Llorienzu de Médici

De Wikipedia
(Redirixío dende Lorenzo de Médici)
Llorienzu de Médici
Vida
Nacimientu Florencia[1]1 de xineru de 1449[2]
Nacionalidá República de Florencia
Residencia Palacio Medici Riccardi (es) Traducir
Muerte Careggi (en) Traducir[2]8 d'abril de 1492[2] (43 años)
Sepultura Capilla de los Médici (es) Traducir
Familia
Padre Piero di Cosimo de' Medici
Madre Lucrecia Tornabuoni
Casáu con Clarice Orsini (es) Traducir (1469, 1469 (Gregorianu) – 1487)[3]
Pareyes Lucrezia Donati
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Médici
Estudios
Llingües falaes italianu[6]
Alumnu de John Argyropoulos
Marsilio Ficino
Gentile de' Becchi
Oficiu políticu, escritor, poetabanqueru
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

Lorenzo de Médici (n'italianu: Lorenzo di Piero de' Medici; Florencia, 1 de xineru de 1449 - Careggi, 9 d'abril de 1492), tamién conocíu como Lorenzo'l Magníficu polos sos contemporáneos, foi un estadista italianu y gobernante de facto[7] de la República de Florencia mientres el Renacimientu italianu. Príncipe de Florencia, mecenes de les artes, diplomáticu, banqueru, poeta y filósofu renacentista, perteneciente a la familia Médici, y tamién bisagüelu de la reina Catalina de Médici.

La so vida coincidió col cumal de la Renacencia italiana tempranu; la so muerte marca'l final de la Edá d'Oru de la ciudá de Florencia. La fráxil paz qu'ayudó a caltener ente los distintos estaos italianos terminó cola so muerte. Los restos de Lorenzo de Medici reposen na Capiya de los Médici na Basílica de San Llorienzo (Florencia).

Biografía[editar | editar la fonte]

Lorenzo foi consideráu'l más intelixente de los cinco hermanos, y tuvo como tutor a un diplomáticu llamáu Gentile Becchi. Participó en xustes, cetrería, caza y cría de caballos pa competir nel Paliu de Siena. El so caballu llamábase Morello.

Bustu de Lorenzo de' Medici por Verrocchio.

Educóse primero en Venecia, más tarde foi unviáu a Milán con namái diecinueve años en representación del so padre, Pedro de Médici. Siendo Lorenzo entá mozu, Pedro unviar a numberoses misiones diplomátiques. Ente elles cunten viaxes a Roma pa ver al Papa y a otres figures polítiques y relixoses.

Con venti años, en 1469, la muerte del so padre obligó-y a faese cargu del Estáu florentín so un pulsu permanente col Reinu de Nápoles. El so calter conciliador y diplomáticu dexó-y algamar la paz colos napolitanos en 1480 en declarándo-y la guerra Fernandu I de Nápoles. Los enfrentamientos ente los xefes de familia de la república florentina calteníen la ciudá en tensión y Lorenzo tuvo d'apostar la so posición de forma permanente. Esta actitú llevó a parte de la historiografía a considera-y un déspota. Otros, sicasí, consideráron-y un mantenedor del orde nun periodu bien convulso de la historia de la ciudá italiana. L'enfrentamientu ente los Médici y los Pazzi —otra influyente familia banquera de la ciudá— caltener mientres tol so principáu y hubo de sufrir, siquier, dos atentaos, el más famosu de los cualos asocedió'l 26 d'abril de 1478, la combalechadura de los Pazzi, qu'asocedió frente al Duomo de Florencia, un domingu en Misa. Nesta escabarriada operación los Pazzi acabaron cola vida del hermanu menor de Lorenzo, Xulianu. Enfrentar al Papa Sixto IV nel procesu d'espansión de los Estaos Pontificios.

Casáu con una de les muyeres más nobles de l'aristocracia romana, Clarisa Orsini, consiguió que'l so fíu fixera carrera como eclesiásticu, de tal suerte que más tarde aportaría a el Papa Lleón X.

Como mecenes destacó nel so sofitu a artistes de la talla de Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Giuliano da Maiano y Michelangelo Buonarroti, ente otros. Estendió l'arte renacentista italianu pol restu de les cortes europees, gracies a les sos escelentes rellaciones.

Fundó, ente otres instituciones, la Biblioteca Laurenciana. Unviaos de Lorenzo recuperaron del Este d'Europa gran cantidá d'obres clásiques, montando talleres pa copiar los sos llibros y espublizar el so conteníu al traviés de toa Europa. Sofitó'l desenvolvimientu del Humanismu al traviés del so círculu d'amigos eruditos qu'estudiaron a los filósofos griegos y trataron de combinar les idees de Platón col cristianismu. Nesti grupu atopaben los filósofos Marsilio Ficino, Poliziano y Giovanni Pico della Mirandola.

Na so condición de banqueru desoyó los negocios heredaos de la familia y tuvo munchos problemes pa caltener les actividaes mercantiles nel oeste d'Europa, perdiendo les filiales de Londres, Bruxes y Lyon (creada en 1466).

Mecenalgu[editar | editar la fonte]

El mecenalgu de Lorenzo de Médici nun consistió tantu en financiar obres, como fixera'l so güelu Cosme el Viejo, sinón en mandar a los artistes más destacaos de Florencia (Botticelli, los Pollaiolo a Roma, Maiano a Nápoles, Sansovino a Lisboa, Verrocchio a Venecia, etc.) a diverses cortes, practicando la política de prestíu artísticu». El so gustu y el so criteriu yeren bien valoraos yá que, dotáu d'una gran sensibilidá demostrada polos sos poemes, gustó d'arrodiase d'artistes, filósofos y científicos: amaba'l contautu cola intelixencia y el talentu, como pa cultivar nél mesmu una especie d'artista universal, p'adquirir o presentir toles virtualidades del xeniu. A la xeneración viril, la de Cosme que se complacía en construyir en tolos órdenes, siguió la de los estetes, almirablemente dotaos, que prefieren el gocie estéticu y l'especulación a l'actividá. Esto amás tien la so esplicación nel fechu de qu'había que faer avanzar numberosos trabayos yá entamaos, que les villes de los Médicis yeren yá numberoses en 1469 y que taben afataes con cuadros y estatues, quedando pocu sitiu llibre. Lo que si ye ciertu ye qu'ente toles anticaglie (antigüedaes) que calteníen en xardinos y nel interior de los palacios, artistes como Michelangelo pudieron entrar en contautu direutu coles obres de l'antigüedá clásica -y restaurar dalgunes, como ye'l casu de Donatello-, ensin escaecer por casu que nel Campusantu monumental de Pisa hai una magnífica coleición de sarcófagos romanos, probablemente la primer fonte d'inspiración pa los escultores florentinos del Quattrocento.

Dellos estudiosos proclamen a Lorenzo de Medici como unu de los padrinos del Renacimientu». Destácase'l llamáu «xardín d'escultura» que fundó, col cual pretendía alicar l'arte de la escultura, casi estinguíu en Florencia. Nesti xardín impartió enseñanza gratuita nel procesu d'esculpir a los más talentosos aprendices de los talleres del momentu, ente ellos al mozu Michelangelo, y foi ellí onde ésti realizó delles de les sos primeres obres en mármol como La Virxe de les Escaleres y La batalla de los centauros. Pa enllenar la necesidá de tener un maestru nel xardín d'escultura, Lorenzo contrató a Bertoldo, antiguu aprendiz del famosu escultor Donatello, quien de la mesma fuera aprendiz de Ghiberti. Bertoldo, a pesar de la so avanzada edá enseñó l'arte d'esculpir el mármol a los sos aprendices del xardín, lo cual dio-yos les bases necesaries p'alicar la escultura en Florencia.

Matrimoniu y fíos[editar | editar la fonte]

Rappresentazione dei santi Giovanni y Paolo

Lorenzo cásase con Clarisa Orsini por poderes el 7 de febreru de 1469. El matrimoniu en persona llevar a cabu en Florencia el 4 de xunu del mesmu añu. Clarisa yera una fía de Jacobo Orsini, señor de Monterotondo y Bracciano cola so esposa y primo Madalena Orsini. Clarisa y Lorenzo tuvieron 10 fíos:

Lorenzo tamién adoptó al so sobrín Julio, el fíu illexítimu del so hermanu muertu Xulianu de Médici. Julio más tarde convirtióse nel Papa Clemente VII.

Na cultura popular[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Archivio Storico Ricordi. Data de consulta: 3 avientu 2020. Identificador del Archivio Storico Ricordi: 12704.
  2. 2,0 2,1 2,2 Afirmao en: Diccionario biográfico de los italianos. Dizionario biografico degli italiani: lorenzo-de-medici. Apaez como: MEDICI, Lorenzo de’. Data d'espublización: 2009. Data de consulta: 6 setiembre 2022. Llingua de la obra o nome: italianu.
  3. Identificador de persona en The Peerage: p479.htm#i4790. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  4. Identificador ULAN: 500114960. Afirmao en: Union List of Artist Names. Data d'espublización: 7 xineru 2015. Data de consulta: 22 mayu 2021. Llingua de la obra o nome: inglés.
  5. Identificador ULAN: 500114960. Afirmao en: Union List of Artist Names. Data d'espublización: 7 xineru 2015. Data de consulta: 21 mayu 2021. Llingua de la obra o nome: inglés.
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  7. Kent, F.W. (2006). Lorenzo De' Medici and the Art of Magnificence. USA: JHU Press, páx. 248. ISBN 0801886279.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]