Brigaes Internacionales

De Wikipedia
Brigaes Internacionales
paramilitar y legión extranjera (es) Traducir
Llocalización
Sede Albacete
Direición Segunda República Española
Francia
Italia
Alemaña
Polonia
Xunión Soviética
Estaos Xuníos
Reinu Xuníu
Bélxica
Checoslovaquia
Rumanía
Yugoslavia
Hungría
Albania
Canadá
Suecia
Suiza
Bulgaria
República d'Irlanda
Historia
Fundación18 setiembre 1936
Disolución 23 setiembre 1938
Fundador Partíu Comunista d'España
Bolsa de valores Fuerzas Armadas de la República Española (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Les Brigaes Internacionales fueron unidaes militares compuestes por voluntarios estranxeros de más de 50 países que participaron na Guerra Civil Española xunto al exércitu de la Segunda República Española, enfrentándose al bandu subleváu contra'l gobiernu llexítimu surdíu de les eleiciones de 1936.

Según los datos remanaos polos estudios realizaos n'Estaos Xuníos pol Batallón Abraham Lincoln y pol historiador Andreu Castells, llegaron a participar en total 59.380 brigadistes estranxeros, de los cualos morrieron más de 15.000; coles mesmes los internacionales nun devasaron más el númberu de 20.000 homes presentes nos frentes en cada periodu de la guerra. La nacionalidá más numberosa foi siempres la francesa, con una cifra cercana a los 10.000 homes, bona parte d'ellos de la zona de París. La mayoría nun yeren soldaos, sinón trabayadores reclutados voluntariamente polos partíos comunistes (Comintern) o veteranos de la Primer Guerra Mundial.

La so base atópase na Base Aérea de Los Llanos, n'Albacete. Les Brigaes participaron na defensa de Madrid en 1936, les batalles del Jarama, Guadalaxara, Brunete, Belchite, Teruel, Aragón y l'Ebro, siendo retiraes a partir del 23 de setiembre de 1938, con cuenta de modificar la posición ante la intervención estranxera del Comité de Non Intervención.

Historia[editar | editar la fonte]

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Les Brigaes Internacionales nun fueron, al contrariu de lo que se suel creer, nin los primeres nin los únicos voluntarios estranxeros que partieron a lluchar a España en favor de la República. Yá antes de la so formación (n'ochobre de 1936) había na Península un númberu, anque non bien alto, de soldaos estranxeros, que práuticamente dende'l día de la sulevación taben participando na guerra. Dalgunos d'ellos yá moraben n'España antes del golpe del 18 de xunetu y procedíen mayoritariamente de países con gobiernos fascistes (o pseudo fascistes), d'onde s'habíen vistu obligaos a exiliase pola so militancia progresista, socialista, comunista o anarquista. Por esta razón, los dos principales países d'orixe d'estos primeros voluntarios estranxeros fueron Alemaña ya Italia. D'esti primer grupu de combatientes estranxeros que yá vivíen n'España al españar la guerra, atopábense, como dos de los más conocíos, el novelista francés André Malraux y el socialista y antifascista italianu Fernando De Rosa Lenccini, qu'años antes atentara contra Humberto II d'Italia.

Tamién hubo otru grupu d'estranxeros qu'a partir del 18 de xunetu foi llegando a España pelos sos propios medios ya incorporóse al bandu republicanu por simple simpatía política escontra'l Frente Popular. Pero si ye difícil dar cifres sobre los soldaos que conformaron les Brigaes Internacionales, muncho más entá, pola inesistencia de documentos oficiales, ser cifrar a los estranxeros que llegaron antes d'ochobre de 1936.

De terceres, ye destacable la incorporación a les files del bandu republicanu de los participantes nes olimpiaes populares. Esta competición, entamada por grupos políticos d'izquierda, taba celebrándose en Barcelona nel branu de 1936 como contrapartida a les olimpiaes oficiales que s'apostaben en Berlín sol gobiernu d'Adolf Hitler, y nella tomaben parte deportistes de diversos países del mundu. Munchos d'estos atletes sumar a les lluches caleyeres de Barcelona, participaron nel llevantamientu de barricaes y na ocupación del Hotel Colón. La mayoría de los participantes, que'l so númberu bazcuyaba ente 174 y 300, tornó a los sos respeutivos países el día 24 d'esi mesmu mes de xunetu, en siendo protagonistes mientres la primer selmana de la guerra. Precisamente, l'atleta austriacu Mechter, que morrió mientres el 19 de xunetu, ye consideráu'l primera brigadista cayíu en combate.

Les unidaes formaes por estos primeros voluntarios estranxeros bautizar con nomes de militares izquierdistes o progresistes del sieglu anterior, como Walery Wroblewski, comandante na Comuña de París, o de figures polítiques d'enforma prestíu, como'l socialista inglés Tom Mann. N'agostu de 1936, entró en combate'l batallón Comuna de París, compuestu sobremanera por franceses y belgues al mandu de Jules Dumont, na batalla de Irún.

Munchos de los soldaos que conformaben estes unidaes voluntaries bonales integráronse depués nes Brigaes Internacionales, pero otros munchos, por diversu circunstancies, permanecieron al marxe d'elles y combatieron n'otres unidaes del Exércitu Popular de la República. Numberosos estranxeros nun s'integraron nes brigaes debíu, principalmente, a discrepancies polítiques por cuenta de que les Brigaes empezaron entamaes y promovíes pol Partíu Comunista Francés (d'onde salieron los primeros oficiales brigadistes), lo cual causaba qu'estranxeros de filiación socialistes, anarquistes, o marxistas ayenos al comunismu, prefirieren enrolarse n'otres unidaes.

En dalgunos de los casos, dellos estranxeros llucharíen integrándose n'unidaes del POUM o d'otres organizaciones d'izquierdes disidentes de la Comintern. Rellacionáu con esta cuestión, y tres les Xornaes de Mayu de 1937 en Barcelona, el gobiernu republicanu ordenó'l 19 de xunu de 1937, por un decretu puestu en marcha por Vicente Colorado Lluch siguiendo órdenes del entós ministru de Defensa Indalecio Prieto "que tolos estranxeros qu'empresten serviciu al exércitu, quedaben encuadraos nes Brigaes Internacionales". Esta orde nun foi cumplida por munchos soldaos estranxeros, que llucharon hasta'l final de la guerra n'unidaes ayenes a les de los brigadistes.

Creación[editar | editar la fonte]

Les Brigaes Internacionales nun se formaron bonalmente como sostuvo la Internacional Comunista, sinón que foi ella quien les entamó (a partir de la decisión tomada pol so Secretariáu'l 18 de setiembre de 1936 en Moscú, a instancies de Stalin), amás del reclutamiento y de los aspeutos organizativos encargar dirixentes del Partíu Comunista Francés, encabezaos por André Marty. Pero la inmensa mayoría de los sos integrantes sí fueron verdaderamente "voluntarios de la llibertá" (como dicía la propaganda republicana) llegaos dende los países con gobiernos fascistes o autoritarios, como Alemaña, Italia o Polonia, pero tamién de los países democráticos como Francia (qu'apurrió'l mayor númberu de brigadistes, unos 10.000), Reinu Xuníu o Estaos Xuníos (col famosu batallón Abraham Lincoln que llegó a finales de 1936 y que la so entrada en combate producir na batalla del Jarama en febreru de 1937). Con éses les Brigaes Internacionales nun yeren el "Exércitu de la Comintern", un preséu de la política de Stalin, como aseguraba la propaganda del bandu subleváu.[1] Un trabayador inglés que se enroló nes Brigaes Internacionales esplicólu asina nuna carta a la so fía por qué viniera combatir a España:[2]

De tolos países del mundu, xente obrero como yo vinieron a España a parar al fascismu. Asina, anque toi a miles de milles de ti, toi lluchando pa protexete a ti y a tolos neños d'Inglaterra, según a la xente de tol mundu.

El Gobiernu de la República, presidíu pol socialista Francisco Largo Caballero dende'l 4 de setiembre de 1936, en principiu foi reticente a aceptar la propuesta, considerando que les Brigaes taben siendo formaes y rexíes pola Comintern y el so partíu afiliáu n'España, el PCE. La opinión del bandu republicanu camudaría n'ochobre cuando la meyora de los sulevaos escontra Madrid evidenciaron la crítica situación militar de la República, lo cual faía urxente reclutar la mayor cantidá posible de soldaos.

Les movilizaciones en favor del reclutamiento pa les Brigaes Internacionales estender por toa Europa y depués per Estaos Xuníos, pero en países como Alemaña ya Italia identificáronse como'l primer pasu pa combatir al fascismu y al nazismu, que yá establecieren dictadures en dambos Estaos. Los primeros brigadistes llegaron a Albacete'l 14 d'ochobre de 1936. Les primeres Brigaes formaes (XI, XII y XIII) taben compuestes mayoritariamente por franceses, belgues, italianos y alemanes voluntarios. Dientro de cada brigada constituyéronse batallones, xeneralmente de miembros de la mesma nacionalidá pa facilitar les comunicaciones ente los integrantes.

La sede internacional de reclutamiento establecer en París so la direición del Partíu Comunista de la Xunión Soviética y el Partíu Comunista Francés. Dende'l gobiernu republicanu tramitábase la documentación necesaria pal recluta, faíase llegar estos documentos a París, y dende ellí embarcábase a los voluntarios que llegaben vía ferrocarril a Barcelona dende toa Europa. Darréu, el gobiernu republicanu unviar a Albacete, onde la Comintern estableciera'l cuartel xeneral y el centru d'entrenamientu de les Brigaes Internacionales.

Monumentu a les Brigaes Internacionales na plaza de la Universidá d'Albacete (España), ciudá onde s'atopaba'l cuartel xeneral.

El 23 d'ochobre, Francisco Largo Caballero crea la División Orgánica d'Albacete con un Comité d'Organización encargáu d'asistir de manera centralizada a los voluntarios que llegaben del estranxeru. El líder comunista francés André Marty, secretariu xeneral de la Comintern y home del plenu enfotu de Stalin al paecer, ye nomáu Xefe de la Base d'Albacete. Los voluntarios que llegaben diben destinaos depués a distintes poblaciones: La Roda, Tarazona de la Mancha, Villanueva de la Jara y Madrigueras yeren los llugares de mayor concentración.

Nel centru d'entrenamientu d'Albacete entamaron les cinco brigaes numberaes de la XI a la XV. La XI, mandada pol xeneral soviéticu Kléber, y la XII, mandada pol escritor húngaru Máté Zalka "Lukács", tuvieron un papel destacáu na batalla de Madrid.[2] Los voluntarios canadienses formaron el Batallón Mackenzie-Papineau (los Mac-Paps). Tamién hubo un pequeñu grupu de pilotos estauxunidenses que formaron el Escuadrón Yankee, lideráu por Bert Acosta. Hubo brigadistes famosos, escritores y poetes como Ralph Fox, Charles Donnelly, John Cornford o Christopher Caudwell que describiríen les sos esperiencies nel frente.

L'historiador hispanista inglés Hugh Thomas, na so obra clásica sobre la Guerra Civil Española cifró'l númberu de brigadistes que combatieron n'España nunos 40.000, bien lloñe de los 100.000 que daba la propaganda franquista pa encher la influencia del Comunismu Internacional. Estudios más pormenorizaos y recién asitien la cifra en daqué menos de 35.000, non bien lloñe por tanto de la cifra envalorada por Thomas. Lo que tamién ta demostráu ye que nunca hubo más de 20.000 combatientes al empar y que morrieron en combate unos 10.000.[3]

Aiciones de guerra[editar | editar la fonte]

Monumentu La Mano del artista Liss Eriksson, instaláu en Estocolmu n'homenaxe a los brigadistes suecos.

Les primeres operaciones de combate nes que participaron les brigaes (en concretu los númberos XI, XII y XIV) fueron na Batalla de Madrid a partir del 4 de payares de 1936 hasta febreru de 1937, mientres la primera ofensiva del exércitu subleváu, que yá ocupaba Getafe y Leganés.

Con 1.550 homes y muyeres (1.628 según los archivos soviéticos), instalóse'l cuartel xeneral na Facultá de Filosofía y Lletres, siendo les unidaes brigadistes bien actives pela redolada de la Casa de Campo, onde s'enfrentaron al xeneral Varela nos accesos dende la carretera de Valencia, la defensa de la Ciudá Universitaria y los accesos a la sierra de Guadarrama, nun ampliu esplegue que los llevaba en delles ocasiones a combatir nes puertes de Getafe.

La XV Brigada compuesta principalmente por unidaes de rusos, norteamericanos y británicos enfrentar a les tropes sulevaes que pretendíen conquistar Madrid dende'l 6 de febreru de 1937 na Batalla del Jarama, onde los brigadistes británicos y estauxunidenses tendríen un rol destacáu. Tamién participó na contención de la ofensiva rebalba y prindó prisioneros, calteniendo enfrentamientos hasta'l día 27 inclusive.

Mientres la Batalla de Guadalaxara empecipiada por tropes italianes del Corpo Truppe Volontarie el 9 de marzu de 1937 pa tratar d'enfusar dende'l norte en Madrid, les tropes republicanes fixeron frente a un exércitu de 30.000 homes, 80 carros de combate y 200 pieces d'artillería. Nel escenariu atopáronse combatiendo la XI y XII Brigaes Internacionales, que sufrieron gran cantidá de baxes.

Na Batalla de Belchite tomaron parte les brigaes XI y XV dende'l 26 d'agostu hasta'l 10 de setiembre de 1937. Les escases resultaos llograes pol bandu republicanu y la rocea del ministru socialista Indalecio Prieto escontra les Brigaes causó que, pocu dempués d'acabada la llucha en Belchite, el gobiernu republicanu emitiera diversos decretos destinaos a integrar a les Brigaes dientro del esquema organizativo del Exércitu Popular Republicanu, restando poder de decisión a la Comintern y al PCE, y tratando d'asitiar a los brigadistes baxu mandu direutu de militares profesionales españoles. Tales intentos topetaron cola oposición de la Comintern, quien col sofitu del PCE y del gobiernu de la Xunión Soviética (cuasi únicu suministrador d'armes a la República), llogró caltener a les Brigaes sol so control.

Na ofensiva republicana que se realizó n'avientu de 1937 na Batalla de Teruel, que tenía como fin esviar la presión de los sulevaos sobre'l frente norte, participaron toles Brigaes Internacionales (yá bien amenorgaes), sacante la XIV. De cara a les sesiones del Comité de Non Intervención, el gobiernu republicanu caltuvo que seríen namái les tropes españoles les que llucharíen, pero esto llueu se demostró como una falsedá cuando'l 7 d'avientu llegó la orde a la base brigadista n'Albacete de que los soldaos en descansu partieren escontra Aragón.

Los brigadistes tuvieron tamién un importante papel nos grupos de guerrilleros que se infiltraron tres les llinies antes de la batalla pa sabotear les comunicaciones enemigues.[ensin referencies] Reconquistar de Teruel per parte de los franquistes en febreru del 38 costó un peraltu númberu de baxes, especialmente a la XI Brigada.

Sicasí, la Ofensiva d'Aragón empecipiada en marzu de 1938 significó una dura prueba pa les Brigaes Internacionales, en tantu la severa derrota republicana nestos combates xeneró tamién un eleváu númberu de baxes ente los brigadistes. Mientres la Batalla de Caspe, les brigaes tuvieron un destacáu papel na defensa de la llocalidá, onde se concentraren un importante númberu d'unidaes internacionales y republicanes.[4] A partir d'abril de 1938 y ante la estrema dificultá de cubrir les baxes de los combatientes estranxeros, les Brigaes reorganizaríense incorporando un gran númberu de reclutes españoles, colo cual la proporción d'estranxeros empezó a ser minoritaria en cuasi tolos batallones.

La marcha de les Brigaes[editar | editar la fonte]

Reorganización de les Brigaes Internacionales ente mayu y xunetu de 1938.[5]

Mientres 1938 asocédense los intentos pa poner fin a la Guerra Civil Española dende los organismos internacionales, como la Sociedá de les Naciones, ante l'evidente fracasu del Comité de Non Intervención pa detener el conflictu.

Tres la grave derrota sufierta n'abril pola Ofensiva d'Aragón, la República yera consciente de la so debilidá, y el presidente del gobiernu Juan Negrín xuega la baza d'apostar por un procesu de pacificación, emitiendo con ocasión del 1 de mayu de 1938 un posible alcuerdu basáu en trece puntos conocíos como los Trece puntos de Negrín ante la opinión pública internacional, ente los que s'incluyía la retirada de toles fuercies compuestes por estranxeros que tuvieren presentes nel conflictu español.

Esto xuníase a un intensu llabor diplomáticu encabezada por Manuel Azaña, na que s'amosaba a Francia y Reinu Xuníu la conveniencia de tener un fuerte aliáu nel sur ante los acontecimientos que se bastiaben n'Europa tres l'amenaza empobinada contra Checoslovaquia por Hitler. La desfavorable situación bélica y estratéxica de la República (dende'l 15 d'abril quedó cortada en dos la zona republicana) causó que Francia y Reinu Xuníu nun amosaren entusiasmu pola propuesta de Negrín, y inclusive la prensa de la Xunión Soviética, so control gubernamental, almitía seriamente la posibilidá de que Franco trunfara n'España.

El gobiernu republicanu presidíu por Juan Negrín dispunxo que na ofensiva republicana de la Batalla del Ebro participaren les Brigaes Internacionales, y efeutivamente ello asocedió a partir del 25 de xunetu, interviniendo les Brigaes como tropes de choque. Sicasí, l'estancamientu de la ofensiva republicana dende mediaos del mes d'agostu y la severidá de contraatacar sulevaos causaron nueves baxes ente los combatientes estranxeros de les Brigaes.

En 1938, el númberu de brigadistes amenorgárase ostensiblemente (quedaba un terciu aproximao) y el 21 de setiembre d'esi añu, el presidente del gobiernu republicanu Juan Negrín anunció ante l'Asamblea xeneral de la Sociedá de les Naciones en Xinebra, la retirada inmediata y ensin condiciones de tolos combatientes estranxeros que lluchaben nel bandu republicanu cola esperanza de que'l bandu subleváu fixera lo mesmo. Un mes dempués, el 28 d'ochobre de 1938, les Brigaes Internacionales desfilaben per última vegada peles cais de Barcelona nun actu encabezáu pol presidente de la República Manuel Azaña y el presidente del gobiernu Juan Negrín al qu'asistieron unes 250.000 persones. Por eses mesmes feches, Mussolini retiró unos 10.000 soldaos del Corpo Truppe Volontarie "como xestu de bona voluntá" escontra'l Comité de Non Intervención, pero unos 30.000 soldaos italianos siguieron combatiendo nel bandu subleváu hasta'l final de la guerra.[2]

El Gobiernu de la República comunicó oficialmente a la Sociedá de les Naciones y al Comité de Non Intervención el so firme compromisu na retirada de les Brigaes Internacionales cuando yá s'enllancara enforma la meyora de les tropes republicanes na[Batalla del Ebro y cuando empezara una severa llucha de gastadura nesi frente de combate.

Pa esta fecha tornárase cuasi imposible'l reclutamiento de soldaos estranxeros pa les Brigaes Internacionales, por cuenta de los intermitentes zarros de la frontera realizaos per Francia, que torgaben el llibre pasu de voluntarios, considerando amás que'l gobiernu socialista de Léon Blum (favorable a la República) dexara'l poder en Francia en xunu de 1937 y los sos socesores derechiegos dieron en zarros intermitentes de la frontera hispanu-francesa.

Coles mesmes, los braceos internos ente'l PCE y el POUM desanimaren el reclutamiento d'estranxeros nes Brigaes dende los sucesos de mayu de 1937 en Barcelona pos dempués d'estos fechos, munchos voluntarios estranxeros non comunistes optaben por allegar a España pa xunise a otres unidaes del Exércitu Popular de la República y non a les Brigaes. Pela so parte, los partíos comunistes afiliaos a la Comintern escarecíen de más militantes en condiciones de ser unviaos a España, lo cual torgaba cubrir les baxes sufiertes poles Brigaes.

Por toos estos factores, les Brigaes Internacionales amenorgaren enforma'l so númberu tres la derrota n'Aragón: los estranxeros de les Brigaes sumaben menos de 10,000 homes en tola España republicana al empezar la Batalla del Ebro, sumando en dicha cifra inclusive a los servicios de non combatientes (médicos, téunicos, etc.). Aquel día en cuasi tolos batallones de les Brigaes, la mayoría de la tropa yera española, reclutada pa enllenar los vacíos dexaos por estranxeros.

La propuesta de retirar les Brigaes llegó al bandu subleváu, magar Franco comunicó "oficiosamente" que yera tarde yá pa cualquier alcuerdu col bandu republicanu, en tantu les tropes rebalbes cuntaben con una situación militar muncho más ventaxosa tres el so trunfu n'Aragón. De toes formes, el Gobiernu de la República peracabó'l procesu de desmovilización esperando que la bona voluntá sirviera por que les potencies europees (neutrales o non) primieren a Franco. Pa esa fecha'l valor bélicu de les Brigaes amenorgárase abondo, y el so valor propagandísticu tampoco resultaba relevante pa la Comintern en espublizándose los braceos col POUM y en menor midida col PSOE. La Xunión Soviética tamién sofitaba la retirada de les Brigaes, al deseyar que numberosos militantes comunistes (sobremanera los integraos nos mandos de les Brigaes) abandonaren España al faese cada vez más posible un trunfu de Franco.

El 23 de setiembre de 1938, los brigadistes vivieron el so últimu día de combate, pero nun sería hasta'l 27 d'ochobre que los internacionales del Exércitu del Centru y de Llevante, unos 1.500 homes, seríen reagrupaos en Valencia. A otru día asocedió igual colos brigadistes de Cataluña, que fueron axuntaos en Barcelona.

L'Exércitu Popular brindó-yos nesa ciudá un gran homenaxe sol lema: Caballeros de la llibertá del mundu: ¡bon camín! El mayor de los homenaxes que se-yos rindió, foi'l desfile celebráu en Barcelona'l 28 d'ochobre de 1938. Tola ciudá amaneció con pancartes y cartelos alusivos a les Brigaes Internacionales. Ante Companys, Azaña, Negrín, Vicente Colorado y más de 300.000 persones, los internacionales desfilaron pola Avenida del Catorce d'Abril (actual Avenida Diagonal), nun ambiente altamente emotivo, con un históricu discursu de Dolores Ibárruri.

Hubo actos similares d'homenaxe en Valencia y Madrid. Tres un desfile nel que la xente despidir con aplausos, lloros y cubriendo la calzada de roses, dempués d'un espectacular esplegue de caces republicanos nos cielos de Barcelona, los brigadistes taben llistos pa partir. Pa esto fueron concentraos en diverses llocalidaes catalanes, d'alcuerdu a la so unidá d'orixe y nacionalidá.

Tres la retirada[editar | editar la fonte]

La mayoría de los menos de diez mil brigadistes sobrevivientes a la guerra trataron de volver a los sos países. Munchos d'ellos nun tendríen problemes (franceses, británicos, estauxunidenses), pero otros munchos veríense con situaciones difíciles: los italianos, alemanes, austriacos, suizos, búlgaros y canadienses viéronse ente la espada y la paré. Formalmente yeren espulsaos d'España pero, o seríen deteníos nos sos países al regresu debíu que nellos gobernaben el fascismu y el nazismu, o bien s'arriesgaben a la cárcel porque salieren ensin autorización pa sirvir nun exércitu estranxeru, o porque los sos respeutivos gobiernos escorríen a los militantes comunistes, polo cual munchos brigadistes tuvieron de colar como exiliaos a terceros países.

Dellos brigadistes que nun teníen un país al cual volver con seguridá, abellugar en cases particulares en Cataluña y otros pasaron la frontera de los Pirineos namái pa quedase en Francia como exiliaos, inclusive de manera clandestina. La URSS acoyó a dellos brigadistes, pero estos yeren puramente líderes comunistes d'importancia, ente que'l gobiernu soviéticu refugaba almitir a militantes comunistes de menor xerarquía, ufiertándo-yos a cambéu "facilidaes" pa sobrevivir nel exiliu.

Un casu paradigmáticu foi'l de los brigadistes yugoslavos: cuatro de los voluntarios que combatieron na guerra acabaron dirixendo los cuatro grupos del Exércitu Partisanu de Lliberación que combatió a los nazis na Segunda Guerra Mundial: Peko Dapčević el I, Koča Popović el II, Kosta Nađ el III, y Petar Drapšin el IV.[6][7]

Monumentu n'homenaxe a los brigadistes franceses nel Campusantu del Père-Lachaise de París.

Últimes lluches de los ex brigadistes[editar | editar la fonte]

Cuando les tropes del bandu subleváu llanzaron el so campaña en Cataluña el 23 d'avientu de 1938 entá quedaben unos pocos miles d'ex brigadistes esperando salir d'España; ante la meyora franquista estos estranxeros reconstruyeron dellos batallones y ufiertaron de nuevu los sos servicios al gobiernu republicanu. Primeramente'l primer ministru Juan Negrín refugó esti sofitu, pero los antiguos mandos brigadistes (como André Marty) y los líderes del PCE encamentaron a que los ex brigadistes entá allugaos n'España tomaren de nuevu les armes.

Asina, en xineru de 1939 formáronse improvisaos batallones d'antiguos brigadistes, mayormente eslavos, italianos, y llatinoamericanos, que participaron nes últimes operaciones béliques del bandu republicanu antes de la retirada de Cataluña; estos combatientes sacuparon suelu español el 9 de febreru de 1939 xunto colos restos del Exércitu Popular y dellos miles de refuxaos civiles. Unos pocos ex brigadistes escoyeren quedase na rexón suroriental d'España, entá en poder de la República, encuadraos n'unidaes militares afectes al PCE; nesa condición llucharon contra'l golpe d'estáu del coronel Casado a entamos de marzu de 1939, dalgunos pudieron fuxir a últimu minutu xunto cola xefatura del Partíu Comunista d'España, mientres otros acabaron prindaos polos franquistes.

Organización y estructura interna[editar | editar la fonte]

Orixe de los brigadistes[editar | editar la fonte]

Interbrigadistas de la XI Brigada Internacional folgando nuna retaguardia.

Hubo brigadistes de más de 50 países del mundu. El país que más voluntarios apurrió foi Francia, con más de 10.000 según delles fontes (Andreu Castells alzar hasta 15.000). El segundu contingente más importante yera'l d'alemanes y austriacos con unos 5.000, na so mayoría exiliaos en París y Bruxeles. Tamién destacaron los contingentes d'Italia (4.000),[8] los 2.500 británicos, 2.000 estauxunidenses, 1.700 yugoslavos, 1.500 canadienses, 1.200 cubanos y 600 arxentinos. Tamién se enrolaron en menores cantidaes voluntarios de países como Costa Rica, Abisinia, Polonia, Albania, Checoslovaquia, Hungría, Bulgaria, Suecia, Suiza, Holanda, Rumanía, Colombia, China, Chile, Méxicu y Nueva Zelanda.

Un importante númberu de brigadistes foi d'orixe xudíu, coleutivu que mayoritariamente entendió la llucha contra'l franquismu nel contestu de la llucha contra l'ascensu del antisemitismu que se taba dando n'Europa.[9] Según distintes estimaciones, hasta 8.000 d'estos voluntarios, un 15% del total de brigadistes internacionales, llucharon pol bandu republicanu. Polo xeneral, estos voluntarios fueren primeramente militantes comunistes y anarquistes, con poco o nula conciencia hebrea, pero tamién se dieron casos d'unidaes específicamente xudíes, como la Unidá xudía Botwin (enantes denomada 2ª Compañía del Batallón Palafox). Esta participación xudía nes brigaes internacionales foi callada sistemáticamente.[10]

Procedencia política[editar | editar la fonte]

Los brigadistes veníen de bien distintos estratos sociales, dende intelectuales a trabayadores manuales, pasando por militares retiraos o soldaos veteranos. Hubo nes sos files una gran variedá de procedencies: sindicalistes, mineros d'Europa Central, estibadores y cargadores de los principales puertos europeos, dellos ex-combatientes de la Primer Guerra mundial, médicos, afroamericanos y orientales naturales de suburbios neoyorquinos, tamién estauxunidenses yeren un numberosu grupu d'universitarios británicos procedentes de les zones de concentración industrial, dellos escritores, artistes, políticos y munchos militares desemplegaos de la Europa del Este. Como vemos, la procedencia tanto xeográfica como social y profesional yera d'una heteroxeneidá impresionante. L'importante númberu d'intelectuales, médicos, artistes y científicos qu'integraben les brigaes, fixo qu'en munches ocasiones definiérase-yos como “la unidá militar más intelectual de la hestoria”.

Hai qu'añader nesti apartáu qu'hubo dellos escritores, como Ernest Hemingway y George Orwell, qu'anque sí fueron testigos direutos de la guerra y escribieron delles obres que se fixeron bien populares (For Whom the Bell Tolls o Homenaxe a Cataluña, o que sirvió d'inspiración pa escribir Rebelión na granxa), nun s'encuadraron como combatientes dientro de les Brigaes Internacionales.

La filiación política mayoritaria yera la comunista, yá que cuasi tolos brigadistes fueren invariablemente reclutados polos partíos comunistes de distintes naciones, afiliaos a la Comintern, anque unos pocos allegaron a España pa enrolarse direutamente ensin xuntase primeramente a un partíu políticu. Sicasí, la militancia política variaba según el país d'orixe; por casu, ente los brigadistes estauxunidenses los reclutes que yeren militantes izquierdistes (socialistes, comunistes o anarquistes) nun llegaben nin a la metá, ente que nel contingente alemán los soldaos de filiación comunista taben en redol al 80%, siendo igual d'elevada la proporción de comunistes n'unidaes franceses o italianes. Mentanto, los batallones británicos y d'Europa Oriental amosaben presencia mayoritaria d'obreros sindicalizados, con una minoría de militantes de dalgún partíu.

La filiación de los brigadistes non comunistes yera bien variada tamién: diba dende'l socialismu hasta l'anarquismu, pasando por toles formes del progresismu antifascista o socialdemócrates. Sicasí, en cuasi tolos batallones la Comintern aportunó por que los puestos de xefatura quedaren en poder de militantes comunistes, lo cual impúnxose dende les primeres selmanes d'esistencia de les Brigaes. La única esceición a esti control comunista asocedió nel Batallón "Garibaldi", onde la Comintern dexó que los reclutes italianos fueron dirixíos por oficiales anarquistes.

Fueron munchos los brigadistes que darréu acabaríen convirtiéndose en personaxes de notable importancia histórica. Por dar dellos exemplos podríen citase los nomes del alemán Willy Brandt, que sería alcalde de Berlín y depués Canciller d'Alemaña, l'intelectual holandés Jef Last, el militar húngaru Kleber, el pintor mexicanu David Alfaro Siqueiros, el xeneral polacu Walter, el presidente yugoslavu Tito (la participación d'esti postreru foi bastante aldericada), y otros munchos alemanes que llegaríen a ocupar importantes cargos na RDA. Tamién participó nes Brigaes Internacionales l'albanés Enver Hoxha, quien sería primer ministru d'esi país dende 1946 hasta la so muerte en 1985, mientres la República Popular d'Albania.

Denominación y composición[editar | editar la fonte]

Miembros de les Brigaes Internacionales na zona de Guadalaxara en 1937.

Los primeros voluntarios llegaron a Albacete el 12 d'ochobre de 1936, y a partir d'ende llegaron convóis cuasi diariamente mientres los díes socesivos. El día 15, Luigi Longo (depués va faese llamar Luigi Gallu) empezó a entamar les primeres compañíes. Otros que se suman al primer órganu de direición son los militantes comunistes Allard, Wisniewski, Hans Kahle, Jean Marie François, Lalmanovic o Ribiere. Esti comité organizador viose superáu ante la llegada de tantos voluntarios y llueu se tresformó nun comité militar, nel qu'amás de los yá mentaos entraron otros, como'l Comandante Vidal y André Marty, que se convertiría nel xefe de la base y de les Brigaes Internacionales.

El encuadramiento nos distintos grupos efeutuar en función de grupos idiomáticos y d'orixe. Los xefes nun principiu fueron escoyíos polos mesmos voluntarios, pero más tarde la eleición pasó a faese en función de les necesidaes, anque la Comintern llueu llogró imponer que tolos oficiales (y candidatos a selo) fueren militantes comunistes. Al llau de cada xefe militar había un comisariu políticu, que les sos xeres principales yeren de calter políticu (caltener la moral, arengar políticamente a les tropes, etc.) anque n'ocasiones tamién teníen qu'asumir llabores puramente militares.

Formáronse siete brigaes, llamaes XI, XII, XIII, XIV, XV, 129ª y 150ª; Cada brigada estremábase de la mesma en tres batallones (salvu en dellos casos nos qu'había cuatro) que nun principiu rondaben los 650 homes cada unu. Estos batallones recibíen nomes con un claru conteníu político, como Garibaldi o Commune de Paris.

Les Brigaes tuvieron entamaes de la siguiente forma:

La XI Brigada foi la primera en constituyise formalmente'l 22 d'ochobre de 1936 con tres batallones: Edgar André, Commune de París y Garibaldi, sofitaos por un batallón español. Xefe de la Brigada foi Manfred Stern primeru y Jean Marie François dempués.

1ᵉʳ Batallón "Edgar André". Alemán.
Batallón "Commune de Paris". Franceses y belgues. Treslladáu darréu a la XIV.
3ᵉʳ Batallón "Dabrowski". Polacos, húngaros, yugoslavos, 2 paraguayos. Treslladáu darréu a les Brigaes XII, XIII y 150. (Bandera na imaxe).
Batallón "Garibaldi". Italianos. Treslladaos más tarde a la XII.
Bandera del Batallón italianu "Garibaldi" - 12 Brigada Internacional

La XII Brigada constituyóse'l 1 de payares de 1936 colos batallones Ernst Thälmann, André Marty y, dende la XI Brigada, el Garibaldi. El Xefe de la Brigada foi'l xeneral Máté Zalka.

1ᵉʳ Batallón "Thaelmann". Alemán. Treslladáu darréu a la XI.
2º Batallón "Garibaldi". Italianos.
3ᵉʳ Batallón "André Marty". Franceses y belgues. Treslladáu darréu a la 150, XII y XIV.

La XIII Brigada constituyóse'l 1 d'avientu de 1936 colos batallones Chapaiev, Henri Vuillemin y Louise Michel. El xefe de la Brigada foi Wilhelm Zaisser.

1ᵉʳ Batallón "Louise Michel". Franceses y belgues. Treslladáu darréu a la XIV.
2º Batallón "Chapáyev". De distintos países balcánicos. Treslladáu darréu a la 129.
3ᵉʳ Batallón "Henri Vuillemin". Franceses y belgues. Treslladáu darréu a la XIV.
4º Batallón "Mickiewicz Palafox". Polacos y xudíos mayoritariamente,[10] amás d'unes decenes de sobrevivientes ucraínos del exércitu anarquista de Néstor Majnó.

La XIV Brigada, a la que se conoció como La Marsellaise por tar conformada por mayoría de franceses, foi creada'l 1 d'avientu de 1936 y reorganizada por completu'l 27 de payares de 1938.

1ᵉʳ Batallón "Noves Nacions". Treslladáu darréu al "Commune de Paris".
2º Batallón "Domingo Xerminal". Anarquistes españoles y portugueses.
3ᵉʳ Batallón "Henri Barbusse". Franceses.
4º Batallón "Pierre Brachet". Franceses.
Batallón Vaillant-Couturier.
Monumentu a los brigadistes ingleses en Londres

La XV Brigada formóse'l 31 de xineru de 1937 colos Batallones Dimitrov, 6 de febreru, Pierre Brachet (que se treslladó llueu a la XIV Brigada), Británicu, Lincoln y Washington. El Xefe de la Brigada foi Janos Galicz.

1ᵉʳ Batallón "Dimitrov". Yugoslavos y búlgaros. Treslladaos darréu a la 150 y dempués a la XIII.
Batallón Británicu.
3ᵉʳ Batallón "Lincoln", "Washington", "Mackenzie-Papineau". Estauxunidenses, canadienses, cubanos y arxentinos.[11] A esti batallón xunió la Columna Connolly formada por un amenorgáu grupu d'irlandeses.
Batallón "6 de febreru". Franceses. Treslladaos darréu a la Brigada XIV.
Cuerpu de Voluntarios "Benito Juárez García". Mexicanos.

La 129 Brigada constituyóse'l 28 d'abril de 1937 con restos de batallones d'otres Brigaes y miembros del POUM. La distinta procedencia de los sos miembros llevar a ser conocida como la Brigada de los cuarenta naciones. Les diferencies ente les fuercies polítiques y el conflictu en Cataluña col POUM facer pocu efeutiva, teniendo de ser reorganizada en febreru de 1938. Entós nomóse Xefe de la Brigada a Wacek Komar (que provenía del Batallón Dabrowski de la XIII Brigada).

1ᵉʳ Batallón "Masaryk". Checoslovacos.
2º Batallón "Djakovic". Yugoslavos y búlgaros.
3ᵉʳ Batallón "Dimitrov". De diversos países balcánicos.

Formada en xunu de 1937 sobre la base del Batallón Dabrowski de la XI Brigada.

1ᵉʳ Batallón "Rakosi". Húngaros.

Dempués de la Guerra[editar | editar la fonte]

Tres la salida de les Brigaes internacionales, y col regresu a los sos países d'orixe, los sos miembros fueron acoyíos de forma distinta. Nun principiu munchos fueron tachaos de simples mercenarios, mientres otros fueron condecoraos na so propia tierra. La llegada de la Segunda Guerra Mundial evidenció el papel que tuvieren estos combatientes n'España al ser los primeros soldaos de los sos respeutivos países que llucharen contra'l expansionismo fascista d'Alemaña ya Italia.

El 26 de xineru de 1996, el Congresu de los Diputaos español concedió la nacionalidá española a los brigadistes si arrenunciaben a la so nacionalidá propia, cumpliendo asina la promesa realizada por Juan Negrín cuando estos abandonaron España 57 años antes. Aun así, la mayoría de los veteranos optó por nun arrenunciar.

Dempués, la Llei de la Memoria Histórica reconoció a los brigadistes la nacionalidá española por naturalización, ensin tener qu'arrenunciar a la suya propia. En xunu de 2009, la embaxada española en Londres apurrió a dellos brigadistes los sos pasaportes españoles.[12]

Los más conocíos brigadistes[editar | editar la fonte]

Les Brigaes Internacionales cuntaron ente los sos miembros con personalidaes como'l mozu Willy Brandt, que sería depués canciller socialdemócrata de la República Federal d'Alemaña, Wilhelm Zaisser, Ministru de Seguridá del Estáu na República Democrática Alemana y xefe de la policía política Stasi dende 1950 hasta 1953, según los lliteratos Ralph Fox, Charles Donnelly, John Cornford, Gustav Regler, Christopher Caudwell, George Orwell, Nick Gillain, científicos como Guido Nonveiller, pintores como Wifredo Lam y militares como'l francés Alex Canitrot, ente otros. ‎

Quiciabes menos conocíes anque más llexendaries fueron les muyeres brigadistes, ente les que cabría recordar los nomes de Felicia Browne, Fanny Edelman, Mika Feldman, Elisaveta Párshina, Salaria Kea O'Reilly, Adelina Kondrátieva o Lise Ricol.[13] [14]

Brigadistes famosos[editar | editar la fonte]

Monumentos dedicaos a los Interbrigadistas[editar | editar la fonte]

En dellos llugares, yá mientres la guerra construyeron monumentos n'homenaxe a los brigadistes. Por casu na zona de la Batalla del Jarama, el 30 de xunu de 1938 foi inauguráu un monumentu en forma de puñu. Volvió un grupu de brigadistes pa un actu de despidida en payares. El monumentu foi destruyíu dempués de la guerra.[15]

El primer monumentu a los brigadistes tres la guerra inauguró'l 28 d'ochobre de 1988, xusto nel cincuentenariu de la emotiva despidida que Barcelona brindó a les Brigaes Internacionales. Falamos de la obra "David y Goliat", del escultor estauxunidense Roy Schifrin, que puede trate na boca norte del túnel de la Rovira, nel barriu del Carmel de la capital catalana, gracies tamién a la Spanish Civil War Historical Society, que con aportaciones ente otros de personalidaes como Woody Allen, Leonard Bernstein o Gregory Peck, impulsó la so creación. Acompaña al monumentu una placa con un fragmentu del discursu qu'esi 28 d'ochobre de 1938 pronunció Dolores Ibárruri, la Pasionaria, nel adiós de los brigadistes: «Cuando los años pasen y les firíes de la guerra váiganse restañando, cuando'l rechinar de los díes doliosu y sangrientu esmucir nun presente de llibertá (…) falái a los vuesos fíos, falái-yos d'estos homes de les Brigaes Internacionales (...) Nun vos vamos escaecer, y cuando la olivar de la paz florie… volvéi».[16]

Otru monumentu a los brigadistes n'España puede trate dende 2012 na Universidá Complutense de Madrid, anque ta n'entredichu que se caltenga[17]

Himnu de marcha de les Brigaes[editar | editar la fonte]

Sobre testu d'Erich Weinert y música compuesta por Carlos Palaciu:

País alloñáu vionos nacer.
D'odiu, enllena l'alma traximos, :mas

la patria nun la hemos entá perdíu, :la nuesa patria ta güei ante Madrid, :mas la patria nun la hemos entá perdíu, :la nuesa patria ta güei ante Madrid.

Collacios, cubríi los parapetos, :que la vida nun

ye vida ensin la paz.

Defendéi col pechu los vuesos fíos, :ayúdavos

la solidaridá;

defendéi col pechu los vuesos fíos.
ayúdavos la solidaridá.
Llibre España de castes opresoras, :nuevu ritmu l'alma va bater,
van

morrer los fascismos sangrientos, :n'España va haber yá felicidá;

van morrer los fascismos sangrientos, :n'España va haber

yá felicidá.

Xenerales traidores a la so patria :del

fascismu quieren quitar la sede la sede;

mas los pueblos del mundu defendemos
lo qu'España enxamás hai de perder;
mas los pueblos del mundu defendemos
lo qu'España enxamás hai de perder.
Guerra al pueblu nun faemos como ellos, :pos

nós lluchamos pola paz, :col trunfu del mundu antifascista :la tierra van ensangrecer;

col trunfu del mundu antifascista :la tierra van

ensangrecer.

Si al combate colamos con arroxu :pa España vamos

llograr llibertá.

Van Morrer los fascismos sangrientos, :n'España va haber

yá felicidá;

van morrer los fascismos sangrientos, :n'España va haber

yá felicidá.

Fuentes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Casanova, 2007, páxs. 274-275.
  2. 2,0 2,1 2,2 Casanova, 2007, páxs. 276.
  3. Casanova, 2007, páxs. 275.
  4. Thomas, 1976, p. 860.
  5. Hurtado, 2013, p. 58.
  6. Crusells, 2001, p. 109.
  7. Muséu d'Historia de Yugoslavia «Los voluntarios yugoslavos na Guerra Civil - Jugoslovenski dobrovoljci o Španskom građanskom ratu», p. 9
  8. Fina'l postreru voluntariu italianu na Guerra Civil. Públicu. 21 d'avientu de 2009. https://www.publico.es/espana/279931/fina/ultimo/voluntariu/italianu/guerra/civil/espanola. 
  9. Ello ye que el primer usu rexistráu del apellativu de "fascistes" aplicáu al franquismu dar en publicaciones xudíes de la dómina.
  10. 10,0 10,1 González, 2004, páxs. 286-294.
  11. «brigada-xv-abraham-lincoln/ Voluntarios Arxentinos na Brigada XV Abraham Lincoln». The Volunteer (1 de xunu de 2010). Consultáu'l 12 d'abril de 2016.
  12. Brigadistes internacionales reciben en Londres la nacionalidá española, El País, 10 de xunu de 2009.
  13. «Les Brigaes Internacionales: Nueves perspeutives na hestoria de la Guerra Civil y del exiliu». llibres.urv.cat (2015). Consultáu'l 9 d'agostu de 2017. «La creación de les Brigaes Internacionales, por Ángel Viñes»
  14. Vigne (14 d'abril de 2014). «"14 d'abril, día de la República. Muyeres de les Brigaes Internacionales" (Seición dedicada a Adelina)». blogdelviejotopo. Consultáu'l 9 d'agostu de 2017. «(documentación fotográfica)»
  15. Krawinkel, 2009, páxs. 92-94.
  16. «voluntarios-por llibertá/530232.shtml La buelga de los voluntarios pola llibertá». El Periódico de Catalunya. El Periódico de Catalunya, S.L. (13 d'ochobre de 2010). Consultáu'l 14 d'avientu de 2015.
  17. monumentu-a-les brigaes internacionales-de-la-complutense Futuru inciertu del monumentu a les Brigaes Internacionales de la Complutense. Públicu. 3 de xineru de 2013. https://www.publico.es/espana/448319/futuru-inciertu-del monumentu-a-les brigaes internacionales-de-la-complutense. 

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]