Felipe I de Castiella

De Wikipedia
Felipe I de Castiella
rey de Castilla y de León (Iure uxoris) (es) Traducir Corona de Castiella

26 payares 1504 - 25 setiembre 1506
Vida
Nacimientu Bruxes[1]22 de xunu de 1478[1]
Nacionalidá Reinu de Castiella
Muerte Burgos[1]25 de setiembre de 1506 (greg.)[2] (28 años)
Sepultura Capilla Real de Granada (es) Traducir[3]
Causa de la muerte neumonía
Familia
Padre Maximilianu I
Madre María de Borgoña
Casáu con Xuana I de Castiella (1496, 1496 (Gregorianu) – 1506)[4]
Fíos/es
Hermanos/es
Familia
Pueblu Casa d'Habsburgu
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu gobernante
Premios
Creencies
Relixón católicu romanu
Cambiar los datos en Wikidata

Felipe I de Castiella, llamáu «el Formosu» (Bruxes, 22 de xunetu de 1478 - Burgos, 25 de setiembre de 1506), foi duque titular de Borgoña —como Felipe IV—, Brabante, Limburgu y Luxemburgu, conde de Flandes, Habsburgu, Henao, Holanda y Zelanda, Tirol y Artois, y señor d'Amberes y Mechelen, ente otres ciudaes, ente 1482 y 1506, y rei iure uxoris de Castiella (1506) pol so matrimoniu con Xuana, fía y heredera de los Reis Católicos dempués de la muerte de los sos hermanos los infantes Juan y Isabel.

Biografía[editar | editar la fonte]

Duque de Borgoña[editar | editar la fonte]

Primoxénitu de Maximiliano I, Sacru Emperador Romanu y de María de Borgoña, Felipe nació en Bruxes, nel condáu de Flandes (güei Bélxica). En 1482, tres la muerte de la so madre María de Borgoña, asocedió-y n'el so posesiones de Borgoña baxu tutelar del so padre. Un periodu de baturiciu producióse, polo que foi testigu de les hostilidaes esporádiques ente, principalmente, les grandes ciudaes de Flandes (especialmente Gante y Bruxes) y los partidarios de Maximiliano.

Mientres esti interregno, Felipe viose envolubráu nos acontecimientos ya inclusive foi de volao secuestráu en Bruxes, como parte de la campaña de Flandes pa sofitar les sos demandes de mayor autonomía, qu'arrampuñaren a María de Borgoña, nun alcuerdu conocíu como'l Blijde Inkomst o allegre entrada de 1477. A principios de la década de 1490, la crisis del interregno dio pasu a un incómodu enfrentamientu, onde nin el sofitu de Francia pa les ciudaes de la Franc (Flandes), nin el sofitu del padre de Maximiliano Federico III resultaron decisivos. Dambes partes llegaron a un alcuerdu nel tratáu de Senlis en 1493, lo qu'apangó la llucha de poder interna al aceptar dambes partes reconocer el siguiente añu como príncipe a Felipe (de 15 años d'edá).

Foi proclamáu soberanu de la Orde del Toisón d'Oru a los seis años. En 1491, presidió'l capítulu de Mechelen; en 1501, el de Bruxeles; y en 1505, el de Middelburg.[5]

Contratu matrimonial (1495). Archivu.

El so padre apautó'l so matrimoniu con Xuana d'Aragón, la fía de los Reis Católicos, nel marcu de la Lliga Santa que xunió a la monarquía española col Imperiu, Inglaterra, Portugal, Nápoles, la república de Xénova y el ducáu de Milán contra les pretensiones hexemóniques de Francia n'Italia (1495).

Foi quien introdució la casa de los Habsburgu en territorios de l'actual España. L'apellativu el Formosu dar el rei Lluis XII de Francia. En 1501, Felipe y Xuana viaxaben faía Castiella pa ser xuraos como príncipes d'Asturies y detuviéronse en Blois. Ellí'l rei recibir, al ve-y esclamó: «He equí un formosu príncipe».

En 1494, Maximiliano arrenunció a la so rexencia nos términos del Tratáu de Senlis y Felipe, de dieciséis años, fíxose cargu de la gobernación de les tierres de Borgoña él mesmu, anque na práutica l'autoridá derivar d'un conseyu de notables de Borgoña. El 20 d'ochobre de 1496, casóse cola infanta Xuana, fía del rei Fernandu II d'Aragón y Sabela I de Castiella, en Lier, Bélxica.

El matrimoniu foi parte d'una serie d'aliances familiares ente los Habsburgu y Trastámara destinaes a enfrentase al creciente poder de Francia qu'aumentara considerablemente gracies a les polítiques de Lluis XI y l'afirmación d'ésitu de poder real dempués de la guerra cola Lliga del bien públicu. L'asuntu fíxose más urxente dempués de la invasión de Carlos VIII a los territorios de la Corona d'Aragón (conocida como la Primer Guerra de la Independencia).

La hermana de Felipe, Margarita, casóse con Juan, Príncipe d'Asturies, l'únicu fíu d'Isabel y Fernando y el so socesor a la corona unificada de Castiella y Aragón.[6] La doble alianza nun foi diseñada pa dexar que los reinos españoles cayeren sol control de los Habsburgu. Nel momentu del so matrimoniu con Felipe, Xuana yera la tercera na llinia de socesión al tronu, precedida polos sos hermanos Juan y Isabel.

Felipe y Xuana

Como soberanu de los principaos feudales de los Países Baxos, foi un alministrador competente y un soberanu popular y amao, que supo conxugar los intereses de los sos diversos territorios y demostró especial talentu pa plantegar reformes y pa dar tranquilidá y paz dempués de munchos años de convulsiones polítiques.

Rei de Castiella[editar | editar la fonte]

Muertos los infantes castellanu-aragoneses Juan (1497) y Isabel d'Aragón (1498), según el fíu d'esta postrera, l'infante Miguel de la Paz (1500), la so esposa convertir n'heredera de Castiella y Aragón.

Al morrer la reina Sabela I (26 de payares de 1504), plantegóse'l problema de la socesión en Castiella. El so home, Fernando, proclamó a Xuana Reina de Castiella y tomó les riendes de la gobernación del reinu acoyéndose a la última voluntá de la reina Isabel.

Pero l'home de Xuana, l'archiduque Felipe, nun taba dispuestu a arrenunciar al poder y na concordia de Salamanca (1505) alcordóse'l gobiernu conxuntu de Felipe, Fernando'l Católicu y la mesma Xuana. La situación camudó cola llegada del matrimoniu a la Península, pos se manifestaron les males rellaciones ente'l xenru (sofitáu pola nobleza castellana) y el suegru, de cuenta que, pola concordia de Villafáfila (1506), Fernando retirar a Aragón y Felipe foi proclamáu rei de Castiella nes Cortes de Valladolid col nome de Felipe I.

Mentanto, Xuana supuestamente allorió, según dalgunos polos celos que-y producíen les infidelidaes del so home, escontra'l que sentía un amor tan apasionao como pocu correspondíu. Anque les Cortes axuntaes en Valladolid negar a declarar la incapacidá de la reina Xuana, Felipe «el Formosu» exerció'l poder efectivo ensin cuntar con ella. Tradicionalmente censuróse-y pol favoritismu que demostró a los sos coterráneos flamencos, y tamién por repartir regalos y prebendas ente los nobles castellanos pa buscar el so sofitu. La figura qu'algamó mayor preeminencia na so curtia etapa de gobiernu (anque non hasta'l puntu de poder consideráse-y un valíu) foi un noble, el señor de Belmonte, de nome Juan Manuel.

Muerte[editar | editar la fonte]

La so muerte, asocedida na burgalesa Casa del Gordón, foi tan súbita que corrió'l rumor de que'l so suegru haber envelenáu. Según paez, atopábase Felipe en Burgos xugando a la pelota cuando, tres el xuegu, sudando inda, bebió abondosa agua frío, polo cual cayó enfermu con alta fiebre y morrió unos díes dempués.[7] Finó'l 25 de setiembre de 1506, con tan solo 28 años.

A la so muerte, el cardenal Cisneros asumió la so primer rexencia del Reinu de Castiella, a la espera de la llegada del rey Fernando. El so primoxénitu, Carlos, atopar con un heriedu grandiosu: los reinos de los sos cuatro güelos, que lo convirtieron n'unu de los más importantes monarques qu'esistieron.

Escudo antes del so matrimoniu.
Escudu dempués del so matrimoniu.
Escudu como Conde palatín de Borgoña.

Descendencia[editar | editar la fonte]

Leonor, Carlos, Isabel, Fernando, María y Catalina, los sos seis fíos.

Del matrimoniu con Xuana I de Castiella nacieron 6 fíos:

  1. Leonor: (22 de xunu de 1478Bruxes – 25 de setiembre de 1506 (greg.)Burgos). Archiduquesa d'Austria. Casada col rei Manuel I de Portugal y, tres dellos años de viudez, con Francisco I de Francia.
  2. Carlos: (22 de xunu de 1478Bruxes – 25 de setiembre de 1506 (greg.)Burgos). Rei d'España (1516-1556) y de Nápoles (1516-1554), sol nome de Carlos I; y Emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu (1519-1556), sol nome de Carlos V.
  3. Isabel: (22 de xunu de 1478Bruxes – 25 de setiembre de 1506 (greg.)Burgos). Archiduquesa d'Austria. Casada col rei Cristián II de Dinamarca.
  4. Fernando: (22 de xunu de 1478Bruxes – 25 de setiembre de 1506 (greg.)Burgos). Archiduque d'Austria, Rei de Bohemia (1526-1564), d'Hungría (1526-1538, 1540-1564) y Emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu (1556-1564) casáu con Ana Jagellón d'Hungría y Bohemia.
  5. María: (22 de xunu de 1478Bruxes – 25 de setiembre de 1506 (greg.)Burgos). Archiduquesa d'Austria. Casada con Lluis II Jagellón, Rei d'Hungría, Bohemia y Croacia.
  6. Catalina: (22 de xunu de 1478Bruxes – 25 de setiembre de 1506 (greg.)Burgos). Archiduquesa d'Austria. Casada col rei Xuan III de Portugal.

Ancestros[editar | editar la fonte]

Títulos[editar | editar la fonte]

Filmografía[editar | editar la fonte]

Añu Película Direutor Intérprete
2016 La corona partida Jordi Frades Raúl Mérida
2014 Isabel Jordi Frades Raúl Mérida
2001 Juana la Loca Vicente Aranda Daniele Liotti
1983 Juana la loca... de vez en cuando José Ramón Larraz Jaime Morey
1948 Locura de amor Juan de Orduña Fernando Rey

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Predecesora:
María I
Duque de Gelderland y conde de Zutphen
1482-1492
Socesor:
Carlos de Egmond
Predecesora:
María I
Duque titular de Borgoña
Duque de Brabante, Limburgu, Lothier y Luxemburgu, conde de Flandes, Hainaut, Namur, Holanda y Zelanda, señor de Mechelen, margrave del Sacru Imperiu Romanu

1482-1506
Socesor:
Carlos II
Predecesor:
Vencíu pol rei de Francia como devolución de la dote pol Tratáu de Senlis (1493)[8][9][10][11][12][13]
Conde Palatín de Borgoña, de Charolais y Artois, señor de Salins
1493-1506
Socesor:
Carlos II
Predecesora:
Xuana I
Rei de Castiella
iure uxoris, xunto a Xuana I

1506
Socesora:
Xuana I

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 10066/felipe-i. Data de consulta: 20 mayu 2020. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  2. Afirmao en: Kindred Britain. Identificador Kindred Britain: I5341. Apaez como: Archduke Philip I [House of Habsburg].
  3. URL de la referencia: https://capillarealgranada.com/los-reyes-fundadores/. Data de consulta: 22 mayu 2020.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 Afirmao en: Kindred Britain.
  5. Co-producción de RTVE, Fundación Carlos d'Amberes y Canal d'Historia. «La Orde del Toisón d'Oru». «2012»
  6. Wiesflecker, Hermann (1959). «Maximiliano I y l'alianza matrimonial Habsburgu-española y los trataos de 1495-1496». Comunicaciones del Institutu d'Investigaciones Históriques d'Austria (67). 
  7. Coleición de documentos inéditos pa la historia d'España VIII, páx. 394–397.
  8. Jervis, William Henley. The student's France, a history of France from the earliest times to the establishment of the second empire in 1852, páx. 375.
  9. Evans Crowe, Eyre. The history of France II, páx. 274.
  10. Dumas, Alexandre. The Borgias and the Cenci, páx. 38.
  11. Blockmans; Provenier. The promised lands: the low countries under Burgundian rule 1369-1530, páx. 195.
  12. History of France, from the invasion of the Franks under Clovis, to the accession of Louis Philippe, páx. 174.
  13. Comyn, Robert. The history of the Western empire:from its restoration by Charlemagne to the accession of Charles V II, páx. 126.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]