Ticianu

De Wikipedia
(Redirixío dende Tiziano)
Ticianu
pintor de cámara (es) Traducir

Vida
Nacimientu Pieve di Cadore (es) Traducir[1]circa 1490[2]
Nacionalidá Bandera de la República de Venecia República de Venecia
Muerte Venecia[3]27 d'agostu de 1576[4] (85/86 años)
Sepultura basílica de Santa María dei Frari (es) Traducir[5]
Causa de la muerte Peste
Familia
Padre Gregorio Vecellio
Casáu con Cecilia Soldano (1525 (Gregorianu) – 1530 (Gregorianu))
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Vecellio family (en) Traducir
Estudios
Llingües falaes italianu[6]
Alumnu de Giovanni Bellini
Gentile Bellini
Profesor de Tintoretto
Simone Peterzano
Marco Vecellio
Dirck Barendsz (es) Traducir
Orazio Vecellio
Oficiu pintor, dibuxante, dibuxante arquiteutónicugrabador
Llugares de trabayu Venecia, Padua, Milán, Roma, Florencia, Augsburgu y Augsburgu
Trabayos destacaos Woman with a Mirror (es) Traducir
La coronación de espinas (es) Traducir
Virgen con el Niño y santa Catalina (es) Traducir
Venus de Urbino (es) Traducir
Carlos V a caballo en Mühlberg (es) Traducir
Paulo III y sus nietos Alejandro y Octavio Farnesio (es) Traducir
Tarquinio y Lucrecia (es) Traducir
Premios
Miembru de Accademia delle Arti del Disegno (es) Traducir
Movimientu Escuela veneciana (es) Traducir[7]
Alto Renacimiento (es) Traducir[7]
Seudónimu/os Veccellio, Tiziano
Xéneru artísticu retrato pictórico (es) Traducir
pintura relixosa
pintura mitolóxica
desnudo (es) Traducir
pintura de historia (es) Traducir
semeya
Creencies
Relixón catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Tiziano Vecellio o Vecelli, conocíu tradicionalmente n'asturianu como Ticianu (Pieve di Cadore, Belluno, Vénetu, escontra 1477/1490-Venecia, 27 d'agostu de 1576),[8] foi un pintor italianu del Renacimientu, unu de los mayores esponentes de la Escuela veneciana.

Reconocíu polos sos contemporáneos como «el sol ente les estrelles», n'homenaxe a la llinia final del Paraísu de La Divina Comedia de Dante Alighieri,[9] Tiziano ye unu de los más versátiles pintores italianos, igualmente capacitáu pa executar semeyes, paisaxes (dos de les temes que-y llanzaron a la fama), escenes mitolóxiques o cuadros de temática relixosa. Tuvo una llarga y dilatada carrera, y la so obra travesó munches y distintes etapes, nes que'l so estilu camudó tan drásticamente que dellos críticos tienen problemes pa creer que los cuadros de la so primer etapa y los de les posteriores salieren de la mesma mano.

Sía que non, el conxuntu de la so obra carauterizar pol usu del color, vívido y lluminosu, con una pincelada suelta y una delicadeza nes modulaciones cromátiques ensin precedentes na Historia del Arte occidental.

Biografía[editar | editar la fonte]

Primeros años (hasta 1516)[editar | editar la fonte]

Nesta semeya (h. 1510) tradicionalmente reconocer a Ariosto. El modelu, que paez xirase pa mirar fijamente al observador con xestu desdeñoso y seguro de sigo mesmu, foi usáu por Rembrandt como pauta de los sos autorretratos (National Gallery de Londres).

Si'l llugar de nacencia de Tiziano conocer con certidume, la fecha ye una incógnita. Esisten trés hipótesis basaes nos documentos de la dómina. Según la so partida de fallecimientu, que se guarda na ilesia veneciana de San Canciano, l'artista morrió a la edá de cientu trés años», polo que la nacencia fechar en 1473. Per otru llau, na correspondencia de Tiziano a Felipe II de 1571, el pintor preséntase como «esti servidor so de noventa y cinco años d'edá»,[10] vamos deducir por tantu que nació en 1476. Los sos contemporáneos Ludovico Dolce[11] y Giorgio Vasari[12] envaloren que la fecha taría entendida ente 1488 y 1490. Ante estes diferencies, la crítica internacional alcuéntrase estremada. Los historiadores Harold Wethey[13] y Sydney Freedberg[14] creen más fiable la nacencia ente 1488 y 1490. El Centru d'Estudios de Tiziano[15] y otros autores[16] determinen que tuvo de producise ente 1480 y 1485, refugando otres feches pola precocidá demasiáu sospechosa a xuiciu de delles obres iniciales. Esta última opinión ye la que ta más consolidada. Pue que la razón de la fecha errónea na carta al rei español deber a que l'artista pretendía presentase como un venerable vieyu pa axenciar la compasión del monarca.

Tiziano venía de una familia con eleváu estatus en Cadore: yera'l cuartu fíu de Gregorio Vecelli, un distinguíu conceyal y militar, y de la so esposa Lucia. Nun esistíen antecedentes familiares nel campu del arte. Sicasí, a la edá de 10 años, Tiziano y el so hermanu mayor, Francesco, allegaron a Venecia pa ingresar como aprendices nel taller de Sebastiano Zuccato, un famosu mosaiquista. Por cuenta del so incipiente talentu, nel intre de trés o cuatro años, entró nel estudiu del venerable pintor Giovanni Bellini, que nesi momentu yera l'artista más reconocíu de la ciudá.[17]Ellí atopóse con un grupu de mozos que conformaríen la primer xeneración de pintores de la Escuela veneciana: Giovanni Palma da Serinalta, Lorenzo Lotto, Sebastiano Luciani, y Giorgio da Castelfranco, conocíu como Giorgione. El so hermanu Francesco tamién goció de cierta relevancia en Venecia como pintor.

El frescu sobre Hércules nel palaciu Morosini considérase como una de les sos primeres creaciones. Otres obres tempranes son la Virxe col Neñu del palaciu de Belvedere en Viena y la Visitación de María a Isabel (del conventu de San Andrés), espuesta güei na Galería de l'Academia de Venecia. Tiziano y Giorgione, nesta dómina, tuvieron acomuñaos, d'ende la dificultá d'estremar les sos primeres obres. La primer obra conocida de Tiziano, el pequeñu Ecce Homo de la Escuela de San Roque, foi mientres enforma tiempu atribuyíu a Giorgione. El mesmu tracamundiu d'identificación producir con más de delles de les sos Sacra conversazione. Estos dos maestros fueron los líderes de la nueva escuela de "arte moderno" de pintura, qu'adquirió maneres d'execución más flexibles, llibres de la simetría y el hieratismo qu'entá podemos reparar na obra de Giovanni Bellini.

De 1507 a 1508, encargóse-y a Giorgione la remodelación de la Fondaco dei Tedeschi, rula de los poderosos comerciantes alemanes na ciudá adriática. Tiziano y Morto da Feltre collaboraron con él na realización de los frescos, calteniéndose entá dalgunos de los fragmentos de Tiziano. Esta obra conocer con exactitú por cuenta de los grabaos de Domenico Fontana, yá que nun se caltienen íntegramente los frescos.

Flora (1515), sirve como representación del ideal de guapura renacentista (Galería Uffizi).

Cuando en 1510 la epidemia de peste estender por Venecia y acabó cola vida del so compañeru Giorgione, Tiziano coló a Padua, onde demostró'l so talentu pa la téunica del frescu nos sos trabayos nesta ciudá en 1511, tantu na ilesia de los carmelites como na Escuela de San Antonio. Dalgunos d'estos trabayos entá se caltienen. Destaquen L'abrazu na puerta dorada y tres escenes de la vida de San Antonio de Padua: El milagru del naciellu, El milagru del home celosu y El milagru del fíu irascible.

En 1512, Tiziano volvió de Padua a Venecia, onde empezó a establecer una rede de rellación que la llevaría al cumal del grupu venecianu d'artistes. Llueu llogró trabayu de la Fondaco dei Tedeschi, consiguió d'esta La Sanseria o Senseria (un privilexu bien acobiciáu polos artistes emerxentes), y aportó a superintendente de les obres gubernamentales, cargu de pintor oficial de la República de Venecia, que-y reportaría suficiente remuneración y otros privilexos añedíos. Tiziano ostentar ininterrumpidamente mientres sesenta años, hasta la so muerte. Foi especialmente emotivu l'encargu de completar la decoración, inacabada por Bellini, de la Sala del Gran Conseyu del Palaciu Ducal (destruyida por una quema en 1577) na que representaría la batalla de Spoleto. Abrió'l so propiu taller, cerca del Gran Canal en San Samuele, nun allugamientu desconocíu anguaño. En 1513, el cardenal Pietro Bembo treslladó-y la invitación del papa Lleón X pa instalase en Roma y anque la ufierta yera tentadora prefirió quedase en Venecia, onde la competencia artística yera menos intensa que na sede papal. Nun foi, sicasí, hasta la muerte en 1516 del so maestru, Giovanni Bellini, cuando'l so prestíu empezó a crecer. Nesta dómina, recibió un encargu bien esclusivu que-y reportaría una notable añalidá de venti corones y la exención de ciertes tases. Trátase d'una serie de semeyes de los socesivos duxes de Venecia, siendo remunerado cada unu con ocho corones. Tiziano realizó namái cinco d'esta serie.

Maduror (1516-1530)[editar | editar la fonte]

Llevólu a Tiziano dos años (1516-18) completar la Asunción de la Virxe de Santa María dei Frari, que la so dinámica composición triangular y viveza de colores convertir nel más clásicu de los pintores fora de Roma.

Mientres la so dilatada carrera, convertir nel más influyente de los pintores de la Escuela veneciana, y nel más gallardoniáu de la República Serenísima en tola so hestoria. Les muertes de Giorgione (1510) y Bellini (1516), y los tresllaos de Sebastiano del Piombo a Roma (1511) y de Lorenzo Lotto a Bérgamo (1513), dexaron a Tiziano ensin rivales na ciudá.

Mientres el periodu 1516-1530, que puede calificase como d'espansión, l'artista lliberar de los cánones herméticos aprendíos mientres la so mocedá y tomó un mayor númberu de temes. Sicasí, les sos semeyes fueron un elementu clave pa introduci-y nes cortes más prestixoses y conocer a los homes más poderosos del so tiempu. Dalgunos d'ellos, como'l señores de Mantua, Ferrara o Urbino, pequeños estaos italianos amenaciaos pola espansión de les potencies internacionales, atoparon nes semeyes de Tiziano una ocasión pa demostrar una imaxe de poder y de gloria, que quiciabes non se correspondía cola realidá. Yá en 1518, el pintor entró en contautu con Alfonsu I de Este, duque de Ferrara. La serie de semeyes de la corte estense, güei espardíos per mediu mundu, constitúin una reveladora galería de personaxes, sentimientos y situaciones.

En 1518 completó, pal altar mayor de la Basílica de Santa María Gloriosa dei Frari en Venecia, la Asunción de la Virxe, qu'entá permanez ellí. Esta estraordinaria pieza del colorismo, realizada nuna gran escala cromática raramente usada n'Italia enantes, causó sensación na so dómina.

La estructura pictórica de la Asunción de la Virxe, qu'unificaba na mesma composición dos o tres escenes superpuestes en distintos niveles, cielu y tierra, lo infinito y lo temporal, foi siguida n'otres obres. Esta serie de llenzos cola mesma estructura formal entiende'l Retablu de San Domenico en Ancona (1520), el Retablu de Brescia (1522), y el Retablu de San Niccolo (1523), na Ciudá del Vaticanu, cada unu de los cualos representa una mayor y más perfecta concepción distributiva. Llegó, finalmente, a crear una fórmula clásica, que'l so meyor esponente ye'l Retablu o Pala de Pesaro (1526), na mesma Ilesia dei Frari. Ésta ye, quiciabes, la so obra más estudiada del periodu, na cual desenvolvió pacientemente un plan de trabayu basáu nuna llibre visualización, orixinalidá y estilu. Tiziano concedió-y un usu nuevu a les figures, tando los "donantes" y la comitiva de santos asitiaos nel espaciu aereu de la escena, ente que'l conxuntu quedaba enmarcáu por elementos arquiteutónicos. El retablu de Pesaro debe'l so nome a Jacopo Pesaro, obispu de Pafos, quien lo encargó pa conmemorar la victoria naval sobre los turcos na batalla de Santa Maura.

Tiziano taba nel cume de la so fama: escontra 1521, tres la realización d'un San Sebastián pa la Nunciatura papal en Brescia —trabayu del qu'esisten innumberables retruques— los encargos atropar nel so taller.

A esti periodu pertenez otra obra estraordinaria, El martiriu de San Pedro de Verona (1530), agospiáu na ilesia dominica de San Zanipolo y destruyíu por un proyeutil austriacu en 1867. Esta obra proto-barroca solo ye conocida por copies, como la de la École des Beaux-Arts de París. La escena representa una interesada asociación ente un plácidu paisaxe y un brutal y dinámicu asesinatu, descritu pol llamentu que xube polos carbayos. El cuadru describe al santu dominicu escapando de la emboscada, y sobre esto, les respigantes cañes negres de la vexetación — «[...] esto ye tou, pero quiciabes nunca esistió una traxedia tan dinámica, estelante y patética como ésta, inclusive nin pintada por Tintoretto o Delacroix».[18]

La Bacanal, (1518-19): Formó parte de la triloxía de les Bacanales encargada por Alfonsu I de Este pal so castiellu de Ferrara. Nel pentagrama qu'apaez xunto a les rapaces puede lleese escritu en francés antiguu: «Quien bebe y nun vuelve beber, nun sabe lo que ye beber» (Muséu del Prado).

L'artista siguió simultáneamente cola so serie de pequeñes Madonnas, qu'ensertaba n'escenes paisaxístiques a la manera de la pintura de xéneru poéticu-pastoral, bien de moda naquella dómina. La Virxe col Neñu, San Juanito y Santa Catalina, conocida como la Virxe del Coneyu, nel Muséu del Louvre ye'l prototipu d'esta clase de llenzos. Otru exemplu de pintura relixosa d'esti periodu ye'l Entierru de Cristu, tamién nel Louvre. Ésta tamién foi la dómina de la so meyor pintura mitolóxica, tales como La Bacanal del Muséu del Prado o Baco y Ariadna de la National Gallery de Londres, "[...] quiciabes les más brilloses producciones de cultura neo-pagana o de "Alejandrismo" del Renacimientu, munches vegaes asonsañaes pero nunca superaes, inclusive nin por el mesmu Rubens."[18] Finalmente, va haber que destacar les semeyes de mediu cuerpu y bustos femeninos como l'inicial Flora de los Uffizi o la Muyer mirándose al espeyu del Louvre (na que s'intentó reconocer, ensin nengún rigor histórico, a Laura de Dianti o a la esposa de Tiziano).

Tres dellos años de convivencia con una dama llamada Cecilia Soldano, nel intre de los cualos yá tuviera dos fíos, Pomponiu y Horacio (fíu supuestamente favoritu del pintor), en 1525, decidieron contraer matrimoniu por cuenta de la mala salú d'ella y pa llexitimar a estos fíos. Cecilia nun llegó a sobrevivir más de cinco años dende esta unión, mientres los cualos traxo al mundu a dos fíos (delles fontes indiquen que trés). Una d'elles, Lavinia, sería inmortalizada en dellos cuadros. Escontra 1526 entró en contautu col escritor Pietro Aretino, col que-y xunió una estrecha rellación, que la so influencia ver aumentada n'años socesivos, según atestigüen les cróniques de la dómina. Tiziano inclusive unvió una semeya de Aretino a Federico II Gonzaga, duque de Mantua. La rellación de Tiziano cola corte de Mantua empecipióse gracies a l'encamientu d'Alfonsu I d'Este a la so hermana Isabel, a quien Tiziano retrató darréu.

El pintor quedó desapaecíu nuna gran aflicción n'agostu de 1530, a la muerte de la so esposa, que la so salú debilitárase entá más pola nacencia de Lavinia. Entós daquella, xunto a la so familia, Tiziano camudar de casa y traxo dende'l so pueblu natal hasta Venecia a la so hermana Orsa, por que se ocupara del so llar. La casa, malo de reconocer güei, taría asitiada cerca del Arsenal Grande, entós un suburbiu de moda nel estremu de la ciudá con vistes a la islla de Murano.

Afitamientu (1530-1550)[editar | editar la fonte]

Venus de Urbino (1538), inspirada na Venus dormida de Giorgione, qu'a diferencia d'ésta, la de Tiziano ta recostada, non na naturaleza, sinón nun elegante interior. Dende 1963, caltiénse la hipótesis de que podría ser una semeya de la duquesa Eleonora Gonzaga. (Galería Uffizi)

Mientres esti periodu (1530-1550), tal que podría suponese a la vista del Martiriu de San Pedro de Verona, Tiziano dedicar a cultivar un estilu cada vegada más dramáticu. Nesti momentu, pintó La batalla de Cadore, una escena histórica, la más carauterística de les obres ticianescas perdíes o tullíes. L'artista esforciar por afigurar magistralmente el movimientu de la balasma, na so representación más violenta del heroísmu. Anda a la tema el llenzu con otres pintures béliques como La batalla de Anghiari de Leonardo da Vinci o La batalla de Ponte Milvio de Giulio Romanu. La batalla de Cadore destruyir en 1577 na quema del Palaciu Ducal, xunto cola mayoría de les pintures antigües que la decoraben. Namái esisten una mala ya incompleta copia na Galería Uffizi y un mediocre grabáu de Giulio Fontana. Otramiente, la Alocución del Marqués del Vastu (Muséu del Prado, 1541) tamién foi parcialmente afeutada pola quema del Alcázar madrilanu en 1734.

La pintura relixosa más representativa d'esti periodu ye la Presentación de María nel Templu (Galería de l'Academia, 1534-39), unu de los sos llenzos más populares o'l Ecce Homo (Kunsthistorisches Museum de Viena, 1541), de singular patetismu y realismu proto-barrocu. La Escuela de Bolonia y Rubens tomaron emprestáu, en munches ocasiones, del espíritu d'esta obra, la maxistral puesta n'escena. El notable efeutu conmovedor de los caballos, soldaos, sacerdotes y ensame polo xeneral a los pies de la escalera, allumaos toos por antorches y coles ondes de les banderolas nel cielu, foi utilizáu con frecuencia en dómina posterior.

Menos ésitu tuvieron los frescos de la cúpula de Santa Maria della Salute (Muerte d'Abel, Sacrificiu de Abraham y David y Goliat). Estos trés escenes violentes del Antiguu Testamentu fueron pintaes con estremu realismu, que acentuábase por cuenta de la so visión en perspeutiva del observador (como nes escenes de la Capiya Sixtina). Los frescos, que se consideraron poco apropiaos nel so momentu, fueron sicasí bien almiraos y asonsañaos con posterioridá. Rubens, ente otros, aplicó'l mesmu sistema nos cuarenta paneles del techu (de los que namái queden los bocetos) de la ilesia xesuita d'Amberes.

Les bones rellaciones que caltuvo cola corte de Mantua van apurri-y contactos que supondríen la so consagración como retratista. En 1530, pudo pintar a Carlos I d'España, que se moviera a Boloña por cuenta de la so coronación imperial como Carlos V. L'emperador pagólu namái un ducáu pola semeya, al qu'añedió cientu cincuenta más de la so bolsa'l mesmu duque Federico II Gonzaga, quien pocu dempués concedería-y el beneficiu de Médole al so fíu Pomponiu, que se decidiera pola carrera eclesiástica. El so amigu, el tratadista Sebastiano Serlio, púnxo-y en contautu con una nueva corte: Urbino, que'l so duque, Francesco Maria della Rovere, encargó-y una semeya vistida cola rica armadura de condottiero. La maestría de Tiziano pa la semeya dio-y una amplia fama mientres tola so vida. Pintó fielmente a príncipes, duques, cardenales, monxos, artistes y escritores. "[...] nengún otru pintor tuvo tanto talentu pa estrayer de cada fisonomía traces al empar carauterístiques y bellos".[18] El reflexu de la psicoloxía de los retrataos, la claridá de les traces y la instantaneidad de les figures alcen a Tiziano al altor de los meyores retratistes de la Hestoria, como Rembrandt o Velázquez.

Tamién realizó para Guidobaldo della Rovere, el fíu del duque, la famosa Venus de Urbino (Galería Uffizi), en 1538. La tema de la diosa Venus ye recurrente nel maestru vénetu y en realizando esta obra, por cuenta del so viaxe a Roma, aumentó'l so interés pola diosa romana: Venus y Adonis (Muséu del Prado), Venus recreándose na música (dos versiones, en Madrid y en Berlín), Venus del espeyu (Galería Nacional d'Arte de Washington).

Carlos V a caballu en Mühlberg (1548), ye la semeya iconográfico por excelencia. Representa al emperador como príncipe cristianu, vencedor del protestantismu y como símbolu de la hexemonía de los Austria sobre Europa (Muséu del Prado).

Pintó per segunda vegada al emperador Carlos en 1533 en Bolonia, recibiendo esta vegada un pagu auténticamente regio y empecipiando una de les rellaciones más sólides ente un artista y un comitente, que duraría más d'un cuartu de sieglu. El rei nomó a Tiziano "pintor primeru" de la corona d'España, "conde del Palaciu Lateranense, del Conseyu Áulico y del Consistoriu", de la que foi designáu caballeru de la Espuela d'Oru, con espada, cadena y espuela d'oru. Los sos fíos, coles mesmes, fueron alzaos a la dignidá de Nobles del Imperiu. En 1548 riquióse la so presencia na Dieta Imperial celebrada en Augsburgu, onde pintó l'innovador semeya ecuestre del emperador na batalla de Mühlberg, tou un símbolu del poder imperial. La so estancia na ciudá alemana brindó-y la oportunidá de conocer a la nobleza local, al duque d'Alba, al pernomáu prisioneru Juan Federico I de Saxonia y a la reina María d'Hungría. Ésta encargó-y la serie de los cuatro "condergaos" o les "roxures" pa la decoración del so estudiu, que consta de Los suplicios de Prometeo y Tántalo, perdíos dambos, y los de Sísifo y Ticio, calteníos nel Prado.

Foi ésti'l momentu de mayor prestíu social y prosperidá económica. En 1540 recibió una pensión añal de 200 corones d'Alfonso de Ávalos, marqués del Vastu y gobernador del Milanesado, que darréu sería doblada pol emperador a cargu de l'ayalga de Milán. Otra fonte d'ingresos foi'l contratu llográu en 1542 p'abastecer de granu a Cadore, sitiu que visitó casi cada añu y onde tenía muncha influencia por ser el so pueblu natal.

Tiziano tenía una villa favorita na vecina llomba de Manza (cerca de Castello Roganzuolo), dende la cual (tien de deducise pola so semeyanza) el maestru tuvo de realizar los sos comentarios sobre paisaxismu, les sos formes y efeutos. La presunta casa de Tiziano, constantemente discernible nos sos estudios, ta en Collontala, cerca de Belluno.[19]

Dende ochobre de 1545 hasta 1548, en que foi llamáu a Aubsburgu, Tiziano instalar en Roma sol mecenalgu del papa Pablo III, a quien retrató en delles ocasiones. Precisamente pa la so familia, los Farnesio, realizó delles obres: Madalena penitente, Ecce homo y la primer versión de Danae, que se caltién nel Muséu de Capodimonte. La ciudá de Roma concediólu en 1546 la ciudadanía, prestixosa reconocencia nel que'l so inmediatu predecesor fuera Michelangelo. Tres el so regresu d'Alemaña, realizó una curtia parada en Florencia, onde l'estilu de Tiziano foi refugáu pol duque Cosme I de Médicis, que prefería'l dibuxu de Bronzino y l'academicismu de Vasari. En 1550, volvió ser llamáu pol emperador pa pintar una semeya del príncipe Felipe, que foi unviáu como presente a Inglaterra pa pidir la mano de la reina María I.

Años finales (1550-1576)[editar | editar la fonte]

El cambéu d'estilu na téunica pictórica apreciar en Dánae recibiendo l'agua d'oru (1553), una de les sos meyores pintures mitolóxiques (o "poesíes" como'l pintor llamar) encargada por Felipe II. Anque Michelangelo axudicába-y defectos dende'l puntu de vista del dibuxu, l'estudiu de Tiziano reprodució esta mesma escena pa distintos encargos (Muséu del Prado).

Mientres los sos últimos venticinco años (1550-1576), l'artista quedó absorbíu cada vegada más pola so faceta de retratista y volvióse más autocríticu, con un insaciable perfeccionismu que-y torgó terminar munches obres.

Dalgunes d'elles quedaron nel so estudiu mientres siquier diez años, mientres los cualos nun se cansaba de retocales, añedir constantemente nueves espresiones más refinaes, concises o sutiles. Pa cada torga qu'atopaba na execución de los sos llenzos, Tiziano escurría una nueva y ameyorada fórmula. Nunca algamó cotes tan altes n'emoción y traxedia como en La coronación d'escayos (Muséu del Louvre), na espresión del misteriu y la divinidá de Los pelegrinos de Emaús o del heroísmu y la soberbia de El Dux Grimani adorando a la Fe (Palaciu Ducal de Venecia) o de la Trinidá (Muséu del Prado).

Per otru llau, les sos pintures más conmovedores fueron realizaes nesta etapa de senectud: les Danae de Nápoles y de Madrid, la Antíope del Louvre, el Raptu d'Europa (en Boston, coleición Gardner), etc. Inclusive trató problemes de clarescuru nos efeutos nocherniegos de les sos escenes, como El martiriu de San Llorienzo (ilesia de los xesuites de Venecia) o San Jerónimo (Louvre). Siempres caltuvo un dominiu carauterísticu del realismu, como pueden comprobase nes magnífiques semeyes d'esta dómina, como los de Felipe II, los de la so fía Lavinia o dellos autorretratos.

La rellación de Tiziano con Felipe II foi igual de granible ya intensa que col so padre. A partir de 1552, en que comunicó al entós príncipe Felipe la unviada d'un Paisaxe y la Santa Margarita col dragón empezó una correspondencia que caltendríen ininterrumpidamente y que s'intensificaría col intre de los años. La tema principal d'esta correspondencia foi per parte del mecenes real la reclamación de les obres en cursu d'execución y per parte del artista la solicitú de los pagos atrasaos. Sicasí, los pidíos yeren abondosos y, anque Tiziano nun trió la corte de Madrid pa retratar al rei, sí-y unvió un gran númberu d'obres. Dalgunes fueron de tipu relixosu como'l Entierru de Cristu, la Oración nel Güertu y una segunda versión del Martiriu de San Llorienzo pal monesteriu d'El Escorial, otres de corte mitolóxicu como les Poesíes a que se refier nes sos cartes o una serie de Venus y otres composiciones de calter patrióticu como Felipe II ufierta al cielu al infante don Fernando, encargada pol rei en 1571 en conmemoración de la victoria de Lepanto, y La Relixón socorrida per España (dambes nel Muséu del Prado).

Tiziano, por cuenta de la so posición social, alcordó un bon matrimoniu a la so fía Lavinia con Cornelio Sarcinelli of Serravalle. Ésta sustituyó a la so tida Orsa, finada entós daquella, al mandu de la Casa Vecelli, bien próspera polos señoriales ingresos del artista. La boda celebrar en 1554, pero Lavinia morrió de partu en 1560.

Como munchos de los sos últimos trabayos, la última obra de Tiziano, la Piedá (1576) ye una dramática escena de sufrimientu nun ambiente nocherniego. Foi la pintura escoyida pa decorar la so tumba (Galería de l'Academia de Venecia).

Tiziano allegó escontra 1555 al Conciliu de Trento, puntu de partida de la Contrarreforma de la Ilesia de Roma, y que precisaba d'artistes como él pa crear la iconografía necesaria pa espandir el so mensaxe ideolóxicu. L'artista realizó una pintura de les sesiones del concilio, güei perdida, de la qu'esiste una copia nel Muséu del Louvre. L'amigu de Tiziano, Pietro Aretino, finó por sorpresa en 1556 y en 1570 morrió otru amigu íntimu del pintor, Jacopo Sansovino. En setiembre de 1565, Tiziano allegó a Cadore y diseñó la decoración de la ilesia del pueblu, parcialmente executada polos sos discípulos. Ente les pintures que la decoraba destacamos una Tresfiguración y una Anunciación (güei na ilesia del Salvador de Venecia), na qu'inscribió "Titianus fecit", como manera de protesta (según el so propiu testimoniu) contra les crítiques de los que pensaben que yera demasiáu mayor pa un encargu asina.

En 1566, Giorgio Vasari visitó al maestru en Venecia pa lleva-y un nomamientu honoríficu, xunto colos d'Andrea Palladio y Tintoretto, de miembru d'honor de l'Academia d'Artistes de Florencia. Nel so alcuentru nel taller de Tiziano, Vasari reseña que «anque yera bien vieyu, atopar colos pinceles na mano».[12]

Siguió aceptando encargos hasta'l fin de los sos díes, y con cuenta de asegurar la continuidá del taller tres la so muerte, encamentó a Cornelis Cort l'espardimientu de delles de les sos composiciones en grabaos. Cort grabaría un total de quince obres, como La Madalena penitente, la versión de Tarquinio y Lucrecia del Muséu Fitzwilliam de Cambridge y La Gloria del Muséu del Prado. Pa editar estos grabaos Tiziano pidió un privilexu válidu por quince años.

Tiziano escoyera como llugar del so enterramientu la capiya de la Crucifixón de la ilesia de Santa María dei Frari y como pagu pola tumba, ufiertó a la comunidá franciscana una pintura de la Piedá, que sería a lo postrero la so última obra. Na Piedá retratar a sigo mesmu y al so fíu Horacio ante'l Salvador, acompañaos d'una sibila. Cuando'l llenzu taba a puntu de ser termináu, surdieron delles diferencies pola escena y Tiziano decidió ser soterráu nel so pueblu natal.

Tiziano rondaba los noventa años cuando la peste negro afaró Venecia. Morrió por cuenta de la epidemia (curiosamente pol mesmu motivu que'l so compañeru Giorgione), el 27 d'agostu de 1576. El Senáu venecianu derogó una severa midida qu'obligaba a incinerar los cadabres de les víctimes que morríen d'esta enfermedá y dexó que los sos restos recibieren sepultura na ilesia de los Frari (a pesar de les reñedielles pola Piedá). El Senáu pagó los sos funerales qu'ellí y na Basílica de San Marcos celebrar na so memoria. La Piedá foi terminada por Palma'l Mozu, pero paradóxicamente nun lu acompañó nel so sepulcru; otra obra so, la Pala Pesaro, alcuéntrase cerca d'ésti. En principiu nada n'especial afataba la so tumba hasta que'l gobiernu austriacu qu'invadió Venecia a fines del sieglu XVIII encargó a Antonio Canova un monumentu conmemorativo que foi termináu en 1795.

Darréu dempués de la so muerte, el so fíu y discípulu Horacio morrió nel mesmu biltu epidémicu. La so suntuosa casona foi escalada nesi momentu.

Obra[editar | editar la fonte]

Amor sagrao y amor profano, pintáu escontra 1515, ta rellacionáu col neoplatonismu nesta doble aguada d'amor: la celeste y la vulgar (Galería Borghese).

La carrera artística de Tiziano foi bien dilatada, con una producción grandiosa, la mayoría por encargu. Nesti pintor puede comprobase perfectamente'l cambéu de estatus producíu mientres el Renacimientu, pasando de ser artesanos a convertise artistes, reconocíos socialmente.

La temática tizianesca ye tamién amplia, retrató a la clase dirixente de la so dómina, recibió encargos de comunidaes relixoses y de la nobleza, pintó paisaxes, reflexó'l clasicismu renacentista y antemanó delles cualidaes del Barrocu. Polo xeneral, podemos estremar la so producción pictórica en trés grandes temes: la pintura relixosa, les escenes mitolóxiques y los semeyes. Estes categoríes nun son compartimientos estancos, por cuenta de que viéronse enxareyaes en munches ocasiones, como los casos de les semeyes de personaxes reconocibles dientro d'escenes mitolóxiques o relixoses.

Pintura relixosa[editar | editar la fonte]

El so conxuntu de pintura de temática relixosa sería abonda por sigo mesma pa estender la fama de bon pintor. La Asunción de los Frari, por casu, terminada sobre los trenta años del autor, supón una auténtica obra maestra na qu'apurre la novedá de xunir los sos trés distintos planos compositivos por aciu una lluz bien vivo, cola qu'amás dota de mayor dramatismu a la escena. Nel Polípticu Averoldi (Ilesia de los Santos Nazario y Celso de Brescia) resolvió un espaciu estrechu asitiando grandes figures, ensin dar sensación d'afuego. El so Cristu inspirar nel Laocoonte y San Sebastián nun "esclavu" de Michelangelo, esto ye, en figures bien clásiques, a les qu'añede un orixinal efeutu nocherniegu rotu poles primeres claridá del amanecer, colo que consigue de nuevu xunir dos planos: la tierra y el cielu, ambientados por una atmósfera de misteriu bien apropiada.

Oración nel güertu, 1562, oleu sobre llenzu, 76 × 136 cm. Muséu del Prado.

Composiciones sos como la Anunciación, la Doliosa o la María Madalena de les que fai delles versiones, pasaron aína al repertoriu d'otros pintores y fueron constantemente copiaes.

Los donantes de les obres relixoses yá nun se conformaben nesi momentu históricu con faese presentes nos cuadros, sinón que quieren aumentar la so importancia dientro de les escenes y con Tiziano llograr. Los miembros de la familia Pesaro, nel so retablu de los Frari, tán pintaos de mesmu tamañu y col mesmu percuru que les figures sagraes. Nel Semeya votivo de la familia Vendramin (National Gallery de Londres) yá protagonicen por completu'l tema, nel que lo único sagráu amenorgar a la imaxe de la Santa Cruz. En La Gloria (Muséu del Prado) encargada por Carlos V en 1551 y que lu acompañó nel so retiru en Yuste reconocer a dellos familiares del emperador ya inclusive el mesmu Tiziano ocupando un llugar eleváu xunto a la Santísima Trinidá. Nesta obra, Tiziano, asitiada yá a mediaos del sieglu XVI, en realidá avera bien de a ciertes notes al arte barroco, pola representación de los personaxes en ventureros escorzos, el movimientu, la lluminosidá celestial y el clarescuru, el celaje abiertu al fondu, el realismu y el fuerte sentíu relixosu bien acordies con l'espíritu de la Contrarreforma (el Conciliu de Trento allargar dende 1542 a 1564), y que va ser condición sine qua non mientres el Barrocu.

Mención estreme merez la pintura relixosa que trató a la fin de la so vida, toos rellacionaos cola tema de la Pasión de Cristu. Non yá puede reparase la evolución téunica de les mesmes temes sacros pintaos na so mocedá y la so vieyera, sinón sobremanera la busca de fondura na visión relixosa. Les escenes vuélvense más descarnaes y vanse esnudando de lo accesorio pa quedase cola esencia. Nel primer Santu Entierru de 1528 (Muséu del Louvre) el so personaxes entá depuren una cierta dulzura inflúi de Rafael mientres nel Santu Entierru de 1559 (Muséu del Prado), la esquina del sepulcru introduznos violentamente na escena, ximelgada pol cuerpu delladiáu de Cristu y polos movimientos tráxicos de los protagonistes. Nesta'l paisaxe sumió y los colores volviéronse más agrios.

Pintura mitolóxica[editar | editar la fonte]

Ufrienda a Venus, 1518-9, oleu sobre llenzu, 172 x 175 cm.

Venecia como ciudá surde dempués de la cayida del Imperiu romanu, polo qu'escarez de ruines y pasáu "clásicu". Asina que les fontes de los pintores venecianos siempres fueron los testos lliterarios y nellos inspiróse Tiziano pa los sos escenes mitolóxiques. La pintura de corte clásicu con escenes mitolóxiques o bucóliques son parte importante del conxuntu de la so obra y atópense presentes dende l'entamu de la so carrera.

Foi, ente los años 1517 y 1522, el momentu de les sos grandes obres mitolóxiques por encargu d'Alfonsu I de Este pa la decoración de la llamada Cámara d'alabastru del so castiellu de Ferrara. La serie de les Bacanales son trés: La ufrienda a Venus (Los amorcillos) y la Bacanal, dambes nel Muséu del Prado y Baco y Ariadna na National Gallery de Londres. Les de Madrid tán inspiraes en Ovidiu y Catulo y la de Londres en Filostrato.

El so arte pagano, fuertemente hedonista, sirvir de los mitos clásicos pa faer la vida más atenta y allegre. Los sos Dánae son belles muyeres qu'aguarden nel llechu (Danae (Tiziano, San Petersburgu)) y los sos Dianes desnudos voluptuosos corriendo pola naturaleza. Venus apaez en delles ocasiones presidiendo les sos composiciones, primero como simple diosa del amor acompañada por Cupidu, y depués la mayor parte de les vegaes acompañada por un organista y un perrín, restándo-y llirismu a la escena. Les dioses suelen ser pintaes xaciendo en luxosos interiores con un fondu abiertu onde s'acolumbra un cuidáu xardín.

Colos años, el sentíu lúdicu d'estes pintures mitolóxiques tornar n'aición y dramatismu, representando tamién los castigos y la traxedia. Exemplos son la serie de los "condergaos" encargada por María d'Hungría y el Castigu de Marsias (Muséu Estatal de Kromeriz), onde l'acentu poner na crueldá feroz del castigu. Amás la téunica de coloríu difusu y tornasolado pon mayor patetismu a la representación.

Semeyes[editar | editar la fonte]

El caballeru del reló, hacia 1550, oleu sobre llenzu, 122 x 101 cm. Muséu del Prado.

Como retratista, Tiziano algamó fama yá na so mocedá. Esti xéneru pictóricu, al que dedicó la mayor parte de la so producción, foi'l que-y abrió les puertes de l'aristocracia europea.

Según Harold Y. Wethey, críticu bien severu, son cientu diecisiete les semeyes de Tiziano que llegaron a los nuesos díes[20] Otros tantos fuéron-y atribuyíos polos historiadores, a los qu'hai qu'añedir los trenta y cinco de que nos falen los testimonios documentales y que se perdieron.

Vasari, que nun yera demasiáu adepto al arte veneciano, considerába-y un «excelentísimo pintor nesta parte (del arte)».[12]

Fernando Álvarez de Toledo, III Duque d'Alba, primer metá del sieglu XVI, 100 × 80 cm. Palaciu de Liria.

Hai que tener presentes les semeyes quattrocentistas de Bellini y los de Giorgione, más llíricos, pa entender la revolución que supunxo l'estilu de Tiziano na retratística. El pintor pretendía, amás de reflexar de manera creíble l'aspeutu físicu de los sos modelos, afigurar les sos condiciones sociales y, sobremanera, los sos valores morales. Una nueva rellación ente la figura y l'espaciu ayudólu a dotar de conteníu a la imaxe estática.

En Venecia, el tipu de semeya habitual yera'l de bustu, más apropiáu pa decorar los interiores de les viviendes. Les semeyes venecianes xeneralmente teníen el fondu neutru o con dalgún elementu alusivu al retratáu. Tiziano usó estos mesmos modelos y emplegó sobremanera'l qu'asitia a la figura con un paisaxe al fondu. De la so etapa xuvenil pueden destacar el Semeya de Ariosto y La Schiavona (National Gallery de Londres), Fernando Álvarez de Toledo (Palaciu de Liria de Madrid), ente los de fondu neutru, y el de la duquesa Eleonora Gonzaga (Galería Uffizi), Pablo III (Muséu de Capodimonte) y Sabela de Portugal (Muséu del Prado), ente los de paisaxe al fondu.

Otra de les sos innovaciones ye l'usu de la semeya de cuerpu enteru. Los exemplos más sobresalientes son les semeyes de los monarques Carlos I y Felipe II, pintaos d'esta miente en delles ocasiones, bien de pies, bien sentaos. Les semeyes non solo procuren reflexen el símbolu estatal que diches personalidaes reales encarnen; Tiziano añediólos, amás, espresiones de cercanía humana.

Son interesaos les semeyes de neños, por cuenta de que fora de les representaciones relixoses ye verdaderamente pocu común atopalos. Tiziano facer apaecer delles vegaes acompañando a los sos proxenitores (como na apocayá recuperada Semeya d'una señora y la so fía).[21] Inclusive esiste una semeya con una neña como única protagonista: Clarisa Strozzi (Muséu Estatal de Berlín), onde apaez de tamañu natural ocupando'l centru de la composición col so perrín y un paisaxe de fondu.

Estilu y téunica pictórica[editar | editar la fonte]

Esisten dos époques estremaes asocedíes nel tiempu en cuanto al desenvolvimientu estilísticu de Tiziano debíu tantu a la so evolución personal como a la de la mesma pintura del Renacimientu, qu'en plenu Cinquecento buscaba ámbitos nuevos más alloñaos del clasicismu inicial.

El dibuxu[editar | editar la fonte]

Noli me tangere, pintáu escontra 1512, amuesa'l Tiziano más llinial entá so la influencia de la pintura del Quattrocento (National Gallery de Londres).

Los oríxenes creativos de Tiziano atópense influyíos pol so maestru Bellini y por Giorgione. La influencia d'esti postreru foi tan crucial pa Tiziano que forma parte del problema d'autoría de les obres de Giorgione. El trabayu conxuntu de dambos artistes na Fondaco dei Tedeschi, en 1508, xunir artísticamente. Sicasí, esisten diferencies, como puede comprobase nos grabaos de dichos frescos, yá que Tiziano estremar de la concepción espacial del so colega. Resolvió con inspiración más toscana les rellaciones ente les figures y l'arquiteutura que les ambientan. Esta inspiración, ayena al círculu venecianu, puede venir de Fra Bartolomeo della Porta, a quien Tiziano conoció mientres la so estancia na ciudá adriática en 1506.

A pesar d'estes influencies esternes y de la bien marcada personalidá artística propia del nuevu pintor, la obra de Giorgione foi para él fundamental, yá que utilizó'l so mesmu llinguaxe espresivu ya inclusive, dende la muerte prematura de Giorgione, en 1510, consideróse'l so herederu espiritual y con toa naturalidá encargar de terminar les obres que tenía empezaes.

La personalidá artística de Tiziano foi formándose con peculiares carauterístiques; sobre'l sustratu de giorgionismo fuéronse posando notes propies de clasicismu, por aciu una íntima unión, auténticamente renacentista, ente razón y sentimientu. Conduciólu a atopar l'ideal de guapura figurativa harmonizada ente la serenidá compositiva y les vibraciones cromátiques qu'apurren los amplios planos de color. Nesti periodu inicial, Tiziano executó les sos obres con un dibuxu más curiáu. Les llinies tán meyor trazaes y el dibuxu ye puru y sobriu, dando mayor barafuste a les figures. El pintor realizaba yá dende un principiu bocetos o dibuxos preparatorios de manera pocu frecuente. Estos bocetos, realizaos con tiza, carboncillo o tinta y pluma, yeren darréu refugaos pa pintar direutamente sobre la tela. Les obres de la so primer dómina yá marquen el paradigma del conxuntu de la so producción: cuadros relixosos como'l Noli me tangere (National Gallery de Londres), figures femenines atayantes y plenes como Amor sacro y amor profano (Galería Borghese) y semeyes como'l de Ariosto (National Gallery de Londres), col que señala'l prototipu de semeyes de bustu enteru.

El color[editar | editar la fonte]

El Semeya de Pietro Aretino, pintáu escontra 1545, marca l'entamu d'un Tiziano más esmolecíu pol color que pol dibuxu (Palaciu Pitti).

A mediaos del sieglu XVI, Tiziano empezó a esperimentar cola téunica que caracterizaría l'últimu periodu de la so producción y que marcaría un nuevu xiru na so obra. Curiosamente, enantes de la so marcha a Roma, apurrió a Pietro Aretino una semeya "priváu", como prueba del so estrechu venceyu profesional col escritor toscanu. La semeya ye de tal novedá que nin siquier Aretino foi capaz d'entender el so algame y xulgar "más bien afilvanáu que termináu". Esta ye la carauterística fundamental d'un periodu dedicáu más al color que al dibuxu, que afigurábase de manera rápida y n'ocasiones imprecisu, ensin diseñu preparatorio. La resultancia denota la inmediatez y l'espresividá, captando la realidá nel momentu precisu. Les contornes yá nun tán definíos con exactitú y les anches pincelaes son estendíes de manera aparentemente rápida, como queriendo aludir al motivu más que describilo. La materia pictórico queda n'evidencia tantu na cara, como, sobremanera, nes ropes, con grumos non allisaos y estregaos colos deos. La resultancia suel ser personaxes en movimientu, trescalaos d'una animación vital totalmente inédita, en claru contraste cola execución caligráfica, amestada al dibuxu.

Esta evolución personal ye bien importante pa la Historia del Arte por cuenta de que supón un precedente de posteriores innovaciones, como'l Impresionismu, y la mesma evolución de la pintura veneciana del sieglu XVI nun puede entendese prescindiendo d'él. Sicasí, recibió infinidá de crítiques, que yeren auténticos ataques a Tiziano pola so escasa atención al dibuxu. Un exemplu d'estes crítiques ye la que-y fixo Giorgio Vasari, que con too y con eso nun pudo esconder la innovación del maestru:

Pero ye bien ciertu que la manera de faer que tien nestes postreres ye abondo distinta del so estilu xuvenil: les primeres obres fueron realizaes con una cierta finura y una dilixencia increíble, y pueden ser vistes de cerca y de lloñe; les postreres, realizaes a golpes, de forma gruesa y con manches, nun pueden vese de cerca, ente que de lloñe resulten perfectes. Y esa manera foi causa de que munchos, queriendo asonsañalo y amosase mañosos, fixeren cabileñes figures; y esto asocede porque, magar a munchos paez que fueron feches ensin trabayu, nun ye esa la verdá y engañar, pos se ve que fueron retocaes y volvióse a elles tantes vegaes colos colores, que s'alvierte'l trabayu. Y esa manera bien fechu ye xuicioso, bellu y almirable, pos fai paecer vives les pintures y feches con gran arte, escondiendo les fatigues.[12]

Otros contemporáneos, como Ludovico Dolce, otra manera, eponderen el xeniu universal de Tiziano:

[..] vense axuntaes a la perfeición toles partes escelentes que de cutiu s'atopen estremaes ente munchos: amás, en cuanto al coloríu, nun hubo naide que se-y averara. A Tiziano namái-y correspuende la gloria del perfectu coloríu, que nun tuvo nengún de los antiguos, o si tener, faltó a quien más o a quien menos a tolos modernos; porque, como digo, él camina col mesmu paso que la naturaleza: d'ende que cualquier figura so tea viva, muévase, y les carnes tremezan.[11]

Influencia[editar | editar la fonte]

Alegoría del Tiempu gobernáu pola Prudencia (c. 1565-70), representa la prudencia en semeyes del so fíu Horacio, el so mozu nietu Marcu Vecellio y el so propiu autorretratu a edá avanzada (National Gallery de Londres).

Tiziano apoderó siquier dos generaciones de pintores venecianos: la de los sos contemporáneos, como Lorenzo Lotto o Sebastiano del Piombo, y la de los pintores que teníen la edá de los sos fíos, nacíos en redol al tercer deceniu del sieglu XVI, como Tintoretto y Paolo Veronese. La so interpretación cromática supunxo'l más influyente legáu a los sos socesores na Escuela veneciana. Tintoretto anunció'l so taller de pintura prometiendo: El dibuxu de Miguel Ángel y el color de Tiziano.[22]

Dalgunos otros artistes surdieron na familia siguiendo'l cercu dexáu por Tiziano. El so hermanu mayor, por casu, empezó na pintura al par que'l so hermanu pero trabayó asombráu pol talentu del maestru. Sobresal el cuadru San Vito, na ilesia homónima de Cadore, del que se diz (con poco rigor) que Tiziano taba celosu. Sicasí, la carrera de Francesco esviar a la milicia y darréu a la vida mercantil.

Marcu Vecellio, llamáu Marcu di Tiziano, nietu del pintor, nació en 1545. Acompañó a Tiziano na so vieyera aprendiendo les sos téuniques de trabayu. Dalgunes de les sos obres más notables son el Alcuentru ente Carlos V y Clemente VII en 1529, nel Palaciu Ducal de Venecia; una Anunciación, na ilesia de SS. Giovanni y Paolo; y un Cristu fulminante. Un fíu de Marcu llamáu Tiziano (o Tizianello) pintó a empiezos del sieglu XVII.

A una caña distinta de la familia pertenez Fabrizio di Ettore, pintor fináu en 1580. El so hermanu Cesara, que tamién dexó delles pintures, ye más conocíu pol so llibru de grabaos sobre indumentaria: Degli abiti antichi et moderni di diverse parti del mondo (1590). Tommaso Vecelli, tamién pintor, morrió en 1620. Otru pariente alloñáu, Girolamo Dante, que foi aprendiz y ayudante del pintor, foi llamáu Girolamo di Tiziano. Dalgunes de les sos pintures fueron retocaes pol maestru, lo qu'enzanca estremales de les orixinales.

Amás de los miembros de la so familia, los aprendices de Tiziano nun fueron bien numberosos. Los hermanos Bordone, Paris y Bonifazio, fueron dos de los más destacaos. Curiosamente, un xeniu como El Greco foi eventualmente emplegáu por Tiziano pa realizar los grabaos de les sos obres, anque esti datu ye aldericáu.[23]

El prestíu de Tiziano caltúvose anque la téunica pictórica de la so etapa final foi sutilmente criticada polos sos socesores, ente ellos Giorgio Vasari. Por esto, a pesar de los esplícitos homenaxes de Velázquez, Rembrandt y Goya, l'arte senil de Tiziano nun foi rehabilitáu hasta que nun se produció un cambéu radical na moda. Asina lo atestigua'l trabayu críticu de Giovanni Battista Cavalcaselle, Tiziano: la so vida y tiempu, escritu en collaboración con Joseph Archer Crowe y espublizóse en 1877, que sigue siendo unu de los principales llibros de referencia pal estudiu del pintor. En plenu Impresionismu, la téunica del postreru Tiziano foi defendida con vehemencia:

A esa avanzada edá Tiziano algamara una conocencia perfecta de los secretos de la naturaleza [...] La potencia de Vecellio, productu de llargos años d'esperiencia, dotaba de seguridá y espresividá cualquier trazu del so pincel. Pero, coles mesmes, los años haber vueltu dafechu realista, y la práutica diéra-y la capacidá pa reproducir con gran maestría, por aciu gruesos trazos, la realidá, anque non siempres ye fiel na plasmación de los detalles, como asocede nel estilu, más estudiáu y quiciabes más cobarde, del primer periodu de la so arrogante carrera. Sicasí, sería un error creer que l'aparente facilidá de les pintures d'esti últimu periodu fora productu de la mera rapidez de concepción y execución; al contrariu, pensamos que'l nuesu pintor dedicó a elles más tiempu y estudiu de lo que se cree, que precisamente nestes pintures alvierte una de les sos mayores mañes, la de saber despintar esi esfuerciu constante so les apariencies de la mayor naturalidá y espontaneidá d'execución.[24]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118622994. Data de consulta: 12 agostu 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. «llista d'artistes del Muséu Nacional de Suecia» (12 febreru 2016). Consultáu'l 23 ochobre 2016.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 24 xunu 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Afirmao en: RKDartists. RKDartists: 77655. Data d'espublización: 15 marzu 2019. Data de consulta: 1r mayu 2019. Llingua de la obra o nome: neerlandés.
  5. URL de la referencia: https://www.basilicadeifrari.it/en/opere/monumento-a-tiziano/.
  6. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 10 mayu 2020.
  7. 7,0 7,1 Afirmao en: Artnet. Identificador Artnet de artista: titian-tiziano-vecelli.
  8. «Titian». Consultáu'l 15 d'ochobre de 2012.
  9. [1]
  10. Carta de Tiziano a Felipe II d'España reclamando'l pagu de deldes (fechada en 1 d'agostu de 1571).
  11. 11,0 11,1 Ludovico Dolce; Diálogu de la pintura (Dialogo della pittura), Venecia, 1557.
  12. 12,0 12,1 12,2 12,3 Giorgio Vasari; vides-de-los-mas-escelentes-arquiteutos-pintores-y-escultores-italianos-dende-Cimabue-a-los nuesos-tiempos-n17916i.htm Les vides de los más escelentes arquiteutos, pintores y escultores italianos dende Cimabue a los nuesos tiempos (Le vite de' piru eccellenti architetti, pittori, et scultori italiani, da Cimabue insino a' tempi nostri); Florencia: edición de Lorenzo Torrentino, 1550.
  13. Harold Y. Wethey, Les pintures de Tiziano: edición completa (The paintings of Titian: Complete edition); Londres: Phaidon, 1969-1975.
  14. Sydney J. Freedberg, Pintura n'Italia, 1500-1600 (Painting in Italy: 1500 to 1600), Madrid: Cátedra, 1992.
  15. El Centru Studi Tiziano y Cadore data la so nacencia ente 1480 y 1485.
  16. Johannes Wilde, La pintura veneciana. De Bellini a Tiziano (Venetian Art From Bellini To Titian); Madrid: Nerea, 1988.
  17. Zuffi, Stefano (1996). Tiziano. Sociedá Editorial Electa España. ISBN 84-8156-108-8.
  18. 18,0 18,1 18,2 Catholic Encyclopedia
  19. R. F. Heath, Vida de Tiziano (Life of Titian), páxina 5.
  20. Harold Y. Wethey, Les pintures de Tiziano: vol. 2: les semeyes (The paintings of Titian: vol.2: The portraits); Londres: Phaidon, 1973.
  21. La casa Christie's de Londres saca a la venta una obra retocao y poco conocida de Tiziano
  22. Según narren dalgunos de los sos biógrafos, Tintoretto foi discípulu nel taller de Tiziano per curtiu espaciu de tiempu. Sicasí, esti datu ta consideráu polos historiadores actuales como pocu fiable, probablemente frutu de la imaxinación de los biógrafos al considerase la so obra como socesora de la de Tiziano. (Milko A. García Torres; Pinacoteca Universal Multimedia, F & G Editores, Madrid.)
  23. El Greco en Venecia (1567‑1570)
  24. Giovanni Battista Cavalcaselle y Joseph Archer Crowe, Tiziano: la so vida y tiempu, con ayuda de la so familia (Titian: His Life and Times, with Some Account of His Family), 2 vols; Londres: J. Murray, 1877.

Referencies[editar | editar la fonte]

Venus recreándose col Amor y la Música, pintada hacia 1555 (Muséu del Prado).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Biografía[editar | editar la fonte]

Obra[editar | editar la fonte]

Otres[editar | editar la fonte]

Referencies bibliográfiques[editar | editar la fonte]

  • BALLARIN, Alessandro; Tiziano, Novara, 1969.
  • BRION, Marcel; Ticiano, Barcelona: Daimon, 1972.
  • CHECA, Fernando; Tiziano y la pintura veneciana del sieglu XVI, Madrid: Alianza Editorial, 1997.
  • CHECA, Fernando; Carlos V, a caballu, en Mühlberg, de Tiziano, Madrid: Tf. editores, 2001.
  • GENTILI, Augusto y otros; -y siècle de Titien, Roma: 1993.
  • GENTILI, Augusto; Da Tiziano a Tiziano. Mitu y allegoria nella cultura veneziana del Cinquecento, Milán: Feltrinelli, 1996.
  • HANS, Tietze; Titian. The painting and drawings, Londres: 1950.
  • MANCINI, Matteo: Tiziano e le corti di Spagna nei documenti degli archivi spagnoli, Venecia: IVSLA, 1998.
  • MORÁN TURINA, Miguel. Tiziano, Madrid: Historia 16, 1993.
  • PANOFSKY, Erwin; Tiziano. Problemi di iconografia, Venecia: Marsilio, 1992 y 1997.
  • SUIDA, Wilhem; -y Titien, París: 1935.
  • VALCANOVER, Francesco; Tutta la pittura de Tiziano, Milán: 1960.
  • V.V.A.A. Grandes de la pintura vol. III, Madrid: Sedmay, 1979.
  • WETHEY, Harold Y.; The paintings of Titian, 3 vol. Londres: Phaidon, 1969-1975.
  • WILDE, Johannes. La pintura veneciana. De Bellini a Tiziano. Madrid: Nerea, 1988.
  • ZUFFI, Stefano; La semeya: obres maestres ente la hestoria y l'eternidá, Barcelona: