Historia del islam

De Wikipedia
(Redirixío dende Hestoria del Islam)
Islam
Esti artículu forma parte de la serie
Islam
Creencies

Alá
Tawhid
Profetes del Islam
Corán

Práutiques

Xaḥada
Salat · Ramadán
Zakat · Ḥajj

Testos y lleis

Corán · Sunna · Ḥadiz
Fiqh · Xaria · Calam

Hestoria

Hestoria del Islam
Espardimientu del Islam
Revolución agrícola del islam medieval

Cañes del Islam

Sunismu · Chiísmu
Kharijismu · Sufismu

Cultura y sociedá

Arte · Estudios islámicos
Filosofía · Calendariu
Fiestes · Mezquita

La historia del islam inclúi la historia de la fe islámica como relixón y institución social.

Introducción[editar | editar la fonte]

Como la mayoría de les relixones del mundu, el desenvolvimientu históricu del islamismu tuvo un impautu claru na historia política, económica y militar de les árees dientro y fuera de lo que se considera les sos principales zones xeográfiques d'algame (ver mundu islámicu). Como col cristianismu, el conceutu d'un «mundu islámicu» pue ser más o menos útil al ver distintos periodos de la historia. Una corriente importante de la cultura islámica afala la identificación cola comunidá cuasi-política de creyentes o Ummah, y esti componente refléxase nel comportamientu d'una variedá d'actores na historia. La historia del islam como una relixón ta rellacionada cercanamente a la historia política, económica y militar.

L'islam surdió en Arabia nel sieglu VII de la era cristiana cola apaición del profeta Mahoma. Un sieglu dempués de la so muerte, l'estáu islámicu estendíase dende l'océanu Atlánticu nel oeste hasta Asia Central nel este. Esti imperiu nun se caltuvo xuníu por enforma tiempu; el nuevu sistema de gobiernu llueu derivó nuna guerra civil conocida pa los historiadores del islam como la Fitna, y darréu afeutada por una Segunda Fitna. Dempués d'esto, dinastíes rivales reclamaríen el califatu, o lideralgu del mundu musulmán y munchos estaos ya imperios islámicos ufiertaron namái una obediencia simbólica al califa, incapaz d'unificar el mundu islámicu.

A pesar d'esta fragmentación del islam como comunidá política, los imperios del califatu Abbasí, los mogoles y los otomanos Selyúcides taben ente los más grandes y poderosos del mundu. Los árabes fixeron munchos centros islámicos de cultura y ciencia de los que surdieron notables científicos, astrónomos, matemáticos, doctores y filósofos islámicos mientres la era dorada del islam. La teunoloxía florió; hubo muncha inversión n'infraestructura económica, como sistemes de regación y canales. L'énfasis na importancia de la llectura del Corán produció un altu nivel d'alfabetización na población xeneral.

Darréu, nos sieglos XVIII y XIX, les rexones islámiques cayeron so la influencia de los poderosos imperios europeos. Depués de la Primer Guerra Mundial y la Ocupación de Constantinopla, los remanentes del Imperiu otomanu fueron estremaos na partición del Imperiu otomanu como protectoraos europeos.

Dempués de munchos sieglos, nun queda un reclamu grande y llargamente aceptáu del califatu (que fuera reclamáu siquier polos otomanos).

Anque afeutáu por delles ideoloxíes, como'l comunismu, mientres gran parte del sieglu XX, la identidá islámica y la prominencia del islam en temes polítiques aumentaron casi indiscutiblemente mientres los últimos años del sieglu XX y empiezos del XXI. La rápida crecedera, los intereses d'occidente nes rexones islámiques, los conflictos internacionales y la globalización influyeron na importancia del islam na configuración del mundu nel sieglu XXI.

Nota: historiografía islámica antigua[editar | editar la fonte]

Esisten delles versiones musulmanes de la historia antigua del islam, como les escrites pola secta sunita, xiita y [[ibadita]. Los espertos occidentales del sieglu XIX tendíen a privilexar la versión de los sunites. Los sunites son la secta mayoritaria, y los sos llibros y espertos yeren fácilmente accesibles. Pero nos postreros 100 años, los espertos d'occidente volviéronse más dispuestos a cuestionar la visión ortodoxa y a avanzar en nueves teoríes y narratives. Entá güei día, munches partes de la historia islámica nun son bien conocíes internacionalmente como otros componentes de la historia mundial.

Mahoma[editar | editar la fonte]

Al momentu de la so muerte nel añu 632, Mahoma llograra xunir tola península arábica.

Arabia antes de Mahoma taba escasamente poblada por habitantes de fala árabe. Dalgunos yeren beduinos, pastores nómades entamaos por tribus. Dalgunos yeren llabradores, que vivíen n'oasis nel norte, o nes árees más fértiles y trupes nel sur (no que se conoz agora como Yeme y Omán). Nesi tiempu, la mayoría de los árabes yeren siguidores de les relixones politeístes, anque unes poques tribus siguíen el xudaísmu, el cristianismu (incluyíu'l nestorianismu) o'l zoroastrianismu. La ciudá de La Meca yera un centru relixosu pa dellos politeístes árabes nortizos, yá que contenía'l muriu sagráu del Zamzam y un pequeñu templu, la Kaaba.

Mahoma nació pela rodiada de La Meca nel Añu del Elefante, según el calendariu islámicu. La mayoría de los musulmanes equivalen ésti col añu gregorianu 570,[1] pero dalgunos prefieren el 571. Quedó güérfanu a temprana edá y foi criáu pol so tíu Abu Talib. Convertir en comerciante, casóse con una vilba rica y pudo siguir una vida de tranquilidá y prosperidá.

Sicasí, cuando tenía unos 40 años, dixo esperimentar una revelación divina[2] mientres taba meditando nuna cueva pela rodiada de La Meca. Esto sería nel añu 610 de la era cristiana. Dempués d'un periodu inicial de duldes y mieos, empezó a predicar a los sos parientes y depués al públicu, a tolos residentes de La Meca.

Mahoma afirmó que fuera escoyíu por Dios, como los profetes hebreos que lu precedieron, pa predicar l'arrepentimientu, la sumisión a Dios y la venida del día del xuiciu. Dixo que nun taba predicando una nueva relixón sinón que taba alicando l'antigua y pura, tradición que los cristianos y los xudíos degradaren. Atraxo siguidores, pero tamién creó enemigos.

Nel añu 622, Mahoma y munchos de los sos siguidores fuxeron a la ciudá vecina de Medina. A esta migración llamóse-y la Héxira. Foi'l primer añu del reináu» de Mahoma como un gobernante secular, según líder relixosu. Siguiendo'l costume de la dómina, historiadores posteriores tomaron esi añu como l'empiezu del calendariu musulmán.

L'Imperiu islámicu[editar | editar la fonte]

L'Imperiu islámicu en tola so rellumanza. En carmesí los territorios conquistaos por Mahoma, en rosa los conquistaos polos Califes Ortoxodos y en mariellu los conquistaos mientres la Dinastía Omeya.

Los preceptos indicaos nel islamismu fueron la base pal empiezu de la espansión árabe. La obligación de los creyentes a prauticar la guerra santa en defensa de la fe favoreció la incorporación de soldaos a los exércitos árabes y a dexar de lluchar ente sigo.

Per otra parte, tamién hubo otres razones qu'impulsaron la espansión árabe. Dende'l puntu de vista económicu, la probeza del territoriu habitáu por esti pueblu impulsó la busca de tierres más fértiles y prósperes. A esto amiéstase la paulatina decadencia de los imperios persa y bizantín, condición aparente pa la introducción d'esta nueva cultura.

A la muerte de Mahoma nel añu 632, los sos socesores, denominaos califes, fueron los encargaos de dirixir al pueblu islámicu y procurar la espansión de la relixón y del territoriu.[3] Nos sieglos VII y VIII, los musulmanes llogren espandir el so imperiu apoderándose de territorios que tomaben dende la península Ibérica nel occidente hasta la India n'oriente.

  • Ortodoxos: Los primeros califes fueron escoyíos ente los sos siguidores más direutos, consideraos los más dignos pa siguir col llabor del profeta. Nel 636 los musulmanes invadieron Persia, y trunfaron en 640. En 644 conquístase Xipre, en 651 Tblisi y Armenia, 654: Rodes. Mientres el so gobiernu, l'islamismu adquirió una estructura política definida ya instalóse en Siria, Persia, Xudea y Exiptu.
  • Omeyes: Nel añu 661, el gobernador de Siria perteneciente a la dinastía omeya, Mohavía, punxo en dulda la llexitimidá del califa Alí, quien foi asesináu. A partir d'entós esta nueva dinastía fíxose cargu del gobiernu, tresformándolu nuna monarquía y treslladando la capital a la ciudá de Damascu. En 674 traten de conquistar Constantinopla per mar, ensin ésitu. Mientres esta etapa l'islam amestó los territorios de Cartago en 698, el norte d'África en 711, España en 717, parte pequeña de la Galia en 720, más tarde conquisten el sur d'Asia Menor y Turkestán hasta'l ríu Indo. En 732 traten d'avanzar al centru de la Galia hasta Poitiers, sicasí, los francos aguantaron dos veces sol gobiernu de Carlos Martel, hasta que na tercera los francos salen a lluchar y ganen a los árabes.
  • Abasides: Nel añu 750, una revolución iranina asesinó a la mayoría de los califes (namái quedó vivu Abderramán), consagró califa a Abul-Abás y estableció la nueva capital del imperiu na ciudá de Bagdag. Los abasides caltuvieron nel poder hasta l'añu 945 en que los selyúcides (turcos musulmanes) s'apoderaron del califatu. Mientres esti periodu les provincies de Córdoba, Exiptu y Marruecos desvenceyáronse del poder central en Bagdag.

La Fitna[editar | editar la fonte]

La Fitna cordobesa[editar | editar la fonte]

Omar foi asocedíu por Uthman ibn Affan, otru de los primeros siguidores de Mahoma. So Uthman, el nuevu imperiu cayó nuna Guerra civil a la que se-y llamó la Fitna, o desorde. Munchos de los familiares y primeros siguidores de Mahoma taben descontentos con Uthman, porque sentíen que taba favoreciendo indebidamente a los sos parientes y actuando menos como un líder relixosu y más paecíu a un rei. Soldaos rebalbos mataron a Uthman y ufiertaron el lideralgu a Ali ibn Abi Talib, el primu y xenru de Mahoma. Munchos musulmanes (en particular quien teníen los sos propios candidatos al califatu), refugaron aceptar a Ali como líder, polo qu'ésti pasó'l so curtiu califatu lluchando contra les facciones disidentes y los parientes de Uthman, los Omeya. Ali morrió a manes d'un asesín khariyita y los Omeyes reclamaron el califatu. Ellos llograron retener el lideralgu de la mayoría de los musulmanes por delles xeneraciones, pero sacantes per un curtiu periodu, nunca volvieron gobernar sobre un imperiu islámicu non estremáu. La fe islámica diverxó tamién, dixebrándose nes principales de l'actualidá los sunites y los xiítes. (Esta ye quiciabes una enorme simplificación d'una historia relixosa complexa).

La segunda Fitna[editar | editar la fonte]

El gobiernu de los Omeyes foi atayáu por una segunda guerra civil (la segunda Fitna) nel añu 680, restablecióse pero depués terminó nel añu 758. Dempués d'esto, dinastíes rivales reivindicaríen el califatu, o lideralgu del mundu musulmán, y munchos estaos ya imperios islámicos solo emprestaríen una obediencia simbólica al califa, incapaz d'unificar al mundu islámicu.

L'apoxéu del poder islámicu[editar | editar la fonte]

El territoriu del Califatu nel añu 750.

La mayoría de la población d'esti nuevu imperiu nun yera musulmana. Sometida al estatutu de dhimmi y baxo pagu d'un impuestu de capitación (djizya), la población conquistada afayó que les sos relixones yeren toleraes. Ello ye que les autoridaes musulmanes regularmente desanimaben les conversiones, una y bones esto erosionaba la so base impositiva. So los Omeyes, los que buscaben convertise, teníen qu'atopar un benefactor árabe que los adoptara na so tribu. Una vegada que fueren árabes honorarios, podríen convertise.

Sicasí, la mayoría de la población eventualmente convirtióse al islam. Si ésti foi un movimientu rápidu o lentu, ye un tópicu fuertemente aldericáu nel mundu académicu y solo se decidiría por estudios meticulosos país a país.

La declinación de la unidá política[editar | editar la fonte]

La unidá política del islam empezó a desintegrarse. Los emiratos, qu'entá reconocíen el lideralgu teóricu del califa, esmuciéronse escontra la independencia, y un curtiu resurdir del control terminó col establecimientu de dos califatos rivales: los Fatimites nel norte d'África y el de los Omeyes Califatu de Córdoba n'España (los emires ellí yeren descendientes d'un miembru d'esa familia que llogró escapar). Eventualmente, los abásides gobernaron como marionetes pa los emires Buyides.

Una serie de nueves invasiones afaró sobre'l mundu islámicu. Primero, los apocayá convertíos turcos selyúcides conquistaron rápido l'Asia islámica, esperando restaurar el gobiernu ortodoxu y vencer a los fatimites, pero llueu ellos tamién cayeron presos de la descentralización política. Dempués de la desastrosa derrota de los bizantinos na Batalla de Manzikert en 1071 occidente llanzó una serie de Cruzaes y por un tiempu prindaron Xerusalén. Sicasí, Saladín restauró la unidá, ganó a los fatimites y retomó la ciudá. Llanzáronse nueves cruzaes con siquier l'intentu nominal de recuperar la ciudá sagrada. Pero llogróse pocu más que'l saquéu y ocupación de Constantinopla, dexando al Imperiu Bizantín seriamente debilitáu y llistu pa una conquista posterior.

Mientres esti tiempu, realizáronse grandes meyores nes árees d'astronomía, poesía, ciencies filosófiques y matemátiques.

Pa empiezos del sieglu XIII, una amenaza muncho más seria acurríase sobre l'islam. Los mongoles, qu'invadieron Bagdag en 1258, conquistaren la mayoría de los territorios islámicos al este d'Exiptu. Les hordas terminaron permanentemente col califatu Abbasí y la Era Dorada del islam medieval, dexando al mundu islámicu arruináu y confusu. Darréu los mongoles convertiéronse al islam y desenvolvieron la so propia cultura basada nel intercambiu diverso y sofisticao, integrando elementos de cada esquina de Eurasia.

L'Imperiu otomanu[editar | editar la fonte]

El mundu islámicu algamó un nuevu apoxéu (anque non comparable cola Edá Dorada de los Abásides) sol Imperiu otomanu. Los otomanos migraron dende la estepa d'Asia Central y primero establecieron un pequeñu estáu n'Anatolia (actual Turquía). Dempués d'un sitiu en 1453 que duró dos meses, los xenízaros y cañones otomanos toraron Constantinopla. El milenariu imperiu bizantín foi absorbíu de secute pol nuevu Imperiu otomanu, qu'estendería la so influencia sobre la mayoría del mundu islámicu y algamaría hasta lo fondo de la Europa cristiana.

L'Imperiu otomanu, que taba faciendo grandes meyores na conquista del Oriente, amenació con conquistar Europa Central y Occidental. En 1529, el Sitiu de Viena fracasó, lo que detuvo cualquier meyora adicional del Imperiu otomanu n'Europa del Este. La Batalla de Viena en 1683 dio entamu al retiru del Imperiu otomanu de munches partes d'Europa del Este y darréu de los Balcanes.

Tres imperios musulmanes[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XVIII hubo tres grandes imperios musulmanes: l'antes mentáu Imperiu otomanu en Turquía, Mesopotamia, el Mar Roxu y el Mediterraneu; l'Imperiu Safávida n'Irán y l'Imperiu Mogul n'India. Pa finales del sieglu XIX, los tres debilitáronse o destruyéronse por grandes influencies de la cultura occidental o por ambiciones militares.

El movimientu Wahhabi[editar | editar la fonte]

Mientres el sieglu XVIII, Muhammad ibn Abd al Wahhab (17031792) lideró un movimientu relixosu (el Wahhabismu) nel este d'Arabia que buscaba purificar l'islam. Wahhab quería retornar l'islam a lo que se pensaba yeren los sos principios orixinales, como yera enseñáu polos as-salaf as-saliheen (los primeros que se convirtieron al islam) y refugaba lo que vía como corrupciones introducíes por Bida (innovaciones relixoses) y Shirk (politeísmu).

Esti movimientu ye consideráu como'l fundador de los musulmanes fundamentalistes y agora los países occidentales llamen a esto como'l terrorismu islámicu modernu y tendría de destacar qu'Osama bin Laden, Ayman Al-Zawahiri y Abu Musab Al-Zarqawi fixeron afirmaciones de que siguen o fueron inspiraos por Muhammad ibn Abd al Wahhab. D'otra parte, otros qu'afirmaron ser siguidores de Wahhab refuguen la Fiqh (o Xurisprudencia islámica) y la ijtihad (les decisiones llegales islámiques de los mujtahid).

El sieglu XX[editar | editar la fonte]

La era moderna traxo cambeos radicales en materia tecnolóxica y organizativa n'Europa y los países islámicos que s'atoparon a sí mesmos menos modernos en comparanza con munchos países occidentales. Los gobiernos basaos nel estáu d'Europa y la rampante colonización dexaron qu'Occidente apoderara'l mundu económicamente y forzaron a les naciones islámiques a cuestionar el cambéu.

El fin de la Primer Guerra Mundial: les potencies europees controlen Oriente Mediu[editar | editar la fonte]

A los territorios islámicos concedióse-yos siquier una independencia nominal dempués de terminada la Primer Guerra Mundial y completa independencia dempués de la Segunda Guerra Mundial. Munchos países musulmanes buscaron asonsañar a les organizaciones polítiques europees y el nacionalismu empezó a surdir nel mundu islámicu. Países como Exiptu, Siria y Turquía entamaron los sos gobiernos con sistemes delimitados y buscaron desenvolver l'arguyu nacional ente los sos ciudadanos. Otros llugares, como Iraq, nun fueron tan esitosos por cuenta de la falta d'unidá.

El fin del Califatu y el surdimientu de los saudites[editar | editar la fonte]

Dellos países musulmanes, como Turquía y Exiptu, buscaron dixebrar l'islam del gobiernu secular. N'otros casos, como Arabia Saudita, el nuevu gobiernu resaltó nueves espresiones relixoses nel resurdimientu de la forma puritana del islam sunita conocíu polos sos detractor como wahhabismu que s'abrió pasu dientro de la familia real saudita.

División d'India y establecimientu de Paquistán[editar | editar la fonte]

Cuando s'otorgó la llibertá a India, Lord Mount Baton robló un alcuerdu pa dixebrar Paquistán de la India de Mahatma Gandhi. Esto tomó a munchos hindús de sorpresa y hubo una gran guerra civil na rexón fronteriza ente dambos países. Unu de los efeutos del lideralgu colonial de la India foi la separación de les dos naciones. Más p'alantre Bangladex tamién surdió como otru estáu musulmán nel este d'India. La decisión de lord Mount Beaton provocó que'l tema de Caxmir fora un dique de contención ente India y Paquistán hasta agora, nos que miles de caxmires muerren a manes del exércitu indiu.

La creación del Estáu d'Israel[editar | editar la fonte]

Munchos países musulmanes quedaron buscando respuestes mientres los sos nuevos gobiernos occidentalizaos siguieron en conflictu coles sos sociedaes islámiques. Na mayoría de los casos esta busca condució a la reinserción de los valores del so heriedu relixosu.

Cola nacencia d'Israel, los xudíos que vinieron principalmente d'Europa movieron a los musulmanes y cristianos nativos que vivieren ellí mientres sieglos, convirtiendo a los árabes nuna minoría n'Israel y dexando a miles d'ellos (que depués empezaron a ser llamaos palestinos) como abellugaos en países vecinos. Pa oponese a la creación del estáu xudíu, les naciones árabes xuniéronse na so presión pol Pan-Arabismu en vez del nacionalismu, formando la Lliga d'Estaos Árabes en 1945. La coalición aumentó a 22 países en 1992 dempués del fracasu d'una serie de guerres contra Israel que namái amestaron un sentíu de propósitu común ente los países musulmanes.

La riqueza petrolera y la petropolítica apoderen Oriente Mediu[editar | editar la fonte]

Ente 1953 y 1964, el rei saudita reorganizó'l gobiernu de la monarquía que'l so padre, Ibn Saud, creara. Los nuevos ministerios d'Arabia Saudita incluyíen el de Comunicaciones (1953), Agricultura y Agua (1953), Petroleu (1960), Pelegrinaxe y Fundaciones Islámiques (1960), Trabayu y Asuntos Sociales (1962) ya Información (1963). Tamién punxo a Talal, unu de los sos munchos hermanos más nuevos (29 años más nuevu) nel cargu de Ministru de Tresporte.

En 1958-59, Talal propunxo la formación d'un Conseyu Nacional. Como lo propunxo, sería un cuerpu consultivu, non una llexislatura. Sicasí, pensó que eso yera un primer pasu pa una participación popular más amplia nel gobiernu. Talal presentó la so propuesta al rei cuando'l Príncipe Herederu taba fuera del país. Saud a cencielles pasó la propuesta al Ulema preguntar si un Conseyu Nacional yera una institución llexítima nel islam. La idea paez que morrió'l comité, por dicir. Sería alitada más de tres décades dempués. En 1992 creóse un Conseyu Consultivu.

Entrín y non, nació la Organización de Países Esportadores de Petroleu (OPEP) en 1960. Na so primer década d'esistencia, foi inefectiva en términos d'aumentar los ingresos de les naciones miembros. Pero llegaría'l so día. La tensión ente Faisal y Saud siguió creciendo hasta'l desenllaz final en 1964. Saud amenació con movilizar la Guardia Real contra Faisal, y ésti amenació con mover la Guardia Nacional escontra Saud. Foi Saud el que ceguñó, abdicando y fuxendo escontra El Cairu y darréu a Grecia. Ellí morrería en 1969. Faisal entós convirtióse en rei.

En 1967, Israel ganó la torbellina guerra de los seis díes. En respuesta, los líderes árabes (incluyíu'l rei Faisal) sostuvieron una conferencia en Khartum n'agostu. Ellí toos alcordaron trés lemes negativos con al respective d'Israel: «Non reconocencia, non negociación, non paz». Faisal afirmó qu'Arabia Saudita usaría parte de la so riqueza petrolera pa financiar a los países na primer llinia», esto ye, los que partíen col Estáu d'Israel, na so llucha.

La guerra de 1967 tuvo otres consecuencies. Efeutivamente zarró la canal de Suez, contribuyiría a la revolución en Libia que punxo nel poder a Moammar Gadafi y condució en mayu de 1970 al zarru de «tapline» dende Arabia Saudita al traviés de Siria hasta El Líbanu. Estos acontecimientos tuvieron la consecuencia del aumentu de la importancia del petroleu en Libia, que ta a una distancia corta en barcu d'Europa.

En 1970, foi la compañía Occidental Petroleum la que creó'l primer resquiebru na paré de la solidaridá de les empreses petroleres n'axustar coles naciones productores de crudu, específicamente nesti casu, con demandes d'aumentu de precios al nuevu gobiernu de Gadafi.

N'ochobre de 1973 empezó otra guerra ente Israel y los sos vecinos musulmanes, conocida como la Guerra del Yom Kippur, mientres los executivos de les compañíes petroleres dirixíense a Viena, llugar d'una xunta entamada de colos líderes de la OPEP. El cartelu petroleru envalentonárase pol ésitu de les demandes de Libia, y la guerra fortaleció la unidá alredor de les sos nueves esixencies.

El centralismu del petroleu, el conflictu árabe-israelín y l'inestabilidá política y económica, según la incertidume, siguen siendo les carauterístiques constantes de la política de la rexón.

Les dos revoluciones iranines[editar | editar la fonte]

Mientres los eventos enantes mentaos taben desenvolviéndose, el xa d'Irán taba emburriando la modernización del so país. Por exemplu, na revolución blanca de 1963 abolió'l sistema feudal de la tenencia de la propiedá real, y nel procesu amenorgó l'ingresu de dellos clérigos xiítes. Los críticos del xa dixeron nesi momentu que taba tratando d'asegurase nel poder. Pa 1966, punxérase muncho más agresivu nes sos negociaciones coles compañíes petroleres.

Una década dempués, el xa decretó'l votu de les muyeres y esanició'l calendariu llunar (islámicu) pol calendariu solar pa usu oficial a partir de 1976. Dambes decisiones alienaron a los clérigos xiítes. Estes tuvieron ente les condiciones de la revolución iranina de 1978-1979, que derrocó al xa y punxo al ayatollah Khomeini nel poder n'Irán.


Dinastíes de gobernantes islámicos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. F. Buhl & A.T. Welch, Encyclopaedia of Islam 2nd ed., "Muhammad", vol. 7, p. 361.
  2. F. Buhl & A.T. Welch, Encyclopaedia of Islam 2nd ed., "Muhammad", vol. 7, p. 363.
  3. Albert Hourani (2002). Harvard University Press: A History of the Arab Peoples.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]