Hydrochoerus hydrochaeris

De Wikipedia
Hydrochoerus hydrochaeris
capibara
Estáu de caltenimientu
Esmolición menor (LC)
Esmolición menor (IUCN 3.1)[1]
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Chordata
Clas: Mammalia
Orde: Rodentia
Suborde: Hystricognathi
Familia: Caviidae
Xéneru: Hydrochoerus
Especie: H. hydrochaeris
Linnaeus, 1766
Distribución

Consultes
[editar datos en Wikidata]

El capibara[2] (Hydrochoerus hydrochaeris) ye una especie de royedor de la familia de los cávidos. Ye'l royedor viviente de mayor tamañu y pesu del mundu. Habita en menaes en rexones de climes tropicales y templaos siempres cerca de l'agua, los que van dende los güelgues del este de Panamá y de Suramérica, al norte y oriente de los Andes, hasta'l centru de l'Arxentina. Ta rellacionáu colos agutíes, les chinchillas, los coipos y los cobayes.[3]

Nome[editar | editar la fonte]

Unu de los sos nomes comunes, capibara, provién del guaraní kapiÿva,[4] que significa 'señor de la yerba';[5] ente que'l so nome científicu hydrochaeris, significa 'puercu d'agua' en griegu.[3]Suel denominase de munches formes, estes varien según el país o la ciudá en que se tea. Les más comunes son:

País Nome
Arxentina Carpincho, puercu d'agua, puercu de ríu, gochu de ríu.
Bolivia Carpincho, capincho, capibara, capivara, capiguara y jochi.
Brasil Capivara.
Colombia Chigüiro, jomo (nos llanos orientales), "ñeque" y ponche.
Ecuador Carpincho, capincho y capibara.
Panamá Ponchu, capibara, chigüiro
Paraguái Carpincho, capincho, capibara y kapi´yva.
Perú Ronsoco.
Uruguái Carpincho, capincho y capibara.
Venezuela Chigüiro, chigüire, y piro-piro.

Morfoloxía[editar | editar la fonte]

Descripción[editar | editar la fonte]

Tien un cuerpu pesáu en forma de barril y una cabeza pequeña, con una pelame parda acoloratáu na parte cimera del cuerpu que se vuelve pardu mariellu na parte inferior. Pueden crecer hasta 130 cm de llargu y llegar a pesar 65 kg. Presenten pies llixeramente palmotiaos, práuticamente escarecen de cola y tienen 20 dientes. Les sos pates posteriores son daqué más llargues que les anteriores, y los hocicos son romos, colos güeyos, narinas y oreyes na parte cimera de la cabeza. Les femes son un pocu más pesaes que los machos.[3]

Cuerpu y pelame[editar | editar la fonte]

Un exemplar nel ríu Beni, Bolivia.

El cuerpu, qu'escarez de cola,[6] ye de forma maciza y redonda, col tueru gordu y cuatro pates curties. Les pates anteriores, tienen cuatro deos y les posteriores, tienen trés, espuestos en manera radial. Los deos gordos y paecer a pezuñes presenten unes pequeñes membranes que los xunen interdigitalmente. Los carpinchos consiguen un llargor de 100 a 130 cm y un altor al llombu de 50 a 60 cm,[7]y les femes suelen ser un pocu más grandes que los machos. El pesu mediu ye de 50 kg nos machos y 61 nes femes; sicasí, el pesu real puede variar ente 27 y 65 kg.[8][9][10] El estinguíu Neochoerus suicidens yera significativamente más grande.

La pelame ye llargu y aspru, pero en delles partes ye tan finu que puede apreciase la piel al traviés d'él. Esto fai que sían unos animales propensos a los solazos, y p'evitalo, se revuelcan na folla pa protexese la piel del sol.[11] La coloración va d'un pardu acoloratáu al gris na parte cimera, ente que la parte inferior tien un color pardu mariellu. Dellos exemplares tienen manches negres na cara, nel llau esterior de les pates y na parte trasera, el llargor del pelo va de 30 a 120 milímetros.

Cabeza y dientes[editar | editar la fonte]

El so craniu paezse notablemente al de los sos parientes cavíidos, hasta nes mesmes proporciones xenerales.
Vista detallada de los incisivos.

Tienen una cabeza notablemente ancha y grande. En rellación colos parientes más próximos a la capibara, el focicu ye más grande y arrondáu, ente que les narinas son pequeñes y tán bastante separaes. Nos exemplares machos, la punta del focicu ta calva y dotada d'una prominencia correspondiente a la glándula olfativa. Les oreyes son pequeñes y redondes, ente que los güeyos atópense asitiaos nos llaos y tamién son pequeños. Como en munchos animales que tienen un estilu de vida parcialmente acuáticu, los güeyos, les oreyes y les narinas del carpincho atópense asitiaos na parte cimera de la cabeza,[6] de manera que cuando salen a alendar de l'agua o a reparar lo que los arrodia, casi nun sobresalen de la superficie.[12]

La fórmula dental d'esti animal ye de 1-0-1-3; lo que quier dicir que cada metá de quexal presenta un diente incisivu, un premolar y trés molares, con un total de venti dientes.[11] Los blancos caltriantes tán dotaes d'un riegu, como en tolos royedores, tán engrandaos y tresformaes n'incisivos ensin raigañu. Detrás de los incisivos abre un espaciu denomináu diastema. Los dientes posteriores tampoco tienen raigaños y tienen una morfoloxía complexa; consisten en prismes d'esmalte dental en forma de corazón o de barres, que tán dixebraes por capes de cementu. Como n'otros royedores, los dientes caltriantes y molares de les capibares crecen constantemente pa compensar la gastadura continua que provoca comer tanta yerba.[5]

Distribución y hábitat[editar | editar la fonte]

El so geonemia ta estremada en dos árees disyuntas.

Caúna de los dos rexones tien la so subespecie correspondiente: Hydrochoerus hydrochaeris isthmius que ye la que vive na parte nord-occidental. Tien un tamañu menor que'l Hydrochoerus hydrochaeris hydrochaeris, que vive na rexón más grande, al este de los Andes.

Pueden vivir en distintos tipos de hábitat, pero amuesen preferencia por dalgunos en concretu. Suelen atopase cerca de llagos, ríos, marismes o manglares.[7] Tamién precisen un suelu firme pa dormir, idealmente con una vexetación trupa que los sirve de proteición. P'alimentase nun tienen problema n'enfusase pola sabana y herbazal. La mayor densidá de población de carpinchos alcuéntrase nes estenses zones húmedes de Suramérica, como'l Pantanal, o la rexón de los Llanos del norte del continente, bañada pol Orinoco. Viven mayoritariamente nes llanures, pero tamién habiten n'altitúes d'hasta 1300 metros per sobre'l nivel del mar. En comparanza con otres especies animales de Suramérica, les capibares toleren abondo bien los cambeos d'hábitat provocaos pola actividá humana, y tamién pueden sobrevivir en zones tresformaes en plantíos o camperes.

Comportamientu[editar | editar la fonte]

Actividá[editar | editar la fonte]

Un exemplar nadando nos esteros del Iberá.

Los carpinchos son animales principalmente crepusculares. Pasen el calor del día en furacos na folla o dientro de les agües.[7] Pa dormir esconder ente una vexetación trupa; nun-yos fai falta nenguna cueva. Sicasí, nes zones onde son fadiaos poles actividaes humanes, camuden y adopten un estilu de vida nocherniegu.

Si un carpincho alvierte peligru, avisa a los demás con una lladrida curtia, y de momentu toos cuerren trotiando con una velocidá equiparable a la d'un caballu con cuenta de ponese a salvo na agua. Pueden buciar y permanecer so l'agua hasta cinco minutos, y son capaces de nadar con tol cuerpu somorguiáu sacante les oreyes, los furos nasales y los güeyos. Otru espertu nadador suramericanu, perteneciente a otra familia de royedores, ye'l coipo (Myocastor coypus). Anque dacuando tamién s'escuenden ente plantes vexetales trupes.

Charles Darwin describía asina'l comportamientu d'esta especie:

Mientres el día tán tendíos ente les plantes acuátiques o van tranquilamente a pacer la yerba de la llanura. Vistos dende cierta distancia, el so pasu y el so color fai-yos paecese a los gochos; pero cuando tán sentaos, xixilando con atención tou lo que pasa, vuelven adquirir l'aspeutu de los sos conxéneres los cavies y los coneyos.

Vida social[editar | editar la fonte]

Viven en grupos, que pueden tar constituyíos por una pareya y les sos críes, o por un grupu más grande d'exemplares adultos. La midida de los grupos varia ente seis y venti animales. En dellos casos raros tamién puede reparase exemplares solitarios, casi siempres machos adultos.

La midida de los grupos y el so estilu de vida depende de la estación del añu y del hábitat. Mientres la estación lluviosa, estender por una gran rexón, de manera que mengua la midida del grupu. Mientres esta estación, comen enforma y atropen una reserva de grasa. La cría de los naciellos tamién se produz principalmente mientres la estación lluviosa, Mientres la estación seca, munchos exemplares axúntense alredor de los ríos y llagos más grandes, formando grupos más numberosos. Mientres esta estación, la mortalidá ye notablemente más alta, yá que aumenta la fame y les enfermedaes y cola desapaición de les plantes que los sirven de proteición, les capibares son más vulnerables a los ataques de los predadores. Investigadores de Venezuela indiquen una media de los grupos de 5,6 animales mientres la estación d'agües y de 15,9 nel mes de marzu, el más secu. En periodos enllargaos de secañu, pueden formase grandes grupos d'hasta cien exemplares, que s'axunten cerca de les agües que queden. Anque estos agrupamientos son inestables y nun duren enforma.

Vista fronteru d'un exemplar.

Cada grupu tanto familiar como mistu ta lideráu por un machu dominante,[12] que de normal ocupa esta posición mientres munchos años. Dempués vienen una o diverses femes coles sos críes y dacuando los machos subordinaos tamién formen parte del grupu. La xerarquía suel ser estable y tar bien marcada tantu ente los machos como ente les femes, y establezse per mediu de combates parcialmente agresivos.

Cada grupu habita nun territoriu d'ente 5 y 17 hectárees.[13] Anque, los animales suelen permanecer dientro d'una rexón d'unes 10 hectárees de superficie, que defenden contra les incursiones d'otros exemplares de la mesma especie. Marquen el territoriu per mediu de glándules odoríferas;[13] nos machos atópense asitiaes sobre la ñariz, y los dos sexos tienen na rexón del cursu (glándules anal).

Comunicar ente ellos per mediu d'una variedá de vocalizaciones. Ente ellos hai un soníu paecíu al ronroneo de los gatos, qu'indica sumisión, un berru d'alarma paecíu a una lladrida de perru, una manera de clic qu'espresa felicidá, xiblíos estridentes y gurníos.[14]

Alimentación[editar | editar la fonte]

La dieta compónse principalmente de yerba terrestre y complementar de xemes en cuando con plantes acuátiques. Dacuando entren en plantíos y aliméntense, por casu, de cañes d'azucre, sandíes o maíz. La creencia estendida que los pexes tamién formen parte de la dieta de les capibares ye falsa. Tienen un aparatu dixestivu desaxeradamente eficiente que-yos dexa subsistir con una dieta'l 75 % de la cual compónse de namái ente cuatro y seis especies de plantes,[15]y dempués dexen de comela mientres un tiempu, dexando que les plantes d'esta especie recupérese enantes de volver comé-yla.[16]

El so aparatu dixestivu presenta diverses adautaciones a la so dieta, como un intestín más llargu y un ciegu en forma de sacu engrandáu. De manera similar a otros royedores, como los cobaya, o los lagomorfes, los carpinchos practiquen la coprofagia o ingestión ocasional de los escrementos. Les fieces cecales son una forma blando y adesivo d'escrementos, que tán lleldaos por unes bacteries especiales nel ciegu, y que son vueltos inxerir darréu dempués de la escreción, d'esta manera, pueden estrayer el máximu de nutrientes de los sos alimentos ricos en celulosa.[7]Cuando los escrementos son espulsaos definitivamente per segunda vegada, son ovales y secos.

Les capibares, como les cobayas, nun pueden producir vitamina C por sigo mesmes, de manera qu'han de llograla per mediu de la so alimentación. En dellos exemplares en cautividá, que tuvieren evidentemente mal alimentaos, reparóse casos d'escorbutu.[17]

Reproducción[editar | editar la fonte]

Críes de Capibara cola so madre.
Capibara de pocos meses d'edá.

El machu ye quien toma la iniciativa na copulación, yá que ye él, el qu'escuerre la fema, primero per tierra y dempués dientro de l'agua. L'apareyamientu tien llugar n'agües pocu fondes, dempués d'ente seis y ocho rápidos emburries, l'actu sexual llega al so fin. El coitu puede repitise dempués d'un ratu, hasta venti veces o bien cola mesma pareya o con pareyes distintes.

L'apareyamientu puede tener llugar en cualquier dómina del añu, pero la mayoría de nacencies suelen ser na estación lluviosa (d'abril a mayu nel norte de Suramérica y n'ochobre al sur del continente). Xeneralmente, cada fema pare una vegada per añu, pero si les condiciones climátiques son favorables pueden faelo dos veces. El periodu de xestación dura unos 110 díes na subespecie septentrional y unos 150 na meridional. Les capibares son multíparas, y cada partu componer d'una media de cuatro críes, pero puede variar entres dos y ocho.[18] Les femes tienen diez mugrones que tán asitiaos por pareyes nel banduyu.

Nun constrúin niales, y pueden dar a lluz en cualquier sitiu del so territoriu. Les críes son marcadamente precoces, pesen aproximao 1500 g al nacer, presenten una pelame completa y colos dientes permanentes. Poco dempués de la nacencia, les críes son capaces de comer yerba y pasen a ser independientes dempués de trés o cuatro meses. Les críes formen un grupu propiu dientro del grupu principal.[6][5] Dambos sexos asumen el maduror sexual aproximao a los ventidós meses d'edá.[6]

La so llonxevidá n'estáu natural varia ente ocho y diez años, ente que los exemplares en cautividá pueden llegar a los dolce años.[7]

Enemigos naturales[editar | editar la fonte]

El so depredadores naturales más importantes son sobremanera félidos como'l yaguar o'l ocelote, pero tamién los foinos selváticos y los caimanes. Dacuando, les críes son víctimes d'aves de presa como les harpíes, o de reptiles como l'anaconda.[7]

Rellación colos humanos[editar | editar la fonte]

Los pueblos indíxenes suramericanos yá les cazaben pa consumir la carne procesando la piel y utilizando los dientes caltriantes con fines decorativos. Tamién tienen un papel na mitoloxía d'estos pueblos. Nes creencies tradicionales de los yanomamos, cada naciellu tien un doble en forma de capibara o de tapir que-y da la fuercia vital: si'l doble animal muérrese, tamién va morrer la persona.

Caza y usos[editar | editar la fonte]

Talabartería[editar | editar la fonte]

Son cazaos pola so piel y la so carne.[19]Nes rexones del conu sur americanu (rioplatense) hai cazadores profesionales conocíos como «carpincheros», que practiquen la caza del citáu mamíferu con fines comerciales. Tamién son bien numberoses les persones que los cacen pa usu propiu, y del mesmu suela aprovechar la so piel como un cueru, de color marrón claru y con pequeñes manches más clares, que ye especialmente apreciáu pa la talabartería en Venezuela, Paraguái y na Arxentina pa la confección de guantes, calzáu, petrines y chaquetes de cueru. Tamién a partir de la mesma ellabórense bridas, montadures y fústigas.[20] De la grasa del capibara estrayi'l so aceite, el que s'emplega como una melecina d'orixe natural.

Como fonte de proteína[editar | editar la fonte]

La so carne ye magra, de fuerte golor y de bona calidá, con escasa grasa y presenta un bien so conteníu de colesterol. Ye consumida especialmente nes llanures de Colombia y Venezuela, onde la salen dempués d'ensugala, poner n'escabeche y comer nos díes d'astinencia. Ye creencia estendida en Suramérica qu'esistiría un antiguu documentu eclesiásticu oficial que lu clasificaría ente los pexes», por motivu de la so manera de vida acuáticu, el so golor similar al del pexe y la so piel poco peluda,[11][4][21][22] anque ye una lleenda, y esisten lleendes similares n'otres relixones de la Tierra sobre otros animales acuáticos, como por casu los castores.

N'Arxentina, Brasil y Uruguái, la carne sirve principalmente pa faer salchiches. Na Arxentina hasta esisten criadorios comerciales de la especie en delles provincies del mariña fluvial.[23] N'en la rexón de los llanos de Colombia y Venezuela, por causa de los múltiples usos d'esti animal, yá hai intentos de criar a los chigüiros, similares a la esperiencia arxentina; en granxes con fines comerciales.[24]

Caltenimientu y amenaces[editar | editar la fonte]

Munchos de los hábitats fayadizos pa esta especie alcuéntrase en rexones bien utilizaes pal llendo. Como los humanos preparen fontes d'agua pa los sos animales, embriven la cantidá de carnívoros per mediu de la caza y como los bovinos caltienen la yerba curtio, en munches zones producióse un aumentu de la so población. Censos de los llatifundios bovinos de la rexón de los Llanos revelaron una densidá de Hydrochoerus hydrochaeris d'ente 50 y 300 /km². Los propietarios de terrenes de llendo escorrer, especialmente mientres la estación seca, yá que consideren que les capibares afaren cola comida de los sos animales. Sicasí munches persones consideren que ye cruel la matanza de dichu animal per parte d'estos llatifundistes, yá que se fai a garrotazos, disparos o con perros de caza.

Nel Brasil principalmente, esisten persones que creen que ye bonu cazales polos daños que supuestamente causen nos cultivos industriales; tales como'l de la soya y el miyu, y especialmente nos plantíos d'arroz, onde podríen causar una devastación considerable. En dichos sitios considérase-yos equivocadamente como a una plaga.[24]

Nes rexones en que son cazaos en cantidaes comerciales, como por casu nes rexones de la frontera colombo-venezolana, yá son raros los sos avistajes per parte de los locales.[ensin referencies] N'otres naciones, como nel Perú, el so númberu amenorgóse drásticamente o sumieron de resultes del so consumu voraz y/o la desapaición del so hábitat.[ensin referencies] Anque, polo xeneral son abondoses y tienen nuna amplia distribución n'otres rexones del continente suramericanu, nun se-yos considera una especie amenazada por tal motivu.

Doma[editar | editar la fonte]

Delles persones tienen exemplares d'esta especie como animal de compañía. A pesar del so gran tamañu y exoticidad, pueden ser compañeros xentiles. Ye necesariu esterilizar a los machos a la edá ente 6 y 9 meses pa evitar que se vuelvan agresivos y territoriales. Como otros royedores, puédese-yos domar por qu'apriendan a faer ciertos trucos, como sentase o pidir comida. Les capibares de compañía tán consideraos animales candiales y llimpios.[25]

Como animal de compañía, ye necesariu poder satisfaer toles necesidaes d'un animal d'esti tipu, como un abellugu onde acovecese, comida fayadiza, yerba y paya, según un espaciu d'agua onde pueda xugar (ensin agua onde poder bañase, les capibares pueden desenvolver un trestornu cutaneu qu'en dellos casos puede aportar a mortal). Nel casu de cases particulares, esta última necesidá puede consiguise con una piscina prefabricada grande.[25]

Sistemática y taxonomía[editar | editar la fonte]

Cavia aperea , pequeñu royedor de Suramérica ta estrechamente rellacionáu con Hydrochoerus hydrochaeris.

Hydrochoerus hydrochaeris ye l'únicu representante viviente de la familia de Hydrochoerinae.[26] Anque investigaciones xenétiques demostraron que'l royedores del xéneru Kerodon tán rellacionaos más estrechamente con Hydrochoerus hydrochaeris que colos cobayas (Cavia porcellus), de manera que Hydrochoeridae resultó un grupu parafiléticu. Los sistemáticos modernos, como Wilson & Reeder (2005), clasifiquen a Hydrochoerus hydrochaeris dientro del grupu de los cávidos (Caviidae) y arrexuntar con Kerodon dientro la subfamilia Hydrochoeridae. Dientro de los royedores, pertenecen a la superfamilia de los cavioïdeus, igual que los agutíes (Dasyproctidae), les pacas (Cuniculidae) y los pacaranas (Dinomyidae).

Los antepasaos fósiles de Hydrochoerus hydrochaeris, tán representaos por diversu xéneros a partir del Miocenu cimeru.[27] Les formes más primitives tán clasificaes dientro la subfamilia de los cardiaterinos, qu'anque ye parafilética, los representantes más recién del grupu desenvolver a partir d'elles. Conozse la subfamilia de los protohidroquerinos del Pliocenu, col únicu xéneru Chapalmatherium (tamién conocíu como Protohydrochoerus). El craniu d'estos animales yera'l doble de grande que'l del H. hydrochaeris actual, y los sos miembros tamién yeren considerablemente más llargos. La subfamilia de los hidroquerinos, a la cual pertenez el H. hydrochaeris, apaeció nel Pliocenu superior.[27] Toes los restos fósiles de royedores xigantes provienen del continente americanu.

En delles sistemátiques, les dos subespecies descrites más arriba, H. h. isthmius y H. h. hydrochaeris, tán clasificaes como especies distintes.

En cuanto al nome científicu correutu del xéneru, hai un llargu discutiniu ente'l nome Hydrochoerus, creáu por Brisson en 1762, y el nome Hydrochaeris, instauráu por Brünnich en 1772. Dambos nomes provienen de les pallabres griegues hydros (agua) y choiros (puercu). El nome dau por Brisson foi refugáu mientres enforma tiempu, yá que nun se conformaba nes normes de la nomenclatura binomial. Anque la Comisión Internacional de Nomenclatura Zoolóxica declaró válidu'l nome de Hydrochoerus por cuenta del so ampliu usu, de manera que Hydrochoerus hydrochaeris ye'l nome científicu correutu.

Una exemplar de compañía con un arnés.

Lliteratura[editar | editar la fonte]

El chigüiro, como se-y conoz en Colombia, fíxose popular gracies a los llibros infantiles del escritor colombianu Ivar Da Coll. Dende entós consolidóse como un clásicu de los llibros d'imáxenes en Llatinoamérica cola saga Chigüiro (Norma, 1987), conformada por seis histories ensin pallabres ("Chigüiro chistosu", "Chigüiro atopa ayuda", "Chigüiro viaxa en chiva", "Chigüiro y el bañu", "Chigüiro y el llapiceru" y "Chigüiro y el palu").[28] Esta saga complementóse con nuevos títulos publicaos pola editorial Babel ("Chigüiro Abo y Arreya", "Chigüiro Rata Ratón" y "Chigüiro vase"). [29]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Queirolo, D., Vieira, Y. & Reid, F. (2008). «Hydrochoerus hydrochaeris» (inglés). Llista Roxa d'especies amenazaes de la UICN 2012.2. Consultáu'l 25 de xunu de 2013.
  2. URL de la referencia: http://www.sabencia.net/nomenclator.php.
  3. 3,0 3,1 3,2 «Capybara» (inglés). Chester Zoo (RU). Consultáu'l 29 de payares de 2009.
  4. 4,0 4,1 «Capybara Natural History» (catalán). JunglePhotos.com. Consultáu'l 28 de payares de 2009.
  5. 5,0 5,1 5,2 «Capybara Bristol Zoo Gardens» (inglés). Consultáu'l 29 de payares de 2009.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 «Capybara» (inglés). British Broadcasting Corp.: Science and Nature: Animals. Consultáu'l 28 de payares de 2009.
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 7,5 7,6 «Capybara». Zoo de Phoenix (2006). Consultáu'l 29 de payares de 2009.
  8. «Capybara Facts» (inglés). Smithsonian National Zoological Park. Consultáu'l 28 de payares de 2009.
  9. The Encyclopædia Britannica (1910) Capybara(de Google Books)
  10. «Capybara» (inglés). Palm Beach Zoo.. Consultáu'l 28 de payares de 2009.
  11. 11,0 11,1 11,2 «Capybara fact sheet» (inglés). Consultáu'l 29 de payares de 2009.
  12. 12,0 12,1 Ian Willoughby (2002). «Predation Defense». The Capybara. Consultáu'l 28 de payares de 2009.
  13. 13,0 13,1 Herrera, Y. & D. W. Macdonald (1989). «Resource utilization and territoriality in group-living capybara». Journal of Animal Ecology 58. páxines 667-680. 
  14. Ian Willoughby (2002). «Vocalizations». The Capybara. Consultáu'l 28 de payares de 2009.
  15. Quintana, R. D., S. Monge, et al. (1998). «Feeding patterns of capybara Hydrochaeris hydrochaeris (Rodentia, Hydrochaeridae) and cattle in the non-insular area of the Lower Delta of the Parana River, Arxentina». Mammalia 62:  páxs. 37-52. 
  16. Barreto, G. R. i Y. Ferrera (1998). «Foraging patterns of capybaras in a seasonally flooded savanna of Venezuela». Journal of Tropical Ecology 14:  páxs. 87-98. 
  17. GR Cueto, R Allekotte, & FO Kravetz (2000). «Scurvy in capybaras bred in captivity in Argentine». Journal of Wildlife Diseases 36:  páxs. 97-101. http://www.jwildlifedis.org/cgi/reprint/36/1/97. Consultáu'l 24 de xineru de 2010. 
  18. The Encyclopædia Britannica (1910) Capybara (de Google Books)
  19. Adriana Maldonado-Chaparroa & Daniel T. Blumstein (2008). «Management implications of capybara (Hydrochoerus hydrochaeris) social behavior». Biological Conservation 141. 
  20. Smith, N. J. H. (1981). "Caimans capybaras otters manatees and man in amazonia." Biological Conservation 19(3): 177-187.
  21. Lipske, Michael. The Ranchers' Favorite Rodent. National Wildlife Federation (Feb/Mar 2006, vol. 44 non. 2)|consulta: 24-01-2010
  22. "In Days Before Easter, Venezuelans Tuck Into Rodent-Related Delicacy", Brian Ellsworth, New York Sun (24 de mazu de 2005)
  23. Teunoloxía pal manexu y cría del carpincho
  24. 24,0 24,1 Katia Maria Paschoaletto Michi de Barros Ferraz, Marrie-Anne Lechevalier, Hilton Thadeu Zarate do Couto & Luciano Martins Verdade (2003). «Damage caused by Capybaras in a corn field». Scientia Agricola 60. páxines191-194. http://www.scielo.br/pdf/sa/v60n1/14563.pdf. Consultáu'l 24 de xineru de 2010. 
  25. 25,0 25,1 «Capybaras in captivity» (inglés). Consultáu'l 28 de payares de 2009.
  26. Mones, Á. 1991. Monografía de la familia Hydrochoeridae (Mammalia: Rodentia). Sistemática - Paleontoloxía - Filoxenia - Bibliografía. Courier Forschungsinstitut Senckenberg, 134:v + 1-235, figs. 1-50. Frankfurt
  27. 27,0 27,1 The Paleobiology Database |fechaaccesu=24-01-2010. Información taxonómica y de distribución sobre'l rexistre fósil de plantes y animales.
  28. . Consultáu'l 1 de payares de 2015.
  29. . Consultáu'l 1 de payares de 2015.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Mones, Álvaro y Ojasti, Juhani (1986). Hydrochoerus hydrochaeris. Mammalian Species. (264):1-7, figs. 1-3.. ISSN 0076-3519.
  • Mones, Álvaro y Ojasti, Juhani (1991). Monografía de la familia Hydrochoeridae (Mammalia: Rodentia). Sistemática - Paleontoloxía - Filoxenia – Bibliografía Courier Forschungsinstitut Senckenberg 134:v + 1-235, figs. 1-50.
  • Mones, A. y Kühl de Mones, O. (1981). Estudio sobre la familia Hydrochoeridae (Rodentia), X. Nomenclatura vernácula del xéneru Hydrochoerus Brisson, 1762 1(15):225-257, fig. 1.
  • Nowak, Ronald M. (1999). Walker's mammals of the world. ISBN 0-8018-5789-9.
  • Wilson, D. E. y Reeder, D. N. (2005). Mammal Species of the World. ISBN 0-8018-8221-4.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]