Imperiu de Ghana

Coordenaes: 15°40′N 8°00′W / 15.67°N 8°O / 15.67; -8
De Wikipedia
Imperiu de Ghana
(de 100 a sieglu XII)
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Kumbi Saleh (es) Traducir
Forma de gobiernu Monarquía
Llingües oficiales Idioma soninké
Xeografía
Coordenaes 15°40′N 8°00′W / 15.67°N 8°O / 15.67; -8
Cambiar los datos en Wikidata

L'Imperiu de Ghana (100s-1068) taba alcontráu no qu'anguaño ye'l sureste de Mauritania y la zona occidental de Malí, al sur d'El Sáḥara, nel valle mediu del ríu Senegal. Yera conocíu col nome de Wagadu polos sos propios ciudadanos soninké, pero los europeos y árabes llamar Imperiu de Ghana pol títulu del so rei, Ghana, que significa rei guerreru. Wagadu significa tierra de fataos (waga = fatáu, du = tierra).

Orixe[editar | editar la fonte]

El reinu de Ghana surdió a partir de los relativamente pequeños asentamientos agru-pastorales del sieglu I na rexón conocida como Awkar. Ente los años 750 a 800 un pueblu de llingua Mandé, conocíu como los Soninké, xuníu baxu Mayen Dyabe Cisse o Dinga Cisse, el primer rei guerreru, apoderó Awkar (entá güei l'apellíu Cisse ye prominente na política de Mauritania y Malí). Los soninké fueron entós los fundadores del imperiu de Ghana qu'a partir del sieglu VIII controló'l comerciu transahariano. Los Ghanas conquistaron numberoses ciudaes y amestaron territorios vecinos. El so apoxéu llegó nos sieglos IX y X.

Anque les tradiciones orales falen sobremanera de los soninké de Wagadu, al paecer, otros soninké formaron otros reinos prestixosos na rexón, como Kaarta, Gajaaga y Gidimaxa. Cada unu d'estos reinos yera gobernáu pol “tunka” o rei, l'únicu que yera'l propietariu o maestru de la fuercia” o del poder, el “fankama”. Créese que dellos reinos que surdieron nesta parte d'África tres los procesos de centralización política desencadenaos polos drásticos cambeos económicos asocedíos mientres el sieglu VIII nes rexones del Sahel y el Sáḥara. Foi la dómina de la introducción del camellu y de la forma de vida árabe na rexón y de una revolución comercial basada nes unviaes d'oru, marfil y sal escontra África del Norte, Oriente Mediu y Europa en cuenta de variaes mercancíes. Al arriquecese l'Imperiu de Ghana el comerciu transaharino pudo espandise y ganar el control d'importantes rutes comerciales.

Los primeros escritos que menten el reinu deber a comerciantes Sanhaja del sieglu VIII. Más información provién de comerciantes d'Al-Ándalus que visitaben el país y de los Almorávides, qu'invadieron el reinu dende'l sieglu XI. L'académicu de Córdoba, Abu Abdullah al-Bakri coleccionó les hestories sobre los viaxes a Ghana y dio una detallada descripción del reinu en 1067, dómina en que l'exércitu imperial tenía 200 mil soldaos y 40 mil arqueros.[1]El cultu al emperador yera obligatoriu. Al morrer yera soterráu nuna gran tumba so una cúpula y asoceder el fíu mayor de la so hermana mayor. La relixón centrar na adoración de Bida, una mítica culiebra del ríu Níxer.

Kumbi Saleh[editar | editar la fonte]

La capital foi construyida en Kumbi Saleh en cantu del Sahara. La mayoría de les cases yeren de madera y barro pero la clase alta vivía en cases de piedra y madera. Na práutica había dos ciudaes separaes por unos 10 quilómetros densamente poblaos polos comerciantes.

La seición mayor llamábase El-Ghaba y taba protexida por una muralla de piedra dientro de la cual taba'l centru políticu y relixosu. Ellí atopábense'l palaciu imperial y los montes d'árboles sagraos usaos nos rituales relixosos de los soninké. Construyóse depués una mezquita pa los funcionarios musulmanes.

La otra seición de la ciudá yera la comercial, poblada por numberosos comerciantes árabes y bereberes que construyeron una docena de mezquites. Los Ghanas toleraron l'espardimientu del islam anque nunca se convirtieron, como sí asocedió colos gobernantes de Takrur no que güei ye Senegal.

Decadencia y conquista[editar | editar la fonte]

Estaos formaos tres la descomposición del imperiu de Ghana.

Escontra'l 1059, la crecedera de la población topetó cola espansión del desiertu escontra'l sur, colo que les importaciones d'alimentos crecieron. El creciente poder de los almorávides dexó-yos atacar Ghana en 1062, empobinaos por del xeneral Abu Bakr ibn Umar, que sitió la capital en 1067. El reinu aguantó más de diez años gobernáu por Ghana Bassi y el so socesor Ghana Tunka Menin, con un exércitu de doscientos mil homes.[2] Finalmente, en 1076, Abu Bakr ibn Umar conquistó la capital y forzó a los sos habitantes a convertise al islam. La dominación almorávide, sicasí, nun sobrevivió a la muerte de Abu Bakr en 1087. Los soninké retomaron el control de la rexón, pero col so poder debilitáu.

En 1140, el pueblu sosso del reinu Kaniaga, radicalmente antimusulmán, conquistó gran parte del antiguu imperiu. Diara Kante apoderar de Kumbi Saleh en 1180 y estableció la dinastía Diarisso. El so fíu Soumaoro Kante asoceder en 1203 y obligó al pueblu a paga-y tributos.

En 1230, Maghan Sundiata, el príncipe de la rexón de Kangaba, al suroeste del actual Malí, encabezó una rebelión en favor del emperador mandé de Malí, Sundiata Keïta, contra'l gobiernu sosso. Ghana Soumaba Cisse, vasallu de Sosso. Dempués de la derrota de Soumaoro na batalla de Kirina en 1235, el nuevu gobiernu en Kumbi Saleh declaróse aliáu del Imperiu de Malí, al que pasó a pertenecer a partir de 1240.

Gobernantes[editar | editar la fonte]

Reis d'Awkar[editar | editar la fonte]

  • Kaya Maya o Kaya Maghan: 350 d. C.
  • 21 reis: 350 d. C.-622 d. C.
  • 21 reis: 622 d. C.-750 d. C.

Ghanas de Wagadou[editar | editar la fonte]

  • Mayen Dyabe Cisse o Dinga Cisse: 750 aprox.
  • Ghanas non conocíos: aprox. 750-1040
  • Bassi: 1040-1062
  • Tunka Menin: 1062-1076

Ocupación Almorávide[editar | editar la fonte]

  • Xeneral Abu-Bakr Ibn-Umar: 1076-1087

Ghanas de Wagadou[editar | editar la fonte]

  • Kambine Diaresso: 1087-1090s

Ocupación Kaniaga[editar | editar la fonte]

  • Diara Kante: 1180s-1202
  • Soumaba Cisse vasallu de Soumaoro: 1203-1235

Alianza con Malí[editar | editar la fonte]

  • Soumaba Cisse como aliáu Sundjata Keita: 1235-1240

Ghana actual[editar | editar la fonte]

La Ghana contemporánea nomada n'honor al antiguu Imperiu nun taba nel so territoriu. Según les lleendes tradicionales, los sobrevivientes del Imperiu migraron hasta l'actual Ghana, que los sos pobladores conocíen como comerciantes d'oru.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Soninkara.org El-Bakri rapportait dans son livre " Kitab al Masulik Wa'l Mamalik " que Le roi de l'ancien Ghana pouvait appeler et mettre dans un champs 200000 soldats et plus de 40000 archers sur un simple avis. L'armée avait également une branche de la cavalerie qui utilisait des chevaux importés d'Afrique du Nord.
  2. Africa, Emerging Civilizations In Sub-Sahara Africa

Bibliografía[editar | editar la fonte]