Aruba

Coordenaes: 12°30′40″N 69°58′27″W / 12.5111°N 69.9742°O / 12.5111; -69.9742
De Wikipedia
Aruba
país del reinu de los Países Baxos
Bandera de Aruba (es) Traducir
Himnu nacional Aruba Dushi Tera (es) Traducir
Alministración
Nome oficial Aruba (sk)
PaísBandera de Países Baxos Reinu de los Países Baxos
ISO 3166-2 NL-AW
Capital Oranxestad
Guillermu Alexandru de los Países Baxos
Primer ministro de Aruba (es) Traducir Evelyn Wever-Croes (dende 17 payares 2017)
Llingües oficiales neerlandés
papiamentu
Rellaciones diplomátiques
Miembru de
Xeografía
Coordenaes 12°30′40″N 69°58′27″W / 12.5111°N 69.9742°O / 12.5111; -69.9742
Superficie 178.916378 km²
Llenda con Falcón
Puntu más altu Monte Jamanota (es) Traducir
31 m
Demografía
Población 106 739 hab. (2022)
Densidá 596,59 hab/km²
Xentiliciu
Esperanza de vida 75,867 años
Tasa de fertilidá 1,657 (2014)
Economía
Moneda Florín arubanu
PIB nominal 3 126 019 385 $ (2021)
Bancu central Bancu Central de Aruba
Más información
Dominiu d'Internet .aw
Códigu telefónicu +297
Códigu ISO 533 / ABW / AW
Estaya horaria Tiempo del Atlántico (es) Traducir, America/Aruba (es) Traducir y UTC−04:00
aruba.com
Cambiar los datos en Wikidata
Mapa d'Aruba.

Aruba[3] (en neerlandés: Aruba) ye un país autónomu[4] insular del Reinu de los Países Baxos —al pie de Curaçao, Sint Maarten y los Países Baxos—. Establezse na islla homónima del grupu de Sotaventu, perteneciente a les Antilles Menores. Esti país atopase a 25 km al norte de la península de Paraguaná, al noroeste de Venezuela, al sur del mar Caribe, al este del archipiélagu de Los Monxos y la península de la Guajira y al oeste d'otru país autónomu neerlandés, Curaçao.

Hasta l'añu 1986 formó parte de les Antilles Neerlandeses (eslleíes en 2010) y anguaño nun forma parte de la Xunión Europea a semeyanza d'otros territorios de soberanía europea que comparten esti estatus, como Groenlandia (Dinamarca), Polinesia Francesa (Francia) ya Islles Caimán (Reinu Xuníu). Sicasí, esisten otros territorios esteriores a Europa de soberanía de países de la Unión Europea, que sí son parte integrante d'esta, como la Guayana Francesa en Suramérica. A pesar d'ello, tolos ciudadanos d'Aruba tienen pasaporte neerlandés, y per ende los arubeños gocien de los mesmos derechos que los ciudadanos de la Xunión Europea.

Historia[editar | editar la fonte]

España colonizó Aruba dende 1499 por un periodu averáu d'un sieglu. Coles mesmes, una de les referencies más antigües sobre'l nome de la islla, atopase nel archivu del Rexistru Públicu Principal de la ciudá de Caraques (Venezuela). Una Cédula real decretada en payares de 1525, da a Juan Martín d'Ampíes, factor de La Española y fundador de Coru, el derechu a repoblar les islles inútiles d'Oroba, Islles de los Xigantes y Buon Aire. En 1588 publicase en Madrid les Elegías de varones ilustres de Indias, de Juan de Castellanos, poeta, cronista y sacerdote español, que menta a Juan Martín d'Ampíes y los trés Islles. Un documentu fecháu'l 9 d'avientu de 1595 específica que Francisco Montesinos, cura y vicariu de "les Yslas de Curasao, Aruba y Bonaire" confería-y un poder a Pedro Gutiérrez de Lugo, estante en Caraques, por que cobrara de les Reales Caxes de Felipe II, el salariu que-y correspondía pol so oficiu de cura y vicariu de les islles.

En 1678, na obra d'Exquemelin constátase que los indios n'Aruba falen español y qu'una vegada al añu vien un padre de Coru.

La islla d'Aruba foi conquistada polos Países Baxos, pola Compañía Neerlandesa de les Indies Occidentales, en 1636; y caltuvo'l so control, por cuasi dos sieglos.

En 1805, mientres les Guerres Napoleóniques, los ingleses caltuvieron de volao el control de la islla hasta 1816, cuando foi devuelta a los Países Baxos.

La torre de Guillermo III n'Oranxestad

El pioneru políticu y iniciador de les revoluciones n'América, el xeneral Francisco de Miranda nel so intentu d'enfusar a tierra venezolana poles costes de Coru, llega en 1806 a Aruba con 200 a 300 homes ya imprime nel so barcu una proclamación empobinada a los habitantes d'Aruba, na que menta a Guillermo d'Orange, George Washington, Pelópidas y Dion.

En 1828 pasa a control de les Indies Occidentales Daneses, y en 1848 pasa a formar parte de les Antilles Neerlandeses. Mientres el sieglu XIX hubo una fiebre d'oru, y a dicha prosperidá sumóse, l'apertura d'una refinería de petroleu de la Standard Oil en 1924, nel puertu de San Nicolás, la más grande del mundu pal so tiempu. En 1927 establezse nel área de "Druif", mui cerca del puertu d'Oranxestad, l'APM ("Eagle Refinery Company") una filial de la compañía petrolera Shell, qu'importa'l petroleu de Venezuela. Mientres la Segunda Guerra Mundial, fueron dos importantes puertos pal suministru de combustible de les fuercies aliaes qu'operaben n'Europa. Lo qu'espunxo esos dos puertos al asediu de submarinos de l'Alemaña nazi.

El 1 de xineru de 1986, llogra un estatus amás d'autonomía dientro del Reinu de los Países Baxos, lo que la dixebra/independiza como país/tao autónomu de les Antilles Neerlandeses; cuando asume como primer ministru Henny Eman, dende esta fecha ye un país tao autónomu, unicameral, miembru del Reinu de los Países Baxos, con mesma constitución, gobiernu y parllamentu/cámara llexislativa.

Oranxestad, capital d'Aruba.

Gobiernu y política[editar | editar la fonte]

Aruba ye parte del Reinu de los Países Baxos, pero caltién ampliu control sobre los sos asuntos sacante cuestiones rellacionaes cola defensa nacional, ciudadanía, rellaciones esteriores y estradición. Aruba tien les sos propies lleis, constitución, gobiernu y moneda oficial. El poder xudicial mora na Corte Suprema de Xusticia d'Aruba, que los sos xueces son designaos pol monarca neerlandés. La Constitución d'Aruba data de 1986.

Poder executivu[editar | editar la fonte]

El Xefe d'Estáu ye l'actual monarca de los Países Baxos, que ye representáu n'Aruba pol Gobernador d'Aruba, escoyíu pa un periodu de seis años. El Xefe de Gobiernu ye'l Primer Ministru d'Aruba quien forma, xunto col Conseyu de Ministros, el poder executivo del gobiernu.

Poder llexislativu[editar | editar la fonte]

Vista del Parllamentu d'Aruba.

Los miembros del Conseyu de Ministros son escoyíos pol Parllamentu d'Aruba, órganu unicameral llamáu Staten (Estaos), que tien 21 escaños y representa al poder llexislativu. Los miembros de los Staten son escoyíos por votu direutu y popular por un términu de cuatro años.

Organización políticu-alministrativa[editar | editar la fonte]

El territoriu escarez de subdivisiones políticu-alministratives.

Nun forma parte de les Antilles Neerlandeses desque se dixebró d'éstes en 1986.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Paisaxe d'Aruba.

La islña ye xeneralmente llana y ensin ríos. Tien sableres de sable blancu, alcontraes nes costes oeste y sur de la islla; nel interior de la islla esisten delles llombes, de les que destáquense'l Hooiberg (165 m) y el monte Jamanota (188 m), que ye'l puntu más altu de la islla. Oranxestad, la so capital, ta alcontrada a 12°19′N 70°1′W / 12.317°N 70.017°O / 12.317; -70.017  / , , ta asitiada a 25 km al norte de Venezuela.

El clima llocal ye del tipu semiárido tropical marítimu, con pequeñes variaciones de temperatura nel añu, Aruba nun tien fronteres terrestres pero si marítimes, solo con Venezuela, que fueron afitaes por aciu el Tratáu de 1978 ente los Países Baxos y Venezuela.

Economía[editar | editar la fonte]

Alredor del 70 % del PIB d'Aruba provién del turismu o d'actividaes rellacionaes, y un 75 % de los visitantes vien d'Estaos Xuníos. Antes de llograr el so estatus autonómicu, la mayor actividá yera la refinamientu de petroleu; anguaño dicha actividá tien una pequeña influyencia na economía. L'agricultura y la manufactura tienen tamién un pequeñu impautu económicu. El florín arubeño xeneralmente tien un cambéu fixu col dólar d'Estaos Xuníos de 1,75:1, pero na mayoria de los comercios aplícase 1,80:1 como tasa de cambéu. Los sos principales socios comerciales son Venezuela, Estaos Xuníos, Países Baxos y Reinu Xuníu.

Ye importante señalar qu'a pesar de la so pequeña estensión territorial, Aruba ye, según datos de la Organización Mundial de Café (2003), el segundu país con mayor consumu per-cápita a nivel mundial de café, namái superada per Finlandia.[cita [ensin referencies]

Turismu[editar | editar la fonte]

Sector de Palm Beach, Aruba.

El turismu ye'l principal sofitu de la pequeña economía arubana, la mayor fonte d'emplegos de los habitantes de la islña. La rápida crecedera del sector turísticu mientres la década de 1990 dio llugar a una espansión substancial d'otres actividaes económiques. La construcción inmobiliaria, con mayor capacidá n'hoteles ye cinco veces cimeru al nivel del añu de 1985. Esto produció unes

cifres baxes de desemplegu, provocando la falta de mano d'obra y una xubida de salarios.

Mercaos financieros[editar | editar la fonte]

Por poner un exemplu de l'actividá en redol a los mercaos financieros que se desenvuelve na islña, según el movimientu internacional altermundialista ATTAC que promueve el control democráticu de los mercaos financieros «el Grupu holandés de banca y seguros ING Direct, que ye unu de los más importantes grupos financieros del mundu surdíu nos años noventa» tendría actividaes na Islña d'Aruba, territoriu d'ultramar neerlandés, que gocia d'un peculiar estatus políticu-económicu. Considerase na órbita de lo que se conoz como paraísu fiscal. [..]«dispón d'una sociedá especializada nesta xestión d'enfotu, de servicios pa constituyir fideicomisos o trusts en Aruba, la sociedá mercantil ING Trust (Aruba) NV, que según se nos informa sirven de la mesma pa xestionar les sociedaes offshore rexistraes nesi paraísu fiscal.»[5]

Demografía[editar | editar la fonte]

Según estimaciones de 2011, Aruba cuenta con una población que xube a 106 113 habitantes, con una tasa de crecedera demográfica del 1,34 %. El 47 % de la población total vive en zones urbanes, siendo la capital, Oranxestad, la ciudá más poblada (33 000 habitantes).[6]

Etnies[editar | editar la fonte]

La mayoría de la población ye descendiente de los españoles y neerlandeses qu'apoderaron la islla y de población negra, xunto colos arahuacos, que yeren los nativos de la islla y que fueron dexaos nel llendo y la ganadería na dómina de dominación neerlandesa. A pesar de que nun esisten indíxenes arahuacos anguaño, l'heriedu étnicu ye bien visible, siendo una de les más fuertes nel Caribe. Apocayá llegaron inmigrantes d'América Continental y de les islles del Caribe en busca de trabayu. Na islla conviven persones de 40 distintes nacionalidaes.

Idiomes[editar | editar la fonte]

Impera el multillingüismu, onde la mayoría de la población sabe falar más de cuatro idiomes. Al igual que nes islles de les Antilles Neerlandeses, los idiomes oficiales son el papiamentu (amiestu d'español y afroportugués) y el neerlandés, esti postreru ye l'idioma d'instrucción n'escueles y de trabayu del gobiernu siendo'l tercer idioma más faláu yá que'l so usu cotidianu ye partíu con namái 5300 persones que la tienen como llingua materna.

Según el censu del añu 2000, la población usa como llingües principales les siguientes:

  • Papiamentu (oficial y llingua nacional) pol 66,3 %
  • Español 12,6 % (importante pola so cercanía con Venezuela, enseñáu nes escueles dende'l 5º grau)
  • Inglés (importante pol turismu, enseñáu nes escueles dende'l 4º grau) el 7,7 %
  • Neerlandés (oficial usáu na alministración pública) el 5,8 %
  • Otros el 2,2 %
  • El 5,3 % non especificáu o desconocíu (censu de 2000)

Relixones[editar | editar la fonte]

Capiya Católica d'Alta Vista (Alto Vista en papiamentu).

La mayoría de la población ye cristiana, principalmente católica

  • Católicos - El 80,8 %
  • Evanxélicos - El 4,1 %
  • Otros protestantes - El 2,5 %
  • Testigos de Jehová - El 0,8 %
  • Metodistes - El 1,2 %
  • Xudíos - El 0,2 %
  • Otros - El 5,1 %
  • Non especificáu o desconocíu - 5,3 % (censu de 2000)

Rexones[editar | editar la fonte]

Pa propósitos del censu, Aruba ta estremada en 8 rexones, que nun tienen funciones alministratives:

Nome Área (km²) Población Censo de 1991


Población Censo de 2000


Población Censo de 2010


Norte (Noord) / Tanki Leendert 34,62 10 056 16 944 21 495
Oranxestad Oeste (West) 9,29 8779 12 131 13 976
Oranxestad Esti (Oost) 12,88 11 266 14 224 14 318
Paradera 20,49 6189 9037 12 024
San Nicolas Norte (Noord) 23,19 8206 10 118 10 433
San Nicolas Sur (Zuid) 9,64 5304 5730 4850
Santa Cruz 41,04 9587 12 326 12 870
Savaneta 27,76 7273 9996 11 518
Total 178,91 66660 90 506 101 484

Cultura[editar | editar la fonte]

Los oríxenes de la población y la llocalización de la islla arubeña, dieron llugar a un amiestu de cultures. La influyencia holandesa ye visible, a pesar de que la mayoría de la población nun ye d'orixe holandés. L'Antroxu d'Aruba ye una de les festividaes más importantes de la islla, y tamién otra festividá importante ye'l Día de San Xuan (Dia di San Xuan); dambes celebraciones son conocíes pola so música y coloríu.

Tresporte[editar | editar la fonte]

L'Aeropuertu Internacional Reina Beatriz d'Aruba alcuéntrase cerca d'Oranxestad. Esti aeropuertu tien vuelos diarios a delles ciudaes con destinos nos Estaos Xuníos: San Xuan, Puertu Ricu; Miami, Florida; Chicago, Illinois; Filadelfia y Pittsburg Pennsylvania; Houston, Texas; Atlanta, Georgia; Charlotte, Carolina del Norte; Washington DC; Nueva York; y Boston, Massachusetts. Amás, hai vuelos con destín a Toronto (Ontario, Canadá) y Suramérica, con vuelos diarios a los aeropuertos internacionales de Venezuela (Puntu Fixu, Maracaibo, Barquisimeto, Valencia y Maiquetía), Colombia, Perú, Brasil, Alemaña, Francia, España, Reinu Xuníu y la mayor parte d'Europa al traviés del Aeropuertu d'Ámsterdam-Schiphol (Países Baxos). Tamién cunta con vuelos direutos a Italia, qu'empezaron en payares de 2008.

Aeropuertu Internacional Reina Beatriz, Aruba

Aruba tien dos puertos principales: Barcadera y Sablera. Esti postreru, alcontráu n'Oranxestad, acueye a toles llinies de barcu de cruceru, incluyendo a Royal Caribbean, Carnival Cruise Lines, NCL, Holland America Line, Disney Cruiseships y munchos más; aproximao un millón de turistes entren por esti puertu al añu. L'Autoridá de Puertos d'Aruba, xestionada y empobinada pol gobiernu d'Aruba, ye la máxima autoridá nestos puertos.

El tresporte n'autobuses públicos d'Aruba ta al cargu d'Arubus, una compañía estatal qu'opera de 3:30 a.m. hasta les 12:30 a.m. los 365 díes del añu. Tamién se cunta con un serviciu de furgonetes privaes qu'apurren servicios de tresporte en ciertes zones como la zona de los hoteles, San Nicolaas, Santa Cruz y Noord.

Telecomunicaciones[editar | editar la fonte]

Aruba tamién cunta con dos provisores de telecomunicaciones, Setar, la compañía estatal, y Digicel compañía irlandesa con base en Kingston, Xamaica. Setar ye la provisora de servicios como Internet, videoconferencias, teunoloxía inalámbrica GSM y tendíos terrestres y ufierta lo último en servicios de telecomunicaciones, Digicel ye la contrincante de Setar en teunoloxía inalámbrica, usando la plataforma GSM.

Deportes[editar | editar la fonte]

N'Aruba prautiquense diversos deportes, el país amás cunta coles sos propies delegaciones en competiciones internacionales como los Xuegos Suramericanos, los Panamericanos y les Olimpiaes de Branu.

Béisbol[editar | editar la fonte]

Nesta islla, al igual que na cercana Venezuela y dellos países caribeños como Puertu Ricu, República Dominicana y Cuba, el deporte más popular ye'l béisbol y depués sígen-y los so derivaos (el sóftbol, por casu). La islla tien el so propiu equipu nacional de béisbol, dalgunos de los sos xugadores participaron nel clásicu mundial de béisbol como integrantes de la seleición de béisbol de los Países Baxos.

Fútbol[editar | editar la fonte]

El fútbol nun tien tanta importancia na islla, tien un modestu númberu de prauticantes, los profesionales tienden a siguir la so carrera nos Países Baxos, sicasí la islla cunta col so propiu equipu nacional, la Seleición de fútbol d'Aruba, que suel xugar nel Estadiu Guillermo Prósperu Trinidá y una lliga de fútbol la Primer División d'Aruba. La Federación de Fútbol d'Aruba reconoció a finales de 2006 la efectividá que tuvo Aruba na primer de les 3 fases de les eliminatories del Conu Norte camino a Libia-Túnez 2010 de Fut-Siete, yá que ganó los sos 6 partíos de grupu (3 de llocal y 3 de visitante) a los combinaos Saint-Martin, Islles Caimán ya Islles Vírxenes Britániques. Aruba foi esaniciada nos grupos de la segunda Fase perdiendo nos 3 primeros cotejos ante República Dominicana, Trinidá y Tobagu y Hondures, anque ganándolos nes 3 respeutives vueltes.

Sablera Eagle n'Aruba.

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

  • Alto Vista Chapel
  • Parque Nacional Arikok
  • Formaciones Predreses Ayo y Casibari
  • Bushiribana y Balashi
  • Faru California
  • Frenchman's Pass
  • Monte Jamanota
  • Hooiberg
  • Lourdes Grotto
  • Ponte Natural
  • Piscina Natural
  • Palm Beach
  • Quadiriki Caves
  • Sablera Eagle
  • Arashi, Aruba
  • Caves of Aruba
  • Baby Beach, Aruba
  • Aruba Aloe Factory
  • Palm Island, Aruba
  • San Nicolás, Aruba
  • Huliba Cave (Tunnel of Love)
Ponte Natural.

Arubeños famosos[editar | editar la fonte]

  • Taryn Mansell, Miss Aruba Universu 1996 y primer finalista de Miss Universu 1996, máximu puestu alcanzáu por una arubeña en dichu certame.
  • Zizi Lee, Miss Aruba Mundu 2001 primer finalista de Miss Mundu 2001, máximu puestu alcanzáu por una arubeña en dichu certame.
  • Dave Benton, músicu que ganó'l Festival d'Eurovisión de 2001 representando a Estonia
  • Maurice Bishop, presidente de Grenada
  • Juan Chabaya Lampe, Compositor del himnu nacional d'Aruba
  • Betico Croes, políticu
  • Martin Quandus, cantante de música tropical colombo-antillana
  • Radhames Dykhoff, antiguu xugador MLB
  • Matthijs van Eijck, Llanzador de Xavalina
  • Bobby Farrell, músicu (grupu Boney M.)
  • Percy Irausquin, diseñador de moda
  • Jim Jones, artista d'Estaos Xuníos d'hip-hop
  • Gene Kingsale, antiguu xugador MLB
  • Calvin Maduro, antiguu xugador MLB
  • Hedwiges Maduro, xugador de fútbol nel PAOK Salónica FC
  • Pete Philly, artista neerlandés d'hip-hop
  • Sidney Ponson, anguaño un xugador MLB que xuega nes lligues inferiores, pal Kansas City Royals
  • Roger Peterson , artista neerlandés
  • Eugene Martineau, atleta que representa a Países Baxos.
  • Julio Bernardo Euson, cantante, ganó en Chile'l Festival de Viña del Mar 1972, representando a los Países Baxos - @http://www.youtube.com/watch?v=I7HYOT0tn9Y
  • Juan Pablo Heusser, compositor ya intérprete de música folclórica nacional
  • Alysha Boekhoudt, Miss Universu Aruba 2015
  • Xander Bogaerts, anguaño un xugador de MLB Shortstop de Boston Red Sox.
  • Maarten Vorwerk, compositor, productor de musica electronica.
  • Plutarco Valles Van Franka primer ministru

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: https://www.interpol.int/Member-countries/World. Editorial: Interpol. Data de consulta: 7 avientu 2017.
  2. URL de la referencia: http://www.unesco.org/eri/cp/ListeMS_Indicators.asp.
  3. (2010) Cartafueyos Normativos. Nomes de los países del mundu y de les sos capitales y xentilicios. Uviéu: Academia de la Llingua Asturiana. ISBN 978-84-8168-500-8.
  4. (1 de xineru de 2000) Revista mexicana del Caribe. s.n.. Consultáu'l 26 d'agostu de 2015.
  5. «La Europa que no conocemos: la Islla de Aruba» (4 de mayu de 2008). Consultáu'l 4 de marzu de 2012. «La Europa opaca de las finanzas»
  6. CIA (2011). «Aruba» (inglés). The World Factbook. Consultáu'l 27 de marzu de 2011.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]