Palaciu Pitti

Coordenaes: 43°45′55″N 11°15′00″E / 43.765153°N 11.250008°E / 43.765153; 11.250008
De Wikipedia
Palaciu Pitti
Palazzo Pitti (it)
muséu d'arte, museo de arte moderno (es) Traducir, museo nacional italiano (es) Traducir, mansión (es) Traducir y museo del ministerio de Cultura italiano (es) Traducir
Llocalización
PaísBandera d'Italia Italia
RexónBandera de Toscana Toscana
Ciudá metropolitana Ciudá metropolitana de Florencia
Comuña Florencia
Direición Piazza de' Pitti (en) Traducir, 1
Coordenaes 43°45′55″N 11°15′00″E / 43.765153°N 11.250008°E / 43.765153; 11.250008
Palaciu Pitti alcuéntrase n'Italia
Palaciu Pitti
Palaciu Pitti
Palaciu Pitti (Italia)
Historia y usu
Apertura1458
Usu muséu d'arte
Arquiteutura
Arquiteutu/a Filippo Brunelleschi
Luca Fancelli
Estilu arquiteutura del Renacimientu
Patrimoniu
Visitantes añales 198 270
Instalaciones
Formáu por Education of Jupiter Room (en) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

El Palaciu Pitti (n'italianu: Palazzo Pitti) ye un palaciu renacentista en Florencia, Italia, asitiáu na ribera sur del ríu Arno, a bien curtia distancia de la Ponte Vecchio que data de 1458 y que foi orixinalmente la residencia urbana de Luca Pitti, un banqueru florentín. En 1549 foi mercáu por Leonor de Toledo (Leonor Álvarez de Toledo y Osorio), la duquesa consorte de Cosme I de Médici, duque de Florencia y posterior I gran duque de Toscana, siendo —dende esi momentu— la residencia oficial de los grandes duques de Toscana.

Nel sieglu XIX, el palaciu foi usáu como base militar por Napoleón I y depués sirvió mientres un curtiu periodu como residencia oficial de los Reis d'Italia.

A principios del sieglu XX, el palazzo xunto col so conteníu foi donáu al pueblu italianu pol rei Víctor Manuel III d'Italia; polo que s'abrir les sos puertes al públicu y convirtióse nuna de les más grandes galeríes d'arte de Florencia. Anguaño sigue siendo un muséu públicu, ampliáu con coleiciones d'arte del sieglu XIX y principios del XX.

Historia[editar | editar la fonte]

Oríxenes[editar | editar la fonte]

Luca Pitti (1398- 1472) empecipió los trabayos nel Palaciu Pitti escontra 1458.

La construcción del Palaciu Pitti, un severu y pimpanu edificiu, foi encargada en 1458 pol banqueru florentín Luca Pitti, amigu y aliáu de Cosme de Médicis, moteyáu "el Viejo" (1389-1464).

La historia temprana d'esti palaciu ye un amiestu de mitu y realidá. Dizse que Luca Pitti quería construyir un gran palaciu que desbancase al Palaciu Medici Riccardi, dando precises instrucciones sobre'l tamañu de les ventanes les cualos teníen de ser mayores que'l pórticu d'aquel. Ilustraes personalidaes como Giorgio Vasari caltuvieron que Brunelleschi foi'l verdaderu arquiteutu del palaciu y que'l so aprendiz Luca Fancelli realizó a cencielles la xera d'ayudante. Anguaño, atribúyese'l diseñu del palaciu a Fancelli. Amás de les obvies diferencies estilístiques ente dambos arquiteutos, Brunelleschi morrió doce años primero qu'empezaren les obres del palaciu. El diseñu y la posición de los baldíos suxuren que Fancelli tenía más esperiencia n'arquiteutura utilitaria doméstica que nes regles humanistes definíes por Leone Battista Alberti nel so manual De Re Aedificatoria.

El palaciu orixinal, anque impresionante, nun llogró andar a la tema en términos de tamañu y conteníu cola magnificencia de les residencies de la familia Médicis. L'arquiteutu diba contracorriente a la moda de la dómina, pos la mampostería almohadillada de la piedra reforzada pola repetición de vanos y arcaes dan al edificiu una apariencia severo y duro, que recuerda a un acueductu del Imperiu romanu (arte all'antica). Esti diseñu orixinal superó'l pasu del tiempu, pos la fórmula de la so fachada caltener mientres les socesives ampliaciones del palaciu, estendiéndose la so influencia en numberoses imitaciones mientres la so dómina y nes recreaciones del sieglu XVIII.

Los trabayos del palaciu parar tres los incidentes financieros que sufrió Luca Pitti arriendes de la muerte de Cosme de Médicis, en 1464, quedando'l palaciu inconcluso a la muerte d'este en 1472.

Los Médicis[editar | editar la fonte]

Leonor Álvarez de Toledo y Osorio, más conocida como Leonor de Toledo, duquesa consorte de Florencia, adquirió'l Palaciu Pitti de la familia Pitti en 1549. Semeya d'Agnolo Bronzino.
Bóveda pintada en 1599 por Giusto Utens que reproduz el Palaciu Pitti orixinal, los Xardinos de Boboli y el anfiteatru.

El Palaciu Pitti foi vendíu en 1549 por Buonaccorso Pitti, descendiente de Luca, a Leonor Álvarez de Toledo y Osorio (más conocida como Leonor de Toledo), esposa de Cosme I de Médicis, II duque de Florencia, y que fuera educada na luxosa corte del so padre, Pedro de Toledo (Pedro Álvarez de Toledo y Zúñiga), el Virréi de Nápoles. Al camudase al palaciu, Cosme I encamentó a Giorgio Vasari l'ampliación del palaciu p'afaelo a los sos gustos y necesidaes. El tamañu del edificiu aumentó considerablemente y construyóse un pasadizo eleváu dende l'antigua residencia real, el Palazzo Vecchio, travesando los Uffizi y la Ponte Vecchio, al Palazzo Pitti.

Amás, adquiriéronse unos terrenes al fondu del palaciu, na llomba del Bóboli, pa crear un gran parque, los Xardinos de Boboli. Los paisaxistes que trabayaron nesti proyeutu fueron Niccolo Tribolo y Bartolommeo Ammanati. El diseñu orixinal del xardín arrodiaba a un anfiteatru, asitiáu detrás del corps de logis del palaciu, nel que se representaben obres de teatru de dramaturgos de la talla de Giovanni Battista Cini pa la cultivada corte florentina.

Ampliaciones[editar | editar la fonte]

Martiriu de Santa Ágata de Sebastiano del Piombo, mercáu polos Médicis pa les sos famoses coleiciones.

Cuando se terminó'l proyeutu de los xardinos del Palaciu Pitti, Bartolomeo Ammanati centró la so atención na construcción d'una gran cortile (patiu) tres la fachada principal, pa xunir el palaciu colos flamantes xardinos. Por que tuviera al mesmu nivel que la plaza, túvose qu'escavar na fastera de la llomba del Bóboli. La mampostería acanalada d'esti patiu foi copiada en numberosos palacios, como fixo María de Médicis na so residencia parisina, el Palaciu de Luxemburgu. Coles mesmes, introducir na fachada les finestre inginocchiate,[1] remplazando los baldíos d'entrada en dambos llaos.

Ente los años 1558 y 1570, Bartolomeo Ammanati construyó una escalera monumental, que dexara aportar con más pómpara al pianu nobile, y añadió dos ales al palaciu, qu'arrodiaben l'acabante crear patiu. Nel llateral que da al xardín, proyeutó una covarón llamada Grotto de Moisés, pola estatua de pórfido ellí asitiada, y sobre la terraza cimera, a nivel de les ventanes del pianu nobile, la Fonte de Carciofo,[2] diseñada pol asistente de Giambologna, Francesco Susini (1641).

El 21 de xineru de 1599 estrenar nel palaciu ―per primer vegada ante público― La Dafne, la primer ópera de la Historia, compuesta pol compositor italianu Jacopo Peri (1561-1633). Representárase en priváu per primer vegada nel Palaciu Tornabuoni, tamién en Florencia, poques selmanes antes (el 26 d'avientu de 1598).[3]

En 1616 abrióse un concursu pa diseñar l'ampliación de la principal fachada urbana por aciu tres módulos en cada estremu que'l so ganador foi Giulio Parigi. Los trabayos na ala norte empezaron en 1618 y nel sur en 1631, esta postrera al cargu d'Alfonso Parigi.

Mientres el sieglu XVIII construyéronse dos ales perpendiculares, diseñaes pol arquiteutu Giuseppe Ruggeri, con cuenta de crear una plaza central frente na fachada, prototipu de cour d'honneur depués copiáu en Francia. Munches otres alteraciones y amiestes menores fixéronse al traviés de los años baxu distintos gobernantes y al cargu de arquiteutos diversos.

Los Lorena y los Saboya[editar | editar la fonte]

Planu arquiteutónicu del sieglu XIX del Palaciu Pitti.

El Palaciu Pitti foi la residencia principal de los Médicis hasta la muerte en 1737 del postreru herederu del llinaxe, Juan Gastón de Médici, Gran Duque de Toscana. La propiedá pasó entós a manes de los nuevos duques, miembros de la Casa de Lorena, na persona de Francisco I, Emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. La propiedá del palaciu per parte de los austriacos foi de volao atayada por Napoleón Bonaparte, quien utilizó al palaciu como residencia mientres el so dominiu d'Italia.

Cuando en 1860, la Toscana convertir nuna provincia del Reinu d'Italia, el palaciu convertir en propiedá de la Casa de Saboya. Dempués del Risorgimento, mientres Florencia sirvió por poco tiempu como capital d'Italia, el rei Víctor Manuel II utilizar como residencia hasta 1871. El so nietu, Víctor Manuel III donó'l palaciu a la nación en 1919.

El palaciu y otros edificios dientro de los Xardinos de Boboli fueron estremaos en cinco galeríes d'arte y un muséu, qu'alluguen la mayor parte del so conteníu orixinal y diversu alquisiciones estatales. Les 140 habitaciones abiertes al públicu pertenecen a les ampliaciones del nucleu orixinal que se fixeron nos sieglos XVI y XVII. Caltiénense interiores antiguos y amiestes posteriores, como'l salón del tronu. Nel añu 2005 afayáronse unos baños del sieglu XVIII, qu'amuesen instalaciones de fontanería bien similares a los sanitarios actuales.

El Palaciu güei[editar | editar la fonte]

Comparáu con munchos de los grandes palacios d'Italia, el Palaciu Pitti nun destacar, a la primer vista, nin por tamañu nin pol so aspeutu esterior. La relevancia arquitectónica del Palaciu Pitti ye la so severidá y simplicidá, una estructura que foi copiada repitíes vegaes a les llongura de la historia. Llama l'atención pola magnificencia del tamañu, la fuercia y el reflexu de la lluz na repetitiva estructura de piedra de la fachada, na que'l vastu y sólidu almohadillado quita importancia a la ornamentación y la elegancia del diseñu. Como en munchos otros palacios italianos, tien d'entrase nel edificiu p'apreciar dafechu'l so arquiteutura.

Fachada de los Xardinos de Boboli, Palaciu Pitti.

El control del palaciu y los museos ta en manes del tao italianu al traviés del "Polu Museale Fiorentino", una institución qu'alministra numberosos museos de la ciudá, como la Galería Uffizi. A pesar la so metamorfosis de residencia real a edificiu públicu, el palaciu sigue calteniendo la so atmósfera de coleición privada, gracies en gran parte a l'asociación "Amici di Palazzo Pitti" (Amigos del Palaciu Pitti), integrada por voluntarios y patronos (fundada en 1996) que recueyen fondos y faen suxerencies pal continuu caltenimientu del palaciu y les coleiciones.

Nel so sestu sieglu d'esistencia, el Palaciu Pitti, ta meyor calteníu y más arrogante que nunca, siendo visita turística obligada de los cinco millones de visitantes que recibe Florencia cada añu. L'edificiu sigue impactando descomanadamente a tolos que la visiten, esautamente pa lo que foi construyíu.

Galeríes del Palaciu[editar | editar la fonte]

El Palaciu Piiti ye na actualidá'l complexu museísticu más grande de Florencia. El principal edificiu del palazzo, davezu denomináu corps de logis tien una superficie de 32.000 , y ta estremáu nes seiciones citaes equí.

Galería Palatina[editar | editar la fonte]

La Donna Velata de Rafael, de les coleiciones Médicis de la Galería Palatina.

La Galería Palatina, asitiada nel pianu nobile del palaciu, ye probablemente'l más famosu conxuntu que nel so día formara parte de les famoses coleiciones Médicis. Esti muséu de 28 sales, que traviesa los apartamentos reales, contién obres de Botticelli, Fra Bartolomeo, Rafael (Madona de la siella, Donar Velata, Madonna del granduca...), Andrea del Sarto, Ticianu, Correggio, Jacopo Pontormo, Domenico Beccafumi, Caravaggio, Rubens (Los cuatro filósofos), Artemisia Gentileschi y Pietru da Cortona, ente otros. Sigue calteniendo l'apariencia d'una coleición privada, pos les obres d'arte tán dispuestes a la manera d'un palaciu, en cuenta de l'allugamientu típicu de los museos.

Les principales estancies fueron decoraes por Pietru da Cortona en puru estilu barrocu, que pintó frescos en siete sales del palaciu. Ello ye que considérase unu de los sos meyores trabayos la inmensa serie de frescos de la Sala della Stuffa (1637- 1642), que representen la Edá del Oru, la Edá de la Plata, la Edá del Cobre y la Edá del Fierro, y les Sales de Marte, Xúpiter y Venere (1647), que sirvieron de modelos pa los Salons des Planétes de Charles Le Brun nel Palaciu de Versalles. El restu de los cuartos fueron completaos a les llongura del sieglu XVII por Ciro Ferri.

La coleición abrir al públicu per primer vegada a la fin del XVIII pol Gran Duque Pietru Leopoldu, que quería llograr la popularidá tres el fin de la dinastía Médicis.

Apartamentos Reales[editar | editar la fonte]

Estos son un conxuntu de catorce estancies, usaes formalmente pola familia Médici y los sos descendientes. Estos cuartos fueron notablemente alteriaos dende la era Médici, principalmente mientres el sieglu XIX y contienen una coleición de semeyes de los Médicis, munchos d'ellos por Justus Sustermans.

En contraste colos grandes salones de la Galería Palatina, munchos d'estos cuartos son pequeños y íntimos que, anque luxosos y formales, tán más acordes coles necesidaes cotidianes. Los Reis d'Italia usaron como residencia real el Palaciu Pitti hasta 1920, pos anque yá se convirtiera en muséu, acutáronse unes estancies pa les sos visites a Florencia.

Galería d'Arte Moderno[editar | editar la fonte]

María Estuardo en Crookstone, de Giovanni Fattori, na Galería d'Arte moderno del Palaciu Pitti.

Esta enorme coleición, que s'estiende a lo llargo de cuarenta cuartos, inclúi obres de los artistes del movimientu Macchiaioli y otres escueles modernes italianes. Les pintures d'esti movimientu, xunto cola escuela de Toscana del sieglu XIX (dirixida por Giovanni Fattori) fueron precursores del Impresionismu. El periodu entendíu nesta galería va de 1800 a 1939, pos l'arte posterior a la II Guerra Mundial (arte contemporáneo), exhibir nel Centru per l'arte contemporánea Luigi Pecci na ciudá de Prato.

Muséu de la Plata[editar | editar la fonte]

El Muséu de la Plata, dacuando llamáu "L'Ayalga Médicis", contién una coleición de pervalible plata, camaféos, trabayos en xemes semipreciosas y orfebrería de l'antigüedá, dambos pertenecientes a la coleición de Lorenzo de Médicis. Estes sales formaben parte de los apartamentos privaos, decoraes en frescos por pintores del sieglu XVII como Giovanni di San Giovanni. El Muséu de la Plata tamién tien un magníficu conxuntu de plata alemana, donada pol Gran Duque Fernando tres la derrota napoleónica en 1815.

Muséu de la Porzolana[editar | editar la fonte]

El Casino del Cavaliere» alluga'l Muséu de la Porzolana.

Esta coleición abrir al públicu per primer vegada en 1973, instalándose nel "Casino del Cavaliere" de los Xardinos del Bóboli, y ta compuesta por pieces de les más famoses factoríes europees (Sèvres, Meissen, Capodimonte). Munches pieces son regalos diplomáticos de cortes estranxeres, y otros fueron encargaos pola corte del Gran Duque. Les xoyes de la coleición son los servicios de cena de la fábrica de Vincennes, y les figures biscuit de Capodimonte.

Galería de Traxes[editar | editar la fonte]

Esta galería, asitiada nuna ala del palaciu conocida como "Palazzina della Meridiana", consta d'un conxuntu de vestuariu teatral que toma del sieglu XVI al sieglu XXI y les vestidures funeraries de Cosme I de Médicis, la so muyer, Leonor Álvarez de Toledo y el so fíu García. Esta coleición foi abierta en 1983 por Kristen Aschengreen Piacenti.

Muséu de Carruaxes[editar | editar la fonte]

Asitiáu na planta baxa del palaciu, el Muséu de Carruaxes amuesa xarrés y otres gabites que s'usaben na corte gran ducal nos sieglos XVIII y XIX. Hai una gran variedá de coches de caballos, dende los más senciellos a los más fachendosos, como la "Carrozza d'Oru", decorada con pan d'oru y paisaxes. Otros puntos d'interés son les calesas del Rei de les Dos Sicilies y de los arzobispo de Florencia.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Ventanes arrodilladas o orantes: it:finestre inginocchiate, en referencia a la so paecencia con un reclinatorio, o Prie-Dieu que fueron creaes por Michelangelo.
  2. Fontana di Carciofo: (it) fonte de l'alcachofa.
  3. «Jacopo Peri», artículu biográficu n'inglés publicáu nel sitiu web NNDB.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Chierici, Gino (1964). Il Palazzo Italianu.
  • Mason, Georgina (1959). Italian Villes and Palaces.
  • Davis, Wayne (1968). Palaces of Europe. Londres: Hamlyn.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]