Tribu

De Wikipedia
Tribu de tobas, cerca del ríu Pilcomayo, 1892.

Tribu ye un conceutu social, políticu y antropolóxicu non dafechu definíu y llenu de discutiniu. Dependiendo d'autores, dómines y enclinos, el conceutu de tribu tien significaos bien diversos y sirve a propósitos estremaos. Surden por tantu destacaes discrepancies ente los diversos científicos sociales como los antropólogos según l'enfoque dende'l cual quiera llograse la definición exacta. El conceutu de tribu foi utilizáu asina mesmu pa manipoliar la política de los suxetos colonizaos y establecer subdivisiones o embrivir la importancia de les entidaes sociu-polítiques principalmente n'África y n'Asia.
El fenómenu tribu urbana surde na segunda metá del sieglu XX cola crisis d'una modernidá industrializada, burocrática ya individualista, que ta dando pasu a una reivindicación de contautu humanu, físicu y, sobremanera, d'una nueva imaxe de los mozos y pa los mozos.
Llamamos tribu urbanes a les peaes, bandes o a cencielles agrupaciones de moces y adolescentes, que se visten de manera asemeyada y llamativu, siguen vezos comunes y fáense visibles, sobremanera, nes grandes ciudaes. Adolescentes y mozos ven nes tribus la posibilidá d'atopar una nueva vía d'espresión, una manera d'alloñar de la normalidá que nun-yos satisfai y, primero de too, la ocasión d'intensificar les sos vivencies personales y atopar un nucleu gratificante d'afectividá. Una especie d'abellu emotivu por oposición albentestate urbana contemporánea que, paradóxicamente, llevába-yos a la cai. Los sos miembros alleguen a elles, ente otres coses, pa tener la so propia espresividá, pa sentir la cohesión colos otros, p'atopar sofitu sentimental y pa compartir esperiencies y actitúes con quien consideren iguales. Una ocasión pal fuximientu d'un mundu fríu y tecnologizado que fizo de la distancia y l'aislamientu la so naturaleza propia.

Definición[editar | editar la fonte]

El conceutu de tribu atópase nes cultures xudía y greco-llatina; orixinariamente faía referencia a un conxuntu culturalmente homoxéneu de families con un antepasáu común real o míticu. De la mesma les tribus arrexuntaes podíen constituyir un conxuntu cultural mayor asimilable al de protonación.[1]
Marshall suxure la siguiente definición: "grupu social acomuñáu a la familia, xunto cola autonomía d'una nación". Un interaccionismo simbólicu relevante ente los miembros y un claru llugar de socialización de los mesmos, que tien de perdurar por más d'una xeneración y con parentescos y obligaciones comprobables polos observadores y documentáu por ellos. Los artefautos, les tradiciones y evidencies, tales como una carta magna, un llibru sagráu, un folclor y un idioma, pa un territoriu que foi históricamente delimitado.
El términu tribu, tomáu del vocabulariu de les instituciones polítiques de l'Antigüedá qu'inclúi otros términos pa espresar l'afiliación por nacencia a un grupu (Benaveniste, 1969), foi utilizáu en primer llugar polos evolucionistes del sieglu XIX pa designar la organización política de sociedaes asitiaes nun determináu estadiu de la evolución de la humanidá. Escapando al fracasu de los conceutos evolucionistes, sigue siendo usáu n'antropoloxía, acomuñáu al aproximamientu funcionalista a les ciudaes ensin Estáu, frecuentemente denominaes Sociedaes Tribales. El términu tribu aplícase de fechu a sociedaes bien distintes tocantes a la so forma de caltener l'orde social ensin qu'esista una autoridá centralizada. Asina, la tribu nuer ye la mayor unidá política aconceyada, frente a otres unidaes asemeyaes, y que regulen por aciu l'arbitraxe les sos diferencies internes (Evans-Pritchard, 1940). Esta definición sorraya la dimensión territorial de la tribu, a la inversa de la definición evolucionista, qu'oponía organización tribal arcaica y organización territorial.

Orixe y etimoloxía[editar | editar la fonte]

El términu tribu apaez na antigua Roma, cuando s'axermanden delles bandes, clanes o conxuntu de persones emparentaes distintes ente sigo, pero que tienen la necesidá de formar una comunidá y crear instituciones por que sía posible la convivencia ente les persones que decidieron vivir xuntes y xuníes, conociendo les diferencies ente elles y ente les tribus.

La pallabra tribu anició del llatín numberosos vocablos como:

  • Distribuyir: dar materiales o comida ente les tribus.
  • Tribunal y tribunu: p'alministrar la xusticia y la política.
  • Tributu y contribución: apurra de los bienes económicos.

Tribus na Antigua Roma[editar | editar la fonte]

Del llatín tribus, en referencia a la orixinal división étnica tripartita de l'Antigua Roma: Ramnes (Ramnenses), Tities (Titienses) y Luceres, que según Varrón corresponder colos llatinos, los sabinos y los etruscos, respeutivamente.

Ramnes vien de Rómulo, líder de los llatinos, Tities por Tito Tacio, líder de los sabinos, y Luceres por Lucumon, líder del exércitu etruscu, qu'ayudaría a los llatinos. Para Titu Liviu, los trés tribus yeren, ello ye qu'escuadrones de caballeros, en llugar de divisiones étniques. Cada tribu apurría cien caballeros, llamaos celeres pa formar les Centuries inauguratae.

Definición crítica (en clave antropolóxica)[editar | editar la fonte]

Tantu para evolucionistes como para funcionalistes,[2] la tribu ye un grupu social con una organización preestatal, basada na agrupación de numberoses families. Pa los evolucionistes, tamos ante uno de los cuatro estadios esenciales[3][4] que marquen la evolución de la sociedá: banda, tribu, xefatura y Estáu, onde la rellación col territoriu (inesistente, con al respective de les bandes y tribus, necesaria polo que fai pa entender a la xefatura y al Estáu[5] ye clave por categorizarlas. El funcionalismu considera que la esistencia o non d'una asociación territoriu/grupu social nun ye'l fechu determinante, sinón que se basa en si l'orde social ta fundáu nun poder centralizáu y esiste segmentación social (xefatura y Estáu) o'l poder nun ta centralizáu y nun esiste segmentación social (banda y tribu).[2]

La xeneralización del usu del conceutu de “tribu” a distintos grupos sociales de cualesquier parte del mundu fai aprucir contradicciones en cualesquier de los dos aproximamientos: na Polinesia les tribus tienen una cierta segmentación social (aristocracia tribal[6]) y poder central (el xefe de la tribu asume funciones executives, militares y económiques, amás de les relixoses, que van más allá de les típiques d'un “big man”;[7]);[6] en Nueva Zelanda les tribus (iwi) son la resultancia del agregamientu de grupos de descendencia cognaticios (hapu) con un territoriu claramente delimitado;[8] na India los estudios etnográficos desenvueltos ente 1881 y 1961 amuésennos que tamos ante unes 50.000 subcastas arrexuntaes en 3.000 castes que dan llugar a 427 tribus, agrupación que nun respuende a nengún de los dos exes mentaes: presumir que'l so orixe provién de la evolución na división del trabayu y de la intrusión del llexislador brahman, que al codificarlo afitar.[9] Per otra parte, na sociedá árabe preislámica les tribus veníen determinaes por fechos relixosos (como, por casu, compartir sacrificios[10]); en Siberia basar n'uniones exogámicas de filiación patrilineal (intercambiu de muyeres[11]); en Xapón una mesma pallabra (zoku[12]) designa tanto a familia como a tribu o raza; n'Alaska les tribus taben formaes por cases (que son agrupaciones distintes de families, tamién esistentes en sociedaes arcaiques de Guinea o Madagascar o na Edá medieval d'Europa o del Estremu Oriente[13]) que calteníen una fuerte autonomía económica y política... Una verdadera constelación de significaos so un conceutu demasiáu potente como por que pueda ser descritu d'una única forma, ensin escaecer que l'aproximamientu a estes realidaes fíxose munches vegaes con güeyos románticos que busquen (y poro, ven) el exotismo[14][15] d'aquello distintu. Otru aspeutu que complica la conceptualitzación de tribu vien dau pola falta de teoríes documentaes empíricamente que demuestren cómo les tribus evolucionen escontra les xefatures.[3]

Con tou, y teniendo en cuenta que nengún antropólogu pudo ver n'estáu puru nin bandes nin tribus nin xefatures, yá que l'antropoloxía apaeció muncho depués de la nacencia del Estáu,[16] hai evidencies arqueolóxiques, rellatos históricos y fechos actuales que dexen establecer una serie de fechos básicos asociables a les tribus: grupos sociales con producción non intensiva d'alimentos (horticultura y llendo), poblaos y grupos de filiación ensin una estratificación social determinante (anque, como pasa colos nuer de Sudán, cuando les tribus son bien grandes apaez otru tipu de segmentación denomináu OLS: organización en llinaxes segmentarios, qu'apunten a antepasaos comunes[17]), un gobiernu central insuficiente como pa forzar el cumplimientu de les sos decisiones[18] (como exemplu del impautu que na vida social tien l'escarecer d'un poder central fuerte, Bronislaw Malinowski[19] describe con muncho detalle nel capítulu IV (Canoes y Navegación) les estenses y refeches negociaciones y reglamentaciones necesaries pa la organización social del trabayu nestos grupos sociales categorizables como tribus,[20]- qu'esta falta fai imprescindibles nel momentu que los xefes de les tribus de les comunidaes de Tobriand y Kitava piden construyir una canoa pa ellos), derechu basáu na consanguinidá y non nel contratu,[21] y, finalmente, absoluta desigualdá de xéneru.[22]

Polo xeneral n'África asimilóse'l conceutu de tribu al de nación como nel casu d'entidaes sociopolíticas estatales como los Yorubá, los Mandinga, los Mossi, y centenares de conxuntos culturales y estatales qu'en nengún casu pueden ser consideraos como tribu. Esti tipu de definición peyorativa embrivía la importancia de les entidaes sociopolíticas africanes como forma de xustificar la intervención del colonizador con un sistema supuestamente cimeru. Coles mesmes los antropólogos colonialistes fixeron usu del términu como ferramienta de división que xustificaría les fronteres impuestes. Esi ye'l casu de la división del grupu cultural Fang en grupos menores atendiendo a criterios llingüísticos non científicos.

Una recién definición del términu[23] na páxina apurrida pol antropólogu y defensor de los derechos indíxenes, Stephen Corry, pon en rellación el conceutu de "tribu" cola adscripción "indíxena" y concéntrase nel componente diferencial de les formes de vida al respective de los modelos dominantes. L'apurra de Corry ye que los "mundu-del-manana pueblos indíxenes tribales" caltienen "formes de vida eminentemente autosuficientes",[23] mientres xeneraciones, que s'estremen d'aquelles de la "sociedá mayoritaria",[23] a la cual los suxetos "indíxenes tribales"[23] nun s'integren.

Como analís críticu final, fai falta dicir que la enorme dificultá que l'Antropoloxía atopó nel momentu de definir “tribu” pon de relieve les faltes reales de los fundamentos empíricos de la vía antropolóxica del so estudiu.[2]

Otros usos[editar | editar la fonte]

"Tribus urbanes": Peaes, bandes, o, a cencielles, agrupaciones de moces y adolescentes, que se visten de manera asemeyada y llamativu, siguen vezos comunes y fáense visibles, sobremanera, nes grandes ciudaes.

Adolescentes y mozos suelen ver nes tribus la posibilidá d'atopar una nueva vía d'espresión, una manera d'alloñar de la normalidá que nun-yos satisfai, y, primero de too, la ocasión d'intensificar les sos vivencies personales y atopar un nucleu gratificante d'afectividá. Tratábase, dende munchos puntos de vista, d'una especie d'abellu emotivu por oposición a la "abertal" urbana contemporánea que, paradóxicamente, lléva-yos a la cai.

Atopábamos, pos, ante un fenómenu fondu de la vida de la segunda metá del sieglu XX: la crisis de la modernidá industrializada, burocrática ya individualista, que ta dando pasu a una reivindicación de contautu humanu, de contautu físicu y, sobremanera, d'una nueva imaxe de los mozos y pa los mozos.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Diccionariu Akal d'Etnoloxía y Antropoloxía - Páxina 716
  2. 2,0 2,1 2,2 Bonte y Izard, 2008, p. 716
  3. 3,0 3,1 Bonte y Izard, 2008, p. 414
  4. Kottak, 2006, p. 144
  5. Bonte y Izard, 2008, páxs. 247 y 416.
  6. 6,0 6,1 Bonte y Izard, 2008, pp. 124-125
  7. Kottak, 2006, p. 151.
  8. Bonte y Izard, 2008, p. 529.
  9. Bonte y Izard, 2008, p. 365.
  10. Bonte y Izard, 2008, p. 648.
  11. Bonte y Izard, 2008, p. 670.
  12. Bonte y Izard, 2008, p. 412.
  13. Bonte y Izard, 2008, páxs. 144 y 190.
  14. Bonte y Izard, 2008, p. 33.
  15. Kottak, 2006, p. 147.
  16. Bonte y Izard, 2008, páxs. 144 y 149.
  17. Kottak, 2006, p. 152.
  18. Kottak, 2006, p. 146.
  19. Malinowski, 1986, páxs. 117-133.
  20. Malinowski, 1986, páxs. 29-39.
  21. Bonte y Izard, 2008, p. 416.
  22. Kottak, 2006, p. 150.
  23. 23,0 23,1 23,2 23,3 Corry, Stephen (2014). mundu-del-manana Pueblos indíxenes pal mundu de la mañana. España: Círculu Coloráu, pp. 49. ISBN 9788490765753.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]