Domingo de Guzmán

De Wikipedia
Domingo de Guzmán
1. Maestro General de la Orden de Predicadores (es) Traducir

1216 - 1221 - Jordán de Sajonia (es) Traducir
Vida
Nacimientu Caleruega8 d'agostu de 1170
Nacionalidá Reinu de Lleón
Muerte Boloña6 d'agostu de 1221 (50 años)
Sepultura Arca de Santo Domingo (es) Traducir
Familia
Madre Juana de Aza
Hermanos/es Manés de Guzmán
Pueblu Casa de Guzmán
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu sacerdote católicufundador de orden o congregación (es) Traducir
Santoral
15 d'agostu, 7 d'agostu y 8 d'agostu
Creencies
Relixón catolicismu
Orde relixosa Orde de Predicadores
Cambiar los datos en Wikidata

Domingo de Guzmán (8 d'agostu de 1170Caleruega – 6 d'agostu de 1221Boloña)[1] foi un presbíteru castellanu y santu católicu, fundador de la Orde de Predicadores, más conocíos como dominicos.

Biografía[editar | editar la fonte]

Domingo de Guzmán nació en Caleruega (provincia de Burgos n'España), hacia l'añu 1170. Los sos padres fueron Félix Núñez de Guzmán (el Venerable Félix[2]) y Juana Garcés (llamada comúnmente santa Juana de Aza, beatificada en 1828). Domingo tuvo dos hermanos mayores, Antonio y el beatu Manés (esti postreru, foi unu de los primeros beatos dominicos).

De los siete a los catorce años (1176-1184), so la preceptoría del so tíu l'arcipreste de Gumiel de Izán, Gonzalo de Aza, recibió esmerada formación moral y cultural. Nesti tiempu, trescurríu na so mayor parte en Gumiel de Izán, espertó la so vocación escontra l'estáu eclesiásticu.

De los catorce a los ventiocho (1184-1198) vivió en Palencia; estudiando artes (humanidaes cimeres y filosofía); cuatro, teoloxía; y otros cuatro como profesor del Estudiu Xeneral de Palencia.

Al terminar la carrera d'artes en 1190, recibida la tonsura, fíxose canónigu regular na catedral d'Osma. Foi nel añu 1191, yá en Palencia, cuando viende los sos llibros pa solliviar a los probes de la fame qu'afaraba Castiella. Al concluyir la teoloxía en 1194, ordenóse sacerdote y foi nomáu rexente de la Cátedra de Sagrada Escritura nel Estudiu de Palencia.

Al rematar los sos cuatro cursos de Docencia y Maxisteriu Universitariu, con ventiocho años d'edá, recoyer nel so cabildru, depués l'obispu encamiénta-y la presidencia de la comunidá de canónigos y del gobiernu de la diócesis en calidá de Vicariu Xeneral de la mesma.

En 1205, por encargu del rei Alfonso VIII de Castiella, acompaña al obispu d'Osma, monseñor Diego de Acebes, como embaxador estraordinariu p'alcordar na corte danesa les bodes del príncipe Fernando. Con esti motivu, realizó viaxes a Dinamarca y a Roma,[1] y mientres ellos decidió'l so destín y esclarióse definitivamente'l so yá antigua vocación misionera. Convencíu de que los herexes cátaros teníen de ser convertíos al catolicismu, empezó a formar el movimientu de predicadores. Acordies con el papa Inocencio III, en 1206, al terminar les embaxaes establecer nel Languedoc como predicador ente los cátaros, y en 1206 establez una primer casa femenina en Prouille.[1] Refugó los obispaos de Conserans, Béziers y Comminges, pa los que fuera escoyíu canónicamente.

La casa de Santo Domingo en Toulouse.
Domingo de Guzmán vio la necesidá d'un nuevu tipu d'organización pa enfrentar les necesidaes del so tiempu, unu que caltendría la dedicación y l'educación sistemática de les anteriores órdenes monástiques pa influyir nos problemes relixosos de la población, pero con más flexibilidá d'organización que les otres órdenes monástiques o la clerecía secular.

Pa predicar la doctrina católica ente los pueblos estremaos de la fe, en 1215 establez en Tolosa la primer casa masculina del so Orde de Predicadores, vencida a Domingo por Pedro Sella, quien con Tomás de Tolosa acomuñar a la so obra. En setiembre del mesmu añu llega de nuevu a Roma en segundu viaxe, acompañando al obispu de Tolosa, monseñor Fulco, p'asistir al cuartu Concilio de Letrán y solicitar del papa l'aprobación del so orde como organización relixosa de canónigos regulares. De regresu de Roma escueye colos sos compañeros la regla de San Agustín pal so orde y, en setiembre de 1216, vuelve nun tercer viaxe a Roma llevando consigo la regla de San Agustín y un primer proyeutu de constituciones pal so orde. El 22 d'avientu de 1216 recibe del papa Honorio III la bulda Religiosam Vitam pola que confirma la Orde de Predicadores.[1]

Al añu siguiente retorna a Francia y nel mes d'agostu esvalixa a los sos flaires; unvia cuatro a España y trés a París,[1] y él decide colar a Roma. Dizse qu'ellí se manifiesta'l so poder taumatúrxicu con numberosos milagros y amóntase de manera estraordinaria'l númberu de los sos flaires. Meses dempués va unviar los primeros flaires a Boloña. A finales de 1218 torna a Castiella a percorrer Segovia, Madrid y Guadalaxara.

Por mandatu del papa Honorio III, nun quintu viaxe a Roma, axunta nel conventu de San Sixto a les monxes esvalixaes polos distintos monesterios de la ciudá pa llograr pa los flaires el conventu y la Ilesia de Santa Sabina.

Na fiesta de Pentecostés de 1220 asisti al primera Capítulu Xeneral de la orde, celebráu en Bolonia. Nél redáctase la segunda parte de les constituciones.[1] Un añu dempués, nel siguiente capítulu celebráu tamién en Bolonia, va alcordase la creación d'ocho provincies.

Col so orde claramente estructurada y más de sesenta comunidad en funcionamientu, escosáu físicamente, fina'l 6 d'agostu de (1221) tres una curtia enfermedá, a los cincuenta y un años d'edá, nel conventu de Boloña.[1] Los sos restos permanecen soterraos na basílica de Santo Domingo d'esa ciudá. En 1234 el papa Gregorio IX canonizar. La Ilesia católica celebra la so fiesta'l 8 d'agostu.

La ciudá capital de la República Dominicana (Santo Domingo de Guzmán) lleva esi nome n'honor a él.

Invención del Rosario[editar | editar la fonte]

La lleenda narra que Domingo de Guzmán cuntaba que vía a la Virxe sosteniendo na so mano un rosariu y que lu enseñó a rezalo. Instruyólu que predicar per tol mundu, prometiéndo-y que munchos pecadores convertiríense y llograríen abondoses gracies. El santu llevantóse bien consoláu y amburáu en celu pol bien d'estos pueblos, entró na Catedral y nesi momentu sonaron les campanes p'axuntar a los habitantes. Sicasí'l Rosariu como tal foi estructurado por Domingo de Prusia con base a una oración con cuentes utilizáu nel catolicismu alredor del añu 800. Nos monesterios acostumábase recitar los 150 salmos na Lliturxa de les Hores, pero a los fieles que nun yeren sacerdotes nin monxos, al nun poder siguir esta devoción (porque na so mayoría nun sabía lleer) enseñóse-yos una práutica más senciella: la de recitar 150 avemaríes. Esta devoción tomó'l nome de "el salteriu de la Virxe". La práutica de meditar ciertos misterios concretos que son esenciales a la devoción del Rosariu güei día paecen nacer enforma tiempu dempués de la muerte de Santo Domingo de Guzmán y l'introducción d'esta meditación mientres el rezu paecen más atribuyibles a un monxu cartuxu, Domingo de Prusia. Foi'l flaire dominicu Alano de Rupe alredor de los años 1470-75 quien primero promocionó la devoción del Salteriu de La nuesa Señora (los cientu cincuenta Ave Maríes) como reveláu por La nuesa Señora a Santo Domingo de Guzmán al confundir a los dos Domingos. Alano yera un home serio y devoto pero la hestoria definir tamién como llenu d'allucinaciones quien basó les sos revelaciones en testimonios escritos que nunca esistieron sobre la esistencia del Rosariu en tiempos de Santo Domingo. Sicasí les sos predicaciones tuvieron una gran puxanza na promoción y espardimientu del Santu Rosario.[3]

Representación iconográfica[editar | editar la fonte]

Santo Domingo colos sos símbolos por Claudio Coello.

Santo Domingo de Guzmán tien acomuñaos dellos elementos rellacionaos cola so vida. Por ello represéntase-y con distintos símbolos:

Perru con antorcha[editar | editar la fonte]

La lleenda (primer haxografía de Santo Domingo) narra una visión que la so madre, la Beata Juana de Aza, tuvo primero que Santo Domingo naciera. Suañó qu'un perrín salía del so banduyu con una antorcha encendida na so boca. Incapaz d'entender el significáu del so suañu, decidió buscar la intercesión de Santo Domingo de Silos, fundador d'un famosu monesteriu Benedictín de les cercaníes. Fixo una pelegrinación al monesteriu pa pidir al Santu que-y esplicara'l suañu. Ellí entendió que'l so fíu diba encender el fueu de Xesucristu nel mundu per mediu de la predicación. N'agradecimientu, punxo al so fíu por nome Domingo, como'l santu de Silos. Ye un nome bien apropiáu, por cuanto Domingo vien del Llatín Dominicus, que significa del Señor. De Dominicus (Domingo) vien Dominicanus (Dominicu, que ye'l nome de la Orde de Santo Domingo). Sicasí, utilizando un xuegu de pallabres, dizse que Dominicanus ye un compuestu de Dominus (Señor) y canis (perru), significando el perru del Señor o'l vixilante de la viña del Señor)

Na so carta del 4 de febreru de 1221 a tolos obispos de la Ilesia encamentando la Orde de Santo Domingo, el papa Honorio III dixo que Domingo y los sos siguidores fueren «nomaos pa la evanxelización del mundu enteru». Y en otra carta, esta vegada empobinada a Domingo (18 de xineru de 1221), el papa llamábalos 039;'pugiles fidei (caballeros de la fe, defendiéndola contra tol que s'oponga a ella). Esto ye lo que Domingo fixo mientres tola so vida, defender la fe col exemplu de la so vida y cola so predicación incesante contra los herexes del Languedoc nel sur de Francia, y col so deséu de ser misioneru ente los non-cristianos.

Azucena[editar | editar la fonte]

Usualmente represéntase-y con unes azucenas na mano. L'amor pola pureza de Domingo foi tan perfectu que, nel so llechu de muerte, al faer una confesión pública frente a los sos hermanos, pudo dicir: «Gracies a Dios, que la so misericordia caltúvome en perfecta virxinidá hasta esti día; si deseyáis guardar la castidá, evitái toles conversaciones peligroses y xixilái los vuesos corazones». Y entós, sintiendo reconcomiu, dixo a frai Ventura, prior de Bolonia: «Padre, tarrezo que pequé falando d'esta gracia delantre de los hermanos». La pureza de la so alma y el deséu de que los sos fíos asonsañáren-y -y llevaron a faer esa revelación.

Estrella[editar | editar la fonte]

Nesti frescu apaez representada la Santísima Virxe apurriendo'l rosariu a santu Domingu de Guzmán. Na escena tamién apaecen fray Pedro de Santa María y Ulloa, santa Catalina de Siena y la Siervita de Dios, Sor María de Jesús de Lleón Delgado. El frescu atopar na ilesia de Santo Domingo de Guzmán en San Cristóbal de La Laguna (Tenerife, España).

Dízsenos na mesma lleenda que mientres el bautismu de Domingo apaeció una estrella sobre'l so frente. Per mediu de la so vida y predicación, Domingo foi como un faru emponiendo almes escontra Cristu. Dende los sos años d'estudiante en Palencia, España, onde vendió los sos pervalibles llibros col fin de consiguir dineru p'ayudar a los probes que sufríen una gran seca, y onde llegó a ufiertase a ser vendíu como esclavu pa redimir a cristianos cautivos polos moros, a aquella nueche, nun viaxe a Dinamarca, que pasó en conversación col hospedero herexe, atrayéndo-y por fin otra vegada a la fe verdadera, a la so etapa nel Languedoc, onde pasó los meyores años de la so vida, la so enseñanza y predicación, hasta la fundación del so Orde, Santo Domingo foi siempres una estrella brillosa qu'atraxo almes perdíes a Cristu.

La cruz, l'estandarte, el rosariu[editar | editar la fonte]

  • La cruz de dos brazos (llamada «patriarcal») ye un símbolu de los fundadores de grandes families relixoses (patriarques) o d'importantes comunidaes cristianes que dieron orixe a otres munches. Usar pa Santo Domingo porque él foi'l primeru en sacar al monxu del monesteriu a la ciudá, convirtiéndo-y n'apóstol: un relixosu ensin dexar de ser un monxu. Otres órdenes fueron fundaes darréu dempués de los Dominicos o cuasi simultáneamente, como los Franciscanos, y toos siguieron la mesma pauta. Foi muncho depués, nel sieglu XVI, cuando apaecieron les Congregaciones dedicaes al trabayu apostólicu, pero ensin observancies monástiques.
  • El estandarte col emblema dominicanu ye'l escudu d'armes de santu Domingu. Blanco y negru: pureza y penitencia, muerte y resurreición, combinando l'ideal dominicanu de mortificación y allegría, arrenunciu al mundu y posesión de Cristu. El so lema ye Laudare, Benedicere, Pradicare que significa allabar, bendicir, predicar.
  • En cuanto al rosariu, los medievales consideraron equivocadamente que foi invención de santu Domingu, cuando en realidá conocer dende'l sieglu IX; per otra parte, quien popularizó'l rosariu foi'l dominicu Alano de Rupe (1428-1475).[4] Sicasí, foi Domingo quien-y dio al rosariu una finalidá evanxelizadora, y foi la orde dominica la que convirtió esta devoción primeramente particular nuna oración eclesial universal.[4]

El llibru y la Ilesia[editar | editar la fonte]

En delles representaciones, Santo Domingo sostién un llibru na so manzorga. El llibru representa la Biblia, que yera la fonte de la predicación y espiritualidá de Domingo. Yera conocíu como'l Maestru Domingu pol grau académicu que llogró na universidá de Palencia, España. Los sos contemporáneos dícennos que nos sos viaxes per Europa siempres llevaba consigo l'Evanxeliu de san Mateo y les Cartes de san Pablo. Esto fai referencia a la visión que tuvo nuna de les sos nueches de vixilia. Mientres Domingo oraba, los santos Pedro y Pablo apaeciéronse-y. San Pedro llevaba consigo l'Evanxeliu, y Pablo les sos Cartes, con esti mensaxe: «Ve y predica, porque fuisti llamáu pa esti ministeriu». Esta revelación reafitó-y n'el so vocación de siguir siendo un Predicador Itinerante, non solo nel sur de Francia sinón tamién en tol mundu per mediu del so Orde, la Orde de Predicadores.

Dacuando, sobre'l llibru hai una ilesia. Esta ilesia representa la Basílica Laterana, la Madre Ilesia universal.

Santo Domingo tuvo qu'enfrentase con munches torgues llegales por que'l papa aprobara la so nueva Orde. Acordies cola lleenda, el papa Inocencio III, santu Domingu y san Francisco tuvieron un suañu. Cada unu d'ellos vio que la Basílica Laterana taba empezando a derrumbar, y a dos flaires, unu n'hábitu blancu y l'otru nun hábitu marrón, asitiándose ellos mesmos como columnes pa evitar el colapsu total. Domingo reconocer a sigo mesmu como'l flaire del hábitu blancu, pero nun sabía quién yera l'otru flaire. De la mesma, Franciscu d'Asís reconocer a sigo mesmu como'l flaire del hábitu marrón, pero desconocía quién yera'l del hábitu blancu. Pa Inocencio III el suañu yera un ruempecabeces y un misteriu. A otru día, cuando Domingo diba ver al papa sobre l'aprobación del so Orde, atopar a un flaire nuevu vistíu con un hábitu marrón. Mirándose mutuamente, cada unu reconoció al otru como'l compañeru qu'ayudaba a soportar la Basílica Laterana, y abrazáronse metanes la cai. Dempués fueron xuntos a ver al papa, y ésti entendió darréu'l significáu del so suañu: Les Órdenes d'estos dos gran homes van ser como columnes que van salvar a la Ilesia de la so destrucción.

Escudu de la Orde de Predicadores.[5]

Los trés mitres[editar | editar la fonte]

Tamién se representa a santu Domingu con trés mitres, pos alude a la ufierta que-y fixeron de trés obispaos, pero refugar porque quería dedicase a los probes.

Reliquies[editar | editar la fonte]

Magar el cuerpu de santu Domingu de Guzmán permanez nel so Basílica de Bolonia, esisten numberoses reliquies d'él a lo llargo y anchu del mundu. Ye de reseñar que-y foi concedida a la Sacramental de la Sgda. Cena y Maria Stma. Del Rosario (Huelva) una reliquia del santu padre. Esta reliquia guardar nun relicariu que s'asitia'l Domingu de Ramos (salida procesional de la hermandá) a los pies de la virxe, según en cultos internos que se-y rinden. En xineru de 2007 la Vicaría de Roma concedió una de primer clase y que puede encuadrase dientro de la tipoloxía de les ex osibus a la Real Hermandá d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu d'Alhaurín el Grande (Málaga), n'atención a los llazos que xunen a esta Hermandá a la Orde Dominicana. Esta reliquia ye procesionada cada Vienres Santu xunto a otra de san Roque nun relicariu doble asitiáu nel frontal del tronu de María Santísima del Mayor Dolor. Nun siendo la única esistente n'España, pos hai munches partíes a lo llargo de la península per parte de los dominicos como por casu otra unviada hasta les Islles Canaries na Parroquia de Santo Domingo de Guzmán (Vegueta).

Patronalgu[editar | editar la fonte]

Monumentu a Santo Domingo de Guzmán en Burgos

Tamién ye patronu de los científicossobremanera de los astrónomos.

N'otros cultos

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 Hubert Jedin,Manual d'Historia de la Ilesia.Tomu IV,p.300
  2. Fináu a los 60 años d'edá, con fama de santidá na so redolada y güei consideráu pola Ilesia Católica como Venerable (según la web de los Dominicos, consulta del 28-03-2018)
  3. «The rosary». Consultáu'l 29 de marzu de 2017.
  4. 4,0 4,1 Bedouelle, Guy (1987). La fuercia de la pallabra: Domingo de Guzmán. Salamanca: Editorial San Esteban, páx. 295-297. ISBN 84-404-0074-8.
  5. Beltrán de Heredia, Vicente (1965). «L'orixe y desendolque del «stemma liliatum» nes provincies dominicanes d'España y Hispanoamérica». Archivum Fretrum Praedicatorum (Madrid) XXXV:  páxs. 67-84. http://www.dominicos.org/familia-dominicana/flaires/lemas/escudos. Consultáu'l 8 de marzu de 2018. 
  6. Gobierno de la provincia de Salta (ed.): «Joaquín V. González celebró la fiesta n'honor a Santo Domingo de Guzmán» (9 d'agostu de 2011). Consultáu'l 30 de xunetu de 2015.
  7. Conceyu de Benalauría. «Fiestes de Moros y Cristianos». Consultáu'l 22 d'abril de 2015.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Fundador de la Orde
Maestru Xeneral de la Orde de Predicadores

1207-1221
Socesor:
Xordán de Saxonia