Cultura zapoteca

De Wikipedia
Estensión territorial de la cultura zapoteca

La cultura zapoteca ye la espresión precolombina del pueblu zapoteco qu'históricamente ocupó'l sur d'Oaxaca, según parte del sur del estáu de Guerrero, del sur del estáu de Puebla y el ismu de Tehuantepec (Méxicu). Na dómina precolombina, los zapotecas fueron una de les civilizaciones más importantes de la Mesoamérica precolombina.

Orixe[editar | editar la fonte]

El nome zapoteca provién del náhuatl "Tzapotécatl", que significa pueblu del Zapote, orixinalmente esti pueblu se autodenominaba "ben´zaa" o "vinizá" que significa en idioma zapoteco "xente de les nubes".[1] Ente los mitos qu'esisten dizse que son descendientes de la roca y los sables. Poco se sabe sobre l'orixe de los zapotecas. A diferencia de la mayoría de los indíxenes de Mesoamérica, nun teníen nenguna tradición o lleenda sobre la so migración, sinón qu'ellos creíen que nacieron direutamente de les nubes, tal que si fueren fíos llexítimos de los dioses. D'ende'l nome qu'ellos mesmos s'atribuyíen: be´neza (gente cielo). Anguaño se autodenominan binnizá.

Evidencia[editar | editar la fonte]

Evidencia arqueolóxica indica que la so cultura data dende hai 3500 años. Aproximao ente los sieglos XV y XIV e.C. , tuvo llugar el primer desenvolvimientu urbanu importante de la cultura , con centru en San José Mogote. Desenvolver nos años 500 e.C.-950 d.C., mientres l'horizonte Preclásicu, los zapotecos establecer nos valles centrales del actual estáu d'Oaxaca. Asina, mientres Teotihuacan floriaba nel centru de Méxicu y les ciudaes mayes nel sureste, Monte Albán, centru ceremonial construyíu a lo cimero d'un cuetu, yera la ciudá más importante de la rexón oaxaqueña.

Los primeres zapotecos yeren sedentarios, vivíen n'asentamientos agrícoles, adoraben un panteón de dioses encabezaos pol dios de l'agua, Cocijo -representáu por un símbolu de la fertilidá que combinaba los símbolos de la tierra-xaguar y del cielu-culiebra, símbolos comunes nes cultures mesoamericanes. Una xerarquía de sacerdotes regulaba los ritos relixosos, que dacuando incluyeron sacrificios humanos. Los zapotecas adoraben a los sos antepasaos y, creyendo nun mundu paradisiacu, desenvolvieron el cultu a los muertos. Ellos teníen un gran centru relixosu en Mitla y una magnífica ciudá en Monte Albán, onde espolletó una civilización altamente desenvuelta, posiblemente hai más de 2000 años. Nel arte, l'arquiteutura, la escritura (xeroglíficos), les matemátiques, y l'astroloxía (calendarios), los zapotecas paecen tener afinidaes culturales colos olmeques, los antiguos mayes, y más palantre colos tolteques.

Desarrollu cultural[editar | editar la fonte]

Vasu zapoteca con figura humana de traces felínicos.

Dexaron evidencies arqueolóxiques na antigua ciudá de Monte Albán; en forma d'edificios, estadios pal xuegu de pelota, de tumbes magnífiques y de pervalibles mercancíes, incluyendo la orfebrería. Monte Albán yera la ciudá principal del hemisferiu occidental y el centru d'un estáu zapoteca qu'apoderó una gran parte de lo qu'agora conocemos como l'estáu actual d'Oaxaca.

Los zapotecas desenvolvieron una agricultura bien variada. Ellos cultivaron delles especies de chile, frijoles, calabaza, cacáu y, el más importante de toos: el maíz qu'a principios del periodu clásicu daba sustentu a numberoses aldegues. Pa tener bones colleches rindíen cultu al sol, l'agua, la tierra y el maíz.

Les muyeres y homes del pueblu, que vivíen nes aldegues, taben obligaos a apurrir como tributu: el maíz, los guajolotes, el miel y el frijol. Amás de llabradores los zapotecos destacaron como texedores y alfareros. Son famoses les urnes funeraries zapotecas que yeren vasíes de folla que s'asitiaben nes tumbes. Los zapotecos algamaron un eleváu nivel cultural y fueron, xunto colos mayes, l'únicu pueblu de la dómina que desenvolvió un sistema completu d'escritura. Per mediu de xeroglíficos y otros símbolos grabaos en piedra o pintaos nos edificios y tumbes, combinen la representación d'idees y soníos.

Les grandes ciudaes que construyeron los pueblos agrícoles de Mesoamérica, crecieron y tuvieron habitaes mientres dellos sieglos. Sicasí, ente los años 700 y 800 d. C., cuasi toes elles fueron abandonaes. Primero en Teotihuacan, dempués na zona maya y depués en Monte Albán. A pesar d'eso, floriaron nuevos centros ceremoniales como Cacaxtla y El Tajín. Mientres esti periodu tamién subsistieron señoríos avanzaos nel Altiplanu, como los de Cholula y Xochicalco; y nos estaos de Guerrero, Michoacán, Colima, Jalisco, Nayarit, Sinaloa, Guanajuato, Aguascalientes y Querétaro, desenvolviéronse les cultures d'Occidente.La mayor parte del tiempu, dedicar a l'agricultura.

Decadencia[editar | editar la fonte]

Monte Albán apoderó los valles hasta fines del Periodu Clásicu mesoamericanu y, al igual qu'otres ciudaes mesoamericanes, ente los años 700 y 1200 d. C. terminó la so rellumanza; magar ello, la cultura zapoteca siguió nos valles d'Oaxaca, Tabasco y Veracruz.

Viniendo del norte, los mixteques sustituyeron a los zapotecas en Monte Albán y darréu en Mitla; los zapotecas prindaron Tehuantepec de los zoques y los huaves del golfu de Tehuantepec. Pa la metá de sieglu XV, los zapotecas y mixteques llucharon pa evitar que los mexicas ganaren el control de les rutes comerciales escontra Chiapas, Veracruz y Guatemala. Sol mandu de Cosijoeza, los zapotecas soportaron un llargu sitiu nel monte predresu de Guiengola, calteniendo la vista sobre Tehuantepec. Finalmente, pa caltener la so autonomía política, establecieron una alianza colos mexicas, mesma que se vería rota cola llegada de los españoles y la posterior cayida de Tenochtitlan.

Relixón[editar | editar la fonte]

Yeren politeístes. El so dios principal llamábase Xipe Totec y conocíase-y por trés nomes:

  • Totec: ye'l dios mayor, el que los rexía.
  • Xipe: ye'l dios creador, aquel que fizo tou como ye agora.
  • Tlatlauhaqui: dios del sol.

Otros de los dioses principales yeren:

  • Pitao Cocijo: dios del truenu y de l'agua.
  • Pitao Cozobi: Maíz tienru.
  • Coqui Xee: El increado.
  • Quetzalcóatl: dios de los vientos.
  • Xonaxi Quecuya: dios de los terremotos.
  • Coqui Bezelao: dios de los muertos.
  • Pitao Cozana: dios de los antepasaos.

Tamién teníen ciertes supersticiones, como'l "tonal". Esta consistía en que cada vez qu'una madre esperaba una cría, el día del nacencia poníen ceniza nel cabanu onde vivía los naciellu y al siguiente día la buelga del animal que se formara sería los "tótem" del neñu: aquel animal que lu representa y da-y el so personalidá.

Otra creencia llamada "nahualismo" consistía en que los magos escuros aprovechaben el so "tótem" y convertíense n'animales pa faer maldaes na nueche.

Dientro del pensamientu astracto y ontolóxico del pueblu zapoteco atopamos nel vocablu "guenda" la noción total y absoluto, la más fonda y universal, la más astracta y xeneral qu'atopamos dientro del pensamientu de la cultura zapoteca.

  • Quetzalcóatl: dios de los vientos.
  • Xonaxi Quecuya: dios de los terremotos.

Calendarios[editar | editar la fonte]

  • Iza: tenía 365 díes arrexuntaos en 17 meses. Utilizáu pa les colleches, taba entamáu en 18 meses de 20 díes cada unu, cuntaba a la fin con un periodu de cinco díes.

El rexistru y midida del tiempu y l'observación de los ciclos astronómicos, fueron realizaos polos zapotecas dende dómines tempranes.

Cultura[editar | editar la fonte]

Urna funeraria de cerámica pintada que representa a un personaxe sentáu. Cultura Zapoteca (fase Monte Albán III), Periodu Clásicu Tempranu y Mediu (100–700 d.C.). Méxicu.

Monte Albán ye un conxuntu arquiteutónicu sagráu que se suma a los costumes relixoses de los pueblos mesoamericanos. Foi construyida con delles plataformes gradiaes como pirámides de distintos altores. Dientro de la mesma llevábense a cabu xuegos de pelota. La diferencia d'otros complexos ye la inclusión d'edificios dedicaos, probablemente, al cultu funerariu. Tamién figuren relieves llabraos en lloses de piedra representando individuos con deformidaes nel cuerpu, conocíos como los danzantes.

Los códizs mixteco-zapotecas dexen conocer la vida y costumes de la rexón. Estos documentos fueron escritos en xeroglíficos y sobre piel de venado y fueron pintaos con gran coloríu. Amás esisten inscripciones epigráficas dataes ente'l 400 e.C. y el 900 d. C.

En Mitla, otru llugar con testimonios d'esti pueblu, subsisten pintures murales afiguraes sobre fondu coloráu que representen l'águila, los dioses nocherniegos y a Cocijo. En Fierve l'Agua, los zapotecas crearon un sistema de riego artificial únicu en Mesoamérica.

Los zapotecos desenvolvieron un calendariu y un sistema logofonético d'escritura qu'utilizaba un calter individual pa representar cada sílaba del llinguaxe. Esti sistema d'escritura ye consideráu como la base d'otros sistemes d'escritura mesoamericanos desenvueltu polos olmeques, los mayes, los mixteques y los azteques. Na capital azteca de Tenochtitlán, habitaben artesanos zapotecas y mixteques, que'l so desempeñu yera iguar xoyería pa los tlatoque o emperadores azteques, ente ellos, el famosu Moctezuma.

Les rellaciones col imperiu azteca nel centru de Méxicu dar dende enforma tiempu tras, según ye atestiguáu poles ruines arqueolóxiques del vecinderu zapoteca dientro de Teotihuacan y por una casa en Monte Albán. Otres ruines precolombines importantes inclúin Lambityeco, Dainzu, Mitla, Yagul, San José Mogote, y Zaachila. Los tehuanos (persones de Tehuantepec), aliar colos españoles, pa lluchar contra los juchitecos, d'ende que naciera un ciertu distanciamientu entra les dos ciudaes qu'entá güei perdura.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. conaculta.gob.mx. «Pueblo indíxenes de Méxicu: Zapoteco Vallista». Consultáu'l 3 de payares de 2011.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Adams, Richard E.W. (1996). Prehistoric Mesoamerica, Revised, Norman: University of Oklahoma Press. ISBN 0-8061-2834-8.
  • Augur, H. (1954). Zapotec.
  • Chines, B. (1973). The Isthmus Zapotecs.
  • Kearney, M. (1972). The Winds of Ixtepeji.
  • Urcid, Javier. «Zapotec Writing: Knowledge, power, and memory in ancient Oaxaca». Foundation for the Advancement of Mesoamerican Studies (FAMSI). Consultáu'l 18 de febreru de 2009.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]