Alonso de Ojeda

De Wikipedia
Alonso de Ojeda
Vida
Nacimientu Torrejoncillo del Reycirca 1466[1]
Muerte Santu Domingu1515[1] (48/49 años)
Sepultura Panteón de la Patria (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu esploradorconquistador
Miembru de Fuerza conquistadora de Colón (es) Traducir
Serviciu militar
Cuerpu militar Armada Española
Cambiar los datos en Wikidata

Alonso de Ojeda (circa 1466Torrejoncillo del Rey – circa 1515Santu Domingu) foi navegante, gobernador y conquistador español; percorrió les costes de Guyana, Venezuela, Trinidá, Tobagu, Curaçao, Aruba y Colombia. Ye famosu por dar el nome Venezuela a la rexón qu'esploró nos sos dos primeros viaxes y por afayar el llagu de Maracaibo y fundar Santa Cruz (La Guairita).

Los sos empiezos[editar | editar la fonte]

Perteneció a una familia fidalga de pocos recursos. Nació en Torrejoncillo del Rey (Cuenca) en 1468. Na so mocedá tuvo al serviciu del duque de Medinaceli, don Luis de la Cerda, como paxe. Alonso de Ojeda yera pariente cercanu d'un altu miembru del Tribunal de la Inquisición, del so mesmu nome, quien-y presentó al obispu de Badajoz, y muncho depués de Burgos y Presidente de la Xunta d'Indies, don Juan Rodríguez de Fonseca.

Participó en tomar de Granada, onde dexó constancia de les sos dotes militares, de la so maña como espadachín y de la so audacia.

El mozu Ojeda ganar en curtiu la bona voluntá del Obispu, quien ufiertó espacha-y la so proteición a la primer oportunidá. Alonso tenía ventiocho años en 1494, yera pequeñu d'estatura, axilosa hasta causar sorpresa, y en tolos exercicios de les armes, maestru peracabáu; tenía'l xeniu puestu y la vista alvertida; yera valiente hasta la temeridá, vengatible hasta la crueldá, tienru de corazón colos débiles, y cortés coles dames; amarradiegu y duelista, pero hondamente creyente y por estremu observante de los sos deberes relixosos.

L'Obispu supo estremar naquel mozu una alma bien templada y un corazón arrogante, pero tamién notó que'l so calter tenía un fondu d'ambición que podía sirvi-y nos planes que daquella maurecía p'anular el poder de Cristobal Colón.

Llegada a La Española[editar | editar la fonte]

En setiembre de 1493, gracies a Rodríguez de Fonseca, embarcar con Cristóbal Colón nel so segundu viaxe a América, llegando a la islla de La Española. En xineru de 1494, Colón encargólu que buscara dellos tripulantes tresmanaos nel territoriu de la islla. Pudo enfusase con namái quince homes na rexón del Cibao, onde apoderaba l'embravecíu cacique caribe llamáu Caonabo. Yera Cibao, zona rica en mines d'oru y Ojeda tornó a La Isabela pa informar al Almirante, aquexáu ellí d'unes fiebres.

Colón partió p'aquelles tierres en marzu de 1494 y fixo fundar la fortaleza de Santu Tomás, de la que nomó alcalde a Ojeda.

Caonabó y los sos guerreros atacaron el fuerte en cuanto tuvieron oportunidá y Ojeda vencer. La lleenda diz que llogró prindar personalmente a Caonabó usando unos arcoxos d'oru y engañando al cacique faciéndo-y creer que yeren prendes reales.

Tamién participó Alonso de Ojeda na Batalla de la Vega Real o Batalla de Jáquimo, na que, sol so mandu, los españoles vencieron a los indíxenes. Esta batalla enfrentaría a un númberu d'indíxenes cifráu en diez mil por Frai Bartolomé de las Casas frente a tan solo alredor de cuatrocientos españoles, magar ye bien posible qu'estes cifres fueren esaxeraes. Darréu, en 1496, tornó a España.

Primer viaxe a Venezuela[editar | editar la fonte]

Viaxes realizaos por Alonso de Ojeda.

De regresu a España, capituló colos Reis Católicos ensin permisu de Colón y zarpó nuna espedición el 18 de mayu de 1499, n'asociación col pilotu y cartógrafu Juan de la Cosa y el navegante italianu Américo Vespucio. Cabo destacar qu'esti foi'l primeru de la serie de viaxes menores" o "viaxes andaluces" que se realizaríen escontra'l Nuevu Mundu.

Percorriendo la mariña occidental d'África hasta Cabu Verde, tomaron el mesmu aldu que realizó Colón un añu enantes nel tercer viaxe, pero en direición suroeste. Sicasí, Vespucio decidió dixebrase de la flota y siguir el so propiu aldu más al sur, escontra Brasil. La flota de Ojeda llegó a les boques de los ríos Esequibo y Orinoco, según al golfu de Paria, incluyendo les penínsules de Paria y Araya, y a les islles de Trinidá y Margarita; siguiendo a lo llargo de la tierra firme, en busca siempres d'un pasaxe escontra la India. Darréu percorrió la Península de Paraguaná y dempués columbró la islla Curaçao, a la que llamó islla de los Xigantes porque creyó reparar ellí a indíxenes de gran estatura; depués visitó la islla Aruba y tamién el archipiélagu de Los Flaires.

Tamién percorrió una parte de la península de Paraguaná y enfusóse nun golfu al que llamó Venezuela o Pequeña Venecia, pos había poblaciones no fondero del golfu que les sos cases taben construyíes con tueros sobre l'agua que s'asemeyaben a la ciudá de Venecia; anque otra fonte indica que los mesmos indíxenes yá llamaben al pobláu Veniçuela. Asina mesmu, llogró ver la entrada del llagu de Maracaibo, a la que llamó San Bartolomé por afayala'l día 24 d'agostu de 1499, día de San Bartolomé, apóstol. Tamién llegó a algamar el cabu de la Vela, na actual península de la Guajira, a la que llamó Coquibacoa.

Pocos díes dempués, la espedición partió del cabu de la Vela a La Española con delles perlles llograes en Paria, daqué d'oru y dellos esclavos. La escasez de bienes y esclavos tresportaos resultó nun rendimientu económicu escasu, pero la importancia d'esti viaxe anicia en que foi'l primer percorríu detalláu y total fechu polos españoles de les costes de Venezuela, debíu al qu'Ojeda gocia del creitu de reconocer per vegada primer tola mariña venezolana. La espedición dio tamién a Juan de la Cosa la oportunidá de trazar el primer mapa conocíu de l'actual Venezuela, amás de ser el primer viaxe que fizo Vespucio al Nuevu Mundu.

Sicasí, cuando llegó la espedición a La Española'l 5 de setiembre, foi mal recibida por siguidores de Colón quien taben enoxaos porque Ojeda nun tenía derechu d'esplorar tierres descubiertes por aquél ensin la so autorización. Esto produció agarraes y engarradielles ente dambos grupos, dexando dellos muertos y mancaos; asina tuvo que tornar a Cádiz con poques riqueces, pero con munchos indíxenes. La fecha de regresu ye aldericada: tradicionalmente afirmábase que volvieron en xunu de 1500 pero l'historiador Demetrio Ramos señaló una fecha muncho más temprana, escontra payares de 1499.[2]

Segundu viaxe a Venezuela[editar | editar la fonte]

Ojeda decidió faer una nueva esploración y capituló nuevamente colos reis d'España'l 8 de xunu de 1501. Nomóse-y gobernador de Coquibacoa poles resultaos llograos nel primer viaxe, y dióse-y el derechu de fundar una colonia nesi territoriu, anque se-y alvirtió de que nun visitara Paria. Nesta ocasión acomuñar colos mercaderes sevillanos Juan de Vergara y García de Campos, que pudieron fletar cuatro carabeles.

En xineru de 1502, zarpó d'España y fixo'l mesmu percorríu que nel so primer viaxe. Nesta ocasión pasó de llargu'l golfu de Paria y llegó a islla Margarita (onde según delles fontes, intentó llograr oru y perlles de los indíxenes por dellos métodos). Depués percorrió les costes venezolanes dende Curiana hasta la península de Paraguaná ya intentó fundar el 3 de mayu de 1502 una colonia na península de la Guajira, esautamente en badea Honda, a la que llamó Santa Cruz y que se convirtió nel primer pobláu español en territoriu colombianu y, poro, el primeru en tierra firme.

Sicasí, dicha colonia nun espolletó depués de tres meses de fundada, por cuenta de qu'Ojeda y los sos homes empezaron a atacar les poblaciones indíxenes de la contorna, causando una constante guerra con éstos que se sumó a los problemes personales del mesmu Ojeda colos sos homes. Asina, foi naquel momentu cuando los sos socios Vergara y Campos fixeron prindar a Ojeda pa faese col pocu botín recaldáu y abandonaron el pobláu xunto colos colonos, encarcelándolu en La Española en mayu de 1502. Ojeda tuvo presu hasta 1504, cuando foi lliberáu pol obispu Rodríguez de Fonseca, per aciu una apelación; sicasí tuvo que pagar una indemnización costosa que la dexó abondo aprobetáu.

La resultancia d'esti segundu viaxe foi un fracasu yá que nun s'afayaren tierres nueves y nun se llogró un gran botín de parte del esploradores, amasáu na so mayoría por Vergara y Campos, sumáu a que la colonia de Santa Cruz quedó abandonada y la gobernación de Coquibacoa foi abolida.

Viaxe a Nueva Andalucía[editar | editar la fonte]

Una vegada consiguida la llibertá, permaneció en La Española mientres cuatro años ensin enforma que faer, hasta qu'en 1508 enterar de que'l Rei Fernando'l Católicu llamara a concursu la gobernación y colonización de Tierra Firme, y que tomaba les tierres ente'l cabu Gracias a Dios (ente Hondures y Nicaragua) y el cabu de la Vela (en Colombia). Juan de la Cosa foi a España y presentóse en representación de Ojeda, anque tamién en dichu eventu apaeció Diego de Nicuesa, qu'andaba a la tema con Ojeda peles tierres a colonizar. Como dambos candidatos teníen bona reputación y teníen simpatíes na Corte, la Corona prefirió estremar la rexón en dos gobernaciones: Veragua al oeste y Nueva Andalucía al este, con llendes nel golfu de Urabá; asina Ojeda recibía la gobernación de Nueva Andalucía y Nicuesa recibía Veragua. Esta capitulación foi roblada'l 6 de xunu de 1508.

A Santu Domingu partieron los nuevos gobernadores pa formar les flotes espedicionaries. Sicasí, esistía una disparidad ente la flota de dambos, destacando que Nicuesa tenía grandes riqueces y más creitu de parte de les autoridaes coloniales, y que pudo atraer a más de 800 homes, munchos caballos, cinco carabeles y dos bergantinos; sicasí, Ojeda namái axuntó daqué más de 300 homes, dos bergantinos y dos barcos pequeños. Por cuenta de les disputes alrodiu de qué llugar exautu nel golfu de Urabá sería la llende de dambes gobernaciones, l'asistente de Ojeda, Juan de la Cosa, señaló que la llende exacta sería'l ríu Atrato, que desaguaba en dichu golfu.

El 10 de payares de 1509 llogró partir de Santu Domingu, unos díes primero que Nicuesa, pocu dempués de nomar Alcalde Mayor al bachiller Martín Fernández de Enciso, un fanegueru abogáu que tenía órdenes de fletar una embarcación con más provisiones p'ayudar a Ojeda cuando fundara una colonia en Nueva Andalucía. El nuevu gobernante, procurando evitase problemes colos indíxenes de la so rexón, pidió que se redactara una estensa ya interesada proclamación na que convidaba a los indíxenes a sometese al Imperiu español, que de lo contrario diben ser sometíos a encomalo; dicha proclamación foi fecha pol escritor Juan López de Palacios Rubios y cuntó cola aprobación de les autoridaes españoles.

Ojeda llegó a la badea de Calamar, na actual Cartagena (Colombia), inorando les órdenes del so subalternu De la Cosa de nun establecese na zona. Dempués de desembarcar atopar con dellos indíxenes y unvió a unos misioneros a que recitaren la estensa proclama en voz alta xunto con intérpretes que falaben la llingua indíxena. Sicasí, los indíxenes taben bastante cafiantes por tala proclama, asina qu'Ojeda amosó caxigalines a los indíxenes, y esto provocó que s'enoxaren y empezaren a lluchar contra los españoles. Combatió y venció a los indíxenes de la mariña; aprovechando esta ventaya decidió escorrer a dellos indíxenes que s'enfusaren na selva y llegó a l'aldega de Turbaco: ende sufrió la roxura de los indíxenes que tomaron despreveníos al españoles. Nesta contraofensiva morrió Juan de la Cosa, que sacrificó la so vida por qu'Ojeda escapara, y morrieron tamién cuasi tolos que lu acompañaben. Ojeda tuvo que fuxir pa salvase con un solu home apenes y llegar ilesu a la vera la mar, onde pudo ser rescatáu pola flotilla aparcada na badea.

Poco dempués llegó la flota de Nicuesa, quien, esmolecíu pola perda que tuviera Ojeda, dexó-y armes y homes, y depués acompañar, escaeciéndose de les diferencies ente dambos gobernadores, pa vengase contra los indíxenes de Turbaco, que fueron masacrados na so totalidá. De vuelta na badea de Calamar, Nicuesa dixebrar de Ojeda en direición mar adientro escontra l'oeste camín de Veragua, ente qu'Ojeda siguía percorriendo les costes de Nueva Andalucía escontra'l suroeste, y llegaba al Golfu d'Urabá, onde fundó l'asentamientu, en realidá un fuerte, de San Sebastián de Urabá el 20 de xineru de 1510.

Gobernador de Nueva Andalucía y Urabá[editar | editar la fonte]

Nicuesa dixebrar de Ojeda en direición mar adientro escontra l'oeste camín de Veragua, ente qu'Ojeda siguía percorriendo les costes de Nueva Andalucía escontra'l suroeste. En 1508 ye nomáu Gobernador de Nueva Andalucía, qu'incluyía la rexón d'Urabá. Parte de la Hispaniola l'añu siguiente y llegó al Golfu d'Urabá, onde fundó l'asentamientu, en realidá un fuerte, de San Sebastián de Urabá el 20 de xineru de 1510.

Sicasí, la espedición foi problemática: nun pasaren munchos díes cuando dientro del fuerte crecía la escasez d'alimentos, y amontábase el clima insalubre qu'afectaba a los colonos, amás de l'amenaza persistente de los indios urabaes, quien atacaben al españoles con fleches envelenaes, de les que'l mesmu gobernador quedó mancáu nuna pierna.

Pasaren ocho meses y mediu desque partió de Santu Domingu y fundar San Sebastián, y la prometida ayuda del bachiller Fernández de Enciso entá nun llegaba. Entós encargó a Francisco Pizarro, un mozu soldáu nesi entós, que protexera'l sitiu y caltuviérase colos habitantes mientres cincuenta díes hasta qu'Ojeda tornara, pidiéndo-yos que de lo contrario volvieren a Santu Domingu. Pero Ojeda enxamás tornó a San Sebastián y, pasaos los cincuenta díes, Pizarro decidió tornar nos dos bergantinos xunto con 70 colonos. Poco dempués Fernández de Enciso, xunto con Vasco Núñez de Balboa, socorrieron a los pocos sobrevivientes del llugar; darréu, el fuerte foi amburáu polos indíxenes de la rexón.

Dempués d'esti fracasu, Alonso de Ojeda torna a Santu Domingu nel bergantín d'un bandíu pirata español llamáu Bernardino de Talavera, que fuxera de La Española y pasaba pol llugar.

Naufraxu en Cuba[editar | editar la fonte]

Tratando de buscar ayuda, Ojeda embarcóse camín de Santu Domingu nel bergantín de Talavera con 70 homes que lu acompañaben, pero'l pirata prindó a Ojeda y non quixo lliberar, esperando un rescate. Sicasí, un violentu furacán azotó la embarcación y Talavera tuvo que pidir ayuda a Ojeda, tamién marín. La nube abasnó la nave y ésta naufragó en Jagua, Sancti Spíritus, al sur de Cuba. Asina, Ojeda y Talavera colos sos homes, decidieron percorrer la mariña sur de la islla a cuerpu, hasta punta Maisí, dende onde depués se treslladaríen hasta La Española.

Sicasí, tuvieron dificultaes y la metá de los homes morrieron pola fame, les enfermedaes y les penuries que tuvieron que vivir nel camín. Ojeda cargaba con una imaxe de la Virxe María que llevaba consigo dende la primer vegada que s'embarcó a América en 1493 y fixo una promesa a ésta de que-y dedicaría un templu, que fadría llevantar nel primer pobláu indíxena qu'atopara nel so camín y que los recibiera con bones intenciones.

Poco dempués, con una docena d'homes y el pirata Talavera, llegaron a la comarca de Cueybá, onde'l cacique Cacicaná trató atentamente y curió a Ojeda y a los demás homes, qu'a los pocos díes recuperárense. Ojeda cumplió la so promesa y llevantó una pequeña ermita de la Virxe nel pobláu, ermita que sería venerada polos aboríxenes de la contorna. Ellí foi socorríu por Pánfilo de Narváez y foi a Xamaica, islla na que Talavera foi prindáu por piratería. Dempués llegó a La Española, onde bien exhausto enteróse que l'ayuda de Fernández de Enciso llegara a San Sebastián.

Ocaso y muerte[editar | editar la fonte]

Tres el fracasu del viaxe a Nueva Andalucía, Ojeda nun volvió dirixir nenguna otra espedición y arrenunció al so cargu de gobernador. Pasó los últimos cinco años de la so vida en Santu Domingu onde vivió murniu y ablayáu. Depués retiróse al Monesteriu de San Francisco, onde morrió pocu dempués en 1515. La so última voluntá foi que lo soterraren so la puerta mayor del monesteriu, por que la so tumba fuera pisada por tolos que llegaben a entrar a la ilesia, como pena polos errores que cometió na so vida.

La tumba de Ojeda sumió del monesteriu ensin dexar rastru, por cuenta de la guerra civil que sufrió la ciudá de Santu Domingu en 1965.

L'escritor español Vicente Blasco Ibáñez na so novela El caballero de la Virgen (1929), rellata la vida del conquistador.

L'escritor español Alberto Vázquez-Figueroa na so novela Centauros (2007), rellata la vida del conquistador.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Library of Congress Authorities. Data de consulta: 6 abril 2017. Editorial: Biblioteca del Congresu d'Estaos Xuníos. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. RAMOS, Demetrio (1980). Antonio DOMÍNGUEZ ORTIZ: Homenaxe a Antonio Domínguez Ortiz. Madrid: Ministeriu d'Educación y Ciencia. ISBN 8436908333., citáu en RAMOS, Demetrio (1982). «La torna a España d'Alonso de Ojeda, en calidá de presu, dempués del so Segundu Viaxe». Quintu Centenariu (4):  páxs. 209-220. http://revistas.ucm.es/ghi/02116111/articulos/QUCE8282220209A.PDF. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]