Indíxenes d'América

De Wikipedia
(Redirixío dende Amerindiu)
Indíxenes d'América
etnia, grupo de población (es) Traducir y grupu d'humanos
pueblo indígena (es) Traducir y americanos (es) Traducir
Mapa d'allugamientu
Cambiar los datos en Wikidata

Los indíxenes americanos o indios americanos, tamién llamaos aboríxenes, amerindios, nativos americanos, indoamericanos, indíxenes o indios, son los pobladores orixinarios d'América y los sos descendientes que caltienen la so cultura y reconócense como tales.[nota 1] Dellos autores esclúin d'ente los amerindios a los esquimales y dacuando tamién a los pueblos de llingües na-dené, yá que acordies cola hipótesis amerindia'l so orixe etnolingüístico y llegada a América foi posterior.

Orixe del nome[editar | editar la fonte]

Muyer quechua en traxe folclóricu cuzqueño, Andes, Perú.

Los viaxes de Cristóbal Colón en 1492 buscaben algamar una ruta a Asia que dexara evitar el pasu pol Mediterraneu Oriental, bloquiáu entós polos turcos. Los cálculos de Colón, por demás optimistes, lleváronlu a pensar que la ruta occidental yera más curtia de lo que ye en realidá. Al llegar a América aproximao nel plazu que los sos cálculos indicaben que llegaría a les mariñes de Cipango —l'actual Xapón—, nun reconoció'l territoriu como lo que yera, y creyó pela cueta llegar a «les Indies», el nome xenéricu pal estremu Oriente asiáticu

El «descubrimientu d'América» nun se reconoció como tal nun primer momentu, y nun sería hasta años más tarde cuando Américo Vespucio afayaría l'error. A los nativos de les tierres descubiertes llamóse-yos, en virtú del tracamundiu, «indios».

Anque'l descubrimientu de Vespucio dexó correxir la cartografía, nel usu llingüísticu el tracamundiu perpetuar nel nome dau a los nativos. Na mayoría de les llingües europees, la pallabra indiu ye la mesma pa los nativos de la India y pa los pueblos autóctonos americanos. En dalgunes, sicasí, esisten dos pallabres distintos; por casu, los nativos de la India n'alemán denominar Inder, en polacu Hindus y los pueblos americanos respeutivamente Indianer y Indianerin.

Nel sieglu XX, denominar a los nativos orixinales del “Nuevu Mundu” indios, o'l so equivalente n'inglés, indian, volvióse políticamente incorreutu y surdieron una serie de nomes alternos aceptaos tantu en castellán como n'inglés. Indoamericano, indíxena, indíxena americanu, amerindiu y orixinariu tuvieron vixencia n'idioma español y American Indian, Native American y First Nations fueron dalgunos de los nuevos apellativos utilizaos n'inglés.

Magar la gran mayoría de países d'América tienen poblaciones indíxenes, estes son mayoría namái en Guatemala y Bolivia, ente qu'en Méxicu, Perú y Ecuador diches poblaciones son proporcionalmente menores que nos dos países anteriores, una y bones estos países contienen mayor cantidá de mestizos, a diferencia de los dos primeros, que tuvieron poco mestizaje.

En Paraguái, tiense la llingua aborixe guaraní, como unu de los dos idiomes oficiales del país dende la Constitución Nacional de 1992.

N'Estaos Xuníos, les reserves indíxenes tienen estatus de “soberanes”, y les sos lleis y gobiernos tribales tán percima de les normatives municipales y lleis estatales, y solo per debaxo de les lleis federales y la Constitución, estableciendo una rellación de “gobiernu a gobiernu”.[1]

Historia[editar | editar la fonte]

Home mapuche en Chile.
Neñu navajo nel desiertu de Chihuahua, Méxicu.
Muyeres maya na Antigua Guatemala, Centroamérica.

Según la teoría más conocida y aceptada sobre la llegada del home a América, los indíxenes americanos baxen de grupos de cazadores pañadores d'orixe siberianu que migraron a América pol estrechu de Bering mientres la postrera glaciación Würm. Pero ciertos descubrimientos revesosos recién, como Pedra Furada, en Brasil, y Monte Verde, en Chile, paecen contradicir esta teoría, indicando una posible colonización anterior a la siberiana. Como nel restu del mundu, sacante África, la colonización humana d'estes tierres vieno acompañada de la práutica estinción de tola megafauna local, quitando dalgunos bóvidos, como'l bisonte.

Escontra'l 2500 e. C. había yá importantes comunidaes agrícoles, anque la civilización más antigua foi la de Caral, nel Perú, que los sos nicios más antiguos remontar al 3000 e. C.

Les altes cultures precolombines surdieron en Mesoamérica y Suramérica. De norte a sur podemos nomar a los mexiques, mixteques, tolteques, mayes, chibchas y inques. Sicasí, n'América del Norte los asentamientos humanos nun algamar un nivel cultural tan complexu como nes civilizaciones antes señalaes, en parte pol so menor densidá de población y, sobremanera, poles sos actividaes seminómades.

Créese que, nel sieglu XI de nuesa yera, viquingos d'orixe noruegu establecieron les primeres colonies europees n'América, concretamente no que güei se llama Nueva Escocia, anque la so estancia debió de ser bien curtia y la so repercusión sobre los indíxenes americanos non bien importante.

A partir de 1492, empecípiase la colonización europea d'América. L'Imperiu español espandir nos territorios d'América so la bandera de la evanxelización. La colonización española traxo'l reemplazu de los sistemes locales de gobiernu y l'imposición d'alministraciones suxetes a la corona de Castiella. Xunto coles aiciones militares, la suxeción de los nativos a sistemes de trabayu forzáu —mites, encomiendes y otros rexímenes— y el contautu con enfermedaes pa les cualos escarecíen d'anticuerpos causaron una abrupta amenorgamientu na población indíxena americana. Nes rexones de colonización portuguesa, inglesa y francesa, la continuidá cultural indíxena americana foi menor, como s'acaba de señalar; siendo qu'en rexones de soberanía castellana, les costumes natives caltener na so gran mayoría.

Trés de les llingües indíxenes americanes, quechua (Bolivia, Ecuador y Perú), aimara (Bolivia y Perú) y guaraní (en Paraguái, y dende el 2004 na provincia de Corrientes, Arxentina) algamaron rangu de cooficialidá. Amás, tantu en Méxicu[2] como en Venezuela[3] les llingües indíxenes algamaron la reconocencia de llingües nacionales.

Tamién esistieron presidentes indíxenes como Benito Juárez en Méxicu, Evo Morales en Bolivia, Alejandro Toledo y Ollanta Humala en Perú, y anguaño hai candidatos presidenciales como César Acuña y Verónika Mendoza

Aspeutos culturales[editar | editar la fonte]

Indíxena tocando una zampoña.

La cultura de los indíxenes d'América varia descomanadamente. La llingua, la vistimienta y les costumes varien abondo d'una cultura a otra. Esto debe a la estensa distribución de los americanos y a les adautaciones a les distintes rexones d'América. Por casu, por cuenta de la rexón semidesértica, los chichimecas d'Aridoamérica nunca llegaron a formar una civilización como les de Mesoamérica, los sos vecinos al sur. De resultes d'esto, los chichimecas formaron una cultura basada na práutica de nomadismu. Anque los azteques ya inques formaron civilizaciones estenses y riques, la vestidura de dambos dependía enforma del clima de les sos tierres. En Mesoamérica, onde'l clima ye más caliente, solíen usar menos vistimienta que los habitantes de los Andes. Aun así, hai delles carauterístiques culturales que la mayoría de los indíxenes americanos practicaben.

Música[editar | editar la fonte]

Neña pijao.

Los aliento y les percusiones fueron los preseos mayormente usaos poles cultures indíxenes d'América. En casi tou Estaos Xuníos y Canadá, la música foi acompañada de percusiones monofónicas. Créese que nel centru de Méxicu y Centroamérica la música foi fecha a partir d'escales pentafónicas. Suelse considerar qu'antes de la llegada de los españoles, la música yera indixebrable de les festividaes relixoses, festividaes qu'incluyíen una gran variedá de instrumentos de vientu y percusión como tambores, flautes, conches de cascoxu (usaos como trompeta) y tubo d'agua. Tocantes a los preseos de cuerda, dellos grupos llegaron a emplegalos utilizando elementos naturales (frutos y tueros acovanaos) ya inclusive el cuévanu bucal como caxa de resonancia; usualmente nun s'emplegaron sinón dos o trés cuerdes enterriaes sobre dalgún arcu, mesmes que yeren puntiaes, con o ensin plectro, ensin formar lo que n'Occidente se conoz como harmonía. Polo xeneral puede dicise que nun se tien una idea precisa de cómo pudo ser aquella música, yá que nun se caltienen documentos con notación musical; sicasí dellos cronistes españoles, los misioneros, señalen que les percusiones sirvíen como medios de comunicación y narren que foi tal la so sonoridá al llegar que los axorizaba.

Dempués de la entrada de los españoles, el procesu de conquista espiritual viose favorecíu, ente otres coses, pol serviciu musical llitúrxicu al que s'integró a los indíxenes que les sos dotes musicales llegaron a sorprender a los misioneros. Fueron de tal magnitú les dotes musicales de los indíxenes que llueu aprendieron les regles del contrapuntu y la polifonía ya inclusive el manexu virtuosu de los preseos, ello ayudó a que nun fueren solicitaos más músicos traíos d'España, lo cual fadiaba significativamente al cleru. La solución que se plantegó foi nun emplegar sinón a ciertu númberu d'indios nel serviciu musical, nun enseña-yos contrapuntu, nun dexa-yos tocar ciertos preseos (aliendos metales, por casu, en Oaxaca, Méxicu) y, a lo último, nun importar más preseos por que los indios nun tuvieren accesu a ellos. Esto postreru nun foi óbice pal gocie musical de los indíxenes, quien esperimentaron la construcción de preseos, particularmente de cuerdes estregaes (violinos y contrabaxos) o puntiaes (terceroles), ye ellí onde podemos atopar l'orixe de l'agora llamada música tradicional que los sos preseos tienen una afinación propia y una estructura típica occidental.

Tocantes a la fusión de tradiciones musicales, en Méxicu caltiénense dos pequeñes obres sacres de don Hernando Franco Dios itla tonantzin y In ilhuicac, que combinen el métodu contrapuntístico occidental, cola llingua náhuatl y una rítmica non bien común qu'introduz lo que paecieren dellos errores contrapuntísicos que más qu'accidentes son provocaos.

Agricultura[editar | editar la fonte]

Nel cursu de mil años, una gran cantidá d'especies de plantes fueron adomaes, creaes y cultivaes nel continente americanu. Calcúlase que más de la metá de la producción de cultivos del mundu vien de plantes primeramente desenvueltes polos indíxenes d'América. En munchos casos, la xente indíxena creó especies totalmente nueves de delles xabaces que yá esistíen, como ye'l casu del maíz creáu del teosinte montés de los valles del sur de Méxicu. Un gran númberu d'estos productos agrícoles entá caltienen los sos nomes afechos de la pallabra en náhuatl o quechua.

Ente les téuniques agrícoles desenvueltes polos indíxenes americanos atópense l'asociación de cultivos como la milpa mesoamericana o la chacra andina, el cultivu n'andenes y diverses clases de sistemes de riego. La tierra negra amazónica ye un suelu bien fértil creáu por aición humana, pero alderica si la so formación foi intencional.

Ente les téuniques del tratamientu d'alimentos destáquense la nixtamalización, qu'aumenta la disponiblidad de nutrientes del maíz, y l'ellaboración de chuño (papes deshidratadas por conxelación).

Una llista parcial de los cultivos d'orixe americanu inclúi:

Principales cultivos en Norteamérica (tamién conocíos como «los cuatro hermanes»):

Otros cultivos conocíos mundialmente:

Cultivaos regionalmente:

Fontes proteíniques amerindies:

Usos ceremoniales:

Otros cultivos:

Teunoloxía[editar | editar la fonte]

La llindada distribución d'animales de carga disponibles pa la doma ensin dulda ye unu de los factores qu'enzancó'l tresporte na América prehispánica. Amás la configuración del continente empobináu según la exa norte-sur enzancaba l'espardimientu de ciertos cultivos al variar el clima enforma cola llatitú. Nótese que Eurasia tien una orientación predominante este oeste lo que dexó l'espardimientu de ciertes teunoloxíes y cultivos a lo llargo de franxes en que la llatitú variaba pocu.[ensin referencies]

A la llegada de los europeos a América la metalurxa yera d'usu llindáu y cuntaba con poco espardimientu. Práuticamente toles sociedaes americanes de la dómina precolombina valir de ferramientes de piedra.

En dellos aspeutos particulares les civilizaciones americanes llograron importantes ésitos. En Mesoamérica la conocencia del calendariu y l'astronomía había alcanzáu niveles de desenvolvimientu notables. Tocantes a l'agricultura los azteques usaron sistemes d'agricultura intensiva basaos en chinampes con producciones totales d'alimentu per hectárea probablemente bien cimeres a la d'otros llugares del planeta. Inclusive dalgunos de los cultivos americanos yeren especialmente granibles, el maíz cuando foi lleváu a China por casu resolvió en gran parte problemes de fame y foi un cofactor responsable de la esplosión demográfica d'esa área xeográfica escontra'l sieglu XVIII.[4]

Llingua[editar | editar la fonte]

Árees de distribución de delles de les llingües amerindies más falaes en Llatinoamérica a principios del sieglu XXI:      Náhuatl      Llingües mayes      Quechua      Aimara      Guaraní      Mapudungún

El continente americanu ye una de les zones más diverses dende un puntu del orixe etnolingüístico de les sos poblaciones. Tiense documentación de cerca de 900 llingües indíxenes distintes, anque'l númberu orixinal sería mayor y un númberu de llingües sumieron ensin ser documentaes. Na actualidá inda cerca de 500 llingües cunten con falantes, la mayor parte d'elles con namái unos pocos miles de falantes. La clasificación de filoxenética de les llingües indíxenes d'América arrexuntar nunes 80 unidaes filoxenétiques bien asitiaes, amás de más d'un centenar de llingües ensin clasificar más. Les comparances de más llargu algame que pretenden probar el parentescu ancestral ente estes families llingüístiques, ye revesosu una y bones frecuentemente recurre a téuniques non tan esixentes como'l métodu comparativu estrictu.

Ente les clasificaciones de llargu algame, probablemente la más polémica y tamién, una de les más influyentes ye la hipótesis amerindia debida a Joseph Greenberg (1987) que suxure que n'última instancia les llingües indíxenes americanes pueden arrexuntase en tres unidaes filoxenétiques:[5]

Greenberg amás propón una división en grupos de les llingües amerindies sobre una evidencia llingüística. Sicasí, la mayoría d'americanistes consideren insuficiente la evidencia na que se basa Greenberg como por que la so resultancia seya fiable y ello ye que otros especialistes como Campbell consideren que la propuesta de Greenberg non yá ye inconcluyente, sinón amás altamente especulativa.[6]

Aspeutos antropolóxicos y xenéticos[editar | editar la fonte]

Los amerindios en xunto representen una de les poblaciones humanes onde más frecuente ye'l grupu sanguineu O dientro del sistema ABO. En nengún otru continente la población nativa tien un porcentaxe tan alto d'esi grupu sanguineu.[7]

L'analís d'ADN nos sos trés distintos campos (xenética autosomal, mitocondrial y del cromosoma Y) demuestra qu'hai una cercanía evidente ente tolos pueblos nativos d'América. Asina, atopamos alta uniformidá xenética a lo llargo del continente, mayor qu'en cualesquier otru. Coles mesmes, estos analises confirmen les teoríes del poblamientu d'América a partir de la rexón de Siberia escontra'l final de la Edá de xelu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. “Pueblos indíxenes” ye un términu que se refier a los pueblos que cumplen los siguientes trés criterios: (i) son descendientes de los pueblos qu'habitaben la rexón d'América Llatina y el Caribe na dómina de la Conquista o la colonización; (ii) sía'l que quier la so situación xurídica o'l so allugamientu actual, caltienen, parcial o totalmente, les sos propies instituciones y práutiques sociales, económiques, polítiques, llingüístiques y culturales; y (iii) se autoadscriben como pertenecientes a pueblos o cultures indíxenes o precoloniales.
    Los términos “pueblos”, “integridá territorial” y “territoriu” son utilizaos nel so sentíu xeneral, y el so usu nun tendrá d'interpretar se como teniendo implicación dalguna no qu'atañe a los derechos que pueda conferise a dichos términos nel derechu internacional. L'algame d'estos términos nel contestu de la presente política ta suxetu a les mesmes llimitaciones a ellos atribuyíes nel Conveniu 169 de la Organización Internacional del Trabayu (OIT). Fonte: Política operativa sobre pueblos indíxenes y Estratexa pal desenvolvimientu indíxena. Bancu Interamericano de Desenvolvimientu, Washington, D.C. Serie d'estratexes y polítiques sectoriales del Departamentu de Desenvolvimientu Sostenible. La política (OP-765) y l'estratexa (GN-2387-5) fueron aprobaes pol Direutoriu Executivu del Bancu'l 22 de febreru de 2006.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. en:Tribal sovereignty
  2. Llei de Derechos Llingüísticos, formatu pdf
  3. Ver Constitución de Venezuela de 1999
  4. Clive Ponting (1991): Historia verde del mundu, ed. Paidós, ISBN 84-7509-840-1, p. 162
  5. Greenberg, Joseph; Ruhlen, Merritt (4 de setiembre de 2007). An Amerind Etymological Dictionary (pdf), 12, Stanford: Dept. of Anthropological Sciences Stanford University. Consultáu'l 27 de xunu de 2008.
  6. Ver por casu Crítiques contra la hipótesis amerindia
  7. RACIAL & ETHNIC DISTRIBUTION of ABO BLOOD TYPES, BLOODBOOK.COM

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Artículu de traducción automática a partir de "Indígenas de América" que necesita revisión. Quita l'avisu cuando tea correxíu.