Tifus

De Wikipedia
Tifus

Enfermu de tifus en Burundi.
Clasificación y recursos esternos
CIE-10 A75
CIE-9 080-083
CIAP-2 A78
DiseasesDB 29240
MedlinePlus 001363
eMedicine med/2332
MeSH D014438
Especialidá infeutoloxía
Wikipedia nun ye un consultoriu médicu Avisu médicu 
[editar datos en Wikidata]

El tifus[1] ye un conxuntu d'enfermedaes infeicioses producíes por delles especies de bacteria del xéneru Rickettsia, tresmitíes pola picadura de distintes artrópodos como pioyos, pulgues, ácaros y cachiparros que porten distintos aves y mamíferos. El tifus carauterizar por fiebre alta recurrente, respigos, cefalea y exantema. Nun confundir cola fiebre tifoideo, causada por bacteries del xéneru Salmonella.

Historia[editar | editar la fonte]

La primer vacuna efectiva contra'l tifus foi desenvuelta pol parasitólogu polacu Rudolf Weigl, nel periodu ente los dos guerres mundiales gracies a la creación d'una cepa de pioyos especial llamada Pediculus vestimenti, que yera bono d'alimentar. Esta cepa foi la resultancia del encruz d'especies de pioyos caucásiques y africanes. Más tarde, mientres la Segunda Guerra Mundial, fueron desenvueltes vacunes meyores. menos peligroses y más barates. Dende entós rexistráronse delles epidemies n'Asia, Esti d'Europa, el Mediu Este y en partes d'África. Weigl tamién inventó un mecanismu que dexaba criar granxes de pioyos col fin de consiguir abonda cantidá de bacteries Rickettsia como pa producir la vacuna.

Edá Media[editar | editar la fonte]

La primer descripción de la enfermedá, apaez n'España mientres el califatu de Granada en 1489. Descríbese la presencia de fiebre y de manches coloraes sobre los brazos, llombu y tórax, déficit na atención con progresu escontra l'estáu de delirium, llagues gangrenosas y fedor a carne podre. Mientres el cercu de Granada, los españoles perdieron 3 mil homes n'aiciones del enemigu, pero 17 mil morrieron por tifus.

Fiebre Ciguao[editar | editar la fonte]

Nos tiempos históricos la "Fiebre Ciguao" o "Aryotitus fever" (Fiebre Aryotus) foi común nes prisiones ingleses y autoridaes modernes creen que se trataba de tifus. Esta asocedía frecuentemente cuando los prisioneros yeren confinaos xuntos en celdes escures y mal aseadas, onde la diseminación de los pioyos ye fácil. Daquella, "prisión hasta la próxima xunta de la corte" yera frecuentemente equivalente a una sentencia de muerte. Los prisioneros, cuando yeren presentaos na corte, delles vegaes infestaben a los miembros de la corte xudicial. Dempués del assize en Oxford en 1577, llamáu más tarde el Assize Negru, cerca de 300 morrieron de la fiebre ciguao, incluyendo a sir Robert Bell, Lord Chief Baron of the Exchequer. El Assize Negru de Exeter en 1586 foi otru notable biltu. Mientres el assize de Lent nel que la corte agospiar en Taunton en 1730, la fiebre ciguao causó la muerte del Lord Chief Baron, tamién del High Xérif, el sarxentu y cientos d'otros. Mientres esti tiempu nel que les persones yeren executaes por ofienses capitales, morrieron mas prisioneros por 'fiebre ciguao' que por aciu la execución pública nel Reinu Británicu. En 1759, autoridaes n'Inglaterra envaloraron que cada añu morríen un cuartu de los prisioneros por cuenta de la fiebre gaol. En Londres, la fiebre gaol frecuentemente brotaba ente la población de la ciudá, cuando los prisioneros enfermos de la Prisión de Newgate yeren lliberaos. En mayu de 1750, el Lord Mayor of London, sir Samuel Pennant y un gran númberu de miembros del personal de la corte xudicial, infectáronse fatalmente na sala de la xusticia de Old Bailey, que atopábase xunida a la Prisión Newgate.

Los biltos epidémicos apaecieron rutinariamente n'Europa dende los sieglos XVI hasta'l sieglu XIX, incluyendo mientres la Guerra Civil Inglesa, La Guerra de los Trenta Años y les guerres Napoleóniques. Pestilencias de distintos tipos tremar ente los combatientes y la población civil n'Alemaña y tierres vecines de 1618 a 1648. D'alcuerdu a Joseph Patrick Byrne, "Pal fin de la guerra, el tifus había matáu más del 10 % de la población total d'Alemaña y l'enfermedá causaba cerca del 90 % de les muertes d'Europa".

Sieglu XIX[editar | editar la fonte]

Mientres la retirada de Napoléon de Moscú en 1812, morrieron más soldaos franceses de tifus qu'asesinaos polos rusos. Una epidemia mayor asocedió n'Irlanda ente 1816 y 1819, mientres la fame causada por un amenorgamientu de la temperatura nel mundu, conocida como'l "Añu ensin Branu" Envalórase que finaron cerca de 100 mil irlandeses. El tifus apaeció otra vegada a fines de 1830, y hubo otru biltu epidémicu mayor de tifus mientres la Gran Fame Irlandesa, ente 1846 y 1849. El tifus irlandés tremar a Inglaterra, onde foi llamáu delles vegaes como "Fiebre Irlandés" y yera bultable pola so roxura. Esti biltu mató a xente de toles clases sociales, una y bones el pioyu yera endémicu ya ineludible, pero foi particularmente duru nos estratos sociales más baxos, que taben menos llimpios.

Nos Estaos Xuníos, un biltu de tifus epidémicu apaeció en Filadelfia en 1837 y mató al fíu de Franklin Pierce (14.° presidente de los Estaos Xuníos) en Concord, New Hampshire, en 1843. Delles epidemies apaecieron en Baltimore, Memphis y Washington D.C. ente 1865 y 1873. El tifus foi tamién un importante asesín mientres la Guerra Civil de los Estaos Xuníos, a pesar de que la fiebre tifoideo, llamada "Fiebre de campamentu", foi la causa más frecuente de muerte por enfermedá na Guerra Civil. La fiebre tifoideo ye aniciada pola bacteria Salmonella typhii (nun debe de ser confundida cola Salmonella entérica, que causa l'envelenamientu de los alimentos) y ye una enfermedá dafechu distinta del tifus.

Solo en Canadá, la epidemia de tifus de 1847 mató a cerca de 20 mil persones de 1847 a 1848, principalmente ente los inmigrantes irlandeses recluyíos en "cases de fiebre" y otros llugares de cuarentena, quien contraxeren la enfermedá nos barcos atarraquitaos que veníen fuxendo de la Gran Fame Irlandesa. Los oficiales de los barcos nun sabíen cómo aplicar l'abonda sanidá d'alcuerdu a les condiciones d'esi tiempu; nun se sabía por qué tremábase la enfermedá.

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

Estaciones sanitaries fueron establecíes pa les tropes nel Frente Occidental mientres la Primer Guerra Mundial, pero la enfermedá degoló los exércitos del Frente Oriental, con cerca de 150 mil muertos solo en Serbia. La morrina foi xeneralmente ente'l 10 y el 40 per cientu de los soldaos infestaos y l'enfermedá foi la mayor causa de muerte de quien curiaben a los enfermos.

En 1922, el tifus endémicu tuvo un picu importante nel territoriu soviéticu, con reporte de 25 a 30 millones de casos na Xunión Soviética. Anque'l tifus afectó a Polonia, con cerca de cuatro millones de casos reportaos, la contención de la diseminación de la enfermedá tuvo un gran ésitu escontra 1921 gracies al esfuerciu de pioneros de Salú Pública como Hélène Sparrow y Rudolf Weigl. En Rusia, mientres la guerra civil ente les fuercies Blancu y Coloráu, el tifus mató tres millones de persones, principalmente civiles.

Mientres la Segunda Guerra Mundial, munchos alemanes prisioneros de guerra (POW) dempués de la perda de Stalingráu morrieron de tifus. El tifus epidémicu tamién mató a los confinaos en campamentos de prisioneros de guerra, guetos, y nos campos de concentración nazis, quien teníen condiciones clíniques ensin hixene. Pintures de víctimes de tifus víense fuxendo en masa de los disparos nel campu de concentración de Bergen-Belsen.

Ente los miles de prisioneros de los campos de concentración, como Theresienstadt y Bergen-Belsen, morrió de tifus a los 15 años Ana Frank y tamién la so hermana Margot, a los 18 años. La mayor epidemia de tifus nel caos de la posguerra n'Europa foi albortada na so diseminación pol ampliu usu d'un nuevu descubrimientu: el DDT, que mató a los pioyos de millones de refuxaos y persones movíes.

Etiopatogenia[editar | editar la fonte]

La picadura del pioyu nun ye la causante de la infeición de tifus por sigo sola. Son les fieces que los pioyos dexen sobre la piel les que tresverten bacteries Rickettsia. Cuando l'humanu táscase les picadures, estiende les fieces pola firida, facilitando l'accesu de les bacteries al interior del cuerpu. Poro, ye posible amenorgar el riesgu d'infeición por tifus siguiendo normes d'hixene y una correuta desinfeición de les picadures producíes.

Epidemioloxía[editar | editar la fonte]

Según la OMS (Organización Mundial de la Salú), el tifus mata a un enfermu de cada 5 millones de persones añalmente.

Esisten poques árees de tifus epidémicu güei día. Dende finales del sieglu XX solo reportáronse casos en Burundi, Ruanda, Etiopía, Arxelia y en delles árees de Suramérica y América Central.

Sacante por dos casos, tolos tifus epidémicos apaecíos nos Estaos Xuníos, asocedieron nel este del ríu Mississippi. Un exame del recímanu de casos en Pennsylvania concluyó que la tresmisión de la enfermedá infeiciosa foi por esguiles voladores. El ciclu selvático (enfermedaes tresmitíes por animales selvaxes) del tifus epidémicu permanez como pocu común nos Estaos Xuníos. Los Centros pal Control y Prevención d'Enfermedaes han documentáu namái 7 casos dende 1976 hasta 2010.

Clasificación[editar | editar la fonte]

Cuadru clínicu[editar | editar la fonte]

Síntomes del tifus exantemático o epidémicu
  • Respigos.
  • Tos.
  • Delírium.
  • Fiebre alto: 40 °C.
  • Dolor articular (artralxa).
  • Lluces qu'apaecen bien brilloses y pueden mancar los güeyos (fosfeno).
  • Presión arterial baxa. (Estáu de choque séptico).
  • Erupción qu'empieza nel pechu y estiéndese al restu del cuerpu, sacante a les palmes de les manes y a les plantes de los pies.
  • Dolor de cabeza intensu (cefalea).
  • Dolor muscular fuerte (mialxa).
  • Plasmu.

La erupción inicial ye leve, color rosa y esmorezse al face-y presión. Darréu les mancadures vuélvense coloráu maciu y nun s'esmorecen. Les persones con tifus grave pueden tamién presentar pequeñes árees de sangráu dientro de la piel (petequias).

Síntomes del tifus murino o tifus endémicu
  • Manes ablancazaes.
  • Dolor abdominal.
  • Dolor de llombu.
  • Foria.
  • Erupción cutanea colorada y ensin rellumu qu'empieza nel torso y trémase.
  • Fiebre desaxeradamente alto, ente 40.5 y 41 °C (105 a 106 °F), que puede durar hasta dos selmanes.
  • Tosecilla, tos seca.
  • Dolor de cabeza (cefalea).
  • Dolor articular y muscular.
  • Estomagaes.
  • Vultures.

Tratamientu[editar | editar la fonte]

L'Asociación Americana de Salú Pública encamienta que'l tratamientu debe de tar basáu nos afayos clínicos y antes de la confirmación de los cultivos pa confirmar el diagnósticu. Ensin tratamientu, la muerte asocede ente'l 10 al 60 % de pacientes con tifus epidémicu, ente que los pacientes de 60 años tienen un riesgu alto de muerte. Na era de los antibióticos la muerte yá nun ye tan común si alminístrase doxiciclina. Nun estudiu de 60 pacientes hospitalizaos con tifus epidémicu, nengún paciente finó cuando se-y aplicó doxiciclina o cloramfenicol. Dellos pacientes tamién pueden precisar dioxígeno y disoluciones parenterales.

Prevención[editar | editar la fonte]

Lo más efectivo pa prevenir el tifus ye la inoculación cola vacuna del tifus antes de viaxar a les árees endemiques y onde pudiera tar en contautu col pioyu. Evidentemente l'aséu personal consistente en baño dos vegaes al día ye esencial. El tifus rellacionar cola mala hixene y ye raru qu'infeste a persones con bona hixene.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

  • En MedlinePlus hai más información sobre Tifus
  • From Wikipedia The free encyclopedia parte traducida del artículu n'inglés p'aumentar el mancomún del artículu n'español.