Mandinga

De Wikipedia
Infotabla de grupu humanuMandinga

Tipu etnia
Llingua Llingua mandinga
Xeografía
Estáu Burkina Fasu, Gambia, Ghana, Guinea, Guinea-Bisáu, Costa de Marfil, Liberia, Malí, Senegal y Sierra Lleona
Cambiar los datos en Wikidata

Los mandinga, mandinka, malinké, mandé o manden conformen un grupu étnicu d'África occidental. Na actualidá esisten cerca de trece millones de mandingas morando en distintos países del oeste d'África, en Gambia, Guinea, Guinea-Bisáu, Senegal, Malí, Sierra Lleona, Liberia, Burkina Fasu, y Costa de Marfil. Les llingües mandé pertenecen a una caña diverxente de la familia llingüística de Níxer-Congu.

Les llingües mandé más comunes son el mandinga (mandinka en Gambia y Senegal, maninka en Guinea y Malí, bambara en Malí, yulá en Burkina Fasu y Costa de Marfil) y el soninké nos países meridionales del África occidental, y que como los otros idiomes africanos del oeste terminen en -ke o -ka (que significa 'orixinariu de'). Tamién falen kriol y portugués en Guinea-Bissau, francés en Senegal, Malí, Costa de Marfil, y Burkina Fasu, ya inglés en Liberia, Sierra Lleona y Gambia.

Historia[editar | editar la fonte]

El pueblu manden tien nel so haber la fundación del mayor de los antiguos imperios del oeste africanu. Dende los puntos de vista étnicu y cultural, los mandingas rellacionar de cerca colos fulani y wólof de la mariña atlántica y los songhai d'El Sáḥara. Delles fontes dicen que'l pueblu manden defínese más pola cultura y la llingua que pola pertenencia étnica, yá que son munchos y diversos los grupos étnicos qu'adoptaron la llingua, los nomes y les tradiciones manden.

Preimperio de Malí[editar | editar la fonte]

El reinu mandinka de Malí o de manden esistía yá dellos sieglos antes de la unificación de Sundiata, como pequeñu Estáu al sur del imperiu Soninké de Wagadu, meyor conocíu como Imperiu de Ghana. Ésta ye una zona de montes, sabana y montes qu'apurren la proteición y los recursos ideales pa una población de cazadores. Los que nun vivíen nos montes formaron pequeñes ciudaes-estaos, tales como Toron, Ka-Ba y Niani. La lleenda cunta que la dinastía Keita, de la cual baxen los emperadores de Malí, tuvo'l so orixe en Bilal, un criáu fiel del profeta Muhammad, orixinariu de Keita.[1]

Imperiu de Malí[editar | editar la fonte]

Imperiu de Malí, c. 1350.
La visita del sultán Mansa Musa a La Meca en 1324 DC con oru atraxo a los musulmanes d'Oriente Mediu a Mandinka.[2]

L'Imperiu de Malí (1235-1546) foi un Estáu medieval, que'l so nucleu yera la rexón de Bamaku, nel actual Malí. L'imperiu foi fundáu por Sundiata Keïta. Yera conocíu pola so arrogancia y la riqueza de los sos gobernantes, cuantimás Mansa Kankan Musa I. L'Imperiu de Malí tuvo una fonda influencia na cultura del África Occidental, dexando l'espardimientu de la so llingua, lleis y costumes a lo llargo del ríu Níxer.

Historia postimperial[editar | editar la fonte]

Sable Mandinga

Tres la cayida de los grandes reinos de la vieya patria de Manden, munchos emigraron escontra la mariña atlántica. Ente éstos taben los Manneh, soldaos del anterior imperiu de Malí qu'invadieron la mariña occidental d'África mientres la primer metá del sieglu XVI. Nun hai dulda tocantes al so orixe, pola evidencia de los sos vistíos y armes (que fueron reparaos entós daquella por viaxeros europeos), la so llingua, según pola tradición manneh, rexistrada por escritu circa 1625. Los manneh avanzaron en paralelu a la llinia de la mariña de la Liberia moderna, lluchando con cada grupu tribal qu'atoparon. Tuvieron ésitu toles vegaes, y namái fueron deteníos cuando, nel noroeste de lo qu'agora ye Sierra Lleona, atoparon a los sosso, xente mandinga como ellos, con armes, organización militar y táctiques similares a les suyes.

La colonización francesa afectó en gran manera la vida de Manden. Les guerres constantes colos europeos costaron la vida de millares de los sos soldaos, crearon un creciente comerciu nel Atlánticu y afitaron fronteres coloniales artificiales qu'estremaron a la población. Sicasí, la xente de Manden sigui siendo políticamente activa na zona y escoyó a los sos propios presidentes en dellos países.

Desafortunadamente, el conflictu de munchos años con otres tribus africanes haise exacerbado nel sieglu XX, pos la desertificación forzó-yos constantemente a emigrar al sur en busca de trabayu y d'otros recursos. Con frecuencia, esto dio llugar a biltos de guerra coles poblaciones aboríxenes asitiaes a lo llargo de la mariña.

Aspeutos sociales y culturales[editar | editar la fonte]

La cultura de los mandingas, a diferencia de la mayoría de los africanos, ye patrilineal y patriarcal. Son predominantemente musulmanes, pero anque reparen la llavadura ritual y los rezos diarios, bien pocos vístense al estilu árabe y poques muyeres usen el velo. Les práutiques más famoses de Manden son les sos hermandaes de varones o muyeres, conocíes como Poru y Sande o Bundu, respeutivamente.

Tradicionalmente, la sociedá mandinka ye aristocrática, basada nun sistema de castes con nobles y vasallos. Antes, como la mayoría de los africanos, tamién tuvieron esclavos, de cutiu prisioneros de guerra y xeneralmente de les tierres qu'arrodiaben el so territoriu. Los descendientes de reis y de xenerales anteriores calteníen un estáu social más altu que los sos compatriotes nómaes o asitiaos. Col tiempu igualáronse les diferencies, correspondiendo cola mayor o menor fortunes de cada grupu. Anque'l mandinga llegó a munches de los sos actuales llocalizaciones como invasor o comerciante, la mayoría son güei llabradores o pescadores; inda hai tamién ferreros, pastores de ganáu, y son bien envaloraos los djelis o bardos, que caltuvieron viva la hestoria del so pueblu en forma de cantares épicos.

Relixón[editar | editar la fonte]

El pueblu manden foi predominantemente musulmán dende'l sieglu XIII. N'árees rurales, munchos combinen la creencia islámica con ciertes creencies animistas preislámiques, tal como la creencia n'espíritus y l'usu de amuletos.

Arte[editar | editar la fonte]

El so meyor arte ta na xoyería y les talles. Les mázcares feches a mano, acomuñaes a les fraternidaes y a la hermandá de muyeres del Marka y del Mendé, son probablemente les más conocíes. Manden tamién produz teles maraviosamente texíes que son populares en tol África occidental, según los collares d'oru y de plata, pulseres, brazaletes y pendientes. Les campanielles nos collares formen parte d'una creencia en que pueden ser oyíes polos espíritus al sonar en dambos mundos, el de los antepasaos y el de la vida. Los cazadores de Mandé usen de cutiu una sola campana que puede ser callada fácilmente cuando'l silenciu ye necesariu. Les muyeres, per otra parte, suelen usar munches campanes, produciendo un cantar harmonioso nos poblaos.

Música tradicional[editar | editar la fonte]

La más conocida tocar col kora, un instrumentu con 21 o más cuerdes, realizada poles families de los músicos, los djelis (en francés griots). El kora ye una especie d'arpa, con una ponte con mozquetes similar al d'un llaúd o una guitarra. Ye posible que sía l'aparatu de cuerda más complexu d'África. Tocantes a los djelis, son bardos profesionales, encargaos de caltener les sos grandes tradiciones y hestories épiques orales, actuando tamién como conseyeros de los líderes de Manden. Ente los más celebraos na actualidá tán Salif Keïta, Kandia Kouyaté y Jaliba Kouyaté.

Mandingas fora d'África[editar | editar la fonte]

Martin R. Delany, un abolicionista radical del sieglu XIX, yera d'ascendencia mandinga, yá que mientres el periodu de la colonización d'América munchos d'ellos fueron unviaos al nuevu continente como esclavos.

Alex Haley escribió la novela Raigaños, darréu llevada a la TV, en forma de miniserie, sobre'l so antepasáu, Kunta Kinte, y la descendencia d'este n'América.

Salif Keïta, descendiente de Sundiata Keïta, vive exiliáu por motivos políticos y dedícase al cantar con gran ésitu, magar la oposición familiar, que nun considera esti oficiu apropiáu pal so rangu.[3]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Niane, D.T: "Sunyata: o la epopeya mandinga". Casa África / Ediciones Bellaterra, 2011
  2. Richard Brent Turner (2003). Islam in the African-American Experience. Indiana University Press. ISBN 0-253-21630-3.
  3. Salif Keita

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Niane, Djibril Tamsir (1982). Historia xeneral de Africa. Unesco.
  • Niane, Djibril Tamsir (2011). Sunyata: o la epopeya mandinga. Ediciones Bellaterra, Casa África.
  • Mauny, R (1971). The Western Suden. Shinnie.
  • Monteil, Charles (1953). La Légende du Ouagadou et l'Anicie des Soninke. Mélanges Ethnologiques, Dakar: Bulletin del'Institut Francais del'Afrique Noir.
  • Fage, John D. (2001). History of Africa. Routledge.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]