Girolamo Savonarola

De Wikipedia
Girolamo Savonarola
Vida
Nacimientu Ferrara[1]21 de setiembre de 1452[2]
Nacionalidá Ducáu de Ferrara
República de Florencia
Muerte Florencia[1]23 de mayu de 1498[2] (45 años)
Causa de la muerte Muerte na foguera
Estudios
Estudios Universidá de Ferrara
Llingües falaes italianu[3]
llatín[4]
Alumnu de Peter of Bergamo
Oficiu políticu, filósofu, relixosu cristianu, escritor, predicador, teólogureformador protestante (es) Traducir
Emplegadores Universidá de Ferrara
Movimientu filosofía occidental (es) Traducir
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Orde relixosa Orde de Predicadores
Cambiar los datos en Wikidata

Girolamo Maria Francesco Matteo Savonarola (21 de setiembre de 1452Ferrara – 23 de mayu de 1498Florencia) foi un relixosu Orde de Predicadores dominicu, predicador italianu, confesor del gobernador de Florencia, Lorenzo de Médici, organizador de les célebres fogueres de vanidá (o "quema de vanidaes") onde los florentinos taben convidaos a refundiar los sos oxetos de luxu y los sos cosméticos, amás de llibros que consideraba llicenciosos, como los de Giovanni Boccaccio. Predicó contra'l luxu, l'arriquecimientu, la depravación de los poderosos y la corrupción de la Ilesia católica, contra la busca de la gloria y contra la sodomía, abarruntando que taba en tola sociedá de Florencia, onde él vivió.

Predixo qu'un nuevu rei Ciro travesaría'l país pa poner orde nes costumes de los sacerdotes y del pueblu. La entrada del exércitu francés de Carlos VIII, en 1494, na Toscana, rexón onde taba Florencia, confirmó la so profecía. Les sos crítiques violentes contra la familia que gobernaba Florencia nesos años, los Médici, acusándo-yos de corruptos, contribuyeron a la espulsión del Gobernador Piero de Médici polos florentinos en 1495. Los sos ataques contra'l Papa Alexandru VI valiéron-y, de primeres, la escomunión (esto ye, la espulsión de la comunidá católica) y la prisión, y más tarde, en siendo lliberáu y conducíu a Roma polos grandes comerciantes florentinos, la condena a la foguera por un tribunal de la Inquisición y la inclusión de la so obra nel índiz de llibros prohibíos.

Biografía[editar | editar la fonte]

Formación (1452-1482)[editar | editar la fonte]

Catedral de Ferrara, ciudá na que nació Savonarola.

Foi'l terceru de los siete fíos del comerciante Nicoló di Michele dalla Savonarola y d'Elena Bonacolsi, descendiente de la noble familia de los Bonacolsi, que fueron señores feudales de Mantua. Según vezu de les families acomodaes, éstos apurrieron a dellos de los sos fíos a la Ilesia por que se educaren y fueren sacerdotes. El güelu, Michele (1385 - 1468), yera doctor y autor famosu en Medicina, médicu del marqués Niccolò III d'Este y de los gobernantes ferrarenses. Michele Savonarola, el so güelu, yera un home fondamente relixosu, estudiosu de la Biblia, de costumes sencielles y terminantes. Na so vieyera escribió folletos, como De laudibus Iohanni Baptistae, que, xunto cola so educación y el so estilu de vida, fueron bien importantes na formación de Girolamo. Encargar de la so primer educación enseñándo-y gramática, música y, más tarde, dibuxu. De los hermanos mayores, Ognibene y Bartolomeo, nun se tienen noticies, ente que de los otros hermanos, Maurelio, Alberto, Beatrice y Chiara, sábese solamente qu'Alberto yera médicu y Maurelio yera flaire dominicu, igual que Girolamo.

Dempués de la muerte del güelu, el padre, Niccolò, deseyaba qu'estudiara Medicina. Nun principiu, Girolamo amosóse apasionáu polos diálogos escritos por Platón, pero llueu s'empobinó escontra les enseñances del aristotelismu y de Santu Tomás.

Dempués d'algamar el títulu de maestru, empezó los estudios de Medicina que, sicasí, abandonó a los 18 años pa dedicase a la teoloxía, l'estudiu de les doctrines católiques. Escribió, en 1472, De ruina Mundi, y en 1475, De ruina Ecclesiae, onde compara la Roma del Papa cola antigua y corrupta Babilonia. Con esti espíritu ingresó nel conventu de San Agustín en Faenza, onde se convirtió en predicador. Darréu decidió entrar na orde dominica, ingresando nel conventu de San Domenico de Boloña. Ellí atollar nel estudiu teolóxicu, y en 1479 treslladar al conventu de Santa Maria degli Angeli. Escribió discursos nos qu'acusó a la Ilesia de tolos pecaos. Los papes humanistes, qu'ayudaben y calteníen a los artistes, yeren el so blancu preferíu. Los sos fieles siguieron con devoción les sos llamaes a la vida senciella. Les mises de Girolamo Savonarola llegaron a xuntar 15.000 persones. Dicía que tolos males d'esti mundu deber a la falta de fe; porque, cualesquier que tuviera fe, daríase cuenta de momentu que ye bien necesariu obrar bien, porque les penes del infiernu son infinites. Según Savonarola, los poderosos d'esti mundu sentíense arguyosos de poner fin a la vida senciella de los sieglos anteriores. Según él, los sacerdotes d'esos tiempos yeren los peores, porque faíen tou al aviesu de como tendríen de faelo; namái-yos interesaben los bienes d'esti mundu, yá nun curiaben les almes nin-yos esmolíen los corazones del so pueblu, sinón que namái s'esmolecíen de llograr beneficios.

Estatua de Savonarola en Ferrara.

Nel Conventu de San Marco (1482-1487)[editar | editar la fonte]

Finalmente, en 1482, la orde dominica unviólu a Florencia. Nos sos discursos falaba sobre la probeza, la sobriedá y el calter fuerte que los verdaderos creyentes tienen de tener. La so forma de falar violenta y les sos crítiques escesives acabaron per desesperar al pueblu, polo que tuvo de dexar Florencia en 1487. Tornó a Bolonia, onde se convirtió en maestru d'estudios. Na so vida nel conventu estremar polos sos rigorosos ayunos y penitencies, incluyendo'l maltratu que se daba col ciliciu y practicando una absoluta frugalidad, comiendo y bebiendo bien pocu.

En Lombardía (1488-1490)[editar | editar la fonte]

Retornó a Florencia al Conventu de San Marco, qu'abandonó pa volver a Ferrara. Nel conventu de Santa Maria degli Angeli dedicar con especial énfasis a la predicación dempués d'haber estudiáu téuniques pa faer discursos públicos.

La torna a Florencia (1490-1498)[editar | editar la fonte]

En 1491, a la edá de 34 años, apurrióse-y la titularidá de la ilesia de San Marco en Florencia. Dende ellí atacó al Papa Inocencio VIII como "el más vergonzosu de tola historia, col mayor númberu de pecaos, reencarnación del mesmu diañu".

Les sos enceses predicaciones, llenes d'avisos proféticos, nun yeren estrañes na dómina, pero les sos profecíes paecíen cumplise colos desastres que taba viviendo la ciudá de Florencia nesos años, como por casu la derrota contra los franceses, o l'escesivu luxu de los ricos, que vivíen arrodiaos d'obres d'arte, frente a miles de persones que vivíen na probeza. Nestes condiciones, la población averar a Savonarola porque denunciaba tou esto. Otru desastre foi la epidemia de sífilis. Munchos llegaron a creer que Savonarola yera'l profeta de los "últimos tiempos".

La ilesia de San Marcos onde predicaba Savonarola foi conocida pol so fanatismu. Savonarola nun yera un teólogu. Nun predicaba doctrines. Nel so llugar, predicaba la so idea de la vida cristiana. Afirmaba qu'una alma intachable yera preferible a cualquier actu luxosu o ceremonia escesiva. Coles sos crítiques nun intentaba faer la guerra contra la Ilesia de Roma, sinón que deseyaba correxir los sos pecaos. Lorenzo de Médici, que gobernaba Florencia y caltenía col so dineru y colos sos negocios a Michelangelo, tamién conocía a Savonarola. Dizse que Lorenzo llamó a Savonarola nel so llechu de muerte en 1492 y Savonarola arrenegó-y, faciendo que Lorenzo terminara los sos díes, hasta l'últimu sollutu, tarreciendo al infiernu. Finalmente, Lorenzo y el so fíu Piero de Médici convertir n'unu de los blancos de les predicaciones de Savonarola.

Carlos VIII[editar | editar la fonte]

Semeya de Carlos VIII de Francia.

El rei francés Carlos VIII quixo faer valir el so derechu a gobernar Nápoles, polo que decidió entrar n'Italia col so exércitu y pasar por Florencia. Savonarola consideró-y un unviáu del cielu pa poner orde nel cleru, qu'él consideraba impuru. El 8 de payares de 1494, na Florencia invadida pol rei francés, españó una sonada rebelión. Los gobernantes de la familia Médici fueron acusaos y espulsaos. Girolamo Savonarola, tres la espulsión de los Médici, surde como líder de la ciudá y empieza entós a gobernar la República Democrática de Florencia, de calter fuertemente relixosu. Como agora taba nel poder, escorrió fiero a los homosexuales, les bébores alcohóliques, el xuegu, la ropa indecente y los cosméticos. Savonarola ordenó a la policía que buscara pela ciudá cualquier cosa que dexara la vanidá o'l pecáu como tables de xuegu, llibros que trataben de cuestiones sexuales, peinetes, espeyos, arumes y ropa indecente que fueron confiscados pola policía y echaos a la llamada "foguera de les vanidaes", un inmensa foguera qu'amburaba na plaza principal de la ciudá. Tamién se quemar cuadros y obres maestres del Renacimientu, llibros de Petrarca y Bocaccio, llibros de los antiguos escritores de la civilización romana y griega d'incalculable valor, por ser consideraos inmorales. La violencia empobinada por Savonarola estender por tola República de Florencia, nun intentu d'obligar a los ciudadanos a que retornaren a un costumes sencielles.

Nestes condiciones, formóse un grupu contrariu al gobiernu de Savonarola, llamáu los arrabbiati o los enoxaos, que son ganaos nes cais polos siguidores de Girolamo. Los franciscanos fueron los mayores opositores a Savonarola, pos coles sos predicaciones na Ilesia de los dominicos, la ilesia franciscana de la Santa Cruz de Florencia pierde adeptos y quédase vacida; el monxu Francesco de la Curia convertir na punta de llanza de los críticos de Savonarola.

Nesta dómina, los sos ataques contra la familia española del Papa, la familia de Borja o Borgia, vuélvense inda más fuertes, enemistándose definitivamente col Duque de Milán y el Papa Alexandru VI.

Alexandru VI[editar | editar la fonte]

Alexandru VI, rezando nun cuadru de Pinturicchio.

Savonarola atacó a los Borgia acusándo-yos de pecadores. El so feroz ataque centrar en Rodrigo Borgia, que poco dempués aportó a Papa col nome d'Alexandru VI. Savonarola atacó a los amigos d'esi Papa, acusándo-yos de pecadores, incestuosos y mentirosos. Alexandru VI pidió a Savonarola que camudara la so actitú. Primero intentando soborna-y ufiertándo-y el puestu de Cardenal. El flaire nun aceptó, ya inclusive llegó a cuestionar l'autoridá del Papa.

Escomunión y execución[editar | editar la fonte]

Pintura de la so execución na Piazza della Signoria.

Agafáu ante tantes crítiques, el papa Alexandru VI amenació a tolos habitantes de Florencia cola pena d'entredichu, que significaba prohibir los sacramentos pa tolos ciudadanos y torgar que los muertos soterrar en campusantos bendichos, como yera costume nesos años. Estes amenaces provocaron el terror ente'l pueblu de Florencia. El 13 de mayu de 1497 Savonarola foi espulsáu de la Ilesia. En febreru de 1498, Savonarola volvió xubir al púlpitu de Santa María del Fiore (Catedral de Florencia) pa demostrar primero de nada la invalidez d'aquella escomunión, y acometió con mayor violencia contra la corte de Roma y el Papa. En 1498 el Papa ordenó'l so arrestu y execución. El 7 d'abril de 1498 finó Carlos VIII, el rei de Francia que fuera hasta entós defensor de Savonarola.

El 8 d'abril de 1498, una parte del exércitu del Papa entra en Florencia. La ciudá nun opón resistencia, y los ciudadanos amuésense dispuestos a apurrir al flaire. Ésti escuéndese xunto colos sos siguidores nel conventu de San Marcos. Muerren munchos de los qu'intenten protexe-y. Savonarola y los suyos acaben siendo derrotaos y deteníos, incluyendo los sos amigos Frai Domenico de Pescia y Frai Silvestro. Poco dempués, Savonarola, acusáu de herexía, rebelión y errores relixosos, foi conducíu a la prisión de Florencia. Mientres cuarenta y dos díes sométese-y a tortura, según a los sos partidarios. Al cabu, Savonarola robla'l so arrepentimientu col brazu derechu, brazu que los torturadores habíen dexáu intactu por que pudiera faelo. La confesión foi roblada enantes del 8 de mayu de 1498. Dempués, penar de roblar la confesión que-y presentaron el so torturadores y ruega a Dios por que tenga misericordia d'él pola so flaqueza, confesando crímenes qu'en realidá creía nun cometer. El día de la so execución, 23 de mayu de 1498, inda trabayaba n'otra meditación, llamada Obsedit me, que significa "Encególame".

Placa conmemorativa del llugar nel que taba asitiada la foguera na Piazza della Signoria, Florencia.

El día fitu pa la so execución foi lleváu hasta la Piazza della Signoria xunto colos sos fieles siguidores, Frai Silvestro de Pescia y Frai Domenico. A los trés quitóse-yos la ropa, fueron trataos como herexes y apurríos al brazu secular, onde fueron esgañaos nel garrote llaín enantes de refundialos a la foguera. Un testigu cuenta nel so diariu que'l flaire tardó en quemar delles hores. Los restos fueron sacaos y devueltos a la foguera repetidamente, con cuenta de que s'amenorgaren a cenices y los sos partidarios nun los trataren como reliquies. Cuando quedaron amenorgaos a cenices, fueron refundiaes al ríu Arno, al llau de la Ponte Vecchio.[5] Niccolò Maquiavelo, autor de El Príncipe, tamién atestiguó y escribió sobre la execución. La familia Médici volvió recuperar el gobiernu de Florencia.

Calter ya influencia[editar | editar la fonte]

Nel aspeutu personal, Savonarola tenía un calter bien fuerte, y yera fanáticu y carismáticu. Compárase-y a Lutero na so denuncia de la corrupción de la Ilesia católica romana, pero nun estableció nenguna base doctrinal, a diferencia del propiu Lutero, precursor de la cisma protestante. Ensin llegar a cuestionar los dogmes católicos, yera un adelantráu de la reforma moral que diben traer el Protestantismu y la Contrarreforma.

Dempués de la muerte de Savonarola, aniciar en Florencia el grupu conocíu como Piagnoni, pa caltener la so memoria, entamáu nuna especie de gremiu. Tamién, dempués de la so muerte, los siguidores de la Orde de San Francisco sofiten les idees de Savonarola, entamar xunto a los demás siguidores de Girolamo, y en 1527 espulsen de nuevu a los gobernantes de la familia Médici, estableciendo otra vegada una cruel tiranía. Esta termina en 1530, na batalla de Gavinana.

Savonarola atraxo l'almiración de munchos humanistes relixosos posteriores, quien valoraron los sos fondos convencimientos espirituales, pasando per alto los sos siniestros escesos como gobernante de Florencia. Nel sieglu XX, un movimientu pa la canonización de Savonarola empecipiar ente los dominicos, al xulgar que la so espulsión y execución fueren inxustes. Inaugúrense monumentos a Savonarola en Ferrara, Boloña (al pie de la Basílica Patriarcal de Santu Domingo de Guzmán, fundador de los dominicos) y Florencia.

Actualidá[editar | editar la fonte]

Serie[editar | editar la fonte]

Añu Serie Creador Actor
2011-2012 The Borgias Neil Jordan Steven Berkoff

Cine[editar | editar la fonte]

Añu Película Direutor Actor
1991 A Season of Giants Jerry London Steven Berkoff

Videoxuegos[editar | editar la fonte]

Añu Videoxuegu
2011 Assassin's Creed 2

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Савонарола Джироламо. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  2. 2,0 2,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. Afirmao en: Mirabile: Digital Archives for Medieval Culture. Llingua de la obra o nome: italianu. Editorial: SISMEL – Edizioni del Galluzzo.
  5. Macey, p.30-31.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Sermones Quadragesimales super Archam Noe. Venecia, Pietro de' Nicolini da Sabiu per Francesco y Michele Tramezzino, 1536.
  • Deeper Experiences Of Famous Christians de James Lawson, Warner Press, (c)1911, p.73-84
  • Bonfire Songs: Savonarola's Musical Legacy (1998), de Patrick Macey, Clarendon Press, Oxford
  • New York Times, Savonarola, Second Lecture of the Course by Dr. Lord at Association Hall, January 10, 1871, Page 2 and 3.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]