Gibran Jalil Gibran

De Wikipedia
Gibran Jalil Gibran
Vida
Nacimientu Bsharri6 de xineru de 1883[1]
Nacionalidá Bandera otomana Imperiu Otomanu
Estado del Gran Líbano
República Libanesa bajo mandato francés
Residencia Tenth Street Studio Building (es) Traducir
Llingua materna árabe libanés
Muerte Nueva York[2]10 d'abril de 1931[1] (48 años)
Sepultura Bsharri
Causa de la muerte cirrosis hepática[2]
tuberculosis[2]
cáncanu
Familia
Casáu con ensin valor [2]
Estudios
Estudios Academia Julian (es) Traducir
Llingües falaes árabe[3]
amáricu[3]
francés[4]
inglés[5]
Alumnu de Pierre Amédée Marcel-Béronneau
Oficiu escritor, poeta, pintorfilósofu
Trabayos destacaos El profeta (es) Traducir
Broken Wings (en) Traducir
Sand and Foam (en) Traducir
The Processions (en) Traducir
Movimientu Mahyar (es) Traducir
Simbolismu[6]
Xéneru artísticu poesía
parábola (es) Traducir
cuentu
fábula
obra de teatru
IMDb nm3209505
kahlilgibran.com
Cambiar los datos en Wikidata

Gibran Kahlil Gibran (جبران خليل جبران بن ميخائل بن سعد Ŷibrān Jalīl Ŷibrān ibn Mijā'īl ibn Sa'd yera'l so nome completu n'árabe) (6 de xineru de 1883Bsharri – 10 d'abril de 1931Nueva York) foi un poeta, pintor, novelista y ensayista libanés. Gibran Kahlil tamién ye conocíu como'l poeta del exiliu.[7] La so muerte determinóse que foi por cirrosis nel fégadu y tuberculosis.

Treslliteración del nome[editar | editar la fonte]

La ortografía del so nome más conocida vien de la trescripción inglesa del orixinal árabe: Kahlil Gibran. La treslliteración emplegada usualmente n'español ye Yibrán Jalil Yibrán o Yubrán Jalil Yubrán y Gibran Jalil Gibran. La so madre yera d'apellíu Rahme a los efeutos lo correcto fuera llama-y: Gibran Kahlil Gibran Rahme.

Biografía[editar | editar la fonte]

Nació en 1883 na aldega libanesa de Bisharri, nel senu d'una humilde familia maronita. Tocantes a la so primer educación escolar, ésta empieza na Escuela elemental de Bisarri. El segundu de cuatro hermanos: Boustros, Marianna y Sultana, vivió con ellos hasta los 11 años, cuando gran parte de la so familia emigra a Estaos Xuníos en busca de nueves oportunidaes pa trabayar y vivir. Antes d'esi viaxe, apriende d'otres persones, ente elles el so güelu maternu, de la conocencia del arte y del saber universal, que fueron base pa la lliteratura y la pintura, yá dende pequeñu revélase como artista, tantu nel planu lliterariu como nel pictóricu.

Establecer cola so familia en Boston, Massachusetts; col tiempu aprendió y cultivó con devoción l'inglés, llingua que fadría famoses les sos noveles, anque nun escaeció'l árabe, que perfeccionó tres el so regresu a El Líbanu en 1898 hasta 1902. En Beirut frecuentaba'l centru relixosu maronita y nacional, Bayt al- Hikma. Aprendió francés y empezó a forxase un estilu lliterariu sutil, elegante y finu. Mientres esa estancia nel so país natal, destaca pola so habilidá nel dibuxu y naz nél la idea d'escribir un llibru, El Profeta, que col tiempu sería la so obra cume. Volvió a Boston y empezó a publicar n'árabe obres que ponen de manifiestu'l so peculiar estilu. La so habilidá pol dibuxu y la pintura llevar a crear obres tan importantes que s'esibieron en delles partes del mundu y llegaron a comparase con trabayos d'Auguste Rodin o William Blake.[8]

Deseosu d'ampliar estilos cola a París en 1904, ellí instálase en Vaugirard hasta 1910. Conoz y vive l'ambiente cultural y artístico del París de la dómina. En 1910 vuelve de nuevu a Boston. Funda en 1911 una especie d'agrupación políticu-social que se propón lluchar en contra de la tiranía y la opresión n'Oriente. Treslladar a la ciudá de Nueva York. En 1912 ye publicáu'l llibru The Broken Wings qu'empezara en 1906. Los sos primeros testos publicar na revista libanesa "Al-Manarah", una publicación fundada por el mesmu Gibrán, xunto a Youssef Howayek. Empecipia tamién nesa dómina una serie de viaxes per Europa que van arriquecer el so bagaxe cultural.

Trabaya pa la revista al- Funun y dempués de la desapaición d'ésta, pa al Saih. Precisamente alredor d'esta revista va ser onde se conforma l'agrupación lliteraria más importante de tola lliteratura del mahyar, la lliga lliteraria”, fundada como tal el cuatro d'abril de 1920 y na que destaquen, ente los sos miembros: Yubran, Nuayma, Nasib Arida, Rasid Ayyub. Yubran, concenciáu y en plena dómina d'apoxéu fecundu, empieza a publicar n'inglés. Va Ser un periodu que-y otorgará fama mundial. Gibrán trabaya na confección de El Profeta, que finalmente llogra publicar en 1923, con ésitu total ya imáxenes de la so propia autoría. Antes publicara El Llocu y darréu El Precursor. Nesa dómina, males figuraciones inváden-y l'alma y desea retornar a la so patria. La so salú entós aparra constantemente hasta'l final de la so vida. Casóse cola muyer de los sos suaños y siempres la amar hasta que morrió. Va Llograr cierta reconocencia social a partir de 1925 colo que van ameyorar les sos condiciones de vida.

Muerre en 1931 en Nueva York a los 48 años.

Aspeutos lliterarios[editar | editar la fonte]

Estilu y temes recurrentes[editar | editar la fonte]

Gibran foi un gran almirador del poeta Francis Marrash, que la so obra estudiara en Beirut. Según l'orientalista Shmuel Moreh, la mesma obra de Gibran tien reminiscencies del estilu de Marrash, munches de les sos idees y dacuando inclusive la estructura de dalgunos de los sos llibros. Pa Suheil Bushrui y Joe Jenkins, el conceutu d'amor universalsobremanera, dexó una “fonda impresión” en Gibran. La poesía del nuesu autor suel utilizar un llinguaxe formal y términos espirituales, como revela unu de los sos poemes: “Pero qu'haya espacios na so unidá y que los vientos de los cielos baillen ente ustedes. Amar los unos a los otros, pero nun formen un venceyu d'amor: que seya un mar en movimientu ente les veres de les sos almes”.

Munchos de los escritos de Gibran toquen el cristianismu, especialmente en cuanto al amor espiritual. Pero'l so misticismu ye una converxencia de delles influencies distintes: el cristianismu, l'islam, el xudaísmu y la teosofía. Escribe: “Ustedes son los mios hermanos y los amu. Los amu cuando se postren nes sos mezquites, se arrodillan nes sos ilesies y oren nes sos sinagogues. Ustedes y yo somos fíos d'una sola fe: l'Espíritu”.

Receición ya influyencia[editar | editar la fonte]

El llibru más conocíu de Gibran ye “El Profeta”, compuestu de ventiséis ensayo poéticos. La so popularidá aumentó notablemente mientres la década de 1960 cola contracultura americana y más tarde col florecimientu de los movimientos New Age. Dende la so primer publicación, en 1923, nunca tuvo fora d'impresión. Siendo traducíu a más de cuarenta idiomes, foi unu de los best-sellers del sieglu XX nos Estaos Xuníos.

Elvis Presley quedó fondamente impresionáu por El Profeta” dempués de recibir el so primer exemplar en 1956. Según cúntase, lleó pasaxes a la so madre y a lo llargo de los años regaló copies de “El Profeta” a los sos amigos y colegues. Les fotografíes de les sos notes manuscrites so ciertos pasaxes a lo llargo del so exemplar tán disponibles en dellos sitios web de museos. Una de les sos frases más destacables ta tomada de “Sable y Espluma” (1926): “La metá de lo que digo nun tien sentíu, pero dicir por que la otra metá pueda algamar”. Esta frase foi tomada por John Lennon y emplegada, anque llixeramente modificada, nel cantar “Julia” de The Beatles. David Bowie menta a Gibran nel cantar “The Width Of a Circle”, del so álbum The Man Who Sold the World (1970). Bowie utilizó al autor como una referencia hippie”, porque'l llibru “Llárimes y Sorrises” de Gibran volvióse popular na contracultura hippie de los ’60. En 2016 la fábula de Gibran “Sobre la Muerte” foi compuesta n'hebréu por Gilad Hochman pa sopranu, turbo y percusión, y estrenada en Francia col títulu de “Ríu del Silenciu”.

Puntos de vista relixosos[editar | editar la fonte]

Gibran nació nuna familia cristiana maronita y educóse n'escueles maronites. Foi influyíu non yá pola so propia relixón sinón tamién pol Islam, y especialmente pol misticismu sufí. La so conocencia de la sangrienta hestoria d'El Líbanu, coles sos destructives lluches fraccionales, fortaleció la so creencia na unidá fundamental de les relixones, que los sos padres -y inculcaron acoyendo a persones de distintes relixones nel so llar. Influyeron tamién na so obra tarrezas como l'arte islámico/árabe, el clasicismu européu y el romanticismu (William Blake y Auguste Rodin), la hermandá prerrafaelita y, más modernos, el simbolismu y el surrealismu. Les grandes influencies personales de Gibran inclúin a Fred Holland Day, Josephine Preston Peabody —quien llamó al autor un profeta”— y Mary Haskell, el so mecenes.

Gibran caltuvo una serie d'alcuentros cola fe bahai. Juliet Thompson, quien conoció personalmente al poeta, rellató delles anécdotes rellacionaes con él. Recordó que Gibran conociera a Abdul-Bahá, el líder de la relixón nel momentu de la so visita a los Estaos Xuníos, escontra 1911-1912. Gibran nun pudo dormir la nueche antes de conocelo en persona pa dibuxar la so semeya. D'alcuerdu a Thompson, a lo llargo de tola so escritura de “Jesús, el Fíu del Home”, Gibran pensó en Abdul-Bahá. Años más tarde, dempués de la muerte de Abdul-Bahá, Gibran dio una charra sobre relixón colos bahais, y n'otru eventu, al ver una película sobre Abdul-Bahá, proclamó en llárimes una aponderada allabancia de Bahá, y dexó l'eventu llorando. Un conocíu eruditu sobre Gibran, el libanés Suheil Bushrui, tamién bahai, publicó más d'un volume sobre él y ocupó la Cátedra Khalil Gibran pa los Valores y la Paz de la Universidá de Maryland, y ganó'l Premiu Juliet Hollister del Templu de la Comprensión.

Pensamientu políticu[editar | editar la fonte]

Gibran nun yera n'absolutu un políticu. Solía dicir: “nun soi políticu nin deséu selo” y allóñome de los acontecimientos políticos y les lluches de poder, pos tola tierra ye la mio patria y tolos homes son los mios compatriotes”.

Sicasí, vindicó l'árabe como llinguaxe nacional de Siria, considerando ésta dende un puntu de vista xeográficu, non políticu. Cuando Gibran conoció a Abdul-Bahá, quien viaxara a los Estaos Xuníos en parte pa promover la paz, almiró les sos enseñances sobre la paz, pero alvirtió que “les naciones nueves como la suya” tienen de ser lliberaes del control otomanu. Amás, nestos años escribió'l so famosu poema “Probe de la Nación”, publicáu póstumamente en “El Xardín del Profeta”.

Cuando los otomanos fueron finalmente espulsaos de Siria mientres la Primer Guerra Mundial, Gibran esbozó un eufóricu dibuxo tituláu “Siria Llibre”, que depués foi impresu na portada de la edición especial del periódicu libanés al-Sa’ih. Nun borrador d'una obra de teatru, Gibran espresó'l so deséu de la independencia y el progresu d'El Líbanu. Esta obra, según Khalil Hawi, “define la creencia de Gibran nel nacionalismu sirio con gran claridá, estremándola del nacionalismu libanés y árabe, y amosándonos que'l nacionalismu vivió na so mente, inclusive nesta última etapa, al llau del internacionalismu”.

Cronoloxía destacable[editar | editar la fonte]

1883, 6 de xineru: Naz na ciudá de Bisharri, al norte de Beirut, l'escritor, artista y poeta libanés Gibran Kahlil Gibran, nel senu d'una familia cristiana maronita modesta, na que destacaba una madre cariñosa que'l so ciñu y alcordanza guardó hasta'l fin de los sos díes. Los datos más acusaos de la so personalidá de neñu fueron la so tranquilidá, sensibilidá y la so afición al dibuxu.

1895 Emigra a los Estaos Xuníos cola so madre, Kamile Rahme (que fina en 1903). En Boston, onde la familia mora nun barriu miserable, Gibran estudia na escuela pública.

1898 Torna a Beirut con una conocencia rudimentaria del árabe. Pasa 3 años en Dar al-Hikma (colexu de la ciencia) aprendiendo árabe y francés.

1901 Vuelve a Washington, pasando por París.

1902 Viaxa de nuevu a la so patria acompañando a una familia americana como guía. Pero la enfermedá de dellos parientes y la muerte del so hermanu determinen el so regresu a Washington. Trabaya entós maquetando portaes de llibros y empieza a vender los sos dibuxos y a llamar l'atención como artista.

1904 Espón ensin ésitu los sos dibuxos y collabora como corresponsal nel periódicu Al-Muhayir, publicáu en Nueva York. Ye entós cuando naz la so rellación casi filantrópica con Mary Haskell.

1905 Publica'l so llibru La música, compuestu de poemes místicos en prosa y consideráu como la so primer obra lliteraria en llingua árabe.

1906 Publica “Les Ninfes de los Valles”, tamién n'árabe. Esta obra ye esencialmente un ataque a les instituciones eclesiástiques entós esistentes, colo cual ganóse ente los árabes una fama d'escritor revolucionariu que refugaba la tradición y la realidá corrupta que vivía.

1908 Publica “Espíritus Rebalbos”, obra na qu'aboga por una espiritualidá, pero atacando a la Ilesia y esmazcarando a los clérigos.

1908-1910 Permanez estudiando en París. Anque nestos años alendaba la corriente cubista que tanto esmolecía y yera aldericada nos medios europeos de vanguardia, nun-y influyó lo más mínimo. Foi entós cuando conoció a Auguste Rodin y lleó muncha lliteratura europea polo xeneralsobremanera poetes románticos como William Blake, qu'exerció nél gran influencia. Amás estudió filosofía alemana, concretamente a Nietzsche que lu impresionó fondamente anque de forma pasaxera.

1910 Al concluyir la Conferencia Árabe de París torna a Boston y funda la sociedá al-Falaga al-Dahabiyya (L'eslabón d'oru), de calter políticu, que'l so oxetivu yera lliberar a los árabes del dominiu otomanu.

1912 Muerre'l so padre n'El Líbanu. Publica'l so rellatu autobiográficu The Broken Wings y empieza cola famosa escritora árabe May Ziyadah, una correspondencia que duró 20 años y concluyó cola muerte de Gibran.

1914-1917 Realiza tres exposición.

1918 Publica'l so llibru de poemes filosóficos “Los Cortexos” y el so primer llibru n'inglés “The Madman” (El Llocu), lo que nun torgar que siga publicando n'árabe.

1919 Publica una coleición de dibuxos nun llibru tituláu “Venti Dibujo”, d'estilu simbolista con traces romántiques.

1920 Fúndase, so la so presidencia, la sociedá lliteraria Al-Rabitah al-Qalamiyah (La lliga lliteraria), que la so inflúi na lliteratura árabe foi decisiva.

1921 Publica la so primer obra mística d'enclín dramáticu: “Iram La de les Columnes”.

1923 Publica “Maravíes y Novedaes”, un llibru de semeyes figuraes de dellos filósofos y poetes árabes. Esi mesmu añu publica “El Profeta”, la so obra más conocida, que causó y sigue causando un gran impautu.

1926 Publica “Sable y Espluma”, conxuntu de máximes y exhortaciones, dalgunos de que los sos fragmentos recuerden a Blake tantu na forma como nel conteníu. Por esta dómina embarcar nuna aventura financiera na que pierde tol so dineru. Dexa d'escribir y dedícase a la pintura p'atayar les sos deldes. A pesar de les penalidaes económiques que producieron un desmoronamiento na so salú, siguió escribiendo.

1928 Publica “Jesús Fíu del Home”, creación imaxinaria de la vida del Mesíes, al que concibe como gran milagru del home que lu enseñó a amar a quien-y odiaben, que-y traxo la paz. Esti llibru ye una materialización del amor qu'unifica tola creación. La so correspondencia d'esta dómina denota una mayadura por cuenta de la enfermedá que lu ablayó, según a una gran señardá de la so tierra, anque creía que podía llevar a cabu en Nueva York una mayor actividá creativa que n'El Líbanu. A pesar de que sabía que diba morrer mozu nun tarrecía a la muerte, sinón que la consideraba como una lliberación d'esti mundu cargáu de dolor.

1931, 10 d'abril: Muerre en Nueva York en publicando “Los Dioses de la Tierra”. El 21 d'agostu del mesmu añu'l so cuerpu ye treslladáu a Beirut y soterráu en Mar-Sarkis (Bisharri).

Carauterización lliteraria[editar | editar la fonte]

Diverses son les corrientes tantu no filosófico como no más puramente artístico y relixosu, que se dan cita nel nuesu creador. El so espíritu orixinariu y genuinamente oriental va papase de too lo visto, sentíu y oyíu, procurando aprender en tou momentu pa llegar a la piedra angular de tola so obra: el ser humanu.

Distintos enclinos van aprucir nos sos escritos, pero les mesmes esperiencies vivíes van desempeñar un papel preponderante a la de forxar una filosofía propia. Na etapa libanesa hai d'encuadrase'l so calter rebalbu, la manifiesta critica social que trescala los sos escritos. La etapa americana supón una ampliación cultural, al traviés del descubrimientu d'artistes ingleses y norteamericanos. A lo último, Europa, la so estancia na capital francesa fai que s'amplíen los sos horizontes tanto culturales como vitales. Xunto a Nietzsche , Buda va ser unu de los sos grandes maestros, como Spinoza. Tamién hai que tener en cuenta la llinia sufi o mística que trescala tola so obra.

A les traces, ye posible referise a dos etapes: una primera de mayor exteriorización y la siguiente d'una interiorización más intensa, d'una profundización nel so propiu mundu, en verdá dambos principios, exteriorización y interiorización van dase simultáneamente : “yo nun soi sinón tu”.

Obres[editar | editar la fonte]

Les sos obres fueron traducíes a más de venti idiomes.

Memorial de Kahlil Gibran en Washington D.C..
  • Espíritus rebalbos (1903)
  • La música (1905)
  • The Broken Wings (1912)
  • Llárimes y sorrises (1914)
  • La procesión (1918)
  • El llocu (1918)
  • Los cortexos (1919)
  • La torbonada (Ente nueche y día) (1920)
  • El profeta (1923)
  • Maravíes ya intereses (1923).
  • Lázaro y la so amada (1925)
  • Sable y espluma (1926)
  • Jesús, el Fíu del Home (1928)
  • El precursor (1929)
  • Los dioses de la tierra (1931)
  • Ente nueche y día
  • El xardín del Profeta
  • El maestru
  • La voz del maestru

Obres póstumes[editar | editar la fonte]

  • El vagamundu (1932)
  • Ninfes del valle (1948)
  • La voz del maestru (1959)
  • Pensamientos y meditaciones (1961)
  • Dichos espirituales (1963)
  • Autorretratu (1960)

Honores[editar | editar la fonte]

  • Espaciu Gibrán Khalil Gibrán nel Conceyu Chacao, Caracas, Venezuela. Inauguráu'l 2 de febreru de 2013.[9]
  • Monumentu a Khalil Gibran na ciudá balneariu de Viña del Mar, Chile. Allugáu frente a la Sablera Miramar (güei llamada de Los Artistes) y enfrentando al Castillo Ross, nel bandejon central de l'Avenida Marina. La colonia Árabe residente en Chile, ordenó ya instaló na década de los ochenta la estatua del poeta libanés Kalil Gibran, obra del escultor chilenu Ricardo Santander Batalla.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • MARTÍNEZ MONTÁVEZ, P., Poesía árabe contemporánea, Madrid, CantArabia, 1958.
  • VERNET, J., Lliteratura árabe, Barcelona, Cantil, 1968.
  • MARTÍNEZ MARTÍN, L., Antoloxía de la poesía árabe contemporánea, Madrid, Espasa-Calpe, 1972.
  • Xornaes de lliteratura árabe moderna y contemporánea, Departamentu d'estudios árabes ya islámicos y estudios orientales, Universidá Autónoma de Madrid, 1991.
  • MARTÍNEZ LILLO, R., Cuatro autor de la lliga lliteraria”,Madrid, CantArabia, 1994.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Afirmao en: Wikipedia n'árabe. Llingua de la obra o nome: árabe.
  3. 3,0 3,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. Afirmao en: Orozco. Páxina: 103. Editorial: Oxford University Press. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 1956. Autor: Alma Reed.
  5. Identificador CONOR.SI: 18421347. Afirmao en: CONOR.SI.
  6. Afirmao en: RKDartists. Llingua de la obra o nome: neerlandés.
  7. (2010) Gibrán El profeta (en castellanu). Ciudá de Méxicu: Fundación Carlos Slim, páx. 39. ISBN 978-607-7805-01-4.
  8. 1. Prose Poems by Kahlil Gibran. Alfred. A. Knopf. New York, 1971
  9. http://www.el-nacional.com/caracas/Chacao-cuntara-llugar-meditar_0_129588276.html

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]