quetzalcóatl, y Culhuacán, que foi ocupada por refuxaos tolteques.

A la llegada de los mexiques a la cuenca llacustre, la escena yera apoderada polos tepanecas d'Azcapotzalco, pos Culhuacán entrara en decadencia. Tres un periodu de constante cambeos de residencia, establecer nel castru de Méxicu, en territoriu d'Azcapotzalco. Sicasí, establecieron una alianza colos culhuas, rivales de los tepanecas, a los que finalmente ganaron en compañía de Texcoco y Tlacopan, asociaos na Triple Alianza.

D'esta manera, empezó un periodu expansionista militar y comercial encabezáu polos mexicas, que llegó a apoderar casi toa Mesoamérica. El expansionismo taba basáu na ideoloxía relixosa de los mexicas, quien se consideraben a sigo mesmos como fíos del Sol. En cuantes que los sos fíos, los mexicas teníen la obligación d'apurrir alimentu a los dioses (sangre y corazones, que na relixón mesoamericana yeren símbolos del tonalli o fuercia cósmico), polo qu'entamaben guerres cola misión de prindar presos. Ye por ello que dexaron la relativa independencia de Tlaxcala, de la que llograben cautivos nes Guerres Floríes (Xochiyáotl) necesarios pal sacrificiu ritual.

Amás de Tlaxcala, permanecieron imbatibles Meztitlán, al norte; Teotitlán del Camín, al oriente; Yopitzinco, na mariña de Guerrero; el señoríu mixteco de Tututepec y el reinu zapoteca de Tehuantepec. Estos dos últimos asociáronse y solmenáron-y al exércitu mexica una memorable derrota en Guiengola. El tlatoani mexica, pa evitar consecuencies más graves, decidió casar a la so fía col rei de los zapotecos, Cocijoeza.

Yácata de Tzintzuntzan. Cultura Purépecha.

Otru de los rivales imbatibles de los mexiques foi l'Estáu purépecha. La so formación empezó alredor del añu 1450, como productu de la unión d'un pueblu llegáu del norte (los uacúsechas) colos pobladores nativos. Los purépechas tuvieron trés capitales socesives (Pátzcuaro, Ihuatzio y Tzintzuntzan), allugaes na redoma del llagu de Pátzcuaro. Col tiempu, la supremacía caltener Tzintzuntzan. A partir d'ellí tuvo llugar el expansionismo de los purépechas, que los llevó a ocupar l'actual estáu de Michoacán y árees circunvecinas. Na so espansión escontra l'oriente, atopar colos mexicas, con quien s'enfrentaron en delles ocasiones, y nun pudo vencer un bandu al otru definitivamente.

Mentanto, en Yucatán, los itzaes fueren espulsaos de Chichén polos cocomes de Mayapán, colo cual rompióse l'alianza establecida ente estos reinos y Uxmal. Esta confederación ye conocida col nome de Lliga de Mayapán. Al eslleise, la península viose envolubrada nuna cadena de guerres ente estaos vecinos qu'apostaben el control políticu de la rexón. Esi foi'l panorama qu'atoparon los españoles a la so llegada a Mesoamérica nel añu 1517.

El fin del Méxicu prehispánicu[editar | editar la fonte]

La conquista de Méxicu-Tenochtitlan per parte de los españoles, asocedida en 1521, suel ser tomada como la conclusión de la dómina precolombina de Méxicu. Sicasí, ye necesariu faer fincapié en que la conquista y el sometimientu a España nun asocedieron coles mesmes pa tolos pueblos. La rexón oaxaqueña nun cayó sol control d'España sinón hasta la década de 1560. L'últimu apartaz de la resistencia maya, en Tayasal, nun se rindió hasta 1697.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Matos Moctezuma, 1979.
  2. Acosta Ochoa, 2007.
  3. Tankersley, 2004: 49-62.
  4. Dillehay, 2004.
  5. Hrlidcka, 1937.
  6. Williams et al., 1985; Greenberg, Turner y Zegura, 1986; Cavalli-Sforza, Menozzi y Piazza, 1992.
  7. Campbell, 2011.
  8. 8,0 8,1 Lorenzo, 1967.
  9. Lorenzo y Mirambell, 1986; en Pérez Crespo et al., 2009.
  10. Lorenzo, 1976.
  11. López Austin y López Luján, 2001.
  12. Duverger, XXXX.
  13. Acosta, 2007.
  14. Dixon, 1991.
  15. López Luján y López Austin, 1991.
  16. 16,0 16,1 Ochoa, Ortiz Díaz y Gutiérrez, 1999.
  17. Palerm, 1997:87.
  18. Palerm, 1997: 88; Ochoa, Ortiz Díaz y Gutiérrez, 1999: 88.

Referencies[editar | editar la fonte]

N'inglés
  • Diehl, Richard (1973) Political evolution and the formative period of Mesoamerica. ASIN: B0006WBTKC.
  • Sanders, William T. (1968) Mesoamerica: The Evolution of a Civilization. Random House, Nueva York. ISBN 0-394-30789-5.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]